GODLOOSHEID
F. A. T U L P
de eembode
VRIJDAG 15 JUU 1938
BAARNSCHE KRONIEK
G1IT VAN PRINSES JULIANA.
Ret comité llnnenlonds ziekenhuis van
welks oprichting wij onlangs melding msak-
JJ"1 ontving het verheugend» bericht. d»t
Prinses Juliana een belangrijke gift
voor dit fond» beschikbaar heeft gesteld. Het
spreekt wel vanzelf, dat dew koninklijke bo-
WATERSPORTFEE8T.
Het watersnort'eest. dat op den verjaar
dag van Z. K, H. Prins Bemliard door de
belde plaatselijke Orsnjevereenlgtngen was
georganiseerd, maar wegens het minder goe-
jland VAD de Eern v.
WIE ZICH VESTIGDEN.
A. van Gelder. Wald. Pyrmontlann 28.
F. Kummerstelner. Torenlaan 82.
J. H. L. Tuppe, Heemstralaan 47.
P. Bronsveld Ford. Huycklaan 32.
A. de Rooy-van der Schagt, Heemstralaan
J. Peelers. Briukstraat 10.
R. T. Zoellner, Tromplaan
H. J. P. Hörchner, Prinsej
DE NOODZAKELIJKE GEVOL
GEN ERVAN
t\ beuren, want wo hebben beloften,
die nooit kunnen vergaan.... Als ooit
'n wereld-zonder-God mogelljlc wasl
Ik bedoel natuurlijk niet 't geval van
Ood uit bekeken, dat ls dwaasheid.
Maar van de wereld, van de mensch-
hatd uit bekeken, 'tls vreemd, dwaas
en ontzettend tegelijk dat er op onze
aarde serieus-gemeende tendenzen zijn,
om die aarde los te maken van God.
Als ooitWat dan?
Daar ls Iets geweldigs op onze aarde.
Als wo eens een oogenbllk terugden
ken aan 't levon en werken van heol-
oude geslachten, van de prac-hlstorlsche
menschheld, en we vcrgelUken dan.
Wst Is dat 'n verbijsterende evolutie,
van nomade tot modernen mensch.
Ongebruikte schatten
zwerftocht o
e-mensch was altUd op
t brok aarde, dat hij
Met zin primitieve wapenen
8 hU Jacht op wild. Hl) at de
c weelderige natuur hem
gaf. Maar hU liep, zonder dat hU het
wist. midden tusschen rijkdommen en
schatten, die lagen opgestapeld en
wachtten tot ze gebruikt zouden wor
den. Als nu de mensch 'n zich ontwik
kelend beest was geweest, dan zou hij
toch nooit die schatten ontdekt nebben.
Nu hij meer was dan dat en van God.
dien ze dan willen weg-duwen, 'tgroot-
sche program had meegekregen: be-
heorsch de aarde en maak haar dienst
baar. nu kwam h|j er toe om buitenga-
woon vernuftige dingen te doen, waar
toe de apen In den loop der eeuwen
nooit gekomen zijn.
De mensch heeft de erts- en kolen-
lagen ontdekt. En hij heeft, heel ver
nuftig ook gevonden wut hij daarmee
kon doen. Dat begon primitief, maar
groeit uit tot wonderlUkc. bUna angst
wekkende dingen.
Nog Diet zoo heel lang geleden leerde
de mensch Iels wat apen nooit lee-
ren de kracht van de stoom kennen
en gebruiken. HIJ construeerde uit Ijzer
machines. Die konden 't werk van den
mensch verhonderd-, verdulzendvoudl-
gen. Ales ging vlugger, alles werd over
vloediger. De mensch produceerde. En
bi) 't produceeren werden zUn behoef
ten grooter. HIJ produceerde meer. En
weer verlangde hij meer.
Altijd hoogere eischen
Nog vlugger, nog makkelijker. En nu,
\n onzen lijd. Is 't, of voor den mensch
niets meer onmogelijk ls. De mensch
ontwringt aan de natuur haar gehei
men. De mensch verovert de lucht en
de aarde en de zeeën. De mensch ge
bruikt de natuur, zooals hij wil. Jawel,
daar zijn nog duizenden geheimen, tien
duizenden! Maar de mensch ls 'n ver
overaar. die In de labyrinthen der na
tuur binnendringt met zUn zoekllcnteu
en brutaal de geheimen opelscht De
mensch.. kan alles. Zoo lijkt 't ten
'n Spoorwegnet van meer dan an
derhalf millloen kilometer lengte (de
aarde heeft zelf "n omtrek van veertig
duizend kilometer) heeft de mensch om
de aarde geslagen. Meer dan veertig
mlllloen auto's verslinden de afstanden
•li razen langs de wegen De vlieg-tecb-
alek groeit uit tot iets wonderlijks en
doet de aarde inkrimpen nu we met 'n
paar honderd kilometers vaart ln 'n uur
llnea recta van de eene plaats naar de
andere vliegen. Binnen afzicnbaren tijd
hebben we allemaal thuis onze radio
met televisie en onderhouden we ons
ln de hulskamer met kennissen ln In-
die. Dan zullen post en telegraaf voor
ons dingen zUn, als nu do diligence
Enfin we kunnen hier toekomstromans
scheppen, die nu nog ongelooflijk zou
den lijken, zooals eens de romans van
Jules Vemc: maar die toch werkelUk-
held zullen worden. Elk Jaar nieuwe
uitvindingen. De laboratoria van de
menschheld werken onder hoogspan
ning. Wat kunnen wc elgenlUk niet?
En toch., als de mensch zich per-
lectlonncerdc tot de hoogste perfectie
en diezelfde mensch rekende
God.
DAN ZOU DE WERELD EEN CHAOS
WORDEN.
Ondergang! Schrikkelijk.
..Daar is geen God." Met die vlei
woorden worden dc tien geboden af
geschaft. 't Geweien opzU geduwd ah
'n sta-ln-den-weg. Dat ls de liquida-
menscben-pllchten. Dan Is niets meer
heilig. Dan wordt dc eene mensch
wezenlijk voor den ander een dier.
We kunnen al Iets ervan vermoeden,
hoe 't worden zou. als wc kUkcn
de verhouding der volkeren ln onze te
genwoordige samenleving. Al hebben de
volkerenlcldcrs nog niet officieel afge
rekend met God, daar wordt In de Inter
nationale politiek ln leder geval geen
rekening met Hem gehouden. Vandaar
alles 'n mislukking. Volk tegen
Werelddeel tegen werelddeel.
Chaos. Niemand kan er uit, omdat de
den ander niet vertrouwt en niet
vertrouwen kan. Waar met God afgere
kend wordt, daar ls geen geweten meer.
m meer Is, daar zUn
beloften, concor-
aten enz. papier.
't Is „zonder God" gedaan
Ze hebben 't dan zonder God gedaan
i den laatsten tijd. Ze kunnen immers
alles. Ze hebben God niet noodlg. Met
n moderne machines maken zo des-
>ds van steenkolen levensmiddelen
medicamenten. Ze zullen zorgen, dat
moeder aarde haar vruchtbaarheid ver-
dulzendvoudlgt- Wie praat er dan van
zegen ls alles gelegen?"
gekomen, 't KostelUke
graan wordt verbrand, In zee gegooid,
ln 't land verder schreiden moeders
kinderen om brood. Wc zouden lm-
rs werkende handen tekort komen!
'n Millloenenleger van werkloozen snakt
ar werk. D'r zUn menschen teveel zegt
eene wUzc. Nee, d'r zUn er te weinig,
:t 'n ander. D'r is overproductie, leert
geleerde. Er moet vrede komen on
der de volkeren. Daarom ontwapening!
Nee bewapening. En om den vrede te
bewaren dat schijnt Inderdaad zeer
l-industrlc ln razer.d tempo. De
hoogovens gloeien. Kancnnen-fabrleken
daveren- Want anders ..ls dc vrede ln
t 'n dwaasheid en 'n onzin alle-
Volkerrnbond ls een mislukking.
Waarom? Omdat de geraffineerdste di
plomatie tenslotte toch maar de kunst
i-egolsme ls. Daarop laat
blijvende solide volkeren-
solldaritelt bouten.
Pas als de volkeren en hun vertegen
woordigers God erkennen als Heer en
dus wetgever van alles en
allen, pas als Zijn sancHes weer gelden
dan zullen plichten en rechten weer er-
id worden. Dan wordt weer 't gewe-
norm van menschelUke handelingen
verhoudingen, ook van de volkeren-
onder elkander.
Zoolang dat niet gebeurtchaos.
DAT IS DE CONSEQUENTIE
an de godloosheid. Die consequentie
zoo verschrikkelijk, dat wo niet be-
grUpen kunnen hoe menschen. die ooit
adachtcn, ze aandurven.
Zou dan misschien daar dc fout lig
gen? Dat de menschheld heeft opge
houden met denken? Dat ze wel naden-
rer 'n massa dingen, maar die tcn-
bijkomstlg zijn. Maar dat ze niet
nadenken over dingen, die fundamen
teel zUn.
..-UF.riISCHt DIF.USIEN.
het vulpenhuis
Langeatr. 65 «.o. Krommestr. - Telef. 328
huishoudvii.tjes
12 viltjes voor 12Vi cent
Zeer practlsch ln de
verdiende vi tden. niet enkel van bloot
zlnnelUk na urgcnlcten,
hoogere zlelevrcugde. 't Is geen godwon-
franligheld bU het genieten der na
tuur aan God to denken, want ook Na-
Is slechts een middel ln de nand
Heeren. Als Ik zeg, dat de
heeft tot stand gebracht, ls dit
slechts beeldspraak. Werd een Toorop-
schllderU geschapen door penseel et
■.of ls 't de meester die dit kunst
werk tot stand bracht?
Dat Is de ware opvatting van natuur
bewondering. Als met Röntgenoogen
dringen we door alle substanties r
en schouwen ln do diepte van het
reldgobcuren en ln alles ontdekkon
de sporen van Gods gedachte en Gods
werkzaamheid. Dc dichter ziet de bloem
door zUn blik wordt de bloem tot
lied. Shakespeare gaat door de stra
en ln zUn oogen wordt de straat
schouwspel. De godsdienstige mensch
gaat door do natuur en door zijn oog
wordt alle natuurschoonheid tot werken
ln Gods hand. En hoe helderder het
g en hoe godsdlenstlger het hart.
sterker zal dc natuurschoonheid den
mensch overtuigen, hoe groot en
goed do Schepper van dat allea ls.
lijk God de tafel der wereld voor allen
ln grooten overvloed dekte en zoove-
len er zUn. die er het noodlge deel niet
krijgen zoo legde God ook het
prentenboek der natuur voor allen
Inzage en zoo weinigen zUn er. die
blik ln mogen werpen.
-wat moeten onze arbeiders toch i
tijd nog Jarenlang, Ja tientallen van J
ren, vechten om elk stukje lotsverbete
ring. Terwijl patroons en ambtenaren
leeraren en zoovele anderen het als
meest gewone zaak van de wereld
beschouwen hun vacantle te hebben,
glnt voor den arbeider nog pas 1
en daar het idee vacantle ln heel
schelden vorm burgerrecht te krUgen.
- - - ai die pracht en schoon-
..„tuur voor slechts enkelen
gereserveerd hebben? Wanneer singels
en pleinen hun gordijnen en Jalousleën
wekenlang omlaag leten. blijft dc
den werkman doorgaan 1
te en eentonigheid en blijft het
prentenboek der natuur voor hom ge
sloten. En als hU eens wil kijken, dan
Ls de ruzie daar. Kinderruzie? Verre
vandaar! 't Is de eeuwenoude strUd om
zUn rechten waarbU de arbeider
langzaam,
Als ooit., dan wentelt oi
naar haar ondergang. De
heid verwoest wat ze zelf opbouwde
Menschen martelen menschen. En
overal waar 'n stuk Godsgeloof
wordt weggeslagen daar ls als 'n
granaattrechter waarin honderden
zullen vallen en misschien nooit
Babel heeft ,'t Indertijd geprobeerd
onder God.
Sodoma en Gomorrha ook.
't Romelnsche Imperium eveneens. De
consequentie van de godloosheid heeft
voltrokken. Voltrekt zich altijd
opnieuw.
menschen maar eens nadach-
C. T.
OVER VACANTIE
Kleine zus kreeg een mooi r
prentenboek Zie die kleine genieten
van dc rUk-gckleurde platen. Kleine
broer, .die rustig heeft zitten spelen n
z'n blokkendoos, krijgt 't ln de gaten
een minuut later ls de kinderruzie
daar. Hij had toch ook 't recht 'ns ln 1
nieuwe prentenboek te bladeren, maar
Kinderspel
baarnsche agenda
Zaterdag 16 Juli, 8t. Nlcolaasgebouw:
7—9 uur Bibliotheek; 7—8 uur Spaar
kas St. Joseph.
Zondag 17 Juli, St. Nleolaasgebouw: Na
de Hoogmis tot 12 uur Spaarkas St.
Joseph.
Maandag 18 Juli. 8t. Nlcolaasgebouw:
8 uut 8t, Vlncentlusvcreenlglng.
uvtiK riLm en
BIOSCOOP
zoo bedroevend langzaam
WIJNEN EN GEDISTILLEERD
D'ARNHEMSCHE POORT
TEL. 242
msoKAUA
In de bU Kon. Besluit van 24 Juni JJ.
Ingejtelde vaste commissie van den Eco-
nomlschen Raad, als bedoeld ln artikel 7
der BeflrUfivergunnlngenwet 1938. zUn
mi bezchücklng van den minister van
omlsehe Zaken tot leden benoemd:
den NIJvcrheldsraad de heer J. h.
van Lonckhuljzen, te Amersfoort, voor
het R. K. Werkliedenverbond de heer
C. J. Kuiper te Utrecht, en voor bet
ChrletelUk Nationaal Vakverbond de
8tapelkatan. te Utrecht,
n distributie en productie van
boelende, spannende, doch goede films
Ier Kaktewcy een onderlinge wedstrijd
utl van dc leden van het Vrljw. Brund-
■ercorps. Groepen van telkens drie brand-
terbeden kampten tegen e"—
een belangwekkende E.HAO.-di
VAN DB NATTE GEMEENTE.
Wegens openbare dronkenschap werden
m drietal petzonen ln arrest gesteld. In
het geheel werd een vijftul opgebracht, die
el aan Bachus hadden geofferd. Twee
Onder de tallooze gevaren welko het
geloof en de zeden van ons volk bedrei
gen. ls de film. de bioscoop wel een der
voornaamste. Elke week wordt zij door
oenen en mlllloenen bezocht en
onlangs werd nog gepubliceerd, dat er
ln 1938 alleen reeds ln Amsterdam ruim
9 mlllloen bioscoopbezoekers geteld wer-
trd het publiek nu maar altUd ont
haald op werkelijk boelende en span
nende films, die geen aanstoot geven.
Maar het tegendeel ls waar.
Vele films zUn een verzameling van
verdachte allures, unfaire verhoudin
gen, uitdagende gebaren, overdreven
luxe. prikkelende kleeding. enz. Gewel-
s dc Invloed welke hiervan uitgaat.
Geen wonder! GemakkelUk. zonder In
spanning, passief wordt het gebodene
opgenomen en daarom mogen wij ge
rust zeggen, dat de film. Juist omdat
het bcwceglUke beeld den mensch zoo
geweldig aanspreekt, dieper nawerkt en
meer schokt dan de beste redevqerlng,
waarbU de mensch actief moet luiste
ren en opletten.
Daarom zei reeds Lenln. de vader
van het communisme: ..Mijn beste
propaganda ls de bioscoop!" Niets
wat zoo tot den mensch spreekt, hem
zoo beweegt, ontroert, meesleept en
bijblijft als de film. En wanneer wU
ln onzen tjjd zooveel ontevredenheid
zien. zooveel opstand, zooveel ver
keerde opvattingen over huwelUk en
hulsgezin, zooveel zedelijke mine's,
dan Is dat vaak te danken aan de
films, die suggereeren. dat luxe en
verfUnd genot, alsook flirten en zich
uitleven tot den noodzakelijken uitzet
van een normaal menschonleven moe
ten bchooren.
In zUn encycliek over film en bios
coop („Vigilanti cura" 1936), zegt dan
ook ZB. de Paus. dat het zUn uitdruk
kelijke wensoh ls, dat ln elk land een
Centraal Bureau zal worden opgericht
en dat vanuit dat Centraal Bureau alles
moet geleld en gericht worden op de
veredeling en verheffing van de film en
dat wij. katholieken, tegenover dat ge
weldige propaganda-mlddel niet onver
schillig mogen blijven. Het gaat om het
belang van ons ChrtstelUk geloof, van
onze hulsgezinnen, van onze kinderen,
het gaat om het belang van de heele
maatschappij. Deze actie moet zUn: 1.
negatief: doordat de Katholieken zich
en bloc aaneensluiten om daardoor In
vloed uit te oefenen op de productie en
de Import van de films; 2. positief: door
zelf de film als een middel
bestaat toch een rUkskeurlng. t
alle films, groot en klein, mét bljbehoo-
rende foto's on publicatie-materiaal to
beoordcelen krUgt en die de films
deelt ln drie categorieën naar bepaalde
leeftijdsgrenzen Ingedeeld. Doch uit al
lerlei levensbeschouwingen samenge
steld en slechts oordcelend volgens en-
zeor rekbare princiepen. Is 1
werkkring zeer negatief en zeer on
ie.
t de Katholieke nakeuring voo:
Zuidelijke provinciën heeft slechts
zeer poover resultaat: omdat zij alleen
de C-fllms mag nakeuren (d.l. dc films
welke door dc RUkskeurlng zijn toege
laten voor boven de 18 Jaar.) De a-
fllms evenwel, respecllevelUk voor
Ie lecftUden en voor boven de 14 Jaar,
zUn. ofschoon dit vaak zeer noodzake
lijk zou zUn, niet aan haar keuring on
derworpen. Het gevolg ls. dat ons Ka
tholieke Zuiden vaak films worden op-
ingen. die volgens de Katholieke
beginselen vaak ongeschikt en fataal
zUn. WIJ mogen dit niet dulden. I
ls hier ln Nederland onder de
plclën van het Doorluchtig Episcopaat
Comité met Centraal Bureau opge
richt, dat zich ten doel stelt een
sale actie los te slaan, die ten doel heeft
Katholieken op hun zware gewetens
plicht In dezo te wUzen en hen a:
sporen zich bU deze actie aan te slui
ten. Waar ongeveer zestig pet. van het
oop-bezoekend publiek ln Neder
land Katholiek ls, mogen wU niet dul
den. dat wU anderen de gelegenheid
i om met ons Katholiek geld onze
Katholieke princiepen te kwetsen en
ïze Jeugd te bederven.
De Paus roept, de Bisschoppen wen-
:a OU moet volgen
h^jelzjtan kerkinbbaak
VGEHOUDEN.
Vraagt dc.
iERUISCHLhz zich wellicht nog «trt
l den nacht van 25 op
ln de Ned
VERANDERING VAN STRAAT.
NAMEN
Namen van buurten en straten zUn
dlkwUls een eeuwen-oud bezit der ge
meenschap. Het lichtvaardig wegvagen
van die oude benamingen om futiele re
denen teekent op een weinig gunstige
zich daarmee
wijze de overheden, d
Het
ioutjen_.cn
dcc. MUg
dff'
vast zit. ra
dc gemeenschap, die
protest tolereert,
irdaad voor. dat aan een
minder eervolle herln-
mèerendecl
der naamsveranderingen kan
ander motief bespeuren dan
loos snobisme.
ZUn wU goed Ingelicht, dan ls men
een onzer steden zoo ver gegaan.
men de H. Drievuldigheid zelf heeft
ten wijken voor het zooveel neutraler
hedcndaagscher militaire paarden
volk. De Trlnlteltsstraat zou e.
gedoopt tot Cavalerlestraat.
schUnlijk voor de „chique".
voor zich alleen op
.7 groot prentenboek
Du eene plaat nog al mooier dan dc
andere en elke plaat vprhaalt den
mensch van de grootheid en schoonheid
van hun Maker O. wanneer boven ons
de sterren twinkelen en om ons del
woordgeluiden fluisteren en de vogels
kwlnkeleercn, wanneer we de golvende
zee bezien of de ln avondgloed gezette
Alpentoppen, 't klinkt alles als oen
Godloovendc hymne ln dc ziel.
Weekends, ultstajes. bergbeklimmen,
'ncht- en zonnebaden het zUn allen
MEN WIL HET NU EENM7
Een opgetogen zwager me'
vol kiekjes kwam me van zUn huwellj.
reis door Tirol vertellen. Het was dat
schitterend! Een prachtlandBU ell
kiekje kwam een verhaal. HU had ook
een paar foto's genomen van bUzonder
leuke wegwUzers-
„Nee. daar doen ze 't anders dan hier
In dat stUve Holland. We zetten hier een
Uzeren paal neer met 'n zlj-ann er aan
en schilderen er den naam op van de
plaats die je Zoekt. Maar da&r maken
ze er een compleet stuk houtsnUwerk
van. Toepasselijke afbeeldingen
„Maar man", zei lk. „moet Je bij ons
Amersfoort komen en een eindje den
Utrechtscheweg op loopen. Daar staat
zoo'n soort paal om Je naar een
bUenpark te verwijzen. En dan die palen
„Rond den Berg en Blrkhoven" met
eekhoorntje op een paddestoel, heb
le nog niet gezien?"
1 hoorde m'n zwager eigenlijk ju
belend overeind te springen en hoera te
roepen omdat Iets wat hU elders zoo
mooi vond ook ln ons land bestaat. Maar
neen, hU scheen eer een beetje ont
goocheld. Hoe vreemd ls dat
i vriendin van m'n vrouw ls naar
dc Harz geweest en ze kwam terug ge
laden met verhalen en beladen met
plaatjes. Ook zU was enthousiast over
dc wegwijzers daar. die we hier niet zou
den hebben.
weer moest ik wUzen op Amers
foort, waar we ze wèl hebben.
zou men In het algemeen zeggen,
liet nog zoo'n kwaje greep niet ls
geweest van de V. V. V. om wat meer
fleur te brengen aan de anders pro
zaïsche richtingwijzers.
Maar zooals het gaat met alle dingen
hier op aarde: er zUn menschen vóór
laar er zUn ook menschen tegen.
Dat hebben we kunnen hooren bU de
rondvraag ln de laatste raadsvergade
ring. Blijkbaar had de volumineuze ver
tegenwoordiger van de -K. D. P. den
vlugsten téeg naar Blrkhoven willen ne
en hU had toen zUn lichaam langs
de meest kronkelige paden door. langs
ii de heele stad gesleept, amechtig
starend naar elk eekhoorn-paaltje en
tenslotte was hU ln Blrkhoven terecht
gekomen. HU vond de paaltjes kinder
achtig en onpractlsch. omdat ze niet
den rechtstreekschen weg aangaven.
Waarop de burgemeester zachtzinnig
irtelde. dat het hier ging om een mooie
rondwandeling voor bezoekers. En on
der deze was iemand zóó enthousiast,
dat die vroeg of men zoo'n paaltje hier
ook koopen kon.
Waarop het raadslid raadde, ze dar
maar allemaal zoo gauw mogeUjk u
verkoopen
Kijk, hier krUgt het beetje poëzie weer
geen kans. Ik weet wel dat wij. Kelenee-
zen. allemaal zulke flinke kerels ziju
die ons niet ophouden met van die lie
vigheden als eekhoorntjes op paddestoe
lenMaar we moeten bedenken dat
er een groote massa menschen ls die
daar wel van houdt. En die we naar
Amersfoort moeten halen om er zomers
van de mooie omgeving te genieten.
En als de vreemdelingen maar veel
koinen, varen de Amersfoorters er wel
bU- En als de Amersfoorters er wel bU
varen, komt de gemeentekas er goed
voor te staan.
En als de gemeentekas er goed voot
staat. krUgen de raadsleden hun pre
sentiegeld vlot uitbetaald, nog gezweger
van verhooging
Wat een merkwaardig effect zoo'n
paaltje toch op het raadslidmaatschap
kan hebben!
WAAROM TROUWDE U?
Een Amerlkaansch blad hield onder
zUn lezers een enquête over de volgen
de twee echt Amerlkaansche vragen:
..Om welke reden Is U In het huwelUk
getreden? En hoe lang gelooft U. dat
Uw huwelUk duren zal'
18000 Jonge paartjes hebben de enquê
te beantwoord Slechts 5 pCt- verklaar
den. uit liefde gehuwd te hebben; 2 pCt.
werden aangelokt door het geld. 91 pCt
wisten geen enkele eden. waarom ze
een einde gemaakt hadden aan hun vrU-
gezellenlevcn. 42 pCt. meenden dat hun
huwelUk 5 tot 7 Jaar zou duren; 6 pCt.
rekenden op 2 Jaar, alleen 34 pCt. ver
klaarden, dat zU hun huwelijk als on
ontbindbaar beschouwden. Offlcleele
statistieken hebben vastgesteld, dat de
doorsnee levensduur van het huwelijk
ln de Verecnlgde Staten 0 Jaar en
maanden bedraagt.
u
t 3