N 71 van een Moeder uit een groot gezin (ik meen dat er tien of elf kinderen varen), die erin geslaagd was om zooals het er stond „bulten haar gezinsbezigheden om" den doctorstitel in de rechten te behalen. 't Is geweldig. Alleen ds' „bulten haar gezinsbezig- neden om" geeft een vraag op de lip pen. En wel deze: „Hoe moet dat ver staan worden?" Als 't is: BIJ al haar gexinsbezigheden, die ze trouw verricht te. dan Is 't om Je hoed er voor af te zetten. Ais 't beteekent: Ze liet t gezin t gezin, dan had ie beter gedaan den doctorshoed te laten waar hl] was. Laten we 't eerste echter hopen. Pater Peters spreekt De bekende Pater Peters, die verleden Jaar voor de K.R.O de meditaties preek te. heeft gesproken op den Encbarlstl- sehen dag, die bij de sluiting van het Eucharistisch Congres te Budapest, in den Haag gehouden werd Hl) sel daar: „Zal Europa nog Christelijk blijven? Zal het Rijk Gods ons ontnomen wor den en gegeven aan een volk, dat er betere vruchten van draagt? Dt weet t niet, maar ik geloof het nog niet. Om slechts vijf rechtvaardigen zou Sodoma gered zijn." t Zijn behartenswaardlge woorden. Ieder, die zich bewust Is van zijn roe ping als Christen ln onze wereld, die ontkerstend wordt, rhrUve als devies boven zijn leven 't prachtige schiftuur- woord wie heilig Is heilige zichzelf nog «neer! Europa aan Christus. Troost der Zieken. Van 4 tot en met 6 Juli werd in Maas tricht een Trlduum gehouden voor de zieken bil de Eerw. Zusters Francisca nessen van Maria ln den Capucijnen- gang. Ruim honderddenlg zieken heb ben daar ondanks het slechte weer aan deelgenomen De liefdevolle verzorging door de „Witte" Zusters en vele edel moedige medemerscben neeft die mls- deelden onder ons veel troost gebracht, vooral ook omdat se daardoor ln staat werden gesteld den troost van onsen godsdienst 'en voile te genieten Die dagen zijn echter niet alleen da gen van troost geweest voor de steken ïelf. Er wordt Ln ujt wereld zoo weinig gevoeld voor 't leed van anderen, ornte wereld is nartelooa t Is Daarom ts het actiën al die llefdeiocoen om weer eens een groep van zien. die uit pur- liefde töd sooniljkbeld offeren voor anderen. Diep getroffen warea we door een man. die de weinige dagen <Ue hem gegund rijn ln een sloopenden arbeid op tec onzer stadsbussen, re.teil besteedde aan de eer- torglng van oja zieke J gegeven opdat ook gij i I b niei te gclooven. doet hem dan daarin niet beviel. Ben eeltige vinger wees naar no. 3: „de deelnemers zullen gedurende de da gen der retraite het huls niet verlaten." De oogen var den pater werden onheil spellend groot Hij had 't op zijn lippen om te vragen: Waarom komt U dan In een zoogenaamde afzondering? HU hield zich echter In en zei alleen..Wat zijn er dan voor bezwaren?" Toen vertelde de man, dat hij In deze drie dagen nog één nachtdienst had op een groot spoorwegemplacement. Dien dienst kon hij niet verzuimen. Maar de retraite wilde hU er niet om laten loo- pen: „Ik boef immers alleen 's nachts maar weg, dan zijn er toch geen oefe- Met een grooten eer beid voor dezen kleine van de wereld wiens mindere hij zich voelde, gaf de priester hem toe stemming om het huls te verlaten. HU heeft sün nachtdienst verricht en 's mor gens was hU weer present, zelfs heel den dag door; geen enkele oefening verzuim de bUI Klein voor oe wereld! Maar groot voor God! De vergeten Naam Dezer dagen slond het volgende ln een onzer bladen OP TER BEEVAART NAAR KEVELAER NU wjj ln onze kerkportalen de bil jetten zien hangen waarop voor de maand Augustus wordt aangekondigd de bedevaart naar Kevelaer. nu gaan gedachten weer even over de gren- ran ons vaderland naar het voor ve le getrouwe pelgrims zoo dierbare ge nadeoord Kevelaer. De UJd van vacantles is weer ln zicht i menigeen vraagt sieh af: waar z ij die doorbrengen? Men kan gaan bet strand, men kan gaan naar bergland, maar wil men ziel en lichaam blijvend verkwikken dan is er voorzeker geen beter oord dan dat waar ons aller Moeder ons zoo gaarne ziet Nu kan mer te goede Moeder ook thuis of in onzt •ken verecren en aanroepen, dal U ar. maar waar is ook dat men betei vuriger zal bidden wanneer men eern i paar dagen uit zijn dagelljksche be slommeringen ia Men voelt dat mer daar komt om te bidden, om het hart eens uit te storten En we hebben ragen voor kerk. hulsgezin, ir schappij, voor ons zelf en voor die dierbaar zijn Het algemeene doe! waarvoor men dit jaar de bedevaart raar Kevelaer onder neemt is de bevoi Jerlng van de goede Verstandhouding en vrede en welvaart onder de volken. Op dan naar Kevelaer Door Maria's voorspraak Sfif God verkrijgen een goede dit maatschappelijk vraagstuk, voor een werkdadig en godsdienstig ge loof noodle is. Godsdienst moet weer herleven in gamcb het volk. dan zal er de hulsgezinnen. En wie zal ons bren gen tol Christus Jezus, wie anders dan Zijn Moeder Maria? Wie zal ons voeren tot Jezus" H. Hart. wie anders dan onze Lieve Vrouw van "t H Hart. dal de mer.- schen zoo zeer bemint' Mogen dan velen Qc volgende maar.o opgaan paar bet genadeoord en door Maria's voorspraak vrede vinden voor treden het publiek vanaf moest groeten met den Dultscben Hell HiUer! De man moeilijkheid. Ten verschenen strekte uit en riep zoo bard hU kon: „Heil om er dan minder luid aan toe te s gen: „hoe heet die man ook weer!" Als 't niet waar is, is 't niet ons d'j gevonden! Oud-Minister Mr. Marchaut. Mr. Marchant. onlangs teruggekeerd van een verblUf ln Rome, sprak na zUn terugkeer voor een organisatie over het onderwerp: ..Het centrum van het Chris tendom" Hoe Jammer, zei nU. dat zoo- velen nooit Rome geweest zijn. Rome zien beteekent de historie der Kerk zien en een van de eerste gewaarwordingen, die den bezoeker overweldigen is, dat hU hier staat tegenover vijftien eeuwen Christendom, waarmee de „hervormers" van de zestiende eeuw tot op heden verlegen zitten. Mr. Marchant schilderde dan weik een diepen indruk de audiëntie bij den Hei ligen Vader maakte en vroeg slcb af of de bezoeker van Rome, voor wlen deze Grijsaard uit den weg ging toen hu kwam. zich bij het sten der ruinen van het heldensche Rome. niet eens bedacht heeft, op de vergankelijkheid ook van het groote Duitse hl and ln vergelijking weer verdwenen. En Juist een avond ln Kevelaer door brengen ls zoo heerlijk! De lichtpro cessies rondom de schitterend verlichte Genadekapel, het devote Lof In de Kerk van oud-Kevelaer. dat heerlijke vroege morgenuur als allen op gaan naar de tafel des Heeren. Dit alles ls slechts mede te maken als men reist als pel- De kosten zijn too hoog met en de prijzen te Kevelaer zijn met hooger dan in Nederland, te meer nog daar elke pelgrim bij de broedermeeslers reismar ken kan verkrijgen waardoor de ver blijfkosten te Kevelaer iret een derde deel verminderd worden. En niets staat dit Jaar den pelgrims ln den weg Alle plechtigheden kunnen even als vroeger ongestoord plaats vin den. Banieren, sieraden en alles wat de godsvrucht der pelgrims kan opwekken mogen gedragen worden De burgemees ter van Kevelaer heeft dit door een met de onvergankelijkheid van het RUk, waarvan hij het zinnebeeld voor zich zag vanuit de ramen van t oud- pauselljk paleis, waarin hij de gast was van den koning van Italië. De oud-mlnlster heeft deaelfde emotie gehad bij zijn bezoek, die onzen ons tor felUken Dr. Schaepman deed zingen: De volkeren verdwijnen. Maar luider klinkt het lied. De wereldzon blijft tchUnen. Haar glanzen sterven niet. Nazi-Logica, In Dultschland zijn weer eens nieuwe bepalingen icemaakt over bet confes sioneels onderwijs. De Kerk mag geen invloed hebben op de kinderziel. Stelt men na alle gruwelijke schendingen van de gewaarborgde rechten der Katholie ken eens terzUde en ziet men daarnaast de ontstellende kortzichtigheid, die aan dergelijke bepalingen ten grondslag ligt eens voorbij, dan staat men toch nog altijd verstomd over de zonderlinge kronkelpaden waarlangs de nazl-loglea xlch beweegt. Aan de Kerk wordt nota- bene verweten, dat zij Haar starre dog matische „onwaarde" aan de kinderen opdringt. Maar de ratlonaal-soclallstl- ache enormiteiten worden met opge drongen, sooals men geloover moet. t Is een zonderlinge gedaebtengang wan neer men die legt naast de feiten! rondschrijven aan alle Bedevaarten be- «004)00 pelgrims die jaarlijks een Desoek aan het genadeoord brengen. Dit jaar ls aan de KJ.V. van verschil lende plaatsen waartoe de processie be hoort een oproep gedaan om als groep deze bedevaart mede te maken. De le den mogen hun eigen vlaggen en banie ren medenemen. Op het program der K.J.V. neemt Ma ria de eereplaats ln. De leden zullen te Kevelaer gelegenheid vinden om eens luid hun Uefde en vereering tot de Moe dermaagd openlijk te belijden. Mogen velen aan dezen oproep gehoor geven. Ook andere plaatsen waar een K.J V !s kunnen zich aansluiten En wanneer men als groep gaat, kunnen de verblijfs kosten aanmerkelijk verminderd wor- Op dan naar ons zoo dierbaar genade- PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS TE BAARN tralie sou meemaken had bet reglement van orde geJeaen en deelde «'x.-. Fiur mee d»t hU zMh daar- len De aloude AmersfoorUcbr naar Kevelaer stelt alles ln 't i de godsvrucht der pelgrims op ken Dit Jaar zal zU er weer rondtrekken met het Allerheiligst Sacrament, om daar van het hooge rustaltaar den zegen af te smeefcen over de pelgrims die on der de tonen der muziek het Tznturr Ergo jubelen Ook kan men legen vroor dig Kevelaer per autobus bezoeken, maai dat is eentoudlg een pleziertochtje Men VIDE ZONDAG NA PINKSTEREN 17 Juli 1938 Vandaag hall 7 de Vroegmis, half 8 de Tusschenmis 9 uur de Hoogmis Vandaag doen de kinderen de plech tige H Communie Zij. die om B uur oe H Mis bijwonen, kunnen, volgens Pau selijke verordening, onder de gewone iien Vandaag vöór de Hoogmi zullen door de kinderen, de geloolsteUidenis en de Doopbeloften worden aigciegd. Dezen nam: ildug 3 uur Lof met opdracht aan het H. Hart van Jezus en aan de H Maagd Maria en Te Deum De-kinderen die vandaag de Plecnuge H Communie doen. zullen in de Hoog mis en ln het Lof toepasselijke Uederen Lof den. na de Hoogmis de pastorie verwach om half 9 de H. Communie wc gereikt, voor de R Mis van 9 geen H. Communie uitgereikt het R K parochiaal kerkbestuur weer zitting hou den soormiddags van 9—13 uur ir. de koffiekamers der pastorie, om het half- laarlljksche plaatsengeld der kerk te Innen Wij verzoeken hun. die een plaats in de kerk hebben gehuurd beleefd en dringend, om op den aangegeven tijd te komen betalen. Wanneer men met komt beulen, wordt het plaatsengeld aan huls opgehaald, doch vermeerderd met de Inntngskosten WU hertnneren de ge- louvlgea eraan, dat tegelijkertijd 10 pCt. moet betaald worden van de halfjaar- Ujksche pachtsom voor nel stoken, on derhoud en branden van de centrale Kerk Gisteren nebben wli kerkelijk het feest gevierd van Onze Lieve Vrouw van den Berg Carmeldaarom zal Zondag a a na iedere H. Mis en na het Lof gelegen heid zijn. om zich te laten Inwijden ln het scapulier van den Berg Carmel »OOr het Maria-altaar Men moet een scapu lier meebrengen Woensdag as 7 uur 's avonds geen Lof. maar 3de Orde-oefening Woens dagmorgen zal er om 7 uur een H Mis worder. opgedragen voor de levende en overleden leden van de 3d» Orde Wij sporen de leden dnngend aan. om op dien dag *s morgens die H. Mis bij te wo nen. tot de H. Tafel te naderen en 's avonds ln de oefening aanwezig te «Dn. Zaïeidag-nainiddag van 34 uur ge legenheid om te biechten voor de kin deren die de Eerste H Communie heb ben gedaan vanaf 4 uur voor de ande re geloovlgen Zondag as 7 uur de Vroegmis, lull 9 de Tusschenmis. 10 uur de Hoogmis Zondag as aal ln sl de drie H Mis sen de Zeer Eerw Heef R. O Loenmrrre, pastoor benoemd vooc de op te rtenten parochie In Boert een preo.caUe en col lecte houden voor zUn kerk Wij sporen aan om deze collecte met rijke giften te steunen. IDEAAL EN WERKELIJKHEID IN DE KERK DWAZE CONCLUSIES Verwondering en ergernis zlln mis plaatst. Immers Christus heeft Zijn Kerk gesticht niet voor reeds volmaak ten. maar om tot volmaaktheid te bren- Dan waar allerlei verzoekingen den wlspelturlgen mensch. ondanks de vele genaden, welke hem toestroomen. maar die hij vrij wezen afwijzen kan. steeds aanvechten, ligt het voor de hand dat hij nu en dan bezwijkt; dat hil aan zijn lagere instincten nu en dan toe geeft; dot groote gebreken en zelfs on gehoorde toestanden mogelijk blijven i en Inderdaad zich voordoen. Zeker, alle die gebreken en verkeerde toestanden vol'edlge tegenspraak met den titel v i het c r gelang ze zich bij ..vermeende hoogstaande" of door hun ambt tot voorbeeldigheid verplichte „voorgangers" openbarenTOch lijn se eenvoudig menschelijk. De eenige rechtmatige conclusie uit deze bedroevende feitelijkheid bij eenig nadenken zal ledereen sulks moe ten beamen kan geen andere zijn. dan: nederigheid en waakzaamheid. ,.Ik heb de ceders van den Libanon zien vallen, sprak de H. Hleronymus. zou Ik dan niet vreezen voor het wankele riet dat ik ben? Bdele zielen trachten door eerherstel, door boete, door 'n heiliger leven, goed te maken wat anderen misdeden, aan God de eer en de Uefde te brengen, die anderen Hem weigerden: doch steeds, als hun edelmoedigheid echt is, ln 't nederig bewustzijn van hun eigen zwak heid. met 't smeekgebed op de lippen. „Heer. gij kent mijn ellende, steun en noodzakelijkheid v i de zondigheid der Sociaal gezien ls bet verlaten van de oorspronkelijke en het stichten van. een eigen Kerk. wel de schuldlgste van alle. Om hun afscheiding te rechtvaardi gen; wat voeren de scheurmakers en opstandlgen tegen de Moederkerk aan? 1) Dat ze valsche leerstellingen ver kondigd beeft; dat ze de oorspronkelijke leer niet zuiver heeft bewaard. Met een tekst uit t Oude of Nieuwe Testament, met een wets- of dogma-formuleering vooral wanneer men ze afzonderlijk, uit het verband gerukt gaat ontleden kan men tot allerlei uitleggingen ko men. Wie heeft ook weer gezegd: „Geef mil vt)f regels tekst van welken schrtj ver ook en ik doe hem opknoopen". Elke tekst, elke wet. elke formule, dient geïnterpreteerd, uitgelegd te wor den. Maar door wie? Aan wie heeft de Zaligmaker „den B. Geest, die V alle waarheid leeren zal" beloofd? Aan wie heeft HU gezegd: .Zie. Ik ben met U tot het einde der tijden"? - Niet aan leder geloovtge. niet aan hetzelfde wel ke groep, maar aan c.. Twaalf en hun wettige opvolgers Er Ls een onfeilbaar leergezag in de Kerk, Met welk recht gaan de scheur makers en opstandlgen dal voor zich opelschen. en het weigeren aan de Kerc. die het doe" gelden legen hen? Zich van. de Kerk afschelden Immers slaat gelUk met den bUstand van Christus weigeren De proef op de som ls trou wens gemakkelijk le leveren. Buiten de Moederkerk heeft leder zijn eigen leer. die dikwijls nog varieert, gewijzigd wordt in den loop der eeuwen 3) Dat de oude Kerk In zedelijk ver val verkeert, dat er bederf heerecht on der haar leiders vooral. Tegen den Paus. tegen het pauselijk hof. tegen Rome een tamelijk vage. maar gemaktelll aanklacht regt men ln opstand te komen. Men verklaart de oude Kerk zoo vermolmd, zoo bedorven, zoo rot. dat men er niet meer tn kan blijven. En men maakt dan een Kerk op eigen houtje, met wat men persoonlijk meent dat Christus bedoeld heeft. Kerk. aai wanneer een overste, een stmpel priester of de hoogste gezagsdrager in de Kerk. iets gebieden zou. wat kUar- blUkeltik lr.druiseht tegen de «et van God. niemand hem heeft te gehoorza men. Idem als de Kerk in haar geheel, of als de Paos in zUn kwaliteit van Paus. iets immoreels geoood Maar Juist laatste - de dwaling, ook tn lak* ae> van de Kerk of van den Paos als Paus. ls uitgesloten, door den «pedalen bU stand van Christus. Dat men één feit dt de lange geschiedenis der Kerk a Persoonlijke feiten die aiierbetreurens-1 waardigst zijn, ook onder hooggeplaat ste waardlgheldsbeUeeders in de Kerk. ook bij enkele Pausenzeker, wil erkennen ze en betreuren ze met U. Maar zijn we niet door Christus zelf ge waarschuwd geworden, hoe we dan te handelen hebben: .Doet wat ze zeggen. De Kerk verlaten, omdat op dien god de lijken akker ook onkruid wassen en wast. is 'n onverantwoordelijke want het staat gelUk met af stand doen van het allernoodzakelijkste hier op aarde: de zekerheid van een absolute geloofs- en zede regel Christus heeft beloofd aan Zijn Kerk, en aan Zijn Kerk alleen, dat haar oiflcieeie leer nooit van het Evangelie zal afwij ken. dat zij alle stormen en breuken zal overleven. Hij heeft zulks niet be- aan een groep, die zich bulten opwerpt als de Kerk van Christus, t zou interessant zijn na te gaan de stichters van nieuwe christelijke godsdiensten neem b.v. Lulher en Calvljn verklaren, dat ook (linnen het i van hun Kerk, menscheiyke fou- :n gebreken en zondigheid en erger nog kunnen bestaan, son der dat weer hun Kerk door een zuiverder, door een absoluut zuivere moet worden vervan- onelndlge. Want, als men niet hervor men kan binnen het raam een er Kerk, dan heeft men tot het einde der wereld, lederen dag opnieuw, nieuwe Kerken Ben andere, veel verspreide, zeer ge vaarlijke, valse he conclusie welke men de niet-sondlgheld der christenen Jt. is dene: wat anderen doen, mag. Als die en die, welke voor godsdienstig door gaan, zóó leven, dan hoef ik me ook niet sooveel moeite te geven verontschuldigen zijn. door het voorbeeld, door de ergernis welke hun soms gegeven wordt. Erger wordt het voor hen. die der trouw in het wangedrag van ande ren een welkome verontschuldiging zoe ken voor hun eigen misstappen of gods dienstige lauwheid. Zij mogen bedenken hoe onedel en hoe dwaas hun bereke ning is. Ik zeg dwaas; want het is toch evident dat niemand geoordeeld zal wor den naar het gedrag van anderen, maar ieder naar zijn eigen gedrag. Op den dag des oordeels zal Christus aas niet vragen hoe men om ons heen heeft ge leefd, maar hoe wij zelf Zijn wetten Nog schuldiger de eigengereide kri- Ukasters. die er plezier vinden de der Kerk, het gedrag der pries- en geloovlgen te bekladden en te bezwadderen. Vooreerst, als het laster is en wat er tegen het Katholicisme en tegen de katholieken, in den loop der eeuwen niet gelasterd! hoeft de laagheid en gemeenheid er niet van aangetoond te Als het werkelijk bestaande Houten en gebreken betreft als het dus geen nen die onverbiddelijke rechters dan niet inzien, welk een gevaarlijk wapen ie hanleeren! Mag ik ze herinneren aan de schrikkelijke tekst van Jacobus (H. 13): „Onbarmhartig is het oordeel over hem. die geen barmhartigheid heeft getoond'. Mag ik re herinneren de waarschuwing van Christus: onder u zender zonde is, werpe Week van 17—33 Juli Zondag 17. Groen. 8e Zondag na Pink steren. Tijdeigen. Mis Dom inns, 2e geb. H. Alexius, 3e geb. A cunctls- Credo. Prefatie H. Drievuldigheid. Vespers van dezen Zondag. Maandag IB. Wit. H. Camillas. 3e geb. H. Symphorosa enz. Utr.: Rood. H. FMderlcus Nederl. 3e geb. H. Camillas. 3e geb. HL Sympho- rosa enz. D nsdag 19. Wit. H. Vlncentiua a Paulo. Utr.: Wit. H. Bemulphus. Nederl. 2e geb. H. Vincentlus a Paulo. Woensdag 30. Wit. H. Hleronymus Ae- mellanus, 3e geb. H. Margarltha (St. Margriet). Ion derdag 3L Wit. EL Praxedes, le geb. A cunctls, 3e geb. naar keuze. Vrijdag 22. Wit H. Maria Magdalena. Credo. at--dag 23- Rood. H. ApoUlnarls, 3e geb. en laatstee Evang v. d. Vigilie v. Jobobus, 3e geb. Llborlus. Beleefd verzoek zich aan te melden bij de Directie van het Betraitenhuis Amersfoort. Tel. 303. Postehëque en giro -O. 92245. Zaterdag 33—38 Dinsdag 3630 Juli. Ongehuwde da- Zaterdag 38 Juli—2 Augustus Mannen q Jong. AUGUSTUS Donderdag 47 Aug. Heeren Handels reiziger. Zondag 7—10 Augusttm Meisjes. Donderdag 1114 A«g. Heeren Han- GEEN WOORD MEER ONS VERHAAL Waar denk je aan? Wanneer zijn vrouw h stelde, antwoordde de d< tan te kijken, oogen hardnekkig op sün bord s Ugd. antwoordde hi). Ik denk. da'. Ik Waarom dat sOO' Omdat Ik me heb laten en bestelen door een oude kwerel Neen. "t ia geen verbeelding t Is de harde werkelijkheid Dt ben besto- - Wat zi - Dal s i dat?. «le wereld echtvriend gaat belachelijk maken! De Jonge vrouw keek 1 vragend aan. niet wetend, wat se er of schertste hu? Klein, mager, droog, maakte hl] ge woonlltk den Indeuk van stijfheid, maai vandaag was die stufheid ver- als sneeuw voor de zon. Hij was -"lathijwer- Ik dokter Du pont. heb me voor den gek laten houden door een kweael. Ro se Papereu! En als ik Je nu reg, dat Ik geen Jota begrijp vac die heele geschiede Hoe zoo? Dokter Dupont at plagerig-langzaam Un bord leeg, achtervolgde hardnekkig Ik behandelde haar sedert vijf de pylore. die maakte. Telkens, nuttlgd hal. kreeg van pijn, waartegen geen geneesmiddel Ik gaf het haar tonder erg onderstelling, dal bet was os particulier ziekenhuis te wordi of ter verkrijging v Dat re me dan ten minste geen attest vrage Dat U mmisbaar, cm een plaats ln de zieken trein te krijgen te maken! sUn wandelstok bad Ingeslikt je autosite* te «even aan een bedevaart herhaalde zijn vrouw medellj- De doktoren van Lourdes beihen M getuigd en Mm heelt bestudeeren. maak Je Je anhnMig I stelselmatige dwarsdrijverij. Vind je dat edel en waardig aan met een -erhèed die aan het belachelij ke grenst? Ik vind het tenminste vooesichUg! O ja. ik begrijp het volkomen! Je beoefent de practise he geneeskunde. ts gemakkelijker dan naar Loerde» baar. dat te Lourdes verbtjstertede ge- rvedngen plaats hebben, beu ten wgges- Hec ljjkt me dus logisch, dat Jij. wiens sending bet U. de mensehen te reD. temeer daar vele dier genezingen ln Je naaste omgeving hebben plaats gegrepen: ie bent wel naar Vittel - Niets, absoluut met»! gaan! Daarvan k ar. het vertrek op en neer Dep het ito de hand rteh cpwtndeng art PXEUtB LRRMXT&

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 3