DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
droom was. als Witheer aan diezelfde
poort afscheid nemen van vrienden
en magen, van Pettes van Tor en Kail
van de Potter, ze allemaal te zien
schreien, en zoo te vertrekken naar de
wilden. Dat kan ik ma zoo levendig
voorstellen, dat lk er bijna tranen van in
de oogen kreeg. Als ik Zondags onder
de Mis naar de Heiligenbeelden keek te
gen de pilaren.Heilige Julianus. Mar
telaar, bid voor ons.. Heilige Sebastla-
nus. Martelaar, bid voor ons.dan zag
ik mij zelf al tegen zoo'n pilaar staan
alsHeilige Bmestus, Martelaar, bid
voor ons.met brandende keerskens
onder mijn beeld, en menschen van het
dorp die kwamen knielen voor me. en
eenten in mijn offerblok steken, en
daaronder ook mijn schoolkameraden,
en lk dacht al na wat Marcel van Sus
Baas en Nand van Mie Boot misschien
zouden komen vragen, en wat ik voor
hen zou doen bij Onzen Lieven Heet. En
in de processie gedragen te worden door...
Wel. wel, wel.. Als lk er nog aan
peins, als lk er nog aan peins.
Ach! goede Heiligen allemaal. Marte
laars en Apostelen. Belijders en Leeraars
die daar ommetom het Demerland, in
de Kempen en In t Hageland, overal
uw heiligdom hebt. van waaruit Q1J de
menschen die tot V komen helpt en
troost en hun voorsprekers zijt bij On
zen Lieven Heer. goede Heiligen, als lk
er aan denk, wat heb lk dan al veel
verteld en geschreven over U in boe
ken en gazetten. Ja. en van den eene
al wat meer dan van den andere, zooals
het aankomt, al heb lk toch altUd ge
probeerd rechtveerdlg te zijn en leder
van U het zijne te geven.
Goede Heiligen van Onzen Lieven
Heer. we klappen, wij in Vlaanderen
wel een beetje los en vrij over D. maar
het is toch alleen omdat wij zoo'n ver
trouwen In D hebben, omdat wij
zoo goed kennen en omdat we weten
dat Gij alttjd dicht bij ons zijt. Die dat
zeggen weten niet hoe Gij in de Kem
pen en in 't Hageland meeleeft en mee
denkt met de menschen. Ja hoe ge aelfs
ln uw gezicht Iets gekregen bebt van
de Kempenaars en de Hagelanders Ons
Lieve Vrouwke van Scherpenheuvel staat
toch hoog boven den Demer en het
Hageland als een zon. en als ge ln d&t
land woont, hoe kunt ge dan anders dan
zoo spreken over U.
i zijn -
b niet allemaal arme zon-
KEN JE ZE)
n gruwel
h wl! en uitdrukkelijk heeft ter-
t wij niet tegelijk God kunnen
En de wereld is er vol vt
duizenden. Het d
uitbetaling
weed ontslag, vooral aan gehuwden
bejaarden door onmcnachw aardige behande
ling. door ergerlijk weeldcleven.
Zij zijn het. die het algemeen zedelijk
peil omlaag stooten door bun losbandig
leren door hun voorgaan ln de
van de natuurlijke zedenwetten
Iz het wonder, dut zoo het
in minachting geraakt? En tkit men geen
r wil stellen ln de krachtige
i richtlijnen van Paus en
Zegt de maaea niet lettend op die naam
christenen: daar komt toch nleta van
«recht?
Begrijpt ge nu. dat die mlilloenen naam-
-rttenen de massa ran het Christendom
•"de invloed van Paus n Bla-
dan hebt ge ook Begrepen, dat de
Bn dat Zijn oordeel verschrikkelijk aal zijn.
Maria ten Hemel opneming.
taak der evangeliën, alle geloofswaarheden
vast te houden; daarvoor heeft Christus 1
leerambt ingesteld, dat ln de verkondiging
niet in het neer-
Het geloof aan oe lichamelijke
opneming van Maria steunt echt
deugdelijke gronden: geer. volk. geen stad
eens den goddelljken Veria
•er heeft gedragen, voor de ontbinding g
apaard bleef; pooals voorafgebeeld was
de Ark des Vertondz, die het Manna b
vatte en uit r-bederfelijk hou', waa ve
Vooral
leer der k
de bisschop v
400 schrijft:
wijst, evenals andere Pausen onschatfcar
diensten aan de beschaving
Weet u wat de
de wereld aan de
De Pausen zijn ln de eerste tijden van
christendom, in den tijd der martelaren, d
ve-dcthgers geweest
De Pausen hebben de West-Europceechi
beschaving uit de politieke en sociale stoi
men van den tijd der volksverhuizing gerec
De Pausen hebben aan de
volken geloofsverkondigers ga
zoo deelachtig gemaakt aan
swetensvrtjheld
De Pausen hebben universiteiten en
schappelijke Instituten gesticht en op
lijk vmatelljke wijze wetenschsppen e
Ut den latera
n in de pas-oni
verdedigd legei
val van Engeland onder Hendrik vm wa
hun daarvoor te hoog.
De groote Pausen van den nieuwen tik
hebben het sociale vraagstuk tot een levens
kwestie van de katholieke Kok. zoowel vai
haar geestelijkheid als van haar Weken, ge
niets nagelaten om de el
volken weer terug te bi
van rechtvaardigheid.
wereldoorlog hebber
•n ter rechter tijd gel-listen
voorden van Pius XT. dan 1st
ui niet zoo dreigend en zorg
ichlers weten het altijd betel
et hun klein lampje alles be
n de opvolger van Petrus, du
det ln het lloht der eeuwig
idden, voor den crlisei Vada
esc looeilljb
e levensopvatting is even ver
ven hebzuchtig, even genotauch-
noovaardlg als dat van den wereld-
n huwelijksleven Is
n voortdurende schending van de ntuur-
n speelplaats voor bun
en dat leven opzettelijk
n llgven gevangen In IJdel
zelfbehagen. In zelfoverzchaitlng. ln de ver
blinding van de hoogmoed. Ze twijfelen aan
alles, hebben geen geloofsovertuiging meer
de geloofsleer te bestudeeren Ze weten
heter Ze beerlttseeren alles en storen zit
niet aan de bepalingen var de kerkellf!
Oït iheld. Z6h zijn ze bekend In heel hi
rtendenkrlng Toch blijven re mtnr de ke
WAT DE PAUSEN
DEDEN.
Zelfbeheersching.
Heerach over je hart!
Het hart
het gevoel.
Schrik Je, dan Bonst Je hart, Ben J»
I plotseling bUj verrast, dan klopt je hart
sneller. Krijg Je hevig pijn. dan krimpt J«
hart Ineen. Hou Je veel van iemand, dan
ligt Je die na aan het hart., ie noemt zoc
Iemand Je hart lap!
I heeft v
r Jongen c
p onzen eerbiedwaardlgen V»
u tegenwoordig niet van dt
n schijnt het heter te weten 1
s aandoeningen.
I Als m
IJ niet Ingrijpt, dan li
den zin van MutvoUnl d
socialisten krasten dst
..politiek' het o
Op 'n REGEN AC !TIGEN vacantie-dsg
Brengt OKIDO 'n ZONNIGEN Inch
•chen door zijn gevoelens... en niet door hst
verstand, dan zal hij dikwijls domme din
gen doen. aelfs zondige dingen.
Dan Is hij verblind!
Zoo zij er oudera. die hun kinderen be
derven... omdat ze te goed lk zou beter
zeggen te awzkl van harte zijn.
Zoo zijn er ook wel eens jongelui, die "n
ongelukkig huwelijk sluiten, omdat ze wél
het hart maar niet het verstand mee la-
Want je hebt een spreekwoord, dat hl
En van haat aeggeu ze hetrrlfde:
bhnrit.
Bn wie driftig la, kijkt oos n:»t uit.
ebt door het Geloof.
De neigingen van ons hort moeten geme-
•n worden naar de maat eter 10 geboden
Gods. der 5 geboden van de H. Keek. er
aar de plichten van
Als dte n
Wetenschap en Godsdienst
tegenstijdig}
J. André, chemist en oud-medewer-
n Marcetln Berthelot zegt:
godsdienst n
r dingen en
r hetzelfde doel waar-
wetenschap zich onophoudelijk
der Wetenschappenlk v
mijn overtuiging uitsprak. dat d
lichtpunten van het menschclljk verstand:
wetenschap en het t
pracht vergelijking tusschen zijn geloof als
kind en dat als geleerde. Toen lk kind waa
relde men mij. terwijl se mij gras, koren,
„Zie. het Is de goede God, die dit alios
beeft gemaakt." Deze simpele uitlegging
wzs voor mijn Jeugdige verbeelding van
toekomstig landbouwkundige voldoende: Ik
beken dat iets ervan In mij gebleven is.
Wat heb lk later geleerd, na ver sent tiende
kan lk se teekenen. Versier? Ik weet, dat
gras te doen schieten, het koren te doen
ontkiemen, de roos te doen bloeien. Maar
Ik kan niet blootleggen: het laatste waar
om? Ik Be geleerden koeken om hel prr-
oleem duidelijk te maken. Maar ongrijo-
iaar wijkt het terug MJ h
Bn ln dit opaicht nu
/an mijn ou"
rug: 't Is de goede God. die dat alles g
M. O. Matignon: professor ln de chemie
ïan het FTansch college: In heel mijt: loop-
jaan heb ik hooi*, de geringste tegenstrU-
hgheld gemerkt tussohen wetenschap en
UJn godsdienstige gevoelens. Zelfs kan lk
Be niet de moglijkheld «n «*n dergelijke
Itrtjdlorteld voorstallen
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBOOE" VAN 3 SEPT. 1938
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL. 314
PAROCHIE VAN 0. L. VROUW HEMELVAART
Nadruk van de in dit blad
voorkomende KerkbertcA-
ten, ook in den vorm van
uittreksels. Is verboden.
ZONDAG NA PINKSTEREN
s uit den brief ran den H. Apostel
Pa ui us aan de Galaten; m. 11—21
I De beloften zijn
geworden aan Abraham en zijnen Na
komeling. Niet zegt ZIJ: En aan uwe
i akomellngen, als ran reien; maar als
ran êénen: en aan uwen Nakomeling:
en deze is Christus. Dit nu zeg lk: een
door God bekrachtigd Verbond wordt
door de Wet, die vierhonderd en dertig
Jaren later gegeven werd. niet krachte
loos gemaakt, zoodat de belofte te niet
gedaan zou worden. Immers, zoo de
erfenis uit de Wet is. dan Is zij niet
meer uit belofte: en toch heeft God se
aan Abraham door belofte geschonken.
Waartoe is dan de Wet? Om wille der
overtredingen Is HJ gegeven, totdat de
Nakomeling, aan wlen Hij de belofte
gedaan had, komen zou; en zij werd
verordend door engelen ln de hand
eens middelaars. Een middelaar nu is
het niet van Mnen: God echter Is één.
Is de Wet dan ln strijd met Gods be
loften? Dot zij verre! Want indien de
Wet gegeven ware. als die ln staat
was levend te maken, dan zou de ge
rechtigheid waarlijk uit de Wet zijn
Maar de Schrift heeft alles onder de
e besloten, opdat aan hen die ge-
looven de belofte zou gegeven worden
uit het geloof ln Jezus Christus.
EVANGELIE
/oigens den R Lucas: XVII, 11—19.
In dien tijd, toen Jezus naar Jeruza
lem trok. ting HU door het midden van
Samaria en Oaillea. En als Hij zeker
vlek binnenging, kwamen Hem tien
inen tegemoet, die van
bleven staan en hunne stem ver
hieven. leggende: Jezus. Meester! Ont
ferm U onzer! Toen HU hen nu zag,
HU: Gaat en vertoont u aan de
priesters! En het geschiedde dat zij.
tenrUi zU gingen, gereinigd werden. Ben
hen keerde, soodra hij sag dat
hjj gereinigd was. terug. God verheer
lijkend met lulde stem; en dankzeggend
vlei hU voor zUne voeten op *Un aan
gezicht neder; en deze was een Sama
ritaan. Jezus nu antwoordde en zelde:
zijn niet de tien gereinigd geworden?
en waar zijn dé negen? Er is niemand
gevonden, die terugkeerde en eer gaf
aan God. behalve dese vreemdeling.
En tot hem sprak HU: Sta op, ga!
want uw geloof heeft u behouden.
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob Catalaan no. 26b.
Pastoor: Deken P. J. M. Sandkuyl
Postgiro no. 93297.
Jacob Catalaan 28. Telefoon no. 668.
ZONDAO I3e Zondag na Pinksteren;
de H. Missen zUn om 7 uur. half 9 en 10
uur de Hoogmis. Collecte voor de armen.
Na de Hoogmis „Te Dcum" wegens de
verjaardag van H.M. de Koningin Om 8
uur Broederschapslo! ter ecre van O. L
Vr. van AltUddurenden Bijstand met
conferentie. Na het Lof vergadering
van de Zelatrlcen.
Mis
regeeringsjublleum van H M. de Konin
gin. Na de H. Mis „Te Deum"
Donderdag, feest van Marta-Geboorte
de H Missen zUn om 7 uur en om 8 uur
gezongen H. Mis. 's Avonds om half 8
Lof met rozenhoedje.
Zaterdag van 4 tot half 9 biechthoo-
ren, om half 8 Lof met Rozenhoedje.
In de week zUn de H Missen om half
8 en 8.10.
Uit de parochic-registers:
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Pastoor: H. J. Hooyman.
Mathlas Withoosstraat no. 3
Paulus Borstraat no. 41.
Telefoon 1158.
ZONDAO RH. Missen om 7 uur en
half 9. 10 uur plechtige Hoogmis met Te
Deum wegens den verjaardag en het Ju
bileum van HM. de Koningin, uitge
zonden door de K.R-O. De Hoogmis
wordt opgedragen door den Kolonel-
hoofdaalmoezenier van Leger en Vloot.
Mgr. J. Noordman. geassisteerd door de
Majoor-Aalmoezeniers de Zeereerw.
Heeren J. Brouwer en H. v. Straelen.
De geloovigen worden dringend verzocht
de kerk niet te verlaten, eer het orgel
spel geëindigd ia. Om 8 uur Lol.
Vandaag unlverslteltszondag zal na
de H. Missen gebeden worden het gebed
voor de RJL Universiteit. Vandaag zal
het kerkbestuur zitting houden tot het
Innen der drlemaandelljksche banken-
pacht en wel na de hoogmis tot kwart
de weldaden het vaderland bewezen
gedurende de veertigjarige regeerlng
van H. M de Koningin.
Woensdag begin van het schooljaar,
zoowel voor de meisjes als de Jongens
school om 8 uur gesongen H. Mis van
den H. Geest. De ouders gelleven te tor
gen. dat hun kinderen Woensdag en
verder den duur van het schooljaar om
8 uur ln de H Mis aanwezig zUn.
Donderdag feest van Maria-geboorte.
om 8 uur gezongen H. Mis. Om 7 uur
Lof.
ar Lof.
VrUdag o
Zaterdag om mus sa
voor de kinderen van het levende leer
jaar. Van 4 tot 9 gelegenheid om te
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Anthonlus t.v. Anthonlus
Kuyer en Johanna v.d. Ham. Catha-
rlna. d. v. Petrus v HoeUen en HendrlkB
Fontein.
half 9. Half U Hoogmis. Daarna
Deum voor den verjaardag vat H.M. de
Koningin. 6 uur Broederschapslof.
Maandag kwart over 9 recollectie voor
oud-retraltanten. Om 10 uur R Mis op
het kerkhof.
Dinsdag 9 uur gezangen Plechtige R
Mis om God te danken voor alle welda
den. gedurende het 40-Jarig bewind van
H M Koningin Wilhelmlna.
Donderdag, 's Avonds 7 U'
Uit de parochie-registers:
HnvsiijktsfrAiniigingpn jx Bernard us
Engelbertus te Lintel o en Anna Catba-
rlna ten Ham. II Johannes Wouter
van DUk en Christina van Bekkum.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
•t Zand no. 29
Pastoor W. A J. M Oostveen.
•t Zand no. SL Telefoon 730.
Giro 118328.
ZONDAO. RH. Missen om hall 7.
uur. kwart over 9 de Hoogmis met Volks
zang en te 10.43. Collecte voor de armen.
Na de Hoogmis Te Deum bij gelegen
heid van de verjaardag van Hare Maje
steit de Koningin. Te 4 uur uitstelling
van het Allerheiligste. Te 6 uur Lof met
Rozenhoedje en Akte van Serherztel
voor de leden dn- Vereenlglng Eeuwig
durende Aanbidding en voor het Lief-
Dinsdag te 9 uur plechtig
Mis bU gelegenheid van het 40-Jarig Re
gcerings-jubllé van Hare Majesteit de
Koningin. Na de H. Mis Tfe Deum. Te 7
uur Lof met Rozenhoedje en Oebed ter
eere van 81. Franciscus Xaverius. Na het
Lof het Mlsslelled.
sen te 7. 7.46 gezongen en te 9 uur. Na
de R MU van 7 45 Gen. Ahs. voor de
3de Orde Te T uur Lof met Rozenhoedje.
VrUdag te 8 uur de R Mis voor de le
den van de Euwlgdarende Aanbidding
en van het Liefdewerk voor Arme Ker
ken. Tb 11.45 gelegenheid om te biech
ten voor de Jongens van de 5de, 6e. ew
7de klas.
Zaterdag Van half 4 tot half 10 gele
genheid om te biechten. 7 uur Lof met
Rozenhoedje ter eere van O. L. Vrouw
van AltUddurenden Bijstand.
Uit de parochie-registers:
In den kerke lijken ondertrouw opge
nomen: m Joannes HeUmeskamp en
Lamberts Johanna Gerarda Ellz v. Loo.
H Bverardus v. Amerongen en Caro
lina Johanna v. Diest.
Het R Sacrament des huwelijks heb
ben ontvangen Jacobus Eer. Nlc. Maria
Glesen en Johanna Wilhelmlna Visser.
Adrlanus Franciscus Johannes Prin-
cen en Maria Gezlna Vlsscher.
ACHTERVELD
PAROCHIE ST. JOZEF.
Pastoor: R. O. 1
Telefoon na 20.
ZONDAO. half 8 H Mlz, hal
Zaterdag
iU I Lof
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MARTWUS
Pastoor: W. J. de Jong.
Kerklaan. TeL 1.
ZONDAG. 8 uur Vroegmis, half 19 Kln-
rrmis, Half 11 Hoogmis 6
6 uur Lof met Roeenhoedje
lag. late H. Mis oc
a 8 Je R. Mis
„Te
Woensdag. 8 uur late H Mis. k.vort voor
Je H. Mis. Half 10 en half 11 Ca tech. op
de scholen.
Donderdag, feestdag van Maria Geboorte,
dog van devotie, half 8 1ste R Mis. half
■x H. Mis.
VrUdag 8 uui lrte h. Mis, kwart voor 0
Je H Mis, half 10 en half 11 Oatech. op de
scholen.
.-dog. 8 uur late H. Mis, kwart voor
9 3e R Mis. 6—8 uur blechthooren. 8 uur
Lof e
HOOGLANDERVEEN
ZONDAO. eerste Zondag van de maand
H. Mis om 8 uur, Hoogmis om half 11. On
der de RH Mimen collecte vor eigen Km*,
i 4 uur uitstelling vod bet Allerheiligste
gezamenlijke aanbidding. Oen uur aisi-
I met Lof en Rozenhoedje voor de over-
n van de R Dom
ing. Om half u
nunie In de Kers
Dinsdag om half 9 plechtige R Mis van
ank baarheid bU gelegenheid van het 40-Ja-
ig Regeeringsjublleum van H M. de Ko-
ingin.
Donderdag om half gezongen Hoogmis.
Uitreiking van de R Communie om kwart
7, I uur en onder de gemogen H. Mis.
erdag. Gelegenheid om te biechten om
6. 8. 7 uur. na bet Lof en om 9 uur. Om
hall I Maria-Lof.
de week de H. Mia om half 9.
MAANDELIJKSC HE
RECOLLECTIE
oollecöe voor allen die tAmersfoort of