Interparochiale Acties Retraiten Liturgische Kalender DIESEL Radio Jtonina" H ACHTERVELD Om 6 .uur 1 uur. Lof HAMERS VELD DE VROUW VERMAG VEEL. altijd en overal. kan ook de vrouw van den «1 bijdragen tot de oplossing van een bekend katholiek ondernemer België,, geeft ons hier enl richtlijnen. PAROCHIE ST. JOZEP. Pastoor: H. J. Croonen. Telefoon Hamersvcld no. 4. ZONDAG. Kwart over zes wordt de H. Comm. uitgereikt. 7 uur Hoogmis. Voor de Hoogmis zullen de kinderen hun plechtige geloofsbelijdenis afleggen en hun doopt loften hernieuwen. 10 uur stille H. Mis, uur Plechtig Lof. Opdracht aan het H. Hf in toewijding aan Maria. Donderdagavond 7 uur Lof. Zaterdag. Gelegenheid om te biechten s, 6. 7 en 8 uur In de weck om balt acht H. Mis en t HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTTNUS. Pastoor: W. S. J. de Jong. Kerklaan. Tel. 3. ZONDAG. 8 uui Vroegmis, half 10 de Kin dermis. half 11 de Hoogmis S uur Catechis mus. 6 uur Lof met Rozenhoedje. Collecte voor de Kath. Jeugd Werkloozen. Maandag. 1ste H. Mis od Leo's Oord. 9 uur «oor de Kindsheid. Dinsdag 8 uur 1ste H. Mis, kwart voor 2e H. Mis. Half 10 en half 11 Ca tech. c de scholen. Donderdag 8 uur late H. Mis. kwart vcx 9 3e H. Mis. Vrijdag. 8 uur 1ste H Mis. I 1 11 C HOOGLANDERVEEN ZONDAG, onder de stille H. Mis van van half 8 en onder de Hoogmis van half 11 collecte voor de eigen armen. Om uur Lof. Na het Lof afdracht van de contri buties der Missiegenootschappen. Maandag. De H. Mis ln de St. Joseph- itichting. Om half 9 uitreiken van de H. Communie In de kerk.. Vrijdag voor of na de H Mis gelegenheid om le biechten voor de kinderen van de 4e en Se klasse, dus de kinderen gaan Zater dagmorgen gezamenlijk te Communie. Zaterdag, om 5. 8. 7 uur en na het Lof en om 9 uur gelegenheid om te biechten. Om aalf 8 Marlalof. as. Zondag collecte v stichting. De H. Missen In de we< Josef- Naast de algeroeene plichten !s echtgi noote en moeder heeft B) nog 'n bijzonder, taak. die uit de maatschappelijke poatle van baar man voortvloeit. Ieder apostolaat verkrijgt BJn werkelijke waarde pas door het religieuze in» leven van dengene. die het uitoefent le dagelijks groot.r wordende ccono- e moeilijkheden helpen dragen, kinderen moet zij ln ren waarachtig: Niet éénzijdig kijken. 4 opvoeden. Ze moet hen leerer maatschappelijk leven, maai werkgever zoo persoonlijk keren kenn lullen zij In haar als het ware di van de onderneming gaan zien. zorgen en moeilijkheden begrijpt ei mogelijk helpt verlichten AMERSFOORT INTERPAROCHIEELE K. J. V. Donderdag 14 Juli: Vergadering van alle C. J, V.'crs in de zaal van de K J. M. V. an de Elleboogsteeg om 8 30 uur. Allen wor- len verzocht in uniform en op tijd nanw.- ig te zijn. Maandagavond: Korfballen voor do pa- Vrouwen, werkt mee en onthoudt aan de maatschappij niet den goeden Invloed, die van kan uitgaan. an het geluk der menschheld. NIET EEN MANKEERT ER Want HU. die oproept, la de Almacht «elf Op het eigen oogenbllk, waarop de dood Intreedt, treedt de ziel voor haar Rechter. Beleefd verzoek zich aan te melden bij de Directie van het Retraltenhul Amersfoort. Tel. 303. Postchéque en giro no. 92245. Dinsdag 26—29 Juli. Ongehuwde da- Zaterdag 30 Juli—2 Augustus Mannen en jong. AUGUSTUS Donderdag 47 Aug. Heeren Handels- Zondag 710 Augustus Meisjes. Donderdag 11—14 Aug. Heeren Han delsreizigers. xware pompoenen nen aan de sterke takken daarboven 1 hebben laten groeien en de lichte eikels s de teere twijgjes van een struik. Maar terwijl hij soo dacht .vicl er anv wacht een eikel van boven polo op zijn ne en opspringend schoot hem peilsnel de i Prelaten, pastoors en priesterschap. Daar is het oordeel ontkomt. maar gekeken naar de dikte van de pom poen. de sterkte van den eikeboom. de licht beid van de eikels, de teerheid van de twljg- toen Ja... ja zóó benen. had O .LH. te gelijk I Hoe dikwijle d Ala wij bv. durven vragen, niet die of die? Waai irs, advocaten, dokters, strleelen, middenstanden ft hoofd of handen. Daar Is er niet llen worden door denzelfden Reeh- Hier slaat de machtigste machteloos, de rijkste doodarm, tenslj de machtige ste was ln goede werken en de rijke, rijk a Doet er weinig U j (Week van 10-18 Juli.) I Zondag 10. Groen 5e Zond. na Plnkst- I Tijdeigen. Mis Exaudl. 2c geb. H.H I Zeven Gebroeders enz. 3e geb. A cunc tls, Credo, Pref. H. Drievuldigheid. j Dinsdag 12. Wit. H. Joannes Gualbertus. 2e geb. H.H. Nabor en Fellx, Woensdag 13. Rood. H. Anacletus, 2, geb. A cunctls, 3e naar keuze. Donderdag 14. Wit. H. Bonaventum i Overal Credo. Utr.: Wit. H. Marcelllnus, 2e geb. H Bonaventura. Credo. Vrijdag 15. Wit. H. Henrlcus, Keizer, 2i geb. A. cunctls. 3c geb. naar keuze Utr.: 2e geb. H. Plechelmus Neder! i 3e geb. A cunctls. I Nederl.: 2e geb. H. Henrlcus. Zaterdag 16. Wit. O.L.Vr. vd. Berg Car- I mei. Credo. Pref. van de H. Maagd. PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS TE BAARN Dan moei üc eerst bidden. In het..P»u]lnu*bUtt" lezen we een aoie .nène uit een Hekenhuls. Daar wordt n meisje van ongeveer vijf Jaar binnengr acht, dat btj een auto-ongeval erg gewond iet kind. wal ae daa antwoordde, dat het en, opdat te lekker beter te worden, c et oponthoud. Het de kleine stil begaan. E Nu sluit Ik d'oogjes allebei Een eDgel waakt vannacht b« m(J, ®rC?ïul--,P' Vde Zondag na Pinksteren, 10 Juli 1938 Vandaag 7 uur de Vroegmis, half 9 uur de Tusschenmls, 10 uur de Hoogmis Hedenavond 7 uur Lof. WIJ herinneren de geloovlgen eraan, dat vandaag ln al de drie H. Missen de collecte wordt gehouden voor de armen onzer parochie. WIJ vertrouwen, dat de geloovlgen met rijke giften deze collec te zullen steunen. Deze week eiken dag catechismus voor de kinderen, die Zon dag a.s. de Plechtige H. Communie zul len doen. Deze catechismus wordt van daag gehouden na de Hoogmis, om half 12 ln de kerk, Daar eiken dag In die ca techismus de gebeden van de novene worden gebeden, mag geen kind van een les afwezig blijven. Woensdagmorgen 9 uur zullen die kinderen hun generale biecht spreken. Woensdagnamiddag 3 uur zal ln de kerk oefening zijn kinderen, die de plechtige H, Co doen. met de bruidjes en mlsdli Woensdagavond 7 uur Lof. Zaterdag-namiddag van 34 uur ge legenheid om te biechten voor de kin deren, die de Eerste H. Communie heb ben gedaan. Vanaf 4 uur voor de an dere geloovlgen. Zondag aj. zullen de kinderen de plechtige H. Communie doen. Vóór de Hoogmis zullen door de kinderen de ge loofsbelijdenis en de Doopbeloften wor den afgelegd. Dien dag zal er 's namid dags 3 uur Lof zijn. waaronder de op dracht aan het H. Hart van Jezus en aan Maria zullen plaats hebben. De kinderen rullen dien dag toepasselijke liederen zingen. De ouders van de kin deren die de Plechtige H. Communie doen, worden beleefd verzocht, om Zon dag as., na dc Hoogmis en na het Lof aan de pastorie te komen. Zondag a.s. zal. wegens de Plechtige II. Communie der kinderen de Vroegmis zijn om half 7 uur. de Tusschenmls om half acht en de Hoogmis om 9 uur. WIJ verzoeken de geloovlgen dringend, om dit goed te onthouden. De geloovlgen worden verzocht te zingen, vandaag na de Hoogmis cn na het Lof en Woensdagavond, na het Lof, uit 't Psalterke, oude uitgave no. 64, nieuwe uitgave no. 75. Morgen cn parochiaal Kerkbestuur zitting 1 van vóórmiddags 9—12 uur ln de koffie kamers der pastorie, om het halfjiuir- lijksclie plaatsengeld der kerk te Innen. Wij verzoeken hen, die een plaats In de kerk hebben gepacht, om op den aan gegeven tijd de plaatsenhuur te komen betalen. Wanneer men niet komt beta len, wordt het plaatsongeld aan huls opgehaald, doch verhoogd met de ln- nlngskosten. WIJ herinneren eraan, dat tegelijkertijd 10 pCt. moot betaald wor den van de halfjaarlljkschp pachtsom voor het onderhoud cn branden van de centrale verwarming. IDEAAL EN WERKELIJKHEID IN DE KERK ergeren over het n.enschelljke, het zon dige ln de Kerk? Waarom toch dat maar niet kunnen onderscheiden tusschen Waarom toch zoo radicaal, zoo on barmhartig voor anderen, vooral voor collectieve groepen.' als b.v. de samen leving, de christenen, de Kerk etc.? De Kerk moet zich haar roeping waar dig toonenl De Kerk moet Haar Stich ter en Bezieler Jezus Christus eer aan doenl De Kerk, Le een school Is van heiligheid, moest met Christus uit dagend kunnen zeggen: Wie zal mij van sonde beschuldigenenz. enz. Wie zoo spreekt, heeft toch werkelijk niet nagedacht. Of weet niet wat de Kerk la, HIJ loopt als de kinderen van de catechismus ln de bekende strikvraag: Zou de Paus ook kwaad doen en dus gaan biechten? Kinderen aarzelen geen oogenbllk: maar grootc menschen moes ten toch weten dat geen mensch we maken een uitzondering natuurlijk voor den Godmensch en zijn buitengewoon bevoorrechte Moeder onzondlgbaar ls. Met welk doel heert Christus Zijn Kerk gesticht? Waarom Is Hl] mensch geworden? Waarom la HIJ ln Zijn dIep- De Kerk. hot voortgezette Christus' .erlosslngsleven, la toch niet bedoeld om Je volmaakten dezer aarde ln een ge meenschappelijk verband te grocpeeren, en de nlet-volmaakten aan hun lot over ■e latenLeest dan toch 't Evangelie: Christus la de blijde boodschap komen brengen voor alle menschen. Alle Zijne schapen wenscht HIJ ln den éénen schaapstal onder den éénen Herder. Niet de rechtvaardigen ls HIJ komen roepen, maar wel de zondaars. En die zondaars, meent ge nu kent ge dan u zelf niet? dat ze plots an dere. onzondige menschen zijn, als het geloof wortel schiet ln hun ziel, als het water des doopsels hun front heeft be vochtigd? De Kerk werd niet gesticht om de volmaakten te groepeeren, maar om volmaakten te vormen. Neen, zelfs dit laatste la nog niet -nsch Juist. Pater de la Boullaye merkt 'er heel diepzinnig op dat de Staat niet •"n doel heeft ortlsten, letterkundigen, geleerden, wijegeeren, «te. te vormen. D» staat, zeker want dat la ln het gemeen belang moet de op- en ult- ;,el van zulk een élite mogelijk maken. Maar de staat, die het welzijn van allen "oet bevorderen, mag de ongelelterden de eenvoudlgen niet verwaarloozcn. Zoo heefl. ook de Kerk zorg te, dragen voor allen: zij moet de zielen stuwen naar de hoogste volmaaktheid die ook door enkelen wordt bereikt maar zl] verwondert zich nl toppen komen ilet tot da treeft naar het hoog ste; zij oereizt ten minste bU de massa een hooger godsdlenstlg-zedelljk peil dan wanneer die massa aan haar lot werd overgelaten. Geen mlUIoenen- organlsaUe zonder tekortkomingen en zonder misbruiken Ja maar. Ja maar, zegt ge: de door Christus gestichte Kerk beschikt over goddelijk middelen. De genade blijkt on machtig, want er la Het antwoord op dit maar immer her haalde motief, Is zoo simpel als afdoend] de menscheUJke vrijheid. Gods genade, die onuitputtelijk als *n goddelijke kracht ons tegenstroomt, speciaal ln de Sacra menten. blijft onwerkzaam, als de mensch, die geen automaat ls, zich er tegen verzet, cr geen gebruik of wel mls- Hoe dikwerf ls 't voorbeeld van Judas niet aangehaald. Door Christus zelf ge kozen om apostel te zijn, dus zeker geschikt door Christus zelf gevormd, gewaarschuwd, op zijn fouten gewezen, door bllzondere genaden gesterkt..'., toch verrader! Gaat men nu de gevolgtrekking maken dat Christus heeft gefaRld? Enhet debat veralgemecnend tot de gansche Kerk van alle tUden. dat God faalt leder keer dat een onwillig schaap de stal ontvlocht, dat een verloren zoon ver- Eenmaal de menschelljke vrijheid dat ls een feit, een schitterend feit eenmaal de menschelljke vrijheid aan vaard. slaan we voor het ontzaglijke „mysterium inlqultatls" imystcrle van ongerechtigheid i dat herhaalde en toe nemende ongetrouwheden tot hardheid van gemoed, tot. volkomen perversiteit voeren, en het beste tot het ergste be derf. De Kerkgeschiedenis wijst vooral priesters en monniken aan, die de ergste ketterijen en ergernissen hebben ver vekt, Daarom wellicht heeft Christus van het begin af het geval-Judas toe gelaten, zooals ln de hemel het gevsl- Luelfer als afschrikwekkende waar schuwing kan worden gezien De Kerk Is geen uitgelezen tuintje voor, noch van volmaakten. De mensch. de vrije mensch. kan Gods liefderijkste aandrang miskennen, met Gods genade niet medewerken, ook al ls hl] lid van de Kerk. ..En lk. ik zal Je je mond dlchtklem- -•nen!" schreeuwde de geboeide, en hij vervolgde: .Ziet u hem. agenten, hém moeten Jullie gevangen nemen ln plaats' van mij. Hij ls de oorzaak van mijn ver keerd gedrag." ..Zwijg," gebood zijn landheer geër gerd. ..Ik zwijg niet! Ik ben een eerlijk man geweest, mijnheer, zoolang lk ln God geloofde. Ik berustte ln mijn lot van armen ploeteraar op deze wereld; ik leefde van het werk van mijn han den. tot mij mijn geloof werd ontno men door uwe redeneeringen, door uw voorbeeld, door uw spotternij. Zondags I ben lk ln de stad gaan luisteren naar zwetsers zooals u die mij vertelden, dat de priester de vijand van 't volk ls. dat er geen God bestaat, of dat HIJ zich om ons niet bekommert." „Welk verband zoek ,e wel tusschen jouw diefstal en mijn leerstellingen, el lendeling?" vroeg Trahec. ..Welk verband? Hoe kan een geleerd mensch zoo Iets vragen aan een dom merik zooals lk? Mijnheer, als er geen toekomstig leven bestaat, geen God. als wij alleen maar stof zUn en geen ziel hebben, dan weiger lk mijn heele leven aangestoken aardappelen te eten. hoort u? Ik wil dan niet enkel arbeid en zor gen, lk wil genieten zooals u, lk wil uit rusten. lachen en plezier maken zooals u en de uwen. Ik wil geluk!" De stem van den dief klonk scherp verwijtend In de ooren van Trahec, den hoofdschuldige, die hl], tegen alle ver ontschuldigende mooie praatjes ln, fel- Verbijsterd en ontsteld zweeg hij. Wat kon hl] antwoorden? Wat kun nen antwoorden si], die door hun voor beeld, hun geschriften of hun Invloed het geloof aan Ood en de verwachting HERRE L'ERMITE ONS VERHAAL ET VERWIJT VAN DEN DIEF Jacques Trahec, eigenaar van een rij ke landelijke bezitting In een bloelende 'reek van Frankrijk, was wijd artt). Beslist vrijdenker, overtuigd godloo chenaar, droeg. hU In zijn hart een on- venoenlljken haat tegen den katholie ken godsdienst, tegen de Kerk en tegen rle priesters. In zijn bibliotheek ston den al de werken, die de meest schaam- •looze en godlasterende wetenschap •eert voortgebracht. HU was geabon neerd op verschillende uitgaven, gewijd aan de verspreiding van het atheïsme en krant bracht hem buiten zich zelt van Door zUn gulheid en Innemende ma leren trok hij veel menschen aan. H •1de volgelingen onder zUn bediende! de dorpelingen en de bu ?Un Om te beginnen sprak hU vol minach ting over de gcestelUken. Alle vermeen de grieven van die simpele boeren te gen hun pastoor bultte hU uit voor zijn doeleinden. Het duurde niet lang of hU had ze leeren spotten met Christus en 'iln Evangelie en hen leeren twUtelcn aan Gods bestaan. Zijn vurige propagandu had dus suc ces! Zelfs menschen. die lanR weerstand luidden geboden, haalde hU tenslotte tot rijn dcnkwUze over. Op zekeren morgen werd een van de- een kleine pachter van het land- toor. waar Op welke manier dan ook, scheen hl] te weten te zUn gekomen, dat die ccnlge duizenden franken aan jms betaalde pocht Inhield. Ondanks zl]godloochening hield de landheer strenge begrippen omtrent het mUn en dUn. Misschien ook speel de zUn eigenbelang hierin een groote rel. De politie werd onmlddcllUk gewaar schuwd. De agenten namen den pach ter gevangen en wildon den armen ke rel de boelen aanleggen om hem mee te nemen naar de hoofdplaats van het district. Op het binnenplein van het kasteel hadden zich al dc bedienden verzameld met enkele heimelijk binnengeslopen nieuwsgierigen. Het bericht van den diefstal en de inhechtenisneming was Ineens verspreid. Aan alle palen van het hooge hek bU den Ingang, hingen dc straatjongens en de lui van het dorp gluurden door de tulnboomcn om toch maar niets van het geval te missen. stond Trahec, en luid rrtp hU: „Het ls r gelukkig, dat de wet zulke lui straft, die zoo hun karakter onteerenl BU die woorden hief dc gebogen ge stalte van den dlel zich op. z'p versufte oogen schoten plotseling vuur; hU keek om zich heen en terwUl hU zUn hoed driftig achter op zijn hoofd sloeg, zei Niet zoo kwaad Worden. „Wie vertoornd ls op zUn broeder, zal schuldig zUn voor het gerecht". We moeten dus ook den inwwndlgen toorn bedwingen I Als we daar meer acht op gaven, zon den we zeker n!et 100 raak on SCO lie vig door woord en daad ons boos-ojn We weten ons soo gemakkelijk te Toch is en bMJf'. de gramschap een i leeren ons teif te be- o dat bereiken we het best met dikwUls na te denken over «nze vele tekortkomingen. Hoe meer we overtuigd afln, dat we self vaak te kort schieten Jegens an deren, des te kalmer zullen vee het op nemen, als een ander eens Jegens ons schiet. Weest allen eens gezind Daar hadden de ei mee te stellen. Daarom verms eensgezind, deelneir.eDd voor i vol broederliefde, denvergeldt geen of schelden n elkander V Want God Zijn heerlijkheid Wat 'n segen! Wat 'n gehikl In alle eeuwigheid gelukkig ln Ood. In het kennen en beminnen van de onein dige goedheid en schoonheid en liefde. Welnu, moeten wU, die g uitverkiezing, n Ais we jegens elkaar oprecht deelne mend zijn ln lief en leed; als we graat een fout vergeven en., vergeten, als w« in plaats van onszelf op den voorgrond te plaatsen, vaak met een bescheide» hoekje tevreden zUn, Ja. dan zal et blijheid en kalmte en zegen van ons Wat jammer toch. dat aoovek-n de eensgezindheid verstoren! Deelnemen in vreugde. Jawel. Maar of ferend deelnemen in leed en bU verlies! Nee, dat is hun te machtig! Dan versto ren ze uit geldzucht of hoogmoed m»«u Hever den vrede! Barmhartig zijn en vergeven? Nu er U niet. 1 We n s ook r maken met te neggen; lk ben wel gauw driftigmaar ik ben het ook weer ioo vergeten! Want.... dan te de an- éer het nog niet vergeten! We moeten gewoonweg erkennen, dat sns driftig zijn een leelUke fout is. en ln reel gevallen ook zondig. ■Want het ls voor een goed deel toch hm eigen schuld. We hebben den plicht onszelf ervan le beteren. En die plicht komt cMtea dag opnieuw moet er al heel w Bescheiden zUn! Gebeurt we! eens. maar dan ls de beweegreden lang niet altijd van de fUnste. Maar dooTloopend treedt het eigen lk voorop! En daar dient dan een ander voor te wijken. De eerste christenen souden de verma ning tot eensgezindheid gebruiken. I WU niet? Asda we d'r niks meer aan doen dA.... doe U'llever B grrust b|) mc aankomen Wie het dan heel taktlsch weet aan leggen, toomt toch nog a-el t« weten voor gewichtige reden tot zutk een radi besluit voerde »U niet ^walUk. Eer- lUemaal maar poppe- n kom M eens. als Je I. Menheer) Want hij ii bidden om de kracht ons We n We moeten onszelf opleggen om, als ve eens weer driftig ultgevaUen BJn ten moedigste pardon te vragen en schuld hij li wc leerling van Ie*us te zijn, die allergeduldigst bleef KJ allerlei kronkelingen, ook dan als SU van antwoord diende. Leer vooral ki den eigen huiselUkcn tring kalm en zachtmoedig »Un. Het hulsgezin le de beste leerschool. Ztjt ge dan verdraagzaam, dan zult ie het daarbuiten zUn. Gaat ge daar te keer, dan zult ge ok elders Je drift niet Inhouden. «ezus dienen beteckcnl: ielfvarlooche ling. geen heiligen r ie naar de Kerk geen -h^r om de centen te doen - n dan ga Je roorlooplg maar. 'ot 't ta anders wel jammt n plicht

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 6