De zwevende zetel DE EEMBODE ZATERDAG 23 APRIL I93S SPROOKJES MET PEN EN PENSEEL W EINAR NORELIUSWERK IN HET GILDEHUÏS ANNEER mon vnn het Qllde- men ln du- elgenlUk het meest moet bewonderen: die enorme. begrensde fantasie, waarmee Nore- llus ons ln de sprookjeswereld rond- voert en ons met pen en penseel de meest wonderbare verhalen doet, of de begaafdheid van don schilder, die het eenmnal ontworpen verhaal zóó fleurig, zóó smaakvol uitbeeldt. Schilder en verteller evenaren elkaar ln Norellus' persoon ln zeer bllzon- dere mate, Verteller. In het benedenzaaltje hebben wU heel lang stil gestaan voor een aquarel ln vroolljke kleuren. WIJ zien er een vlieg tuig, samengesteld uit lucifersdoosjes. Als roer dient een speelkaart en de be stuurder staat daar aan den staart met de roerpen een hanrspeld ln de hand. Het ls een modem toestel met „motoren" op de vleugels, Die motoren zijn Insecten, met behulp van een pa perclip en een draadje achter aan den vleugel bevestigd. De beesten vliegen wat ze kunnen om bulten bereik gestelde schoteltjes honing te benaderen. Maar één Insect vertikt het en met een gea larmeerd gezicht rent de „mecano" naar den bestuurder om dezen op hot man kement te wijzen. Een leege flesch vormt ln dwergen- land een Ideale duikerklok en een leeg inktfleschje doet dienst voor dulkor- helm. Dicht ln de buurt zien we een gaslei ding aanleggen. Een bestuurbare mol wroet een geul ln het terrein en lange stangen macaroni vormen het bulzen- stelsel. f/orellus: „De Reus "t vechten en Oroef uit om die uls dolk te gebruiken. Als de woede Is gezakt komt het berouw. Oef neemt een grooto spudc en gaat nuar het nabije dorp om daar met één schep een groole kerk op te graven en die naar ■Un eigen dorp over te brengen. De reuzen zijn krachtig en verschrik kelijk In hun woede, maar dom. Norellus heeft ze uitgebeeld zooals men ze zich slechts kan voorstellen: gedrongen met dikke koppen en lagen haar-lnplunt. Hebben onze sprookjes vaak planten en dieren menschelljke eigenschappen toegedicht. Norellus heeft meestentijds ■Un kracht gezocht ln groteske tegen stellingen van reuzen tot dwergenwe- reld. Een mannetje dat kapt ln een woud. waar de boomen lucifers zijn. Een pad destoel als kabouterswoning Maar toch speelt het woud een groot* rol. Goede en kwade kabouters wande len en waden door vijvers, de oude elkc- boom schudt van 't lachen wann paddestoel hem komt fcllclteeren rooden hoed afneemt. De schilder. De tegenstellingen van onderwerp harmonieeren met tegenstelling kleur. In het bijzonder bij de aquarellen, waar met vlakke, heldere kleuren Is ge werkt, echte, vroolljke prentenboek- kleuren. De oliedoeken missen over het alge meen die sterke contrasten. Zien wU slechts naar de Slapende Reuzen, slaap al even grandioos ls als hur stal te. Ze slapen eeuwenHet woud ls als een dichte groene deken ov lichamen gegroeid en de slaap diep dat de figuren al even grauw zijn verweerd als de rots waarop ze liggen Angstaanjagend ls het doek van den reus die uit het meer opduikt met oogen Norellus: „Toen de Etk 50 jaar werd >1 breed". De kop komt boven het varte meer op als een water-op- spultlng, de oogen stralen licht over het wateroppervlak en loeren als die van een fantastlschen octopus naar den ln het roelbooje. Niet met felheid kleur, maar met tegenstelling van en duister Is hier een effect bereikt dat even doet huiveren. Hoe teer en fijn daartegen ls het schil derijtje van het Prinsesje en de dwerg een kindje teer als een elfje, zittend aan den blczenkant van een sloot met haar dlenaartje. dat uit z'n hollen b stronk komt stappen. Op de lijst Is een kroontje gezet. het Is Immers het stuk. dat aan ons Prlnse»- Je Beatrix ten geschenke werd geboden Hebben wij het over de kleurwerklnp gehad. In het benedenzaaltje vooral vinden wU werken die bewijzen dat No rellus de kleur niet behoefde om het ge- wenschle effect te bereiken. Sprekende litho's vertellen ons hier een al even boeiend verhaal als aquarellen en olie doeken het deden. Meermalen hebben wij hen. die oog en waardeering hadden voor artistiek werk, verwezen naar belangwekkende tentoonstellingen die te Amersfoort wer den gehouden Ditmaal kunnen wU allen advlseeren eens te gaan zien naar Norellus* werk. Want acht men zich niet competent het werk van den s c h I 1 d e r NorcUua te waardeeten er ls niemand die niet gaar ne naar den verteller Norellus luistert! van Norellus' werken In het OUdhuls, zamelden zich de genoodlgden o. w. de burgemeester mr. J. O. Oraaf van Randwljck en cchlgenoolc ln de groote bovenzaal, •aar dr. R. Mledema een rede hield, over ,et oeuvre van den BprookJesschUder. Na do gobrulkclljko begroeting verklaarde spr., dat men slch alleen reeds door de ten loon gestolde materie smpathlek gestemd gevoelde. WIJ worden geplaatst In de wereld 'iet sprookje en deze heeft veel tot one kind u het sprookje, doorleefd. Het sprookje ls: ernst maken met do workelljkheld Het draagt kleed en maakt gebruik van microscoop. WIJ vindon er reuzen en dwer gen en de fclzlc tegenstellingen van licht en duister, haal en liefde Hol sprookje Is een geestelijke visie op de werkelijkheid en wanneer bet sprookje zal hebben afgedaan is het voor het kind sis werd liet verjaagd uit een paradijs. Het zou niet Juist zijn dat ons volk geen sprookjes zou kennen. Wij heblien kunstensars als Eduard Ko ning en Rle Cramer, al rijn zij figuren van kleiner formaat dan Norellus. De breed» belangstelling die de Noorde lijke sprookjesschrijvers bij ons vinden dul den op een Innerlijke relalle tusschen ons volk en de noordelijke volkeren. Voor veel mer Ilng zijn een oogcnbllk vertoeven In kindertijd, voor anderen kan het zijn een vlucht ln de wereld vzn de op het het oogcnbllk vluchter schon voor de werkelijkheid. Spr. doet het sympathiek tentoonstelling geopend word sprookje Immers spanning iii.net licht, wanrbi het licht de uiteindelijke over winning altijd behaalt. Spr hoopt ten slotte dat niet slechts de geestelijke upper ten van Amcnitoort deze «ntoonstelling ral bezoeken, maar allen die behoefte hebben aan gemelijk perzpee- tlef en geestelijke diepte Met die woorden verklaarde «pr. de tentoonsteling voor ge- WEIDMANN EN ZIJN MOEDER «tructic Bcry. blijkbaar een goed psycho loog en menschenkenner op de gediu-hle, om Wcldmanns moeder er bij te tuilen D" moeder gunt naar hoer ongclultze Ugen zoon zij goal den vreeselljken kruisweg van Frankfort near Parijs. Het gaat immen» om haar klndl Men deelt het den moordenaar Parijs trger mijn moeder In de ln bo cm-hljnen? I Mijnheer Bery. de rechter van begrijpt hem en heeft medelijden. HIJ laai hrm de uniform en de boelen at nemen Zorgvuldig bewaakt wordt de misdadiger naar de ontvangkamer van de gevangenis gebracht il doodsbleek Haar lippen trillen. De oogen van de twee ontmoeten elkaar: een diep stilzwijgen! Hrt moederoog schouwt ln het kinderhart Mei koele berekening had Weldmnnn eens zijn slachtoffers uitgekozen, vermoord en begra ven; onbewogen bad hij al de verhooren vnn den rechter ondergaan. Doch tegen den blik het moederoog I Je berouw hebt. Ik sal Je njet ver in i en. ik zul vuur |e bidden I" Toen stond de rechter van Instructie meer ioennderlng toe lusschen moeder zoon. Zelfs de geharde politiemannen d o bewogen en diep OBtRMH door de k die nu vo gde. De misdadiger wierp zich op pakte da ÉM I snikte: „Ver- De bezoektijd is voorbij. Men leidt de ir naar bullen. „Ik zal Je schrijven, dikwijls terwijl gaan nog een laatsten bil Buitengekomen valt ze ln onmacht, ze heeft een dokter noodig. Toen ze 's avonds ln het hotel eter was. werd ze mcedoogenloo» I door de lijn kind vervloekt zijn valsch. Een g vervloekt haar kind nletl Niemand mag mU veroordeelen. wanneer Ik hem verdedig laatste toe verdedigen zal. nell h t Luid s: roept hij: „Moeder, Moede vendo moeder echter vraagt hem zachtjes, zoo zacht, dat de politiemannen het nauwe lijks hooren: „Mijn Jongen, hoe kon Je zoo Iets doen? Je moet de volle waarheid zeggen, alles wal er gebeurd Is, om Je geweten te ontlasten!" „Ik heb alles gezegd", antwoo-dde de diep gevallen zoon. Weer het diepste stilzwijgen! Toen sprak de moeder; ..Je hebt er toch spijt van? Ik zal vader altijd goed vo ZIJ wU aan dc snoodheid van haar zoon I. anders kan tk zijn en. Arme Jongen I Nu ls er alleen nog Je loeder, die voor Je opkomt; maar dat zal Ik at het laatste toe doenl" Grootsch, eerbiedwekkend staat do onwan kelbare liefde van demoedri ZIJ vervloekt haar zoon niet, r zijn lichaam cn nog mee zijn ziel. Sterker dan alle gruweldadt heb hi n hij Er ls een tijd geweest, dat niemand gelooven wilde wat Oalllet toch zoo kop pig en taal volhardend bleef beweren: „En tóch beweegt zll ïlchl" Nu weten we allen: dat de aarde draalt. En toch zooveel eeuwen na OallleTl spreken we-nog van de zon, die opkomt en onder gaatvan boomen en telegraafpalen, die langs het raampje van een treln- coupé snellen. Van deze zeilde verwarrende verwis seling van beweging en stilstand maakt de film gebruik om ons door de wereld te doen zweven op een stoel, die stil staat. RIJ aan rU aan rij. Herinnert ge U nog hoe wij ln Dupont's film „S.illo Mortale" zwierven op een .rapeze door de hoogere clrcuaeferen? Feitelijk deed de camera dat, maar die kleine onnauwkeurigheid cUfcren we weg. WIJ zweven dus op onzen eerlijk betaalden en zorgvuldig genum- merden zetel door het circus. En zoo wUi ls dit, dat na afloop dezer zweef partij, die naar den elaeh eindigt ln een „doodensprong", onze buurman zich krampachtg aan de balustrade van rood pluche vastklampt, omdat hij naar zijn zeggen op zijn hoofd meent te staan. We moeten letten, eer hU ertoe te bewegen woe stjn handen weg te nemen. Het klinkt wellicht vreemd, maar het was: In dezen awevenden zetel schuilt heel het genot, dat de film ons biedt, Want we mogen niet vergeten, dat het zien van films een genot ls en het zien van goede tllins zelfs een «del genot. Weet gij nog, noe graag U vroeger ln een trein zat en hoe toen een treinreis een hoog genot v.vor D was? Doch heeft O zich ooit bewust gemaakt waarom U zich. als kind, zoo amuseerde In een trein? Was hel niet, omdat het genoeg lijker ls, de wereld langs slch heen te zien wandelen, dan self te wandelen langs de wereld? En evenzoo Is het veel genoeglijker op een zetel, die ztevlg rast staat, door een clrcuztent te zwieren, dan zelf op een hooge 'rapeze heen en weer te slingeren, met een stereotypen glim lach uw luchUlokte onder den duim houdend en met geen andere garantie dan dat de verzokerlngs-maatschappU Uw vrouw 1000 gulden betaalt als er een louw breekt of een helper vergeel U op te vangen. Het ls eveneens oneindig veel plezieriger een moord te zien bedrijven dan zelf vermoord te worden, laat staan, zelf de moordenaar te wezen, Als wij dan ook de ziel van den film- slaaf ontleden de ziel van den man, die films ziet met den hartstocht, waar mee een dronkaard een cognaoflesch ledigt dan zullen wij hoogstwaar schijnlijk tot da ontdekking het de ziel ls van een lafaard en soms de slel van «en luiaard. Want eigenlijk ls het alen van films, het paesleve zien van films een decadent bedrUf. ver want aan de hobby van Keizer Nero om lier te spelen terwijl de «tad brandt welke MJ zelf In brand heeft laten steken. Het le per slot van rekening een veel onedeler vermaak dan het vaak gesmade stierengevecht der Spanjaarden. Een Spanjaard, die een stier ziet be vechten, ls leder oogcnbllk bereid om het persoonlijk tegen het snuivende beest op te nemen, Daarentegen zou de fUmslaat al op de vlucht slaan als de hond, die Chaplin met zooveel smaak een stuk uit zijn broek hapt, lijfelijk ln de taal aan wezig zou blijken. Ook een tooneelUefhebber I* een heol ander menseh. WIJ kennen natuurlijk allemaal dat ware verhaal van Justus van Maurlk. hoe de bezoeker» vzn de allerhoogst* rangen van den Amster- Jan Veltman aan den artlsten-uitgang opwachtten met het nobele oogmerk hem de ichurken»treken betaald te zetten, welke hij op het tooneel ln de een of andere marqué-rol had uitgehaald. De opperzte daad van geweld, ooit ln een bioscoop bedreven, was tot dusverre het gooien van een rot el naar het filmdoek, alsof men onsympathieke schimmen dooden kan met de toch wel heel onaan gename lucht van zwavelwaterstof! Waarmee natuurlijk geenszins gezegd wil wezen dat #U den opstand ln een bioscooptheater willen prediken, zooali we een etler ook liever op normale wijze geelacht welen dan In 'n Plfua de Toroa Het plezier van de film le een plaats vervangend plezier. Hst ls een gemak kelijker plezier dan een treinreis, want het overstappen en het zoeken van een geechlkte coupé baart menlgen braven burger nog veel zorg. Wanneer men zich echter met dc ge- helmen van een klapstoel vertrouwd ge maakt heeft en geleerd heeft, zijn voor man op een nette en overtuigende ma nier ertoe te bewegen zijn bolhoed af te zetten, ls de verovering van de film wereld een zeer lichte taak. En Ja, de fllmslaaf die op zijn stoel door Parijs en Londen zweeft en die geen „pardon" zegt, noch zich stil verwijdert als hij bU vergissing de slaapkamer een dame binnen zweeft, ls zonder meer een onsoctaal type: een luie lafaard met lichtelijk ziekelijke afwijkingen, die het loven eerst don geniet, als het ongevaar lijk geworden ls en die zijn vrouw het i plezierige dingen uithaalde. Mann, der Greta Oarbo II waarin het leven -n avontuur beechreven wordt van een bescheiden burgerman netje, dat ln de bioscoop verliefd wordt op Oreta Oarbo, spaart en spaart, en me» die spaarpenningen naar Los Angelez trekt om daar zijn geliefde te ontmoeten ennatuurlijk diep teleurgesteld naar zUn Heimat terug te reizen Dal lief li de schimmen geworden ls. maar a den schijn de werkelijkheid wU sir stelt zU teleur Doch d hun fauleullz opslaan om de werkelijk heid uit l* dagen, zich met den schijn te meten. ZU genieten van het plaats vervangend plezier, drinken wijn me» Oreta Oarbo en koffie met Hertha Thlele. vermoorden hun patroon en ver» Heven zich op diens dochter. In «lies 1* afgeloopen, als het afgeloopen ls. Hun blijft de pUnllJke moeite bespaard, den wUn te betalen en nieuwe koffie t« malen. Zelfs het lijk van hun baas kun nen «e laten liggen, wear het ligt. Nie mand ral hen verdonksn. Want nooit was het leven gemakkelijker eri goedkooper dan ln den zwevenden zetel, die film land bereist, een modern loovertapU» t alle* t« Doch U wilt maken heeft uil het antwoord heel eenvoudig: niets I Waar fllmslaven hun patroon vermoor- schroom wijn drinken met geten willen dat t« thuis onder de plak zitten van een pokdalige wederhelft, of een blauwtjo liepen bU hel ll*fst« metste van de stad, of op kamers wonen dl* niet sim gezellig zUn alt gemeubileerd* r hen, dl* n. Er «Dn films en het sljn heusch niet ntlUd do „zware", met bloed en tranen gekrul de films die ons heffen ln een honger* werkelijkheid, waar de dingen geschieden In een heldorder licht, waar wij door d* dingen heen kunnen slen als schouwden we ln hun „ziel"dl* one stellen op op het eenlg* •landpunt i hun samenhang en harm onl*. als oen verholen schat. In kleine kamers onthullen de dlng*n hun diep geheltn en menschenhanden spreken van onge kende teederheden. Een galaat weer- WtJ zweven. Ook wij zweven. Maar nl*t door het rUk van den rozlgen schijn. WU zweven boven d* werkelijkheid, zoo dat w* duidelijker kunnen zien hoe wer- kelUk die le en hoe beminnenswaard. WU zweven, maar verkiezen niet te stijgen tot den hemel van de elerren, waaruit de man, die Oreta Oarbo lief had. zoo onzacht le neer getuimeld. a nooit op ons hoofd Twee Hoedendoozen LOVIS JOSEPH VANCE. 20) ..Kom mee dan," zei hU, „Ik zal Je wol even voorgaan." „Goeie ziel," zei ze, „wat ben Je kort af tegen me. Kun Je niet sen paar woorden crltlek velen over dat stuk? Je bent al even vervelend als Max wan neer lk eens een weekje vacantlc wil hebben ln het seizoen." Een oogenbUk ontmoetten de blik ken van de twee menschen elkaar en Staff bemerkte, dat zoo hij boos was. zU het niet minder was. Maar de uit barsting die hij verwachtte kwam niet. Alison was te zeer een actrice om te la ten blUken wat er ln haar omging. .laten we het daar maar niet ovet hebben," zei ze met zachte stem. laar zouden we nog uren ovor kunnen pra ten. En we dwalen hoe langer hoe meer van mijn feitelijke boodschap ar." „Vertel maar eens op," zei hij goed schiks. „Kun Je 't niet raden?" HU schudde zUn hoofd. „Je mag het drie keer trachten te ra den." HU vond den moed om te zeggen: „Je kwam toch niet om toe te geven dat lk gelijk heb wat mUn meening over dat Btuk aangaat?" „Kun Je dat nu nog niet met rust la tenJ" „Nee, natuurlijk niet." „Kom Je ook riet om er over te pra ten?" Ze schudde haar hoofd ontkennend. „Dan ben Je zeker van plan me een uurtje bezig te houden met raadseltjes te geven?" ..Nee." „Dan weet lk niets meer, „Ik kwam." zei ze „om mijn hoed." „Je hoed?" zijn oogen openden zich wüd. Ze knikte. „Mijn chique hoed. Je ber- mert Je toch wel dat Je hem mU be loofde wanneer niemand er aanspraak op gemaakt had." Jawel, maar.,.." geweest?" „Dan wil lk mijn hoed hebben," „Maar., wacht nog even.. Je moot Iemand toch behoorlijk haar kans t „Is het Je niet voldoende dat lk aanspraak op maak?" lachte ze. „Ben lk dan niemand?" „Wacht eens even. Ik geloof dat Ik Je snap." HIJ zweeg, fronste peinzend scheen tenslotte de vraag welke op de Uppen lag aan te durven. „Je wilt toch niet zeggen dat die wenschte hoedendoos toch door Jou op mUn dak gestuurd ls?" Koeltjes knikte ze. „Precies m'n I „Maar toen ik Je hetzelfde vroeg dc Autocratic..." „Dat weet Ik, Toen ontkende Ik hi „En J« bent op dien VrUuag dus toch i Londen geweest?" „Ja. Dat moest lk nietwaar, om dien hoed te koopen en naar Jou te kunnen „Maar hoe wist Je dan dat lk Zater dag vertrekken zou?" „Toevallig kwam lk Juist op het passagekantoor toen Je het Juist ver laten had.. Ik zag een bediende Je naam toevoegen aan de lijst op hel passagiersbord. Dat gaf mij de Inspira tie, Ik had dien hoed al gekocht, maar terug naar den winkel en droeg op hem bU Jou te bezorgen." aar., lk zie de grap ervan niet ln." „Wacht maar totdat lk Je alle» ver teld heb." HU haalde hulpeloos zUn schouders op, „Ga door.." „Zie jo. lk had er al dien tUd al over loopen denken hoe Ut dat snoer de Ver- ecnlgde Staten binnen zou kunnen krUgcn zonder er rechten voor te be hoeven tc betalen. En tenslotte bedacht lk een aardig plan. De hoed maakte er deel van uit Ik kocht hem met het speciale doel om er het enoer ln mee te smokkelen, verborgen In de voering Tot zoover stond JU er nog bulten. Maar toen wilde het toeval dat lk Jouw naam op het bord zag. PlotaeUng zag lk hoo Je mU van dienst kon zUn. De moge- lUkheld was niet uitgesloten, zie Je. dat die vervelende douaniers 't In hun hoold zouden kunnen krUgen om mUn hoed eveneens te onderzoeken. Daarom was het veel eenvoudiger en zekerder om ijou dien ho»d moe te laten nemen in. Je?" ZUn gezicht was verstrakt gedurende deze zonderlinge verklaring. Toen ze uitgesproken was stelde hU haar een vraag op koelen toon: „Het snoer was niet ln dien hoed toen men hem bU mU thuisbezorgde? Durf de Je hem niet zoolang ln dien winkel te laten?" „NatuurlUk niet. Ik stuurde Jou een voudig dien hoed: en toen., zooals Ut wist dat Jb zou doen., vertel»Je mU aan boord dat Je er geen rand mco wist ik deed Je hem ln mUn hut brengen, on stuurde Jou weg., herinner Je Je dat niet? TerwUl Je weg was naaide lk het snoer ln de voering; 't was gauw ge noeg gedaan. Toon bracht Jane de den hoed terug aan Je hof- tel hU mat. „het was duz niet gestolen I" „NatuurlUk niet." „Maar Je stelde lek onder verden king." „Of hU al of niet de kans kreeg om et te stelen, schuldig was hU, want hU as hel natuurlUk van plan. Ik twU- il er geen oogenbllk aan of hU wai Ismay en er' op uit om het snoer te be machtigen." „MogelUk heb Je gelUk.Ik kan dat niet beoordeelen.JU evenmin. Maar besef Je dat het maar een haar scheel de of Je had Iemand naar de gevange nis gestuurd voor een diefstal die hU niet gepleegd had?" „Maar dat gebeurd* toeh niet? HU 1st zich Immers uit de voeten te ma ken?" .Goed, maar niet aUeen lek Uep de kans.ook voor mU had het minder goed af kunnen loopen. Wat zou er gebeurd zUn wanneer de In specteur hel snoer bU mU gevonden had? 't Is nog een wonder dat het hem ontgaan ls! En dan zou lk de kaet in gegaan zUn voor diefstal." jp" zet zc met lieve stem. ..zoo ver had lk het niet laten komen." „Ook niet wanneer bekennen voor i zou beteekenen dat JU de govange- nla Inging lnplaat* van Iemand an ders?" „Zooiets doen ze een vrouw niet aan" Maar ze voelde zich weinig op haar gemak, en hU zn« haar kleuren. „Dat weet Je wel beter. Je leest de kranten., houd Je op de hoogte. Je weet wat er onlangs met die vrouw ge- bourde die trachtte te «mokkelen. I» ben vergeten hoelang ze kreeg.. vUf maanden geloof Ik." Ze zat stil voor zich hoen tc storen ..Dat herinner Je Je toch. ls 't niet?' „En maak me niet wUs dnt JU de ge vangenis In zou gaan om mU te sparen, wel?" Weer wist ze hem niet t« den. HU wandelde de kamer op en neer. ,Jk nod nimmer kunnen denken.' tel hU voor haar stilhoudend, „dat Je zoo egoïstisch en harteloos kon «Un! „Zeg niet harteloos, maar gedachte loos. Btaff." zei ze rustig; „Ik bedoelde liet niet zoo.' .Dat ls moellUk te bewijzen," zei hit koel, „vooral wanneer lk denk aan al de leugens die Je mU op den mouw ge speld hebt om het land een paar dol lars te ontstolen tor wille vau Je eigen portemonnalo, tenrtjl Je er bovendien nog wat goedkoope krantcnreclame voor Je uitsloeg. Het land waaraan JU bene Je succes. Je rijkdom te danken hebt. En terwtlle daarvan heb Je er tegen mU maar op los gelogen, ge riskeerd dat ik ln de Sir j Slng zou be landen.. mU. de man vnn wie J* voorgeeft te houden." „Houd op. 8taff," iel do vrouw me» harde stem. HU trok zich terug. Haar hand zakt* langs haar zijde. Ze zag hem een oogen bllk mot kille. onvrlendelUk* oogen ra. „Jo behoeft mU niets meer to zeggen." vervolgde „Je tchUnt het toch niet tegen t« unnen spreken, dat Je het plan had mU nis speelpop te gebruiken cu mU - dupccrcn zoo het niet anders kon." „Ik wensoh hier niet verder over t* ireken," beet ze hem toe. „evenmin wentch Ik te antwoorden op ]e vragen." HU maakte een korte buiging. „Daar zullen we 't dus bU laren", zei hU „Ja," tel z* kortaf leen mUn eigendom W h huls re gaan." IWordt Mrvolfftf&j

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 3