Verrezen en Verschenei.
a en Nicodemus
•t kruis. begroeven
we nooain heelt, i
ten bedenken.
dat God ons
VLOEKEN
perprieiters en Pharlzeeërs noot Pllati
Ze verkrijgen en stellen 'n wacht bij 't
graf, dat ze tevoren verzegeld hatidi
Toen de aibbath voorbij was, gb
enkele vrouwen, die Jezus bU zijn pi
king waren gevolgd, Hom hadden zien
lijden en sterven, en bij Zijn becrateni:
tegenwoordig waren geweestspece
rijen knopen om Jezus' lijk te balsemen
Van verre bemerkten ze. dat het open
was en leeg
Maria Magdalena spoedt zich na
Apostelen om hot te gaan zeggen.
De andere vrouwen begeven ziel
«tot openstaand graf.
Daar verschijnt hun 'n engel, <lie haar
toespreekt:
„Vreeet niet. Want lk weet, dat gij
Jezus zoekt, den gekruisigde. Hij is hier
mlet I Want HIJ la opgedaan, gelijk hij
igeeegd heeft.
En gaat spoedig been, en zegn. tot ad
leerlingen Hij ia verrezen, en zie, hij
gaat D voor naar Galilea, daar zult ge
hem zien. Zie. Ik neb het voorzegd'
Ondcrtusschen kwam ook Martn Mag
dalena naar liet graf terug.
Aan haar verscheen Jezus
Ze snelt naar Jeruzalem, an het te
boodschappen.
Ook aan de overige vrouwen verschijnt
Petrus en Joannes waren wel bij 't
graf geweest, hadden t ook leeg gevon
den, dochdat Jezus wezt.uijk vor-
Dlenzclfden dag nog gingen 2 van
Jezus' leerlingen naar Emmuus.
Ze hadden 't druk over het gebeurde
met Jezus, en waren troosteloos gestemd.
Aan Jezus die zich bij hen voegde
zonder dat ze Hem konden erkennen.
verholen ze in den breede. wat met
Jezus Is geschied.
Jezus zelf verklaart hun dan, hoe dat
alle* moest geschieden volgens de voor
schriften. En, als HU met hen aanzit ten
avondmaal, openb int Hij Zich aar, hen
'hij de broodbrekimv
Dien avond nog koeren ze ijlings naar
Jeruzalem terug, om aan de apostelen te
"erkondfgen, devt de Heer hun versche-
Ze vonden hen bijeen, en vernamen
nu. dat Jezus ook verschenen was aam
Petrus. (Zie 1 Cor. XV. S).
ZIJ op hun beurt verhalen, hoe zij
Jezus hadden erkend In hot breken dos
broods. En ziet l Terwijl zij deze dingen
vermelden, staat Jezus In hum midden l
Ze schrikken bU die plotselinge ver
schijning. Doch Jezus steK hen gerust,
en toont hun zijn lmndcn on voe«en.
Toon ze "t nog niet geloofden van
EBRW. DIRBCTEURBN. BE
STUURDERS, LEIDERS E.V
LEIDSTERS VAN PAROCHIALE
VEREENIGINOBN WORDEN
VRIENDELIJK VERZOCHT. HET
WEEK PROGRAMMA HUNNER
VEREEN1GING AAN ONS BUREAU
IN TE LEVEREN UITERLIJK
WOENSDAGAVOND 9 UUR. ZOO
DAT ZIJ DEN DAAROPVOLGEN-
DEN ZATERDAG IN „DE KLOK
KEN VAN ST. JORIS" KUNNEN
WORDEN OPGENOMEN.
Regelmatige publicatie van het
program, vermeldende dagen, uur,
plaats en deel van samenkomsten
zijn van belang voor Ouden, van
gemak voor Leden en van propa
gandistische waarde voor de or
ganisaties en vereenigingen zelf.
s verschijning v
Als ze Thomas zagen, zelden ze „Wc
hebben den Heer gezien
zeiZoo ik in ZUn handen de wonden
der ragden nlot zie. en mUn vinger niet
leg ln de plaats van de nagelen, en mUn
hand niet ln Zijn zijde steek dan ge
loof ik het niet
Acht dagen nadien waren de leerlin
gen weer bijeen. Nu was Thomas er ook
Weer kwam Jezus tn hun midden. En
HIJ sprak tot ThomasLeg uw vinger
hier en bezie Mijn haaidensteek uw
hand uit, en leg nc in Mijn zijdeen
wees niet ongeloovig maar geloovlg.
Toen was ook Thomas overtuigd, en
h|) antwoordde mijn Heer en mijn God.
Jezus, wij gekloven vast en onwrikbaar
in Uwe verrljzonts. en daarom ook in Uw
godheid.
Bevestig ln ons dat geloof I
En mogen we eons met U verrijzen tot
het Ecuwig leven I
IK VOEL ER NIETS VOOR
Zoo nu en dan kan men van menschcn
lie heelemanl niet ..aan godsdienst
locn' als een soort verontschuldiging of
verklaring van hun gedrag lo hooren
Maar daarmee is de zaak toch heele-
naal niet afgedaan! Alsof men alleen
«aar ..aan godsdienst zou moeten doen",
minneer men er voor voelt. Wc zouden
bet met veel meer recht kunnen om-
toeren en zeggen: juist
't. Is li
■ii des te noodzakelijker tevens.
Want. wie alleen aan godsdienst doet.
■indut hij daarin een bevrediging vindt
uil eigen behoeften, omdat hij voor
odsdlenst voelt, die loopt gevaar in de
ractijk van de godsdienst zichzelf te
locken en niet God. En godsdienst Is
■ooals het woord zelf zegt. toch zeker
ivel op de eerste plaats dienst van God
n niet eigenbelang
In elk geval zal men bij ecnig na-
lenkcu moeten toegeven, dat dc kwestie,
d men er voor voelt of niet voor voelt,
reen rol mag spelen in de vraag of men
iod zal dienen of niet dienen.
Verbeeld u eens. dat een kind leger
lUil vader of moeder zou zeggen: ..tk voel
•r niets voor om u te gehoorzamen en
treken
In vele huiskamers hing vroeger e
plaat, voorstellende een driehoek ti
een groot oog ln het midden en het o
Oerschrift: God ziet mij; hier vlot
Waarom vloeken wij eigenlijk zoo
vaak? We moeten ons niet verontschul
digen. want heel vaak hebben we ruwe.
onbehoorlijke woorden op onze tong.
die we aan onze kinderen verbieden.
Wliien wij met deze bastaard - vloeken
die. d.t zij terloops gezegd, met de ech
te godslastering niets gemeen hebben
den naam van God op een zondige,
voor Hom grievende wijze gebruiken? Er
is geen haar op ons hoofd, dat daar -
denkt.
We vloeken heel gewoon, omdat de
vloek ons voor op de tong ligt. We vloe
ken, als we ons bij het hameren op der,
duim slaan, als het paard niet trekken
wil, als de motor weigert, ais we ov
banaanschil uitglijden, als de re<
met zijn beenen geen raad weet, als de
soep te heet Is en we onze lippen ver
branden, als we het groote lot uit de lo
terij getrokken nebben, als er een gees
tige. smakelijke mop verteld wordt.
We vloeken, omdat we te weinig woor
den in voorraad hebben, omdat we geen
andere woorden zoo gauw bij de hand
hebben, omdat we op deee manier het
gemakkelijkst aan onze gevoelens lucht
kunnen geven. Vloeken is dan ook al
tijd een teeken, dat we bekrompen men
schcn zijn, die met hun gevoelens geen
raad weten en niet eens de kunst ver
staan zich behoorlijk te uiten.
aan het vloeken. In een circulaire ovei
dc tucht bij dc troepen schrijft de Ita-
llaansche generaal Parlani: ..Het ls de
plicht van eeu soldaat om te bevelen en
te gehoorzamen. Wie vloekt Is geen
meester over zijn zenuwen en is geen
goed soldaat. Vloeken beteekent gebrek
aan tucht."
Wie vloekt, bewijst, dat hij zich niet
beheerschen kan. dat hU zijn tong niet
ln zijn macht heeft, dat hij zioh laat
drijven op zijn Urift en zijn hartstocht.
waar zijn gebrek aan zelfbeheerschlng
h«m brengen zal.
Vloeken staat niet netjes bU kinderen
maar evenmin bU groote menschen. Het
is taa!, die God niet van ons verwacht
cn die Hem pijn doet. Daarom moeten
we onze lippen grendelen mot een ste-
Icdcrecn zal hierop
eet niet de vraag Is of een kind hier wal
voor voelt,, maar dat leder kind, onaf
hankelijk van zijn nelgingen ol gevoc-
'ens zonder meer de plicht heeft om aan
:ljn ouders te gehoorzamen.
Zoo ls het precies hetzelfde ln de vcr-
uiuding van de mensehen tot God. Als
3od werkelijk bestaat, en er zijn maar
heel weinig menschen die dat ln oprecht-
durven ontkennen, dan heeft de
cii vanzelfsprekend dc plicht om
dien God. van Wie hU totaal afhankelijk
zijn. Als God bestaat, dan
't hoogste, opperste en allt
dc wezen van Wlen alles, e
mum afhankelijk Is En dan heeft
de redelijke. met verstand begaafde
menseii deze afhankelijkheid ook na
tuurlijkerwijze te erkennen.
Afhankelijk zijn van God. en die af
hankelijkheid ook bewust erkennen, sluit
echter noodzakelijk ln. dn
HEILIGSCHENNENDE
MOORD
..Ontdoe U van Uw schoeisel, de plaats
waar ge staat ls heilig land."
Een woord van God aan Mozes; maar
Ook aan lederen jongeman, die het geluk
heeft, de liefde van een rein meisje te
bezitten. Heilig land. een tempel Gods
werd hem toevertrouwd. Hoeveel zijn er
die heiligschenners worden???
Deze jonge verleiders moesten eens
een blik kunnen werpen ln een ziel door
dc zonde gewurgd. Dc wanhoop der mis
leide. haar tranen om verloren onschuld,
zonden menig jongeman tot bezinning
brengen. Het besef dat hij de bloesems
der reinheid In heilig land vertrapte, dat
11U een ziel vermoordde door ontberen
de zonden, zou menigeen verpletteren.
Dat toch Iedere Jongeman voor zijn
huwelijk bedenke, dat hu zUn meisje als
een heiligdom door God aan hem toe
vertrouwd, moet behoeden; tegen Iedere
schending
DIESEL
SrO|t2UlC®*
Gratis dsmomtrstls
Radio
If Aflinfl" ARNHEMSCHESTRAAT 27
tl\Ullinil TELEF. 999 - AMERSFOORT
ZALIb PAASCH-
FEEST
Wat 'n heerlijk feest is dat!
Wel te verstaan voor hen. die in allen
ernst overdenken, wat dan wordt her
dacht. Voor alle anderen kan Paschen
hoogstens 'n gezelligen vrijen dag zijn.
En als het weer dan „meewerkt", zeggen
ze; Wat hebben we 't toch getroffen met
de Faaschdagen!
Ik gun allen het allerprachtigste
Paaschweer, en een allergezelligste ver-
poozlng.
Maar 't zou me geweldig verheugen, als
die allen ook ernstig herdachten.de
opstanding van den Gekruisigden uit den
dood!
Allen, die daar met Paschen ernstig
aan denken, wensch lk van harte geluk.
Want ze zullen hun geloot ln Jezus'
Godheid hebben verlevendigd.
Hij die Zijn verrijzenis vooruit zegt en
inderdaad opstaat uit den dood. ls de
Meester van leven en dood. is God.
Daarom ls ons geloof ln Jezus niet ijdel.
maar gegrond.
Geloofd zij Jezus Christus, waarlijk
God en waarlijk mensch.In eeuwigheid
geloofd en aanbeden!
Doordring ons heele wezen, Jezus, met
het onwrikbaar geloof in Uw Godheid.
Moge heel ons leven aan U gewijd zijn.
Blijf ons steunen door Uwe genade.
Eens zullen we deelen ln Uw heerlijk
heid!
Veel moet hij bidden dat hij bij wlen
zU steun en bescherming zoekt, haar
nooit het onoverkomelijke leed zal aan
doen van haar onschuld te schenden.
Klaar moet hem voor oogen staan, dat
hij een leugenaar ls. wanneer hij spreekt
van liefde maar brengt tot zonde! Tot
zonde niet alleen, ook tot schande, zelf
verwijt en bittere droefheid.
Voor menig meisje toch. die ir haar
bruidstijd viel als offer van zonde, werd
de bevlekte mtrtekrans dien zij droeg op
haar trouwdag, tot 'n bittere doornen
kroon in het volgende huwelijksleven.
PHILOTHEA.
STOF EN GEEST.
Isabella, de Sp.iariso.he koningin, tos we
reldberoemd om haar schoonheid. Des te bit
terder was voor haar de dood. die haar ver
van hel vaderland achterhaalde. Mot. ko
ninklijke pracht, en praal werd de doode
naar haar vaderland teruggevoerd.
Frans, ae hertog van Gandia, de vriend
van den Koning, had de eervolle opdracht
gekregen, het stofïelljk overschot van de
overleden heerachara in naam vts den ko
ning af te halen, en hij de oveTbrenett*
naar de graf plaats (e begeleiden. In dm
nacht hield hij de doodenwacht. Toen kwam
-n hem den wenroh op. bafcella nog een-
efgwhad. ha™ *£'te
Hij liet de kostbare kist openen. Doch wekt
en aanblik! De ziekte had haar vcrwoesWn-
r werking gedaan Van de teboone en fiere
Ben vreesclljkc
an den hertog m
DEL... dit.... was
gronde het besluit zichzelf voortaan ln
t Ie stellen van koogerc, .moor onver -
gankolljke duigen. Hl] weid prtwscr ordm-
geestolljke - hij wend de.. H. ftmriscw
van Borgia.
..Gedenk o maiaoh, d« gy stat zyt eu
tot slof zult woderkoeren." Dat ls de taal'
van Ach woensdag. Dot ls ook de taal van,
God togen den nwnsoh. vandaag n«v even-'
good ah op den dag van den zondeval.
wij worden geboren, kven een UJd. «hoo
rnen oen Ujd. om «tan te SWwve,.. Dat la de
levensinhoud. van een groot deel dor
mroschheM. Br. »J donken nlrt aan datw-rvr
Gelukkig wie denkt en doet ah Frenciw
cus van Borgia. Alles wordt osch mijn
hul», inljn klecTen. mijn bos», mijn sell
Do hand, waarmee schrijf, het oog.
waarnare at loos. mijn getarale lichaam
ralnd ol. gel iaat liebl Alle» wat op aarde
een ding blijft: je onsterfelijke MH Bnretf