LITURGIE Hij heeft alles Welgedaan. Retraiten EDEL RAS ACHTERVELD PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor: R. O. R. SMEETS. Telefoon no. 20. ZONDAG, half B H Mis, half 11 Hoog- mis. kwart na 9 wordt de H. Communie uit gereikt. S uur Lof. Zaterdag biechthooren vanaf 5 uur en om half 8 Lot met Roaenh. Door de week de H.B. Missen om half 8 HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTINUS. Pastoor: W. a J. de Jong. Kerfclaan. TeL 3. ZONDAG. 8 u dermis, half 11 J zenhoedje. te H. Mis op Leo's Oord. i. Mis 8 1ste H. Mis. kwart Dinsdag, 2e H. Mis. Woensdag, half 8 1ste H. Mis, kwart 8 2e H. Mis. Donderdag, half 8 1ste H. Mis, kwart 8 2e H. Mis. Vrijdag. 1ste Vrijdag der maand, toegewijd aan het H. Hart 'an Jesus, uur lste H. Mis 8 uur gei. gebruikelijke gebeden. Zaterdag. Half 8 le H Mis. H. Mis. Biechthooren van 5—9 uur. 8 u. Itof HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST. JOZEP. Pastoor Hendriks. Burgemeester van TuylstraaL ZONDAG S uur Vroegmis, half 11 1 mis. Onder de H. Missen collecte voor de St. Pleterapei.lng, 6 uur Lof. Maandag. H. Mis in de St. Joseph-stich- tlng. Om half 9 uitreiken van de H. Com- Donderdag, gelegenheid oa Vrijdag, lste Vrijdag v. d. maand. De Communie wordt uitgereikt om kwart en 7, 8 uur en onder de geaongen H. Mis v half 9. Half 8 Lof ter eere van het H. Hl met opdracht aan hel H. Hart en Rom hoedje. Zaterdag. Gelegenheid om te biechten 5, 8. 7 uur. na het Lof en om 9 uur. C half 8 Ma na-Lof. In de week de H. Mis om half 9. As. Zondag, le Zondag v. d. maand, o tec te voor eigen kerk. Eerst naar de Retraite, dan naar de kazerne Aldua luidt het advies van de Pril die de militaire zielzorg uitoefenen. Dit ad vies richten ilj tol de dienstplichtigen die de eerstvolgende maanden voor eerste nlng onder de wapenen moeten kornet tot de ouders, die met bezorgdheid denken aan het naderen van de dienstplichttijd hun ner zonen. Voor deze dienstplichtigen bestaat er gele genheid een voor hen speciaal ingerichte re traite te houden van 24 tot 27 Sept. a.s. in het Retraitehuis te Amersfoort Mochten zij op deze data verhinderd zijn. dan kunnct zij zich aansluiten bij een retraite voor man nen en Jonge!., welke retraite gehouden word van 10 tot 13 September as. eveneens li het Retraitehuis te Amersfoort. Gelukkig beginnen onze Kath. ouders er dienstplichtigen steeds beter het nut te be grijpen van zulk een retraite. Het aanta deelnemers neemt ieder jaar 'oe. Er Is ook geen betere voorbereiding dan juist een goe de retraite. Mogen daarom ook onze as. mi liciens zich zoo spoedig mogelijk opgeven óf aan de parochieele geestelijkheid óf aan den directeur van bet retraitehuis te Amersfoort. Want: ,4e dooven doet Hij hoorende stommen doet Hij spreken". We weten, dat Jesus heel wat meer gedaan heeft, dan lichamelijke zieken HIJ heeft ook geestelijk dooven doen hooren, geestelijk stommen doen spre ken, geesteiyk blinden doen zien, geeste lijk gestorvenen ten leven opgewekt. Niet alleen tijdens Zijn omwandeling hier op aarde. Neen, alle eeuwen door. We moeten tot hen gaan ln christe lijke liefde. En aiwn gang voorbereiden en begeleiden door gebed. We moeten ziekendrager: willen sljn. Jesus wacht op ons. om door ons te blijven weldoen. revohmonnaire woelingen WAAR DE MENSCHEN GROOT OP GAAN. ook n nog- n weldoen gaat altijd door. Over al- als Hoeveel geestelijk verblinden opent Jesus de oogen? Hoeveel geestelijk stom men maakt Hij de tong los? Hoeveel geestelijk dooven opent Hij de ooren? Hoeveel geestelijk dooden wekt Hij op ten leven? We lezen ln het Evangelie, dat die doofstommen door anderen tot Jesus ge leld werden. Die geleiders werden zoo het verwijderde middel tot zijn genezing zijn lichamelijke genezing en, we mogen tot zijn geestelijke Ik riep verdraaid, dat misdadigers g udt die ker iw: Da's ne Wil Jesus ook u en mij als geleider van velen tot hun geestelijke genezing? Heeft Jesus niet gewild, dat al de Zij nen van Hem zouden getuigen? Dat allen met Hem zouden verzanden? Inderdaad, leder christen moet .zie kendrager" willen zijn. Dat ls zijn plicht! We mogen de geestelijk dooven en En beseft, dat alles IJdelheid ls, behalve God te dienen en daardoor ÖJc eigen eeuwig geluk te bereiken. HOE KOMT DAT.... IN SPANJE? Beleefd verzoek zich aan te melden bU de Directie van het Retraltenhuls Amersfoort. Tel. 303. Postchéque en giro r no. 92245. Zaterdag 10—13 Sept. Manen en Jongel. (MUlUepl. Dinsdag 13—16 Sept. Trouwen en MiLsjcs Zaterdag 17—30 Sep. Meisjes «Kweekschool Dinsdag 20—23 Sept. Jongens Utrecht. Zaterdag 34—27 Sept. Müitieplichtigen e.a. Dinsdag 27—30 Sept. Jongens Utrecht. den VerachrikVoIjjken neen geleid. De Spoansche bisschop wijst op de Inteüectueelen. ook wan» schappelijke en litteraire werken de zed. HJkhefd ondermijnden, de maatschappij o 4 Oct. Mannen S Zaterdag 1 Utrecht. Dinsdag 4—7 Oct. Gehuwde Vi Zaterdag 8—11 Oct. Heeren. Dinsdag 11—14 Oct. Dames. Zaterdag IS—18 Oct. Mannen phaël e.a.) Dinsdag 25-28 Oct. Meisje noemt twee karakteristieke gevallen, die -Ij self heeft meegemaakt |der stad Barcelona, in een. niet anoniem, maar met den naam geteekend schrijven, gewezen op de anarchistische en ondermij nende leerstellingen, die in alle leerboeken o'OVEMBEK Dinsdag 1—4 Nov. Gehuwde vrouwen. Zaterdag 5—8 Nov. Meisjes. Dinsdag 8—11 Nov. Gehuwde dair.es. Vrijdag 11—14 Nov. Mannen n Jongel Laren e.a.) Dinsdag 15—18 Nov. Mannen 'St Raphael Dinsdag 22—25 Nov. Ongehuwdames. Zaterdag 2e—29 Nov. Mannen (Dioc. Ac Vrijdag 2—5 Dee. Mannen en jongel (Credo Pugnoi. Zaterdag 10—13 Dec. Heeren Dinsdag 13—16 Dec. Geh. vrouwen (D Zaterdag 17—20 Deo. Meisjes. Vrijdag 23—36 Dec. Mannen en jongal (Kerstrc traite). Donderdag 29 Dec.—1 Jan. Mannen et Jongel. (Oendt e.a.) JANUARI Zondag 1—4 Jan. Jonge Boeren Gelderl. Woensdag 47 Jan. Jannen en jongel Zaterdag 7—16 Jan. Mannen (Vlnkeveen, luissen. e.a.) Dinsdag 1013 Jan. Mannen (A.B.T.B. Gelderl.) Zaterdag 14—17 Jan. MilitleplichUgen e.a Dinsdag 17—20 Jan. Mannen (A.B.TB. Utrecht). Zaterdag 21-24 Jan. Meajee. Dinsdag 24—27 Jan. Mannen (A3.T.B. Friesland). rrdag 28-31 Jon. Jonge Boeren Ujg. st hoe onder strenge lisje ^catechismus wen t leger aangevallen er De hoogste kerkelijke u trijpen dat er ronden v> ran den intellectueel, ra *>le gevallen een echt misdadig werk ls. kit den staat ondermlint. de jeugd bederft m het volk vergiftigt. Welk een verschrikkelijke verantwoording 'oor de tegenwoordige gruwelen in Spanje universiteitsprofessoren I Ie ziel vr ji'Ugd d toope volksuitgaven van anU-godsdSenstlget onredelijke, socialistische, communistische Het herderlijk schrijver, 'et heel juist was. dat de ir voeding onlangs op den ..t' sen onderscheid gemaakt iusschen goede en slee iloden -n tijdschrift '.leken schrijven, opdat Tot besluit schrijft j, ..Dit onderscheid ir hen. die in dng- i Spanje vermeden innen woroen. wanneer het katholieke ge- of van vele katholieken sterker en meer msequent geweest was. in plaats van echts een mak van gevoel en uiterlijkheid I zijn; wan- - men het evangelie gekend 1 volgens het -lie geleefd had; wan eer men de pauselijke encycBcïen meer i diep christendom hand i PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS TE BAARN XIIDE ZONDAG NA PINKSTEREN. 28 Augustus 1938. Vandaag 7 uur de Vroegmis, half 9 de Tusschenmls en 10 uur de Hoogmis. Hedenavond 7 uur Lof. Vandaag ln al de drie H. Missen predi katie en collecte voor ons verecnlgings- gebouw. De ZeerEerw. pastoor zal zelf collecteeren. gedurende de H. Mis van half 9 uur In het middenschip der kerk en In de Hoogmis door de geheele kerk WIJ sporen ten zeerste aan. om door rij ke giften deze collecte te steunen Don derdag beginnen weer de scholen. Op dien datum zal er 's morgens 'rn 8 uur een H. Mis worden opgedragen voor het welslagen van het katholiek onderwijs In de parochie. Na die H. Mis zal dc kinderzegen worden gegeven. WIJ hopen, dat al de schoolgaande kinderen die H. Mis zullen bijwonen. Woensdagavond 7 uur Lof. Donderdagmorgen 9 uur moeten de kinderen van de St. Aloyslusschool. die dc lste H. Communie hebben gedaan, biechten. Donderdag-namiddag van half 3 tot 5 uur moeten de kinderen komen biechten van de St. BonJIatlus scholen Van 5 tot 8 uur wordt er dien dag blechtgehoord voor de andere geloovt- gen. Vrijdag, Eersten Vrijdag van de maand, zal er 's morgens om 8 uur ge zongen H. Mis zijn en 's avonds 7 uur lof ter eere van het H. Hart van Jezus aaf 3 u r gele- De geloovlgen worden verzocht te zin gen vandaag, na de Hoogmis, na het Lof en Woensdagavond na het Lof uit 't Psaltcrke, oude uitgave no. 76. nieu we uitgave no. 87; Vrijdagavond, na 't Lof. oude uitgave no. 59, nieuwe ullgn- Weldra zal cr te Amersfoort een re traite worden gehouden voor dienst plichtigen. die ln de eerstvolgende maan den onder de wapenen moeten komen. WIJ sporen belanghebbenden aan. om deze retraite mee te maken. Zij kunnen zich aan dc pastorie aanmelden en het geld voor het retraitehuis In ontvangst De "leden van de geestelijke bedevaart naar Lourdes worden verzocht, om van af 30 Augustus tot en met 7 September een novene te houden ter voorbereiding voor het feest van Maria's geboorte. Zondag a s. 7 uur de Vroegmis, half 8 de Tusschenmls. 10 uur de Hoogmis. «Ik beu zelf Katholiek eu de Kerk zal van mij nlels te vreezen hebben." (Hitier.) Men vindt nog altijd katholie ken en protestanten in ons land, die nieenen, dat er in Duitsch- land toch niet zoo direct van een kerkvervolging sprake is. Zelfs spraken we in den allerlaatsten tijd Duitsche geestelijken, die verkondigden, dat de Nederland- sche kranten te eenzijdig waren ingelicht, en dat de geheele wereld maar zonder motief anti- DuitscA is. Daar werd nog bijgevoegd, dat de „Führer" toch veel goeds voor Duitschland gedaan had (b.v. het militair bezetten van Rijnland!) en dergelijke prach tige dingen meer, maar dat het natuurlijk verkeerd was, dal hij soms tegen de Kerk scheen te zijn. „Dat had de goede man niet moeten doen". Tegenover deze mentaliteit zouden wij een paar dingen wil len opmerken. Beter dan aan de woorden kan men aan de daden van de men- schen bespeuren, wat het voor karakters zijn. Nu heeft Christus heel duide lijke leekenen opgegeven, om uit le imf.cii of ineiischen vol gens Jesus' uitdrukking „de Zijnen zijn" of niet. Hij zei: „Daaraan moet men welen, of gij de Mijnen zijt, dat gij elkander liefhebt." Nu let eens op. Toen voor een paar jaar Dollfuss vermoord werd op de allerlaagsle manier, en hem zelfs in zijn stervensuur door de duivelsche beulen zijn bede om een priester geweigerd was, heeft de leider van Duilschland uitdrukkelijk ver klaard, dat hij die daad veraf schuwde en veroordeelde. En alle Duitsche bladen spraken op commando van een lastercam pagne, loen de wereldpers durf de beweren, dal Dollfuss op Hit ler's hevel vermoord was. Maar nu, in 1938 is op een allerraarste manier de aanslui ting van Oostenrijk bij Duitsch land voltooid. De Oostenrijksche centjes werden naar Berlijn overgeheveld, waarde papieren werden op de bekende manier vernietigd of gedecimeerd, en dc groote lijd van welvaart voor Oostenrijk begon. Hitler is baas. Een der eerste dingen, die er gebeuren, zelfs alvorens zich eenig gerecht hier over heeft uitgesproken, is, dat elke herinnering aan Dollfuss van slraal en plein wordt ver wijderd. Zijn sloffe4ijke overblijf selen worden weggenomen uil de gedachlcniskerk, die was op gericht voor een man, die toch alles, wat het leven had. opoffer de voor zijn vaderland, met de hoste bedoelingen. Maar zelfs besluit men, een gedenkteeken op le richten voor zijn moordenaarsHet vonnis over de moordenaars moet her worden, en reeds te voren worden ze in eer hersteld. Meent men soms, dat de regee- ring le Berlijn deze dingen niet wil? Dollfuss' overwonnen en mach- telooze opvolger wordt al maan den gevangen gehouden, en de geschiedenis zal eenmaal de wereld leeren wat een gruwelijke ellende dezen edelen mensch is aangedaan. Is dergelijk gedrag niet zóó onedel, dat elk dispuut hier stopt? Menschen, die een mentaliteit toonen, als die der Duitsche machthebbers, moeten onder Christus' oordeel vallen. En al vinden zij dan ook het Christen dom te tam en te mak, met zijn liefdeleer: dan is de Veroordee ling van Christus, die hierin zoo scherp is, er des te verschrikke lijker om. Men hebbe verder de overtui ging, dat de kerkvervolging in Duitschland een principieele en algemeene is, uitgaande van de hoogste instanties. Het is een vervolging, die uit gaat van de regeering zelf, en die immers tie lagere instanties niet zouden durven beoefenen ge zien de bekende slaafsche geest als ze niet dachten er een pluimpje te krijgen. Hitier zelf heeft gezegd: de regeering „Ik begrijp niet veel van dogma's, maar wee wanneer de Kerk zich tegen mij keert." „Wee, als de papen den preekstoel mis bruiken tot politieke propagan da, het voorlezen van herderlijke brieven, en verordeningen tot 't houden van z.g. religieus-weten schappelijke voordrachten." „Ik zal er voor zorgen, dat de confessioneele vereenigingen verdwijnen." Met bewuste leugens zijn in de eerste jaren de christenen een beetje stil gehouden. Zooals met de bekende uitspraak, dat het nieuwe rijk zou steunen op de beide christelijkf confessies en op een positief christendom. Evenals de persoonlijke en uitdrukkelijke belofte door den rijksleider gedaar aan een der Duitsche bisschoppen: „Ik ben zelf katholiek en de Kerk zal van mij nimmer iets te vreezen hebben". Alles tezamen kan men de zaak juist uitdrukken met woor den, die Italianen geen geeste lijken gebruikten, ter ge legenheid van het bezoek van Hitier aan Italië, toen hij den Paus geen bezoek bracht. Men zei: „Hij is een renegaat een afvallige hij is onbetrouwbaar in vele punten en beschermt een laaghartig moordenaar. En voor de rest kan Mussolini hem ca- G. L. DE CEREMONIES Sinds eeuwen en eeuwen moet een heiligverklaring plaats hebben ln Sint Pleter. Dit Is door Paus Benedlctus XIV zelfs door een bulle als bijzonder voor recht van Sint Pleter erkend. BIJ die gelegenheden wordt Sint Ple ter op een buitengewone wijze versierd, En het ls werkelijk geen kleinigheid Sint Pleter zoo"n beetje te versleren. Die kerk ls immers zoo geweldig groot. Nu ls het gebruik, dat de kosten der verslering worden gedragen door dege nen, die de heiligverklaring hebben aan- Daar zUn voor noodlg zeer groote schilderstukken, die den nieuwen heili ge voorstellen, of de wonderen, die door zijn voorspraak verkregen zijn. Verder wordt een groote en prach tige pauselijke troon opgeslagen, geheel achter In de ahsls. En tusschen het hoogaltaar en die troon worden de koor banken opgericht voor de kardinalen en andere geestelijke en wereldlijke hoog- waardigheidsbekleders. Aan de zijkan ten komen de tribunes voor de vorste lijke personen Verder worden ln het transept aan belde zijden van het. pauselijk altaar de tribunen opgericht voor dc kapittels der romelDitche hoofdkerken en dc vertegen woordigers van de geestelijke of licha melijke famlllo van den nieuwen heilige Om eenig Idee te hebben, wat de ver slering elscht, bedenke men, dat b.v. hel pauselijk altaar zijn toepasselijk, rijk met goud geborduurd antepcndlum moet hebben. Eveneens een versierd missaal en andere benoodlgdheden voor dc Paus mis. Zelfs bulten moet aan den voor gevel van Sint Pleter een groot schil derstuk hangen met de beeltenis van den nieuwen heilige. Eindelijk vraagt de ontzaglijke licbt- De Heiligverklaring verslering van Sint Pleter, van binnen electrlsch en van bulten door vetpannen met een speciale vulling, groote onkos- Mcn beseft lets van de grootsche orga nisatie eener heiligverklaring, als men de opsomming leest van de bepalingen, die bU deze geweldige plechtigheid gel den. Zoo moeten b.v. de kardinalen en dc pauselijke raadsheeren door een aparten koerier worden ultgenoodlgd tot de plechtigheid en worden hun ver der mondeling dc bepalingen meege deeld. Andere hoogwaardlgheldsbcklee- ders en de wereldlijke en reguliere gees telijkheid wordt hiervan op de hoogte gesteld door den kardlnaal-vlcarls van Rome. De dracht van al die honderden personen, die bij de heiligverklaring be trokken zijn, ls tot ln de kleinste klei nigheid uitgestippeld. Van den wit da masten myter der kardinalen, de wit linnen myters der bisschoppen, tot de violette toog der sleepdragers of kooi» Het opstellen der geweldige processie ls op zichzelf al een groote plechtigheid. Onder leiding der pauselijke ceremonie- de speciale beambten van Rome dit ln orde brengen. En terwijl dan deze processie, die den Paus moet voorafgaan, word! opgesteld, begeeft zich de Paus, ln witte toga en rood schoudermanteltje naar de sacristie van de Slxtynschc kapel. Daar wordt de Paus dan bekleed met de onvergelijkelijke pauselijke paramen ten, en als dat gebeurd ls. gaat de H Vader de Slxlljnsche kapel binnen en zet daar aan het „Ave marls Stella", dat door de koren ln de processie, die den Paus voorafgaat, wordt voortgezet. De volgorde der processie Is ook weer nauw keurig vastgesteld. Volgens alle elschen van het kerkelijk recht. In groote en langzame statie begeeft zich dan da processie naar Sint Pleter. en b|j het binnen komen van den Paus in Sint Pleter schallen de zilveren ba zuinen. Onder het gejuich en gejubel van oe diverse tienduizend-tallen menschen, die bU zulk een gelegen heid Sint Pleter bevolken, wordt dan de H. Vader aan hst eind der processie, of liever van den feeststoet, gedragen op de ..sedla gestatorla" naar zyn troon, ln de absis. Daar vangt de plechtigheid aan met de huldiging der z.g. obedlentle. Dat ls het betuigen der gehoorzaamheid. De kardinalen komen en kussen 's Pausen d; de bisschoppen kussen het kruis de stool op de knie van den Paus: elndelUk komen de generaals der orden en enkele andere geestelUken en kussen 's Pausen voet. Ieder dergenen, die de processie heb ben gevormd, krijgt zyn speciale, tradl- tloneele plaats. En men dient op te merken, dat niet alleen de latynsche. de westersche Kerk. er vertegenwoordigd ls, maar ook de grleksche, de oostersche Kerk. Omringd door zulk een illuster en onbeschryieUjk decor, wordt nu door een der kardinalen aan den Paus het verzoek gedaan der heiligverklaring. Waarop de prelaat-secretaris der vor- steiyke bullen namens zyne Heiligheid antwoordt, dat de Paus wel overtuigd ls de heiligheid van den betrokken persoon, maar da* nu eerat om het god- deiyk Licht moet gebeden worden. Daar- werpen allen zich ter aarde en wordt de litanie van alle heiligen Ingezet. Nadat deze geëindigd is. wordt het verzoek om de heiligverklaring met grooter aandraag herhaald. En hierna itoneert de Paus het „Venl Creator". Elndeiyk wordt nu het verzoek ten derden male herhaald (lnstantlpslme), terwijl allen staan, en den Paus de myter op het hoofd Is geplaatst, leest de Paus de volgende verklaring voor: „Ter eere van de heilige en ondeel bare Drleëenheld, tot verheffing van 't katholiek geloof en tot verbreiding van den chrlstelUken godsdienst, op gezag van Onzen Heer Jezus Christus, der heilige apostelen Petrus en Paulus en van Ons zelf. na rijk beraad, en meermalen her haalde aanroeping van goddeiyke hulp, en op raad van onze eerbiedwaardige broeders, de kardinalen der Heilige Roomsche Kerk, van de patriarchen, aartsbisschoppen en bisschoppen. .1!e •n de Stad aanwezig zyn; verklaren Wij, dat de gelukzalige (naam) heilig ls. en dit bevestigen Wy. en Wij schrijven hen op de ïyst der heiligen, terwyi WU ■""-'en, dat hun feest elk jaar op hun geboortedag voor den hemel door geheel H. Kerk moet gevierd worden, namc- c: van den heilige... (naam) op dag. En zy moeten met vrome gods vrucht onder de heiligen vereerd wor den. In den naam van den Vader en in den Zoon en van den H. Geest. Hierna bedankt men den Paus offlcecl voor de heiligverklaring; de groote oor- 'en worden gevraagd in uitgevaar digd; en daarna zet de Paus het plc.-h- tlge „Te Deum" aan. De klokken m Sint Pleter beginnen te lulden: dc zulnen schallen vanuit den koepel n terwyi de koren het eerste vers van et „Tc Deum" doorzetten, beginnen al ie andere klokken van geheel de heilige Stad Rome te Jubelen en te galmen. Vanaf het tweede vers van het Te Deum" zingt beurtelings met de apos tolische koren geheel het volk, dal in Slat Pleter ls, de groote dankhymne Het Is ongeloofiyk imposant en in drukwekkend, om nimmer te verge!-n. Na het „Te Deum" wordt een spech.e creatie gezongen tot den nieuwen hei lige. En de Paus eindigt de plechtigheid met den grooton pauseiyken zegen Doch hiermee Is nu felteiyk jll. -n maar de onmlddeliyke ceremonie der heiligverklaring afgeloopen. Want nu volgt nog de groet* natie der plechtige Pausmis. voorafptMh met de plechtig gezongen rerta.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 6