J
BeldanopNo.42
DE EEMBODE
SATERDAG 16 APRIL 1938
„TIJD IS GELD", - „TIJD IS GOD"!
EEN WOORD TOT HEN DIE
TIJD ..DOOD SLAAN"
-TTJÖ U geld", ugt h
•n men wil daarmee «eggen, ds
goed gebruik van den tijd groote
rldelt voordeelen kan brengen.
Dat Is waar. Maar de monschen, die
van des* waarheid al te diep overtuigd
lilne weten meestal niet, dnt tUd veel
meer It dan geld. In dezen sin sou men
kunnen aeggen: „TUd Is God!" „Want,"
ïoo selde een heilige, „wie rUn tUd goed
gebruikt, verdient daardoor Ood self."
Wanneer dat waar Is. dan sullen
we als - een beetje gezond ver
stand hebben. wel zorgen, dot we
i tUd c
- Was het n
We hoeven naluurlUk niet den hee
kg met een vroom gezicht rond
loopen of schietgebeden te prevelen.
Maar wel moeten we onsen tUd goed
besteden, zoodat hu productief wordt
niet alleen voor het aardsche.
voor het eeuwige leven.
TOT DE PRETMAKERS
Vele menschen weten tegen'
niet n
li tUd n
beginnen.
Ze weten hem hoogstens
drijven, dood te slaan,
Br zUn mensehen. die zich met niets
anders weten bezig te houden, dan met
sport en spel. bridge en Jazz, dansen
en films. Hun hecle levensinhoud ls niets
anders dan tUdvcrdrUf.
Ze moeten den tUd wel verdrUven,
want ze zijn er bang voor, omdat hU
hun verveelt, zenuwachtig en nerveus
gave Gods. maar een demonisch schrik
beeld.
Hoe anders zou het zUn. wanneer alle
menschen hun tud eens goed
gebruiken.
wilden
r gesproken, geloofden ze op-
rat hun gewetensplicht Inzake
...n voorschrUft. dan zou de groote
1 helft van die gevaarlUke bladen uil de
katholieke gezinnen vetdwljnen. Onze
.- bedoeling ls dan ln dit artikel op dezen
gewetensplicht en op de practlsche toe-
passing ervan den nadruk te leggen.
Eerst een woordje over hetgeen. In
den letterlijken zin van liet woord, de
slechts pers genoemd wordt; dat wil
zeggen de schriften die rechtstreeks liet
geloof of de zeden aanranden. Over
boeken en tijdschriften handelen wU
niet, alleen over dag- en wcekbla-
n Illustraties, Het getal der positief
slechte bladen Is eerder beperkt; de so
cialistische en communistische, enkele.
mr.m andere antlclerlcalc of vrljrienkersblndeii
ïnv rPninnSi?? \en l'en serle s,rlkt Pornografische ult-
VIT GEWOONTE gaven of series. Deze vallen onder de
l veroordeeling van den kerkelUken Xn-
Hoevele katholieken leven een katho- <|CX, omdftt z)1 herhaaldelijk de Kerk
llclsmc van sleur, zonder ccnlgcn die- aanranden, de waarheden van het ge-
peren godsdlenstigen ondergrond. Hun {pof tegenspreken, en niet zelden
katholicisme duurt Iedere week eeu uur
TOT DE WERKLOOZEN
Helaas, de werkloosheid heeft het
honderdduizenden onmogelijk gemaakt,
hun tUd In materieel o|izlcht productief
te maken. Doch In geestelijk opzicht
dit altUd en voor Iedereen mogelUk.
We moeten op de allereerste plaats
den tUd weer gebruiken voor het
verkrUgcn van de gecstelUke waar
den en goederen, die den mensch
tot mensch maken.
TIJD!....
Gods, maar 'n demo
nisch schrikbeeld
Er zUn menschen, wier geheelc
levensinhoud niets anders ls dan
tUdverdrUf.
mannequin of als een
beweging gezette pop, naar de kerk. om
de verplichte Zondagsmis bU te wonen
en dan is het weer voorbU.
Katholicisme, dat alleen nog aan de
Kerk denkt bU het doopsel, bij het
huwelUk en bU de bcgrafonls. Niet uit
InnerlUke godsvrucht, of ln het besef
van de groote genadekrachten, maar
omdat het voor het oog van de men
schen zoo hoort en omdnt men soms
met een korkelUkc plechtigheid nog
goede sier kan maken.
Katholicisme, dat er op uit Is. uit het
geloof een slaatje te slaan; en dat precies
zooveel gelooft, als ln de kraam K
Maar dat ls geen katholicisme zooals
Christus dat gewild heeft.
Dat ls geen katholicisme, maar Jan
Klaassenspel, poppenkast!
Als wU niet weten, wat echt katho
licisme ls, dan moeten wc dunkt mi
- op de allereerste plaats onzen tijd
eens gaan gebruiken, om dit te leeren.
WAT W/1 CHRISTUS?
Daarom moeten wc eens precies
Het eenvoudigste ls: aandachtig
lezen wat er In het Evangelie staat.
Dan heb je het uit de beste bron.
En als we dan weten, wat echt
katholicisme Is. echt christendom ls,
laten we dan ook onzen tUd gebrui
ken om dat katholicisme en dat
christendom consequent te beleven.
Daar hoeven we heelemaal geen
buitengewone dingen voor te doen:
Je weet nu uit het Evangelie wat
Je plichten zijn. Welnu, doe ze, en
doe ze goed.
Maar verpruts je tUd niet aan prul
laria, aan fllmflauwltclten enz. Ontspan
ning Is noodig, maar neem dan dege-
lUkc ontspanning die Je werkeUjk weet
frlsch en sterk maakt.
GEWETENSVORMING INZAKE PERS
VERKEERDE OPVATTINGEN Nevens de verboden bladen zUn et
echter een groot getal die moeten afge
raden om hun erge lichtzinnigheid ei;
algemeen heldensciien geest. Vooral J"
meeste Patrla-edltles v; -
zooals Piccolo enz., rich
hulsgezinnen 1
wU zien wat onze gcloovlgc
lezen, dan moeten wij met
ot het besluit komen, dat de
overgroot® meerderheid van onze katho
lieken de noodlge gewetensvorming ovci
dit allerbelangrijkste punt mist. WU zUn
of Juiste
i half u
als e
MODERN GODSDIENST-ONDERRICHT
Hol geschiedenis-onderricht op de Zweedse scholen
kweekt hij de schoolgaande jeugd door valse voorstel
lingen stelselmatig een anti-katholieke geest aan.
Mgr. Hitter, de vorige bisschop van Zweden, teken
de hier tegen hij het hoofdbestuur van het schoolwezen
openlijk protest aan. zonder dal dit nochtans enig resul
taat had.
Het katholiek blad „Hcmmet och Helgedomen"
geefl het volgende typerende bericht.
Hol Katholieke Inlichtingenbureau te Stockholm
ontving een brief, waaruit wij hieronder de voornaamste
zinsneden laten volgen:
...Mijn zoon, leerling van het „Latinlürovcrkel" te
dezer slede, kwam ontsteld en geschrokken thuis na een
les in de geschiedenis, en zei tegen zijn moeder, dat hij
niet langer katholiek wilde blijven, sedert hij gehoord
en gelezen had. hoe de katholieken eigenlijk waren en
hoe zij zich gdroegen.
Toen ik mij van de zaak op de hoogte gesteld had
en don jongen vroeg, wal hem eigenlijk van zijn stuk
gebracht luid. toonde hij mij een hoofdstak van zijn
..Liirohok i altman hisloria" van Gustav Jac.obson met
het opschritt: „Ignatius van Loyola en de Jezuïeten".
Daar las ik:
..Zij waren voor de protestanten gevaarlijke
vijanden. Zij schuwden geen enkel middel, ja. zij
meenden hel recht Ie hebben lol liegen, bedriegen
en moorden, als zij daardoor de alleen zaligmaken
de kerk. de katholieke, konden bêvoordeelcn"
Nu zou ik eens willen vragen of men in dit verlichte
•li hoog beschaafde land nog steeds meent, dal liet kin
dergemoed moet verpest worden door leerboeken, die
dergelijke Icndcnlieuze en kreukende beweringen in
houden. of dal er kans bestaat, dat de leerboeken een
grotere objectiviteit zullen betrachten, vooral in vragen,
lie de oecumenische beweging zouden kunnen he-
vorderen.
Zoals ze mi zijn. kunnen zc enkel verdelen inplaals
van de eenheid te bevorderen, en zij kunnen slechts
'mat zaaien cn de mensen van elkaar vervreemden. Of
.vat nog erger is. de gezinnen onderling verdelen, zodat
Ie verschillende leden in elkaar de grootste vijanden
tien.
Als «lil edele doel, meer verdraagzaamheid en
ibjectivitcil in de leerboeken, dat ondergetekende
zo warm verlangt, geen kans van slagen heeft, dan ver
zoek ik beleefd om 'n weerlegging van de bovenstaande
kwaadaardige bewering, om zo het ontstelde kinder
gemoed tol rust Ie kunnen brengen."
gen a
2) WU meencii echter dat het heele
maal anders gelegen Is met de z.g. neu
trale pers. Het eenlge dat vele menschen
erover weten, of althans erover gcloo-
vcn. Is. dat deze bladen niet recht
streeks het geloof of de zeden bestrU-
den 'i dat zc dan ook niet rechtstreeks
verboden zijn. Maar daaruit trekken
practlsch hel verkeerde besluit, dat
deze bladen mogen lezen en daarin Ugt
de noodlottige dwaling waartegen wU
met alle kracht moeten te keer gaan.
Hoe ernstig zUn de woorden van Z.H
Exc. Mgr. Lnmlroy. bisschop van Brug
ge. In zUn Vastenbrief van 1934: „WU
moeten met meer aandrang dan ooit
waarschuwen tegen de zoogezegde on
zijdige uitgave: het gevaar ervan Is min
der zichtbaar wellicht, maar niet min
werkolUk. Daarin geen openlUke. noch
rcchtstreeksche aanvallen tegen geloof
en zeden: meer nog, men zal soms mei
lof spreken over deugd en godsdienst
over de Kerk en haar bedienaars. Het
gaat enkel er
dendaagschc vraagstukken uit alle oog
punten te belichten, cn zonder ver
ouderde vooroordeelen over letterkunde,
kunst, geschiedenis en wetenschap te
handelen. MiddelcrwUl echter worden de
grondvesten van onze katholieke geloofs-
cn zedenleer gluiperig en ln stilte steen
voor steen afRcbroken.
Wanneer wij Iemand willen afbrengen
van het lezen van neutrale bladen, zal
zUn eerste verontschuldiging bUna on-
vcranderlUk lulden: maar er staat
nooit Iets slechts In dat blad. Zulk ant
woord Is het beste bewUs dal het gewe
ten ln zake pers niet gevormd ls. en dat
het onze dure plicht Ls aan die vorming
te werken. In „Hooger Leven" troffen
wij slaande uitspraken aan over het
kwaad, dat de neutrale pers sticht: zij
zwUgt den godsdienst dood cn doet alsof
hU n
- zl) VI
De Rozenkrans
in de Tram.
Het was in Nagasaki, het oude
centrum der Japanse christenen, dié
gestaald door vervolgingen van
eeuwen nog heden ten dage aan
het geloof hunner vaderen getrouw
zijn.
Ik reed op een hete Junidag met
de tram door de stad. Daar het Ja
panse leven nog enigszins vreemd
voor mij was, monsterde Ik aan
dachtig de passagiers. Opeens zag
ik iets, dat mij ten hoogste verbaas
de.
Daar, een man van omstreeks 35
jaar, in dunne kimono, bad hij niet
de rozenkrans? Ik keek aandachti
ger toe, om er zeker van te zijn,
dat het geen boeddhistisch gebeds-
snoer was, dat door zijn vingers
gleed. Neen, ik zag het kruis. Mi
bad werkelijk aandachtig met neer
geslagen ogen en met rustige van
zelfsprekendheid. En juist die
zelfsprckcndheid maakte Indruk op
mü. De heidense reisgezellen keken
nauwelijks naar den biddende»
Het scheen ook voor hen vanzelf
sprekend, dat een christen In stilte
omgaat met God, ook in de tram.
Wat zou men in het christelijke
Europa zeggen, als iemand zijn ro
zenkrans wilde bidden in een tram?
Hoe zou men ervan opkijken! Ja
zelfs in katholieke steden zou zoo'i
persoon opschudding verwekken,
misschien zou men hem ook nog uit
lachen cn hem voor een huichelaar
aanzien maar ik heb nog niemand
gezien.
Dat gebeurt alleen maar in h e
dense lauden!
H EMM ET OCH HELGEDOMEN
KOOPT PLANTEN EN~HEESTERS BIJ M" Het adres
rtlER 18 PRACHT OM TE ROEMEN
OOOOOOOOOOOOOOOO^^
"""Tl* "hoSËSt
i moeten wU ook denkon.
Dat la de geest van geloof, die wtj wilier
wekken en roeden. Of men om daarom oot
utopisten of extremisten noemt, dat ls var
weinig of geen beteekenls. W(J roggen mei
de H. Theresa van Av£a: de tUd ml om
geluk geven!
Bn de Wel ven dm tUd wordt steeds dui
delijker. Dag aan dag. dringt liet meer en
De Heilige Thomas
is modern.
•All de vorming van den goeden geest
het volk. cn ie midden van de «eva
UJdótroomlngcn den Julaton kom wil i
en H. Thomas vnn Aqulne,
Daar vlr.dt hU het compos!
Enkele Jaren geleden riep d
n Aqutne legt bUaonderen n
ndotn heeft een j»
hippel Uk verkoel
a rechtvaardigheid
lale wetgeving hee!
vaat is
tale hm
dat zich
zU schenkt op bedekte wijze vergif,
vergif is het;
zij ls practlsch tegen den gods
dienst. want het Is glad onmogelijk neu
traal te zUn op godsdienstig of zcdelUk
gebied
zU wiegt het geweten
rs In slaap, terwUl de zlelevljanden
..eerde kwaaddoener, die dlkwUls
kwaad doet dan het echt
werd honderdmaal
binden maken neutrale
die onverschillig word
diepte gaan, We beseffen
en niet welken geweldigen
blad op ons uitoefent: onbewust
zullen wc na zekeren tijd gaan denken
L... blad dat we lezen en alles
In de wereld gebeurt beschouwen i
dagblodschrUvet
die
Dit w
e dus I
zeggen heb.
Behalve wat het lezen der bladen be
treft moet het geweten ook gevormd
worden aangaande het
pers. Op twee punten daarover willen
wU nog even wijzen. Er zUn katholieke
menschen die Iets te zeggen hebben cn
ale vaardig de pen hantceren. maar die
niet beseffen hoeveel goed zc zouden
kunnen doen met aan katholieke bladen
Ten tweede, katholieke wlnke- J
lier», handelaars, fabrikanten, no-
larlssen enz. komen zeer dikwijls
aan hun plicht te kort met hun pu
bliciteit ook en soms bij voorkeur
aan neutrale bladen te geven.
m die gemecnschAp ei
n Thomasencyctiefc
't tweede deel van de Sun
r. over het vaderlijk gtutg
en volkenrecht, oorlog en vrede, over rech
vaardigheid en eigendom, over de wetten i
over de geboorzaamhe'.d. over den plicht, o
n hoe zij
Bn dat aUes wordt tn verband gebracht
met de natuurlUke socrwel als de boven na-
tuurlUke orde.
Wanneer deze beginselen ln het particulie
re en ln het openbare leven en ln de weder-
zijdeche betrekSkkngen der vetkaren geeerble-
fhgd en ongssehcsiden gehandhaafd worden,
dan hoeft men naar geen andere I* zoeken,
om de menichen op te roeren naar den „vre
de van ObrlstuB ln het rijk van Christus",
waarnaar de geheels wereld zoozeer verlangt.
Daarom moeien wU wenschen, dat de leer
van Thomas over hel volkenrecht en over
de wetten, die de verhouding der volkeren
regelen, meer en meer bekend worde, want
Ze denken er veelal niet aan, dat het
lor hen ccn gewetenszaak ls.
WIJ besluiten met het woord van
Plus XI: „Zeker ls het. dat het katho-1
lleke volk tegenwoordig bedrogen, v
glftlgd en misleid wordt door de t..
godsdienstige pers Vergeefs kerken ge
bouwd, missles gepredikt, scholen opgc-
gocde werken gedaan, zoo ge n'-*
tevens het offensief en defensief wan
der echt katholieke pers weet te hantt
ren. Voor de goede pers kunt ge nooit
noeg doen."
Op hun kle
Waarom wel t
vlekken op hun
Geduld slechts)
Jen en vechten, g
Ren - de tUd zal korr
ill Hefdc tot de Kei* s:
•n gevaar en ongeluk m
willen hooren.'
In het geloof alleen ligt de kracht om t
ryk dezer wereld te overwinnen. In het i
loof alleen ligt de krocht, om het rtlk v
het goddclUk Hort op te richten op de pul
hoopen van het afgodenrijk dezer wereld,
God zal vernietigen ln «n zondvloed v
ZOO VOORBIJ!
dlc ls zoo voorbU!
Je krijgt een maand uitstel om Je ach -
terstalllgc belasting te voldoen, Die
maand ls zoo voorbU!
Je hebt nog drie jaar huur op de hof
stee, waar Je niet te duur woont. Die zUn
zoo voorbU!
Ja. de tUd vliegt verbnzend snel!
Zoo ben je gewend aan de luren, of je
moet al ln de broek. En van de korte
naur de lange broek ls maar 'n zucht.
Pas hob je zalig nieuwjaar gewcnscht.
en weer speel je van het oud ln hel
Ja zoo lig je ln de wieg. zoo lig Je lu
ALEX LUIGJES
GUS IN LOOD
WOESTIJGERWEG 31. TEL.
Werkplaats! ACIITEH DE »■»«-
hebt ueén taxi of
auto noodig
AMERSFOORT
EN TOCH ""l
THEO
THANS UTRECHTSCHE STR- 10 j
TELEHOCN 83-
'ooooo<bOfOT(!y:ioi:y!ioGGo<!Y!y!y:w
PIETERS HOUTHANDEL
lontjesmolen en KdlMmstrsat TeL 205
Ook voor al Uw Timmerwerk
Vlug, goed en goedkoop
Stucadoor- en Witwerken
W. v.d. LINDEN, Stuc.. Kruisk mp 18
ONZE SCHOONMAAKPÜZZLFS
DE UITSLAG IS l l<
Na zorgvuldige schifting van de Ingekomen v,„> au nen
dc krulswoordonpuzzle over liet algemeen a
het letterraadsel. WU geven loe. voor du l.i.v
getroosten en wU vermoeden, dat menigeen na - "v„,,'h, *,«-i votir
een rijtje bijeengezochte letters heet; 7i;!,
behoorlijken zin samen le stellen.
MoellUk was die zin niet, wanneer men begon aan te
van de Eembode er ln moest voorkomen. D< i'-,-' 'v
waarheid
..DE .EEMBODE. HUISVRIEND IN KEK R K. GEZIN
De verkeerd geplaatste letters vond men b|J <fp ri*ts
Hament. Wolhuls v BAi-in
w«er<lman u n Jtöti-u
Volmer n Ih-n-els
Tulp H Sf wat t
Kraanen u Ai-n-1
RUw. Centrale y. k
v. Odder s itnï»,'
V. Gelder g Redden- en TltltlICIih-ib V
De Favoriet e tlcivt'«
De Favoriet n Kl
RUw. Centrale i
Hertel e o!>,r
Tllsxellng b lleov'.and
TUssellng d i.uij< x - -r
'Veen o BMehhuU.n J
v. Ocel r K
De Krulswoordpuzzle had meer oplossers.
Hoewel lang niet alle goede, want de meeste Inzender-- aal, i, t
met „tree", wat niet hetzelfde ls! verward
De oplossing is als volgt:
HORIZONTAAL: 1 zeepsop, 7 laatste. 13 alias, H O- IB rol .n -
22 achcl. 25 sage. 28 dr. 27 noode, 28 or. 29 vaal; al .na t
37 on, 38 schoonmaaktijd. 39 op, 40 oe. 41 el, 43 in', i 'V. 1,1
51 re. 52 eend. 53 enten, 54 naar, 55 m.v.. 56 m l.'.vr att'rde ill V v.'
66 klavier, 67 reeling. w razen,
VERTICAAL: 1 Zaandam, 2 etwr, 3 cl, 4 pa. 5 ss, fl no 7 1- ,n
11 tango. 12 enteren, 15 schoonmaaktUd, 18 bank, 1» bles ru .»hAót.i"'-n 1
slenteren, 30 aloes. 32 mokka, 34 esp. 37 ode, 39 ongein ik 4- e,ïj
anno, 47 geval, 49 en, 50 ee, 51 ramen, 5B rn, .9 d v 'üo'èl i e'
rc, 64 al, 65 z. 1. u" 01 ca pr
DE PRIJZEN:
Theemuts. beschikbaar gesteld door de firma Vroom en lireesmsnn- i
Utrechtschcstraat 43. Jïr-
Melltta Snelflltcr, beschikbaar gesteld door „Nieuw Parits"- mei v m,.v i.„
straat 49. r 1 lrK- vono-
Voetbnl nr. 5. beschikbaar gesteld door Schoen- cn Sporlhandvl Kr™,,.,,
-.estraat: s. Brulnsma, Dollardstraat 94.
Vlerkleurenpotlood, beschikbaar gesteld door Kantoorboekhandel Tom i,„„
straat: J. Hooft, WakkercndIJk 258. Eemncs, Lange-
Koekmandje, beschikbaar gesteld door de firma Ramselaar: mei m Van Tel
llngcn, Nle.uwewcg 1. ,el"
pmand. beschikbaar gesteld door de firma Ramselnar; r van Wandelen
Breestraat 57. 1
ie boordendoosjes, beschikbaar gesteld door dc firma Ramselaar- j nu
horst, Grebbestraat 17 en mej. L. C. Vos, Ambonstraat 5, Utrecht
Handschoenendoos, beschikbaar gesteld door de firma Ramselaar: j Dlik'hiitmm
Vlasakkerweg 30. uiptnuizcn.
Twee zakdockendoosjes, beschikbaar gestold door de
v. Wlnkcl-Bieshaar, Noordsingel 108, Rotterdam
bemastraat 31.
lililllll
I