De Eembode ZATERDAG 28 MEI 1938 REDACTIE EN ADMIN?STRATÏK: Longegracht 28. Tal 114 - AMERSFOORT t. Rum: Kerkstr. 30. Baam: Nleuwstraat 18. Uitgave N.V. Uitgever» Ml). Neerlandla. WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. 52ste JAARGANG NUMMER 9 plaats, minstens 25 toeslag. Voor i voorw. sle gedrukt tarief. BewUano. S GEORGANISEERDE GODSHAAT WAT WIL DE „BOND VAN STRIJ DENDE GODLOOZEN"? ii Hamer tegen Kruis en Altaar Het verschijnsel der godloosheid onzen tijd heeft zich samengebald een ontzettende vuist. Die vuist wordt hoe langer hoe hooger tot den hemel geheven. Hoe lang dat duren zal?... In dc heilige schrift staat een woord dat God zelf liet opteekenen, als 't dreiging: „Qod laat niet met zich spotten." HIJ heeft den tüd. wan Is eeuwig. Het laatste woord 1 blijft toch aan Hem. HIJ laat Zich dat lntusschen organiseert zich in tUd de Godshaat. Op dc helft van de vorige eeuw werd dc strijd tegen Ood Ingezet. Karl Marx en Frledrlch Engels namen het op vooi de arbeiders-wereld. Dat was hun goed recht. Z1J wilden aan die arbelderswe- reld geven, wat haar toekwam. Maar te gelijkertijd ontnamen ze aan die arbei ders-wereld meer. dan ze ooit konden teruggeven: 't geloof aan God- In dc vUftlger-Jaren brachten ze het communistisch program aan West- Europa. „Proletariërs aller landen, ver- .eenlgt u!" De klassenstrijd. De strijd tegen het kapitalisme. „Ge hebt bil een s te verliezen dan uw ke- En „de kwestie-God?" .De godsdienst ls opium voor het volk", verklaarde Marx, De godsdienst ls alleen maar mlcdel om dc menschen koest te hou den. Daarom weg ermee. D'r bestaat niets dan stol, die zich beweegt Met deze Ideeën deed het radicaal- soclallsme, anders genoemd het com munisme. zijn Intrede ln West-Europa. Daar vond het e enbesten bodem, waar het gedijen en woekeren kon. Duizenden werden door zijn leuzen van gelijkheid, gelijke rechten, verlossing uit het pro letariaat. gepakt en begeesterd. In een halve eeuw groeide r.n leger van men schen. die zich ln wanhoop aansloten bi) de nieuwe verlossingsgedachte Idealisten, die hot leven en de wereld van een eenzijdig materieelen kant be keken. gaven stuwing aan de beweging Do „Internationale" was er. Dal communisme heeft twintig Jaar geleden >Un grootcn dag en zUn groote kans gehad. Hei heeft dien dag en die kans ge bruikt. Lcnin. de stichter van den Rus- sischcn Sovjet-staat, heeft eens gezegd: ..Er zijn dagen, die eeuwen be teekenen." Zoo'n dag was de zevende November van het Jaar 1917. Lenln sprong naar de macht In Rusland tuimelde alles naar beneden. Chaos. Bloed en vuur. Revolu tie. Roode vlaggen. De donderende mu ziek van kanonnen. Geknetter van mi trailleuses. Wanhopige dagen- Wanho pige menschen. Terreur. Dood en ver woesting. De Sovjet-staat was geconstl- pEN front oan millioentn dal optrtkt tegen God, groeit in deze wereld. T\E Bond der strijdende god- loozen telt op dit oogen- blik ongeveer tien millioen leden. fjET aantal lezingen en voor drachten tegen God in één winterseizoen loopt in de tien duizenden. dat de Amarsfoorters de waarde het geld zóó hoog aanslaan, dat ze er maar noode afstand van kunnen doen. En don de Amersfoorter die niet wist waar de Utrechtschestraat begon en ein digde. In de stad waar het „stadsleven" zich concentreert ln drie heele straten, waarin de Utrechtschestraat een steeds grooter rol gaat spelen... Marxisme. Hun God is de Sovjet-staat. Sikkel en hamer hebben den ontzetten- den. niets ontilenden oorlog verklaard an kruis en altaar, aan elke Gods-ge- Geen land en geen volk zal bulter ien oorlog blijven. De armste drom mels, de wilden ln de donkerte van hel oerwoud, de veehoeder op de toendra's. Jager ln de eenzame steppen, de ploe teraars ln de mijnschachten, de zwoe- fabrleken. de kinderen op de scholen, de geboeiden ln de gevangenls- n. ze zullen allen moeten luisteren tar den vloek tegen God. Allen! Zooals tweeduizend Jaren geleden Christendom zich richtte tot hee' ereld om die wereld te brengen tot God. zoo richt nu de „bond der striJden- c godloozen" zich tot heel de wereld n dlc wereld van God af te brengen. De middelen daarvoor?Het komt niet op aan Geweld, terreur, leugen, ster. „Voor den communist bestaat de hee- zcdelljkhcld ln een gesloten, solldai- discipline, en ln een bewusten mas- i-strljd tegen de uitbuiters" (Lenln) Alles wat bevorderlijk ls voor den re- volutlonnalren klassenstrijd van het proletariaat ls goed". 'Jaroslawskyl. Zoq werkt iedere godliioze strijder op Jn manier met Inzet van all# krachten iet de middelen die hU maar vinden Maar bovendien, de Godshaat werkt iorganiseerd. Toen ln het Jaar 1 •n jaar na Lenin's dood, de „bond godloozen" werd opgericht, telde binnen een jaar twintig dulz Twintig duizend menschen, belUden. dat ze met God niets te doen willen hebben, zonder God door het le ven willen gaan. Sinds dien tijd ls de bond gegroeid, geweldig gegroeid. .bond der strijdende godloozen" telt op dit oogenbllk ongeveer tien millioen le den. Actieve menschen, dlc alles ln hel werk stellen om het dulvelsch Ideaal bereiken. Volgens een kenner van het bolsjewls- ic ls die organisatie op het oogenbllk zoo sterk georganiseerd, dat geen e organisatie ter wereld, ook de Katho lieke Kerk niet, met haar kan vergele- worden ln geslotenheid, techniek stootkracht. XlenmllUoen gebalde vuisten, die het bridgc-oreigen! Die bond ls LUtS„tU>en Sovjet-staat een abonncn ten om den e Dolltlek. Waar Rus te brengen dfeer brengt, daar oplossing osheld. Daar worden neergeslagen, des- '^(lar komen gebalde en tegen de sar doen die n gedachte aan God bestaan. Want God en godsdienst ls opium voor het vclk. Die uitspraak van Marx nam Lenln over en voerde ze consequent door. De ge dachte aan God ls de groote vijand van den klassenloozen Sovjet-staat. Weg met die gedachte! Hot Russenvolk. honderd-vljftig-mll- lloen menschen moet godloos worden. Ieder die ln Qod gelooft ls vij and van den Sovjet-staat. Een mensch heeft te kiezen of te deeleh- Maar kiest hi) God, dan zal hij moeten deelen 't ontzettende lot van zooveel wanhopige «menschen ln Siberië of op een gevange nen-eiland. Rusland moet godloos worden. En als Rusland God niet meer erkent en kent. dan zal hee) de wereld het vreeselljkc lied zingen der godlooze Internationale: „Es glbt kelnen Gott, kelnen Kaiser. noch Tribun. Und aus dem Blond uns erlösen, das können wir auch selber tun". Twintig Jaren lang ls nu al aan dat program gewerkt. En het resultaat?.... Een front van mlllloenen, dat optrek» tegen God, groeit ln deze wereld. Sinds 1925 heet die godloozenvereenlglng „Bond der strijdende godloozen". Wat willen die menschen? Strijden, sterven desnoods, voor een diabolisch ideaal. Dat Ideaal ls: weg met God. weg met de Godsgedachte. Een wereld, een paradijs zonder God. Be kennen maar Mn godsdienst: bet Of die bond werkt? Reusachtig. Een activiteit, die overrompelend ls. Een berg van antl-godsdlenstlge lectuur groeit elk Jaar uit de godlooze persen Kranten, vlugschriften, brochures, kwa al-wetenschappelijke werken, maand schriften. geïllustreerde tijdschriften. Alles tegen God. Het komt er niet op aan. wat er ln staat en hoe. Als het maar tegen God Is. Dan ls geen leugen erg genoeg en geen laster gemeen genoeg. Geen cari- catuur ls te afschuwelijk. Honderden redenaars trekken stad en land af. Het aantal lezingen en voor drachten tegen God, ln één wintersei zoen loopt ln de tienduizenden- Anti godsdienstige universiteiten zijn opge richt. De radio vloekt en schettert de gods-haat de hulzen ln, en over straten en pleinen Theater, film, caricatuur. muziek, mu sea. alle mogelijke clubs, tot wandel- en rels-clubs toe, alles wordt gebruikt tegen God. Het gaat nog te langzaam, het moet veel vlugger gaan! Na zes Jaar werken was Iedere veertigste bewoner van Sovjet-Rusland uitgesproken, be- wust-godloos. Een paar Jaar later Iedere twintigste bewoner. En nu? Het nieuwe, tweede vijfjaren plan werd opgesteld. In dat plan ls op genomen: de radicale verwoesting van den godsdienst. In 1937. dit Jaar dus. moet ln Rusland alle godsdienst verdwe nen zijn. Dit Jaar zullen de Sovjets het feest van den triomf over God vieren ln Rusland. En dan.. Dan komt heel de wereld aan de beurt In het eerste num mer van de krant „Bezbojnlk" stond de ze zin: „WIJ lubben de tsaren van de wereld onttroond, nu gaan we die van den hemel onttronen." Hoe staan wij, ghloovige menschen. tegenover dit schrikkelijke verschijnsel? WIJ. Christenen, kennen niet de gestie van gebalde vuisten. WIJ kennen, dat hebben we van Christus zelf geleerd, alleen de gestie van gevouwen handen WU luisteren met ontroering naar het woord, dat onze oude, zieke Paus schreef voor enkele Jaren ln zijn magistrale encycliek „Quadrageslmo Anno": „Het zij verre van ons. door de onrechtvaar dige bejegening verstoord, of ln vader lijke droefheid terneer geslagen, de zo nen, die zoo Jammerlijk misleid en zoo ver van de waarheid en het heil zijn af geweken. van ons af te stooten en terug te wijzen- Integendeel, met zoo groot mogelijke bezorgdheid noodigen Wij hen uit tot den moederschoot der Kerk terug Dit ls ons antwoord op al de hoon en laster en al de gemeenheden, die ze over Kerk hebben uitgebracht. Maar lntusschen ls en blijft het ver schijnsel der godloosheid een dreiging. Niet alleen voor den godsdienst, maar 'oor de beste en kostbaarste goede- der menscheltJke samenleving Daarom schreef de Paus eenlgen tijd geleden: „Ook wU moeten al onze krachten samenvoegen tot een gesloten groep, die een stevig eenheidsfront uit maakt tegen dc phalanxen van hen, die evenzeer de vijanden van God als van menschdom zijn. In dien strijd gaat om de belangrijkste beslissing, die de menschelljke vrijheid gevraagd kan worden: voor of tegen God. Dat ls ouo«. opnieuw de keuze, die over het lot der heele menschheld beslissen zal." WU verstaan de teekenen van den tUd nóg niet. of ln leder geval veel te wei nig. Overal waar onze eenheid gebroken wordt, daar ls een wonde, waarin de In fectie der godloosheid haar ontzettend kanker-proces kan beginnen. WU begrij pen den ernst van den toestand te wei nig. En lntusschen groeit de godloosheid. Wanneer en waar komt de sterke een- neld? C. T EEN CROET DER SPAANSCHE MARTELAREN De „Osservatore Romano" publiceert onlangs gecontroleerde feiten uit de bloedige en wreede vervolging der Kerk ln Spanje door bolsjewistische horden. De pastoor van Mombelthan. Don Da- mlano Gomez Jimenez, werd door de rooden uit zijn huls gesleept. De driver- laten speelden met het slachtoffer eerst „stierengevecht", toen dwongen zij den beklagenswaardlgen priester petroleum drinken, bonden hem tenslotte n kar, en sleepten hem 4 K.M. ar Puerto del Plcon. Daar Ueten de menschen den verminkte aan zijn en gingen op hun gemak eten. De martelaar kermde van pijn en verloor het bewustzijn. Een rood soldaat, die bij het zien toveel lijden, een vonkje medelijden scheen te voelen, gaf het slachtoffer het genadeschot. IN DEN AFGROND GESTORT. Een verpleegster van het roode kr Marla Luz Manneco. ontmoette, toen zij zich nut ander verpleegpersoneel ns Monbeltan begaf, bij haar aankomst Puerto del Plcon den pastoor, die op e kar werd aangevoerd. Een van dc rc den zei den pastoor, dat hij moest u._ stappen en deed alsof hU hem daarbij wilde helpen. Doch juist toen de ongelukkige pries- ;r aanstalten maakte uit te stappen, sprong de soldaat terug: de pastoor viel brak een been. Ze sleepten hem naar barak en martelden hem een half r lang. Toen brachten ze hem naar den afgTond, smeten hem naar beneden zonden het slachtoffer nog een kogel TWEE DAPPERE BROERS. aren de ziel van de katholieke tie. De een. Vittorlo genaamd, viel doo- delljk door kogels getroffen neer: Paul. andere, werd voor dood achtergela- maar was niet doodelljk gewond HIJ herstelde, maar een maand later kregen ze hem weer te pakken en scho ten hem toon dood. EEN BLOEDBAD. i waar bloedbad hebben de rooden aangericht ln SolUlo de la Adrada. We hebben het getuigenis van een aldaar wonend ambtenaar, Longlo Sanchez. De pastoor Timoteo Garcia Herraez i de koster Esteban Linarez, alsook de t-burgemeester Antonio Gonzalez en zijn 25-JifHgen zoon werden gedood. Verdere slachtoffers zijn: Plna Novella, de telegrafiste, de belde onderwijzers, Hermenglld Sanchez en Petro Galan. Toen ze doodgeschoten waren, werden de martelaren met nog 80 personen uit kerkèr van Cebreres verbrand. In Hoyo dl Plnares werden In het gezin van Don Petro alle mannelijke personen ge dood: de vader, drie zoons en verschll- i pastoor werd met zijn broer, den geestelijken herder van Escarabojosa, gevangen genomen en, na tien dagen hechtenis ln het huls van zijn zuster, de kerk gebracht, waar zü met den koster nog antiore personen aantroflen. Op een nacht gracht men den pastoor den koster enkele kilometers ver schoot belden neer. De lijken we it steenen bedekt en men liet ze ver schillende dagen liggen. Op bijzonder wreede wijze gingen de röode horden ln Oropesa te keer. De pastoor en de kapelaans werden na ge raffineerde folteringen vermoord. Vrou wen en mannen werden doodgeschoten en achtenswaardige menschen ter dood gebracht. Ze stierven als helden, hun chrlstelljken naam waardig; waarlijk verheffende staaltjes van martelaren- moed zijn bekend. De priesters van deze stad heetten Don Restltuto Medlero, Don Euseblo Nlceforo Perez, Don Cesare Euseblo Martin. Alle drie stierven voor het geloot met den kreet: Leve Christus Koning! En dan heeft men ln de wereld nog de mare van de minderwaardige geestelijk heid rondgebazuind! lntusschen stierven de Spaansche priesters en kloosterlingen bil honder den den heldendood onder folteringen, die ilechts een Mongolenfantasle kan uitdenken. Hun laatste uitroep was Leve Christus de Koning! Wij buigen vol eerbied en vereering het hoofd voor deze bloedgetuigen en geloofshelden. Uit hun bloed moet een nieuw katholiek Spanje verrijzen. Moge hun bloedoffer ook onze katho lieke geloofsvernieuwing KANTOORBOEKHANDEL F. A. TULP HET VULPENHUIS Langestr. 65 to. Krommestr. - Tclef. 326 DIVERSE OPBERGMAPPEN BIJGELOOF De vijanden van de Kerk en hun mlllloenen domme en waanwijze napra- ters verwijten ons Katholieken zoo graag, dat wij ln onze achterlijkheid nog altijd aan wonderen gelooven. ZIJ zelf gelooven niet aan wonderen, maar daarvoor ln de plaats jelooven ze alles, wat men hun opdlscht en voorpraat. In Parijs zijn er tegenwoordig niet minder dan 2000 personen, die zichzelf voor profeet of waarzegger uitgeven en ln de Vereenigde Staten worden Jaar in jaar uit ongeveer 125 millioen dollars uitgegeven voor sterrenwichelarij, waar zeggen en kaartleggen en zulken onzin Van de levende bronnen Gods willen de menschen niet meer drinken; daarom graven ze ln de vuile putten van bijge loof, ongeloof en duivelsdienst. ONCELOOVIC OF ONWETEND? Een krant vertelt: Een Fransch pater reisde van Parijs naar Straatsburg om daar een missie te preeken. In dezelfde coupé zat eer voorname dame, die den pater al spoe dig liet merken, dat ze „zonder" geloof De priester vroeg haar: „Heeft u Fé- nêlon gelezen, mevrouw?" „Neen, mijnheer." „En Bossuet?" En z Niet één van de groote Fransche theo logen was haar bekend, ze had nooit een degelijk katholiek boek gelezen. Toen zei de pater haar: „Mevrouw u ls dus niet een ongeloo- vige, maar 'n onwetende." Dit zelfde antwoord past uitstekend op velen, die zich „ongeloovlg" noemen. Onwetendheid ln godsdienstige en chris telijke zaken, ls heel dikwijls oorzaak van moeilijkheden ln het geloof en van onvermogen om de ware godsdienstige en christelijke oplossing, te vinden de theoretische zoowel als de practlsche ln de Ingewikkelde problemen en Inspan nende bezigheden van het leven. Het kan niet schaden, maar Integen deel van onschatbaar nut zijn, als U Iets van Uw vrijen tijd aan een goed katho liek boek geeft. Ook de ziel heeft licht noodlg, licht van boven; en nieuwe kracht voor ko mende werkzaamheden en moeiten. Weest niet onwetend ln godsdienstige aangelegenheden, dan zult U niet zoo gauw ongeloovlg zijn! KANTONRECHTER GEWEREN-RUILHANDEL BIJ DE KOFFIE. Er waren heelo rijen menschen die allc- aal óf een geweer zonder vergunning had- in., óf een vergunning zonder geweer. Alle- aal gemoedelijke, absoluut geen kwaad bedoelende boertjes uit den omtrek. Ze schijnen er alleen maar heel weinig ver sland van te hebben, hoe men met een ge weer omgaat. Ze kwamen bijna allemaal aan twee voor. De een had het geweer den ander geleend. Belden dus straf was ook het geval met twee landbou- uit Maarn. waarvan één als verdachte fungeerde. „Kijk u eens. mijnheer de kantonrech ter", legde hij uit. „Dat gaat bij ons zoo. Hij leent wel eens een paard van me, en dan t hij een kopje koflle en dan praten at. En op een keer komt hij weer met een geweer bU zich. Ik zeg: Mag lk dat eens Je leenen?" „Best," zel-t-le. „Ik heb s nog een beter van mijn vader den kun Je dat krijgen." Nou en toen zei ik „Best." „Ja", zei de ambtenaar „dat geloof Ik ook, dat de behandeling van geweren bij die menschen ln de koffle-sfeer gebeurt." had heel niet de bedoeling om het te m, mijn eigen geweer was kapot en nu leende ik het maar." ..Hebt u dan een machtiging voor dat an dere geweer?" „Natuurlijk. Ik zeg Immers dat lk van niks st en bij (met een armzwaai naar den eigenaar van het geweer) i» evenmin." Toen vroeg de ambtennm 10 of 6 dagen iet verbeurdverklaring van .iet geweer. Verdachte had daarop gerekend, die boe- dat was niet zoo erg, maar dat ver beurdverklaren wel. HIJ deed toen slim. Hij bekende schuld. „t Geweer ls een erfstuk vtn de faj mijnheer, en ik had het als het kan heel erg graag terug. Legt U mij dan maar een beetje hoogere boete op. 't Is mijn schuld, mijnheer, lk heb het hem gevraagd." „Hij had het niet moeten geven" zei de nu door mijn schuld De ambtenaar heeft echter al zooveel van die zaakjes onder de oogen gehad, dat hU blijft bij zijn elsch, f 10 mét verbeurd ver klaring. De familie H. had net zoo goed schuld. .Dat zou me spijten", zegt verdachte en men ziet aan zijn gezicht dat hij het meent. En de kantonrechter krijgt Ineens medellj- :n en veroordeelt f 5 of 2 dagen met at en van de berbeurdverklartng. Zielsgelukkig gaan ze met hun tweeën SCHIPPERS OP HET DROGE. knikt komt dat? Dc borden niet gezien?' Informeert de kantonrechter die dBt Juist voorganger heeft geconstateerd. voegt eraan toe: ..Ik heb altijd ge- n dat maakt nel weer wat goed. waren toch zeker ook wel borden?" GEEN GEHOOR! t ls een uitgemaakt feit, dat het Boschbad Blrkhoven er komt. Het Werk fonds heeft de noodlge gelden ter be schikking gesteld en de spade kan thans In de grond wordA gestoken. i thans zal moeten blijken, of de drie katholieke bestuursleden van de stichting tegen hun taak zUn opgewas- Toen op een vergadering van de stichting ln „Germanla" de maquette werd getoond en toelichtingen werden gegeven, lazen wij ln een beschouwing daarover, dat de katholieke bestuursle den Inderdaad enkele dingen hadden weten te bereiken; afgeschermd bdssln uitsluitend voor dames, bet voorkomen bosch- en strulkgroepeertngen die gelegenheid tot afzondering zouden ble- en gescheiden entree voor manne lijke en vrouwelijke „badgasten". Het U zoo goed als zeker, dat van deze drie maatregelen niets zou zijn gekomen, leer geen katholieken gelegenheid hadden gehad, hun stem ln het bestuur verheffen. Daar tegenover staat na tuurlijk het feit, dat met dc katholieke amen duchtig reclame wordt gemaakt! oit, wc hebben thans het feit te aan- Maar een bijkomstig feit baart ons ernstige zorgen: het ls gedaan met onze eenheid Inzake de gemeentepolitiek, zoo zorgvuldig bewaard onder leiding van wijlen den heer Thlen. WIJ zitten thans de scherven en mldderwljl voltrekt een evolutie waarin „oude rotten" en nieuwlichters aan verschillende zU- ran de liln staan. Het ls ongelukkig dat men dengene. die aan den weg tim mert, gaarne voor zn groepeering. „strooming" of hoe men het noemen wil, Interesseert. Ongelultklg. omdat deze strijd van den beginne af (jaarvergadering ktesver- eenlglng) van belde zijden op zoo on psychologische wijze ls gevoerd. Alle goede wil om zich ln andermans gedach- ereld te verplaatsen, alle broeder lijke en vriendschappelijke wijze van overreding heeft ontbroken, het moest iet „Putsch" of schreeuwen. En zelfs nu poogt men nog het onder de asch der afwachting smeulende vuur te blazen, door mij brieven te stu- met vragen: het geec woordbreuk ls de afspraak let te doen. om het advies van hel Kringbestuur te zullen volgen, Enz. enz. Ik wil op al die vragen hier niet ant- oorden omdat lk mij niet wil laten be trekken in een spelletje van persoonlijk# grieven. Alleen wil lk verklaren dat lk hen, die een periode van rust wenschen irstoren door oude wonden weer open te rijten, minacht. Daarom verzoek lk de trouwe lezers van dit hoekje, mU geen vragen te stellen of brloven te stu ren. waarin op sterk eenzijdige wijze mede-katholieken worden aangevallen. Want zij zullen aan deze deur geen ge hoor krijgen! >u, dan zit er niets anders op, dan óf neer op een flets te gaan zitten óf die n eens flink te gaan bestudecren." Is zoo moeilijk niet!" troost de kan tonrechter. Maar de schipper kijkt or hij dat niet ge looft. vertelt vervolgens dat hij op het oogenbllk werkeloos ls en ziet zoodoend# zijn boete van f 2 in f 1 veranderen. DE WOESTELING. We wisten niet dat er hier op onze vreed zame dorpjes woestelingen te vinden zijn, maar het schijnt van wel. Er was er ten minste een voor den kantonrechter gedaagd. Hij verscheen echter niet maar het bedreig de slachtoffer was er en dat zet: „Hij wou me doodsteken." Dat ls erg als Je iemand wilt doodsteken, maar daarom stond v.d. B. toch eigenlijk niet terecht, dat kwam er maar bij- Hl) had met een groot stuk ijzer (afkomstig uit een grasmachine, dus eigenlijk nergens anders bruikbaar voor) geloopen, zonder vergun- De veldwachter had het gezien, die was toen naar v.d. B.'s huls gegaan, om te vra gen, wat hij daarmee moest. „Zijn huisgenooten hebben mij toen het ijzer gebracht." „En v.d. B.' Die heeft zeker n wat hij ermee wilde doen?" „Jawel, bij heeft het bekend, HIJ wou, zoo als hij zei. die anderen er een flinke „Jcns" Hier valt de getuige ln: „Ze zijn daar sa men gekomen, v. B. en nog een paar op de hel. WIJ zUn er niet heengegaan, want ik had niks geen zin ln een pak slaag." De zaak ls nu afgehandeld, v. B. heeft met het Ijzer geloopen en nog wel om er een dorpsgenoot, die nu wel niet direct zUn vriend geweest zal zijn, zoo al niet direct te mee te geven. Dat is krachtens dc wet verbo den. ,.F 20 of 10 dagen" veroordeelt d# ambtenaar .met vernietiging van het Instru- gezegd

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1