Eembode
KERK EN POLITIEK
F.A.TULP
52,te JAARGANG NUMMER 17
Zg-volksabonnementen 5 ct
REDACTIE EN
langegracht 26. Te).
Poe'cheque- en
Ojrrespondentlc-adres Saam:
,A,?.V'rt®ll"r:adrte v' B&arn: Nleuwatraat
Uitgave N.V. Uitgevers MIJ.
DMINIBTRATIE:
AMERSFOORT
Gironummer 44334
ZATERDAG 23 JULI 1938
Advertentieprijs per regel. 7
46 m.M br30 et: enkel editie Bum IS ct
Voor den handel b|J «dv.-abonnement kor
ting. Reclames tussohen tekst dubbel tarief.
WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
■P welke wijze doet de Kerk NIET
San Politiek?
1. De Kerk doet niet aan politiek,
omdat zIJ de plaats niet wil Innemen
van den Staat en het staatsgezag. ZIJ
voelt zich niet geroepen en heeft er ook
geen lust voor om zich bezig te houden
met de behartiging van de tijdelijke
belangen, met het samenstellen van
regeeringen en 't opstellen van regee-
rlngs-programma's, met de Inrichting
van het leger of met het verzorgen van
de welvaart: dat is de eigen taak vau
den slaat en de Kerk kent en eer
biedigt het ondcrshceld van bevoegd
heid tukschen de belde machten. Als ln
het verleden de Kerk zich de tijdelijke
aangelegenheden heeft aangetrokken,
zooals na de Ineenstorting van het
Romelnschc RUk. dan was het omdat
zli toen alléén bij machte was ln de
algemeene ontreddering, orde te her
scheppen en tc handhaven, zooals nu
ook nog soms. ln minbeschaafde lan
den, waar het staatsgezag onvoldoende
Is georganiseerd, de missionarissen
naast hun geestelijke zending, ook nog
tUdelUkc belangen verzorgen. Ook het
feit dat de Kerk aan sommige priesters
die daartoe een bijzondere bevoegdheid
hebben, de toelating gaf en geeft om
In de politiek op te treden, bewijst niet
dat de Kerk den Staat onder haar juk
wil brengen. De priester blUft ook nog
staatsburger en waar zUn optreden het
algemeen welzijn bevorder.n kan. Is de
Kerk bereid die krachten ten dienste te
stellen van de staalgemeenschap.
Indien dan de Kerk zich niet recht
streeks Inlaat met de tijdelijke belangen,
wil dat ook niet zeggen dat zij niets
bijdraagt tot den voorspoed en het aard-
schc geluk der menschen. integendeel!
Zooals St. Augustlnus reeds deed op
merken: indien de Kerk geen ander doel
had dan de tijdelijke welvaart der vol
keren te behartigen, zou *3 niet meer
en beter kunnen doen dan zij nu doet.
Want door haar leer en werking doet zij
rechtvaardigheid en liefde
wekt zU gewetensvolle toewijding
plichtsbesef.
2. De Kerk doet NIET aan politiek,
omdat zij de Volkeren vrij laat hun
eigen s'.uatsvorm. staatsinstellingen
gezagsvormen tc bepalen: de Kerk zelf
heeft geen voorkeur en kan zoowel ln
oen keizer- of koninkrijk als
republiek, ln een parlementair regiem
voorwaarde alléén, dat die staats- en
gezagsvormen zeil niet strijdig zijn met
de leer der Kerk en het openbaar be-
lang dienen. Daarom laat de Kerk hare
kinderen ook toe zich ln die zakt i een
eigen oordeel tc vormen, en wanneer
het met wettelijke middelen gebeurt,
ook te streven naar die hervormingen,
die hun nuttig of noodlg lijken. Maar
tevens elscht de Kerk van hare kin
deren dat zij alle wettig gezag eer
biedigen zouden, want „wie tegen het
gezag opstaat, weerstaat aan God's or
dening." De Kerk, die van alle eeuwen
Is en die een geestelijke zending bezit.
1» ntct gebonden aan vergankelijke,
voorbijgaande vormen van staatsbestel
en staatsbeheer.
3. De Kerk doet NIET aan politiek,
omdat zU zich niet mengt ln eng»
partijtwisten: In louter politieke aan
gelegenheden, en zeker niet ln den vaak
zoo heftigen pollllckcn strijd en de luid
ruchtige politieke agitatie.
Do leer der Kerk laat hieromtrent
niet den minsten twijfel, en waar som
migen door hun handelwijze die leer
dor Kerk tegenspreken, is het de Kerk
'die hot eerst en het meest hun gedrag
betreurt en er ook voor boeten moet.
..De Kerk willen betrekken ln partij
twisten en van haar steun zich willen
bedienen om gemakkelijker over tegen
standers te zegevieren, is op onbeschei
den wijze misbruik maken van den
(Leo Xm: Saplentlae
Christianas). „Niemand heeft het recht
ln zuiver politieke aangelegenheden en
louter om een partUzaak te dienen, mis
bruik te maken van het kerkelijk gezag."
(Plus XI: ln de toespraak: Ampllsslmum
concessum).
Wanneer echter de politieke harts
tochten al te fel op'.aalen en de reenten
der waarheid en der liefde ln het ge
drang brengen, dan kan het de taak
zijn der Kerk te wijzen op de onafwUs-
der moraal, die even goed
gelden voor het ojxnbare als voor het
private leven. Het Is wel goed daaraan
herinneren ln een tUd, waarin men.
helaas I zeer terecht spreken kan over
decadentie van het openbare leven. Ook
op politiek gebied kan het doel nooit de
heiligen.
FOLTERING
De landman heeft de dieren lief.
Hoe mooi zegt h-f Guldo Gezelle, de
Vlaamsche dichte als hij spreekt van
den paardeknecht:
„Hij slaapt bij zijn geliefde peerden
En bezorgt ze trouw:
Trouwer dan voor eigen kinde
Eigen moeder zorgen zou."
Men maakt tegenwoordig veel recla
me voor den dierendag". 4 October, den
sterfdag van den H. Frans van Asslsië.
den grooten dierenvriend.
Wel wat overdreven vaak.
Ik las ln een Katholieke kTant: dat
i, dat de dieren de
plichten tegenover de dieren op 4 Octo
ber eens moest bezinnen. De Inzender
heeft het uitstekend bedoeld, maar toch
hier eenlge onjuistheden verkondigd.
Want: De reden, dat we een dier niet
noodeloos mogen martelen Is niet. dat
we een recht zouden schenden, dat aan
het dier toekomt, maar dat zulk een
handelwijze in strijd ls met de rede, die
verbiedt om dieren noodeloos te marte
len of te dooden- (Zie Kath. tyoraaltheo
logie var. Herlbert Jone blz. 221).
BIJ den goeden christen zUn de die
ren In veilige handen.
Zijn handelwijze tegenover de dieren
komt niet voort uit een valsche senti
mentaliteit. maar hij ziet ln het dier een
schepsel van den algoeden Ood. van
wiens schoonheid ook de redelooze we
zens een afstraling
Als mer
Dultschland leest, zot
ven denken, of het niet 1
vereenlglng op te richten,
scherming van dieren, mi
schen. Want de foltering t
uit Rusland e
en bij zich ze:
Ze hebben weer iets nieuws uitgevon
den op dit gebied.
De Beughaft",
Om de gevangenen te laten bekennen,
niet wat ze gedaan hebben, maar wat
men ze graag wil laten bekennen,
den deze In gebogen houding geketend
Met een ketting die hand en voi
inen bindt, geboeid, moeten ze ln
bogen houding uren lang blijven
en na een paar uur hebben de folteren
de pijnen ze zoo murw gemaakt, dat
men ze alles kan laten bekennen.
Bah! Ons Christen hart komt ln op
stand tegen zulke barbaarsche wreed
heid en dat zijn dan de lui. die den mond
altijd vol hebben van „Kultur" (Bcscha-
Waar het christendom niet ls. of ver
dwijnt. daar ls de wreedheid een ge
woon verschijnsel.
Wat kunnen we Ood danken dat het
Ncderlandsche volk bij de laatste ver
kiezingen getoond heeft, van systemen,
die dergelijke zaken voorstaan, niets te
willen weten.
De hemel moge er ons altijd voor be-
Ons oude berijmde spreekwoord «egt
oo terecht:
Wat gu niet wilt dat geschiedt.
Doe dat ook aan anderen niet.
A. K.
KANTOORBOEKHANDEL
HET VULPENHUIS
Langestr. 86 to. Krammeatr. - Teltf. 328
SCHOOLBOEKEN
De priester als biechtvader.
Met lood ln de schoenen ben lk bij D
gekomen: en licht als een veertje liep
Ik, na m'n bezoek bij door de stad.
Hoe menige lezeres of lezer van dit ar
tikeltje zou dit aan zijn leldsmar ge
schreven kunnen hebben?
En hoevelen zouden met lood ln de
schoenen loopen, maanden en jaren, als
vanaf morgen ook uit ons land de pries
ters verdreven werden. Denk Je dat ln.
Nergens, nergens 'n priester. Pas 't gemis
doet ons vaak voelen, wat we bezaten.
En de dood of het onverwacht vertrek
van een zlelelelder heeft zoo menigeen
het gevoel gegeven, alsor hll een vader
Wat ls het woord biechtvader een mooi
Nederlandsch woord. Veel mooier bij
voorbeeld dan ln zooveel andere talen,
waar het woord confessore, confesseur.
enz. veel sterker uitdrukt; den man, aan
wlen Jo Je schuld moet bekennen; terwUJ
het bU ons veel meer doet voelen: ls
man. die je altijd weer. juist als God
zelf, Je zwakheid vergeeft en waar
altijd, hoe oud. hoe geleerd, hor ."m-
standvastlg, of hoe ellendig je ook bent,
Je zelf zijn biechtkind moogt voelen.
Stel Je voor, dat er ln de wereld één
rechtbank was, waar Je altijd volkomen
op echt vaderlijke mildheid mocht re
kenen! Een rechter, die het altijd, zon
der publiciteit, zonder getuigen, onder
vier oogen, neen zonder vier oogen
want ge moogt ln het donker komen en
totaal Incognito met Je af u han
delen. Stel Je daarbij noe voor, dat Je
zelf Je rechter mag kiezen; dag en uur
kunt bepalen: zonder weken en maan
den ln angstig voorarrest te zitten. Stel
it die ri
r, ook a:
dezelfde
voor de zestigste keer.
overtreding nooit oude
ophalen. En dan als toppunt van alles;
dat je tevoren wist, dat deze rechter je
nooit zou veroordeelen. maar altijd vrij
spreken, als je werkelijk berouw had.
Een rechtbank van vrijspraak dus.
waar de rechter een vader voor Je ls.
bllceert, d
it zUn v
eert, die alles
zijn .graf.
Is dit niet onbegrijpelijk, ongelooflijk
barmhartig?
Ja maar. Je moet het toch maar gaan
zeggen bij een menscb, die evengoed
mensch ls als wij. Wou jij het dan Uever
allemaal bewaren, allemaal meedragen,
meesleepen je leven lang en het later
gaan zeggen aan den oneindig heiligen
en rechtvaardigen God? Het feit, dat de
priester maar een mensch ls, evengoed
als de biechteling maakt Juist, dat hl)
evengoed kan weten en begrijpen.
wat des menschen ls; en dat hij met
Sint Augustlnus uit den grond van zijn
hart kan zeggen: „Er is geen daad, die
een mensch bedrijft, welke een ander
mensch ook niet zou bedrijven, als Ood
door Zijn genade dien anderen mensch
niet weerhield, om die daad te bedrij-
Wie deze overtuiging ln het diepste
bezit, komt niet gauw ln bekoring om
hard te oordeelen over daden van men
schen, Juist omdat hU zichzelf ook
mensch weet en geheel en al van het
zelfde broze maakseL En bovendienzou
een dokter, die heel veel wonden en
zweren ziet. Juist door die ervaring, niet
erg gaan wennen aan dit gezicht, zoo
dat hU eerder moet zorgen er niet al
te licht over te gaan oordeelen? En heb
Je er ooit aan gedacht, dat de biecht
vader zelf op zUn beurt ook weer biech
teling ls en zUn schuld gaat belUden?
ook de Paus zelf z'n biechtvader
heeft?
Neen werkeUJk, hoe men de biecht ook
bekijkt en den priester als bedienaar, de
zonr'Jden, die Ood aan deze rechtbank
gelaten heeft. zUn zóó talrijk; de mild
heid waarmee Christus ZUn priesters
omkleed heeft, toen HU hun bU de In
stelling van dit Sacrament juist op het
hart bond:
„GeUJk de Vader MU gezonden heeft,
zoo zend lk U", die mildheid ls, volgens
dit voorbeeld, zoo oneindig, dat al wie
deze dingen in geloof kan zien, nooit
moeite heeft, om werkelUk de gevoe-
ren. altUd wanneer hU voor den vader
van zUn ziel neerknielt, die bovendien,
behalv- rechter, zoo vaak een vriend
en raadsman en een toegewUde helper
Ij ln allen nood. Maar ook, dat mooie,
sluit het biechtgeheim zorgvuldig neg
ln veel verborgenheid. Het Gulden Boei
van ongeweten en ongemeten blecht-
vadersgeduld, van al de zorgen en de
teleurstellingen, die de vaders van zoo
veel kinderen alleen met God bespre
ken en verwerken, dat boek wordt door
de engelen geschreven en zal tot de
meest verrassende openbaringen behoo-
ren van den beerlUken Jongsten vergel
dingsdag! En als Christus, onze Leider,
ooi' een krans kwam leggen op het graf
van ZUn soldaten, dan was het waar
schijnlijk van zoo menlgcn Onbekenden
Biechtvader.
J. de Vreese S. J.
Een plicht van dankbaarheid.
Het hoogste goed van den mensch ls zijn
onsterfelijke o-el en het eenig noodzakelijke
Is. haar te redden mor do eeuwigheid.
Overal om ons heen zien wU kerken en
kapellen, die ons telkens weer opwekken tot
den strijd voor dit einddoel. En In leder ta
bernakel ia Jezus tegenwoordig, om ons
sterkte en kracht te geven voor dezen strijd.
Hoe moeilijk nou het ons rijn, zonder deze
middelen, zonder ons geloof, onze ael te
En aan wie hebben vU dm middelen Ie
het heldendom.
Aan de moedige missionarissen hebbc
het geluk van ons geloof te danken. 1
gU daar wel eens aan? En beseft gt)
doende, hoeveel dank gij hun verschuldigd
n het geschenk van ons
HET
PAPIEREN PARADIJS
Waarom schrijven xij?
ns vorig artikeltje zijn we aan de
hand van wat krantenkoningen ons wUs
maken tot de droeve conclusie gekomen,
dat men ln het algemeen uit verveling
leest De mensch heeft aan zUn eigen
leven niet genoeg en zoekt vla het
duldlg papier In contact te komen
het li
k verlangd wordt ln do kerkeUjke
outage, or elders alleenstaand, of op Dcpaaide
plaats, minstens 25 toeslag. Voor alg.
voorw. de gedrukt tarief. BewUsno. 6 ct
SCHOOLBOEKEN
Iedere ONDERWIJS-DJRICHTiNO.
Zendt ons Uw BoekenUJst
WU verzorgen alles voor U.
SCHOOL- en KANTOORBOEKHANDEL
H. ELZENAAR 1,1
En e
strooming ln Amerika, een burgeroorlog
'- Spanje en een monsterproces ln Rus-
ÉHMNB schadeloos stellen
land n
n Iets tc
n dag, r
s bU
wUze van spreken de soep verzouten.
i flauw was uitgevallen.
Renteniers zoeken ln hun lectuur de
sensatie, die ze op hun
"og zoo dcerlUk missen.
Oude vrUsters zoeken ln hun krantje
of romannetje de liefde, die ln heur le
ven altUd aan de verkeerde deur heeft
aangeklopt en haar alleen gelaten.
Jongemcn5chen zoeken ln hun lectuur
de avonturen, die ze op het kantoor,
waarvoor ze zUn bestemd, wel nooit be
leven zullen. Ze beleven er andere
'le men geen pen te beschrijven zUn!
Maar allen lezen uit verveling.
Allen lezen ze. uitgaande van de ver
onderstelling. dat Juist hun eigen leven
saai en dor ls. terwijl dat van de men
schen. die de eer en het benoegen heb
ben om vla een gebroken hart of een
gebroken hals ln boek en krant terecht
te komen zoo interessant ls. als hel
hunne wezen moest, om levenswaard te
zUn.
Maar leest U. die dit leest, ook
verveling?
't ls niet te hopen, want. dan schreef
lk vergeefs en word overgeslagen.
Doch waarom schrijft men?
„Omdat men bedrukt papier zoovei
duurder kan verkoopep dan onbedrukt!
heb lk eens 'n heer hooren beweren, dl»
op middelbaren leeftUd de economie-
lessen ontvangen had. die H. B. S.-leer-
Ungen ln hun prlüe Jeugd ontvangen,
zoodat een en ander niet grondig ver
teerd had kunnen worden.
Men schrijft uit drang, omdat men
moet. omdat men niet anders kan.
Het begrip ..schrUven uit drang" ls
echter zeer rekbaar.
Zoo hebben we ln Nederland een
klucht schrijvende dames, die zeer
klaarblUkelUk schrUven uit den drang
om Iets te doen. en die dus schrUven,
omdat ze niets anders te doen hebben.
Hun boeken zUn dan ook meestal erg
dik en lang van stof. Als ze gebreid had
den ln plaats van geschreven, zouden cc
hun Jarige vriendinnen ongetwUfeld
met heele lage wollen japonnen
hebben.
Anderen schrUven uit den drang om
Iets te verdienen- Dezulken zijn tot alles
ln staat, als het maar ln den smaak
het publiek belooft te vallen. Een u
trale) krant ls een goed voorbeeld
het soort lectuur, dat door deze m
schen met nUvcrc vulpennen gebreid
wordt. En sommige boeken van Tim-
het zeg. want u vindt ze
En tenslotte zUn er. die schrUven uit
den drang om mede te deelen.
de schrUvers. die dien naam m__
verdienen, de goeden en de gevaarlUken.
de momenteel belangrUken en zU. die
thans vergeten worden om na vüftlg
jaar met vreugde
dekt.
Over hun boeken ls het. dat ik ln dit
rubriekje bU tijd en wUle spreken wil.
Het zUn de getuigenissen van levende
menschen, de geschreven daden van
ziel ln haar strUd met de wereld,
haar tocht naar het geluk ln haar vl
mengang door hec leed.
Ja, er zUn nog schrUvers. die schrU
ven. omdat Ood het wil en 1
toe het talent gaf.
Helaas, niet allen schrUven
God het wil. en al te velen rullen hun
talent ln tegen dc versleten pasmunt
van de platte gemeenplaats-
een opgewonden stem-
omdat de Japanners
i China op een verloren
zaak zagen ultloopen.
dag later hadden de Japan-
Juridische puzzle
vandaag voor mr. Muller Mass Is niet te be
nijden. Er diende zich ni. eon stroopets-
zaakje aan. waarin de verklaringen van do
enpartljen zoo pertinent waren dat de
trechter de uitspraak maar acht
uitstelde. Het gewone middel bU elke
Putten
i geval had ach ergens
'd afgespeeld. De
i. P. uit Putten, die
vader van die goede gemeen»
noodlg geoordeeld P. in dc bil
bevelen. En dc heeren namen er 'nota van,
want zijn zaak duurde een goed uur.
Och, op rich was er niets ingewikkelds
aan. Dc verdachte was op 21 April des mor
gens om zes uur door den Jachtopziener op
siroopen betrapt. Deze had waarschijnlijk
eenlge detective-boeken gelezen en zich op
een geraffineerde manier verdekt opgesteld.
ten de Icugdlgo zonnestraaltjes geen aange
name warmte tc brengen, maar een goed
politieman hooft geen medelijden met zich
zelf. Do belde bewakers van het algemeen
welzijn (MJ had n.1. l
veldwachter mccgonom
goed uur gelegen, loon dc gezochte slro
voorzichtig naderbij sloop. HU passeerde
op nog geen 15 meter.
de moeilijkheid. De ver
dachte bleef ontkennen, dat hU op die plaats
dit tijdstip aanwezig was. Integendeel.
gegeten
i, die d
Deze verklaring klonk
werd bevestigd door do zi
Maar de verklaringen van de beide poli
tiemannen waren even pertinent en klonken
even aannemelijk. ZIJ hadden den verdachte
met zekerheid herkend en geen oogenbllk
gewljfcld. De kantonrechter probeerde nog
de mogelijkheid van een vergissing, maar
deze bleek uitgesloten. Hiet was een Salo-
monsoordeel op rijn plaats, maar daar
te houden. Hij oordeelde den
schuldig en elschte een geldboete
of 30 dagen hechtenis.
De advocaat maakte dc oplos;
Iets moellUkcr. Volgens hem was
dnebte onschuldig en hadden
ten zich vergist. Voorts vroeg nij
hicn
iw-Us li
'oor onbepaalde]
Maar daar wilde
soren en lUj v<
i dit verzoek ni
Klein goed
it een kleingoed werd er behandeld.
1 rtjlje verkeerszondnnrs! Een voor
uiten zij voor het hekje, vertelde wat
Telefoon
i beterschap, vonden i
een boetelje
ts de moeite waard was. De
bleek dan ook in een goei
Iedereen profiteerde hiervan
n minuten stil gestaan" En n
laten staan. HIJ had een lang verhaal
hulzen en het dichtdoen van
rolluiken. „Dat doet er niets toe".
drie gulden of twee d
nkanl van de rollu -en,
ven zUn 's nachts ook op pad. I
"oen. dan zal lk je nu met f
R. vergiste zich toen zijn ni
EEN STAD, - EEN DOEL!
Het ls een algemeen menschelUké
eigenschap, groot 1» gaan op overwin
ningen. Ik ken verscheidene menschen
die de oorlogsberichten uit het Verre
Oosten niet meer lezen, omdat ze er geen
meer aan vast knoopen kunnen,
tenen dag lazen ze dat de Chlnee-
waardoor een heele provincie !n
handen was gevallen en de weg
een nieuwe veroveringenreeks open
lag. En zoo ging het dag op dag door.
Het lag er nu maar aan. uit welken
koker die berichten kwamen, want, zoo
als gezegd, leder gaat groot op zUn eigen
>v»rwlnnlngen en verzwUgt maar lleyer
i'n nederlagen.
Zelfs wanneer men een voordeel heeft
weten te behalen, wordt dit zoo gaarne
en „overwinning" uitgelegd.
Eensgezind en met volle animo maakt
Amersfoort zich op om de Konlnginne-
te gaan vieren. De samenstelling
i program dat zooveel mogelUk
moet bevredigen, ls m.l. geen
gemakkelUke taak voor het Huldtglngs-
Dlt zit met verschillende moel-
lUkheden. Ik noem nu maar dit: de zeer
slechte verbinding tusschen Soester-
kwartler en overige stadsdeelen maakt
het moetlUk een optocht van formaat te
indtrekken door alle stadswUken.
Het aanhoudend dalen van de spoorboo-
mooisten optocht tot een
mislukking maken, wanneer die den
overweg moest passeeren. Zoo zUn er
meerdere bezwaren.
De practlsche onmogelijkheid om alle
Soesterkwartlerders ln dezelfde mate te
laten meegenieten van de optochten als
de overige Amersfoorters heeft, dunkt
mU. de Oranjevereenlglng Socsterkwar-
tler die <jeel uitmaakt van het Huldi
gingscomité voor moetiUkheden ge
plaatst. Maar, ben lk wel Ingelicht, dan
hebben belde Oranjeverecnlglngen ge
tracht elkaar zooveel mogelUk tegemoet
te komen door aan weerskanten offers
te brengen.
Zoo zullen de bladen publiceerden
dit in den loop der'vorige weck de
Soesterkwartlerders zich de moeite
moeten getroosten een wandeling te ma
ken naar den Leusdcrweg. waar het
vuurwerk zal worden afgestoken. En op
Koninginnedag zal overig Amersfoort
een wandeling maken naar het Soester-
kwartler om daar een openlucht-voor
stelling bU te wonen.
Van weerszUden heeft men een offer
loeten brengen. Wanneer men nu ie
tak eens breed bekUkt. zit hier geener-
'l moeilijkheid in. want mer komt el-
aar als eerlUke menschen tegemoet en
dat ls Iets wat tot oprechte verheugenis
wat kleintjes zUn. wan-
weerskanten overwin
ningsbulletins ging uithangen of elkaar
i „overwinning" misgunde. De een zou
groot op kunnen gaan dat hU een
openluchtspel ln de wacht heeft ge
sleept en de ander, dat hU het vuurwerk
lor zich heeft „veroverd."
Juist zU. die een offer weten te bren-
de schoonste overwinning:
had gereden. Een groot bor
eelen rijweg ln beslag ni
hoofd gezien
zelfoverwinning. En c
verheugen,
i weg heeft
geven.
Oranje-vc
Huldlglngscomité e
gevonden om elk zUn deel
De leden van de belde
jgen vertrouwen stellen Ia
die blijkbaar eikaars ntoel-
lUkheden in vrlendschappelUke samen
werking hebben willen aanvoelen. An
dere vereenlglngen mogen hier een voor
beeld aan nemer: men bereikt slechts
het beoogde doel. wanneer men voor
opstel! een goede wU om elkaar te be
grijpen.
wat afgedaan",
dadelijk