BeldanopNo.42 WIE IS „MEN"? VRIJHEID EN GEHOORZAAM- HEID Alléén; DE EEMBODE ZATERDAG 9 JULI 1938 Jaren geleden liep herhaaldelijk door de per» de vraag: Wie la Jansen? Of die vraag volledig ls opgelost ls weer een nieuwe vraag I Doch hoe dit ook zU. op het oogenbllk ls de vraag actueel: Wie ls „MEN"? Ziehier zijn signalement. Lengte: nor maal. Leeftijd: tusschen 18 en 78 Jaar. ïn zijn optreden: zeer vrij. HIJ spreekt alle dialecten. In elk geval ls hij zeer gevaarlijk, gevaarlijk vooral wijl men hem er niet voor aanziet. Maur.... wie ls „MEN"? WIJ kennen hem allemaal.... wU zien hem elkon dagen als men ons wU overtuigen dat hij gevaarlijk ls, gelooven wU het niet, HIJ heeft heel wat ln te brengen: zeer velen doen wat hij zegt en Juist omdat J het u HU !i DaarbU ls hl] zeer listig. HU praat tegen Je, zonder dat Je ln de gaten hebt, dat hU het la. Je vraagt hem om raad en hU weet het Je zoo fljn te zeggen, dat Je zUn zlenswUze als de beste verdedigt. BU twijfelachtige gevallen wordt hem steeds naar zUn meening gevraagd en wat hU zegt, gebeurt doorgaans. Maar.... wie ls die „MEN" dan toch? Laat lk u eerst dit zeggen: MEN ls wel katholiekdoch ln zUn deden en spreken ls „MEN" allesbe halve katholiek. Luister maar eens. Veronderstel er staat een slechte film op het programma. U en lk zeggen vol gens ons Reweten: die film deugt niet! Doch „MEN" ziet daar geen kwuvl ln. „MEN" ziet zulke filmen graag. D en lk zeggen: de moderne mode geeft vaak aanstoot. Doch „MEN" vindt WU i g niet. tn: ln neutrale bibliotheken heb Je kans een slecht boek te krijgen. Doch „MEN" leest die graag. Goede boe ken noemt .MEN" „flauwe kul". WU zeggen en met reden: een vroeg tijdige verkeering ls gevaarlUk, doch .MEN" lacht daar mee. Kom, zegt .MEN", doe als lk en ga met Je tUd mee. „MEN" gaat wel naar de kerk, doch als het hem niet goed uitkomt, bUJft hU er ook wel eens uit. „MEN" werkt op het kantoordoch Jc moet eens hooren, hoe „MEN" daar „MEN" werkt ook ln den winkel, maar als de rechtvaardigheid ln het gedrang komt, dan xogt „MEN": .zaken zUn zaken." „MEN" werkt ook op de fabriek, maar ,MEN" meent dat hU daar ruw en laag moet rijn en het ergste ls. dat zeer Telen praten en doen sooals ,MEN" praat en doet. HU lUkt dus wel een dictator t« rijn. „MEN" Is ook werkloos. BU het stem pellokaal en bU de werkverschaffing vindt ge hem tegelUkertUd. Hoe „MEN" daar praat. Is niet altijd voor terug vertellen geschikt. Als .MEN" wel eens bU den Kapelaan n huls k n dat g ls .MEN" onder een hoedje te vangen: doet zich braaf voor en als de Kape laan het zou wagen hem te vermanen, dan zegt hU: .Eerwaarde.... V hebt den verkeerde voor!" Maar.... wie ls die „MEN"??? Ik zal het u zeggen. Het ls „men", het ls het publiek, de doorsnee-mensch, het publieke geweten. Hoe ls „MEN" zoo geworden? Omdat deze en een tweede en een derde velen en een massa slecht werden. ls „men" slecht geworden. Zou „MEN" zich nog kunnen bek ren? Zekerals deze en een tweede en een derde en velen en een n beter worden, wordt „men" ook t En als .MEN" bekeerd ls, dan geelt .MEN" een goed voorbeeld en dan nen wU gerust doen zooals „MEN" doet. Albert Kuyle, overigens een omstre den figuur, heeft dit zeer Juist zóó ge- der dat we het willen, Ja ondanks ons zelf. We zien het'kw&ad, we lezen het kwaad, we hooren over het kwaad, we denken over het kwaad en dat alles doet onzen afschuw, onze walg van het kwaad, onze verontwaardiging over de zonde, afnemen, filet alleen de bedreven zonde, ook de geziene, de gekende zonde, de bewustheid dat wU laven ln een wereld van zonde, stompt af, is oorzaak dat we tegenover het kwaad komen te staan, als tegenover Iets gewoons, Iets aagsch. WU zien niet meer op van het kwaad, zelfs niets van het tegen- natuurlUke, we kunnen ons niet meer ergeren, zooals wU dat eertUds konden alle laagheid en gemeenheid, eer tijds toen we nog niet ademden ln een zedeUJk besmette atmosfeer. Daarom ls «r zoo ontzaglijk veel aan gelegen, dat het kwaad wordt teruggedrongen ln zUn schuilhoeken, verwijderd wordt gehou den van onze straten en pleinen, van onze boeken en platen, vsn onze kranten en Illustraties, van onze gesprekken en hU Insolvent voor de machten rooter zUn dan al zijn e zUn credleten ln een »n zullen en die de sche rekening van den ln 7 hl Eenmaal binnengeslopen, werkt het als een besmettende pestl Daarom noemen we de algemeenheid van het kwaad het grootste en gevaarlijkste van alle kwaden. Het be teekent een langzame maar zekere moord van het publieke geweten en waar dfct te gronde gaat, ls alles verloren." „VRIJHEID", BEGIN EENER VERSCHRIK KELIJKE TELEURSTELLING In zijn boek .JSeuwtg licht en menschclijke duisternis" schrijft de nlet-kathollck Foerster de vol gende beschouwing over boven staand onderwerp. TEMIDDEN van de moderne deca dentie klinkt van alle kanten de naar ordening en gezag. ZU, die hierom roepen, gelooven echter voor het meerendeel veel te veel aan de genezende kracht van een soort van uiterlijke discipline en machtsuitoefe ning, waarachter de groote anarchie oreel opzicht rustig voortwoekeren kan. Toen Plato zUn Staatsleer ont wikkelde, ging hU van de Idee der in- nerlljke ordening uit, die gegrondvest moest worden ln de diepten der men- seheHJko natuur en die daar een dulde- en hechte rangorde der verschil lende functies tot gelding moest bren- zonder welke er ook voor de uit wendige orde geen leidend beginsel en geen geestelijke grondslag mogelUk zou zyn. Niet enkel kwam het er op aan, llchamelUke behoeften en het ge- Ik van haar organen steeds onder geschikt te doen zUn aan de werking der geestelijke volkomenheid, maar ook kennis diende onvoorwaardelUk ondergeschikt te worden gemaakt aan le Idee van het Hoogste Goed. want .zonder de wetenschap van het Goede, s alle andere wetenschap vruchteloos". De wereldomvattende hiërarchie van de Kerk zou door de wereld In het geheel niet zijn aanvaard, wanneer de Kerk daarin nog verre aan Plato voor- bUstrevende. deze ..Innerlijke hiër archie". deze rangorde van menschclijke waarden'eveneens ln de menschelUke led verankerd, waardoor het blinde ondergeschikt werd gemaakt aan het ziende, het matcrleelc aan het geeste lijke. het weten aan het geweten, het gang geen „energiek optreden" gaat zonder te denken aan Maria's deel; dat geen gerechtigheid voortUlt op i weg. die naar de voltrekking van het vonnis leidt, zonder ln het Aange- van God alle hartatochtelUke ikzucht en alle partijdig medelijden te hebben afgezworen. DE moderne physiologic heeft zich bezig gehouden met waarbij men een duif var deelten van de hersenen beroofde: het j was. dat de duif haar bewegin gen slechts vermocht aan te passen aan haar naaste gezichtswaarnemingen, alle geheugen aan vroegere erva ringen en alle vooruitziendheid verlo- -leven. HU ls los van alle eeuwige h orison ten, beschouwt rich self als werkelijkheid Is h|J de ran de nooden van het ran hl) eenmaal bevrijd toen geheel sljn loven gerteht was op het nastreven van de Alle vernieuwing van onze cul tuur. alle reddingspogingen om te geraken uit de uiterlijke en Innerlij ke chaos waarin wy verkeeren, moe- then ln denzelfden zin ultloopen op hiërarchie" (waarbU we dit woord hier niet moeten opvatten ln ker kelijk verband, maar heel ln 't al gemeen als een rangordening van functies en waarden). De onderschikking van de politiek aan de ethiek ls slechts een element deze rangordening, en reeds deze derschikking vordert een algemeene rangordening ln ons binnenste: nJ. zóó. dat van den aanvang af de bezin ning op de Eeuwige Belangen van de menschen voorafgaat aan elke maat regel die de strekking heeft tydelUke belangen tot gelding te brengen. Dat zelfs de politieke pen vóór alles ln het Chrlsteiyk geweten gedoopt moet wor den en eerst daarna In de Inkt; dal leder deel van het werk zyn richting ontvangt van het Hoogste Doel; h verkeert ia a cen-Je-henJ In de politiek, ln den handel, ln de unst en ln het sezueele leven geldt het tfect van het oogenbllk als het hoog.' Men vermoedt zelfs niet meer. dat geheel ls. en dat de -ctt die het indlvldueele aan het geheel hoogste doelstellingen binden, tezelfdertijd de aderen zyn. die uit diepten aan dit Indlvldueele leven de noodlge voedingssappen toevoeren: de Liefde, die de dood overwon, kan enkel Golgotha komen, waar de d. De publieke macht die de zelfzucht van het lnd overwint, komt slechts daar vandaan. de staat zelf bevolen werd een of fer te brengen aan de volkcrengemeen- De kunst ontaardt tot „Kitsch" wan- Koorr n^rrKH ro iwim urn Hit aim W KW. ..HORSEWE1DE" HIER II H*CZT OM TT ROEMEN rrf IMS t dan t de speler „De misdaad la reeds de s Btrlndberc, d.w.a. het uitbrak gezindheid ln de daad en de triumf van de blinde roes ei moed. die deze n reedt het begin reeds weerlegging zoowel als vonnis ln. at deze dingen niet alleen de wereld bet Onzichtbare, maar ook de wer kelijkheid zelf op allerlei wijze uitda- ultdaglng doortrekt by de antieke tragedie steeds idende koren, b alles duldelUk mt men tot de ontdekking, hoe onafzienbaar ver en ongeneesUJk de leuze „vrijheid" de mensch uit de koers geslagen heeft en hem heeft doen wegdrijven van de werkeUJkheld, die vrijwillige binding, gehoorzaamheid en de be reidheid tot het offer verlangt. Het woord „gehoorzaamheid" drukt onvergeiykeUJk veel Juister datgene uit. dat wy noodlg hebben dan „vrijheid"; begrip dat ln waarheid niets anders het ultelndeUJk resultaat der ge- rzaamheld kan zyn, maar dezg nlm- van onze aandoeningen, van de geringzte tot de hoogste toe, moet eerst leeren te gehoorzamen. ZU moeten rich in voor het hoogste doelwit, andere vallen wy reeds by het aanbreken van den dag ln handen van de duistere machten. icn wij ook alles gehoorzaam te zijn aan wat etle, «er. waarheid en menschelUk- <al die „onze" vrijheid ln woord en daad aan banden leggen!) van ons ver- Een rots wordt niet wormstekig jet Jaar 1835 keerde de Pruisische artillerie-kapitein Karei Godfried Kahl ln don schoot der oude Moederkerk te rug. Hy had het er voor over dat hl) daarmee zUn post verloor. Hy gaf er de voorkeur aan ln het leger van den hoogsten Koning Ingelijfd te worden, liever dan als dolend schaapke den ko- -Ing van Pruisen te blUven dienen. Van zyn Jeugd af aan had hy niets sleten, wat de eer der R.K. Kerk be vorderde, maar des te meer geschriften waarin de draak werd gestoken met al "Toomach waa en waarin liefst de lande ondergang van de Kerk van Roine en het spoedig einde van het Pausdom werd voorspeld. Dat drukke lezen en veelvuldig hooren had dan ook ln Kahl's hersens de zekerheid en ln zijn hart de vurige wenach gewekt, dat heleinde van Rome en de Paus de we iver 1 Wel ging Kahl nog niet zóó ver. als ongeveer veertig Jaar later de Itallaan- sche minister Ratazzl zou gaan. by wien het vaststond, dat met den dood van Plus IX alles zou „uit" zyn. nu de Paus, mede. door toedoen van hemzelf. Rataz- ri, alvast van ZUn koninkrijk beroofd was. Ratarzl loofde dan ln dat prettig vooruitzicht 000 franken uit aan denge- richt zou brengen: .Plus IX ls dood!" Dat bericht echter heeft de stakker nooit vernomen, want de grijze Plus overleef de hem nog vyf Jaren. De heer Ratarzl ging het eerst dood en bespaarde zich daarmede niet alleen zeshonderd franken, maar tevens de bittere teleur stelling. dat het met Plus' dood niet was. De Paus sterft niet! De rots Petrus staat onwrikbaar, naar t Woord van den Stichter der Kerk We komen op Kahl terug. Weer had de kapitein aan een fel hoonend schot schrift zUn hart ritten ophalen en. niet ridderlijk. wierp hy een Room- sche dame de spottende woorden toe: .Als t zoo met Jullie Kerk gesteld te. als lk zoojuist ln dit boek gelezen heb, dan dat bouwwerk erg wormstekig." Gelukkig was de Roomsche dame beter de hoogte van bedoeld bouwwerk en de specie die de stee nen ervan samen houdt dan de nlet-Roomsche kanonnen- kap'tetn en antwoordde derhalve kort en bondig: .Maar geen zorg, vriend! Een rots wordt zoo maar niet wormstekig!" Dat woord uit den mond van de kor date dame roofde den kapitein zooal! hy later zelf bekende, stem en asem; het sloeg niet enkel met één slag al zijn ondergangsverwachtingen totaal den bo- een buiging voor ds tafelen der wet. wil daarmede zeggen: moge ln dit ver trek niets gesproken, gedaan en raami worden, wat ln strijd Is met de een Joodsch geneesheer ln de Middel eeuwen luidde: .Beer Iaat my Uwer ge denken bU elke wonde, die lk verbinden zal, laat mil door Uw raad gezegend worden by elke raad. die lk te geven heb." Dat te beroepsethiek gshoo- zaamheld ln het beroep, gehoorzaam heid tegenover de hoogste waarheid, ge hoorzaamheid tegenover de rangorde van waarden en plichten. Deze gel zaamheid wijdt, verheldert en begrenst elke andere gehoorzaamheid. Man-zUn beduidt: drager en voltooier van ordening zUn; vrouw-zUn beteekent, de ze ordening bezielen en..,, met liefde bezielen. s tot b e in handelszaken de ander ook en nog zoo onzichtbare wijze be driegt, wie contracten onderteekent en dan toch ln strijd handelt met de daar- voortvloelende moreele gebonden heid. die kan onmetelUke winsten ma ken. zUn zaak tot geweldige bloei bren gen en God hoonen met zUn balansen. Maar eens zal de dag komen, waarop Stilstaan verboden H. ELZENAAR LANCESTR. 101 - TEL. 528 ALEX LUIQJES Aw"" GLAS IN LOOD 9E8TUGERWEG SI. TKL. 171* Werkplaats: ACHTER DR MKIK DvM Z Voor Uw Brillen Theo Groenhuizen Utrechtschestraat 10 HEBT U EEN TAXI OF AUTO NOODIG AMERSFOORT be paald ,om Roomsch ervan En hU werd het In den letteriyken am. van t woord. orach tig. een wormstekig I Dat was hem. ondanks t reusenpamflet, klaar en dul delUk. Het kwam er dus nu op aan, onderzoeken of die Roomsche Kerk derdaad op "n rots gebouwd stond. Dor aan het rorechen en studeeren. En met militaire taaiheid hield de kapitein vol. zocht en onderzocht, tot hy gevonden i. En hy kwam met Gods hulp zoo dat hy Inzag, dat t geen andere n de RJC Kerk kon zyn. waarvan Christus gezegd had- „Gy zUt Petrus. dX Steenrots, en op deze Steenrots zal Ik mijn Kerk bouwen «n de poorten der hel zullen haar niet overweldigen." Tot dat erkennen bepaalde hy zich niet, op recht en eeriyk als hy was. deed hy ook de consequente stap, keerde terug van zUn dwaling en werd een aoot oude Moederkerk, al kostte het zUn post ln 't leger. RIIKDOM EN GELUK Nooit het sprookje gehoord van den Sjah van Peirië? Die voelde zich bi' zyn rijkdom maar diep rampzalig, chagrijn liep den goeden man de oogen uit HU raadpleegde een astroloog die hem voorspelde: hy zou gelukkig zyn. J"a hy het hemd van een gelukkig alle Perzische b advertenties van dezen Inhoud: „Wordt gevraagd het hemd van een gelukkig mensch". 't Komt hierop neer. dat toen ""_r: Jaren eindelijk een mi gevonden werd. die zich zelf gel heette deze een doodarm schaapherder bU nader onderzoek., h maal geen hemd aan had. VOOR VROUWEN EN VOOR MANNEN. Mogettjk Wt er let» goeds m nrignxte reut- rriuREB. Je hebt mannen, die sóó ln bun beroep opgaan, dat w «r niet alleen den noodigen *«n besteden. iets wat plicht la ook een onbehoorlijk groot stok w. leren «66 voor hun beroep, dat er I of geen tijd orertUJft voor vrouw en kocwdEt!**""™*'1 votH ™°b' M rijdlg. heett daar g> Da s glad retkeordl Waar moeit de Kerk zich mee Wat heeft ds Kerk te maken met Moie ken. mijnen, ateliers, bureau*? Hcelemaal nietsl Dat steen ot User hout laat baar koud. Maar ln die fabrieken, ki die mUnen °P die bureau* en ateliers werken haar kinderen! Haar kinderen? •Ja....! Zij te de geestelijke Moeder m hen allen. Zfl heeft hen allen door bet F. Doopsel tot haar kinderen gemaakt. Daar moet zy voor sorgen. Dal se name lUk bet bovencotuurlUk leren bcbouden. D« «e in de liefde Gods volharden. Dat se wee terugkeeren als ae «yn afgedwaald. Bi Qsaromomdat te Moeder te... heeft se het recht en den plicht over muren heen te Ben, hoe baar kindeern bet daar stellen. Net als een moeder recht heeft een woon dochter dient"1 "ml <Umrt ma' h#" De Kerk beeft dan plicht Bcb met sociale kwestie te bemoeien, omdat er baen eigen kinderen mee gemoeid sltn. Dat te se verplicht san haar riMMar J* Twee Hoedendoozen LOUIS JOSEPH VANCE. 31) Instinctief greep ze haar handtasch steviger beet. De oogen van den man waardeerden die beweging. Over zUn ge laat gleed even een sarcastische glim lach. En het meisje zag het en wist wat dat beteekende. „TenzU", stamelde-ze. een paar stap pen achteruit tredend.. „tenzU JU-." HU legde haar met een geruststellend gebaar het zwygen op. „Je beoordeelt me verkeerd!" zei hil op verdrietlgcn toom De hoop vlamde op ln haar oogen. „Je bedoelt.Je kunt toch niet bedoelen.." Weer beduidde hU haar te zwijgen. „Ik bedoel dat Je Je ln mUn motief vergist Het zij verre van mU te ontkennen dat lk niet ben die lk ben. Wc hebben wat dat aangaat altijd eeriyk tegenover el kaar gestaan. Je vertelde my zeven Jaar geleden, toen Je me verliet, wat lk was. dat Je me niet meer als Je vader wilde kennen en een anderen naam aannam, en...." ZUn stem stokte een oogenbllk van aandoening. „Ach. het doet er nu niet meer toe", vervolgde hU. trachtend zUn stem te beheerechen. „Wat voorby te ls voorbij en Ik ben gestraft voor alles wat Ik gedaan heb en doe, met het verliet van myn dochter's vertrouwen en liefde. Het ls alles mUn eigen schuld, lk heb niet het recht om me te beklagen. Maar Ja. ik geef toe dat lk trachtte Je jnoer te ontstelen in het Central Park vannacht. Maar lk faalde en daar door beging Ik een stommiteit die Jou ln moellUkheden bracht. En nu bi hierheen gekomen om Je daarul' helpen. Maak Je niet bezorgd ovei snoer houd het, verberg het was wilt. Ik wil het niet hebben en zal het niet aanraken onder welke voorwaarde ook." „WU Jc zeggen dat het my vrijstaat het terug te bezorgen aan Miss Landls?' vroeg zo. tervrijl die mogelijkheid haar tegelUkertUd belachelUk voorkwam. „Precies." „Waar kan lk haar dan vinden?" HU haalde de schouders op. ,Dat la Juist de moeliykheld. Ze heeft de verlaten." Ze legde een hand op de tafel, zlnh te steunen. „Desniettemin kan Ik haar achterna reizen •Ja zeker.dat moet Je zelfs, Dat kom lk Je Jutet vertellen, daarin wil Ik je juist helpen." „Waarheen te ze dan gegaan?" „Naar haar landgoed In Connecticut op de Sound kust." .Boe kan lk daar komen? Per trein? Eleanor stapte naar het telefoontoestel. „Wat ga Je doen?" sneed aUn stem ■Me een spoorboek boven laten bren gen.." „Heeft geen zin," zei hy kortaf, .teder .atlon In de city wordt reeds bewaakt door detectives. Ze zouden Je ln een ezlen te pakken hebben. Je eenlgste kans hangt af van het telt of Je Mtes Landls zelf kunt bereiken voordat se Jou lakken.", In haar verwarring en opwinding wtet e niet wat se moest doen. Haar heele denkvermogen werd vertroebeld door de angst gearresteerd te zuUen worden, ln de gevangenis te belanden en de schan- moeten ondergaan van ln het openbaar als een dievegge veroordeeld te worden. Zelfs wanneer naderhand haar onschuld aangetoond kon worden zou ze toch voor haar geheele leven na gewezen worden. Er scheen geen veilige weg voor haar meer open te staan 1 Haar lippen trilden en haar oogen vulden zich met tranen. Wanhoop was er ln haar hart. Ze was zoo uitgeput en op van zenu wen. dat ze alle zelfbeheerschlng kwijt nas. Ze gunde zich geen tijd om rustig na te denken en te overwegen wat sU het beste doen kon: en zelfs al had zU zich de tUd daarvoor gegund dan zou ze zich toch niet in staat gevoeld hebben ordeUJk te denken. „Wat moet lk dan doen?" fluisterde ze. „Vertrouw my maar", antwoordde de man rustig- .Er te slechts een wijze waarop we die vrouw kunnen bert zonder dat we de kans loopen ontdekt te wordenmaar dan moeten we onmid dellijk handelen. Neem mee wat Je on- mlddellUk noodlg hebt; betaal Je i nlng; laat het verzoek achter o koffers op nader bericht willen en ga met mij mee. Ik l om den hoek gereed staan. jut kunnen we bulten de stad rijn. In den voormiddag ben Je by Mtes Lan- i." kreet ze opgewonden .Ja. dat te de oplooslogr ..Laten we dan gauw Inpakken wat Je noodlg hebt. Wacht, lk zal }e wel Oelukklg had Eleanor slechts enkele dingen uit haar koffers gehaald welke zU direct noodlg had voor het diner het theaterbezoek van dien avond. Di kleedlngstukken lagen ln de kamer v spreid en werden ln de grootste haast zoo goed en zoo kwaad als dat ging ln de koffers gestopt. Binnen tien minuten draalde de man de koffers een voor een op slot. terwyi zy zelf stond een handtasch waarin «U het aller- noodlgste gestopt had. een motorjas over arm en een dichte volle voor. soodat haar gericht niet gemakkeiyk kon onderschelden. „Een oogenbllk," zei de i komend na de laatste koffer gesloten te hebben „Was Je niet aan t telefoneeren toen lk binnenkwam?" .Ja., lk sprak met Mr. Staff en klaarde ham waarom lk er niet ln sli de hem die hoedendoos te brengen.' „Hmmm" zei hy peinzend, met zyn hand over rijn kin wryvend. ..Hy zal zich bezorgd maken. Weet hij waar Je bent?' „Nee, dat vergat lk hem te zeggen." „Goed zoo. Maar toch te het beter, dat Je hem nog even opbelt en hem gerust stelt. MogeUJk winnen wt er een paar „Wat moet lk dan zeggen?" „Zeg hem, dat Je afgesloten werd en el moeite had om hem opnieuw te be reiken. Zeg dat Je taxi pech kreeg ln het Central Park en dat Je verdwaalde toen Je trachtte naar huls te loopen. Zeg dat Je vermoeid bent en hy Je maar niet eer- moet storen dan tegen twaalven; dat snoer veilig li en dat Je het hem ge- suit als hy er tegen den middag om komt." Eleanor haalde diep adem, gaf het o het Onder het spreken was de man naast haar komen staan zoo vlak hl], dat hy kon hooren wat de ander zei. Dat had zyn reden natuurlijk en dat bleek wel duldeiyk toen Staff aan Eleo- vroeg waar ze verbleef waarop de onmlddeliyk zUn hand over den hoorn klemde. „Zeg hem ln hotel St. Regis" fluisterde by snel. Haar oogen vroegen hem waarom ■Doet er niet toe waarom.doe zoo als lk je zeg: we zullen er meer tijd winnen. De 8t. Regis!" Hy verwijderde zyn hand. Blindelings gehoorzaamde ze, den naam herhalend, terwijl ze daarop het geeprek op de ge bruikelijke wijze beëindigde. i nu., hebben we geen moment te verliezen.. han3t Je!" Terwyi ae op de verdieping stonden te wachten op de lift welke hen naar bene- iou brengen gaf hy haar verdere In structies. i naar de caasa en vraag om Je re ik." zei hy haar de aleutel van haar kamer overhandigend. ,Je hebt natuur lijk geld. hè?.. Zeg dat Je onverwacht weggeroepen bent en hen nog wel nader zal berichten wat ze met Je koffers moe- doen. Indien de bediende een adres tngt, zeg hem dan maar dat Je te lken bent aan „Het Auditorium" te Chicago. Nou.." zy stapten vanuit de schaars verlichte hall de lift binnen. Snel en gerutechloos i de lift tot op de onderste verdie ping. Het meisje had het Idee dat ze als et ware als een herfstblad door den orm opgenomen was en niet wist waar s heengedreven zou worden.... Als ln een droom stapte ae naar ds assa, betaalde haar rekening en zei over haar koffers wat zei moest zeggen. Meer dan dat zei ze niet omdat ze de rest vergeten was en haar brein niet meer scheen te kunnen onthouden. Toen de bediende naar haar adres vroeg begreep ze hem niet: ze wendde zich af zonder hem te antwoorden en voegde rich by den man. die over haar scheen te kun nen beschikken sooals hy wilde.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 3