De Eembode 52ste JAARGANG NUMMER 22 kwart. Zg. volksabonnementen 5 cis. p. weck. REDACTIE EN ADMINISTRATIE: langegrecht 38. Tel 314 - AMERSFOORT Poetcheque- en Gironummer 44334 WAARIN OPCENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR B A A R N KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO. ZATERDAG 27 AUCUSTUS 1938 Advertentieprijs per r*«l. 1 OU. Voor GEMEENSCHAPS-GEDACHTE Wie of wat wordt vervolgd? Iodcre Europeaan, die z'n krant een Doetje bUhoudt, zal er van overtuigd zijn. dat In onze Wcsterscho beschaving op dit oogcnbllk 'n felle „Hetze" 1» tegen vat gewoonlijk wordt aangeduid met de voorden „Katholieke Kerk". De „ver volgers" zullen voor zichzelf mecnon, 'at ze 't hebben tegen 'n verzameling .Dunkelmftnner", die binnen den kortst iiogolljkon tijd moeten gecapituleerd •ebben, of anders maar moeten ver- 't Is misschien eigenaardig, maar ntusschcn toch wel op z'n plaats, de raag te stellen: wie of wat wordt nu igcnltjk vervolgd? Elke mensc!,, die de ••„.ak objectief neemt, zal moeten toc- \'cvcn, dat 't bijvoorbeeld In Dultschland niet te doen Is om do gemeenschap te beschermen tegen bepaalde Individuen, dlo om bepaalde afwijkingen en onbe- licerschtheden 'n gevaar voor hun om geving kunnen zijn. Dat die ook onder ons gevonden worden, Is te betreuren, manr niet te ontkennen. Wanneer het daar tegen ging, dan was dat heel zeker oed recht en zelfs plicht. Manr daar Raat T niet tegen, 't Gaat togen de gemeenschap van de Kerk. En wal is (lie gemeenschap dan? Is dat 'n verza meling van mcnschcn, dlc 't toevallig veer naar 'n zelfde doel streven: ln ca.su zoo'n beetje Christus navolgen? Neen, dat I* 't niet Die gemeenschap ls veel Toen Suillus lndcrtUd naar Damascus trok om daar de Christenen uit te roeien, werd hU onderweg tegen den grond ge slagen en heeft 'n stem aan hem ge vraagd Suillus, waarom vervolgt ge MU?" En tien Saulus vroeg „Wie zUt g?> Heer'" toen heeft diezelfde slem geantwoord: „Ik ben Christus, dien gU vervolgt." Als nu 'n „vervolger" van dozen tijd me zou zeggen: „dat ver haaltje hebben ze 'n Eigenaardig gesprek In 'n gehelmvollen naoht heeft Chris tus zelf de waarheid van deze myste rieuze dingen geopenbaard aan 'n man, die bU Hem gekomen was om Hem om raad te vragen. Nlcodemus, de zoekende Pharlzeer, was bU Hem gekomen, 's Nachts. Want overdag kon 't niet, zonder zich te compromltteeren. Chris tus heeft hem gezegd, dat er Iets heel blzonders met de mcnschcn moest bouren, wilde 't goed zUn. „Voorwaar, voorwaar, lk zeg u, als Iemand niet op nieuw wordt geboren, dan kan hU 't Koninkrijk Gods niet zien." Dal Is 'n woord voor Nlcodemus en voor leder, die 't hoort of leest, dat terstond 'n vraag naar de lippen dwingt: „Hoe kan dat en wat ls datv" Nlcodemus vraagt 't dan ook: „Hoe kan 'n mensch ge boren worden, als hU reeds op leeftijd ls? Kan hij soms terugkeeren ln den schoot zijner moeder on opnieuw gebo ren worden?" Christus heeft 't antwoord gegeven: „Voorwaar, voorwaar. Ik zeg u, als Iemand niet geboron wordt uit water en Geest, dan kan hU niet Ingaan In 't KonlnkrUk Oods Wal uil vleesch ls geboren, Is vleesch. En wat uit den geest Is geboren, ls geest Dc consequentie We «taan met dlc woorden van Chris tus voor het feit, dal er „herboren" mcnschcn zijn Herboren voor 't Oodz- rljk. Uit van 't Godsrijk. Door mijn ge boorte uil 't vleesch vim mijn moeder ben lk lid van 't menschcngeslacht. Door mijn wedergeboorte uit den Oeest (op den dag van mijn Doopselben lk '.ld hu n de vraag: „hoe komen zc i Godsnaam aan dat verzinsel, hebben ze 't dan toch vertonnen?" Ik vind die verzinsels allemaal zoo geniaal! Wie vindt er tegenwoordig zulke praeh- Uge verzinsels uit? 't Eigenaardige van dit verhaal, er daarom dc grootc moeilijkheid voor dc „vervolgers" van dezen tUd Is dit, dal Christus Zich vereenzelvigt met dlc ge meenschap. die we Kerk noemen. HU vraagt nun Saulus niet: waarom ver volgt ge dc Christenen? Maar: „waarom vervolgt ge Mij?" En als Saulus vraugt: Wie zUt Ge?", dan komt nog eens. er heel duldctuk: „Ik ben Christus, dien gU vervolgt." hrislus wordt vervolgd HU heelt 't bij zijn leven voorspeld, dat 't gebeuren zou. dat „dc zUnou" zou den vervolgd, en gehaat en niet aan genomen worden. HU heeft dut, als 't kun, nóg duldc- :Ukcr gemaakt, die vereenzelviging van Hem met de Kerk. Wie naar de Kerk ■ulslert zoo heeft HU verzekerd, .ulstcrt naar Hem. Wie niet naar dc :<crk luistert, luistert ook niet WIc dc Kerk versmaadt, versmaadt Christus. Wie 'n dronk water geeft aan een van „de zijnen", geeft 't nan Hem. HIJ zou éón zijn met zijn „mystiek IChaain", zoonis de Vader Hem. Zooals de Vader Hem gezonden neeft, zoo zendt HU zUn Apostelen, zUn Kerk. Daarmee gaf HU aan zUn Kerk de iecraarsmacht, het ambt van profeet, niet in den zin van de toekomst voor- pellen; maar ln den zin van Gods en wet bekend maken). Hem was i macht gegeven ln den hemel on op am HU guf dlc macht aan dc Kerk. Daar ls niets aan te doen. Daar zUn heel veel mcnschcn, die dat ellendig kunnen vin den, die er zich tegen verzetten, maai legen 't feit dat HU 't gedaan heeft li niets ln te brengen. HU heeft gezegt' Wat gU op aarde bindt, zal ook in den hemel gebonden zUn. Wat gU op aarde ontbindt, zal lil den hemel ontbonden .:Un." Dat ls koningsmacht, omdat het konlnklUkc sanctie is. HU, Christus, zal Kening blUvcn, maar HU wil zUn ko ningsmacht blUven uitoefenen door dc Kerk. HU was Hoogeprlester, die z.Un leven gaf tor verlossing van dc velen. HU geeft dlc priestermacht over aan zUn Kerk. ZU zal deelcn ln ZUn priesterambt, „Doopt In den Naam des Vaders, en des Zoons, en des heiligen Geestcs." „Doet dit lor herinnering aun MU ('t Offer van 't Nieuwe Verbond». „Wier zonden kU zult vergeven, dien zijn zU vergeven," Zóó ls do Kerk de voortlevende Chris tus. En leder, die de Kerk vervolgt, ver volgt Christus. Waar die vervolging dun op uit zal draaien? Wel, op 'n Goeden Vrijdag maar dan komt do Pnnschmor- gen, Zooals die telkens gekomen ls. ar iacnanm van uiiiufus, rw iiccji Paulus de consequentie getrokken, toen I hU over alle Christenen schreef: „Kin deren Gods zij' 4e allen, door T geloof in Christus Jeans. Allen hebt ge u met Christus bekleed, omdat go allen ge doopt zUt lol de gemeenschap met Christus. Nu ls er geen Jood meer, of helden, geen slaaf en gun vrtje, geen man en geen vrouw. Want allen zUt ge Mn ln Christus Jesus Wat we dus bedenken mucten Als wc de dingen zoo bekUken. en de dingen zUn zoo Inderdaad, dan wordt 't aspect, dat de wereld van onzen tUd te zien geeft, wel heel bizonder. Daar Is 'n gemeenschap, dlc landen en vol- en kleuren en talen overbrugt, 'n Ge meenschap, die Ir. princiep alle kloven dempt en alle conflicten oplost, 'n Ge meenschap. die nooit kan verwoest of vernietigd worden; want dun zou Chris tus opnieuw moeten gedood worden, en dal kun niet. HU ls verrezen, om voortaan ullUd te leven. Waar magen de „ver volgers" zich dan toch zoo druk om? Is 't Christendom misschien niet waar? Laten ze 't dan bewUzon. Maar dan moeten ze 't op 'n andere manier doen dun In de „Mythos des zwanzlg- ste» Jahrhunderts". Is 't Christendom 'n gevaar? Waarin bestaat dan 't ge- vaurlUkc? Of meent 'n mensch nu we- zonlUk, dat hU door '1 feit, dat hU Dult- scher cf Franse liman, of Amerikaan ls, daarom ook tot dc beste mcnsc.ten-soort van de wereld behoort? Wat ls dan de maat voor dat „beste"? Als 't nog mo- gclUk Is In onzen tijd geeslclUkc waar den te erkennen en dus do wnarde niet afhangt van „ras, bloed of bodem", dan zal dc waarde van 'n mensch toch be paald moeten worden naar z'n verhef fing In 't gecstelUke. Maar dan ls 'n burger van 't GodsrUk ook meer waard dan 'n burger van welk rUk zonder meer. Wanneer die GodsrUk-burger niet leeft volgens de wetten van dat GodsrUk. en daardoor vanzelf ln conflict komt met t rijk waarin hU woont op deze aarde, dan moet die mensch gestraft worden door dc aardsche macht, zoo goed als h|J zal gestraft worden door Gods macht. Maar 't gaat tegen 't GodsrUk. Dat Is de enorme fout, die gemaakt De mcnschcn hunkeren naar gemeen schap, en tcgelUkertUd stootcn zc 't fun- dnment, dat nu wezcnIUk de drager van 'n gemeenschap, blUvend, kon zUn, op zij Bewustwording Als 't ?ens mogelijk was, dat deze ge- meenschaps-ldee concrcot beleefd werd door degenen, die feltclUk die gemeen schap vormen! Onze tUd, die wel eens dc „tijd van zakclUkhold" genoemd Is Juist ln de meest-fundamen- teele dingen onzakclUk. We spelen mat franje, wc vergoten 't elgcnlUke. De Christus, die ln onzen tijd weer voor de zoovecl.stc maal vervolgd wordt 1.4 toch niet tc dooden. Maar Inlusschen is en blUfl 't toch noodig un wordt 't eiken r !.oog noodig, dat de mensehen. eenmaal feltelUk van Christus zijn, zich bewust worden, dat z» vati Hem zUn. Al» dat kon. hier en overal. 't niet zou heel lang meer du-1 ren, of de wereld zog 'n hervorming, die wel onmogclUk lijkt, mogelUk ls. 't BewUs ls geleverd door de eerste Ujden van 't Christendom. C. T. Aha! denkt Jongedame onder loost nlleen al van dit opschntL Helaas, wU|M|||mm|^Mm enkletne desillusie dc blauw-oogige, zwartha rige. geplnsfourdc Jongeman tegen den kan- ,abK bo- zltting was deze vcrd.i hij was er van Besrh dlgd. zonder ventvergunning met vootk sens in Zwartcbroek te hebben geleurd. HU had zich toen In welverzorgde voli nen verdedigd met het argument, dut de menschcn die hij bezocht kennissen wi die een bestelling hadden gedaan. Ook bleef hij dn volbogdea ter, Ik ben een soon van vader.de kan tonrechter keek verrast bij deze onthulling en die Is fabrikant. Ik kreeg dc op dracht: breng die kussens eens bij die Juf „Dus u kreeg de opdracht van uw vader breng die kussens eens bU die Juffrouw?' vroeg de kantonrechter. .J4ad uw vader dui mot die Ju. ..Klik ii I Ier, wat mijn vader met die Juffrouw be- spreekt, daar Ben ik niet bl) geweest, „Hel lijkt me toch een Beetje raar", merk te de Ambtenaar op, „(Int u niet zou welen of het hier een bestelling geldt of niet." „Nu, dat wil Ik dan wel verklaren." Manr een Bameveldsohe veldwachter, die «I» getuige optrad, kwam roet ln het eten gooien. Hit zag verdachte staan met eon fiets, beladen met kussens. Toen hU den zoon van «Un vader op de bon rcttc. hoordi hU d „Zouden wc er en we er geen nemen?' ■Dat ging ove dc zwart geloogde De ambtenaar vond deze zaak uiterst nuar overtreding van het ventverbod rieken en hij eischic 3 gulden De kantonrechter, dli Ijs gaal. gaf den veldwachter opdracht, bij de dames nog eens u bestelling betrof of .En doe dat dan maar gauw.' zei de «dat hU er naar toe heelt Dc opmerking van den verdachu- „dat hel gelach van dc „publieke tribune Uitspraak over 8 dsgen eel de kanton- Kn toen dc Banieveldsclie politieman de deur uitging, riep men hem uit den tier belangstellenden toe: „Ik sou mna auto nemen, want hij Is Je vnat vóór!" Ook a feur had ren een bonnetje gekregen: I mervcrllehung brandden nl achterlicht, van s'n auto wrign ren vorig maal betoogd, dat d tijdens het rijden 't vertikten, auto stilstond, dan b Kn v bevesllgcn. ..Toen-Ie stil stond gingen ze aan, Ik liet hem toen een eindje ojirUden en toen weigerden se. Eu ook toen hij voor goed wegreed gingen ao ook weer uit." „Dan moet Je zorgen, dat dit zsnkja net .inderoom komt," «dvlaeerde de Ambtenaar dn 2 gulden of 3 dagen eindigde De K. ga! I s'n broedmachine defect wits geraakt Een partij eieren rnaklc J «a«. bad hij zi gen. De landbouwcontrolcur K. sou h gezegd: vraag daar vergunning voor, c 't goed. Verdachte had dat echter met gi onder het argument: als wij iets vragen wordt het ons principieel geweigrrd. Do controleur onthulde cchier dat op kort daarop een partij kuikens wu afgele verd.. Rara, waar kwamen die dnn wel van daan? Natuurlijk van dc „afgekeurde eie- „Jo, maar dat schandelijke geschiedenis'' (lachte. „En van dlo haantjes, waar lk U «weten achlle en I 30 of 10 dagen tUehM De verdachte wond zich op en in het vuur an z'n gvaprvk betoogde hu dingen, dlc ..me Verdachte. „Pardon, lk ben hier labltuA" De Ambtenaar „Nou, dat weel l iet niet!" De kantonrechter. ..Uitspraak o Vaak heb Ik door Brugge gewandeld. Ik ug op de muren langs het Minne water de Engelache schilderessen zitten, die trachtten de verstarde oudheid op haar doeken vast te leggen lk heb over hobbelige straten gewandeld ei plein, waar 's avonds de koopvrouwen wulken ale lekkernUen verkoopen en de horens dezer schelpdieren over de het mtj gelukt Brugge te zien als een levende stad. Tot nu toe. want het groote Inter nationale gezelschap dat l aandacht ontroerd hel I volgde, deed mU grUze oppervlak der versteende oudheid leven brulscht. Brugge bouwt datgene op. wat Oberammergau gaat verliezen de wereldberoemdheid die JaarlUks duizen den en dutzonden naar deze stad zal trekken om er van ten grandioos schouwspel te genieten, dat utl hoi diepste wezen der bevolking zelf ls voort gekomen. Op het Lieve Vrouwe Kerkhof te Amersfoort staat een oude toren utet een groot verleden. Er zit geen kerk aan vast, hoewel es vroeger een Godshuis bU behoorde Mear dit vi kiult- mtiKuzUn In gebruik wus en ten offez viel aan de gevolgen dor ontwUdlng. BU offlclüele bezoeken aan Amersfoort wordt trouw geweien op de schoonheid van den „Langen Jan" Het Is evenwei keUJk i Amstardammers hun Wggtertorcn zoo. Ik heb altUd Iels tegen de benaming „Lange Jan" gehad. Het ls niet de naam die past bU een der schoone uitingen mlddeleeuwsche bouwkunst. D« die er toen aan gegeven werd, dlene bewaard te blUven. uk bU offi cieel* vreemdelingen-bezoeken. j den toren voor nieta van bulten bekUken en men kan tegen be ing er ln kllmmtn en heel veel van omgeving zien. .Mooiste toren van Nederland" staat er In de hotel- en penslonglds Maar ls deze toren, naa den hemel gentelreld met de hand en het hart van de mlddeleeuwsche bouwers, een waar symbool van he. Amersfoort van heden? De Halletoren van Brugge Is tot een levend aiUleg geworden De Lieve Vrouwetoren li dood antiek. Omdat met zUn scheppen ook hun geest stierf

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1