Eembode F. A. T U L P 52* JAARGANG NUMMER 15 ÏSSÜÜH 1 Apoanran kJ^T" MUW. ti<- P*r jnml, _>olfa>bt^"«n>ent«n 6 cta. p. «eek. ÏÏ5SEI2 01 ADMINI8TRATIB: I*n«egraeht 38. TeL 314 AMERSFOORT Poetcheque- es Gironummer 44334 ?^r~po^fenu«-«^e. v. Baara: Kertatr. 30. AOvertcnUe-ate, v. Baern: Nleuwstreat 10. uitgave N.V. Uitgeven Ml). Neeriandla. ZATERDAG 9 JULI 1931 WAARIN OPCENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. n adTsrUoUee «u i i(d wordt ta> de k bUlege. of elders aliMnwaanrt. of op bepeelde s 38% loeeleg. Voor *1*. UewUeno. I «4. NOGMAALS: DE BELLAMY- BEWEGING EEN KATHOLIEK GETUIGT.. HEBBEN Wij een vorige maal een algemeen overzicht gegeven van da strekking der Bellnmy-beweglng en van de redenen die ons, Katholieken, ervan dienen af te houden, ditmaal wil len wij de argumenten van den Katho lieken spreker op den Bellamy-Landdag eens nader bezien. Tenminste. In zoo verre men dan van argumenten zoo kunnen spreken, want de rede werd meer door het gevoel dan door het ver- KANTO ORBOKKH ANDIL HET VULPENHUIS igeetr. «5 to. Kremmeetr. - Telet. I HUISHOUDVILTJES 13 viltjes voor 13>/> cent Zeer prmctJsch tal Misschien Interessanter nog dan rede was de weerklank die deze a de toehoorders vond. Zeker was het, de heer C. P. van Oostveen een meest toegejuichte sprekers was. onze omgeving hoorden wij uitroepen van Instemming Juist op die oogenbllk- ken dat bil den woordvoerder het hart het van 't denken won en een oratori sche wending het effect moest bewer ken. Voor ons een tecken dat het Idea listisch enthousiasme geen plaats bood aan de crltlsche beoordeeling van het gesprokene. Nog een merkwaardig symptoom was de Interruptie „die heeft geen hart!" toen de spreker het had over de Kerk Zelfs onder de Bellamyanen, deze puur- Idealisten, kan een hunner niet spreken over hetgeen hem dierbaar ls zonder dat de ander hem daarop harteloos aanvalt. Hier, onder broeders, hooren wU een uiting van haat of afkeer, welke uiting zelf al een der menschclljke volmaaktheden lsEn deze onvol maakte menschan werken aan de vol maakte maatschappij van het Jaar 2000. EEN dergelijke ondoordachte uiting verleidt ons echter niet. de Bewe ging van ongetwijfeld goedwlUenden minder sympathiek te vinden 's Men schen onvolmaaktheid ligt eenmaal be sloten in de beschikkingen Qods. Er zoolang de menschen onvolmaakt zijn zal ook de maatschappij nooit tot vol maaktheid kunnen komen. Ten volle volmaakt kunnen zelfs de sterk naar volmaaktheid strevende kloostergemeen schappen niet zijn. daar de leden dezer gemeenschappen nog altijd moeten den onder de gevolgen der erfzonde. merkwaardig, dat de samenleving christenen uch was. En het 1» ook zoo typisch dat kloostergemeenschappen zuiver Bellamy- uch zijn. Nu Is het mijn vraag aldus spreker wanneer dit goed ls voor de etc Christenheld en de Paters, waarom gunt men het ons dan n Christus dreef met een roe< en winst dreven In d zij den tempel „tot gemaakt. Laten wij ook een gecsel een llefdesgeesel, om hen die win- aken, handelen ens tempel van het leven te drijven. Een geeeel i hen te striemen, die van de wereld ivershol maakten. Die geesel ls een «IJde; en dat Ie Bella- heer van Oostveen my! Aldus b handeldrijven In den tempel. Chris tus veroordeelde niet het drijven van handel bulten den tempel, maar het drijven van woeker door de geld wisselaars ln den tempel Dit laatste een kam te scheren met het drijven handel ln de maatschappij ls, wan met de gewijde boeken wil cltee- nlet verantwoord. .En overigens kunnen wij nergens ln de H. Schrift vinden, dat Christus normaal handel drijven bulten den tempel veroordeelt Zoodat wij tot de conclusie komen dat e gronden, waarop de heer van Opst- :en als Katholiek de Bollamygedaohte Is toegedaan, meer ln het hart dan t verstand liggen. J. Lammertse: „Naar welvaart voor Al- Utr. Courant 3 Juli 1938. I Alleen door de strevingen van de leden der kloostergemeenschappen ls het mogelijk, dat daar een kleine Bellams'aansche" maatschappij wordt gevonden. Zoolang echter niet alle menschen tot de levenshouding dezer kloosterlingen zijn gestegen, zal het niet mogelijk zijn, de geheelc maat schappij tot het Ideaal van Bellamy te brengen. Zelfs al hadden wij daar 1000 jaar voor lnplaats van zestig! Wij noemen het een hersenschim najagen wanneer er zijn die dit doel mcenen te „Waarom ik als Katholiek de Bellamy-gedachte ben toegedaan". Op den Bellamy-landdag sprak de Oostveen over dit onderwerp en hij begon gijn rede met den wensch: Pax Vobiscum' Vrede zij U! Volgens den spreker ls de vrede voor di katholieken van een geweldig belangrijke waarde. Het was het eerste en belangrijkste wat Christus aan de menschen heeft wenscht. Men wenseht iets, omdat men niet heeft. Vrede is er Inderdaad niet. had spreker getroffen dat Pater Peters xchle: er wordt nier genoeg om vrede gebe den. Maar volgens spreker s leen geschreven dat r «U zijn h men dit nu maar Ineens mag aflel- ult den groet Pax vobiscum. WIJ zouden evengoed uit den groet: goeden- beslulten dat het dan we geen goeden dag zal zijn, omdat mer datgene wenscht „wat er niet ls." Ol flat een alechte nacht alleen den wensct „welterusten" zou rechtvaardigen. Vervolgens wat ls het doel van spre kers narlngvlsschers-vergelljklngen zeer dankbare stof voor een crlttekloos publiek! alleen maar om te bewijzen bidden totaal overbodig ls? Dit voor beeld (waarvan een kind dat z"n cate chismus kent Inziet dat het geen be wijskracht heeft) dat men er met bldden-alléén komt. Wanneer het dit moest bewijzen, zou het tevens bewijzen taal overbodig ls. En d niet de bedoeling van den katholieken spreker zijn geweest. Het ls te betreuren dat er zoovele volksgroepen zijn die meenen het wer ken voor den vrede te kunnan mono- pollseeren. WU hebben Jaren terug eens een vergadering van .Vredes-8oouts" te Rotterdam meegemaakt, waar men boudweg durfde beweren dat de Pausen nooit voor den vrede ln het krijt waren getreden. Ook de Bellamyanen schijnen als eenlg-vredebevorderaars alle rechten mogen opelschen al wordt eere gebracht aan de encyclieken. Over Bellamy, den economlscben vre- e en de encyclieken schreef dezer da gen de heer J. Lammertse Lzn. 1): .Quadrageslmo Anno" zegt. volgens een definitie pltalü HUICHELAARS Vier hoog De zieke vrouw lag voor het raam Ze kon van die onwaarscbljnlUke hoog te neerkijken op de drukke kade daar beneden haar. Ze zag de groentezchul- ten uit den polder voortzwoegen door de vleze gracht. Ze zag de kinderen on bezorgd loopen op de balken die ln het water lagen voor een houtfabrlek. Maar haar groote ergernis was. dat ze precies het uitzicht had op de kerk aan de overeUde van de gracht Het er gerde haar onnoemelUk. dat die t daar zoo jubelend zijn ranke spits hemel invlngerde. Het verergerde I ziekte, dat het dak als een trlumfkreet uitsprong boven de toch zoo hooge hul zen ln de buurt. Want die Roomschenl! Ze was zelf ook katholiek, maar all had zooveel van de wereld gezien, zij wist, wat het was. Nou! De Kapelaan zat naast haar. Dat het een plezante visite was kon zelfs de on- verbeterlUkste optimist niet beweren Haat en felle afkeer vlamden ln de de zieke daar voor hem. Achter zijn rug wist hij de grlnnlkge- ïlchten van eenige dochters, die nieuws gierig stoi.ien toe te zien. wat zoo'n zwartrok hter toch deed. Roo-nschen; Ik ken ze. Ik ale ze eL- ken morgen de kerk binnen gaan. Een stelletje! En Zondags dan z!e Ik die Je ze kennen! Ze heb ben ze achter de elleboog allemaal! Sa hysterlsoh van woede zei ze nog tns: Huichelaars! Toen deed die Kapelaan tets vreemds: Ja juffrouw. U hebt groot gelijk! t ZUn allemaal huichelaars. Alle ra- paUe, alle gemeens doortrapte men schen. alle geboefte, alle obscure ele menten, roovers, dieven en meisjes var de straat gaan naar de kerk Maar di prachtnaturen, de edele karakter». Ai hoogstaande mannen, de kulsche vrou wen. al wat niet vloekt, niet steelt, geen gemeene taal spreekt, alle zichzelf ver getende menschen die komen er niet ln. Die walgen van die kerk. van die hui chelaars „Ga Je der uit!" zei ze. „Maar. U z«l dat toch zelf?" „Ga Je Toen ls die kapelaan maar gegaan. Ze moest er eens een verergering kwaal door krijgen. Denkt U nu vooral niet, dat alleen die zieke vrouw van vier hoog ons Katho lieken deflnltert als: Huichelaar». Als beneden de talrijke kinderen een Katholieke juffrouw wat bard schreeuwen, dan draalen ze b bun oogen ep zuchten: Dat gaat naar de kerk: Huichelaars! Als Jantje een vloek nazegt, die hl] op straat gehoord heeft, dan zucht de buurt: Wat een opvoeding. ZUn moeder moest maar niet zooveel naar de kerk loopen en haar kinderen beter opvoe- stel Katholieke Jongens n schooltUd kattekwaad uitvoert, dan we i ze te vertellen, dat dat komt omda Roomsch zUn. zulke huichelaars. Us een Katholiek op fabriek of werk plaats een gemeen woord zegt. dan zucht de pratende gemeente: Echt Roomsch. Huichelaars! n en een meisje zwak zUn geweest, maar dapper de gevolgen willen dragen van hun zonde, dan juicht sel de straat: Gemeene huichelaars! Maar de groote Menschenkenner met het wereldvrtjde Uefdehart heeft eens het antwoord gegeven: Wie Uwer zon- moet den eersten steen r moet werken. geelt n De Engelsche baringvlssciicrijen zullen bidden, dat de vlsschersstaklng ln 1 Isnd toch maar lang mag duren, de landsche reeders zullen blddci where toch maar gauw door zullen worden gedreven om te en de liarlngvtsscliers zeil bic t de vls-i vroeg de spreker. Eu wanr held blijft erkennen van de een zijn dood is den Wil men den vrede, dan r t om een einde n klassenstrijd? :t epreekwuc, der zUn brood? :t men ook d< ;-sr; ach 3 Dg OU SCHRIJFMACHINE H. ELZENAAR l""""' Gebeurt er bU de anderen nooit Iets? Is daar het kwaad niet? Wordt niet gevloekt, gescholden. zUn daar geen zwakke menschen? Heeft de oncbristelUke beschaving 1: niet duizendmaal erger gemaakt door Je verleiding openlUk ten toon te stel len ln de kleeding. ln de strandmode, ln kampeertoestanden? Heeft die geen op ruiming gehouden onder de bescher mende maatregelen tusschen verloof den, heeft die de huwelUksmoraal nle' losgemaakt van Gods wetten? Maar als er een Katholiek valt. dan la hij per se een huichelaar. En draalen hun oogen en zeggen: HevT. Ik dank U. dat Ik niet ben zooajs de dpe rlgen, roovers. onrechtvaardiger ofei spelers. Of als die tollenaar, die nederig ten minste zUn schuld nog wil bekennen: God. wees mU zondaar genadig. Maar misschien mag die juffrouw van vier hoog toch wel een waarschuwing GEVAAR IN DE BRIEVENBUS Toen het vleze pamfletje bij het open- >uwen van een der plaatselijke gratis weekbladen op m'n tafel dwarrelde, wil de lk maar niet zoo aanstonds aannemen, drukwerken bij ell:aar behoor- rtat kwam me Ietwat onwaar schijnlijk voor. Maar lk heb vrienden in een wUk, waar men dat blad den avond ontvangt en Ik stelde me onmiddellijk met hen ln vei eens op te letten het weekblad uit de brievenbus haalden. En den volgenden morgen kwamen de telefoontjes: ,Jt hal gelijk, ln elkaar gevouwen. Het ls een Vooral voor onze kinderen. Enfin, Je snapt...." Ja, lk snapte. Zoowel de vorm van h fletje, dat een boek van verdacht allooi propageert, als de toekomstige lezers of lezeressen van dit werk behoeven niet nader te worden gekwalificeerd, want zorgt de uitgeverij zelf voor ln haar „prospectus". Voor wie ls dit vod ge schreven? De uitgeefster citeert schrijfsters laat- ■en zin: „Dit alles wilde ik zeggen aan mijn zusters uit de ontuchtbuurten, uit de sloppen, tilt de stegen, dat het nog niet te Iaat lsenz." de uitgeefster heeft haar le zerskring al aangegeven en wanneer zij haar circulaire begint met den zin: .Tweemaal ln beslag genomen" met drie ultroepteekens en ze drukt er dan nog vies prentje bU af, dan kunnen wij de personen wel voorstellen, die men hekelend en zoo bitter de ellende der tegen woordige toestanden ais men het nergens anders vindt. Men vindt er ook den drang om de vloek var. het kapitalistisch concur- ren: icsysteem bestrijden. Wanneer de vraag gesteld wordt aan de katholieken: als de Paus dut geschreven heen. waarom doen Jullie dan niets en praten jullie er alleen maar over, dan moet spr erkennen dat de encyclieken dikwijls worden gebruikt als vaandel om de men sehen tevreden tc stellen. Zoowel kathollt raadt spr. aan me de encyclieken veroordeelen. echter onder kapitalisme verstaan onze geheelc tegenwoordige moatschappelij- wanorde, plsiiie karaktertrek is, wat „QA." noemt de oppermacht van eenige 'iet geld ln handen hebben liet beschikken en daardoor de geheelc Volkshuishouding beheerechen. e veroordeelen; er moet gest laar een zoodanige ordening, dat daarin iet privaatbezit van kapitaal en de vrijheid -an het individu gehandhaafd blUvcn. gebonden door recblaregelen die deel maatsthappU zelt moeten voortkomen. Is door de overheid moeten worden op- .Quadragesimo Anno" is gebaseerd op: t sterke geloof, dat voor een hwschep- ïg van de maatschappij meer te verwach- r valt van de vernieuwing van het hart n van een hervorming der maatschappe lijke instellingen 8 gebondenheid van Katholieken moeten aan de Bellamy be weging geen grooter geloof schenken dan ie sociale hervormingspogingen der Kerk. Want daarmede verraden zij de eer- lUke bedocUng van de H. Kerk als zU haar veroordeeüng uitspreekt over den kapltalis- tlschen geest, die als het eenige doel van het menschelUk bestaan ziet bet zoeken van gewin, het schatten van den mensch naar het voordeel, dat hij kan opleveren. De Kerk veroordeelt deze kapitalistische menta liteit, niet het kapitaal en de kapitaalvor ming op slch. De Bellamy-beweging heelt dus het mono polie niet van het streven naar welvaart voor allen. Bovendien is zU lang niet het ineest geschikte orgaan om deze leus tot werkelijkheid te brengen Haar broeder schapsgedachte toch is een .'lctie. De eenheid moei dieper gegrondvest liggen dan in do idee van broederschap, waarMJ gevoege- lijk politieke en religieuss overtuiging bui len geding gelaten kunnen worden Immers, dezen laatstcn factoren legt men maa het zwUgcn op; ze zullen slechl eid kunnen lelden ln het besef, de Oeconoom is In dit wereldgebeuren, at wU naar Hem tc luisteren hebt HET 'ONGELUK VAN DEN AMSTER- DAMSnEN HOOFDCOMMISSARIS DEN HEER VERSTEEG. Prinsesse verjaardag was geen gelukkige dag voor den hooldcommlssarls di damsche politie, den heer Verste Voo.l en Hilversum zoemde, zal K. ditmaal ln de functi - hooldstadwaarts. Een ander, minder offi cieel gezelschap maakte op dien weg ook een icht. Voorin de auto zat een jongeman Eenzaam. tenminste voorin. Want achter ten een 30-jarige Baarnsche n een 19-jarlge jongedame, d im. wel schenen te kennen Deze belde jeugdige Baarnaar. die huistoe r verblind door twee sterke lampen sm toeschoten. HU passeerde m kreeg geen gelegenheid verlicht adem halen, want onmiddellijk achter dezen gen volgde die van hoofdcommissaris steeg. Nu was het ongeluk dat in de scl der verblinding de jongeman zijn wogen links had getrokken, zoodat tx 's met een klap tegen elkaar liepen, s men zóó spontaan in de armen hoogste polltiegezag vliegt, kan een keuring niet ultblUven, dus verscheen gezelschap uitgezond! De verdediger echter n lik geval beter d> i houden en niet halen. De verblinding w hoogstens een seconden och stoppen noch manoeuvreeren. De kantonrechter veroordeelde na eiscli van f 30 of 10 dagen tot I 10 of 5 schappelijk tarief t beiert n overtuiging in is de eeno te geraken, strijden: Bellamy. Een andere belangrijke Christua is; mca moot alln n ;ten de leiding der der Bollamy-bowegmg. - eze laatste overigens ook Het verhaal werd in geuren verteld. De Jeugdige chauffeur verhaalde, dat nu er niela aan doen kon omdat de blinding Katholieken me hoe sympathiek moge zijn). In den aanvang van dit artikel mee nen wU al voldoende te hebben aange toond. dat tusschen kloostergemeenschap en mautschappU geen vergelUklng te trekken is en wU de toepassing van de kloosterregels op de menschen ln het algemeen het najagen van een hersen- -enslotte is er de vergelijking van Jarige boekhouder vert dat hU ook ineens twee de lichten had gezien en afgewend Of hij bU dn eene verblinding in de de verblindende lichten medepassaglere te store schledenis niet. alleen maar met een reclame van zulk allooi kan treffen. Over het pamfletje behoeven we het dus verder niet te ebben. Maar wel over het feit, dat je tot la Je eigen huls niet beschermd bent tegen vlezigheden, die men maar ln Je brie venbus belieft te stopper.. Het ls een triest geval dat we een prul als dit Juist moeten aantreffen lnge- vouwen ln een neutraal weekblad.. Menschen, geroutineerd ln het kran- tenbedrijf, hebben me eens gezegd, dat hetgeen men gratis krijgt aangeboden, zelden wordt gewaardeerd. Het zij zoo en uit eigen ervaring weet lk. dat veel van wat ons gratis ln de bus wordt be zorgd. ongezien naar prullemand of „oud papier" verhulst, maar het gevaar ls er niet minder om. Verontschuldigingen helpen hier niet, zelfs wanneer men het op den bezorger van het blad wil gooien, wanneer men dezen niet zoo ln de hand heeft dat hij tot dergelijke practljken kan over gaan. dan wordt hier een allerakeligst i aan organisatie gedemonstreerd, onze katholieke en trouwens alle beschaafde gezinnen niet de dupe mogen worden. voor ons allen. We worden begluurd achter tule gordUntjes. er wordt ge let op al onze woorden en handelingen. Noblesse oblige. Adel verplicht. Wu zUu eenmaal geadeld tot koningsklnde- WU kunnen nu eenmaal rekenen op den grooten steun van den Christin |Un kruisgenaden en moeten dus hebben ze aan de overkant gelUk aan) ook beter leven dan de nlet-Chrlatenen Maar over dat onderwerp praten wfc nog wel eensl <8t. Bavo). WIJ hebben ons naar aanleiding van boven afgedrukt artikel van onzen Loupe-medewerker ln verbinding gesteld t den bezorger van het bewuste blad deze deelde mede, dat het blad zelf vrijuit gaat, maar dat hU eigener be weging het pamfletje ln het blad had gestoken. De bezorger deelde ons verder mede, ch in het geheel niet schuldig te ge voelen, ja er zelfs „niets aan te kunnen omdat „een meneert!) uit Rot terdam" opdracht tot rondbezorging had gegeven en hij dit „dus" moest doen. WU willen er maar even op attent ma ken, dat wanneer het hier een pamflet betrof met een strafbaren inhoud, ook de L.-zorger als verspreider groote kans zou loopen gestraft te worden. De betuiging van onschuld ls uit Juridisch oogpunt al een zeer slechte verdediging en een bedrijf dat zich respecteert, leent zich niet tot het opknappen van der gelijke karweitjes. Red. Eembode. a hóógst eigen persoon HET BLANCO (HOTEL) REGISTER J, v.d, B. had wat op zUn kerfstok. HU trachtte de politie te ontloopen en het beste was dan meende hij nooit Je naam op te geven. v.d. B. waa bU zijn rondrenen door Nederland ook ln Amersfoort terechtgeko men en daar had hU zijn Intrek genomen in een volkslogement De eigenaar van dat logement had de gewoonte om pas 's mor- v.d. B. had dat zeker In de gaten gehad en wilde hij liever verhinderen. HU is, even wat broodjes te moeten gaan rot op heden heeft men hem ln het 'ólkslogemcnt niet teruggezien. er gebeurd? TerwUI vxL B. om zijn broodje® uit was. werd hU door de po- een signalement van hem had, den. Men ging toen naar het volks logement, informeerde naar zijn naait het uit dat er nog geen chreven. Dat ia strafbaar, daar om stond de eigenaar van het logomei :1de OU herhaling het hoofd snel had ,DA8 MIEN GROND 'WORDEN." In Hooglanderveen slingert zich een lief paadje langs beemden en gaarden. oudste inwoner herinnert zich dat hij Ir prille Jaren ongehinderd over dit paadje mocht huppelen. Het was een heel gemak kelijke verbinding tusschen Hooglanderveen en Nijkerk. Toen kocht een Hooglandsche landbouwer den grond op en er kwatr en een bordje waardoor alleen v, gangers het weggetje nog maar konden ralken aan fletsere was den pas afge- Ben Hoevelakenache landbouwer die er al tijd vrij een koe of een paard over had ge- 'ond die verandering niet naar wensch. ld wachter werd er bij gehaald en die rde Hooglander. Dez: nam Jhr Röell als verdediger in den arm en zoc kwam de taak voor het hekje. De kwesut was nu: mag deze eertijds openbare weg worden afgesloten of niet? De Amblcnaai wee» op de wegenwec. die op 1 October 193! van kracht werd. Daarin staat o.m. dat zon der verlof van het bevoegd gezag geen we? aan net openbaar verkeer mag worden ont trokken wanneer deze gedurende de 3( laatste Jaren voor het van kracht worden van deze wet (du® 1 October 1903) openbare weg was. De Ambtenaar achtte uit getui genverklaringen bewezen, dat dit met dezen geval was en daarom De verdillger betwistte het ui was van -n pad. Dit .pad" ta :r laatste jaren ontstaan door dig paaseererv. voor 30 Jaren wa passaglere !en: „0 hebt op den weghetgeen bracht op veler aanschijn, op dal van den boekhouder. Het OM meende, dat het een toutlev een glimlacn links uithalen HU achtte het zonderling ds illUk na de verblinding door de eerete geschiedde. Verdachte had bete se paaltjes te raken. n veroordeeling tot f 8 O r spre- spaarzaam gebruikt en Juist deze sleten den grond hU zelf een openbare weg voor 1 Jaren bet verkeer on'trok door er hekken plaatsen. BU een eventueels veroordeeling vroeg pleiter bU den Hoevelakenschen land bouwer hetzelfde te doen als hier bi' Hooglander geschiedde. ensonderhoud u Nederland al bU de Kamer van Koophandel, aardig, maar andere was er geen gelegen- ?id om door verkoopen in zijn onderhoud Hierna haalt spreker nog verschillende uitspraken van rechtbanken aan. waarbij vrUgeoproken ls. e volgende dag wel optee- VOLGENDE WEEK zal ,,De Eembode" niet op Zaterdag doch op Vrijdagochtend verschijnen deze vcreeniglng i '.ls Iemand." aldus spreker, „lid is van vereenlging, dan mag hij toch ook voor vereeniging zUn krachten geven en e* voor werken, ook door colporteurewerk. Dat is nergens bij de wet verboden. Het gaat er nu maar om. of de vereenlging zuiver al* vereenlging of als een onderneming met n werknemers tr e zUn." kantonrechter. ..Het feit ls er. dat U soderi vijf weken niemand meer opgeteokend hebt." „Ja. omdat er niemand geweest la." Daar valt niets tegen te zeggen, maar blijkbaar weet de politie^toch beter. Als^er 1st op het politiebureau bezorgd worden 1 dal was al dien tijd ook niet gc ieurd. Dus verdachte was in overtreding, f 4 of dagen werd de straf. tijd geleden had verdachte om &k ook voor den Amcrefoortecheu ,n. Verdachte was lid voor Nederland hoofd van een op gods- listige principes gebouwde vereenlging. afkomstig uit Amerika. De leden van de Watch Tower Bible and Track Society, zoo- de officieele naam luidt, trachten nun id te verdienen met colporteurewerk. nj. verkoopen van boekjes, W. sto recht dat hij zonder vergunning e< der. ui dit geval eeu Dultsche: i werken. De verdediger, mr. K ester bestreed de uitdrukking gebezigd de dagvaarding, dat genoemde DulLscher dienstverband stond van W. In de v liging werkte teder Ud voor zichzelf uit overtuiging- hel eenige verband dat tusschen W. en de andere leden bestond, was dat W. de plaats aangaf waar de col porteure konden werken Verder waren ze geheel vrij. Ze kregen de boekjes tegen sterk gereduceerden prijs werkgevers ei De ambtenaar was van meening. dat dit godsdienstige genootschap onder de laatste categorie moet gerangschikt worden en eischic een boete van f 6 of 3 dagen hechte- De uitspraak tal deze kwestie la aldus: de verdachte wordt ontslagen van rechtsver volging- UITSPRAKEN. irdacht van het te werk steHen zonder vergunning van een buitenlander ,'crd ontslagen van rechtsvervolging. J. de G., koopman te Amersfoort wegen» ezit van afgekeurde en niet-gekeurde ge- richten Eisch 2 x f 0.50 of 3 x 1 d. voor niet goedgekeurde f 4 of 3 d. voor afgek. gewicht. Uitspraak conform met in beslagneming de gewichten. oj. J. E. en me], M. E.. belde te Soest weegns loopen op verboden grond. Eisch 3 of 2 d. Uitspraak f 1 J. C. B. tc Scherpenzeel wegens het voor handen hebben van een geleende buks zon der voldoende vergunning. Eisch f 8 of 4 met verbeurdverklaring van de buks. Ult- iraak f 5 of 2 d. met teruggave van de buk* »n rechthebbende. H. St. te Amersfoort wegens het rijden Uit spraak l of 1 d. G. K. te Spakenburg wegens het rijden met paard en wagen ronder voldoende ver lichting. Eisch f 8 of 3 d. Uftspr. f 4 of 2 d. H. H. wegens het rijden met motor zon der rijbewijs. Eisch f 4 of 3 dagen. Ultsgg, f 3 of 1 d. L B. wegens het parteeren van een auto op een daarvoor verboden weg. Eisch f 3 of 3 dagen. Uitspraak f 3 of X d. mochten de zich houden, eventueel niet toereikend, dan betaalde het loads nog wat bij om de leden

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1