DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
DE GEDESERTEERDE
KNOOP
HET „GEDWONGEN'
CELIBAAT
Epistel en Evangelie
ONS VERHAAL
Wanneer lk zoo op m'n eentje zit te
mijmeren, dan dwalen m'n gedachten
veelal al naar m'n kindsheid, en zeg lk
tot mezelf, dat er thula hard gewerkt
moest worden om alles goed ln orde te
houden. Er moest voor vader en vijf
Jongens versteld worden. Een speciale
kracht daarvoor was niet aanwezig- Wel
Nu lk ln m'n herinneringen zeztlg Jaar
terug ga, begrijp lk niet, hoe ze het voor
elkaar kreeg. Tcfen lk nog heel Jong wat,
dacht lk ln m'n onnoozelheld, dat ze
alleen dat werk deed bU wijze van ont
spanning, omdat ze met haar tijd geen
raad wist.
De artikelen, die m'n moeder veel
hoofdbrekens kostten, waren de sokken
en de overhemden van vader. HU had
niet graag, dat dingen langen tijd nil
a'n gezichtskring verdwenen; hU wilde ze
ganw terugzien, ln z'n la. waar ze hoor
den. Dat gold vooral voor z'n gekleurde,
a'n ..mooie" jokken, zooals hU ie noem
de. die hem door een Franschen win
kelier ln New-York geleverd werden.
het eigenaardige verschijnsel voor. dat
m'n vader nog vaker gaten ln z'n tok
ken had, dan 'z'n zoons ln hun kousen.
EU had. als een echte Yankee, lange,
'sterke teenen, en als hU op *"n sofa of
In z'n schommelstoel lag te lezen en te
tooken, dan begonnen die teenen zich
Jte strekken en heen en weer te wiebe
len. alsof ze met alle geweld een zelf
standig leven wilden lelden. Hoe dikwijls
heb lk niet gestaard naar dat trekken
en wringen, als lk naar heel andere din
gen had moeten luisteren. Het duurde
dan niet lang of eerst viel de eene pan
toffel uit en dan de andere. Kn dan keek
m'n vader verbaasd op. Maar even later
kwam z'n roerige, opstandige tean door
een nieuw gat ln z'n sok gluren.
Voeder beschouwde het als een plicht
het goed te verstellen, maar se vond het
een vervelend karwei. Ze borduurde
graag zUden gordijnen en dergelUke
mooie dingen, maar vaders «Aken stop
pen. vond ze verschrikkelijk. Het wa
xen er zooveel, zei «e. dat ze er pUn
In haar nek van kreeg.
Ook vaders hardgesteven overhemden
karen een lastig probleem. Als hl) er
een aantrok, stulpte hij 't over z'n hoofd
en stak z'n armen blindelings naar
rechts en links uit. op Jacht naar ds
mouwen. Nu was een nieuw hemd wel
■oo sterk, dat 't die capriolen verdroeg,
maar ln den omgang met vader verloor
coo'n overhemd al gauw z'n kracht, en
eer hij er erg ln had hoorde hij 't scheu
ren. Dan werd hU boot en stompte nóg
harder bU het rondtasten naar de mouw.
gevolgd door een scherp krakend geluld
van 't hemd en een lulden Jammerkreet
tan moeder.
Vaders grootste ergernis waren echter
■e knoopen. Sokken met gaten en ge
scheurde overhemden kon Je nog dragen.
1 hU. I
per knoopen niet.
De voortvarendheid, waarmede hU slch
aankleedde, werkte zeer ongunstig op 't
humeur der knoopen. Ze kregen een
hekel aan vader en namen de beenen.
En dat deden se altUd plotseling op 't
perkeerde oogenbllk.
Dan wilde vader natuurlijk direct go-
- HU li
hulskamer met z'n
•en trouweloozen knoop ln de andere
hand. met het verzoek die dadelUk aan
ta Als moeder dan zei dat dit op
■t oogenbllk nlei ging. dan was vader
•ven diep verontwaardigd, als wanneer
hU op 't punt was geweest te verdrinken
•n een schipper hem toegeroepen had.
dat hij hem morgen wel zou redden.
Dan «Wd «ader koppig en zeL
„Goed, dan naai lk hem zelf wel aan;
geef me maar een naald en draad."
Die aankondiging Joeg m'n moeder
dan den zchrlk om 't UJf. want ze wist
maar al te goed wat dit beteekende. Ze
verzocht hem het vest ln d'r werkmand-
Je te leggen, dan zou ze 't later doen.
Maar vader bleef onverzetteUJk. En z'n
besluit werd nog vaster, toen hU ln 't
mandje keek en zag hoeveel sokken er
ln dat boordevol ballingsoord op herstel
„Die roode gespikkelde sokken heb lk
al een maand lang gezocht", zei hl]
boos. „Ik kan hier nooit Iets gedaan
krijgen en moet zelfs m'n eigen knoopen
aanzetten. Waar ls je naald en draad?"
Moeder gaf hem dan het gereedschap
HU ging op de sofa zitten en begon: leg
de het vest. de schaar en den klos naast
slch. maakte z'n vingers nat. hield de
naald hoog voor zich uit en mikte met
den draad naar het oog. Ongelukkig
echter verwachtte m'n vader met z'n
cholerisch temperament steeds onmld-
dellUk resultaat. Het verzet van de naald
en de slappe koppigheid van den draad
maakten hem dan ook woedend. HU
stak de naald ln de sofa, maakte z'n
vingers weer nat en den draad weer
stut. Maar toen hU z'n naald wilde pak
ken. was die weg. Zoekend tastte hU
rond, met den draad ln z'n handen. Het
klosje viel op den vloer, rolde voort en
wond af: het kwam onder de sofa te-
Een oogenbllk later lag vader op den
grond, tot ontzetting van m'n moeder.
HU trachtte z'n hoofd onder de sofa
te krijgen en maakte daarbij geluiden
alsof hU een beroerte kreeg, z'n gezicht
werd donkerrood. M'n moeder smeekte
hem op te houden. Maar m'n vader riep,
met z'n hoofd onder de sofa:
„Neen, nooit, nooit noud lk op!"
ElndelUk kwam IUJ overeind, geheel
verfomfaaid, maar zegevierend met het
klosje garen ln z'n nand. Moeder haalde
gauw "n andere naald en stak den draad
voor hem ln. Daarop begon vader op
nieuw. HU zette den knoop aan, neftlg
met wilde rukken en stooten.
„Ik kan dat niet langer aanzien", zei
Maar ze durfde toch ook niet heen
gaan en bleef stom UJken, terwijl haar
vingers Jeukten om 't zelf te doen. Toen
geschiedde het onvermUdelUke. De naald
kwam met kracht door het vest, ri
den knoop, kreeg een harden stool
vader, schoot door 't gaatje en prikte
Met een kreet van pUn sprong hU op.
HU kwam naar me toeloopen, hle
geprlkten vinger In de hoogte en i
„Bram, cat heeft Je moeder gedaanl"
„Maar Amosi" riep m'n goede moeder.
„Dat eeuwige gekletst en gepraat",
zei vader, „dat leidt me van het werk
af. Hoe kan lk nu een knoop aanzetten
met dat gezoem ln m'n ooren? KU
eens, bloed op m'n mooie vest. Hier!
Dan maar weg met dat ellendige ding!
En geef me een lap linnen met wond-
zalf. om m'n vinger te verbinden!"
Eenlge oogenbllkken later had moeder
den gedeserteerden knoop aan vaders
vest gezet en vUf minuten daarna
vader, gekalmeerd, met z'n verbonden
vinger ln z'n schommelstoel een sigaar
„Het is een absolute waarheid, dat de rijkdommen der
staten uit niets anders geboren worden dan uit het werk
der arbeidende klassen."
Op welke gronden kan bel
gedwongen celibaat verdedigd
worden? vraagt men dikwijls.
Maar de uitdrukking „gedwon
gen celibaat" is op zijn minst
misleidend, want de katholieke
Kerk dwingt niemand priester
te worden, en niemand kan de
Heilige Priesterwijding van de
Kerk ontvangen, voordat hij ge
durende vele studiejaren tijd en
gelegenheid heeft gehad om zich
zelf en zijn roeping te beproe-
Over dit onderwerp schrijft
een bekende Duitse schrijfster,
gravin Ida von Hahn-Hahn, de
volgende treffende woorden:
„Het is de onvergankelijke eer
van de katholieke Kerk, dat zij
het opdragen van 't onbloedige
offer van het Nieuw Verbond
heeft toevertrouwd aar. hen, die
vrijwillig, uit liefde tot God, de
ongehuwde staat gekozen heb
ben. En het is een teken van
haar goddelijke wijsheid, dat zij
deze vrijwillige keuze als een
hoeksteen voor het altaar heeft
gelegd, een hoeksteen waar
in men niel voorbij ka.i lopen.
De twijfelachtige roeping, de
wereldse gezindheid, liet on
standvastig karakter schrikt
terug van het celibaat. Maar het
reine hart niet. En de reine har
ten zijn zolang de wereld beslaat
tegelijkertijd de sterke harten,
en de Kerk eist sterke harlen bij
haar priesters, de plaatsvervi
gers van den eeuwigen God".
(„Maria Regina", I blz. 198).
Ik moet verder bekennen, dnt
het mij dikwijls getroffen heeft,
hoe weinig vooroordelen van
onze „bijbelvaste" protestantse
broeders tegen het celibaat iets
met Evangelie of Christendom
hebben uit te staan. Hier hebben
we weer een treffend bewijs, hoe
gemakkelijk de protestantse sek
ten zich over de duidelijke woor
den van de Schrift heenzetten,
indien ze hen niet aanstaan.
Want het katholieke celibaat,
dat zo gaarne als onchristelijk
wordt aangevallen, steunt op
duidelijke uitspraken der
Schrift;
„Integendeel, ik zou willen,
dat alle mensen waren zoals ik
zelf; maar iedereen heeft van
God een persoonlijke gave, de
één deze, gene weer een andere."
(I Kor. 7, 7.)
„De ongehuwde is bezorgd
over de dingen des Heren, hoa
bi! behagen zal aan den Heer;
maar de gehuwde is bezorgd
over de dingen der wereld, hoe
hij behagen zal aan de vrouw;
en hij is verdeeld."
(I Kor. 7, 32.)"
Over deze woorden van den
apostel Paulus schrijft de be
kende protestantse geschied
schrijver Cobbet: „De heilige
Pauitis wenst het celibaat van
alle verkondigers van het Evan
gelie. Van dit voorschrift heeft
de oude Kerk een wet gemaakt,
die eist, dal zij, die zich aan de
zielzorg willen wijden, vrij moe
ien zijn van aardse zorgen, waar
aan zij, die vrouw en kinderen
hebben onderworpen zijn. Men:
kan deze wet vanuit godsdien
stig, burgerlijk en sociaal stand-
pun! beproeven maar men zal
altijd bevinden, dat ze in hoge
mate zegenrijke gevolgen heeft
gehad, en dat de afschaffing van
het celibaat hij de protestanten
een zeer beklagenswaardige
achteruitgang is geweest."
Tot het zelfde resultaat komt
de bekende Oxford-orientalist'
dr. Max Miiller. Hij bespreekt de
heldhaftige offers van de katho
lieke missionarissen in het Oos
ten en schrijft:
„Het celibaat is 't fundament
van elke morele deugd bij de
katholieke clerus. Het is in de
allereerste plaats het celibaat
dat vaste karakters vormt. Ge
slachtelijke onthouding is altijd
iets verhevens geweest, alhoewel
onbereikbaar voor de grote mas
sa. Gezinsleven en priesterleven
zijn twee onverenigbare zaken."
Aan deze uitspraken van de
zijde van vooroordeelvrije pro
testanten wil ik een citaat toe
voegen van een besliste tegen
stander van het Christendom.
Het is de Duitse filosoof Fried-
rich Nietzsche, die in zijn ge
schrift „Fröhliche Wissen
schaft" (blz. 295) zegt:
„Luther moest den priester de
private biecht ontnemen, nadat
hij hem de vrouw gegeven had.
Dit was uit psychologisch oog
punt goed gezien. Maar daar
door was eigenlijk de christe
lijke priester afgeschaft, wiens
grootste nut altijd heeft bestaan,
een heilig oor te zijn, een stille
bron, een graf voor geheimen.''
„Het celibaat geeft blijk van
een hoog ideaal," zei eens de
bekende radio-causeur Karl Jo-
hansen in een lezing, „en daar
om moet het het lot delen van
alles wat groot is, het moet ver
dacht gemaakt en bezoedeld
worden. Door de kleine zielen,
die geen ideaal hebben."
Ook de Verlosser heeft een
woord voor hen, die het celibaat'
in strijd met de natuur en on
mogelijk vinden i„Niet allen be
grijpen dit woord, maar zij aU
leen, aan wie het gegeven is."
(Math. 19-2.)
Dr. K. Kielstrupi.
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBOOE" VAN 18 JUNI 1938
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL. 314
Zeer geliefden I Verwondert u niet,
zoo de wereld u haat. WU weten, dat
wU lilt den dood tot het leven rijn over
gebracht. dewUl wU de broeders lief
hebben. Die niet liefheeft, blUft in den
dood. Al wie zijnen broeder haat, ls
een moordenaar; en gU weet. dat geen
moordenaar het eeuwig leven heeft in
hem blUvend. Hierin hebben wU de lief
de Gods gekend, dat HU zUn leven voor
ons gegeven heeft; ook vrij moeten voor
de broeders ons leven geven. Indien nu
Iemand de goederen dezer wereld heeft
en zijnen broeder gebrek ziet hebben, en
zijn hart voor hem sluit, hoe blUft de
liefde Gods ln hem? MUne klnderkens!
laat ons niet liefhebben met woord of
met tong, maar ln daad en waarheldl
EVANGELIE
volgens den H. Lucas: XIV, 18—34
In dien UJds sprak Jezus tot de Phart-
NadruJc van de tn dit blad
voorkomende Kerkberich-
ten, ook in den vorm van
uittreksels, is verboden.
ze«n deze gelijkenis; Zeker man rechtte
een groot avondmaal aan en noodlgde
velen. En tegen het uur des avondmaels
zond hij zUnen dienaar om den genoo-
dlgden te zeggen dat zU zouden komen,
daar alles reeds toebereid was. Doch zU
begonnen zich allen geUjkelUk te
ontschuldlgen. De eerste zelde tot hem:
Ik heb eene landhoeve gekocht en moet
noodzakelUk uitgaan om die te bezien;
lk bid u. houdt mU voor verontschul
digd! Een ander zelde: Ik heb vijf kop
pel ossen gekocht en ga ze beproeven;
Ik bid u, houdt mU voor verontschuldigd!
En een ander zelde: Ik heb eene vrouw
getrouwd, en daarom kan lk niet komen.
De dienaar nu keerde terug en bood
schapte dit zUnen heer. Toen werd de
huisvader vertoornd en sprak tot zUnen
'dienaar: Ga haastig uit naar de sti
en wijken der stad, enbreng de a
en kranken en blinden en kreupelen
hier binnen! De dienaar nu zelde: Heer!
het ls geschied gelUk gU bevolen
en er ls nog plaats. En de heer sprak
tot den dienaar: Ga uit naar de wegen
en heggen, en dring hen binnen
komen, opdat mUn huls vol w>
Doch lk zeg u, dat geen van die ma
welke ultgenoodlgd waren, mijn av
maal proeven zal-
PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 36.
Pastoor A. W. J. Spitzen.
Langegracht na 37. Telef. 1450.
ZONDAG H. Diensten om 7 uur. half
9 en half 11 Hoogmis Om 4 uur uitstel
ling van het Allerheiligste, om 6 uur
plechtig Lof met predikatie, processie
Woensdag 7 uur lof, kwart over 8 oon-
gregatle H. Familie voor de vrouwen.
Donderdag 7 uur lof.
Vrijdag feest van het H. Hart van
Jezus. Kwart voor 8 gezongen H. Mis.
VrUdag kwart over 4 komen de meis
jes ter voorbereiding van 3e en 4e klas.
Om 7 uur Lof.
Zaterdag blechthooren van 49 uur.
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Petrus, zoon van Wouter v
Empclen en GuUm.
Huwelijksafkondiging I Johan Ber
nard Plets en Euphanla Molenkamp,
Gehuwd: Johannes Bernardus Jose-
phus van Wandelen en Maria Catha-
rlna v. Doorn.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat no. 41.
Pastoor: H. J. Hooyman.
Mathlas Withoosstraat no. 34.
Telefoon 1158.
ZONDAG B Missen om 7 uur en hall
9. Om 10 uur Hoogmis. Onder alle H.
Missel collecte voor opleiding van toe
komstige priesters san onze belde seml-
narlën. Vandaag zal het kerkbestuur
voor het laatst zitting houden tot het
Innen der drlemaandelUksche en half-
JaarlUksche bonkenpacht en wel na de
H. Mis van half negen tot 10 uur en na
de Hoogmis tot 12 uur. Om 8 uur lof
met processie door den tuin der pastorie,
welke dit Jaar voor het eerst zal wor
den opgeluisterd door Instrumentale
muziekbegeleiding. BU ongunstig weer
la er processie ln de kerk.
Dinsdag om 7 uur H. Familie voor de
meisjes.
Woensdag om 9 uur H, Familie voor
de meisjes.
Woensdag om 9 uur huwelUksml», v-d.
Deysael—v. BogerUen. f
Donderdag vabyj^fit T tot h«H I
'VrUdag feest van het H. Hart van Je
zus. De H. Missen om 8, 7, 8 en 9 uu
H. Mis van 8 uur ls gezongen.
Om 7 uur lof met Litanie van het H.
Hart en akten van eerhersteL
Zaterdag om half 12 voorbereiding
voor de kinderen van het vierde
Jaar. des namiddags blechthooren
Zondag 26 Juni dag van het K. R. O.-
wereldapostolaat, zullen er op het kerk
plein speldjes worden verkocht ten bate
Uit de parochie-registers:
Gehuwd: Hendrlkus Everardua v.
Bekkum en Ida Hazelaar. Joseph
Antonlus van Drie en Geertrulda GUs-
berta Weerd.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
't Zand no. 29
Pastoor W A. J. M. Oostveen.
't Zand no. 31. Telefoon 730.
Giro 118326.
ZONDAG de BH. Missen te 6.30. 8,
9. 9-15 en te 10.30 plechtige Hoogmis-
Collecte voor het waslicht onder de H
Missen en bU het H. Sacrament gedu
rende het Jaar. Vanaf de Hoogmis tot,
het Lof zal het Allerheiligste ter
bidding zijn uitgesteld. Te 8 uur plech
tig Lof met processie, predikatie e
Deum. De heeren onderofficieren, leden
van St. Martlnus, zullen voor de rege
ling zorg dragen. De bruidjes
te 5.30 uur ln het gebouw St. Acchten
aanwezig rijn. Op het terrein der
cessie zal een collecte worden gehouden
ter bestrijding van de onkosten, a:
trlduum verbonden. Men wordt
zocht na de processie de ruimte vóór
denpad vrij te houden voor de leden
der Jeugdorganisaties. Na de plechtig
heid wordt gezongen liet Eucharistisch
Volkslied.
Maandag- en Dinsdagavond te 8 uur
Lof met predikatie door den WelEerw.
Pater Saleslaan v. Lent, bU gelegenheid
van het 10-jarlg bestaan van de R. K.
Oudersvereenlglng te Amersfoort. Ook
nlet-leden van deze vereenlglng wor
den vrlendeUJk verzocht dit Lof bU t<
wonen. Na het Lof het Euchar. Volks-
Dinsdag te 9.30 gezongen H- Mis vooi
Bruidegom en Bruid 'Feilen—Note-
boom). Te 9 uur wordt de H. Commu
nie uitgereikt.
Woensdag te 7 uur de H. Mis tot in
tentie van de levende en overleden le
den van de R. K. Oudersvereenlglng.
Onder die H. Mis generale B Commu
nie voor de leden en hun hulsgenooten.
Woensdag- en Donderdagavond te 7
ur Lof wegens het octaaf van B Sa
cramentdag met Rozenhoedje en gebed
van Z. B Paus Plus X. Na het Lof het
Euch. Volkslied.
Donderdag te 9.30 uur gezongei
[ls voor Bruidegom en Bruid (Kro
Loman). Te 9 uur wordt de H. Con:
Ie uitgereikt. Na den middag van
ur gelegenheid om te biechten.
VrUdag, feestdag van het H. Hart. Te
45 uur plechtig gezongen H. Mis voor
de levende en overleden leden van het
Genootschap van het B Hart Na die
B. Mis generale absolutie voor de leden
de Derde Orde van St. Franclscus
Asslslë. Tc 7 uur plechtig Lof s
predikatie, Litanie van het B Hart
Akte van Eerherstel. Na het Lof wordt
gezongen: „O Hart, voor ona gebroken"
Zaterdagmiddag van 3 30—9.30 gele
genheid om te biechten. Te 7 uur Lof
met Rozenhoedje ter eere van O. L. Vr.
AltUddurenden Bijstand.
De Jaarvergadering van de Zelatricen
an het Genootschap van het H. Hart
zal plaats hebben as. Zondag 26 Juni,
de pastorie, des middags te 3-30.
Heden, 19 Juni. zal door de Nationale
R. K- Commissie voor Jeugdwerkloo-
zenzorg, met goedkeuring van t Door!
Episcopaat, een nationale Inzameling
worden gehouden tot Instandhouding
der verschillende werkkampen voor
onze katholieke Jeugdige werklooten.
Deze Inzameling wordt heel bUzonder
ln de milddadigheid der geloovlgen
aanbevolen.
Scheerder. Maria Antonla, dochter
van Relnler van Gullk en Johanna
Martha Blijenburg-
In den kerke UJken ondertrouw opge
nomen: m. Bernardus Hlllebrandus
Kroon en Theodora Helena Torman
Parochiale Vereenigingen.
k. j. v.
Zondag 19 Juni: I
lia voor zijn we allen
a St. Aechten aanwezig
lan de H. Sacrameu's-
THEREBIA KINDERWERK
Maandag 20 Juni Agnes groep van 5.
.46 uur, Cecilia groep van 6.45-6 uur
Dinsdag 21 Juni Marietje Philipetto gi
an S.16(.46 uur. Margaretha
Maandag 6.30 tot 7 u. Marietje Philipetto.
Woensdag 0.30 tot uur Thereaiagroep,
.00 tot 9.30 uur Nenettegroep.
r*,""* 09 Lldwlnagroeji,
JONGE WACHT
Zondag 10 voor S uur aanwezig in i
Aechten. NatuurUjk ln uniform.
Maandag 8 uur Pater Domiaangroep.
Dinsdag half 8 Petrus Canlriusgroep.
Woensdag half 8 Guy de FongaUandgrocn
Vrijdag 8
R.K. JONOEN3CLUB ST. PANCRATIDS
ossen en Kie-
r de pleehti-
Dinsdag 8 uur c
ilea Eekhoorns e
Woensdag 6 voor 8 uur i
peelvcld van St, Aechten v
ge opening van 1 jaarlijkse
feest
:t programma ls samengesteld als volgt:
Openen ln carrfformatie met vlag hlj-
n. waarna de wet 2 Inspectie. 3. Uit-
deeling der bonnetjes. 4 tot half negen be-
aan de attractietentjes (schljfwerpen.
spijkerslaan. ballen j
schen en sjoelbakken.
strijden tot kwart over negen: i
- hindemlsrace. limonade tracts tie, a Tent-
s besoek. 7 «uiting ln carréformatie' met
ag breken. Zorg dus, dat Jullie precies
rijf minuten voor acht uur aanwezig zijn,
t we direct kunnen beginnen.
aalmoezenier.
hopman
vaandrig.