PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jivcon Ontslaan no 28b.
stoor: Deken P. J. M. Sandkuyl.
Postgiro no. 93281
b Catstaan 28. Telefoon no 658
Overleden: Wllhelmina van Hoeven—
ZONDAG, Beloken Paschen. de H.
Missen zijn om 7 uur, om halt 9
Hoogmis, waaronder de kinderen hun
plechtige H. Communie doen, met ge
loofsbelijdenis en hernieuwing der
doopbeloften, en om half 11 een geleren
H. Mis.
De H. Communie wordt uitgereikt:
voor en na de H. Mis van 7 uur, om
kwart over acht, en na de Communie
der kinderen. Dus niet vóór de Hoogmis
van half 9. Collecte voor eigen kerk.
's Middags om 4 uur Lof met opdracht
aan het H. Hart. aan Maria en S. Jozef,
waarna de lofzang Te Deum.
Maandag, feest van den H. Marcus,
vóór de H. Missen wordt de litanie
alle Heiligen gebeden voor de vruchten
oit de parochie-registers:
Het H Doopsel ontving: Wllhelmina
Johanna Maria, dochter van Hem'
van den Hoef en Johanna de Wijs.
Het Sacrament des Huwelijks ontvin
gen: Pleler Jozel Joannes Antonius de
g en Stephanie Marie Leonie Therc-
Povel, Fredericus Josephus de
Geus. weduwnaar van Johanna Jacoba i
Houtkamp en Neeltje Boehlè. Ludo-
Wilhelmus Jozef te Kloeze. we-
nar van Gcertruida Johanna de
Vries en Elisabeth Aleida Leonarda van I
Eijkelenburg.
interparochiale Acties
INTERPAROCHIEELE KJ V.
Maandagavond half negen Grotploldstcis-
Woensciagavoml 8 uui FuncUeve.'gudering
WELPENHORDE ST. ANSFRIDUSGROEP.
Maandag as. horde van half zeven tot
Zaterdag as norde van kwart over twee
AKEELA SCHUTIJSER.
Retraiten
WELPENHORDE .ST.
Dinsdag aa.: Trainen voor iiu-gne „Ploeg-
apclen" na schooltiid. door instructeur Vis
ser. voor degenen die dit Insigne halen. (Hoc-
keysttcks medebrengen).
Woensdag as. Horde van 2.30 uur tot
uur. Buitenmiddag: een ploegspeL Regen:
dan ..Kaboutermiddag"
Vrijdag a.&: Horde-a- ond van 6.30 tot
uur ..Handenarbeid" (knutselen).
Allen het Bruine en het Grijze nest en de
LOSSCHEUREN
5. V. P.
IA, gaarne hadden wij ,,De
Eembode" zoodanig ge
drukt, dat ds .Klokken aan Sint
Joris" als losse bijlage er gemak
kelijk uitgenomen kon worden.
Helaas, onze anders trouwe ad
verteerders dwongen ons ditmaal
ons ietwat te beperken, zoodat
de Klokken" met kan rag aan
een Eembode-blad kwamen vast
Ie zitten.
Wij verzoeken daarom vriendelijk
aan onze lezers, ons ter wille te
zijn en ,,De Klokken oan Sint
Joris" los Ie scheuren.
DANK U WEL
l. Gehuwde Vrouwt
CHIL: J STAAL.
ACHTERVELD.
PAROCHIE ST. JOZEP
Pastoor- G. Rentlnck.
ZONDAG 7 uur H. Mis, 10 u
uur Lof. Onder
leujes bescherming
Maandag. Peest t. d 1
H.H. Missen Litanie van
de vruchten der aarde.
irtsblsdom.
d H Marcus voor
Heiligen v
Dinsdag. 9e Antonius Dinsdag. 8 uur
I. Mis.
Woensdag. 7 uur H. Mis in huize St.
ef: ln de kerk om 7 uur alleen Commu
Vanaf lieden gelegenheid ch
dispensallegelden te voldoen
ln de week de H.H. Missen
HAMERS VELD.
PAROCHIE ST. JOZEP.
ZONDAG. Half t
mis. half 6 Lof.
KruSrarooauSe.
voor de vruchten der Aarde.
Donderdag. 7 uur Lof
Zaterdag, gelegenheid o
HOOGLAND.
PAROCHIE SI MARTINÜS.
Zaterdag 4—8 bieththooren. Om
Lof met Rozenhoedje.
plechtige Vroegmis,
r plechtig a
HOOGLANDERVEEN.
PAROCHIE ST JOZEF.
Pastoor: Hendriks
Burgemeester van TuyUtraat.
ZONDAG. De H. Mus
■ur Hoogmis, Half J
NIJKERK
Holkemtraat 34. -
ZONDAG. Half 8 uur Vroegmis, ld
Hoogmis. 4 uur Lof met Rozenhoedje.
Maandag, feestdag v. d. H. Marcus. Half
8 de H. Mis. Voo. de H. Mis Litanie
Alle Heiligen.
Woensdag, half 8 ges. Jaargetijde
Zij die bloemen wenschen te geven voor
de verslering van het Mariabeeld geduren
de de Meimaand, gelieven deze te doen be
zorgen a-S. Zaterdag (30 April) voor 12 uur
aan de Kerk of bij den koeter
B. van de Weljer,
Zondag 34. Wit. Beloken Paschen. Tijd
eigen. Mis Quasi modo, 2e geb. H. Fl-
dells v. Sigmaringen. Credo. Pref. v
Maandag 25. Rood. H. Marcus, Groote
Litanie, 2e geb. -ill de Mis der Kruis
dagen, Credo. liet v.d. Apostelen.
Of: Paars. Mis v.d Kruisdagen. 2e geb
H Marcus geen Credo, Pref. v. Pa
schen.
Dinsdag 26. Wit H. Lldulna v. Schie
dam (van 14 April Nederl.) Mis DI-
lexlstl. 2e geb. H H. Cleius en Mnrcel-
llnus. Pref. v. Paschen.
EEN TIJD LANG GE-
LOOVEN ZE WEL
2 af.
de beproeving vallen
Za'. er niet diep in." zeggen
den en bekenden.
En ze hebben gelijk. Ja"t
niet diep ln.
Wie is daar de schuld van?
Voor een niet gering deel de ouders
en de opvoeders.
Of is het niet hun plicht, -op te voe
den voorhet leven?
Als ze dus thuis, ln school en cate
chismus, de leer van het Evangelie aar
de kinderen meedeelen, moet zulks ge
schieden ln verband met het leven, dal
hun wacht.
Die waarheden moeten beleefd
worden!
Niet alleen tijdens de schooljaren,
maar ook daarna.
Een gewaarschuwd mensch geldt
voor twee. Maar wie het leven
bereid Ingaat, geldt nfet eens
halve.
De Jeugd moet het Evangelie leeren
kennen, gelijk het door Jezus gewild ls;
een blijde boodschap voor heel het leven;
een schat die ons rijk maakt heel het
Daarom wil Jezus, dat we Zijn Evan
gelie leeren liefhebben van Jongsaf.
Dat wc Zijn leer en Zijn genadegaven
leeren waardecren als de hoogste gave,
het heerlijkste oezit. Een bezit, dat we
zullen verdedigen tegen lederen aanval,
zelfs ten koste van ons leven.
Hoeveel jongens en meisjes gaan de
wereld ln met die hartstochtelijke liefde
voor Jezus en Zijn Evangelie?
De Jeugd moet ook het leven leeren
kennen, dat hun wacht.
De jeugd n:oet weten, dat het leven
een *ijd van oeproeving ls. Dat God het
zoo gewild heeft.
Dat hun geloof cn hun vertrouwen
en hun liefde jegens Jezus op velerlei
wijze zal worden bepaald.
Dat we allen kruisdragers moeten zijn
op het voetspoor van Jezus.
De Jeugd moet leeren, dat niet de be
proeving ongelukkig maakt, maar wel
de ontrouw In de beproeving.
De jeugd moet leeren, wie zijn vijan
den zijn cn welke l.un taktiek ls.
De jeugd moet leeren; nooit te wijken
voor een spotlach, evenmin voor vleierij.
Dan gaat ze gewaarschuwd, getraind
en gewapend het leven in.
De Jeugd moet leeren bidden om
kracht, ook al In de jeugd, om eigen
karakterfouten te verbeteren.
De jeugd moet leeren. zich te verster
ven en niet te klagen bij tegenslag. Ze
moet leeren verduren en verdragen.
Dan zal ze het Evangelie ïccrcn be
grijpen cn waardeeren.
Dan zal het er bij hen wèl diep ln
zitten.
En met Jezus' genaden zullen ze in
de beproeving volharden.
Ouders en opvoeders, beseft uw plicht!
PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS
TE BAARN
Eerste Zondag na Paschen
24 April 1938
Vandaag 7 uur de Vroegmis; S'/z uur
Tusschenmls -.10 uur de Hoogmis.
Dezen namiddag zal er geen Vesper
zijn. Tot nadere aankondiging zal er
op Zon- en feestdagen geen Vesper zijn.
Hedenavond 7 uur Lof.
Morgen zal. wegens het feest van den
H. Marcus vóór iedere H. Mis de litanie
in Allerheiligen worden gebeden voor
vruchten der aarde.
Dinsdag as. beginnen weer de katho
lieke scholen. Dinsdagmorgen 8 uur zal
eene H. Mis worden ongedragen voor
...t welslagen van het katholiek onder
wijs ln de parochie en na dit- H. Mts
1c Zegen aan de kinderen worden
......en. W|J vertrouwen, dat al dc
schoolgaande kinderen die H. Mts zul
len bijwonen.
Dinsdag- en Woensdagmorgen zal er.
telkens om 9'A uur. een
rouwmls zijn.
Woensdagavond 7 1 JH0HH
Derde Orde-oefening. Woensdagmorgen
r zal er een H. Mis worden opge
dragen voor de levende en overledene
leden. WIJ sporen de leden aan, oin
Woensdagmorgen die H, Mis bij te wo
nen, tot de H. Tafel te naderen cn des
avonds ln de oefening te zUn ln de kerk.
n Lof n
Donderdagmorgen 9 uur moeten de
kinderen komen biechten van dc 6t.
Aloyslusschnol, die de eerste H. Com
munie hebben gedaan en Donderdag
namiddag 3 uur van dc St. Bonlfaclus-
Rchnlen.
Vrijdagmorgen onder de H. Mis van
8 uur zullen die kinderen gezamenlijk
lot de H. Tafel naderen om dc H.
Paaschcommunlc te doen.
Dc I'rioovlgcn worden verzocht te zin
gen, vanduag na de Hoogmis en na het
Lof uil Cantemus no. 27.
Zaterdagnamiddag vanaf 3 uur gele
genheid om te biechten.
Zondag as. wordt de H. Paasehtljd
gesloten.
Zondag as. zaï volgens Bisschoppelijk
voorschrift dc JaarlUksche collecte wor
den gehouden voor de 81. Paulaslle.il-
llng en dc R. K. Vereenlglng tot Be
scherming van Meisjes in het Aartsbis
dom. Wij bevelen deze collecte ten zcer-
WIJ herinneren er nogmaals aan, dot
Dinsdag 3 Mei het geld van de Levende
Rozenkrans van de drie groote Mlsslc-
genootschappen en hel vaslondlspcnim-
tIe-geld moet worden afgedragen.
Woensdagavond na de Derde Orde-
oefening worden de zelatrlces van hel
Genootschap van hel H. Hart van Jcsus
ln dc koffiekamer der pastorie ver
wacht. Wij vertrouwen, dal ze allen aan
wezig zullen zijn.
WAT WE TE WEINIG BEDENKEN S
WAT BETEEKENT TOCH „MYSTIEK
LICHAAM"?
NAAR EEN „GEMEENSCHAP"!
ploeteren
De gr
wijze
•nscheVukcr-
>k wel als Ideaal nagel
n bereikt
Twee
communisme
llsme. probeeren de gemeenschaps
idee 't beleven en hebben 'n soort
..gemeenschap" gemaakt. Maar ten
'n perfecte gemeen-
-■ l'lU
Christus den allerwijstcn cn verhc
sten Leeraar zou vinden.
Ik kan in Christus ook zien
mensch. die behalve 'n schoone. v
leer. 'n schoon en navolgenswaard v
gaf: zooals 11
a zijn.
n Franciscaan
Assislë 'n lichtend
jen. Die twee beschou-
we ze bij
Christus toepassen, zeker heel
Maar wanneer er nog tets anders ls. dan
ls 't Christendom, de Kerk. toch niet
veel meer dan 'n organisatie, die den
naam en de herinnering draagt van 'n
man, die wijs. goed en edel was. en die
de moeite waard ls te beluisteren en na
rechten van" 't lndi- Maar 't Christendom ls veel meer, om-
de gemeenschap ge- J1'11 relatie met Christus veel meer
worden. Die gemeenschap ;s Christus was mensch. En als mensch
rdt genoemd: Kerk, anders gezegd: kon H|J n relatie maken, zooals Plato
■t mystieke Lichaam van Christus of Franclscus. meer niet. Maar HU was
Is eigenlijk jammer, dat we aangc- !'0,t God. En als God kon HIJ 'n relatie
sen zijn op dat aparte woord
gaat. HIJ kon als
uiy- leggen, die veel
«lira. i/u». 1» ...et dat woord do laatsteOod-mensch niet al
ilve eeuw zooveel gesold, dat 't 'n bijna •'■un voorbeeld geven-
.irdelooze beteekenls heeft gekregen.
Mystiek" heeft zoo'n beetje dc beteeke
nls van heel erg vaag en zwevend en on
werkelijk. Dat is hier ln de verbinding
van „het mystieke Lichaam van Chris
tus" zeker niet de bedoeling. ..Mystiek"
wil hier eenvoudig zeggen: „geheimvol."
Maar ondanks 't feit, dat 't geheimvol
la, Is 't daarom niet minder werkelijk en
waarachtig.
CHRISTUS' LICHAAM
CHRISTUS LEEFT NO(.
„Mystiek Lichaam" ls 'n v
r.atle, die juist dient om 't
ander, dc eene werkelijkheid
dere werkelijkheid te onderschleden. We
kunnen Immers spreken van het physle-
ke Lichaam van Christus. Dan bedoelen
we daarmee het Lichaam van Christus.
dat gevormd werd onder 't hart van Ma- ui" mysueae
ris. de Maagd, en dat nu sinds de He j Leven van Christus" Zoo kunnen
meivaart ln de glorievolle vreugde van iwt' bl) Christus, den Godmensen
den Vader ls spreken van drie „levens 't Historische
We zouden ook nog kunnen spreken ven. dat drie-en-dertlg Jaar duurde.
moreele Lichaam van Christus" Glorievolle leven, dat sinds de Hemel
1 Zijn leer
lar ook de
zetting van Zijn leven. Dat leven
Christus, den Godmensch. Is begonnen
toen Hij van Gods oneindigheid ln de
armzalige begrenzing van dc Kribbe
kwain. Maar Hij wilde dat leven niet al
leen voor 'n tijd. voor 'n bepaalde plaats
Hij verzekerde uitdrukkelijk, dat Hij Zijn
leven als 't midden der wereld wilde;
dat HIJ was gekomen, „opdat ze 't leven
zouden hebben en wel ln overvloed
d Jaar geleden hier leefde: op
manier: maar daarom niet min
kelljk. Dat werkelijke leven va
dat nu nog op deze narde go
e daarmee bedoelen, 'n
iwig duu
i. dat l!
bij den Vader.
ZIJ.
th'n na
l Christus Christus 't r
Ier komen dilt HIJ moes
Is er Inderdaad. Mam
we op ons eigenlijke i
ging van Christus met „de Zijnen", en leerlinge» zUn, als HIJ bleef Mwir als HU
daarom van „de Zijnen onderling", ls nog wegging naar den Vader, dan zou Hij di
e Kerk.
it vóór Zijn sterven heelt
Zijn leerlingen gezegd
gaan maar dat HIJ zou te-
t g0e(j
el anderen aard. Zelf heeft HU j heiligen Geest zenden. Dan
dat duidelijk gemaakt door woorden, die hen worden, door den Helllgi
all IJd veel te poëtisch en daarom
e onwerkelijk worden ope<
gezegd „Ik ben de ware wijnstok
Vader ls de Wijngaardenier. Elke rank mag
aan MIJ. die geen vrucht draagt, snijdt Chrl:
HIJ af. en elke rank, die wel vruent
draagt zuivert Hij. opdat, te nog meer
vrucht mag dragen. Ik ben de wijnstok
en gij zijl de ranken De mensch. die
Christus aanvaardt, alle i
verbonden, zooals ranken s
stok verbonden zijn. Dat li
dat zij konden leven,
.Mnksterd.ig Is dc heilige Ooi
Mijn gekomen. Pinksterdag ls. als lk me i
■dMHM|||WÉMde geboortedag
•n. die Prlesl
t Hem m em
boortedag van Zijn „mystiek Leve
Drie-cn-dcrüg jaar geleden had HU
monsohclljk Lichaam aangenomen,
instrument om Proleet Koning
zijn. Op Pinksterdag
ml Li
Om deze bijzondere
lus en door Christus
te dulden, daarom J
drievoudige amht
- Priester. Koning en Profeet hier op aa
t.Jde te bestendigen. Drie-en-dertlg J:un
s 'n organische geleden had HIJ één meiischelljke n Huur
eld. aangenomen, en Gods Zoon had Zle:i
nhcld met Chris daarmee lot één persoon verccnlgd Op
ider elkaar, aan Pinksterdag neemt Hij tot Zich en ver
t wordt voor de cenlgt HIJ Zich met al de mensehelljke
natie „mystiek naturen, die den heiligen Geest ontvun
den zijn dus gen. Zoo ls bij Christus 't wonder ge-
jj' L wat bij geen enkel ander kon ge
Lichaam" gebruikt Dli
heclcmaal niet 'n vag
Iels. wat zelf weer heel vaag Is Ze druk-
ken 'n heilige werkelijkheid uit. OnzeAls mens
bovennatuurlijke levensvrrblndlng met dlK,r Z1)n
Christus zooals ranken met den wUn-Godmensch
stok) en onze bovennatuurlijke relatie
J )r Christus, met elkander "wij. de
ken aan denzelfden wljnstokl. Hier heb- v,,rtu
n Hij Zich
n Zijn voorbeeld. Als
Hij blijven leven mei
door Zijn leven, dat HIJ meedeelt en
blllft meedeelen aan anderen, Dit Is de
psle
goddelijke met 't
't mensehelljke c
dclljke.
RELATIE MET
SINT PAl'LUS' GEDACHTEN.
Sint Paulus heelt over dit mysterie
I zeer bijzondere woorden neergeschreven
die den nood en 't tekort van onze ver
scheurde Christenheld fel belichten. Dit
schrijft hij onder anderen: „Zooal* 't u
cel leden
heeft, eil vun den a
ór negentienhonderd leden van het llehaa
e aarde geleefd. Heb één lichaam vormen,
it li* maken? Ik kan Cll) •Christenen» rijt
acnsrh. die wijs was Christus en leder va
I. hoe talrijk o
Afütotele». Alleen c
i iK-rapccUeven dit inzicht
n de Kerk aan geloovlge
verschil, dal lk I icvra AU wij
dis dan bcUlgcn
angen. bij ons Doopsel, ver-
eenlgd zijn met Christus, ledematen van
Christus' ééne Lichaam, ranken op den
éénen wijnstok, dan zijn allen, die Chris
tenen zijn. verbonden. Dan is 't heel diep
waar. wat Paulus schrijft in zijn brief
aan de Galaten „Kinderen Gods zijt ge
allen door het geloof ln Christus Jezus.
Allen hebt ge u met Christus bekleed,
omdat ge allen gedoopt zljt tol de ge
meenschap met Christus. Nu ls er geen
Jood meer. of heiden, geen slaaf en
geen vrije, geen man en geen vrouw
Want allen zijt ge één ln Christus Jezus."
Ligt hier niet de eenige oplossing van
wanhoplg-makende problemen, die er ln
onzen tüd zijn?
C. T
op die d'r raad
daags in 'n voetbad met afgetrokken lin
debloesem, die door een eenooglge we
duwnaar-zonder-kinderen bij nieuwe
maan moest worden geplukt.
Volgens de clalrvoyante. ontstond d'r
kwaal door d'r kuiten.
En op voorschrift droeg ze gedurende
11 dagen en 11 nachten een metalen
ring. die do-r een roodharigen smid was
gesmeed uit handvatsels van doodkisten,
alsmede een ijzeren gordel, geschakeld
't den ketting van een dollen hond.
Volgens den kruidkundige zat 'I ui)
r in d'r knieën.
En gewillig nam ze een maand lang
n d'n anderen nacht en precies op klok
slag van twaalf, negen druppels slootwn
'n pas een blinde kat verdronk
I en dat geschept moert worden door een
manken herder met een lekke kroes,
die voor zonsopgang van een zigeuner
was gekocht.
Volgens de astrologie., deed 1 "m dT
bulk.
En ze zoog. zonder knabbelen, een be
schuitje met muisjes, dat zeventig uren
in de Haarlemmerolie had gelegen, met
een tikje mosterd en 'n teugje azijn.
Volgens de handlijnlezeres had ze "t
aan d'r maag.
En ze slikte koekjes, die op 'n Vrijdag
gebakken waren uit 't afsehraapsel van
'n voor de eerste maal gebruikten trog,
v—mengd met de haren van een nuchter
-zl.. die eerst waren gedrenkt ln het
nog warme bloed van een op 'n kinder
kerkhof gevangen mol.
Volgens den planeetkundige leed ze
aan d'r hart
Cayenne-peper, liep daarna
liter
En volgens de portrel-kykster. de
aarlokkijkster, de krlstalkijkatcr. en
Mfiedlkkljkster. de ver-, de occult-, de
aar-gelang-je-betaalt-kljkster. met der-
zelver respectievelijke levering van eta
lages. spanen doosjes met pillen, smeer
sel en zalf. en rekken met flesschen voor
in- en uitwendig gebruik. scheelde 't
achtereenvolgens in d'r lever en dT nie
ren. ln d'r longen en d'r klieren, in d'r
zenuwen en d'r spieren. In d'r darmen,
d r armen. dT ellebogen, d'r schouders.
En -
nog altijd loopt ze rond.
e maar 'n beetje uit z'n oogen
kijken, heeft T dezer dagen bo-
bij nadere in-
e onder de be
paalt
lichtingen, dat
schaafdste kringen
I. VAN DIN TER SJ
JESUS WACHT DE KINDEREN
Helpen wij de kinderlijke
onschuld bewaren?
Qratii dtmonttrati*
Padio Konina" arnh^mschestraat 27
rcauiw HiVOning telehwq - AMEH»foo«T