DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
'E WRAAK VAN STEFAN
HET NIEUWE HUISGEZIN
De moderne huwelijksmoraal aanvaller
op de levensbron.
Bolsjewisme op zedelijk gebied
De bovennatuurlijke wijding, die
vroeger van het huisgezin een hei
ligdom maakte, is iets zeldzaams.
Alles is bloot-natuurlijk, louter
menschelijk-wereldsch geworden.
Het nieuwe hulsgezin, dat door 't
jonge geslacht wederom opgericht
zal moeten worden, moet door den
geest van geloof In een heiligdom
herschapen worden.
't Christelijk huwelijk is n.1. Iets gods
dienstigs: dat van de natuurlijke orde
tot de bovennatuurlijke verheven is. Het
christelijk huwelijk is iets heiligs, 't
wordt doorvloeid door geheimvolle
stroomen van genade.
Het doel van 't christelijk huwelijk
't christelijk huisgezin is de voortbre
ging en de opvoeding van kinderen
Oods.
Al 't overige wat er soms nog van te
zeggen valt, is bijzaak.
't Huwelijk is door God Ingesteld En
t doel is: dat 't rijk Gods op aarde zich
uitbreide.
't Huisgezin Is dus als het ware de
voorhof van den hemel.
Dat moest op alle deuren, van ieder
huls, waar een christelijke familie woont,
met gouden letters geschreven staan.
De stichters van een hulsgezin moeten
zoo diep mogelijk van haar bovennatuur
lijk karakter en doel overtuigd zijn.
Christenen behooren zich op de e
plaats af te vragen, of de aanstaanden
'n brave vader of 'n goede moeder wezen
zal.
De verkeerlngstijd moet kort zijn.
maar ernstig gemeend.
Deze tijd zal geheiligd moeten worden
door gebed, door dikwijls ontvangen der
H H. Sacramenten door dikwijls den
biechtvader te raadplegen.
De moeder van allerlei hervorming op
allerlei gebied ls de hervorming w
huisgezin.
Oppervlakkige menschen stellen
veel voor van de nieuwe methoden
kinderopvoeding. Die methoden drul-
schen in tegen de natuurwetten en tegen
alle ondervinding. En wel zóó. dat men 't
kan vergelijken met iemand, die uit een
troebele bron zuiver water zou v""
putten!
EEN TOBIAS-HUWELIJK
't Boek Tobias geeft ons hieromtrent
een even ernstig als wel lntere
voorbeeld.
In Rages, een stad In Media, leefde Sa
ra, een dochter van Raquel. Zij was ze
venmaal gehuwd geweest. Maar telkens
als de man tot haar komen wilde om de
huwelijksgemeenschap, word hij door
den duivel gedood.
Dan stelde de aartsengel Rafagl Tobias
voor. Sara tot zijne vrouw te nemen.
Zooals te begrijpen ls. vreesde Tobias
het lot zijner zeven voorgangers.
De aartsengel sprak echter tot hem:
„Luister naar mij en ik zal u zeggen ovei
wie de duivel de macht heelt, 't Zijn n.L
die In 't huwelijk treden maar God
bulten hun hart sluiten en louter uit
wellust de huwelijksdaad stellen. Over
hen regeert de duiveL
Gij echter, wanneer ge Sara tot u ge
nomen zult hebben, onthoudt u dan drie
dagen van de huwelijksdaad en breng
die dagen In gebed door.
Neem dan de jonge vrouw tot u in
„•eeze des Heeren meer uit liefde tot
nakomelingschap dan uit wellust."
En als dan Tobias Sara tot zijne vrouw
genomen had. sprak hij tot haar: Laat
ons tot God bidden vandaag, morgen en
overmorgen. Dan zijn we kinderen van
heiligen en zullen we niet overgaan tot
de huwelijksdaad, zooals de heidenen,
die God niet kennen.
En Tobias sprak: Heer. God onzer Va
deren. U zullen de hemelen, de aarde, de
zee, de bronnen, en alle schepselen prij
zen. Gij hebt Adam uit slijk gemaakt en
gij hebt Eva aan hem gegeven als hulp.
Heer, gij weet nu, dat lk niet uit wellust
Sara tot mijne vrouw genomen
maar alleen uit liefde voor mijn n
mellngschap. door wie Uw naam
eeuwigheid tot eeuwigheid geprezen
In dit voorbeeld geven wij een richting
aangevende lijn voor het nieuwe huwe
lijk, waaruit een nieuwe menschheld zal
ontstaan van zedelijke reinheid.
't Moderne huwelijk ls een ver
droogde en vergiftigde bron het
ls een poel. Haar Inhoud ls dan ook
slechts matelooze zinnelijkheid.
De moderne huwelijksmoraal ls
een aanvaller op de levensbron, een
poging tot moord op 't menschelljk
geslacht
Schoppenhauer heeft eens voorgesteld
om een wereldcongres te houden, waar
de geheele menschheld eenstemmig de
wereldgeschiedenis zou afsluiten. Dat
thans overbodig!
De moderne huwelijksmoraal voert
langzaam maar zeker naar hetzelf
de doel.
'n Oorlog en revolutie is minder
gevaarlijk dan dit bolsjewisme op
zedelijk gebied.
Wanneer de overheden heden 't vader
land en het volk willen redden, dan
ten zij dit menschenmoordende bolsje
wisme overwinnen ln de hulsgezinnen
De nieuwe menschheld moet de
vrucht van een rein kuisch en geloovig
Toblas-huwelijk zijn.
CHRISTENEN OVER HEEL DE LIJN.
Christenen zijn over
heel de lijn.
^Ten opzichte
Om Christus' wil moeten we zelfbe-
heerschlng beoefenen, onze lagere nel
gingen dwingen naar wat rede en ge-
of ons voorschrijven.
Gedachten en begeerten moeten ge
dragen worden door de leuze: Christus ls
'les en boven alles.
Ons lichaam zij ons heiligdat ls
christenplicht.
Christenen moeten we zijn ten opzlch-
van anderen ook.
Allereerst en allermeest ten opzichte
van de hulsgenooten.
■n Man. die z'n vrouw niet oprecht eer
biedigt en liefheeft, gelijk Christus de
Kerkls geen waar Christen.
'n Vrouw die d'r man niet eerbiedigt,
liefheeft en onderdanig ls gelijk de Kerk
Jezus liefheeft en dient., is geen waar
Christen.
Ouders, die niet vóór alles bezorgd
zijn om het eeuwig welzijn hunner kin
deren. zijn niet echt Christea
Kinderen, die zich niet beijveren, om
hun ouders 'jartelilk te beminnen, te eer
biedigen en te gehoorzamen, zijn nle
echt Christen.
Christenen, die zich niet toeleggen op
onderlinge verdraagzaamheid, hartelijke
bejegening en daadwerkelijken steun,
zijn niet Christea
Het christelijke van ons leven moet
ook getuigen bulten den hulselljken
kring.
We houden niet op christen te zijn als
we de huisdeur uitstappen.
WIE ONCHRISTELIJK ZIJN
Wie onder z'n gelijken buitenshuls de
rechtvaardigheid kwetst of de naasten
liefde, ls niet echt christea
Wee den ergernlsgeverl Dubbel wee.
als hU Christen is!
Wee daarom de vrouw en het meisje
die aanstoot geven door onchristelij
ke kleederdracht.
Wee de mannen en jongens, die door
hun dubbelzinnigheden de eerbare
schaamte kwetsen bi) de vrouwen en de
meisjes, ln wier gezelschap ze verkeeren
Wie zoo doen... doen onchristelijk!
Ons wf haal
De wind gierde door de kale Ukken
der boomen, de zweep knalde en knet
terde.
„Harder. Stefan, harder!" riep graaf
Woronzof.
„Onmogelijk, heer," antwoordde de
koetsier. „Het paard kan niet meer."
„Harder, het moet!"
.Dan valt het paard."
Graaf Woronzof maande niet verder
aan tot spoed. Als het paard viel zou
hij hulpeloos ln den sneeuwstorm moe
ten blijven enverloren zijn. De
wolven zouden komen, de opsUnd zou
zich uitbreiden, zoodat hij en Sac ha
zich niet in veiligheid zouden kunnen
stellen.
De graaf zou zich niet ln dezen
sneeuwstorm gewaagd hebben a's hij z'n
vrouw niet onbeschermd ln t dorp wist,
toen het nieuws van een opstandige be
weging onder de boeren hem bereikte
Hij had direct een telegram gezonden
naar Sacha, dat hU dadelijk thuis zou
komen en dat Stefan hem aan t station
met de slede moest wachten. Tijdens
de lange treinreis had hij steeds meer
verontrustende berichten gehoord over
den opstand. De stationschef bad hem
gewezen op het gevaarUJke om ln dit
weer den vier uur langen sledetocht 'e
maken. Maar de graaf was. zonder meer.
in de slede gestept, had zich diep in
z'n reisdekens gewikkeld en had Stefan
toegeroepen: „Vooruit, en v'.ugl" Sacha
z'n vrouw, was niet veilig, zoodra het
bencht van den opstand ln het dorp
sou doordringen.
Eensklaps hield Stefan het paard in.
„'t Gaat niet." rel hij. .het paard moet
een half uur rusten, anders valt het
neer. We moeten beter weer afwach
ten. om niet ln deren sneeuwstorm te
verdwalen."
Graaf Woronzof mopperde en wikkelde
zich nog vaster ln z'n dekens. Stefan
zat roerloos op den bok, rillend van kou,
overigens schijnbaar onverschillig.
Stefan dacht na. De tocht moest zoo
gzuw mogelijk voortgezet worden, want
het oponthoud was ook hem zeer onwel
kom, ofschoon om andere redenen dan
z'n meester, den graaf. Stefan dacht
diep na over de onrust op het platteland
en den soortgelUken opstand, vele jaren
Toen was Stefans vader een der leiders
geweest van de oproerige beweging, die
gauw bedwongen was. Stefans vader was
gevangen genomen en met den knoet
doodgegeeseld op bevel van een Rus-
sischen officier, een vriend van den
graaf. Deze laatste had onverschillig
toegezien toen z"u knecht. Stefans vader,
Ineenkromp onder de slagen van den
knoet. Den volgenden nacht waren
Stefan en z'n twee broers bijeengekomen
ln den stal. Wassill was de eerste die
sprak:
„Vader ls dood gegeeseld. De graat
en z'n vrouw keken gevoelloos toe. Ze
lachten, toen vader dood was en de
graaf rel: „Hier ls een goed voorbeeld
gesteld." Dit elscht wraak."
Jaswln. de Jongste en vurigste der
drie broeders. Juichte 't wraakplan toe.
Stefan had alleen toestemmend geknikt.
De broeders hadden sindsdien gewacht.
Graaf Woronof, overtuigd dat hij hun
vrees had Ingeboezemd, had hen m
dienst genomen. HU was een hardvochtig
I en wreed heer. Ze waren ln z'n dienst
gebleven. oogenschUnlUk gewillig, ge
duldig en onderworpen, maar hun
wraakplan hadden ze niet laten varen.
Nu was de dag. dat zij wraak konden
nemen aangebroken.
Jaswln bracht dagelijks nieuwsberich
ten van oplaaiende opstandigheid. Hij
was de man, die alles organiseerde en
aan den gang hield. Zoodra Jawln het
sein gaf, zou men zich bij den opstand
ln andere deelen van 't rUk aansluiten.
De wraak der broeders zou het begin
van den opstand zUn. Stefan zou den
graaf met de siede naar huls brengen,
waar z'n vrouw, gravin Sacha. hem
wachtte en de knoet.
Maar het plan dreigde te mislukken.
In dezen sneeuwstorm was het onmoge-
lUk met het uitgeputte paard de woning
van den graaf te betelken. Voor Stefan
zou niets gemakkelijker zUn dan hier
den graaf te dooden. Maar dat wilde
hij niet: hU moest sterven zooals de
vader van de drie broeders gestorven
was en zU moesten de doodstraf van
hun wreeden meester en diens vrouw
zien. Daarom moest graaf Woronof zijn
huis bereiken.
Hoe zou Stefan tot dit doel geraken?
HU dacht er over na: hU keek naar het
paard. Een man zou het wel kunnen
dragen. Het was het eenlge plan met
kans op succes.
..Het doet er niet toe." dacht Stefan,
„ai laat lk er ook het leven bU."
Eensklaps richtte het pgard zich uit
3'n vermoeide houding op en liet een
klagend gehinnik hooren. Stefan speurde
scherp rond. Recht voor hem uit zag hU
een heuvel. Achter dien heuvel, ongeveer
drie kwartier rijdens, woonde zUn mees
ter. Maar naast dien heuvel zag hU een
paar zwarte. onduidelUke gedaanten. Ze
bewogen zich en werden grooter.
„Wolven, en waarschijnlijk een bende."
mompelde Stefan. Een oogenblik kwam
de gedachte in hem op te vluchten en
den graaf achter te laten, overgeleverd
aan den honger der roofdieren. Maar
neen. ln het huls wachtten Wasalli en
Jaswln op de komst van den graat. Weer
keek de koetsier naar de donkere groep
voor hem; de dieren kwamen nader. Nu
kon hU niet meer ontkomen. Binnen
enkele minuten zou het wolvengebroed
aanvallen. HU schudde den graaf krach
tig bU den arm en riep den vermoeiden
man toe: „Wolven!"
Hoe vermoeid graaf Woronof ook
was, hU sprong overeind en vroeg ge
jaagd: „Waar?"
Stefan weea naar de naderende roof
dieren: „Nog een minuut of tien en ze
zuUcn hier zUn. Ik blUf bU de slede. U
neemt het paard en rijdt naar huis.
Daar wachten u de gravin en mUn broe
ders. Zeg hun, dat lk mUn plicht gedaan
heb."
Ze spanden samen het paard uit. dat
onrustig trappelde en hinnikte. Daarop
wierp de graaf zich ln den zadel. Het
dier. door angst gedreven, sprong voor
uit. De graaf trok een revolver uit z'n
gordel en wierp het wapen zUn koetsier
toe. „Verdedig je, Stefan," riep hü.
.schiet ze neer!"
In snellen draf schoot het paard voor
uit ln de richting van den heuvel. Grim
mig. met sacmgetrokken wenkbrauwen,
keek Stefan den ruiter na. HU nam het
wapen op en vergeleek het aantal kogels
met dat der naderende roofdieren.
„Nu gaat het op leven en dood."
mompelde hU-
De graaf zou z'n huis bereiken en
danWat kon hem verder z'n eigen
lot schelen? Z'n vader sou gewroken
Binnen enkele dagen was de opstand
onder de boeren bedwongen. En weer
enkele dagen daarna verscheen een be
richt in de kranten, dat nog twee
slachtoffers van den opstand waren ge
vonden. BU de verbrande overbiUtselen
van een heerenwoning In een afgelegen
streek, had men de lijken gevonden van
een man en een vrouw. Belden waren
gekleed In zware bontjassen, alsof ze
gereed stonden om op reis te gaan. Uit
de wonden maakte men op. dat zU dood
gegeeseld waren. De bewoners rondom
het heerenhuls waren bUna allen ge
vlucht. De enkelen, die gebleven waren,
beweerden niet te weten hoe graaf Wo
ronof den dood gevonden had.
Stefans iUk werd nooit gevonden. Hij
was gevallen als slachtoffer van de
vraatzucht der hongerige roofdieren.
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBOOE" VAN 7 MEI 1938
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL 314
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Nadruk pan de in dit blad
voorkomende Kerkberich-
ten. ook in den vorm pan
uittreksels, is verboden.
Volgens den H. Joannes; XVI. 16—23.
Apostel Petrus: II, 11—1».
Zeer geliefden! Ik bid u. als ultlandin
gen en vreemdelingen, dat gU u onthoudt
van de vleeachelUke begeerlijkheden, die
strijd voeren tegen de ziel; leidt eenen
goeden levenswandel onder de heidenen,
opdat dew om datgene waarom zij u
als kwaaddoeners lasteren, wanneer zij
u uit de goede werken gadeslaan. God
mogen verheerlijken op den dag der be
zoeking. Weest dus om God onderdanig
aan alle menschelUke overheid. hetzU
aan den koning, als aan den opperste,
hetzij aan de landvoogden, als die door
Woensdag. Donderdag, Vrijdagavond Tri
duüm in St_ Jozef, 'i Zand. Woensdag om
spreekt. Jezus nu wist. dat sU Hem
wilden ondervragen en zelde tot hen:
OU vraagt onder elkander daarover, dat
Ik gezegd heb: Een weinig tUda en gU
zult Mij niet zien; en wederom een wei
nig tUds, en gU zult MU zien. Voorwaar,
voorwaar. Ik zeg u: gij zult schreien en
weenen doch de wereld zal zich verheu
gen; gU echter zult ln droefheid zUn:
maar uwe droefheid aal in vreugde ver
anderen. Eene vrouw, wanneer sU baart,
heeft droefheid, deadjl haar uur geko
men ls; maar als zU het kind gebaard
heeft, denkt zij niet meer aan de kwel
ling. wegens de vreugde, dat er een
mensen ter wereld geboren ls. Ook gU
dan hebt nu wel droefheid; doch Ik ml
u wederom zien. en uw hart aal zich ver
heugen. en niemand zal u uwe neigdi
De plechtige H. Communie heeft
plaats op Drievuldigheid «zondag, dl.
Zondag 11 Juni.
Wij maken de parochianen attent op
de bus achter in de kerk. waarin men
kan storten een offertje voor licht en
versiering gedurende de Meimaand.
te doen. de onwetendheid van dwaze
menschen tot zwijgen brengt; als die vrij
zUt. doch de vrijheid niet bezigt tot een
dekmantel der boosheid, maar als dienst
knechten van God. Eert allen; hebt de
broederschap lief; vreest God; eert den
koning! GU dienstknechten, weest ln al
le vreeze onderdanig aan uwe heeren.
niet alleen aan die goed en bescheiden,
maar ook aan die hard zijn. Want dit
ls loffelijk in Christus Jezus onzen Heer.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANCISCUS
XAVERIUS
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
inr Plechtig Lof met predikatie
van den H. Ansfrldns. patroon
£ERW. DIRECTEUREN. BE
STUURDERS. LEIDERS EN
LEIDSTERS VAN PAROCHIALE
VEREENIOINOEN WORDEN
VRIENDELIJK VERZOCHT. HET
WEEKPROORAMMA HUNNER
VEBEENIGINO AAN ONS BUREAU
IN TE LKVERÈN UITERLIJK
WOENSDAGAVOND t UUR. ZOO
DAT ZIJ DEN DAAROPVOLGEN
DE N ZATERDAG IN J>E KLOK
KEN VAN ST. JORISKUNNEN
WORDEN OPGENOMEN.