LITURGIE
Hij heeft alles
Welgedaan.
Retraiten
EDEL RAS
ACHTERVELD
PAROCHIE ST. JOZEF.
Pastoor: R. O. R. SMEETS.
Telefoon no. 20.
ZONDAG, half B H Mis, half 11 Hoog-
mis. kwart na 9 wordt de H. Communie uit
gereikt. S uur Lof.
Zaterdag biechthooren vanaf 5 uur en om
half 8 Lot met Roaenh.
Door de week de H.B. Missen om half 8
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MARTINUS.
Pastoor: W. a J. de Jong.
Kerfclaan. TeL 3.
ZONDAG. 8 u
dermis, half 11 J
zenhoedje.
te H. Mis op Leo's Oord.
i. Mis
8 1ste H. Mis. kwart
Dinsdag,
2e H. Mis.
Woensdag, half 8 1ste H. Mis, kwart
8 2e H. Mis.
Donderdag, half 8 1ste H. Mis, kwart
8 2e H. Mis.
Vrijdag. 1ste Vrijdag der maand, toegewijd
aan het H. Hart 'an Jesus,
uur lste H. Mis 8 uur gei.
gebruikelijke gebeden.
Zaterdag. Half 8 le H Mis.
H. Mis. Biechthooren van 5—9 uur. 8 u. Itof
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE ST. JOZEP.
Pastoor Hendriks.
Burgemeester van TuylstraaL
ZONDAG S uur Vroegmis, half 11 1
mis. Onder de H. Missen collecte voor de St.
Pleterapei.lng, 6 uur Lof.
Maandag. H. Mis in de St. Joseph-stich-
tlng. Om half 9 uitreiken van de H. Com-
Donderdag, gelegenheid oa
Vrijdag, lste Vrijdag v. d. maand. De
Communie wordt uitgereikt om kwart en
7, 8 uur en onder de geaongen H. Mis v
half 9. Half 8 Lof ter eere van het H. Hl
met opdracht aan hel H. Hart en Rom
hoedje.
Zaterdag. Gelegenheid om te biechten
5, 8. 7 uur. na het Lof en om 9 uur. C
half 8 Ma na-Lof.
In de week de H. Mis om half 9.
As. Zondag, le Zondag v. d. maand, o
tec te voor eigen kerk.
Eerst naar de Retraite,
dan naar de kazerne
Aldua luidt het advies van de Pril
die de militaire zielzorg uitoefenen. Dit ad
vies richten ilj tol de dienstplichtigen die
de eerstvolgende maanden voor eerste
nlng onder de wapenen moeten kornet
tot de ouders, die met bezorgdheid denken
aan het naderen van de dienstplichttijd hun
ner zonen.
Voor deze dienstplichtigen bestaat er gele
genheid een voor hen speciaal ingerichte re
traite te houden van 24 tot 27 Sept. a.s. in
het Retraitehuis te Amersfoort Mochten zij
op deze data verhinderd zijn. dan kunnct
zij zich aansluiten bij een retraite voor man
nen en Jonge!., welke retraite gehouden word
van 10 tot 13 September as. eveneens li
het Retraitehuis te Amersfoort.
Gelukkig beginnen onze Kath. ouders er
dienstplichtigen steeds beter het nut te be
grijpen van zulk een retraite. Het aanta
deelnemers neemt ieder jaar 'oe. Er Is ook
geen betere voorbereiding dan juist een goe
de retraite. Mogen daarom ook onze as. mi
liciens zich zoo spoedig mogelijk opgeven óf
aan de parochieele geestelijkheid óf aan den
directeur van bet retraitehuis te Amersfoort.
Want: ,4e dooven doet Hij hoorende
stommen doet Hij spreken".
We weten, dat Jesus heel wat meer
gedaan heeft, dan lichamelijke zieken
HIJ heeft ook geestelijk dooven doen
hooren, geestelijk stommen doen spre
ken, geesteiyk blinden doen zien, geeste
lijk gestorvenen ten leven opgewekt.
Niet alleen tijdens Zijn omwandeling
hier op aarde. Neen, alle eeuwen door.
We moeten tot hen gaan ln christe
lijke liefde. En aiwn gang voorbereiden
en begeleiden door gebed.
We moeten ziekendrager: willen sljn.
Jesus wacht op ons. om door ons te
blijven weldoen.
revohmonnaire woelingen
WAAR DE MENSCHEN
GROOT OP GAAN.
ook n
nog-
n weldoen gaat altijd door. Over al- als
Hoeveel geestelijk verblinden opent
Jesus de oogen? Hoeveel geestelijk stom
men maakt Hij de tong los? Hoeveel
geestelijk dooven opent Hij de ooren?
Hoeveel geestelijk dooden wekt Hij op
ten leven?
We lezen ln het Evangelie, dat die
doofstommen door anderen tot Jesus ge
leld werden. Die geleiders werden zoo het
verwijderde middel tot zijn genezing
zijn lichamelijke genezing en, we mogen
tot zijn geestelijke
Ik riep verdraaid,
dat misdadigers g
udt die ker
iw: Da's ne
Wil Jesus ook u en mij als geleider
van velen tot hun geestelijke genezing?
Heeft Jesus niet gewild, dat al de Zij
nen van Hem zouden getuigen? Dat allen
met Hem zouden verzanden?
Inderdaad, leder christen moet .zie
kendrager" willen zijn. Dat ls zijn
plicht!
We mogen de geestelijk dooven en
En beseft, dat alles IJdelheid ls, behalve
God te dienen en daardoor ÖJc eigen eeuwig
geluk te bereiken.
HOE KOMT DAT....
IN SPANJE?
Beleefd verzoek zich aan te melden
bU de Directie van het Retraltenhuls
Amersfoort. Tel. 303. Postchéque en giro r
no. 92245.
Zaterdag 10—13 Sept. Manen en Jongel.
(MUlUepl.
Dinsdag 13—16 Sept. Trouwen en MiLsjcs
Zaterdag 17—30 Sep. Meisjes «Kweekschool
Dinsdag 20—23 Sept. Jongens Utrecht.
Zaterdag 34—27 Sept. Müitieplichtigen e.a.
Dinsdag 27—30 Sept. Jongens Utrecht.
den VerachrikVoIjjken
neen geleid.
De Spoansche bisschop wijst op de
Inteüectueelen. ook wan»
schappelijke en litteraire werken de zed.
HJkhefd ondermijnden, de maatschappij o
4 Oct. Mannen S
Zaterdag 1
Utrecht.
Dinsdag 4—7 Oct. Gehuwde Vi
Zaterdag 8—11 Oct. Heeren.
Dinsdag 11—14 Oct. Dames.
Zaterdag IS—18 Oct. Mannen
phaël e.a.)
Dinsdag 25-28 Oct. Meisje
noemt twee karakteristieke gevallen, die -Ij
self heeft meegemaakt
|der stad Barcelona, in een. niet anoniem,
maar met den naam geteekend schrijven,
gewezen op de anarchistische en ondermij
nende leerstellingen, die in alle leerboeken
o'OVEMBEK
Dinsdag 1—4 Nov. Gehuwde vrouwen.
Zaterdag 5—8 Nov. Meisjes.
Dinsdag 8—11 Nov. Gehuwde dair.es.
Vrijdag 11—14 Nov. Mannen n Jongel
Laren e.a.)
Dinsdag 15—18 Nov. Mannen 'St Raphael
Dinsdag 22—25 Nov. Ongehuwdames.
Zaterdag 2e—29 Nov. Mannen (Dioc. Ac
Vrijdag 2—5 Dee. Mannen en jongel
(Credo Pugnoi.
Zaterdag 10—13 Dec. Heeren
Dinsdag 13—16 Dec. Geh. vrouwen (D
Zaterdag 17—20 Deo. Meisjes.
Vrijdag 23—36 Dec. Mannen en jongal
(Kerstrc traite).
Donderdag 29 Dec.—1 Jan. Mannen et
Jongel. (Oendt e.a.)
JANUARI
Zondag 1—4 Jan. Jonge Boeren Gelderl.
Woensdag 47 Jan. Jannen en jongel
Zaterdag 7—16 Jan. Mannen (Vlnkeveen,
luissen. e.a.)
Dinsdag 1013 Jan. Mannen (A.B.T.B.
Gelderl.)
Zaterdag 14—17 Jan. MilitleplichUgen e.a
Dinsdag 17—20 Jan. Mannen (A.B.TB.
Utrecht).
Zaterdag 21-24 Jan. Meajee.
Dinsdag 24—27 Jan. Mannen (A3.T.B.
Friesland).
rrdag 28-31 Jon. Jonge Boeren Ujg.
st hoe onder strenge
lisje ^catechismus wen
t leger aangevallen er
De hoogste kerkelijke u
trijpen dat er ronden v>
ran den intellectueel, ra
*>le gevallen een echt misdadig werk ls.
kit den staat ondermlint. de jeugd bederft
m het volk vergiftigt.
Welk een verschrikkelijke verantwoording
'oor de tegenwoordige gruwelen in Spanje
universiteitsprofessoren I
Ie ziel vr
ji'Ugd d
toope volksuitgaven van anU-godsdSenstlget
onredelijke, socialistische, communistische
Het herderlijk schrijver,
'et heel juist was. dat de ir
voeding onlangs op den ..t'
sen onderscheid gemaakt
iusschen goede en slee
iloden -n tijdschrift
'.leken schrijven, opdat
Tot besluit schrijft j,
..Dit onderscheid
ir hen. die in dng-
i Spanje vermeden
innen woroen. wanneer het katholieke ge-
of van vele katholieken sterker en meer
msequent geweest was. in plaats van
echts een mak van gevoel en uiterlijkheid
I zijn; wan- - men het evangelie gekend
1 volgens het -lie geleefd had; wan
eer men de pauselijke encycBcïen meer
i diep christendom hand i
PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS
TE BAARN
XIIDE ZONDAG NA PINKSTEREN.
28 Augustus 1938. Vandaag 7 uur de
Vroegmis, half 9 de Tusschenmls en 10
uur de Hoogmis. Hedenavond 7 uur Lof.
Vandaag ln al de drie H. Missen predi
katie en collecte voor ons verecnlgings-
gebouw. De ZeerEerw. pastoor zal zelf
collecteeren. gedurende de H. Mis van
half 9 uur In het middenschip der kerk
en In de Hoogmis door de geheele kerk
WIJ sporen ten zeerste aan. om door rij
ke giften deze collecte te steunen Don
derdag beginnen weer de scholen. Op
dien datum zal er 's morgens 'rn 8 uur
een H. Mis worden opgedragen voor het
welslagen van het katholiek onderwijs
In de parochie. Na die H. Mis zal dc
kinderzegen worden gegeven. WIJ hopen,
dat al de schoolgaande kinderen die H.
Mis zullen bijwonen.
Woensdagavond 7 uur Lof.
Donderdagmorgen 9 uur moeten de
kinderen van de St. Aloyslusschool. die
dc lste H. Communie hebben gedaan,
biechten. Donderdag-namiddag van half
3 tot 5 uur moeten de kinderen komen
biechten van de St. BonJIatlus scholen
Van 5 tot 8 uur wordt er dien dag
blechtgehoord voor de andere geloovt-
gen.
Vrijdag, Eersten Vrijdag van de
maand, zal er 's morgens om 8 uur ge
zongen H. Mis zijn en 's avonds 7 uur
lof ter eere van het H. Hart van Jezus
aaf 3 u
r gele-
De geloovlgen worden verzocht te zin
gen vandaag, na de Hoogmis, na het
Lof en Woensdagavond na het Lof uit
't Psaltcrke, oude uitgave no. 76. nieu
we uitgave no. 87; Vrijdagavond, na 't
Lof. oude uitgave no. 59, nieuwe ullgn-
Weldra zal cr te Amersfoort een re
traite worden gehouden voor dienst
plichtigen. die ln de eerstvolgende maan
den onder de wapenen moeten komen.
WIJ sporen belanghebbenden aan. om
deze retraite mee te maken. Zij kunnen
zich aan dc pastorie aanmelden en het
geld voor het retraitehuis In ontvangst
De "leden van de geestelijke bedevaart
naar Lourdes worden verzocht, om van
af 30 Augustus tot en met 7 September
een novene te houden ter voorbereiding
voor het feest van Maria's geboorte.
Zondag a s. 7 uur de Vroegmis, half 8
de Tusschenmls. 10 uur de Hoogmis.
«Ik beu zelf Katholiek eu de Kerk zal van
mij nlels te vreezen hebben." (Hitier.)
Men vindt nog altijd katholie
ken en protestanten in ons land,
die nieenen, dat er in Duitsch-
land toch niet zoo direct van een
kerkvervolging sprake is. Zelfs
spraken we in den allerlaatsten
tijd Duitsche geestelijken, die
verkondigden, dat de Nederland-
sche kranten te eenzijdig waren
ingelicht, en dat de geheele
wereld maar zonder motief anti-
DuitscA is.
Daar werd nog bijgevoegd, dat
de „Führer" toch veel goeds
voor Duitschland gedaan had
(b.v. het militair bezetten van
Rijnland!) en dergelijke prach
tige dingen meer, maar dat het
natuurlijk verkeerd was, dal hij
soms tegen de Kerk scheen te
zijn. „Dat had de goede man niet
moeten doen".
Tegenover deze mentaliteit
zouden wij een paar dingen wil
len opmerken.
Beter dan aan de woorden kan
men aan de daden van de men-
schen bespeuren, wat het voor
karakters zijn.
Nu heeft Christus heel duide
lijke leekenen opgegeven, om uit
le imf.cii of ineiischen vol
gens Jesus' uitdrukking „de
Zijnen zijn" of niet.
Hij zei: „Daaraan moet men
welen, of gij de Mijnen zijt, dat
gij elkander liefhebt."
Nu let eens op. Toen voor een
paar jaar Dollfuss vermoord
werd op de allerlaagsle manier,
en hem zelfs in zijn stervensuur
door de duivelsche beulen zijn
bede om een priester geweigerd
was, heeft de leider van
Duilschland uitdrukkelijk ver
klaard, dat hij die daad veraf
schuwde en veroordeelde. En
alle Duitsche bladen spraken op
commando van een lastercam
pagne, loen de wereldpers durf
de beweren, dal Dollfuss op Hit
ler's hevel vermoord was.
Maar nu, in 1938 is op een
allerraarste manier de aanslui
ting van Oostenrijk bij Duitsch
land voltooid. De Oostenrijksche
centjes werden naar Berlijn
overgeheveld, waarde papieren
werden op de bekende manier
vernietigd of gedecimeerd, en dc
groote lijd van welvaart voor
Oostenrijk begon.
Hitler is baas. Een der eerste
dingen, die er gebeuren, zelfs
alvorens zich eenig gerecht hier
over heeft uitgesproken, is, dat
elke herinnering aan Dollfuss
van slraal en plein wordt ver
wijderd. Zijn sloffe4ijke overblijf
selen worden weggenomen uil
de gedachlcniskerk, die was op
gericht voor een man, die toch
alles, wat het leven had. opoffer
de voor zijn vaderland, met de
hoste bedoelingen.
Maar zelfs besluit men, een
gedenkteeken op le richten voor
zijn moordenaarsHet vonnis
over de moordenaars moet her
worden, en reeds te voren
worden ze in eer hersteld.
Meent men soms, dat de regee-
ring le Berlijn deze dingen niet
wil?
Dollfuss' overwonnen en mach-
telooze opvolger wordt al maan
den gevangen gehouden, en de
geschiedenis zal eenmaal de
wereld leeren wat een gruwelijke
ellende dezen edelen mensch is
aangedaan.
Is dergelijk gedrag niet zóó
onedel, dat elk dispuut hier
stopt?
Menschen, die een mentaliteit
toonen, als die der Duitsche
machthebbers, moeten onder
Christus' oordeel vallen. En al
vinden zij dan ook het Christen
dom te tam en te mak, met zijn
liefdeleer: dan is de Veroordee
ling van Christus, die hierin zoo
scherp is, er des te verschrikke
lijker om.
Men hebbe verder de overtui
ging, dat de kerkvervolging in
Duitschland een principieele en
algemeene is, uitgaande van de
hoogste instanties.
Het is een vervolging, die uit
gaat van de regeering zelf, en die
immers tie lagere instanties niet
zouden durven beoefenen ge
zien de bekende slaafsche geest
als ze niet dachten er een
pluimpje
te krijgen.
Hitier zelf heeft gezegd:
de regeering
„Ik
begrijp niet veel van dogma's,
maar wee wanneer de Kerk zich
tegen mij keert." „Wee, als
de papen den preekstoel mis
bruiken tot politieke propagan
da, het voorlezen van herderlijke
brieven, en verordeningen tot 't
houden van z.g. religieus-weten
schappelijke voordrachten."
„Ik zal er voor zorgen, dat
de confessioneele vereenigingen
verdwijnen."
Met bewuste leugens zijn in de
eerste jaren de christenen een
beetje stil gehouden. Zooals met
de bekende uitspraak, dat het
nieuwe rijk zou steunen op de
beide christelijkf confessies en
op een positief christendom.
Evenals de persoonlijke en
uitdrukkelijke belofte door den
rijksleider gedaar aan een der
Duitsche bisschoppen: „Ik ben
zelf katholiek en de Kerk zal
van mij nimmer iets te vreezen
hebben".
Alles tezamen kan men de
zaak juist uitdrukken met woor
den, die Italianen geen geeste
lijken gebruikten, ter ge
legenheid van het bezoek van
Hitier aan Italië, toen hij den
Paus geen bezoek bracht. Men
zei: „Hij is een renegaat een
afvallige hij is onbetrouwbaar
in vele punten en beschermt een
laaghartig moordenaar. En voor
de rest kan Mussolini hem ca-
G. L.
DE CEREMONIES
Sinds eeuwen en eeuwen moet een
heiligverklaring plaats hebben ln Sint
Pleter. Dit Is door Paus Benedlctus XIV
zelfs door een bulle als bijzonder voor
recht van Sint Pleter erkend.
BIJ die gelegenheden wordt Sint Ple
ter op een buitengewone wijze versierd,
En het ls werkelijk geen kleinigheid
Sint Pleter zoo"n beetje te versleren.
Die kerk ls immers zoo geweldig groot.
Nu ls het gebruik, dat de kosten der
verslering worden gedragen door dege
nen, die de heiligverklaring hebben aan-
Daar zUn voor noodlg zeer groote
schilderstukken, die den nieuwen heili
ge voorstellen, of de wonderen, die door
zijn voorspraak verkregen zijn.
Verder wordt een groote en prach
tige pauselijke troon opgeslagen, geheel
achter In de ahsls. En tusschen het
hoogaltaar en die troon worden de koor
banken opgericht voor de kardinalen en
andere geestelijke en wereldlijke hoog-
waardigheidsbekleders. Aan de zijkan
ten komen de tribunes voor de vorste
lijke personen
Verder worden ln het transept aan
belde zijden van het. pauselijk altaar de
tribunen opgericht voor dc kapittels der
romelDitche hoofdkerken en dc vertegen
woordigers van de geestelijke of licha
melijke famlllo van den nieuwen heilige
Om eenig Idee te hebben, wat de ver
slering elscht, bedenke men, dat b.v. hel
pauselijk altaar zijn toepasselijk, rijk
met goud geborduurd antepcndlum moet
hebben. Eveneens een versierd missaal
en andere benoodlgdheden voor dc Paus
mis. Zelfs bulten moet aan den voor
gevel van Sint Pleter een groot schil
derstuk hangen met de beeltenis van
den nieuwen heilige.
Eindelijk vraagt de ontzaglijke licbt-
De Heiligverklaring
verslering van Sint Pleter, van binnen
electrlsch en van bulten door vetpannen
met een speciale vulling, groote onkos-
Mcn beseft lets van de grootsche orga
nisatie eener heiligverklaring, als men
de opsomming leest van de bepalingen,
die bU deze geweldige plechtigheid gel
den. Zoo moeten b.v. de kardinalen en
dc pauselijke raadsheeren door een
aparten koerier worden ultgenoodlgd
tot de plechtigheid en worden hun ver
der mondeling dc bepalingen meege
deeld. Andere hoogwaardlgheldsbcklee-
ders en de wereldlijke en reguliere gees
telijkheid wordt hiervan op de hoogte
gesteld door den kardlnaal-vlcarls van
Rome. De dracht van al die honderden
personen, die bij de heiligverklaring be
trokken zijn, ls tot ln de kleinste klei
nigheid uitgestippeld. Van den wit da
masten myter der kardinalen, de wit
linnen myters der bisschoppen, tot de
violette toog der sleepdragers of kooi»
Het opstellen der geweldige processie
ls op zichzelf al een groote plechtigheid.
Onder leiding der pauselijke ceremonie-
de speciale beambten
van Rome dit ln orde
brengen. En terwijl dan deze processie,
die den Paus moet voorafgaan, word!
opgesteld, begeeft zich de Paus, ln witte
toga en rood schoudermanteltje naar de
sacristie van de Slxtynschc kapel.
Daar wordt de Paus dan bekleed met
de onvergelijkelijke pauselijke paramen
ten, en als dat gebeurd ls. gaat de H
Vader de Slxlljnsche kapel binnen en
zet daar aan het „Ave marls Stella", dat
door de koren ln de processie, die den
Paus voorafgaat, wordt voortgezet. De
volgorde der processie Is ook weer nauw
keurig vastgesteld. Volgens alle elschen
van het kerkelijk recht.
In groote en langzame statie begeeft
zich dan da processie naar Sint Pleter.
en b|j het binnen komen van den Paus
in Sint Pleter schallen de zilveren ba
zuinen. Onder het gejuich en gejubel
van oe diverse tienduizend-tallen
menschen, die bU zulk een gelegen
heid Sint Pleter bevolken, wordt dan
de H. Vader aan hst eind der processie,
of liever van den feeststoet, gedragen op
de ..sedla gestatorla" naar zyn troon, ln
de absis.
Daar vangt de plechtigheid aan met
de huldiging der z.g. obedlentle. Dat ls
het betuigen der gehoorzaamheid. De
kardinalen komen en kussen 's Pausen
d; de bisschoppen kussen het kruis
de stool op de knie van den Paus:
elndelUk komen de generaals der
orden en enkele andere geestelUken en
kussen 's Pausen voet.
Ieder dergenen, die de processie heb
ben gevormd, krijgt zyn speciale, tradl-
tloneele plaats. En men dient op te
merken, dat niet alleen de latynsche. de
westersche Kerk. er vertegenwoordigd ls,
maar ook de grleksche, de oostersche
Kerk.
Omringd door zulk een illuster en
onbeschryieUjk decor, wordt nu door
een der kardinalen aan den Paus het
verzoek gedaan der heiligverklaring.
Waarop de prelaat-secretaris der vor-
steiyke bullen namens zyne Heiligheid
antwoordt, dat de Paus wel overtuigd ls
de heiligheid van den betrokken
persoon, maar da* nu eerat om het god-
deiyk Licht moet gebeden worden. Daar-
werpen allen zich ter aarde en wordt
de litanie van alle heiligen Ingezet.
Nadat deze geëindigd is. wordt het
verzoek om de heiligverklaring met
grooter aandraag herhaald. En hierna
itoneert de Paus het „Venl Creator".
Elndeiyk wordt nu het verzoek ten
derden male herhaald (lnstantlpslme),
terwijl allen staan, en den Paus de
myter op het hoofd Is geplaatst, leest
de Paus de volgende verklaring voor:
„Ter eere van de heilige en ondeel
bare Drleëenheld, tot verheffing van
't katholiek geloof en tot verbreiding van
den chrlstelUken godsdienst, op gezag van
Onzen Heer Jezus Christus, der heilige
apostelen Petrus en Paulus en van Ons
zelf. na rijk beraad, en meermalen her
haalde aanroeping van goddeiyke hulp,
en op raad van onze eerbiedwaardige
broeders, de kardinalen der Heilige
Roomsche Kerk, van de patriarchen,
aartsbisschoppen en bisschoppen. .1!e
•n de Stad aanwezig zyn; verklaren Wij,
dat de gelukzalige (naam) heilig ls.
en dit bevestigen Wy. en Wij schrijven
hen op de ïyst der heiligen, terwyi WU
■""-'en, dat hun feest elk jaar op hun
geboortedag voor den hemel door geheel
H. Kerk moet gevierd worden, namc-
c: van den heilige... (naam) op
dag. En zy moeten met vrome gods
vrucht onder de heiligen vereerd wor
den. In den naam van den Vader en
in den Zoon en van den H. Geest.
Hierna bedankt men den Paus offlcecl
voor de heiligverklaring; de groote oor-
'en worden gevraagd in uitgevaar
digd; en daarna zet de Paus het plc.-h-
tlge „Te Deum" aan. De klokken m
Sint Pleter beginnen te lulden: dc
zulnen schallen vanuit den koepel n
terwyi de koren het eerste vers van et
„Tc Deum" doorzetten, beginnen al ie
andere klokken van geheel de heilige
Stad Rome te Jubelen en te galmen.
Vanaf het tweede vers van het Te
Deum" zingt beurtelings met de apos
tolische koren geheel het volk, dal in
Slat Pleter ls, de groote dankhymne
Het Is ongeloofiyk imposant en in
drukwekkend, om nimmer te verge!-n.
Na het „Te Deum" wordt een spech.e
creatie gezongen tot den nieuwen hei
lige. En de Paus eindigt de plechtigheid
met den grooton pauseiyken zegen
Doch hiermee Is nu felteiyk jll. -n
maar de onmlddeliyke ceremonie der
heiligverklaring afgeloopen.
Want nu volgt nog de groet* natie
der plechtige Pausmis. voorafptMh met
de plechtig gezongen rerta.