De Eembode KIND EN FILM F. A. T U L P r,1 I2ate JAARGANG NUMMER 6 Inbegrepen do kerkoüjke bijlage, 1 per kwart. Zg. volksabonnementen 5 ets. p. week. REDACTIE EN ADMINISTRATIE: iAngegracht 58. Tel. 314 - AMERSFOORT Poeteheque- en Gironummer 44334 Oorres ponden tle-adres v. Beam: Kerkatr. 30. Advertentie-adres Baam: Nleuwatraat 18. Uitgave N.V. Uitgevers M|). Neerlandta. ZATERDAG 7 MEI 1938 Advertentieprijs per regel, 1 pts. regelmaat, 45 mil. br-, 30 ch: enkel edlUe Baarn 18 ct. Voor den handel bl) adv.-abonnement kor- WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. bepaaldelijk verlangd wordt In de kerkelijke bijlage, of elders alleenstaand, of op bepaalde plaats, minstens 35% toeslag. Voor slg. voorw. ale gedrukt tarief. BewUsno. S ot_ VRAAGSTUK VAN DE KATH. FILMACTIE KANTOORBOEKHANDEL HET VULPENHUIS itr. 68 t.o. Krommestr. - Telet. 326 DIVERSE OPBERGMAPPEN 't 38 eigenaardig, dat wanneer over „ltlm" gesproken en geschreven wordt, er betrekkelijk zeldzaam aandacht ge vraagd wordt voor deze kwestie: „Kind en Illm". Toch ls die kwestie er. Wie ooit op Zondagmiddagen, en tegenwoordig ook al avonden, langs 'n „uitgaande" cinema kwam, zal daar de kwestie op straat gezien hebben. Ik versta onder „kind" de nog niet volicomen rijpe mensch. Van die „kinderen" gaan er 'n massa tegen woordig geregeld naar de bioscoop. En ze leeren er veel! Of 't allemaal goed ls? TUCHT TOT NADOEN 't Is 'n psychologisch axioma, dat 'n concrete voorstelling, zooals de film die geeft van 'n uitvoerbare daad, bij 'n mensch de neiging oproept tot Imitee- ren, tot-ook-zoo-doen. 't Is ook 'n psychologisch axioma, dat de ideeën, die aan kinderen gegeven worden, van enorme kracht zijn, we kunnen wel zeggen van overheerschende kracht, bij de karakter-vorming, 't Doen en laten ln 't latere leven zal voor 'n groot deel afhangen van de Ideeën, die t kind zijn bijgebracht. Nu Is de film ten eerste 'n aaneen schakeling van dnad-voorstelllngen, die gewoonlijk heel sterk worden geaccen tueerd door do gevoeligheid, die 't licht nu eenmaal heeft. En ten tweede ls de film 'n draagster van Ideeën. Ze belicht die Ideeën letterlijk en figuurlijk met duizend-kaars sterkte. Daar zal wel niemand zijn, die den Invloed van de moderne bioscoop op 't publick, dat geregeld bloscoopen bezoekt, Als we nu weten, dat de film-productie en voor 'n groot deel enkele goeoe uitzonderingen daargelaten ook de fllm-exploitatle zich niet op 't stand punt stelt opvoedend te werken, maar zuiver op 1 standpunt de smaak van t publiek te voldoen, om daardoor de Illm rendabel te maken, dan ls er van- meet-af-aan al reden genoeg, om bang te zijn, dat de kwestie „film en kind" nu niet Juist ten gunste van 't kind zal opgelost worden. Daar ls 'n tijd geweest, dat de I rikaansche film in t teeken stond van de dranksmokkelarij en de misdaad. Daarna ls het huwelijk het thema ge worden van de rolprent. Het sensueele, sexueele, sensatloneele, avontuurlijke, misdadige onreëele ln 'n wereld van schijn, van sluwheid en lichamelijkheid zooals dat alles ook nog ln onze tegenwoordige film, week na week de oogen van onze Jonge menschen komt, moet z'n Invloed hebben. 'T KIND AANVAARDT Want 'n kind heeft nog geen geeste lijke evenwichtigheid, 'n Kind heelt geen contra-ideeën, die den Invloed van t „witte doek" kunnen neutrallseeren. 't Kind staat spontaan open voor ales, wat 't ziet, juist voor wat 't ziet. Breng nu een Jongen, 'n meisje ln de puberteit, geregeld naar de bioscoop laat zoori kind daar „genieten". 'n Mensch heeft nu eenmaal iets ln zich als "n gevoelige plaat. Alle Indruk ken van bulten worden door die gevoe lige plaat gegrepen en blijven er. Rea geert dc Jorifec mensch misschien nog niet direct, daar zal 'n moment komen, waarop die Indruk of Indrukken ineens worden ontwikkeld, t Is heel zeker, dat Ti Jongen, 'n meisje, dat geregeld onze bioscopen bezoekt, ln conflicten komt, waarvan heel ernstig moet gevraagd Woraen, hoe die zich oplossen, 'n Wereld vol onwerkelijkheid, 'n wereld van e turen en pikante, sensueele dingen; 'n wereld, waarin de vrouw zoo goed altijd alleen ln haar lichamelijkheid geldt, spookt door de hoofden vai Jonge menschen. De zucht tot imlteeren zal op een of andere manier moeten bevredigd worden, 'n Jongen zal zich bandiet of 'n detective ldeallseeren, of "n „amourctje", waarvan hij op 't doek de kunst heeft geleerd, 'n Meisje zal zich 'n film-ster als voorbeeld ne met haar lichaamshouding en manieren enzoovoorts enzoovoorts. De fotografieën van zooveel onbenul lige mannen en vrouwen die op 't witte doek paradeeren worden tegenwoordig toch bewaard als helligen-plaatjes. Op hoeveel slaapkamers van opgeschoten kinderen hangen die prullen aan Wat moet dit alles 'n enormen invloed hebben op de karakter-vorming onze opgroeiende Jeugd. Daar wotgt tegenwoordig toch al zoo schrikbarend- wcinlg aan karakter-vorming gedaan. Maar wat zal er van die vorming terecht r brutale over- a die macht te komen als dc film macht laat gelden tegenover stai neutrallseeren. Dc ecnlge, goede oplossing lijkt hier: houdt 't kind uit de bioscoop, s die nu ls. Ik bedoel de nog-nlet-rljpe mensch. Zoolang de film niet de tendenz heeft opvoedend werken, ls de film voor 't kind ver keerd. Alleen 'n goede, p„ychologlsch- oordeelkundlge selectie zou hier onge- n kunnen voorkomen en positief goed werken. de Katholieke film-actie Iets zal ten en dat hopen we van harte zal t op de allereerste plaats ook sn zijn ln de kwestie „film en kind". Wat IndertUd ln Frankrijk Is gebeurd, 't was meen Ik ln 1931, waar kanunnik Reymond t „comité cathollque du ciné ma" had opgericht, dat zou wezenlijk Ideaal zijn. HIJ had ln 'n groote ha', plaats gaf aan bijna drieduizend menschen, 'n familie-bioscoop gesticht. Daar werd 't beste van 't beste gegeven, zoo, dat 't positief opvoedend was. Niet alleen dingen, die ledereen zien kon, zonder aanstoot eraan te nemen, maqf dingen» (V.ft.'p. IfiPtf mensch en 't goede leeren. Dat moet net Ideaal zijn van gezonde lümproductle- voor-de-jeugd. Steunt elke beweging, die zich ln dienst van dit ideaal stelt. C. T. .HOE IS 'TMOGELUK!™, TIE ondervinding leert, dat, wanneer de lei ding van 'n jeugd-organi- satie by 'n film-verhuur kantoor filmen aanvraagt voor jeugdige personen, die leiding dikwijls een zending krijgt, waarbij ze zich afvraagt: hoe is 't mogelijk! r meer nog moet de Moederdag spreken tot hen die zich kinderen weten God den Vadei, broeders en zusters van Christus en die allen Maria erken- sn als moeder. Daarorr moet Moederdag nauw ver bonden zijn met Maria. Moederdag moet tevens Mariadag zijn. Het mooiste zou wel zijn zooals bij Vlamingen dat Moederdag ook In derdaad werd gevierd op een Marlafeest a zoo ten volle werd tot Mariadag. Hoe hoog werd niet het moederschap geadeld en verheven door God. HU kwam op de wereld. HIJ zocht geen geld en geen relaties. HU wilde geen eer en geen vrouw geen kind. HU, God. wilde wel een moeder. HU. God. wilde kind zUn van Maria- HU. God, wilde een moeder bU z kribbe en een moeder bU z'n graf. ZUn laatste gedachte was een llefdev denken aan haar. Zoo werd het moederschap van Maria de gouden brug waarover God weer ZUn schepping binnenkwam; Zoo werd Maria, als moeder Gods het tweede paradUs dat de menschheld aan haar Heer en God mocht aanbieden. werd Maria's moederschap het eenlgste maar ook het kostelUkste dat de menschheld mocht geven ln het dere werk der Verlossing. Door Maria werd leder moederschap gezegend. Alles wat op aarde „moeder" wordt genoemd ontleend haar waarde en glo- aan Haar die maagd was en moeder die als geestelUkr moeders aan weezen en verlaten kinde de taak der natuurlUke moeder ver vullen; oude qn afgetobde menschen dit heb ben afgedaan maar door hun zich- MOEDERDAG Voor ons Katholieken moet „Moeder- ag" nog meer Inhouden dan de onbe kende Idealisten met hün moederdag bedoelden. Immers sinds Christus mensch were en Maria ln diepe deemoed en ln volle dige overgave van liefde; Moeder, werd lie Moederschap ln Haar gezegend. Moederdag. Aan een moeder en kind, in innige liefde vereenlgd. gaat zelfs onze nu niet achteloos voorbij. Als Iemand niet de roeping heeft te vervullen van vader of moeder, of al! hij met gemengde gevoelens moet den- ouders en d< schouders ophaalt voor wat hU noemt de sentimentaliteit van een familleldyle. toch zal het beeld van moeder en kind hem aanspreken met de stem dei verste ■menschclUkheld. Al kent onze tUd nog zooveel verwijf de mannen en nog zooveel tot-man-; -uitroepende vrouwen, al speelt onze tüd liever bU de bronnen van het leven dan dat ze er bU voedt en offert, al ziet de vrouw meer als kameraad en als „Ge- nosse", tóch voelt ze zich een moment unzeker en getroffen als het vreugde volle geheim van moeder en kind haar It geopenbaard. begrUpen dat Moederdag zich in algenieene sympathie mag ver blijden. loor-alles-bldden het moederschap van den ouderdom uitoefenen. allen zUn gezegend Ir, het moeder- zijn van Maria. Daarom Moederdag: Mariadag. - (St. B Vrede zij U TerwUl de leerlingen onder mekaar waren met gesloten deuren, uit vrees voor de Joden kwam Jesus binnen I Hl] plaatste zich midden van hun ent eerste wat HU zei, was: Vre- d. idj u! t, dat C hadden. Dat wa, HU groet r gebruikelijker Joodschen groet: 'Ze zijn weer z'n beste vrienden. tU ls weer heel en al liefde voor b Maar de leerlingen zelf v P d'r g nog „Ze werden van schrik en vrees be vangen en meenden een geest te zien (Luc. XXIV, 37). Jesus gaat hen geruststellen en spreekt: „Waarom zUt ge ontsteld, en waar om komt er twUfel op ln uw hart (Luc. XXIV, 38). 'En Lucas verhaalt verder „Beziet mijn handen en voeten. Ik ben het zelf Betast mU en ziet toe: want een geest heeft geen vleesch en geen beenderen, zooals ge ziet, die Ik heb. En bU deze woorden toonde hJJ hun zijne handen en voeten (Luc. 24. 38-4). Nu was het toch duIdelUk I Jesus stond dus wezenlUk voor hen I Dus toch verrezen Ziet, dat pokte ae zoo, dat ze van blUdschap als versuft NIET „RUIM" GENOEG? De vrees onder prominente KathoUe- ken, om niet voor „ruim" genoeg te wor den versleten ls een karakteristieke kwaal van de kleine provinciestad. Men heeft het daar nog vaak. dat vooraanstaande katholieken op wie het oog van het kathoUeke bevolkings deel met eenlge hope en verwachting ls gevestigd zich bulten het katholiek vereenlglngsleven houden en bestuurs functies van neutrale clubs, vereenigln- gen, sociëteiten, cultureele Instellingen aanvaarden, uit vrets dat de andersden kende plaatsgenooten hen voor „be- niet voor vol zullen aan gebraden „Hebt ge hier Iets te i Jesus. Ze gaven hem een st vlach. HU nam het, en a hun oogen (vs. 41—44). Nu was het wel van alle kanten duldelUk, dat HU het was. En dat HU het was.... met eigen lichaam. Nogmaals dan zei Jesus hun; Vrede ad u 1 (Joannes XX. 21). Het motief ls dan vaak, dat alles wat van katholieken uitgaat. onmogelUk goed kan zUn, het staat niet hoog, ls slecnt georganiseerd, van te weinig „standing" Met de pers ls het net zoo. Men leest liefst het „neutrale" dagblad, werkt er zelfs aan mede, annonceert er zUn arti kel en zaak ln en vergeet dat het eigen katholieke blad allereerst op belangstel ling en steun aanspraak mag maken. O zeker, men gaat eiken ochtend trouw ter kerke, Ja zelfs ambieert men het kerkmeesterschap. En het presidium van de Sint Vlncentlus-vereenlging schaft ook eenlgen glans. maar rlgens is men maar liefst zoo liberaal mogelijk. Omdat men vergeet, dat het st van een geloofsdaad zich niet be] tot binnen de kerkmuren. Omdat men vergeet, dat Juist katholiek vereenlglngsleven niet voldoende „standing" ls, omdat er zichzelf bulten houdt. Omdat men vergeet, dat men a re geloofsgenooten voortdurende gernls geeft. Het ls een verblUdend versohUnsel, dat men in de groote steden van deze hou- I ding terugegkomen ls. Men weet daar 1 maar al te goed. dat een principieel ka tholieke houding óók ln het maatschap- pelUk leven meer waardeering vindt dan i de „liberale" houding van weleer. Slechts daar. waar men met het n scnappelUk leven nog gekluisterd zit. aan overgang van de 19e tot cWOt ook gU daf,#ant.p <kn vrede- 'greet brengt Verneder O dan oen uw ronden, die toch beleedlgingen xljn van Zijn houding, Ingegeven uit angst om niet vol te worden aangezien wanneer zich ook ln het vereenlglngsleven het hoofd stelt van het katholiek -bevolktogsdpqL. de 2 n nog a Aanleiding tot deze beschouwingen ls mij de lezing van een verslag van de Jeugd-studiedagen on O. L, Vrouw ter Eem te Amersfoort, waar het coi idersdenkenaen onderwerp met^gndersdenkenae n bespreBng-4s_geweest. Pastoor de Groot zou er volgens het verslag op gewezen hebben, dat contact van besturen en leiding met an dersdenkenden zeer wel mogelijk ls, doch dat de organisatie zelf zich zuiver tot de katholieken dient te beperken. En dan herinner lk mU hier ook wat sns een bekend dichter tot mU zelde: Zeker, de kathoUeken dienen zich hecht te organlseeren, zil dienen zoo groot en zoo machtig mogeUJke organisaties te hebben. Doch het ls te vens hun taak, deze organisaties mid den ln het maatschappelijk leven té plaatsen. Dit woord werd vUftlen Jaar geleden gesproken en het heeft m.l. nog steeds de volle actueele beteekenls: voor de katholieken, die de neutrale sportvelden platloopen. bestuursfunc ties in neutrale clubs bezetten en de katholieke clubs zoodoende tot ontbin ding dwingen: voor de kaholleken, die dc neutrale vak- en standsorganisaties stellen bo ven die. welke do geestelijke overheid voor hen aanwees; voor de katholieken, trouwe aanhan gers van neutrale cultureele kringen, die de eigen cultureele groep ln den steek lieten; voor de katholieken die zweren bij de neutrale krant, omdat ze het ka tholieke blad .zoo eenzijdig" vinden: voor alle katholieken tenslotte, die zich onbewust hebben laten spannen ln het neutrale gareel, waar ze ln voortsjokken tot genoegen van anderen wier trouwe slaven zij zijn. Z.Exc. Minister Geseling was voorzit ter van de R K. Kiesvereenlglng te Am sterdam. Hy achtte gemeentepolitiek niet beneden zijn waardigheid. Z.Exc. Minister Romme was lid van de Amsterdamsehe R. K Raadsfractie. ZIJ zijn geen slavenzielen en waren niet bang voor het denkbeeldig „gevaar* van benepen te worden genoemd. De uitgebreide spraakmakende ge meente zal er mogelijk als de kippen bij zUn om hetgeen lk hier neerschrijf van toepassing te verklaren op mijnheel Dinges of mijnheer Zusenzoo. Laat lk echter besluiten met de verze kering. dat de ontboezemingen ondei deze Loupe slechts tot uitgangspunt heb ben een bepaalde mentaliteit et geen bepaalde personen. Een mentaliteit die verouderd, uit den tUd ls en slechts bleef hangen tusscher gevels, waar de golfslag van den tUt niet werd gevoeld. In verband met het boven staande vestigen wy gaarne de aandacht op het artikel dat wij ontleenen aan „St. Christoffel" en op pag. 5 van dit blad afdrukken. Red. OOR DEN KANTONRECHTER WIELRIJDERS, OPGEPAST! >r „Ne- derberg" aan den Uirtehtacheweg »e Amers foort. De Utrechtscheweg maakt daar een slingering en -ju was de.vraag: moet men. ook wanneer men oen Utrechtscheweg olljft volgen, dat teeken van richtingveran dering geven? De a de Ambtenaar Ie aandacht op, -klaring allen dus ook wielrijders die d ven, al behoudt de Dus werden enke -rklaard zonder oplegging van straf. ,.Na deze .uitspraak zal men het wel we- m," zei de Kantonrechter. Waarmee hl) klaarblijkelijk wilde zeggen: jlgenden komen er niet zoo genadig af. Maar door deze uitspraak kregen de ver- Toen de twee jongelieden voor het hekje wamen wisten we bet al: twee liefhebbers sn een verboden boutje. Dat van een bepaald type en Je herken „Da's niet waar!" zei R. „Dan ls dat zeker opsnljcrl) geweest," ver- uderstelde de kantonrechter, die „Jagersla- jn" in deze omgeving waarschijnlijk een geleerd woord vond. De hceren gingen naar huls met een flin ke boete. De een met 15 gulden of 15 dagen loopen op verboden grond, de ander gulden of 5 dagen wegens het niet den hond en eveneens met 1 gulden of 15 dagen wegens het loopen verboden grond. „Hoeveul Is V noe?" vroeg een van beide. Ie de getallen niet zoo gauw kon verwerken En de kantonrechter herhaalde de uit spraak. Toen er protest dreigde op to klin ken, zei de kantonrechter „nou li T uit. Vol- even later zagen we belde fend met hun fietsen tegen „Dit ls de bekendste strooper ln het dls- 'lct," zei de ambtenaar van het O. m„ en er een klein manspersoon, voorzien van in snorretje en een fonkelnieuwe Jas voor het hekje verscheen. Als de WelEd. gestrenge schare achter de groene tafel zóó begint, ls het duidelijk dat de laatste maanden t Jaar...." verbette de grootste au-. U straffen heeft het O.M. er n stroop niet meer." verklaarde de ver dachte, L" ntjn ln met een schop het ST Uit M lemnnl ln twee minuien! .Dat ls dus geen twijfelaar," O. M. dat met veel smaak het verhaal nad voorgelezen. „En R gaat er groot op, dal de hond hem al veel konijnen heeft leverd." verstopt onder takken leende de kantonrechter. .Be kwam er oj toevallig de kantonrechter, die de -9ch handhaafde. En ondanks de nieuwe Ju zal de man die ijn leven beterde wel we«r voor 55 dagen ichter het eeldeurtje gaan. i was een boerinnetje van de Veluwe. met groote witte muts. Ze had voordat ze de beurt kwam, om op het bankje te verschijnen, al een tijdlang met haar Bun- schotensche collega zitten smoezen, zoo hard zelfs, dat de kantonrechter „Sss. .ttt-" moest waarder een beweging naar de deur maakte en alle aanwezigen keken. in als beklaagde voor. Ze was heel onvoorzichtig de weg i voorrangsweg nog wel. Een oaar met volle voort aan kwam rij- geen hindernis verwachtte, had ze sloot en rakelings langs een paar boo- 't Was bijna een wonder dat de auto mobilist er heelhuids afgekomen was. 7 M. had hij pas stilgestaan, dit getuigt dus voor een stevig gangetje, maar dat locht, hel was Immers een voorrangsweg. De bestuurder van de verongelukte auto verklaarde, dat hij plotse li'.'g een witte muts tus5chèn de boom en door zeg schemeren, die Ineens overstak. Bij had haar dood kunnen rijden, maar dat had hij niet gedaan en hij rechtsom gezwenkt. „Ziet U Juffrouw, gevaarlijk dat was, U had deze persoon bijna zijn nek laten breken" onderwees de kantonrechter. De juffrouw had natuurlijk niets gezien, r was haar een auto gepasseerd, toen had ze willen oversteken en Ineens vlak voor de an dere auto gezeten. lad hem toch móéten zien?" kantonrechter, dat ls wel waar, maar lk ken niet meer zoo goed zien, hé" .Blijft u dan voortaan 's avonds thuis, dan loet u niet meer op de flets gaan zitten" de welgemeende en hartgrondige raad v „Ik heb al een zworen schade gehad aan mijn fiets. Ik vind het wel een beetje vi ÉÉjAMywnllnta gehad." heusch nog wel meer van hooren, wat denkt D dat die andere heet door uw schuld voor kosten ha< t uit elkaar. Voortaan zlchtiger of heelemaal niet meer rijden. Dag Juffrouw!" 'n Beetje gedesillusioneerd gaat de juffrouw terug naar Puten. UITSPRAKEN. 9 voo» WIJNEN EN GEDISTILLEERD D'ARNHEMSCHE POORT spraak schuldig verklaard zi v.d. B. eg r 3 C. G. Soest voor 't op den op weg hebber, van Tl hoop oud Ijzer. Eiscb of 3 dagen. Uitspraak f 6 of 3 dagen 't rijden op h verboden we. 3 dagen. Uitspraak I 1.50 of 1 C. G. B. te Amersfoort voor 't niel even van richting. Elsch f 8 of 3 dagei praak schuldig-verklaard zonder opleggingi J. C. v.d. L, fabrikant, wegens het veroor zaken van een aanrijding. Elsch en uitspraak f 5.50 of 8 dagen. J. v.d. M. wegens het rijden zonder rood achterlicht, f 2 of 1 dag. G. H. F. voor 't rijden met 'n ondeugdelij ke rem. Eisch f 6 of 3 dagen. Uitspraak over voor t rijden met te groote snelheid en 't aanrijden van 'n fletser. Elsch f 30 of 10 dagen. Uitspraak f 12 of 6 dagen. L. R. en G. D. voor 't loopen op ver boden grond met 'n hond. Elsch f 15 of 8 dagen en f 25 of 10 dagen. Uitspraak f 15 <r. 1 dagen en f 35 of 10 dagen. D. .v. V. voor t loopen op verboden grond 'n 't vervoeren van 'n reebok Elsch f 10 oi 10 dagen en f 40 of 40 dogen met verbeurd verklaren van den reebok. Uitspraak f 15 of 10 dagen en f y40 of 40 dagen F. W.. koopman te Soest voor 't ln stuk- in snijden zonder vergunning van 'n kalf Eisch en uitspraak f 15 ol 10 dagen. en E. J. B. te Renswoude voor 7 hl het breit zijn van broedmachines zonder irgunning. Eisch 2 x f 30 of 10 dogen met irbeuröverklarlng van de eieren en dc ma nnes. Uitspraak 2 x t 15 of 8 dagen met verbeurdverklaring van de eieren en de ma- H. E.. koopman te Amersfoort wegen» overtreding van het ventverbod. Elsch t 5 ol 2 d. Uitspraak t 1 ol 1 dog. J. S. voor 't zonder vergunning in 't bezit tij van 'n broedmachine en eieren. Elsch 3 x f 30 of 10 dagen met verbeurd verklaring van de eieren en de machine. Uitspraak 3 x f 15 of 8 dagen. L. J. v. A. schildersleerling te Amersfoort voor T mei aanmelden bij den raad van Ar beid. Eisch I 10 of 6 dogen. Uitspraak 1 8 of J. W. A. te Soesterberg voor 't rijden met •n te groote snelheid, Eiscli l 8 o( 4 dagen. Uitspraak t 4 of 2 dagen. 1. Uitspraak i J M. te Amersfoort van richtingverandert vak f 3 of 1 dag. L K. te Almelo voor 't naderde Eisch f 10 of 6 da- ,-z Uitspraak f 2 8 dagen. UW-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1