B
Liturgische Kalender
Interparochiale Acties
PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART] HET SPORTIEVE'
TIJDPERK
Putoor A. W. J. Spitzen.
longegrecht no 36.
tegracfit no. 37 Telef. 1450
ZONDAG de HH. Missen om 7 uur.
ball 9 gezongen H. Mis en plechtige H.
Communie der kinderen, om hall 11 ge
lezen H. Mis. Om 4 uur Lol waaronder
toewijding aan het H. Hart en opdracht
Na de gelezen H. Mis van hall 11
ting van het Kerkbestuur voor Inning
bankenpacht.
Dinsdag 8 uur gezongen St. Antonlus-
Stervenden:
Uit de parochie-registers:
i de H.H. Sacramenten der
Wede Wllhelmina Marl
d. Anker; Joseph de Wi
Overleden: Wilhelmus Jaquet.
HuweUJksalkondlglngm. Freder
Lablans en Elsje Talngnaert. HL W!
helmus Gerardus van Dijei
Reglna van Wegen.
Woensdag 9 uur gelezen huwelijksmis
's Avonds kwart over 8 Congregatie van
de H. Familie der vrouwen.
Donderdag hall 10 gez. huwelijksmis.
GODSDIENSTOEFENING R.K.
MILITAIREN
De maandelijksche Godsdienstoefening
voor de R.K. militairen der verschillende
wapens en rangen ln het garnizoen, wordt
gehouden door den Heer Aalmoezenier
Dinsdag en Woensdag a.s.
Dinsdagmiddag half 4 de conferentie
van 6.30 tot 8 uur gelegenheid om te bi
HOOGLAND.
ACHTERVELD.
PAROCHIE ST. JOZEF.
Putoor- G. Reminck.
ZONDAG. Beschermfeest v. d. H. Jozef.
Dinsdag, half 8 1ste H. Mis. kwart na
2e H. Mis
Woensdag, halt 8 1ste H. Mis. kwart na
2de H. Mis. 9 en 10 uur Catcch. o" J"
ten.
Donderdag. Half 8 1ste H. Mis, kwart na
8 2e H. Mis.
Vrijdag. Half 8 1ste H Mis. kwart na 8
2e H. Mis. 9 en 10 uur Catech op de scholen
Zaterdag. 1ste H. Mis bah 8, 2e H. Mis
n bun 1ste H_ C
HOOGLANDERVEEN.
PAROCHIE 3T JOZEF.
ZONDAG. De H
uur de Hoogm"
afdragen van
nootschappen.
Maandag De
stichting. Om 8 uur uitreiken
Communie ln de kerk.
Dinsdag. Om 8
uur gezongen jaargetijde
Maria Agatha van Beek.
Woensdag. Gezongen Jaargetijde om 8
nr Peter en Cornells Schoonderbeek.
Vrijdag. Voor of na de H Mis bieehtl
m voor de kinderen van de 6e. 7e en 8e
las Deze klndere". gaan Zaterdagmorgen
stichting onder belde H. Missen.
HAMERSVELD.
PAROCHIE ST. JOZEF.
Pastoor- H. J Croonen
Telcloon Homeraveid no 4.
ZONDAG. Half 8 Vroegmis, 10 uur Hoe
mis. Half 8 Lof.
dag en Zaterdag 7 u
half 8. school-
NIJKERK
ZONDAO. De Vroegmis om half 8 uur, 10
nur de Hoogmis, 4 uur Lof met Rozen
hoed je. Beschermfeest v. d. H. Josef.
Zaterdag. Biechthooren van half 3 tot half
8 uur 7 uur Lof ter eere van Maria.
Deze week de H H Mis om half 8, behal
ve des Zaterdags
Door de week 's avonds 7
set. In de
en 8 uur H. Mis.
Zaterdag. Blechthooren
Communie uitreiken
AMERSFOORT
INTERPABOCHIEELE KJ.V.
Zondag 12 uur Zangles
Triduum bij gelegenheid van het e
lustrum ln bet Pension 8t. Jozef.
Donderdag, half negen.
Vrijdag half negen.
Zorgt vooral allen lederen avond e:
Van a
sport wel de
als de meeste
verwachten, dan
Iets anders van Je
hun Inderdaad
wenscht voor te schotelen.
In een Engelsch blad lazen we eens
een verhaal over een schrijver van sport
artikelen, die alvorens met zijn werk te
beginnen een stevlgen tik met een hou
ten hamer op zijn hoofd moest hebben,
wilden zijn artikelen worden, wat ze zijn
moesten, namelijk: een aangenaam
mengsel van onzin en onbenulligheid.
't Is daarom, dat het schrijven over
sport geen onverdeeld genoegen ls Men
mag het Immers geen pretje noemen, óf
te moeten doorgaan voor Iemand wiens
hersens al of niet kunstmatig gekrenkt
zijn, 61 te worden aangezien voor een
saaien Plet, die de pret van de sport be
derft door er ernstig over te schrijven.
't Sterk wassende aantal ernstige en
deels zeer eerbiedwaardige lieden in
golfbroeken; het steeds sneller rijden
van door menschen van middelbaren
leeftijd bestuurde auto's; 't voortdurend
verslechteren van dat kostbaar. Inter
nationaal bezit, 't welk men „goede ma
nleren" noemt; de hierboven reeds ge
constateerde vcr-clownlng der publiciteit
en nog veel meer, waarvoor ln een fat
soenlijk blad geen woorden bestaan kon
digen de komst aan van een nieuw tijd
perk. namelijk van het Sportieve Tijd
perk.
Niet, dat men ln dat tijdperk wérkelijk
sportlef zal zijn, evenmin, als de men
steen. of In de Gouden eeuw harten van
goud hadden.
De tijd, dat 't sportlef was, om 'n kat
uit een boom te halen, ls gevolgd door
een tijd, waarin het sportlef was om een
kat ln een boom te jagen. En er zal een
tUd komen en ln sommige landen ls
hij al gekomen. waarin het sportief ls
om menschen ln boomen te jagen.
Voorlooplg gaat het misbruik van het
woord sportlef niet verder, dan dat ve
lerlei dingen, welke ronduit vlegelachtig
zijn, sportlef heeten Toch moet men toe
geven. dat Jongens, die hun tijd verluie
ren op voetbalvelden of met thee-slur
pen op tennisbanen geenszins sportlef
verdienen te heeten. En ook ben ik het
niet eens met hen. die beweren dat het
leuk is
Overigens, wat ls leuk? Een dieren-
vriend hield eens een verhaal over een
mishandeld paard, dat met zijn achter-
pooten zijn baas het hoofd van den romp1
trapte. HIJ vond dat érg leuk.
i Weck v
i 8—14 Mei'
Zondag 8, Wit. 3e Zondag na Paschi-n
Tijdeigen, Mis Jubilate. 2e geb. en 1
Evang. v.d. H. Mlchnël, 3e geb. van
Oct, H. Jozef. Credo. Pref. v. Pasehen
Of: Wit. Mis van Oct. H. Jozef. Adju-
tor zooals vorige Woensdag 2e geb. en
L Evang. van deze 3e Zondag. 3e geb
(alleen In stille Missen) H. Mlchafl.
Credo. Pref. H. Jozef.
Vespers van dezen Zondag,
Maandag 9. Wit. H. Gregorius von Na-
zlanze. 2e geb. Oct. H. Jozef, Credo.
Pref. H. Jozef.
Dinsdag 10. Wit. H. Aj."minus, 2e geb.
Oct. H. Jozef. 3e geb. Oct. H w Gor-
dlanus enz. Credo, Pref. H. Jozer.
Woensdag 11. Wit. Octaafdag H. Jozef.
Mis a's op het feest, Credo. Pref. H.
Jozef.
Utrecht: 2e geb. H. Aufrldus. Nederl.
Donderdag 12, Rood. H.H. Nereus enz.
2e geb Concede. 3e voor Kerk of
Paus. Pref. v. Paschen.
Vrijdag 13. Wit. H. Robertos BcUarminus
Overal Credo, Pref. v. Paschen.
Zaterdag 14. Wit. Mis van O. L. Vr. Sal
ve. 2e geb. II. Boni fatlus (14 Mei). 3e
geb. v.d. H. Geest, Prefatie van de H.
Maagd.
JUIST ALS EEN
MOEDER.
Als een moeder van haar kinderscha
ren, zegt: dat zijn mijn schapen - zal
niemand dat vreemd vinden.
Vind hot dan ook niet vreemd, dat
de herder zich beschouwt als de moeder
van zijn schapen.
„In dien tijd zei Jesus tot de Fan-
zedn: Ik ben de goede herder. De goede
herder geeft zijn leven voor de scha
penIk ben de goede herder; Ik ken
de mijnen, en de mijnen kennen MIJ
En Ik geef mijn leven voor de scha-
PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS
TE BAARN
DERDE ZONDAG NA PASCHEN. Van-
flag 7 uur de Vroegmis; 8V4 aur de
Tusschenmls; 10 uur de Hoogmis. Heden
avond 7 uur Marlalof.
Vandaag vieren wij het Beschermfeest
m den EL Joeeph, Patroon van de ge-
heele Katholieke Kerk en Patroon van
de R. K. Werklledenvereenlglng.
Hedenavond, aanvang 8 uur, zal er
m feestavond van de St. Joseph-veree-
nlglng wezen.
Woensdagmorgen 9 uur moeten de
kinderen biechten, die Donderdag-mor
gen onder de H. Mis van 8 uur voor het
- :rst tot de H. Tafel zulen naderen.
Woensdagavond en Zaterdagavond,
telkens om 7 uur. Lof ter eere van de
Maagd Maria. Woensdagavond zal
onder het Lof een gebed worden gebe-
de R. K. Vrouwenbonden -
na het Lof worden de leden van om.
R. K. Vrouwenbond, die dit Jaar het
reisje willen medemaken, in de koffie
kamer der pastorie verwacht.
Woensdagmorgen zal er een H. Mil
orden opgedragen tot Intentie var
azen Vrouwenbond. WIJ sporen de leden
:n zeerste aan, om die H. Mis bij te
onen en dien morgen tot de H. Tafel
te naderen.
Woensdagavond, na het Lof, zal er
gelegenheid zijn, om te biechten voor
de ouders en familieleden der eerst-
communlcantjes.
Donderdagnamiddag 3 uur bijeenkomst
In de kerk van de k'nderen, die dien
dag de Eerste H. Communie hebben ge
daan. De kinderen, die aas. Donderdag
Ide Eerste H. Commune doen, moeten
dien dag 's morgens kwart vóór 8 uur
en 's namiddags kwart vóór 3 uur aan
de pastorie rijn. ZU trekken dan geza-
i menlljk de kerk In. Na de H. Mis en na
de rolddagoefenlng trekken die kinderen
weer naar de pastorie, waar de ouders
ze telkens kunn-u afhalen. De ouders
moeten bijtijds het kerkboekje .Spijze
der Engelen" aanschaffen, opdat hen
gezamenlijk bidden uit dit boekje kunnei
beoefend worden.
Zaterdagnamiddag van 34 uur ge
legenheid om te biechten voor de kin-
deren, die de Eerste H. Communie heb
ben gedaan. Vanaf 4 uur voor de oudere
geloovlgen.
De geloovlgen worden verzocht te zin
gen uit Cantemus vandaag na de Hoog
mis no. 57; na het Lof no. 81; Woens
dagavond na het Lof no. 63; Zaterdag-'
avond, na het Lof, no. 64, 2de melodie.)
WIJ sporen hen, die 's Woensdags
morgens ondersteuning ontvangen van
ons Armbestuur, ten zeerste aan, om de
H. Mis dien dag bij te wonen en onder
de H. Mis te bidden voor de weldoeners
en weldoensters der armen.
Wanneer de geloovigen bij de schoon-
m ak Iets kunnen iftlssen voor het ma
gazijn der St. Vlncentlusvereoniging,
worden zl] beleefd verzocht, even daar-
kennls te geven bU den heer J.
Walraven, Brinkstraat, alhier.
Zondag as. worden na de Hoogmis de
zelatrlces van de drie groote Missiege
nootschappen ln de koffiekamer der
pastorio verwacht. WIJ vertrouwen, dat
i allen aanwezig zullen zijn.
Zondag a.s. zal bi) de kerk met bussen
oraen gecollecteerd door onzen R. K.
Vrouwenbond, voor hulp in de hulshou
ding. WIJ zijn ervan overtuigd, dat de
geloovlgen gaarne daarvoor een offertje
zullen willen brengen.
De goede herder kent de zilnen. Juist
als een moeder haar kinderen.
Onder duizenden herkent hij ze. Want
niets in hen ontgaat hem. Ze leven hem
geheel ln zijn gedachten, Juist als kin
deren bij hun moeder.
ZUn kennen Is tegelijk beminnen.
Want hij houdt van allen. En zijn bij
zondere zorg gaat nlt naar die schapen,
die meer dan ander hulp behoeven.
Juist zooals een moeder, die het onge
lukkige kindje het hartelijkst liefheeft.
Mag de kudde al grooter worden - de
goede herder zal geen enkel schaap uit
het oog verliezen. HU houdt allen bU.
Juist als een moeder haar talrijk kroost.
Alles heeft de goede herder voor rijn
schapen over. HU leeft elgenlUk voor
hen alleen. Precies als een moeder, die
maar één zorg kent. zich heelemaai te
Offeren voor haar kinderen.
De schapen kennen den goeden her
der. Ze gaan niet van hem loopen,
maar ze verdringen zich rond hem. Als
kinderen rond hun moeder.
Wat moet het hecrlUk rijn, een goede
herder te wezen voor z'n schapen I
H*i wat HJn voor de schapen, een
goeden herder te hebben
Zoudt ge niet eens gaan bidden om
goede herders
Want zulk een gebed moet Jesus aan
genaam rijn.
Bidt voor de Jongens, die ln oplei
ding zUn om later de herders te worden
It voor hen, opdat ze leeren ricli
edelmoedig weg te schenken ln dienst
Hem, die zich geheel wegschonk
ORANJE BOVEN
foppen kunt u zien,
rangtwag rl|dt-
Terwijl de vlammentongen lekken...
Blijf! Ga niet weg van ons! I
-I 1311 jf standvastig
Die begeerlUkheden rijn niet ui* den
Vader; ze rijn uit de wereld.
Die wereld en haar begeerlUkheden
gaan voorbU- Aan haar zondige ge
nieting komt een einde I
„Wc rijn geschapenniet voor den
tUd, maar voor de eeuwigheid.
Doch alleen zU zullen leven ln eeuwig
heid. leven in de zalige aanschouwing
van God. - die niet de wereld hebben j
zich gericht hebben op
staan tegenover de begeerlijkheid van
de wereld.
En sterk door het geloof tn de roeping
tot een eeuwig geluk zullen we dte
wereld overwinnen.
Heer verlevendig oi
der onze liefde, or
moc»n blltven.
i geloof. Vermeec-
i God.
voor haar godsdienst u
al) dikwijl» vervolgden
dlenstoefomngen warer
met 24 gelootsgenon ten
rschnkkclljk-wreede
reeds doorgebrand, Zl) It
én. Dl ego Doxlco Mhljnt
IliJ weg wil loopen, tier
„Blijf. Diegol Blijf 1- ro
imerd toe: „Ga niet
i het Mystieke Uchnon
lederen! Blijf Kathol!ex ln merg en been!
roepen U toe de milUoenen mannen en
ouwen. Jongens en meisjes over de ge-
We moeten dus de wereld In 1
zondig genoegen afstooten, om één
blijven ln liefde met God.
Daar gaat het om De* la de fc
NOOIT GEKNAKT.
'k Vond eens *n stukje lood. aoo poot ei
Je zult denken: daar ben Je vee mee.
Waarschijnlijk heeft dat stukje lood ge-
't edelen aard en aanleg
neer waarts gaan den
J. J. ten Berge. 8.J.
Geen kleinigheid.
Het ls geen kleinigheideen
kleinigheid te verdragen.
Dat ondervinden wc lederen keer.
Het komt omdat de ware nederigheid
zoo zeldzaam ls.
Wat Jesus geduldig heeft verdragen.
wasgeenkleinigheid.
JU Hem volstrekt niet.
pUn, Hem aangedaan.
Schuld w
Daarom wa
onrecht.
Het L
lelnlgheld, een verdiende
straf geduldig te ondergaan.
Maar niet te morren, niet te dreigen,
niet te klagen zelfs als men, volstrekt
onschuldig, de gruwelijkste belastering,
de felste hoon en bespotting, de nller-
gruwclUkste pijniging, heeft de onder
gaan.... dat ls heldhaftig.
Jesus heeft op de meest volmaakte
wijze die heldhaftigheid beoefend.
Want terwUl HU niet terughoondl
noch dreigde, maar zweev en verdroeg
ZUn
Dien Jesus nu moeten *U in allen
ernst trachten na te volgen. ZUn voet
stappen drukken l
De apostel Petrus spoorde ln zUn eer
sten brief den christen-slaven aan, ge
duldig het onrecht te verduren. En hU
zegt: „daartoe zUt ge geroepen. Want
ook Christus heeft geleden voor u, en
u een voorbeeld nagelaten, opdat ge
zUn voetstappen zoudt volgen. HIJ heeft
geen zonde bedreven en er was geen
bedrog ln ZUn mond; toch hoonde Hl)
niet. als HU leed; maar HU liet het
over aan Hem. die met rechtvaardig
heid oordeelt".
Daar wordt In de wen
gelasterd.
We krUgen ongetwUfeld alle
ontzaggelijk
vel e
Dan moéten wc heldhaftig verdragen
en verduren. Niet teruglastelen. Jesus
deed het ons voor. WIJ moeten trachten
Hem na te volgen.
Do wereld kent die heldhaftigheid
i.let. IntegendeelZe belastert die held
haftigheid zelfs, en scheldt ze uit voor
zwakheid en voor dwaasheid.
Doch wU weten beter i
Het ls geen kleinigheid, een kleinig
heid te verdragen!
En wat Jesus. d„- Onschuld zelf,
deedwerd geweldig sterk en held-
hafttff.
De voetstappen van Jesus drukken,
dat kan de wereldling niet. Dat kan al
leen de sterke, de moedige, de heldhaf
tigegestaald door de genndc van
Kent U ze ook
gauw au opgereo
Ook hierop geeft Joannes antwoord... c,TOa d
Al wat uit God geboren ls, overwint
Ie wereld".
Uit God geboren? Wie rijn dat
•Al wie gelooft, dat Jesus de Oirtatus
ls uit God geboren".
Derhalve sctarfjft Joannes: Wie is
het die de wereld overwint dan hU die 1 iJent «u's Dn gedoe** en kloek I
gelooft dat Jesus de Zoon Gods Is rust;"aïjjd^ap1**!"nü^rto
Maar 2ijn er niet velen, die wel ge- tegenmüer. En dan pe« bat bi flinke kérel
looven dat Jesus de Zoon Gods ls. en Besi„Op en neer" raag het
•ca, «n aawi SH-JLdJ
van het vleesch. de begeerlUkheld van dut noot! Breken, dar nooit "roexien,
de oog en; de hoovaardU van het leven. ÜLVü?<L.d'?. loo^e f1)n
Maar dan overwint het geloof d
wereld niet1 Moet me
Dat ls zoo Het geloof alleen niet. Mag het juUie ook wat leeren V
Maar wel het geloof, dat opvoert tot het Lrert er uit fier i« rijn |n je zwakheid
onderhouden van de geboden van G-" J"
Wantdit ls de liefde lot God, i
wU ZUn geboden
Het geloof ln Jesus
moet ons bezielen tot een leven, dat
gedragen wordt door liefde tot Hem.
Dun alleen zullen we vUandlg blijven
n Stempel afge-
eenige Bengels
h: Altijd bewo-
t voor me op mi*
- «t hoofd boeg op te
houden by lederen te»—'--
t JuUie ook w
Verlosser
s de Vader
„Ik ken de mUnen, zo
MU kent" „En Ik geef MUi
schapen" (Joannes X>.
Dat Evangelie van „den goeden
Herder" is voor ons aller zeer leerzaam.
Leerzaam is het ln de allereerste
plaat voor hen, die hel geestelUk her
derschap over de zielen voeten.
Maarouders,... zUn ook
dei-s, ook zielenherders
Ook zU moeten van hun kinderen
kunnen zeggen ik ken de mUnen.
Enik geef m'n leven voor m'n scha
pen Kent U ze Kent U ze ln hun zle-
1 ('strijdin hun ziele nood
Weet U, hoe moeiUJk ze t lu-boen
Hoe geweldige aanvallen ze nu en dan te
doorstaan hebben Weet U dat
En doet die kennis U meeleven met
hen en meclUden
Lx het zóó. dat ook zU U kennen als
hun grootste schat, als hun sterk.-den
steun
'k Weet. dat het moeilijk is. zr
ft 0.60 p. weck
Gratis demonttratis
Pddio Konina" arnhemschestraat 27
KQUIW Mi\unans telef. 999 - AMERSFOORT
kinderen.
it bU den Goeden
Herder, Die voor al Z'n schapen Z'n
leven gaf, zal de gouden wUaheld leeren,
,-oeden herder
Overwint de
Wereld.
Want als we de wereld liefhebben, ls
ln ons niet de liefde van dei) Vader.
Wat bedoelt de apostel Joannes met
„de wereld"
Hetzelfde wat Jacobus (4,4) er mee
bedoelt, als IUJ schrijft: „al wie een
vriend wil zUn van deze wereld, die
qtelt rich tot een vUnnd van God".
De wereld, dat ls: de begeer!Ijklield
van het vloesch, de begeerlUkheld van
de oogen; de hoovnardU van het
Van menscheneter tot priester
van Christus.
aanleiding v
(crsieo Papoeaprlcrtar rijn priester.
Mi Bet Te De urn t« ringen, omda
Abbé Vevgeke, zoo heel dt. nieuwe priester
heelt riln studiën -IJ de Jesuieten op Mada
gascar voltooid en ontving toen tn Juni 1031
te Tiuinare-Vü de H. willing uit de handen
van Z. Exc. Foureardier. De prlerierrocpln-
gen nemen deeds toe onder de» «warten.
wier ouders nog wilde kr|)ger« en kannibalen
waren. Ook de vrouwen blllven niet achter
De inheems*» oongregntle van de „D'eiBU
maagden onnes Hoeren" door Moeder Noblet
gesticht, telt reeds dertig misters en vier no-
vloen. De missionarissen worden ln hun werk
door Oblaten bijgestaan,
30LDATENPLI0HT EN CWRWTBM-
PLIOHT,
Onder de soldaten. o.e In de» eomer va«
IMKI, a
Ohlna) beoot hleltku, waren verschlllvodol
iclerj
."±3
ellng vanJ
Kleou genaamd, verrichtten d«
lederen dog gemeenschappelijk hun get,
Z« vormden een speciale oixienvrdceltag v
de katholieke „elle met het doel. a£»,o-|
Tnii tawfi.w doen onder de militairen, uj
JMli 1937 werd de 41.«ie divisie, waartoe onrei
kathoteken behooren, naai Oha-tao-kaeenl
«ronden, om de» >.™„v
der ongelukkige
keerden sy si*
n ontvingen T doopre; i
man. die hun straf moe
GELOOFSVERVOLGING EN OFFZ
VAARDIGHEID.
»nds de Dutooüe belUdonlskerk
..„anscur van ae proieManDehe
Basler-Mission. die vt|i groote mlssiegebie-
kfiu iü a" T,idlë. aan de G.-ud-
*um en ln Kameroen) heeft, relde: „Naar
mate de vervolging var onze Kerk toeneemt
b'IUll"Un' "l «n het
Wtoof hebben en daarmede de offervaardig
heid V&n het geloef. Juist uit Dut-
rijn in de laatste jaren belangrijk n