DICHTERS YAIN HET ALTAAR Retraiten PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART Pastoor A. W. J. Spitzon. Langegracht no. SO. ingegracnt no. 37, Telef. 1450. ZONDAG H. Diensten om 7 nnr. ha 9 en hall 11 Hoogmis. Om 8 nur Broe derschapslof. Dinsdag 8 uur gezongen Antonlusmls. Woensdag blechthooren van 8—. Kwart over 8 Congregatie H. Famll •voor de mannen. Donderdag H - Sacramentsdag, om kwart voor 8 gezongen HL Mis. 's avi 7 uur Lof, waaronder vernieuwing de opdracht van de leden der Alt wacht Vrijdag kwart over 4 komen de mels Jes ter voorbereiding van 5e. 6e en klas. 7 uur Lof. HOOGLAND. PAROCHIE ST. MARTINUa Pastoor: W. 8. 3. de Jong. Kertlaan. Tri. 1. mjs°hal*(ll 8Hoognd*Tuur ^wchlsmus0!! uur Lof met Rozenhoedje. Collecte St. Pie terspenning. Maandag. 1ste H. Mis od Leo's Oord. Kwart voor 9 3e H Mis. Half 10 ep half 11 Catech- op de scholen. Dinsdag. 8 uur 1ste H. Mis, kwart voor 9 fe H. Mis. Woensdag. 8 uur 1ste H. Mis, kwart voor 9 3e H. Mis. Half 10 en half 11 Catech. op de scholen. Donderdag, feestdag van het H. Sacrament Hrlf 8 uur 1ste H. Mis, half 10 gezongen H. Mis. 's avonds 8 uur Lof en Rozenhoedje. Vrijdag. 8 uur 1ste H. Mie, kwart voor 9 Ie H Mis. half 10 en half 11 Catech. op dc Zaterdag. 8 uur late H. Mis. kwart voor 9 2c H. Mis. 5-9 uur blechthooren. 8 uur Lof en Rozenhoedje. HOOGLANDERVEEN. PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor: Hendriks Burgemeester van TuyletraaL ZONDAG Feestdag v. d. H. Drievuldig heid. De H. Missen om 8 uur en half 11 dc Hoogmis Onder belde H Missen collecte voor onze belde Indien. Maandag. H. Mts in de 8t. Joseph-sUch- tlng. Om half 9 uitreiken van de H. Com munie in de kerk. Donderdag. Sacramentsdag. H. Missen om Vrijdag komen dc kinderen biechten van de 4c en 5e klas Deze gaan Zaterdagmorgen gezamenlijk te Communie. Zaterdag, gelegenheid om te biechten om 5, 6 en 7 uur en na het Lof en om S uur. Om half 5 Lof met Rozenhoedje. De H. Mis in de week om half 9. ACHTERVELD. ir de Hoogmia Om 7 In de week de H.H. Missen om 7 en 8 t HAMERS VELD. PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor' H. J Croonen. Telefoon Hameraveld no 4 Woensdag. Half 8—7 uur, gelegenheid om te biechten. Donderdag. H. Sacramentsdag. H. Missen kwart na 6, 7 uur, Hoogmis kwart voor 8. 1 uur Lof. e week H. Mis half 8, schoolmiz 8.10. Zaterdag blechthooren van 49 uur. 7 _iir Lol met gebed tot verbreiding der! veelvuldige H. Communie. Zondag o uur plechtig Lof, predlcatie. processie en Te Deum. Beleefd verzoek zich aan te melden bU de Directie van het Retraltenhuls 303 Postcheque en giro Uit de parochie-registers: Huwelijksafkondiging: HI Johannes Bernardus Josephus van Wandelen en Maria Catharlna v. Doorn. I Vrijdag 17—20 Juni. Heeren Vin tlanen. Dinsdag 2124 Juni. Geh. Vrouwen 'R.K. Vrouwenb.) 1. Jonge Middenstan- Dinsdag 1417 Juni. Mannen. (RK PoUtleb. St. Michael). Dinsdag 8-8 Juli. Gehuwde vrouwc-n Zaterdag 9—12 Juli. Ongehuwde da- Dinsdag 1215 Jul!. Gehuwde dames. Zaterdag 16—19 JuU. Meisjes. Zaterdag 29—26 JuU. Heeren Vlncen- Dlnsdag 26—29 Juli. Ongehuwde da- AUGUSTÜS Donderdag 47 Aug. Heeren Handels- Zondag 7—10 Augustus Meisjes. Donderdag 11—14 Aug. Heeren Han delsreizigers- Gedoopt: Antonla, dochter van Arie Buitenkamp en Maria Ellsabetha Mul der. Anna Maria, dochter van Aalt van Putten en Maria Antoinette Schol ten. Herbert Josef, zoon van Josef Morgenroth en Hedwlg Grosch. NIJKERK LROCHÏE VAN DB H. CATHARÏNA. Pastoor R. J. B. FUpse. Holkerstraat 34. Telef. 98. votie. Om half 8 Over de H. Drie vuldigheid. BIJ de plechtige aanvaarding van zijn openbaar leeraarsambt, liet Jesus zich doopen door Joannes. En wat geschiedde? De H. Geest daalde ln de gedaante eener duif op Jesus neer, terwijl uit de hemelen dc stem gehoord werd: „Deze Is mlin welbeminde Zoon!" (Math 3, 17). Hier spreekt de Vadei tot den Zoon, op wlen de H. Gees: nederdaalde. Bij Joannes (1 Joan 5 7) lezen we: Drie zlln het, die getuigen ln den hmel: de Vader, het Woord en de H. Geest: en deze drie zijn één". Waren Vader, Zoon en H. Geest geen werkelijk onderschelden Personen dan zouden ze niet drie zijn. Hadden ze niet één en dezelfde natuur, dan zouden ze niet één zijn. Eenheid en eenigheld zijn eigensch&p. pen van het Goddelijk Wezen. En daarom kunnen de drie Personen slechts één en hetzelfde GoddelUJk we zen hebben, In eiken Persoon Is dus het Goddelijk Wezen geheel, onverdeeld. De drie Personen zijn niet ln werke lijkheid onderscheiden van het Godde lijk Wezen. Ze., zijn., dat Goddelijk We- De leer der H. Drievuldigheid Is wel boven maar niet tegen het verstand. Begrijpen kunnen we dit geheim niet. We hebben Immers geen volmaakt be grip van het „goddelijk wezen" en van „goddelijke Persoonlijkheid". In den „mensch" behoort de deieper- soonlijkheld tot het onmogelijke. Maar wat ln den mensch onmogelijk is, ls daarom niet onmogelijk ln het Goddelijk Wezen. We kunnep daarover niet afdoende Maar nu God bet ons geopenbaard beeft, aanvaarden wc die geopenbaarde waarheid. En we beiyden ln de diepste overtui ging, steunend op de Openbaring en het onfeilbaar leergezag: Ik gelool ln de 1. Drievuldigheid. Bere zij den Vader, den Zoon en den I. Geest I PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS TE BAARN 18TE ZONDAG NA PINKSTEREN, 12 Juni 1938. Vandaag vieren wl) het feest in de H. Drievuldigheid. Vandag 7 uur de Vroegmis, half 9 de Tusschenmls, 10 uur de Hoogmis. Heden avond 7 uur Lof. Dezen namiddag uiter lijk 3 uur kinderoptocht vanwege Missiegenootschap de H. Kindsl Kwart vóór 2 uur moeten de kinderen aankleeding aanwezig zijn ln het gymnastieklokaal der RK. Mulo-school Vandaag worden bij de kerk voor 10 cent per stuk vlaggetjes verkocht, om een Jongen van de parochie op te laten lel den tot missionaris. WIJ sporen nogmaals -in, om zoo'n vlaggetje te koopen. Zondag as., na de Hoogmis, zal er pro cessie zijn met het Allerheiligste Sacra ment bulten dc kerk. De bruidjes die Zondag a-s. in de processie willen mee trekken, moeten zich vóór Woensdag op geven bij den heer H. Schouten, hoofd der St. Aloyslusschool. Woensdagnamiddag 3 uur zal er In de kerk repetitie wezen voor de misdiena ren en bruidjes. Woensdagnamiddag van 57 uur gelegenheid om te biechten. Woensdagavond zal er geen Lof zijn. Donderdag as. ls het H. Sacraments dag, dag van devotie, zonder verplichting om dc H. Mis bij te wonen en zonder ver plichting om zich van slafelljken arbeid te onthouden. WIJ vertrouwen, dat dc geloovlgen op dien dag minstens de H. Mis zuilen bijwonen. De H. Missen zijn dien dag als op Zondag, d.l. 7 uur dc vroegmis; half 9 de Tusschenmls; 10 uur de Hoogmis. "Donderdag, Vrijdag en Zaterdag ls er 's avonds 7 uur Lof wegens het octaaf van het HL Sacramentsfeest. Donderdag zal, na de Hoogmis, de ge nerale absolutie worden gegeven aan de leden van de Derde Orde. De geloovlgen worden verzocht te zin gen: vandaag, na dc Hoogmis en na het Lof. het Mlsslclled; verder uit Canto- mus: Donderdag na dc Hoogmis en na het Lof nr. 32, Vrijdagavond na het Lof nr. 34; Zaterdagavond na het Lof nr. 36. Zaterdagmiddag van 34 uur gele genheid om te biechten voor de k1' ren, die de Eerste H. Communie hi gedaan. Vanaf 4 uur voor de ander loovlgen. Zondag a.s. zal In al de drie H. Missen geen Instructie or predikatie zijn. Zon dag a s- zal. na de processie, het Te Deum worden gezongen. De orde ln de processie is als volgt; voorop het kruis, waarlangs twee hee ren Collectanten met lantaarns: daar achter de heeren Zangers- Vervolgens dc edelachtbare heeren leden van den Gemeenteraad, de heeren Kerk- en Arm- meesters. waarna de heeren Collectan ten en heeren leden van de Derde Orde en de heeren Vincentlanen. Hierachter de Eerw. Zusters en daarna de bruidjes, die zullen strooien: één misdienaar met scheepje: twee misdienaars die wleroo- ken en dan het H- Sacrament, gedragen onder baldakijn. Achter het H. Sacra ment komen de welpen, verkenners en voortrekkers In tenue met hun leiders en leidsters met v4ag. Vervolgens de be sturen en leden van de n gingen, n.l. van de R.K. Werklledenver- eenlglng 8t Joseph met vaandel, waar langs twee bruidjes met bouquetten; van het St, Anna gild, van de R. K. Kiesver- eenlglng. van Onderling Hulpbetoon, van de R. K. Mlddcnstandsvereeniglng met vaandel, waarlangs twee bruidjes met bouquetten: van het liefdewerk „Oud Papier", de Broedermeestcrs en de mannelijke leden van de Broederschap van Kevelaar met vaandel, waarlangs 4 bruidjes met bouquetten; vervolgens het bestuur en leden van de R. K. Voet- balvereenlglng. waarachter het vaandel van den H. Gerardus Majella. waarlangs twee bruidjes met bouquetten; van de St. Debulnesvereenlglng, van de flnan- tieele commissie, van de vereenlglng tot exploitatie van het 8t- Nicolaasgebouw. van de vereenlglng van Post-, Telegraaf - en Telefoonpersoneel met vaandel, waar langs twee bruidjes met bouquetten; van het Spoor- en Tramwegpersoneel met vaandel, waarlangs twee bruidjes met bouquetten; van dc heeren en Jongens Gymnastlekvereenlglng met vlag: van de Transportarbeiders met vaandel, waarlangs twee bruidjes met bouquetten: van de Winkel- en Kantoorbedienden met vaandel, waarlangs twee bruidjes met bouquetten; van de R. K. Jonge- mlddenstandsvereenlglng met vlag; De Jonge Werkman met vlag. want ter zich andere heeren kunnen van°de!lK.jev.' me"<vlag°'bestuur en'le den van den R. K. Vrouwenbond met vlag: de Paramcntcnvereenlglng: de vrouwelijke leden van de Derde Orde, van de Dultsche Melsjesvereenlglng, de zelatrices van den Levenden Rozen krans. van de Retraltepennlng, van de drie groote Missiegenootschappen, van de herecnlglng der Kerken; van het Ge nootschap van het H. Hart van Jesus. de dames en meisjes van de Gymnastiek vereenlglng. van de Missienaaiclub: ver volgens andere dames. Ten slotte een vaandel van het H. Sacrament met twee bruidjes met bouquetten. Mocht een ver eenlglng niet genoemd zijn, dan Is deze toch ultgenoodlgd. Dc processtc trekt direct over het land naast de kerk naar den Achterweg, ver volgens naar het kerkhof en over het kerkhof weer naar den hoofdingang der kerk. WU verzoeken de heeren en da mes, om ln de processie niet door elkan der te loopen, doch afzonderlijk, dc hee ren gescheiden van de dames. WU spo ren de geloovlgen dringend aan om a.s. Zondag tot de H- Tafel te naderen. Wit te bloemen ter ecre van het H. Sacra ment, aan de pastorie gebracht, zullen zeer dankbaar .vorden aanvaard. De geloovlgen werden er aan herin nerd. dat zij geen vreemde priesters. geestclUke broeders of zusters, die om oen aalmoes aan hun hulzen komen vra gen, moeten toelaten, tenzij zij daartoe een schriftelijke toestemming hebben van den Aartsbisschop en daarenboven ln het bezK. zijn van een bewUe, dat door den pastoor onderteckcnd en voorzien is van het stempel der parochie. Mgr. Cornelius Broer Vanaf het Vierde Boek der Navolging tot Van Eeden'a .Eucharistie, het Woord der Verlossing" hebben Nederlanders niet enkel ln hun eigen taal tot land genoten, maar ln vele talen en tot héél de wereld gesproken van het Heilig Ge heim der Eucharistie. Het Altaar wordt bedolven onder een schat van bloemen. Teveel om op te noemen. En daarom zal lk slechts op een enkel bloemetje hier en daar Uw aandacht kunnen vestigen. Behoef lk u nog veel te zeggen over die stortvloed van witte lelies en slllle passiebloemen, over Vondels' heerlUke „Altaergehclmenissen"? Laat me u lie ver wijzen op 't bescheiden weggedoken schoon van Broere's met stille, maar felle kleuren bréndende „Dithyrambe op het Allerheiligste". Dit uit de edelste geestdrift geboren lofdicht werd ln 1845 geschreven bU ge legenheid van het Vijfde Eeuwgetij van het Sacrament van Mirakel te Amster- In 1845 Dus ln do bloeiperiode van de zeer knusse, zeer hulselUke dichtkunst van 'n Beets en 'n Tollens en de zeer lulde, zeer tumultueuze rhetorlek van 'n Isaac da Costa en J. J. L, ten Kate. Jacques Perk zou eerst veertien Jaar later ge boren worden. De Beweging van Tach tig w Dit moeten we ln het oog houden, als we 'n blik slaan in Broere's Dithyrambe. En dan zullen we spoedig ontdekken, dat deze Seminarie-Professor onder Bcetsen en Tollensen en Ten Kate's zijn dagen een begeesterd zanger Is i een geheel eigen geluld, met een geluld, dat dieper In de toekomst ls doorge drongen dnn 't 7__. Kate's Scheppingsdagen, dieper zelfs dan de kille stormwind van Tollens' „Overwintering op Nova-Zembla" Ook Broere ls welsprekend en niet gauw om 'n woord verlegen. Ook Broere bestijgt in z'n beeldspraak graag treffende trap. Maar hy behoudt daarbU «en waardigheid, laai. zich daarbU leldei door een goede smaak, welke zouden be letten, dat hij zich In de oogen van welk weldenkend nageslacht ook, belachelijk Luister, hoe het begint: De glorie, niet die God zich schept In stargewelven, Of op een kring van wolken schiet. Maar die HU eindloos ln zich zeiven En uitstort én geniet: Het Licht uil Licht! HU. die geboren Uit 's Vaders Schoot, de Schepplngskroon, Wier kleuren Hem om 't voorhoofd gloren. Verwonnen heeft! Maria's Zoon: HU 't Woord dat God en menschen hooren. Is. In z zaalge koren 1 Alovertrcffend loon. En nu dit brede, statige begin gaat het gedicht over ln een Jubelend en glorieus Allegro: En als 't geluld van donderslagen. Dat over de eeuwge bergen holt, Is 't Halleluja! 't Wolkenjagen, Waarmee de Luister zich ontrolt. Duizend, duizend stemmen mengelen Met den harpslag van Gods engelen 't Onnavolgbaar bruiloftslied; Vleuglen rulschen, Clmblen drulschen. Waar de lofbazuin uit schiet. Zee door zee; zoo gaan de zangen, En de sferen, die er hangen. Dreunend gaan ln 't evenwicht. Voelen 's levens stroom ontspringen, Loeien uit haar vlammenkringen Eeuwenmaat en lofgedicht. Hoe fUn en beschroomd spreekt hy ln het middendeel, als ln een mUmerzlek Adagio, van "t groot mysterie der Heilige Eucharistie! Blanke bloem Druppelende drulvenwUn, Daarop waan' bier 't oog te staren: MUn geloof doorbreekt dien schUn. 't Is de wolk bU "t ncdervaren, Voorhang om mU 't licht te sparen. Llefde's heilig echtgordUn. Ja. hier mint God. en leert HU minnen, wekt HU geest, en dooft HU zinnen, viert den grooten bruiloftsnacht. Nog ls het stil, nog stofUJk duister Omgeeft den luister; De geestenwacht Zweeft ongezien Ml zucht en klacht En beegcfluLtter. n zóó Beluister het gebed van den Priester- Dichter Schreurs, „voor het allerheilig- modern gedicht, "n echt gedicht van na-den-oorlog, minder bloe mig en méér direct, niet zoo breed en woordenrijk, maar als hijgende van in nigheid: FUne belofte van dat groot gemoed: Jezus: Vleesch en Bloed: In de avond van Uw UJden: testament. Wonder van liefde door de UJden, O Heilig Sacrament! O God, o God, die mU verstaat: Zachtmoedig Lam, dat niet meer blaat, Geduldige tarwe, die U malen laat Door onze tanden. Witte bloemen ln zóó vuile handen. Licht, dat ln duisternis ondergaat. Kracht, die ln zwakheid verborgen staat God, God, die mUn zonden haat; Onverteerbare Vreugde van Gods kinderen I O! OU. die een krank hart dulden leert, Die Judas' kus niet weert; Die zegenend, niet gezegend wordt, Die BlUdschap niet geboodschapt wordt, O Hart, dat niet beluisterd wordt Jezus: Zoele Memorie! Schoonheid ln eenvoud, allerhoogste: In ootmoed: glorie! Witheld van leliën, geur van rozen Zaad van kathedralen; Vuur, vuur van Thomas, Vlam van Vader Vondel: zUn zoet genadebrood! FUnheld van ThUm en wierook na zUn dood Uit alle ramen van zUn huis Brood, maak ons sterk en kulsch; Voedsel der Leeuwen en der adelaars. Geef onze harten 't bloed Dit was misschien niet één van z'n beste gedichten, maar wel één van z'n meest argelooze. Het heeft niets van de zangerigheid van 'n stem, welke behagen schept ln haar eigen klaar geluld, maar er ls veel ln van de ontroerende hees heid van een „preekslem, van een stem, die het diepste van het hart vertolkt. Nóg Jonger, nóg spontaner ls het vol gende vers van den Vlaming Jullaan J. M. Haest: „Kerkhoetle": kom ln Je wit-i we hebben Je komen al ls ei a sterreken, geen koninklUke hel straalt 'n zon ln het wit van ons oog en vlamt er ons liefde die Je warrem zoet Kindeken, [kust God's Zoon. Leden we, Kindlief, ln ons armoe geen home dan ln t toedoen van de mond, weten dat Je Vlaanderen goedwillig bevond, dekken Je lekker met llppe en r Kindeken. (scapulier, God's Zoon. Een vers. dat recht uit een kinderiUk vertrouwend hart komt, voor Noordc- lUker smaak misschien "n tikje té ver- trouweUjk? Maar vergeet niet, wat Van Duinkerken eens dichtte over zUn dierbaar Brabant en de menschen, die er wonen op den schralen grond: «De mensen van de hel zijn Jezus" vrienden: magere menschen met een schralen oogst van halmen achter hun strooien dak. De Tarwe van Gods Liefde bloeit ln hen." En elders ln datzelfde prachtige ge dicht: „De Mensen van de hei" heet het: dicht om geestdriftig, n En met mUn hoofd ln 't altaarllnnen word van Uw volheid lk vervjid. Uw zoetste wezen stroomt naar binnen lk berg mU gansch ln Uw geduld Wat kan nog voor mUn oogen duistren. wanneer mUn hart aan 't Uwe slaat, de ziel haar oorsprong toe mag flulstren en ln de zulvre Oodheld baadt' Geef mU Uw druif en eeuwig koren o Jezus, deesem myn bestaan: wie U bezat wil U behooren en ln Uw liefde zélf vergaan

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 6