HET CAFETJE
DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
Epistel en Evangelie
Ann de Mame dreven Maurice Devctte
en zijn Jong vrouwtje een alleraardigst
landelijk catétje. Het was een erfilee.'
lfarlene en zij bad het gaarne als bruld-
nebat Ingebracht, hoewel het eigendom
aijn besten tijd gekend had. Maar Mau
rice was óók al door de nare slechte
tijden meest tonder verdiensten gekomen
en nu, Ja. het cafétje ging wel verre
goed. doch er waren bijna geen kosten
en too nu en dan werd er wel eens iets
ontvangen. Maurice ploeterde den
hetgeen het catétje niet opleverde en
Mariene hield alles schoon, deed
wasch en de boodschappen, voor soo
tenminste lang-pratende doch weinig-
verterende gasten er haar niet van terug
hielden.
Doch te waren beiden jong en levens-
moedJg, ze waren dol verliefd op elkaar
gebleven en dus zagen ze nergens moei
lijkheden of zorgen.
Ken paar Jaren hadden ze aldus hun
cafétle gedreven, toen konden de donkere
dagen niet langer worden ontkend.
Er was zoo wenlg geld. dat ze wel n
ten uitzien naar Iets 3nders. Hoe ze
zochten en moeiten deden, ze kon
geen verandering In den toestand br
gen. Toen bedachten ze. dat Mariene
tante had ln Parijs en ze schreven h
woord; het bevatte geen uitkomst,
was toch ook geen teleurstelling. Mar
iene werd ultgenoodlgd naar Parijs
schlkts voor Maurlt
die
t het cafétje kon men
aonder meer alleen achterlaten. Het
vooruitzicht op een scheiding was i
behalve prettig; Marice kon er niet al te
best door slapen en Mariene snikte i
toe, zelfs onder haar werk. Maar 'I
niet andera. en na driemaal een
weken uitstel, vertrok Mariene met weinig
kleeren, want Maurice sou al spoedli
moeten komen. Er zou In Parijs
eeker gauw we. t gevonden zijn er
cafétje kon spoedig genoeg verkocht
Mariene en Ma-'rlce schreven elks
vele en bemoedigende brieven, mos
was geen groote vraag in Parijs naar
arbeidskrachten en het cafétje sc
alleen bekoring te hebben voor de U
voordige eigenaars.
.Hebeiden doet lijden." en Mariene
kreeg bovendien helmwee naar
man, die vereenzaamde in zijn aardig
cafétje. Toen kwam ar op een dag
een brief van tante. Mariene was
laatslen tijd voortdurend bedlegerig ge
weest, nu was ze werkelijk ernstig ziek
en t zou wel raadzaam zijn. als Maurice
sens overkwam.
Dat gaf hem een schok. Het cafétje.
dat hem een kelder scheen sinds Mariene
er niet meer was. werd nu een grafkelder,
zoo kil en vol huiveringwekkende
ruchten. Een balf uur zat Maurice, ge
slagen. zonder aan Iets bepaalds te
denken. Dan begonnen zijn gedachten
zich te ordenen, plotseling stond hU op.
Het was al tegen den avond en hij bad
nog niet gegeten. Hij scharrelde haastig
wat ln de keuken rond en at wat brood.
Toen verkleedde hij zich. zocht al het
geld. dat in huls was, bijeen, pakte wat
kleeren In een bundeltje en nam een
groot schoon blad papier. Hij schreef er
op met onregelmatige, wankele letters:
„Wegens vertrek gesloten" en plakte het
tegen de ruit aan den Ingang.
Het was donker geworden, toen Mau
rice zijn cafétje afsloot om de lange
wandeling te ondernemen naar het af
gelegen stationnetje, waar hij den trein
naar Parijs zou nemen.
Drie dagen later werd aan den oever
van de Mame. niet ver van het cafétje.
een drenkeling gevonden. Het lijk werd
bartend ale dat van Maurice Devette en
zelfmoord van den ver-
Niemand wist eigenlijk waar
om zijn vrouw was heengegaan, en het
cafétje van den waard, die sedert dien
dag nooit Iets meer zei dan het hoog
noodige, was den laatsten tijd vermeden.
Op bevel van de overheid had de be
grafenis plaats: enkele belangstellenden
en vage vrienden waren tegenwoordig en
men verwonderde zich nauwelijks da',
zijn vrouw niet tegenwoordig was.
Maanden gingen voorbij. De „malre"
besloot, dat het cafétje moest worden
verkocht of een andere bestemming krij
gen. Dat duurde aan voorbereiding op
nieuw enkele maanden, want het appa-
moeilljk
Ten slotte kwam een bod op het café
tje en men constateerde, dat getracht
moest worden de erven daarvan ln ken
nis te stellen. Deze ontdekking nam ge-
rulmen tijd in beslag, maar nog langer
duurde het om het adres van Mariene
Devette te vinden, die eens naar Parijs
vertrokken was. Zoo was het ruim twee
Jaar na de begrafenis, dat een vertegen
woordiger der gemeente zich aanmeldde
bij de tante van Mariene en daar hel
tegenwoordig adres van madame Devette
Mariene ontving met verwondering den
vreemdeling, die gemakkelijk het doel
van zijn komst vertelde, daar het droevig
ongeval al een paar Jaren geleden ge
beurd was en de mcnscben veronderstel
len, dat zooiets dan eigenlijk als ver
geten kan beschouwd worden. Doch ma
dame Devette nam ln het geheel niet die
bekende houding van lijdzame berusting
aan. Mariene was volkomen verrast.
„Maar. monsieur Duval, mijn man ls
heelemaal niet overleden! Hij woont hier,
bij me en ls nu op zijn werk."
De heer Duval schudde het hoofd, hij
was toch persoonlijk bij de begrafenis
geweest. En hij deed een nieuwe poging.
Ten laatste werd besloten, dat de heer
Duval tegen den avond zou terugkomen
om zich te overtuigen van madame's be
weringen.
Maurice werd Inderdaad herzend, hoe
de heer Duval zich ook officieel daar
tegen. naar behooren trachtte te verzet
ten. Daarop besloten de Devette'a accoord
te gaan met den verkoop van het cafétje;
ln hun klein gezin was het verlaten
eigendommetje, dat nimmer baten had
opgebracht en nu een onverwacht voor
deeltje werd, een meevallertje. Doch
toen kwamen de ambtelijke moeilijk
heden; ln Parijs bleek een levende Mau
rice Devette te wonen, maar aan de
Marne was die persoon reeds lang afge
schreven.
Verscheidene malen moest Maurice op
reis naar het dorpje aan de Mame en
de overheid besprak en hersprak de In
gewikkelde aangelegenheid met den be
trokkene als vroegeren eigenaar van het
cafétje, maar de belangen van de erf
genamen moesten tegelijk erkend wor
den als tegenwoordige eigenaresse, want
op papier was Maurice Devette nog steeds
een overledene, en de burgerlijke stand
maakt niet gemakkelijk vergissingen,
noch minder verbeteringen.
In den komenden zomer reisden
Maurice met Mariene en een allerliefst
jongetje, dat ook al Maurice Devctte
heette, op een Zaterdag naar het cafétje
aan de Mame.
Maurice had vacantie en ln dien tijd
zouden de «aken eindelijk geregeld kun
nen worden. Mariene ruimde de kleine
keuken, het slaapkamertje en het caté
tje schoon. Oreral vond ze oude. dler-
!t huisje en
spulletjes glommen binnen
glans,
door het eafétje klonken het gezang van
stralend gelukkige moeder en de
heerlijke geluiden van een kleinen krul-
leboL
En Maurice liep op en neer naar de
ide brieven en stuk-
bladerde offlcleele eorrespoo-
t Parijs, maar bleef een doode.
tr verliep: daar ontving Marice
Ie mededceling. dat hij de laal-
eekenlngen met getuigen, moest
itlcn, want de Marne-gemeente
hed zijn aangelegenheid thans geregeld.
Maurice vertrok en zag ln het groote
boek van den Burgerlijken Stand, dat de
moeilijkheden van zooveel Jaren een op
lossing gevonden hadden ln een smal
enkele lijntje van eenlge centimeters,
door het woord „overleden" en den be
trokken datum. Duj: Maurice Devette
leefde weer. ook -uin de Marne: de ver
koop van het cafétje kon worden afge
wikkeld. De autoriteiten hadden hun
moeilijken plicht volbracht van over
heidsbemoeiingen ten gunste van achter
gebleven betrekkingen en vernietiging
van een offlcleele overlljdensacie.
Toen weigerde Maurice Devette. HIJ
was weer levend geworden en had dus
eigen rechten. In overleg met Mariene
was besloten, het cafétje van gespaard
geld wat te laten veranderen en tot een
zomerhuisje te bestemmen.
Het werd alleraardigst en Mariene was
er dol gelukkig mee.
De eerste post, welke zij ontvingen ln
hun eerste vacanUe ln 't verbouwd café
tje, was een lijvig pakket met gemeente-
stempels; de rekening voor de bemoeiin
gen der overheid Inzake het nlet-over-
lijden van Maurice Devette.
Om de bewijzen geaccepteerd te krij
gen, dat niet hij, Maurice Devette. deze
kosten veroorzaakt had. daar bij nim
mer overleden was. noch begraven werd
op bevel der gemeente, noch een weduwe
gehad had. die dit overlijden en de ge
volgen van dien moesten worden aange
zegd. vecht Maurice al weer eenlge Jaren.
Mogelijk zal de kleine Maurice eens de
taak overnemen, om te strijden voor de
nlet-overleden
n zijn
WAAROM
duwe"? Waan
zalig Is evenals de gekruiste Jezu
mogen lijden. Met de hoop dat gi
zult verblijden.
met zijn afgunstlgcn broer
den hardnekklgen
Abel
Kaïn!
Mozes tobt
Davld tobt met zijn nijdlgen schoon
vader SaUl!
Suzanna tobt met twee wellustige
ouderlingen!
Daniel tobt met hovelingen wreedir
dan leeuwen!
De gezegende Moeder Gods tobt met
En.. Oo<ls eenlge Zoon tobt aan een
schandelijk en pijnlijk Kruis!
Vragen zll allen waarom??
Neer... Want pater Polrtcrz zegt:
Het kruistee geeft
Wat luister heeft!
Bazuin
MET WIE ZAL IK
TROUWEN?
Is ze diep godsdienstig? Niet bij b<
vileging?
Is ze opgeruimd van karakter en oc
gelijkmatig van humeur?
Is ze gezond?
Houdt ze van mee-aanpakken ln
huishouden, zóó. dat moeder d'r ni<
graag missen zou?
Is ze proper op d'r kleeren. en eer
voudlg ln d'r opschik?
Mogen de broertjes en zusjes hat
Staat ze zedelijk hoog. zoodal xc cel
bied afdwingt?
Ja?
Noukijk dan maar niet verder ai
naar 'n betere.
En zorg. dat Je d'r waardig bent!
pyRfif&CMCPGEBlEDl
EIGENBELANG EN EIGEN
BEGINSEL.
Er zijn toch nog een hoop
stoute kinderen onder ons.
Dat merk je op sportgebied
zoo goed. Honderden keeren
wordt het hun voorgehouden,
wat hun plicht is, maar ze ver
tikken het.
Ze steunen neutrale clubs, of
ze nooit iets anders gehoord heb
ben, negeeren de Kathdlieke
Sportbeweging, als bestond die
niet, en wijden den middag van
iederen Zondag, alsof dat zoo
hoort, aan de zonde van onge
hoorzaamheid, en dat heet
dan Zondagsheiliging!
Als het kinderen waren, zou
je weten, wat je ermee doen
moest, maar 't zijn helaas! vaak
grootvaders van kleinkinderen,
althans vaders, althans groote
kerels, die geacht worden her
sens te hebben, althans op het
bezit ervan groot gaan, althans
zich erop beroepen, als het gaat
om salarisverhooging of positie
verbetering.
O, als alle Katholieken toch
eens even principieel waren,
wanneer het om hun eigen be
ginsel gaat, als ze het zijn, wan
neer 1 gaat om hun eigenbelang.
Heusch, iedereen, die weet,
wat een groot gezin is en wat er
komt kijken om kinderen netjes
en fatsoenlijk groot te brengen,
voelt mee met het streven van
den middenstand naar hetere
bestaansmogelijkheden en een
grootere bestaanszekerheid. En
dat is niet enkel een kwestie van
eigenbelang, maar van recht,
van billijkheid, 'n kwestie, welke
heel een volk. heel een bescha
ving raakt.
Maar als die middenstanders
nu óók eens om hun eigen be
ginsel dachten, als het niet uit
sluitend gaat om hun belang eu
hun recht. Als ze ook eens aan
hun plichten dachten en niet
enkel aan hun rechten.
Hiermee wil niet gezegd zijn,
dat ze het niet doen.
Maar doen ze 't allemaal.
Monseigneur dr. Poels heeft
onlangs zoo'n harlig woordje ge
sproken over de zgn. hoogere
standen. Daar hoeven we het
verder dus niet over te hebben.
En daarom richten we ons nu
tot de middenstanders, die het
nog niet zoo hoog in den bol heb
ben, dat ze denken, dat ze op
alle regels een uitzondering en in
alle gezelschappen uitblinkers
zijn.
Middenstanders, denkt eens
aan uw eigen beginsel, ook als
uw eigenbelang er niet mee ge
moeid is, en steunt de Katholieke
Sportbeweging in plaats van laf
en lauw achter de domme kudde
aan te loopen, die iederen Zon
dagmiddag zoo deerlijk 't spoor
bijster is.
Niemand heeft graag, dat uieo
zijn winkel voorbij loopt
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBODE" VAN 23 APRIL 1938
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL. 314
EERSTE ZONDAG NA PASCHEN.
H. Joannes, V, 4
-10.
Zeer geliefden! Al wat uit Gód gebo
ren ls overwint de wereld; en dit ls de
overwinning, welke dc wereld overwint:
ons geloof. Wie 1» er. die de wereld over
wint, tenzij hij. die gelooft dat Jezus de
Zoon Gods ls? Dese is het. die gekuinen
ls door water en hel bloed; en de Oecst
ls het. die getuigt, dut Christus de waar
heid Is. Want drie zijn er. die getuigenis
geven in den hemel: de Vader, het
Woord en de H. Geest; en deze (lrle zijn
één En drie zijn er. die getuigenis geven
op de aerde; de Geest, en het water en
het bloed; en deze drie zijn één. Indien
wu de getuigenis d.-r mrnsrhen aanne
men, de getuigenis van üod U meerder:
dit toch Is de getuigenis van God. welke
meerder U. dat HU aangaande Zijnen
Zoon getuigd heelt. Wie gelooft ln den
Zoon Gods, heelt de getuigenis Oods
volgens den H Joannes; XX. 19 -31
In dien «Jd, toen het nvond was, op
dien dag. den eersten dag der week. en
de deuren, waar do leerlingen vergaderd
waren, uit vrees voor de Joden waren
gesloten, kwam Jezus en stond In het
midden en sprak tot hen: Vrede zU u!
En na dit gezegd te hebben, loonde HU
hun ZUne handen en «Ine zUde. De
leerlingen dan waren verblijd dat zU den
Heer zagen. Wederom dan sprak Hi
hen: Vrede zU u! Gelijk ue Vader MU
gezonden heelt, zend ook Ik u. Als HU
alt gezegd had. bllea HU over hen
zelde hunOntvangt den Heiligen Geest
wier zonden gU zult vergeven, dien
den UJ vergeven, en wier zonden gt
houden, die zijn gehouden.
Thomas nu, die Dldymus genoemd
wordt, één van de twaalf, was niet
hen. toen Jezus kwam. De andere
llngen zelden dan tot hem: Wij he
den Heer gezien! Doch hU sprak tot
hen: Als ik ln ZUne handen het lndruk-
sel der nagelen niet zie en mUnen vin
ger ln de 'plaats der nagelen niet stcke,
en mijne hand niet legge ln zijne zijde,
En acht dagen later waren zijne leer
lingen weder binnen en Jezus met
Jezus kwam met geslolene deuren
stond lu het midden en sprak: Vrede zU
u! Vervolgens zelde Hl) tot Thomas:
Steek uwen vinger hierin en bezie mUn<
handen, en breng uwe hand vooruit er
leg ze ln mijne zUde. en wees niet onge-
luovlg. maar geloovlg! Thomas ant
woordde en zelde lot Hem: MUn Heer
mU" God! Jezus sprak tot Hem: Omdat
gij MU gezien hebt, Thomas! hebt gU
gelooid, zalig zij. die niet gezen en ge-
Wel heeft Jeziis ln tegenwoordigheid
zijner leerlingen nog vele en andere
teekenen gedaan, die In dit bock nlcl
beschreven zijn; doch deze zijn beschre
ven, opdat gU gelooven moogt. dat Je
zus la de Christus, de Zoon van God
en opdat gl). geloovend. het leven n
hebben ln zUnc naam.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANCISCUS
XAVERIUS
ZONDAG de H.H. Missen tc 9.30. 8, 9.15
tic Hoogmis cn te 10.45. Collecte ten bate
van de St. Pauln-stlchtlng en de R. K
Vcreenlglng tot bescherming van meis
jes ln het Aartsbisdom. Tc 8 uur Lof met
Rozenhoedje.
Maandag. Feestdag van den H. Mar
cus. Vóór de Hü. Missen wordt de Lita
nie van Alle Heiligen gebeden voor de
vruchten der aarde.
Dinsdag te 9.30 gezongen H. Mis vooi
Bruidegom en Bruid iPouleyns—Woerd-
mant. Te 9 uur wordt de H. Communie
uitgereikt. Te 7 uur Lof met Hnzenhoed-
d ter ei
n St. F
de kerk verwacht de kinderen, die op 8
Mei plechtig worden aangenomen. Tot
dc plechtige H. Communie worden toe
gelaten de kinderen van de 6e en de 7e
schoolklasse, alsmede de kinderen van
de lagere klassen, die de school zullen
verlaten vóór de plechtige H. Communie
van het volgend Jaar.
Donderdag te 10 uur gezongen H. Mis
voor Bruidegom en Bruid (Gerla-Massa).
Te 9 uur wordt de'H. Communie uitge
reikt.
Zaterdagmiddag van 3.30—9.30 gele
genheid om te biechten. Te 8 uur Ik»f
met Rozenhoedje ter eere van O. L. Vr.
van Altijddurenden BUstand.
A.s, Zondag begint de Meimaand, bij
zonder toegewijd aan de vcreerlng van
de H. Maagd Maria. Dien dag collecte
voor dc kleedlng der kinderen, die 8
Mei hunne plechtige H. Communie zul
len doen. Deze collecte wordt ten
ste ln de milddadigheid der geloovlgcn
A.s. Zomlag sluiting van den Ponscli-
tijd. Voor de zieken duurt de Paascluijd
tot Drlevuldighcldszundag.
Uit de parochie-registers:
Het H Doopsel heeft ontvangen: Thc-
odorus Jozcfus. zoon van Theodores Kok
«n Petronella Smeelng.
In den kerkdijken ondertrouw o.
nomen: Martlnus Johannes Hendrlkus
Gerla en Wllhelmlna Bernardino Massa:
Alfons Jan Herman Werdmölder en Eli
sabeth Maria Josephlna Llnssen; Hen
drik Klclnveld en Adrtana Petronella
Kuljer.
De eerste H. Communie hebben ge
daan- op den Jen Paoschdag 79 Unde-
n.L 44 Jongens en 35 meisjes.
JONGE WACHT
Maandag, half I. Pater Damlaangnjep,
Dinsdag half 8. St. Pat rus Canlaiua-groep.
Woensdag half 9. buy de Fontgalland-
Zondag 24 April.
De belde groepen hebben een Paasch-
gn de contributie en zorg er
voor dat er aan Je aelf niets mankeert.
Maandag 25 April worden de „Liefdester-
reijes" om half acht In St. Aechten ver-
Afdccllng jongens: Donderdag 28 April.
JONGE WERKMAN.
St. Franciscusgroep: Maandag te kwart
n.-. I uur. groepeavoud.
St. Joseph- en Monseigneur Ariënsgroep:
Woensdag maandvergadering te kwart na I
Het doel van den .Jonge Werkman" is de
jongens te vormen tot degelijke katholieks
jongens, die vooral ln deze moeilijke, ge
vaarvolle tijden geleid cn gestuwd moeten
worden tot een hooger peil. Geeft u daarom
SECRETARIS.
Maandag 5.30—7 uur Aspiranten.
Woensdag 6.30—8 uur Theresiagroep.
Woensdag 8—9.30 uur Nénette-grocp.
Donderdag 6.308 uur Lidwina-groep.
Vrijdag 6.30—9 uur Bernadettegroep.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
stoor: H. J Hooyinaa
las Withooasiraav na 34.
Telefoon 1159-
ZONDAG de H.H. Missen om 7 uur en
alf 9. om 10 uur de Hoogmis: te 8 uur
Lof. Onder de H.H Missen collecte voor
de Jeugdbeweging.
r uur HL Familie voor
dc meisjes.
Woensdag om 9 uur gew. H. Mis. om
half 10 gezongen huwelijksmis voor
Hermanus Wolffenbuttel en Elisabeth
Blssellnk.
Donderdag en Vrijdag om half 8 uur
geen H. Mis.
Vrijdagavond om 7 uur Lof.
Zaterdag om half 12 voorbereiding
het zevende leerjaar. Des nam.
•- 4 tot 9 ur.
Dagelijks de H.H. Missen om 7 uur,
half 8. 8 uur en 9 uur.
Achter in de kerk ls een bus bestemd
voor de gelden der vastendispensatie.
Het bedrag ls 15 ets. per persoon.
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Johannes Gerardus. z. van
Johannes Gerardus v. d. Brug en Alyda
Maria Boersen; Jan. z. van Albert v. d.
Schagt en Wilhelmina Jacoba Smeele.
Ondertrouwd: Petrus Johannes Tol-
rora en TJltske v. Eykelenburg.
Gestorven: Maria Hubertlna Cathari-
a v. Opynen-Hutgens.
SECRETARIS.
PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART
ZONDAG H.H. Missen om 7 en half 9.
Half 11 Hoogmis. 4 uur Uitstelling van
het Allerheiligste. 6 uur Lof.
Dinsdag 9 uur gezongen St. Antonius-
an de H. Familie
Donderdag 's avonds 7 uur LoL
Zaterdag 4—9 Blechlhooren.
Dagelijks de H. Missen om 7.8 en 9 uur.
R. KL JONGENSCLUB ST. PANCRATTU8.
Uit de parochie-registers:
HuwelijksafkondigingI Willem van
DUen en Hendrlca van Wegen,
i III: Joeephus Lambertua Rij pert en
Gerarda Sophia Bosman.
Gehuwd: Joseph Johan Coonen en
Johanna Louisa Josephlna Timmermans
Het H. Doopsel ontvingen: Gerrlt Hen
drik Johannes, zoon van Hendrlkus Hu-
bertus Roestenberg en Johanna van Zul
len.
De parochianen worden herinnert aan
't betalen van de Vastendispensatie.
Zondag 1 Mei na de Hoogmis zal het
kerkbestuur zitting houden tot Inning
van de bankenpacht.
ERW. DIRECTEURENBE
STUURDERS, LEIDERS EN
LEIDSTERS VV PAROCHIALE
VBREENIGINGBN WORDEN
VRIENDELIJK VERZOCHT. HET
WEBKPROGRAMMA HUNNER
VEREBNIGINO AAN ONS BUREAU
IN TB LEVEREN UITERLIJK
WOENSDAGAVOND 9 UUR, ZOO
DAT ZIJ DEN DAAROPVOLGBN-
DEN ZATERDAG IN ,DS KLOK
KEN VAN ST. JORIS" KUNNBN
WORDEN OPGENOMEN.