De Eembode GODLOOSHEID F. A. T U L P 52rfc JAARGANG NUMMER 21 ZATERDAG 20 AUCUSTUS 1938 kwart. Zg. volkaabonnementen 5 eta p. weak. REDACTIE EN ADMINISTRATIE: tangegracht 38. TeL 314 - AMERSFOORT Postcheque- en Olronummer 44384 WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR B A A R N KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. DE STRIJD TEGEN DE GODLOOSHEID De strijd tegen de Godloosheid. Men zou verwachten, dat er een storm van verontwaardiging zou opgaan, nu in onzen tijd geprobeerd wordt het funda ment van heel de samenleving weg te slaan. Want het geloof-aan-God ls dat Inderdaad. Als dat gelool weg Is. dan ls practlsch niets meer veilig en zeker. Ik gelool niet ln een blijvende verbroede ring van de menschheld, als daar de Oodsgedachle niet onder zit. Ik gelool niet aan blijvende, let wel „blijvende" eerlijkheid en rechtvaardigheid en men- schen-llcide en waarachtigheid, enfin, aan alle zoogenaamde maatschappelijke deugden, als het geloof aan Ood die deugden niet draagt. Want als do mensch niet om Ood goed ls. dan zal hij 't om zichzelf zUn. En dan ls het gauw genoeg voorbij. Wie het niet gelooft, laat maar eens een verklaring geven onze elgontUdsche geschiedenis, die zwaar ls, en zoo donker. Julzf omdat de gedachte aan Ood niet dragend en i lichtend werkt. V/al men üub zou verwaenten. vc tegen die roof aan de menschheld. üodsgcloof weg. dat ls niet gebeurd, ook wel niet gebeuren. Ol dat mtllloenen-leger van godloozen d tegenover vinden? Jawel, t i. heel z n mlllloencn-legcr tegenover Dit ts geen Helle, maar werkelijkheid. Dat mlllloenen-leger heet: Kerk. Eii Kerk zal winnen. Dat Is heel zeker, al lijkt het af en toe ook anders. De Man. die die Kerk gesticht heeft, heeft haar gezegd: „De krachten der hel len haar niet overweldigen" En tegen haar zei HIJ: „Wees niet bang. Ik heb de wereld overwonnen." Die Kerk hebben wU een eigenaardige naam gegeven: Strijdende Kerk. Oud ls ze. Negentien-honderd jaren. En ze heelt het ln die negentien eeuwen niet gcmakkelUk gehad. Ik gelool niet. dat ze het êên eeuw rustig heeft gehad. Van binnen en van bulten ls ze bestookt. Stormen zun over haar gekomen, dat de rot* waarop ze gegrondvest werd. er van rilde. De knapste geschledschrUvers staan tegenover haar als tegenover een laadsel. Wanneer Iemand n'lmportc welk moment ln de geschiedenis als gangspunt neemt, en hu kUkt dan i de Kerk. dan moet hij dit zeggen: dal kan zoo geen vUftlg Jaren duren, ls 't kapot. Die vUftlg Jaren gaan voor bij. Het blijft. Niet kapot. Maar heel en gaaf. En vijfhonderd Jaren gaan voorbU. Het ls nog niet stuk. En vutdulzcnd Ja ren zullen voorbUgaan. als Ood ten minste de aarde zoolang nog zal laten draalen, en 't zal nog niet stuk zUn, Want HU. die de Kerk stichtte, heeft gezegd: ,lk ben met u tot aan het einde der tUden." En Diezelfde neeft al zUn woorden be waarheid. Zelfs dat oogenschUnlUk zeer dwaze woord dat HU zou doodgeslagen worden en gekruist, maar op den derden dag zou verrijzen. Omdat dit onmogelUk dwaze woord uitgekomen ls. neem lk al zijn woorden en elk van zUn woorden aan. Die strUdende Kerk ls veel ouder dan de strUdende bond van godloozcn. Ze heeft IndertUd negentienhonderd jaar geleden den strUd aangebonden tegen een wereld, die minstens zoo god loos was als de onze. Ze beschikte toen niet over mlllloenen strijders. Twaalf vlsschers plus een paar duizend men- schen, die wel gedoopt waren, maar met het Doopsel nog lang niet strijders Toch heeft die Kerk toen gewonnen Gewonnen. In zoover ze niet ten onder gebracht ls. En ze hebben toch van alles geprakkezeerd om haar te verderven Joden en heidenen. Eeuw aan eeuw. en dag na dag. En eigen kinderen I Wat onze oude Vondel schrijft van gepUnJgdc ouders dat heeft de Moederkerk volop doorgemaakt. .Ach. de ouders telen 't kind en brengen 't groot met smart. De kleinen treên op 't kleed, de grooten treên op 't hart." Ze heeft toch gewonnen. Ze werd niet ten onder gebracht. Ze heeft haar groot» Ideeën, de heilige Idealen van Christus' Evangelie als een stuk zuurdeesem ln deze smakelooze wereld gestoken. En dis Kerk. die al lang weg moest zUn. stuurt vandaag nog haar kinderen naar. Ja waarheen niet. Naar melaatschen-ellanden en banjo's, i ruimte ln en de Usvlakten op na: Nieuw Guinea en Mldden-Afrlka. o van Papoea's en boschjes-mannen he Ugen te maken. IndertUd heeft die strUdende Kerk gewonnen. Twaalf vlsschers en 'n pat duizend mannen en vrouwen, tegenover een wereld, die hard was als een I ongeloovlg als de duivel zelf. en stinkend als 'n varkensstal, van de vuiligheid. Ze heeft gewonnen. Komaan, dat geeft Wat die atrljdende Kerk dan doett Ze vecht niet met kanonnen en vlieg tuigen. Ze betaalt geen halve cent aan laboratoria voor gifgassen en exploelo- mlddclen. Want Christus heeft gezegd: „MUn rUk ls niet van deze wereld. Als mijn rUk van deze wereld was, dan sou- mUn dienaars zich te weer hebben gesteld." „Onze strUd gaat niet tegen vleesch bloed", zoo heeft eens de beste en geniaalste generaal uit 't Christus-leger Paulus verzekerd. Onse strUd gaat tegen hccrschappUen en wereldbeheerschers der De strUdende Kerk vecht niet tegen menschen. maar tegen Ideeën. En de Ideeën beheerschen de wereld. Dc Idee maakt of mismaakt een ding. Een vliegmachine ls Iets goeds, «en grandioze uitvinding, zoo goed als de radio. Maar de idee, die er schter zit mismaakt een vliegmachine tot een wan hoop en radeloosheid brengende ma chine en de radio tot een gif-trechter. De Idee doet 't. Het ls immers heele- maal niet hetzelfde, hoe of wat Ik denk over huwelUk en kinderopvoeding, over loven en sterven, over rechtvaardigheid en menschenllefde. Naar gelang de Idee Is. kan lets zUn of worden tot een vloek of tot een zegen. De Kerk strUdt tegen de valsche Idee. Daarom heeft se geen stormhelmen, gas maskers en perfect geoutilleerde mltrall - leusea Ze heeft andere wapena. „Wape nen van het licht" heeft Sint Paulua die genoemd. Ze stelt tegenover de leute» xen tUd de waarheid. En die waarheid zal winnen. Dc waar heid wint aliUd. Moet winnen. Want een mensch kopschuw wordt van de draaiende, wielende meeningen van den dag. dan ls dat geen wonder, maar hel zal hem heendrUven naar het licht. Eer mensch ln 't donker houdt 't niet uit. Ze stelt tegenover de rechtloosheid er het onrecht van deien tijd het recht en de gerechtigheid. Onze tUd kent maar éën rechtmacht. Een stoomwals, die alles plet. Die stoom wals wil ook de Kerk. Maar een roti laat zich nlst pletten. Hoeven ze niet U probeeren. Die rots zal het recht en dt gerechtigheid dragen. Ze zyllen alles kunnen pletten, de rots der Kerk nooit! Ze stelt tegenover den haat van dei tijd liefde. Onze wereld la gruwel Uk KANTOORBOIKHANDIL HET VULPENHUIS LaageeU. SS Krommwtr. - T«l#l. M« SCHOOLBOEKEN onderwijs. liefdeloos. Wat se Indertijd. bUna twee eeuwen geleden, geba zeld hebben over „vrijheid, gelUkheid. broederschap," dat probeeren ze nu weet i 't toen mislukt Is. mislukt 't nu Menschenhaat laat slch niet com- i. De mensch Is egoist van- blnnen-ult. En er moet heel wat ge beuren. en een heel bUzonder princiep de menschheld tot liefde brengen. „Seld umschlungen, Mtlllonen," la 'n prachtig ideaal, maar alleen te verwe- ïenlUken ln Ood. andera nooit. Daarom stelt da strijdende Kerk te genover het barre. Ijskoude, moordende ongeloof van deren tijd. het geloof, Het geloof aan den eenen Ood. het geloof aan ZUn woord. Oeen geloof la zoo gefundeerd. Oeea woord zoo waar. Hoe ls het mogelUk. dat menschen ln de menschheld kunnen ge- looven en niet ln Ood. We zien eiken dag, dat de eene mensch den ander een wolf ls. Dat komt niet hiervandaan, dat die mensch-wolt niet ln de menschheld gelooft, maar omdat hU niet ln Ood ge looft. Alleen de mensch. die In Ood gelooft, verliest blUvend zUn wolfs-aard. HU wordt kind en leert ln zUn mede- mensch ook een kind zien. Kind van Ood HU neemt Oods woord. Dat heeft de kracht het uitzicht van de wereld en van eiken mensch te veranderen. Zoo staat de strUdende Kerk legen de strUdende bond van godluoten. De Kerk zal winnen. Zooals se allUd gewonnen heeft. De wegen naar Canossa en naar Rome zUn vele dulzcnde. Of die strUd lang zal duren. Dat hangt er vanaf. Ood heeft een eeuwigheid lang den tUd. En ln de strUdende Kerk «Un veel soldaten, die te weinig begrijpen van eeuwen-oude wachtwoorden en com mando's. Als onder ons gerechtigheid en waar heid, liefde sn geloof maar altijd staan tegen onrecht en leugen, haat en onge loof. dan zal de strUd gauw ges', reden gijn. Ood heeft den UJd. HOE WERKT HET ARTSENBUREAU TE LOURDES? Met de uiterste voorzichtigheid De Directeur van 't „Bur i des Con- stations'' te Lourdes, dr. Vallet, heeft ecnlgen tUd geleden belangrijke mede- dee.lngen gedaan, waaruit duldelUk blUkt. met welke omzichtigheid ln Lour des de gevallen van genezing worden behandeld. Ieder Jaar komen ruim 25.000 zieken aar Lourdes; geregeld worden ieder .aar minstens tien genezingen door het Artsenbureau vastgesteld, waarvoor geen natuurlUke verklaring Is te vinden. Het Bureau des Constatatlons, zooals de offl- clëele naam van dit medisch Instituut luidt, is uitsluitend toegankelUk voor artsen, onverschillig van welke religie of opvatting zU ook mogen zUn. In 1890 werd het Bureau bezocht door 27 genees- hecrcn; ln 1900 bedroeg dit aantal 216. ln 1930 998. In de laatste Jaren ls het aantal geneesheeren. dat uit alle landen der wereld ln Lourdes samenkomt, steeds meer dan 800. Alle zieken, die naar Lourdes komen, moeten ln het bezit zUn van een lcglti- matlekaart en van een rapport, waarin het verloop der ziekte staat geschreven. Wanneer een der zieken beweert, dat hU genezen is, wordt de patiënt aan oen nauwkeurig onderzoek onderworpen, ter- wUl ook het rapport van den behande- lenden geneesheer nauwkeurig wordt bestudeerd. De geneesheeren van het Bureau gaan hterbU met de uiterste voorzichtigheid te werk. en er verloopt steeds minstens een Jaar, soms zelfs twee of vier Jaar. alvorens het Bureau een definitieve uitspraak doet. In bedoelde periode wordt de genezen patiënt op regelmatige tijden onderzocht door geneesheeren van de .Association médlcale" van Lourdes. Deze organisatie werd ln 1926 gesticht en telt thans dan 2400 leden, alle geneesheeren, hoorende tot 20 verschillende natl litciten. De taak der leden bestaat i namelijk hierin, dat zU de rapporten over de genezingen ln Lourdes bestu- deeren en de patiënten hunner omge ving, die ln Lourdes gcnzlng hebben ge vonden, bU bun terugkeer ln de plaats hunner Inwoning regelmatig onderzoe ken. Op grond van deze mededeellngen der controlecrende geneesheeren neemt dan het Medisch Bureau in Lourder tenslotte zUn eindconclusie. In vele ge vallen moeten de genezen patiënten zelfs persoonlUk soms naar Lourdes komen, om zich door de daar aanwezige dokters te laten onderzoeken. Dc Medische Jury moet steeds stens uit 25 dokters bestaan, die de vol gende vragen te beantwoorden krijgen: 1) Heeft de beschreven ziekte wer- kelUk bestaan en was de patiënt toen de ziekte op haar hoogtepunt gekomen ln Lourdes? 2) Is de patiënt genezen? Was voren reeds eenlge verbetering was nemen? Werden geneesmiddelen brulkt? 3> Kan volgens den tegenwoordtgen stand van de wetenschap de genezing toegeschreven worden aan een natuur- UJk proces? Alvorens de verklaring wordt gegeven, ut een genezing niet op natuurlUke wUzc verklaarbaar zou zUn, moei deze zich voltrokken hebben In een tijdsver loop van 24 uur, zonder hulp van medi camenten en zonder dat tevoren reeds een begin van een natuurlUk genezings proces was waar te nemen Het woord „wonder" wordt door het Medisch Bureau nooit gebruikt. Het Bureau bepaalt er zich toe te consta- n, dat een of andere genezing vol- wctenschappclUkcn weg, aard en middelen niet verklaard kan norden. De meeste genezingen, die te Lourdes ge constateerd werden (ongeveer 70 pro cent) betreffen gevallen van tuber- Het Bureau houdt zich absoluut niet bezig met genezingen van nei ten, onverschillig van welke Een nieuwe geest. De redactie van net dagblad .X'Italia" /an MUaan ontving dezer dagen uit den ewerskrlng een aeer Interessanten brief. De schrijver verzocht de redactie, een artikel te sohrUven. getiteld „UHnoodl- {Ing tot gebed". Bidden la aldus de briefschrUver net grootste geboa en de grootste be hoefte van onzen tUd. Vele obristenen rijn onbewust het lach toffer geworden van een alom ver breide philosophic van actie en ulterlUk lucoes. En deze actiekoorts Is lil den jrond genomen nlete anders dan een mooi vermomd materialisme. Al te veel christenen hebben tegen woordig den geert van gebed verloren, ie voelen er niets meer voor. Ze denken, iat bidden tijdverlies Is. en ze maken tr zich maar zoo gauw mogelUk van af, mechanisch en zonder er bU na te den- Het gebed ls de wortel en de basis van iedere andere actie. De ware christen vat iedere gedachte zoodanig op, dat ts een gebed wordt. Wie bidt, - handelt I WU moeten gelooven aan de waarde en de macht van het gebed. Het gebed kan alles, wat wU maar kunnen denken, en eel fa datgene, wat wU onmogelUk achten want MJ Ood la illes mogelUk. ■CHOOLBOEKEN Iedere Qsderwl|«-I«fle8r4l»| Uw aeeaasiëil Het gebed M bet machUgite «apen i tegen de vijanden van Ood en de Kerk. Ja, het ls het eenige wapen, dat werke- lUk doeltreffend Is Andere wapenen kunnen den rijano wel bulten gevecht «tellen, maar het gebed den rUand. het verandert hem In vriend. Zoo waa het vroeger zoo ls het m Dat gelooven wij. En daarom aUn wU ir ook zeker van. dat al de vijanden van >od en Kerk zullen woi De H Vader zegt ons tot C net allen nadruk Bidt - B Daarmee wil hU zeggen, dr het gebed t tUn. De rhrlatenheld moet bidden blijven bid den t Bidden met vo, vertrouwen, want bidden en terUtelen,... Maar bidden met wu alle* kunnen ,o Ood, die ons ver sterkt. dat lade aegepraal. die de Sfeenen spreken. e hielden niet op met Juichen: Oswgend de Ko ning. die komt ln naam das Hecrtn. Ho- tan na ln den hooge! Verbeten liepen eenlge FailK*n mee ie konden het niet meer harden! En te -Toegen Jesuz. dat HU ZUn leerlingen ot zwijgen sou brengen. Toen sprak Jesuz als deean zwijgen, •uilen de rteenen roepen. rich, wat Jesuz voor niet op dm sn- „KATHOLIEKE" JOUR NALISTIEK „Zie Je. dM is pastoor, die sens bl) me was komen op- loopen sn hst laatstverschenen num- van „De Eembode" van m'n bureau wegkaapte en openvouwde. „Uitstekend, een hoofdartikel over de neutrale pers en de verkeerde werking daarvan. Maar.. se weten tegenwoordig den schijn te wokken alsof ze nog roomacher «Un dan de Paus sn of at meer aoogenoamd ka tholiek nieuws geven dan de katholieke krant self. En dan wordt er nog gepoogd om allea wat maar eenlgaxlna kan «loo ien. er uit te houden. Oa dtsi maar eens tegen de neutrale krant preeken ot spreken .Maar mijns lntl»ns ligt die heele manier van berichtgeving ar toch wel een beetje te dik bovenop „Ja natuurlUkbeaamde de paaloor. „Maar dal ziet de oppervlakkige burger s'n binnenzak een nummer van een der zoo niet Neem nu bUvoorbeeld dit das- blad -.-na." en /.Un Eerwaarde haalde uit tot politieks de allereerste plaats tot de voornaamste en belangrUkate actie. tot het ge- da eene steen •ren blijven Dat was de taal der sternen I Daar ls nog een «teen, die «preekt. Ja. het ls er Jesus zei lot Petrus Oe «ut Petru >p deze «teenrot» saJ lk MUn kerk I ven en de poorten der bel zullen haai :iltt overweldigen. Negentien eeuwen getuigen vn het geld tegen die ateenrots. Maar ze bluft getuigen, dat de woor- jen van Jesua onvergankelijk zijn Ze staat e, nog.... terwUl alle men- :he»Jhe instellingen verdwenen. Hoeveel eeuwen tal as nog blUven ge- t slch neutraal en het dost vreesslUk katho liek. Hier. een bericht over een diaman ten priesterfeest met drie koppen waar van er een over twee kolom Dat aUAL Wanneer Je nu weten wilt hoe een it slch ii Wat o «Un vi tUd noodlg heeft dat la - ;ebed. Oebed. dat Is dr verhevenste en vruchtbaarste actie. Wie goed weet te bidden, weet ook goed te leven en te handelen In politiek opzicht. Op o REGENACHTIGEN vacaniie-dag Brengt OKI DO Z0NNIGEN lach! M Pagina's 18 Ft. Overal verkrijgbaar bare zitting een kwartiertje aan den gang Deurwaarder, gaat u een» kijken of iemand een oproeping MJ zich heelt", vroeg de kntonrechter. Maar het waren alleen enkele belangstellenden die achter ln de san I stonden, wachtend op spannende gebeurtc- het gebouw aan te vegen en WJ kwam ni enkele oogenbllkken terug met een Julfroti» die hij in een of andere kamer of gang har De Juffrouw stond r stat onwennig bij UI was een koopvrouw uit de Muurhuizen ■n wa« met haar nog niet 14-Jsrlg Gerrltje dlgde ie slch. ..Met de leerpllehtwel heeft dit niets ts maken" onderrichtte de kantonrechter. „Dit is weer een andere wet: de Arbeidswet noe men se die. Eer uw zoontje weer mee gaat verkoopen moet hel 14 Jaar zijn. ,.'t te een melaje". prevelde de Juffrouw., „Dan laat u uw zoontje maar tot dien tijd ln de wei spelen", gin* de kantonrech ter ongestoord verder. En ook de Ambtenaar heen alecJita door drongen van het volksgebruik uit deze «tre ken dat de melajra Jongensnamen geeft met .Je" er achter. „Het ia een meisje" herhaalde de Juffrouw met meer aandrang. „Nou. uw melaje dan" klonk het vanach ter de groene tafeL D 3 gulden of 1 dag. De Juffrouw wna ar nou In de 48 Jaar nog keuring" art ie. „Alle soele dingen bi de kantonrechter. .Liever niet", am rekt „Nou. dan maar M de kantonrechter die RN DAT KON NOG RIJDEN OOK. „Zoo", zei de kantonrechter, „u u de man uit Renjwou die een aekeren v. R op een motorrijwiel beef» laten rijden en dat mute twee remmen, een hoorn, een spiegel, en een nog Daar ut elgenlUk daarvoor den leeftijd nog De eiach van viermaal 8 gulden we»d door den kantonrechter teruggebracht Maar loen kwam met ..dat 1< tje vlsschen al ln bet nel", maa er een politieman dis dn* zette. Dat en twee gesuste»* die door het voor rijwie len verboden Wstermolenschr Barneveld netelen D» getuatera gens haar verklaring vroeger ln Barneveld enkele dagen door te t* „Vroeger." vertelde een der tv sn we er altijd door netaen. rle weken mor hl dat niet mee naar de paadje» a self» ook niet?" verwonderde d ter zich „Nee. met kwade bedoelingen En daarom kreeg elk Inplaala van .Maar «l» u waar «onder kwade bedoelln- gen near Barm-Wld goat, mag u met mm in dat botch daar netaen." vermaande de baar opgeluchte damn. „SLIMME" STHtRENHOtlDERA Er stond een Hooglandeche lUrrrn-etge- ruur voor hel hekje, die een Met-goedge keurde «tier ln de wei had inbracht Het Btlerenreglemenl wgt nu. dat alleen worden beschikbaar gesteld Ml andermans koelen Een filet-goedgekeurde atler mag al leen bii naen kiH-ien worden gebruikt. De „Men verkorpt dan roogenaamd binding stelt, krug Je ln rilt verslag een pracht van een handleiding Bertt moei J* beginnen met op te bellen. En dan wordt je te woord gestaan door een zuster En als Je dan de zuster aan de telefoon hebt gehad, dan maakt die zuster tegenwerpingen Maar dan moet Je de zuater vragen, ot Je desondanks töeh den partoor mug spreken. De zus ter hangt dan de telefoon even aan een loos haakje, aoodat ze niet afbelt en dat gaat ae naar de kamer van den Jubila ris. De zuster heeft dan een kort on derhoud met den Jubilaris en deze segtl nou goed. laat die man dan maar ko men. Maar eventjes, hoor' Ziezoo, ggt de redacteur, dat la al weer gelukt en dan gaat hU naar he« huls waar de telefoon hangt die wordt bediend door een zuster we'ke «oo vrten- delUk was het verzoek van den redac teur over te brengen en daarom even den horen op het haakje hing. iloh naar de kamer ran den Jubilaris begaf enz. eng. BJongesJonge. wat doet die krant ka tholiek. zeggen de meruchen dan glim lachte de pastoor „Het «Un me ook wo- rek)*1)hokkende bUzonderheden. wkt?" „En wat moet je daar nou voor bezwa ren teg«novor «tellen? Dat «chUnt nx> moellUk. maar het li zoo eenvoudig." zet de pastoor en hU trok g'n portefeuille. Even grabbelde hU tuaochen wat pape rassen om een paar knipsels tovoor- schUn te halen. „Die neb Ik expres eens uitgeknipt Mi bewaard, omdat ar zoo teeltenend zUn. Eerst een redactloneele aanbeveling en h advertentie van een voor katholieken ongeschikt tooneelstuk dat ln het open lucht-theater aal worden opgevoerd. En dan hier een heel Uef modebriefje met een prentje er bU Hoor muur Bolde japonnen hebben een diep uitgesneden rug en 1 eenen slch voor zonnebaden. Dit zUn maar twee knipseltje uit een heele collectie, die lk nog wel ln de laatste dagen heb verzameld, maar )e itet. hoe de ..neutraliteit" overal uit komt gluren." ging de Pastoor verder, „en laat me nu nog eens zoo'n lekkere sigaar van Je opateken verandert. Ja sella durft men te bs wel vijf boeren gzumenll •tier mogen «IJn. n op een bepaalden tijd w dat ae niet konden daim. Op den bepaalde» tijd ging de machinist er met rijn mede-wed- in het vergrijp een be- lemmenng van het verteer tag, etschte ld

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1