De Eembode Zoo groeide het. in Rusland F. A. T U L P ZATERDAG 6 AUGUSTUS 1938 REDACTIE EN ADMINISTRATIE: Hngegrachl 38. T( Postcheque- ei 52ste JAARGANG NUMMER 19 WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR B A A R N KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. LOOPEN WIJ IN NEDERLAND GEVAAR? De oorzaken van de Godloosheid ,,'t Is maar goed, dat 't zoo weg ls." Dat ls een gedochte, ook wel eens uitgedrukt In woorden, die bij 'n merisch opkomt, wanneer we hoo- ren over revolutie oorlog, vernielde kerken, vermoorde priesters en goede mcnschcn. 't Is maar goed, dat 't zoover weg Is. Dat denken we ook wel eens van Rusland. Sinds 1917 heeft Rusland voor ons eigenlijk opgehouden een Euro- peesch land te zUn. 't Is voor een ver-weg Aziatisch rijk, waar alles gebeuren kan. Maar bi) ons!.... Och kom, wij zijn Immers veel te nuchter. En >y onsBloeiend katholiek leven!.. Groeiende katholieke actie. BIJ ons! TOEN het eerste nummer van d« godloozc krant, de „Bezbojnlk", ver scheen. konden de mcnschcn. die dat ding onder de oogen kregen, deze woor den lezen: „Wc hebben de tsnren van de wereld onttroond, nu gaan we die van den hemel onttronen." Nu staan er wel eens een enkele koer meer fanfare-woor den In een krant, bombast moet Je niet zoo dramatisch nemen. BIJ ons Intusschcn groeit In Europa het com- munlRtlsch-marxlstlsehc eenheidsfront. Dal front ls antl-Ood. Intusschen bre ken elk Jaar duizenden mensclien met hun geloof. Intusschen.... kUk i naar Europa, naar het Zuiden, het Oos ten. Maar bij ons?.... BU ons wordt stelselmatig propaganda gemaakt: wor den cellen gebouwd, mcnschcn gewor ven, stuk voor stuk. Maar bij ons zal toch niet?.... Ik weel 't niet, of 't bij ons nlct zal. Jawel, wij zijn nuchter. Laten we maar eens terugdenken aan den tyd der Hervorming. ME dunkt 't Is 't beste ons te spie gelen aan anderen. Hoe ls het ln Rusland gegaan? In zijn diepste wezen ts elke rnenrch godsdienstig. Ook de Rus, en we mogen wel zeggen, hl) heel bijzonder, was een godsdienstig mcnsch. Zijn ze nu daar ln Rusland opeens, ln 1917. tot de over tuiging gekomen, dat hun vaders en moeders en grootvaders en grootmoeders zich vergist hadden? Dat dat geloof aan Ood maar een baker-sprookje was? Hebben nu al die menschen, die met het Godsgeloof gebroken hebben, de voor zich zelf vast en zekere, bewezen over tuiging, dat er geen Ood bestaat? Maar neen! Die overtuiging kan nie mand hebben. D'r ls nog nooit Iemand geweest, en ei zal ook nooit iemand komen, die bewijst, dat er geen God ls. Dat bew|)s wordt ook niet geleverd in de tienduizenden vlugschriften, die de godloozc pers onder de menschen gooit. Al dc rcdenccrlngcn, die we daarin vin den, komen op twee dingen neet. Spot, sarcasme hoon voor het heilige. En een zoeken naar oen oplossing en verklaring van het bestaan der dingen zonder het bestaan van een Ood. Bewijzen? Niets. Kan ook niet. Want het ls niet waar, dat er geen God is. We komen daar naderhand op terug. MAAR hoe ls het dan mogelijk dat zooveel menschen?Ja, dat een eigenaardige geschiedenis. Ook weer een „hlstolre. qui se répète". Al voor de Fransche revolutie was de phllosofie van het materialisme van uit West-Europa doorgedrongen In de Russische lntellec- tueele kringen, universiteiten, enzoo- voorts. De philosophic van 't materia lisme, d.w.z. een mcnschclijk weten, dat uitgaat vnn dit princiep: daar ls alleen maar stof. stof, dlc zich beweegt, voor de rest bestaat er niets. Dus een ziel, een Ood, een eeuwigheid, allemaal domme dingen. Bestaan niet. Nu is 't een eigenaardig verschijnsel bU de volkeren, dat ldeeee altUd van het zoogonaamd- hoog naar zoogenaamd-laag komen, Wat nu aan de universiteiten geleerd wordt, dat druppelt en druppelt langzamerhand door cn ls over een Jaar of twintig onder de mnssu. ZOO ging het ook in Rusland, en niet alleen daar. met het materialisme. Verstoffelijking. Eenzijdige overschat ting, alleen waardccrlng voor het stof felijke. In dat land, geïnfecteerd door de epidemie van het materialisme, iwsun od -de helft van de vorige eeuw de leer van Marx. En ze vond er een vruchtbaren bodem. Marx kende ook alleen :imr „stof". En Marx- leer fac ie ifde bovendien een paradijs. Daar LET OP DE TEEKENEN! RUSLAND is per wegDaar werden priesters vermoord, kerken opgeblazen, diar kan van alles gebeuren Maar by ons, in NEDERLAND Bloeiend Katholiek leven. Groeiende Katholieke actie! MAAR WAAROM WAARSCHUWEN PAUS EN BISSCHOPPEN? leefden In Rusland tienduizenden men schen, die nog net genoeg hadden om niet van ellende te sterven. Menschen. die vechten moesten tegen armoe en nood om hun schrikkelijk bestaan vol houden. Marx leerde de gelijkheid, nlvellecrlng van alle standen. Marx preekte de revolutie van alle proleta riërs. Rusland ls een land van twee en twin tig mlllloen vlerkante kilometer. Daarop honderd vijftig mlllloen menschen. Daar waren en zijn nog lakten, waar de menschen niets an comfort en hygiëne, van staatshulp en staatscontrole. Daar moes- ploeterende menschen wel wanhopig worden, als ze kropen onder den knoet van hun ruwe, harde kas- tcclheeren. zulke menschen het lokkende lied van dc vrijheid komt!Als zulke menschen den storm-kreet hooren: „pro letariërs aller landen, vereenlgt u!" ONZE Paus heeft ln zijn Encycliek „Quadragcsimo Anno" een bepaalde soort menschen onder-handen genomen. meeste schuld dragen aan veel wanhoop cn veel godloosheid ln de wereld. „Nog zwaarder ls," zoo schrijft de Paus. „dc laksheid van hen te ver- i. die nalaten toestanden te veranderen, of uit den weg té ruimen, die dc gemoedeten der volkeren verblt- iren, waardoor een weg gebaand wordt n de maatschappij omver te gooien." De gevaarlijkste propagandisten van communisme en atheïsme zijn niet e communisten zelf. De gevaarlijkste propagandisten zijn de menschen, die mistoestanden konden en moesten ver- het nlot doen. De gevaar lijkste propagandisten zijn dc menschen, dlc als Chrlstenen de christelijke recht vaardigheid en liefde moesten beoefe- wat geen luxe ls. maar plicht die twee specifiek christelijke deug den omver loopen. Dat zijn de pioniers lommunlsme en atheïsme. Dan weer het scherpe woord van den Russlschen phUosoof Berdlajeff waar: .Het grootste argument tegen het chrls- endom leveren ln onzen tijd de Chris tenen zelf." DAAR speelde ln Rusland nog een andere factor heel sterk mee. Het Christendom was zuiver uiterlijkheid geworden. Jawel, Christus zit op den berg spreekt zijn „zaligheden", geeft zijn program, De menschen gaan langs Hem en laten Hem praten. Ze geloo—n wel. Massa's naam-Christenen! Menschen. van wie niet te begrijpen ls :h nog aan de Kerk houden. Het ls toch niet echt, en toch niet van binnen uit. Daar zit geen stukje Chris tendom door hun leven heen. Allemaal ulterll_kheld. Geen pest en geen besmetting ls zoo erg. Dat uiteriyk- Chrlstendom steekt aan. En langzamer hand weten de menschen. die aange stoken zijn, zelf niet meer beter, of het hoort zoo. Toen hebben daar ln 'Rusland een pnar gewiekste, geniale, Idealistische avonturiers den boel aan het rollen ge bracht. Ze Ucpen tegen het Christendom in. dat bU duizenden toch al zoo murw zoo voos was. Het viel ln elkaar. Zoo hebben ln Rusland 't materia lisme. het vastzitten aan de stof, plus i-hemel-schrclende wantoestanden, plus een grimas-Christendom meege- t arme land tot een „para- dys-zonder-Ood" te maken. Het zou zeer Interessant zyn eens na gaan. waar en of by ons die drie factoren ook al werken. En we zouden dan wanrschyniyk geneigd zyn de licht punten te bckyken en ons met een „kom. >in, zoo'n vaart zal het niet loopen'" m de kwestie af te maken. Of dat „blbt optimisme" raadzaam ui zyn, ls n andere kwestie. Waarom waarschuwt de Paus, en waarom waar de Bisschoppen? We beschou- dle nood-signalen gewooniyk veel te veel. nu Ja, als Iets, wat die menschen zoo af cn toe wel moeten doen. nc iicoucu In ons land parochies, waai nog geen vyftlg procent van de parochie zUn Paschen houdt. Dat zUn de onge- loovigen van morgen. Dat zUn de kwee kers van een godloos geslacht. Dat rijn de strijdende godloosen van over 'n Jaar. We zitten ln ons land voor een groot deel vast aan hat zulver-stoffelljke. We hebben ln ons land ook toestanden, die tegen ohriatelyke rechtvaardigheid en liefde zyn. En we hebben dat is mis schien het ergste ln ons land een sterk verbreid schyn-Chrlstendom. Menschen, die het Christendom belacheiyk maken, zonder ook maar één keer In hun leven er mee te spotten. Zoo lang rechtvaar digheid cn liefde niet het stigma, het sprekende kenteeken van ont zyn, zoo lang heeft ons Christendom geen stoot kracht, geen verweer, geen sterkte. En als vandaag morgen wat gebeurt, vliegt de boel uit elkander. Wie dat niet Inziet ls zoo dom, dat hij nlc. meer weet, dat Ie dom ls. En dat ls heel erg. Als er dus Iets zal moeten gebeuren, dan ls 't daar, waar we beginnen moeten. De drie besmettlngs-haarden, mate rialisme, onrechtvaardige toestanden, schyn-chrlstendom, moeten uitgebrand worden. Waar, elders deze dingen oor zaak van het vreeselljk verachynsel van godloosheid waren, daar zullen ze 't by ons ook zyn. c. T. HET DOOPBOEK DOODE dingen, die ons omringen, weten ons soms meer te vertellen dan levende menschen. Zy vertellen ons dingen, die geen mensch kan vertellen Voor mU ligt een doopboek. Ernstig en veelzeggend kUkt het my aan. Want dit doopboek heeft een respectabelen ouder dom. 'I Is voor eenlge dagen 100 Jsar geworden. 't Is het eerste en bet eenlge doopboek van onze parochie. En evengoed als ln 1838 het doopellngetje erin werd opgei evengoed werd er voor eenlge dagen den laatstgedoontc er In vermeld, en ln boek Is nog plaats voor tientallen ,vi Jaren. Wat een heorlUke gedachte ls dat. De H. Apostel Paulus spreekt In e. brief aan de Phlllppensers van he „wier uamen geschreven zyn In h bock des Levens. Hier voor me ligt ook een ..Uber vltt_. een boek des Levens". Toen ze gedoopt werden ontvingen allen die hier staar opgetcckend. hel leven der helllgmaken- de genade, het goddciyke leven ln hun ziel. En het geloovlgc volk weat dat te schatten op z'n waarde, want nu nog na 100 Jaren weten de menschen te ver tellen wie de eerste is geweest, die in de eerste parochiekerk werd gedoopt, en toen deze te klein was gewordei., en een mooie nieuwe verrees, wie daa- weer de eerste was. wien de levenbi .gende wa teren van het H. Doopsel over 't hoofd zyn gevloeid. Er zyn vele kerken die de doopboeken nog hebben van eeuwen ColuKklg maar dat ze zoo angstvallig zijn bewaard gebleven. Want ze komen tegenwoordig weer goed van Dat hebben dc oude pastoors, derd. honderd twintig, honderd dertig Jaar geleden zoo consciëntieus doopellngtn registreerden, ook niet voorzien, dat ze tegenwoordig s af stamming van Lienlgen Dultscher Ik heb velen het doopbewijs van hun grootvader. Ja overgrootvader moeten geven. Wat ls er ln onze parochie veranderd ln die 100 Jaar sinds het doopboek ls begonnen. Dc oude kerk.werd te klein, en moest door 'n nieuwe worden vervangen- De oude pastorie word ten slotte we gens ouderdomsgebreken afgebroken en een nieuw huls werd voor den pastoor gebouwd. De oude communiebank paste niet meer by de nieuwe kerk, en er kwam een mooie nieuwe voor ln de plaats. De biechtstoelen zyn voor eenlge Ja ren door nieuwe vervangen. Maar het doopboek ls nog altyd het zelfde. Het ls stevig gebonden In een brulnlee- ren band en kan nog lang den tyd trot- Ei zyn tegenwoordig nieuwe doopboe ken te krijgen, met keurig gedrukte ko lommen. waarin alles zoo gemakkeiyk en zoo overzichtelijk kan worden aange- teekend, maar toch., Ik zou het oude eerwaardige er niet voor willen rullen. Menig doopboek heeft woelige en slechte tyden gekend. Ons doopboek heeft ln zyn honderd Jaren ons Nederland gelukkig ln vrede zien leven. Wel zUn er reeds velen, die er ln ston den opgeteekend, -ok in een ander boek genoteerd, het „ao Jenboek", maar ze hebben toch allen m ons vreedzaam dorpje een bestendigen vredestyd nen genieten. Wat een reden tot dankbaarheid aan den goeden God. Ons doopboek spreekt van zoo veel! Van de uitbreiding der parochie, hei stygend aantal doopellngcn ln den loop der Jaren. Het doopboek ls een graadmeter vooi de geesteiyke gezondheid van de ge huwden. Menig doopboek ls een aanklacht te gen hen. die met ongeoorloofde midde len het getal der doopellngcn doen da len beneden df voor het aanta Doopboek! Boek van Gods genade zegen! De H. Koning f.odewyk van Frankryk noemde zich ..Lodewyk van Polssy" omdat hy daar gedoopt was en hy de drie handvollen doopwater hooger achtte dan al de edelsteenen zyner kroon. Mogen al dc boek ook eens eeuwig staan ln het boek des levens. A. K. ■CHOOLBOEKEN f voer Igdtra Onderwlle-lnrlohtlng Zandt ons uw ■ookonlUsf WIJ vonovaon alios voor u SCHOOL LN KANTOORBOEKHANDEL H. ELZENAAR SST Een trooitelooi-kale vlakte, voor een groot deel uitgegraven en voor het overige vol stoppels en omgehakte boomen, hier zou hel Boschbad Birk- hoven te Amers/oort lijn gekomen, als een telegram van Jen Minister t Economische Zaken de werkzaamheden niet I HET PAPIEREN PARADIJS Heeft het goede boek een Biechten naam? Er was een tyd. dat alle boeken al thans alle romans, een Biechten naam hadden. Dc romanschrijvers hielden daar zelf rekening mee. En zoo lazen we ln de inleiding van een roman ln deelen. welke ln het midden der acht tiende eeuw verscheen: ..Groote steden hebben behoefte schouwburgen en ontaarde menschen aan romans Nog nimmer heeft een kulsch meisje een roman gelezen daarom heb Ik aan dit boek een zeer dutdeiyken titel gegeven, zoodat i by het openen ervan weet. waar i aan toe Is. Het meisje, dat dien ten spyt. er ook maar één pagina zou durven lezen, ls verloren. Doch dat zy haar onlergang niet aa: boek wyte! Hei kwaad was reeds daar vóór geschied. En daar ze er eenmaal mee begonnen ls moet ze ook i met lezen doorgaan, want zy heeft niets meer te verliezen." Zoo'n slechte naam had het niet ge heel onschuldige bc:k vroeger. De tyden zyn veranderd. Het slechte boek heeft ln de burger- maatschappy veel van zyn slechten naam verloren. Een zekere gedurfdheid ln dit opricht schijnt zelfs voor chique >e willen doorgaan. Ja. zoozeer ls de wereld ln dit opzicht veranderd, dat de vraag gewettigd welke wc boven dit beschouwlnkje dn ken lieten: „Heeft het GOEDE boek elsn slechten naam? We hoorden dezer dagen van een - dlensteiyk predikant, die de geloovlgen opwekte enkel goede boeken aan ver wanten en kennissen cadeau te doen. Ze zullen er wel teleurgesteld over werd eraan toegevoegd, ..maar ge hoeft U dan ln geen geval verwyten hun ver gif geschonken te hebben." Een kras woord En misschien zyn er wel menschen on der ons. die een goed boek teleurstel lend vinden, omdat het.niet slecht is. Maar mogen wc er .niet op vertrouwen dat dergelijke verdierlijkte wezens zondering zUn? Een werkeiyk goed boek stelt nle leur. Sommigen hebben alleen ln KANTOORBOCKHANDEL HET VULPENHUIS Laagestr. G5 Lo. Kronnne.tr. - Telet. JZ6 SCHOOLBOEKEN ontnuchtering zyn geweest, dat de stopzetting der werkzaamheden hee- lemaal geen gevolg ls geweest van het bewuste adres, noch van alle persoon lijke acties die daarmede verband hlel- men de geruchten gelooven, dan zyn het louter financlcele overwegin gen geweest die het plan deden strui kelen. En die overwegingen zouden dan n zyn gebracht door personen die commcrclcele belangen blf een ver hindering van het Natuurbad zouden hebben. zyn slechts, schrijf lk. geruchten. Maar zeer aannemeiyke geruchten. Maar het la teekenend voor den tyd en de moatschappy waarin wy leven, dat waar moreele overwegingen te licht worden bevonden, flnanclëele overwe gingen de schaal finaal doen overslaan. yver de verboden vrucht sappiger voor gesteld dan ze is zyn de boeken uit Coolens eerste pe riode flauw of saai? Vervelen schrijvers als Van Duin kerken en Kuyle? Valt er van ChesUrton en Belloc niets te leeren? Tellen Henri Ghéon en Frangols Mau- riac niet mee? Maar men vergeet, dat het goede boek niet hetzelfde ls als het boek dat niet slecht ls. Een boek. dat enkel niet slecht is. dat ls.. la. dat ls alleen maar niet slecht. En dat ls niet veel. Neen, het goede boek heeft geen slech ten naam. Maar „goed boek" Is een slechten naam voor een werk, dat enkel slecht Is. MOREELE EN FINANCIEELE WAARDEN Toen verleden Zaterdag „De van alle bladen als eerste bulletlneerde dat van minislerlëele zijde bericht binnengekomen, tengevolge waarvai aanleg van het Natuurbad ln Blrkhoven moest worden stopgezet, waren er zeer velen ole verlicht opademden. Pd dat „ademen" bleef het niet, want van sommigen maakte rich een ware victoriestemming meester. Ik sprak er die zich op de borst sloegen en zeiden: „Nou, hoe hebben we dat gelapt?" Die „we" zouden dan de onderteeke- naars moeten zyn geweest van het adres van de Katholieken, waar?" van argument verzocht werd geen sub sidie uit het Werkfonds ter beschikking te stellen. RUZIE OM EEN WEGGETJE. We hadden ons gewrongen door vol menschen om het salonnetje. --ar voor advocRien en pers te bereiken. Dit salonnetje, het zy ln vertrouwen gezegd, is de oude keuken uit den tijd toen er nog vreedzame huishoudens leefden in het tegen woordige kantongcrechtsgebouw. In deze keuken heerschte een opgewekte bedrijvig heid. Waar vroeger pannen en borden ram melden ratelen nu de stemmen van vele itseUJke Journalisten over actueele vraag stukken als het wachtgelderschap onderwijs, den Booster gemeenteraad en het Boschbodschrljven van Minister Romiue. En juist toen hier het debat in een zeer opgewonden stadium geraakte, kreeg een der heeren het heldere idee eens z'n hoc.'d bulten de deur te steken. En daarby te erva ren dat de gang leeg was omdat de zitting al lang whs begonnen. De pers deed haar Intrede Juist toen ren hoogbejaarde baas, blijkbaar de Methusa- lem van Hoogl"n(lirveen, met forschc stem zij getulgenve ringen aflegde. We verzeilden midden ln een oude zaak waur we al eer over schreven. Het ging over een weggetje, dat zekere a voor rijwiclverkeer had afgesloten. Dit weg getje voert tn de richting van de kerk van Hooglanderveen en was dus van groot be lang voor godvreezendo en plichtsgetrouwe wielrijders dte geen kilometers wilden omrij den. Mocht die li tr S. dit pod n De nieuwe wegenwet zegt dat de eigen van een openbare weg hel karakter van zen weg niet mag veranderen, wanneer d weg gedurende de laatste 30 Jaren openbaar ger. Nu is deze wegenlegger helaas voor de provincie Utrecht nog ln dc maak dus moes ten er getuigen komen die konden verklaren of de weg gedurende dc laatste 30 jaren openbaar was geweest of niet. En daarom stond de ou Na hom volgde een dame die in lecltyd voor haar voorganger niet wilde onderdoen, de 73-Jarigv weduwe V. Ze verklaarde dat hot paadje ook andere geloopen had cn speelde daa de kaart van den verdediger, mr. Baron RoëlL Want deze riep: zie Je wei. offlcieele weg. Het ls een pad zoo vele door uitslijten ontstaan. En bovendien, voegde hij er aan toe. Is dit een ruzie waar voor de kantonrechter misbruikt wordt. .Misbruikt wordt." glimlachte de kant ..Die men hiervoor tracht te verbeterde de verdediger voorzichtig. Het verhoor van de weduwe was een bhj- spelletje op zichzelf en toen te klaar was cn ultgenoodigd werd lo gaan zitten, riep ze „Ja. ik heb d'r al genog van." Toch ls het met die weduwe een vervelend geval, want zy ts dc inwonende schoonmoe der van den aanbrenger van deze zaak en juist op haar verklaringen dreigt het heele gevalletje op een ,jof" voor dezen uit te „Laat eerst de administratie uitmaken of deze weg op den legger moet komen." raad de de verdediger aan, „alvorens een beslis sing genomen wordt." juist met den legger wacht tot deze zaak beslist ls" opperde de Amtenaar dte een gul den of een dug had geéisclit. ..U kunt naar boven gaan om getuigengeld te halen." fluisterde de deurwaarder 'den be jaarden burger in. ze blijdschap over een afgewend gevaar wordt Intusschen aanmerkelijk getemperd door de consequenties voor de werkloozen. Weike bedenkingen men ook tegen den aard van dit werkobject mag hebben, lk heb zelden een object gezien dat zoo volmaakt als groote werkverschaffing zou kunnen dienen. De noodzaak, waar door dit werk zou komen te vallen onder normale aanbesteding, ls er niet. De arbeidsloonen overtreffen met meer nog dan het verelschte percentage de mate riaalkosten. Duur en omvang garandeer den den arbeiders een ruime werkgele genheid. Maar de bewondering die we voor deze werkverschaffing hebben mag niet het zitten we voor altyd opgescheept mei een ltten we voor altyd opgescheept met een gelegenheid die ons als katholiek zal ergeren. Wanneer wy dit laatste overwegen, dan wordt het voor ons, katholieken, een eerezaak zoo energiek mogelijk mede te werken aan het openen van voor uitzichten op een ander, evenwaardig werkobject. Te meer nog. wyi juist nu ook de werkzaamheden aan de Blrkho- vensche sportterreinen voltooid zijn. Gemakkelijk zal dat niet vallen, want veelal biyken dOtir haken en oogen te zitten waar men ze niet verwacht. wy zullen er niet af zyn met te zeg gen: aan de andere zyde zullen ze wel sip Irijken nu de zaak niet doorgaat. Neen, met het nypend vraagstuk der werkloozen heeft een „andere zyde" niets uit te staan. De katholieken hebben een ergernii minder. Geen offer mocht te zwaar zyn n het doel te bereiken. Maar men dient te bedenken dat al leen de werkloozen dit hebben betaald "aa d"" br0O(1 e" hun *evoel v*n „Ik kan geen trappen klimmen, meneer dt Groot." zei deze En dus werd het bedraf netjes naar beneden gebracht EEN CROQUETJE IN DE GANG. Een bakker in dc Langestraat te Amers foort heeft achter z'n winkel een lunch room, en daar naast loopt een gang. Nu was er een agmt gekomen cn die zag, dat er een croquetje en een broodje met ei In de gang werden verkocht. Bon! Tie verdediger betoogde aan de band van een desbetref fend wetsartikel, dat hier heel goed ver kocht mocht worden. En bovendien was men op deze wijze de politie ter wille. Want late drinkers, die hun honger wilden stillen behoefden dan niet de lunchroom die meer voor rustige burgers is bestemd, op stelten te zetten en konden met een zoet lijntje de gang weer worden uitgeduwd. Hier etsch- te de Amtenaar f of 3 dagen. En de kan- tonrechter zal over 8 dagen uitspraak doen CIRCUSRECLAME. Dezelfde bakker had nog een zonde bt gaaa Hij nad dc Arbeidswet overtreden dool twee man tot kwart voor twaalf 's nachts aan 't werk te hebben. Overmacht Er kwam namelijk een circus naar Amers foort en de bakker verheugde zich in de al leen-leverantie van oudbakken brood. Voor 500 man die ln 300 wagens zouden komen. Helaas waren deze vooruitzichten heele- maal in overeenstemming met de bont-los- testlsche circusreclame. Een Leldsche colle ga had gewaarschuwd dat er geen 500 man. maar 150 waren gekomen. En dat met deze Daar zat de bakker nu met al z'n deeg. Om een geweldige strop te ontgaan heeft hij eerlijkheden a cakt. „Nou, als een strop van 300 gulden wordt ontgaan en we veroordeelen tot f 100 gulden boete, dan ls hu nog voordeellg uit", meen de de kantonrechter. Waarop de verdediger, nog steeds mr Ba ron Roell, glimlachte De Ambtenaar eischic 3 maal f 8 of 3 maal 4 dagen. De kantonrechter veroordeelde tot WERNER VOOR WIJNEN EN GEDISTILLEERD D'ARNHEMSCHE POORT TEL. 242

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1