De Eembode
GODLOOSHEID
F. A. T U L P
52rfc JAARGANG NUMMER 21 ZATERDAG 20 AUCUSTUS 1938
kwart. Zg. volkaabonnementen 5 eta p. weak.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
tangegracht 38. TeL 314 - AMERSFOORT
Postcheque- en Olronummer 44384
WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR B A A R N
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
DE STRIJD TEGEN DE
GODLOOSHEID
De strijd tegen de Godloosheid.
Men zou verwachten, dat er een storm
van verontwaardiging zou opgaan, nu in
onzen tijd geprobeerd wordt het funda
ment van heel de samenleving weg te
slaan. Want het geloof-aan-God ls dat
Inderdaad. Als dat gelool weg Is. dan ls
practlsch niets meer veilig en zeker. Ik
gelool niet ln een blijvende verbroede
ring van de menschheld, als daar de
Oodsgedachle niet onder zit. Ik gelool
niet aan blijvende, let wel „blijvende"
eerlijkheid en rechtvaardigheid en men-
schen-llcide en waarachtigheid, enfin,
aan alle zoogenaamde maatschappelijke
deugden, als het geloof aan Ood die
deugden niet draagt. Want als do mensch
niet om Ood goed ls. dan zal hij 't om
zichzelf zUn. En dan ls het gauw genoeg
voorbij. Wie het niet gelooft, laat
maar eens een verklaring geven
onze elgontUdsche geschiedenis, die
zwaar ls, en zoo donker. Julzf omdat de
gedachte aan Ood niet dragend en i
lichtend werkt.
V/al men üub zou verwaenten. vc
tegen die roof aan de menschheld.
üodsgcloof weg. dat ls niet gebeurd,
ook wel niet gebeuren.
Ol dat mtllloenen-leger van godloozen
d tegenover
vinden? Jawel, t
i. heel z
n mlllloencn-legcr tegenover Dit
ts geen Helle, maar werkelijkheid. Dat
mlllloenen-leger heet: Kerk. Eii
Kerk zal winnen. Dat Is heel zeker, al
lijkt het af en toe ook anders. De Man.
die die Kerk gesticht heeft, heeft
haar gezegd: „De krachten der hel
len haar niet overweldigen" En tegen
haar zei HIJ: „Wees niet bang. Ik heb de
wereld overwonnen."
Die Kerk hebben wU een eigenaardige
naam gegeven: Strijdende Kerk.
Oud ls ze. Negentien-honderd jaren.
En ze heelt het ln die negentien eeuwen
niet gcmakkelUk gehad. Ik gelool niet.
dat ze het êên eeuw rustig heeft gehad.
Van binnen en van bulten ls ze bestookt.
Stormen zun over haar gekomen, dat de
rot* waarop ze gegrondvest werd. er van
rilde. De knapste geschledschrUvers
staan tegenover haar als tegenover een
laadsel. Wanneer Iemand n'lmportc
welk moment ln de geschiedenis als
gangspunt neemt, en hu kUkt dan i
de Kerk. dan moet hij dit zeggen: dal
kan zoo geen vUftlg Jaren duren,
ls 't kapot. Die vUftlg Jaren gaan voor
bij. Het blijft. Niet kapot. Maar heel en
gaaf. En vijfhonderd Jaren gaan voorbU.
Het ls nog niet stuk. En vutdulzcnd Ja
ren zullen voorbUgaan. als Ood ten
minste de aarde zoolang nog zal laten
draalen, en 't zal nog niet stuk zUn,
Want HU. die de Kerk stichtte, heeft
gezegd: ,lk ben met u tot aan het einde
der tUden."
En Diezelfde neeft al zUn woorden be
waarheid. Zelfs dat oogenschUnlUk zeer
dwaze woord dat HU zou doodgeslagen
worden en gekruist, maar op den derden
dag zou verrijzen. Omdat dit onmogelUk
dwaze woord uitgekomen ls. neem lk al
zijn woorden en elk van zUn woorden
aan.
Die strUdende Kerk ls veel ouder dan
de strUdende bond van godloozcn. Ze
heeft IndertUd negentienhonderd
jaar geleden den strUd aangebonden
tegen een wereld, die minstens zoo god
loos was als de onze. Ze beschikte toen
niet over mlllloenen strijders. Twaalf
vlsschers plus een paar duizend men-
schen, die wel gedoopt waren, maar met
het Doopsel nog lang niet strijders
Toch heeft die Kerk toen gewonnen
Gewonnen. In zoover ze niet ten onder
gebracht ls. En ze hebben toch van alles
geprakkezeerd om haar te verderven
Joden en heidenen. Eeuw aan eeuw. en
dag na dag. En eigen kinderen I Wat
onze oude Vondel schrijft van gepUnJgdc
ouders dat heeft de Moederkerk volop
doorgemaakt.
.Ach. de ouders telen 't kind en
brengen 't groot met smart.
De kleinen treên op 't kleed, de
grooten treên op 't hart."
Ze heeft toch gewonnen. Ze werd niet
ten onder gebracht. Ze heeft haar groot»
Ideeën, de heilige Idealen van Christus'
Evangelie als een stuk zuurdeesem ln
deze smakelooze wereld gestoken.
En dis Kerk. die al lang weg moest
zUn. stuurt vandaag nog haar
kinderen naar. Ja waarheen niet. Naar
melaatschen-ellanden en banjo's, i
ruimte ln en de Usvlakten op na:
Nieuw Guinea en Mldden-Afrlka. o
van Papoea's en boschjes-mannen he
Ugen te maken.
IndertUd heeft die strUdende Kerk
gewonnen. Twaalf vlsschers en 'n pat
duizend mannen en vrouwen, tegenover
een wereld, die hard was als een I
ongeloovlg als de duivel zelf. en stinkend
als 'n varkensstal, van de vuiligheid. Ze
heeft gewonnen. Komaan, dat geeft
Wat die atrljdende Kerk dan doett
Ze vecht niet met kanonnen en vlieg
tuigen. Ze betaalt geen halve cent aan
laboratoria voor gifgassen en exploelo-
mlddclen. Want Christus heeft gezegd:
„MUn rUk ls niet van deze wereld. Als
mijn rUk van deze wereld was, dan sou-
mUn dienaars zich te weer hebben
gesteld."
„Onze strUd gaat niet tegen vleesch
bloed", zoo heeft eens de beste en
geniaalste generaal uit 't Christus-leger
Paulus verzekerd. Onse strUd gaat
tegen hccrschappUen en
wereldbeheerschers der
De strUdende Kerk vecht niet tegen
menschen. maar tegen Ideeën.
En de Ideeën beheerschen de wereld.
Dc Idee maakt of mismaakt een ding.
Een vliegmachine ls Iets goeds, «en
grandioze uitvinding, zoo goed als de
radio. Maar de idee, die er schter zit
mismaakt een vliegmachine tot een wan
hoop en radeloosheid brengende ma
chine en de radio tot een gif-trechter.
De Idee doet 't. Het ls immers heele-
maal niet hetzelfde, hoe of wat Ik denk
over huwelUk en kinderopvoeding, over
loven en sterven, over rechtvaardigheid
en menschenllefde. Naar gelang de Idee
Is. kan lets zUn of worden tot een vloek
of tot een zegen.
De Kerk strUdt tegen de valsche Idee.
Daarom heeft se geen stormhelmen, gas
maskers en perfect geoutilleerde mltrall -
leusea Ze heeft andere wapena. „Wape
nen van het licht" heeft Sint Paulua die
genoemd.
Ze stelt tegenover de leute»
xen tUd de waarheid.
En die waarheid zal winnen. Dc waar
heid wint aliUd. Moet winnen. Want
een mensch kopschuw wordt van de
draaiende, wielende meeningen van den
dag. dan ls dat geen wonder, maar hel
zal hem heendrUven naar het licht. Eer
mensch ln 't donker houdt 't niet uit.
Ze stelt tegenover de rechtloosheid er
het onrecht van deien tijd het recht en
de gerechtigheid.
Onze tUd kent maar éën rechtmacht.
Een stoomwals, die alles plet. Die stoom
wals wil ook de Kerk. Maar een roti
laat zich nlst pletten. Hoeven ze niet U
probeeren. Die rots zal het recht en dt
gerechtigheid dragen. Ze zyllen alles
kunnen pletten, de rots der Kerk nooit!
Ze stelt tegenover den haat van dei
tijd liefde. Onze wereld la gruwel Uk
KANTOORBOIKHANDIL
HET VULPENHUIS
LaageeU. SS Krommwtr. - T«l#l. M«
SCHOOLBOEKEN
onderwijs.
liefdeloos. Wat se Indertijd.
bUna twee eeuwen geleden, geba
zeld hebben over „vrijheid, gelUkheid.
broederschap," dat probeeren ze nu weet
i 't toen mislukt Is. mislukt 't nu
Menschenhaat laat slch niet com-
i. De mensch Is egoist van-
blnnen-ult. En er moet heel wat ge
beuren. en een heel bUzonder princiep
de menschheld tot liefde
brengen.
„Seld umschlungen, Mtlllonen," la 'n
prachtig ideaal, maar alleen te verwe-
ïenlUken ln Ood. andera nooit.
Daarom stelt da strijdende Kerk te
genover het barre. Ijskoude, moordende
ongeloof van deren tijd. het geloof,
Het geloof aan den eenen Ood. het
geloof aan ZUn woord.
Oeen geloof la zoo gefundeerd. Oeea
woord zoo waar. Hoe ls het mogelUk. dat
menschen ln de menschheld kunnen ge-
looven en niet ln Ood. We zien eiken
dag, dat de eene mensch den ander een
wolf ls. Dat komt niet hiervandaan, dat
die mensch-wolt niet ln de menschheld
gelooft, maar omdat hU niet ln Ood ge
looft. Alleen de mensch. die In Ood
gelooft, verliest blUvend zUn wolfs-aard.
HU wordt kind en leert ln zUn mede-
mensch ook een kind zien. Kind van
Ood HU neemt Oods woord. Dat heeft
de kracht het uitzicht van de wereld en
van eiken mensch te veranderen.
Zoo staat de strUdende Kerk legen de
strUdende bond van godluoten. De Kerk
zal winnen. Zooals se allUd gewonnen
heeft. De wegen naar Canossa en naar
Rome zUn vele dulzcnde.
Of die strUd lang zal duren. Dat hangt
er vanaf. Ood heeft een eeuwigheid lang
den tUd. En ln de strUdende Kerk «Un
veel soldaten, die te weinig begrijpen van
eeuwen-oude wachtwoorden en com
mando's.
Als onder ons gerechtigheid en waar
heid, liefde sn geloof maar altijd staan
tegen onrecht en leugen, haat en onge
loof. dan zal de strUd gauw ges', reden
gijn.
Ood heeft den UJd.
HOE WERKT HET ARTSENBUREAU
TE LOURDES?
Met de uiterste
voorzichtigheid
De Directeur van 't „Bur i des Con-
stations'' te Lourdes, dr. Vallet, heeft
ecnlgen tUd geleden belangrijke mede-
dee.lngen gedaan, waaruit duldelUk
blUkt. met welke omzichtigheid ln Lour
des de gevallen van genezing worden
behandeld.
Ieder Jaar komen ruim 25.000 zieken
aar Lourdes; geregeld worden ieder
.aar minstens tien genezingen door het
Artsenbureau vastgesteld, waarvoor geen
natuurlUke verklaring Is te vinden. Het
Bureau des Constatatlons, zooals de offl-
clëele naam van dit medisch Instituut
luidt, is uitsluitend toegankelUk voor
artsen, onverschillig van welke religie of
opvatting zU ook mogen zUn. In 1890
werd het Bureau bezocht door 27 genees-
hecrcn; ln 1900 bedroeg dit aantal 216.
ln 1930 998. In de laatste Jaren ls het
aantal geneesheeren. dat uit alle landen
der wereld ln Lourdes samenkomt, steeds
meer dan 800.
Alle zieken, die naar Lourdes komen,
moeten ln het bezit zUn van een lcglti-
matlekaart en van een rapport, waarin
het verloop der ziekte staat geschreven.
Wanneer een der zieken beweert, dat hU
genezen is, wordt de patiënt aan oen
nauwkeurig onderzoek onderworpen, ter-
wUl ook het rapport van den behande-
lenden geneesheer nauwkeurig wordt
bestudeerd. De geneesheeren van het
Bureau gaan hterbU met de uiterste
voorzichtigheid te werk. en er verloopt
steeds minstens een Jaar, soms zelfs
twee of vier Jaar. alvorens het Bureau
een definitieve uitspraak doet.
In bedoelde periode wordt de genezen
patiënt op regelmatige tijden onderzocht
door geneesheeren van de .Association
médlcale" van Lourdes. Deze organisatie
werd ln 1926 gesticht en telt thans
dan 2400 leden, alle geneesheeren,
hoorende tot 20 verschillende natl
litciten. De taak der leden bestaat i
namelijk hierin, dat zU de rapporten
over de genezingen ln Lourdes bestu-
deeren en de patiënten hunner omge
ving, die ln Lourdes gcnzlng hebben ge
vonden, bU bun terugkeer ln de plaats
hunner Inwoning regelmatig onderzoe
ken. Op grond van deze mededeellngen
der controlecrende geneesheeren neemt
dan het Medisch Bureau in Lourder
tenslotte zUn eindconclusie. In vele ge
vallen moeten de genezen patiënten zelfs
persoonlUk soms naar Lourdes komen,
om zich door de daar aanwezige dokters
te laten onderzoeken.
Dc Medische Jury moet steeds
stens uit 25 dokters bestaan, die de vol
gende vragen te beantwoorden krijgen:
1) Heeft de beschreven ziekte wer-
kelUk bestaan en was de patiënt toen de
ziekte op haar hoogtepunt gekomen
ln Lourdes?
2) Is de patiënt genezen? Was
voren reeds eenlge verbetering was
nemen? Werden geneesmiddelen
brulkt?
3> Kan volgens den tegenwoordtgen
stand van de wetenschap de genezing
toegeschreven worden aan een natuur-
UJk proces?
Alvorens de verklaring wordt gegeven,
ut een genezing niet op natuurlUke
wUzc verklaarbaar zou zUn, moei deze
zich voltrokken hebben In een tijdsver
loop van 24 uur, zonder hulp van medi
camenten en zonder dat tevoren reeds
een begin van een natuurlUk genezings
proces was waar te nemen
Het woord „wonder" wordt door het
Medisch Bureau nooit gebruikt. Het
Bureau bepaalt er zich toe te consta-
n, dat een of andere genezing vol-
wctenschappclUkcn weg, aard en
middelen niet verklaard kan norden. De
meeste genezingen, die te Lourdes ge
constateerd werden (ongeveer 70 pro
cent) betreffen gevallen van tuber-
Het Bureau houdt zich absoluut niet
bezig met genezingen van nei
ten, onverschillig van welke
Een nieuwe geest.
De redactie van net dagblad .X'Italia"
/an MUaan ontving dezer dagen uit den
ewerskrlng een aeer Interessanten brief.
De schrijver verzocht de redactie, een
artikel te sohrUven. getiteld „UHnoodl-
{Ing tot gebed".
Bidden la aldus de briefschrUver
net grootste geboa en de grootste be
hoefte van onzen tUd.
Vele obristenen rijn onbewust het
lach toffer geworden van een alom ver
breide philosophic van actie en ulterlUk
lucoes. En deze actiekoorts Is lil den
jrond genomen nlete anders dan een
mooi vermomd materialisme.
Al te veel christenen hebben tegen
woordig den geert van gebed verloren,
ie voelen er niets meer voor. Ze denken,
iat bidden tijdverlies Is. en ze maken
tr zich maar zoo gauw mogelUk van af,
mechanisch en zonder er bU na te den-
Het gebed ls de wortel en de basis van
iedere andere actie. De ware christen
vat iedere gedachte zoodanig op, dat ts
een gebed wordt.
Wie bidt, - handelt I
WU moeten gelooven aan de waarde
en de macht van het gebed.
Het gebed kan alles, wat wU maar
kunnen denken, en eel fa datgene, wat
wU onmogelUk achten want MJ Ood la
illes mogelUk.
■CHOOLBOEKEN
Iedere Qsderwl|«-I«fle8r4l»|
Uw aeeaasiëil
Het gebed M bet machUgite «apen i
tegen de vijanden van Ood en de Kerk.
Ja, het ls het eenige wapen, dat werke-
lUk doeltreffend Is Andere wapenen
kunnen den rijano wel bulten gevecht
«tellen, maar het gebed
den rUand. het verandert hem In
vriend.
Zoo waa het vroeger zoo ls het m
Dat gelooven wij. En daarom aUn wU
ir ook zeker van. dat al de vijanden van
>od en Kerk zullen woi
De H Vader zegt ons tot C
net allen nadruk Bidt - B
Daarmee wil hU zeggen, dr
het gebed
t tUn. De
rhrlatenheld moet bidden blijven bid
den t Bidden met vo, vertrouwen, want
bidden en terUtelen,...
Maar bidden met
wu alle* kunnen ,o Ood, die ons ver
sterkt. dat lade aegepraal. die de
Sfeenen spreken.
e hielden
niet op met Juichen: Oswgend de Ko
ning. die komt ln naam das Hecrtn. Ho-
tan na ln den hooge!
Verbeten liepen eenlge FailK*n mee
ie konden het niet meer harden! En te
-Toegen Jesuz. dat HU ZUn leerlingen
ot zwijgen sou brengen.
Toen sprak Jesuz als deean zwijgen,
•uilen de rteenen roepen.
rich, wat Jesuz voor
niet op dm sn-
„KATHOLIEKE" JOUR
NALISTIEK
„Zie Je. dM is
pastoor, die sens bl) me was komen op-
loopen sn hst laatstverschenen num-
van „De Eembode" van m'n bureau
wegkaapte en openvouwde. „Uitstekend,
een hoofdartikel over de neutrale pers
en de verkeerde werking daarvan. Maar..
se weten tegenwoordig den schijn te
wokken alsof ze nog roomacher «Un dan
de Paus sn of at meer aoogenoamd ka
tholiek nieuws geven dan de katholieke
krant self. En dan wordt er nog gepoogd
om allea wat maar eenlgaxlna kan «loo
ien. er uit te houden. Oa dtsi maar eens
tegen de neutrale krant preeken ot
spreken
.Maar mijns lntl»ns ligt die heele
manier van berichtgeving ar toch wel
een beetje te dik bovenop
„Ja natuurlUkbeaamde de paaloor.
„Maar dal ziet de oppervlakkige burger
s'n binnenzak een nummer van een der
zoo niet Neem nu bUvoorbeeld dit das-
blad -.-na." en /.Un Eerwaarde haalde uit
tot politieks
de allereerste plaats tot de voornaamste
en belangrUkate actie. tot het ge-
da eene steen
•ren blijven
Dat was de taal der sternen
I Daar ls nog een «teen, die «preekt.
Ja. het ls er Jesus zei lot Petrus Oe «ut Petru
>p deze «teenrot» saJ lk MUn kerk I
ven en de poorten der bel zullen haai
:iltt overweldigen.
Negentien eeuwen getuigen vn het
geld tegen die ateenrots.
Maar ze bluft getuigen, dat de woor-
jen van Jesua onvergankelijk zijn
Ze staat e, nog.... terwUl alle men-
:he»Jhe instellingen verdwenen.
Hoeveel eeuwen tal as nog blUven ge-
t slch
neutraal en het dost vreesslUk katho
liek. Hier. een bericht over een diaman
ten priesterfeest met drie koppen waar
van er een over twee kolom Dat aUAL
Wanneer Je nu weten wilt hoe een
it slch ii
Wat o
«Un vi
tUd noodlg heeft dat la -
;ebed. Oebed. dat Is dr verhevenste en
vruchtbaarste actie.
Wie goed weet te bidden, weet ook
goed te leven en te handelen In politiek
opzicht.
Op o REGENACHTIGEN vacaniie-dag
Brengt OKI DO Z0NNIGEN lach!
M Pagina's 18 Ft. Overal verkrijgbaar
bare zitting een kwartiertje aan den gang
Deurwaarder, gaat u een» kijken of
iemand een oproeping MJ zich heelt", vroeg
de kntonrechter. Maar het waren alleen
enkele belangstellenden die achter ln de san I
stonden, wachtend op spannende gebeurtc-
het gebouw aan te vegen en WJ kwam ni
enkele oogenbllkken terug met een Julfroti»
die hij in een of andere kamer of gang har
De Juffrouw stond r stat onwennig bij
UI was een koopvrouw uit de Muurhuizen
■n wa« met haar nog niet 14-Jsrlg Gerrltje
dlgde ie slch.
..Met de leerpllehtwel heeft dit niets ts
maken" onderrichtte de kantonrechter. „Dit
is weer een andere wet: de Arbeidswet noe
men se die. Eer uw zoontje weer mee gaat
verkoopen moet hel 14 Jaar zijn.
,.'t te een melaje". prevelde de Juffrouw.,
„Dan laat u uw zoontje maar tot dien
tijd ln de wei spelen", gin* de kantonrech
ter ongestoord verder.
En ook de Ambtenaar heen alecJita door
drongen van het volksgebruik uit deze «tre
ken dat de melajra Jongensnamen geeft met
.Je" er achter.
„Het ia een meisje" herhaalde de Juffrouw
met meer aandrang.
„Nou. uw melaje dan" klonk het vanach
ter de groene tafeL D
3 gulden of 1 dag.
De Juffrouw wna ar
nou In de 48 Jaar nog
keuring" art ie.
„Alle soele dingen bi
de kantonrechter.
.Liever niet", am rekt
„Nou. dan maar M
de kantonrechter die
RN DAT KON NOG RIJDEN OOK.
„Zoo", zei de kantonrechter, „u u de man
uit Renjwou die een aekeren v. R op een
motorrijwiel beef» laten rijden en dat mute
twee remmen, een hoorn, een spiegel, en een
nog Daar ut elgenlUk
daarvoor den leeftijd nog
De eiach van viermaal 8 gulden we»d door
den kantonrechter teruggebracht
Maar loen kwam met ..dat 1<
tje vlsschen al ln bet nel", maa
er een politieman dis dn*
zette. Dat
en twee gesuste»* die door het voor rijwie
len verboden Wstermolenschr
Barneveld netelen D» getuatera
gens haar verklaring vroeger ln Barneveld
enkele dagen door te t*
„Vroeger." vertelde een der tv
sn we er altijd door netaen.
rle weken mor hl dat niet mee
naar de paadje» a
self» ook niet?" verwonderde d
ter zich
„Nee.
met kwade bedoelingen
En daarom kreeg elk Inplaala van
.Maar «l» u waar «onder kwade bedoelln-
gen near Barm-Wld goat, mag u met mm
in dat botch daar netaen." vermaande de
baar opgeluchte damn.
„SLIMME" STHtRENHOtlDERA
Er stond een Hooglandeche lUrrrn-etge-
ruur voor hel hekje, die een Met-goedge
keurde «tier ln de wei had inbracht
Het Btlerenreglemenl wgt nu. dat alleen
worden beschikbaar gesteld Ml andermans
koelen Een filet-goedgekeurde atler mag al
leen bii naen kiH-ien worden gebruikt. De
„Men verkorpt dan roogenaamd
binding stelt, krug Je ln rilt verslag een
pracht van een handleiding Bertt moei
J* beginnen met op te bellen. En dan
wordt je te woord gestaan door een
zuster En als Je dan de zuster aan de
telefoon hebt gehad, dan maakt die
zuster tegenwerpingen Maar dan moet
Je de zuater vragen, ot Je desondanks
töeh den partoor mug spreken. De zus
ter hangt dan de telefoon even aan een
loos haakje, aoodat ze niet afbelt en dat
gaat ae naar de kamer van den Jubila
ris. De zuster heeft dan een kort on
derhoud met den Jubilaris en deze segtl
nou goed. laat die man dan maar ko
men. Maar eventjes, hoor'
Ziezoo, ggt de redacteur, dat la al
weer gelukt en dan gaat hU naar he«
huls waar de telefoon hangt die wordt
bediend door een zuster we'ke «oo vrten-
delUk was het verzoek van den redac
teur over te brengen en daarom even
den horen op het haakje hing. iloh naar
de kamer ran den Jubilaris begaf enz.
eng.
BJongesJonge. wat doet die krant ka
tholiek. zeggen de meruchen dan glim
lachte de pastoor „Het «Un me ook wo-
rek)*1)hokkende bUzonderheden. wkt?"
„En wat moet je daar nou voor bezwa
ren teg«novor «tellen? Dat «chUnt nx>
moellUk. maar het li zoo eenvoudig." zet
de pastoor en hU trok g'n portefeuille.
Even grabbelde hU tuaochen wat pape
rassen om een paar knipsels tovoor-
schUn te halen.
„Die neb Ik expres eens uitgeknipt Mi
bewaard, omdat ar zoo teeltenend zUn.
Eerst een redactloneele aanbeveling en
h advertentie van een voor katholieken
ongeschikt tooneelstuk dat ln het open
lucht-theater aal worden opgevoerd. En
dan hier een heel Uef modebriefje met
een prentje er bU Hoor muur Bolde
japonnen hebben een diep uitgesneden
rug en 1 eenen slch voor zonnebaden.
Dit zUn maar twee knipseltje uit een
heele collectie, die lk nog wel ln de
laatste dagen heb verzameld, maar )e
itet. hoe de ..neutraliteit" overal uit
komt gluren." ging de Pastoor verder,
„en laat me nu nog eens zoo'n lekkere
sigaar van Je opateken
verandert. Ja sella durft men te bs
wel vijf boeren gzumenll
•tier mogen «IJn. n
op een bepaalden tijd w
dat ae niet konden daim. Op den bepaalde»
tijd ging de machinist er met rijn mede-wed-
in het vergrijp een be-
lemmenng van het verteer tag, etschte ld