ACHTERVELD
ZONDAG. Half t H Ms, half 11 Hoogmis.
6 uur Lof. daarna Gatech.
Maandag, half 8 H. MM uur piechMre
huwelijksmis I» Oppearsay—Kohlmai
Dinsdag en overige dagen B. Missen half
4 en kwart voor
Zaterdag blechuiooren vanaf 5 uur e
half 8 Lof met Rcseoh.
HOOGLAND
PAROCHI» ST. MARTINU&
Pastoor: W. J. de Jon».
Kerkleen TaL 1.
Maandag, 1ste H. Mis op Leo» Oosd.
Kwart roor Za B Ui Half M an half 11
Catechismus op de scholen
Dinsdag. 8 uur 1ste a Mis. kwart voor
9 Je H Mis.
Woensdag. Quatertemperdag, geb. vasten-
en ooth. dag. 8 uur late a Mis, kwart voor
8 3e a Mis. Half 18 en half 11 Catechismus
op de scholen.
Donderdag t uur late B. Mis. kwart voor
9 2e a Mis
M.if 10 en Wal» 11 catech. op de oeholen.
Vrijdag Quatertemperdag gets Vasten- en
onthoudingsdag. 3 nur le a Mis.
en aoihnudingarisg. 8 uur late a Mb. kwart
voor 9 3e H. Mis. Blechthooren van 4—9
Dinsdag tb—39 Oct. Meisjes 0
Itrccht e.a)
Vrijdag 34-31 Oct. E&S. E
g 4-13 Nov. Oehuwde dar.ee.
E. dat aUs eeuwen door bHJft
og. geldt, wat O.oristus ge
legd heeft: Wie u hoort, boort MIJ;
wie a versmaadt, versmaadt Ml).
Geen pluriformiteit In de waarheid,
maar de waarheid son der meer, gelUk
He verkondigd wordt door het wettig
Vrijdag 3-4 Dec. Mannen a
(Credo Pugno).
Zaterdag 10—18 Dec. Heeren.
Dinsdag 13—14 Dec. Och. viou
Vrijdag 33—14 Dec. Mannen en Jon»
(Kerstretraite).
Donderdag 49 Dee.—1 Jan. Mannen
Jengel (Genat e.a.)
a Jongel
1—10 Jan. Mwinrr (Vlnkevecn.
14—11 Jan. Mannen (ABT B
Gelder U)
Zaterdag 14-11 Jan. MlllttepllchUgen eat
Dinsdag 17—30 Jan. Mannen (A.B.TB
Utrecht).
Zaterdag 21—34 Jan. MClsJee.
Niet velerlei kudden onder alle slag
ran herdeis, maar bén kudde onder é4n
herder.
DRIE LESSEN.
BU de genezing van de 10 melaatse her,
Un er drie. die ons Iets te leeren ge
en de melaatachen. de Samaritaan er.
De melaatachen leeren ons. ïonder
dralen tot Jeans te gaan. als we In nood
en «Bende verkeeren. Om dan met In
nigheid en vertrouwen te bidden.
De Samaritaan leert ons. zelfstandig
te «tjn! Rn dus onsen plicht te doen,
ook dan als anderen het venmlmen. met
wie we samen leven; om dankbaar te
■ljn voor iedere goede gave; om geen
verwijtend oordeel te vellen over hen.
die n
z vrij
Dinsdag 3417 Jan. Mannen (A.BTJL brengen.
Jesus leert ons, liefdevol te zijn
(Jegens de <mgelukkigen, en te helpen
naar vermogen; welwillend den dank te
raarden van hen. die ons dank lo
be tul gen; ook hen te helpen, van
wie wij weten, dat se geen dank zullen
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE ST. JOZEF.
ZONDAG. EL Missen cm 4 uur en half
de Hoogmis. Onder de H. Missen collecte
voor de 8t. Joaephstlchting. Om 4 uur Lof.
Na het Lot komen de aelatrlcen van de mis-
de contributie afdragen
n de (wMVHwintrirs
Maandag. H. Missen ln de St. Joseph-
chtlng. 8.uur uitreiken van de H. Com-
Zaterdag. Gelegenheid cm t<
4. 4. 7 uur. na het Lof en on
half 8 Maria-Lof.
1. Missen cm half B.
Beleefd verzoek zich aan te melden
bij de Directie van het Retraltenhuls
Amersfoort. TeL 303. Postcheque en giro
no. 92245.
Dinsdag 37—30 Sept. Jongens Utrecht
OCTOBER.
Zaterdag 1—4 Oct. Mannen St Gertrudis.
Utrecht
Dinsdag 4—7 Oct. Gehuwde Vrouwen.
Verloren schaap.
- beeld van heel
Jezus kwam tot het menachdom, stierf
voor allen, om allen zahg te maken.
Het vertoren schaap beeld van u en
mij, van ons arme sondaara. die moed
willig weg Keper
Jezus zocht ot
beproeving, een tegenslag, een amartelljk
verlies. Het eenlge middel, wellicht voor
om. verblinden, om tot bezinning te
om ons weer te winnen toot SUJn liefde.
Wij bidden wellicht nle* menr Maar
Zijn genade wekt anderen op om te bK4
We netten geen voet meer In de kerk.
maar Jezus set de priesters aan cm ons
te gaan bezoeken.
Het voorbeeld van oprechte christenen.
Dc zieken omringt Jezt' -. "—."de met
verplegen en verpleegsters, die medelij
den hebben met ons lichamelijk lijden.
Maar meer nog met onze arme ver
dwaalde verblinde ziel
Gods barmhartigheid Is onbegrijpelijk
groot en ongekend vindingrijk.
Jezus zoekt de zondaars, omdat HU
hen liefheeft omdat HU hun eeuwig
gehik wil
Laat u vinden door Jesus. Werp O In
sUn ontferming. Dan keert weer terug 1
geluk ln uw Bel de vrede, die alleen
Niet
naar eigen
PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS
TE BAARN
zin.
Paulus verkondigde het BvangeHe v
a dat geloof zenden
Nee Want Paulas sohrUft ultdruk-
kelUk. dat ze hun redding alleen moch
ten verwachtenzoo ae vasthielden
aan den zin. waarinhl]bet hun
verkondigd had 1
Dat ls ook te begrijpen.
Want Jesus heeft toch niets bepaalds
geleerd 1 En HU kan alleen gewild heb
ben. dat dat bepaalde over de wereld
verkondigd werd.
Welnu, daarom verleende HU aan ZUn
Apostelen bet bindend leergezag, en
Jesus «elf„Wie u ver
smaadt. versmaadt MU 1
Toch scbUnen er al ln Paulus' tijd
(weest le zUn, die hun eigen verkla
ring stelden boven betgeen Paulus had
d die elgenalnnlcbeid komt Pau
ze hadden het Evangelie
en zooals hu de door
Christus gestelde leeraar bet ver kon-
We *yn nu negentien eeuwen verder
Het door Christus Ingestelde leerge-
ig verplicht nu nog, zoo goed als ln
het begin.
XVde ZONDAG I
l PINKSTEREN
Hedenavond 7
bestuur van de rereenlglng „Roomsch
Leven" ln de kleine koffiekamer der
pastorie zitting houden, om lidmaat
schapskaarten te verkoopen. Een gezins-
kamrt koet 10. een persoonskaart 130.
Na de Hoogmis worden vandaag al
de leden van de R. K. Jeugd centrale
in de groote koffiekamer der pastorie
Dinsdag as. cal de HoogEerw. Deken
H. F. Frank uit Hilversum de JaarUJk-
sche visitatie ln onze parochie houden.
De kinderen alleen van de aeade klas der
scholen moeten om half 12 ln de kerk
aanwezig zijn voor het ondersoek, het
welk de HoogEerw. Deken omtrent dc
godsdienstkennis der kinderen zal in
stellen. De heeren kerkmeesters worden
om 12 uur. de heeren armmeesters om
1 uur aan de pastorie verwacht. ZU, die
den HoogEerwaorden Deken wenschen
te spreken, kunnen zich daarvoor aan
de pastorie aanmelden.
Dienstag-abeads von 8V4 Dhr 1st
deutsche Belchtgelegenhelt. Um 8Vr Uhr
wlrd lm der Klrche für die deutschen
Madehen eine Segensandacht mlt deut-
scher Predlgt gehalten. Nach der An-
dacht versammeln slch die deutschen
Madchen lm PfarThaus. Wir laden allen
Woensdagavond 7 uur Lof.
Deae week «Un Woensdag. Vrijdag en
Zaterdag Quatertemperdagen, waarop
zij, die moeten vasten, het vastengehod
moeten onderhouden en het gebruik van
vleeech en Jus verboden is voor allen,
die den leefdjd van 7 Jaren bereikt
hebben.
De geloovlgen worden verzocht, te zin
gen vandaag, na de Hoogmis, na het
Lof, cn Woensdagavond, na het Lof, uit
■t Psalterke. oude uitgave, no. 84, nieu
we uitgave no. 75.
Zaterdagnamiddag van 34 uur ge
legenheid om te biechten voor de kin
deren, die de Eerste H. Communie heb
ben gedaan; vanaf 4 uur voor de oudere
geloovlgen.
WU achten ons ln geweten verplicht
de parochianen ernstig te waarschuwen,
om geen Ud te worden van een neutrale
dansclub en om geen neutrale dansge
legenheid te bezoeken, èn wegens het
gevaar voor gemengde verkeering en
wegens het gevaar, dat aldaar moderne
dansen worden gedanst, die door de
k zijn veroordeeld.
Zondag as. zal, volgens BisschoppelUk
voorschrift, In al de drie H. Missen pre
dikatie met eollecte zUn voor op te rich
ten en hulpbehoevende parochleèn ln
bet Aartsbisdom. De WelEcrw. predikant
zal zelf coUecteeren, gedurende de H.
Mis van 8ü nur in het middenschip
der kerk en gedurende de Hoogmis door
de geheele Kerk. WU sporen de geloo
vlgen aan, om deae collecte met rijke
giften te steunen.
BEZEM - SPIEGEL EK.
In een prwnech weekblad ..Le Révt
wordt het resultaat gepubliceerd ven
ondersoek in zake huishoudelijks kennis 1
bet Jonge meisje. Het onderzoek liep over
20,000 arbeidende meisjes. .Jeunes onvrti-
res". en 4 was niet rooskleurig Boerinnetjes
0 konden niet strijken, 30 op 149
..De vlijtige
inse slechtste
Er zijn aelfs Ingebeelde ziekten
n ai bet rroohjk. a
„sou 'Jc graag Je portret Ben; wa
illjtlg werkt, denkt san geen kws
lm spiegel beschouw Je dagelijks
toch nog Je krats moeten dragen, want zelfs
bi 't beste huishouden rijn kruisjes. Blik
dan op naar het kruisbeeld en draag Je HJ-
Vdan met geduld".
DE GEHATE EN LIJDENDE PADS
De woorden „Vader der christenheld"'
kregen door hem een nieuwen, diepen
klank van hartelijkheid. Omdat hU
krachtens BJn hoogeprtestertljk arrïbt de
leiders van het ongeloof tot —O"
den de geloovlgen om' hem tot
zUn dood hun liefde, vereering ei
baarheid te toonen.
Aim «n toeh rijk!
Er was een tUd, dat kleine Beppl Sar-
to lederen dag barrevoets vUf kilometer
van Rleoe naar Castelfranco aflegde, om
naar school te gaan; een stuk brood ln
Min zak, de schoenen over de schouders
gehangen: want het Inkomen van va
der Sarto als brievenbeeteller en gen.eerv-
tebode dwong tot de uiterste zuinigheid.
De opgewekte, weetgierige Jongen, die
altUd roor grapjes te vinden was. hielp
zich met humor over alle ontberingen
heen, en toen hU met een studiebeurs
naar het seminarie te Padua mocht, ken
de zijn rustelooae Uver geen grenzen
meer. Want leder Jaar. dat hU aan MJn
studieplan ontworstelde, bracht hem
dichter bU het doel MJner wenschen.
Eindelijk ontving hU op drie en twin
tig-Jarigen leeftijd ln de kerk van Cas
telfranco voor het heerlijke Madonna
beeld ran Oiorgone de heilige priester
wijding
De magere Jaren wanen echter vol
strekt niet voorbij. Als kapelaan van een
zlekelUken pr-stoor droeg hU den heelen
last van de Melzorg onder de ruwe vee
fokkers van Tomtoolo. die niet erg ont
vankelijk waren voor geestelijke beïn
vloeding. HU gaf zUn karig salaris weg,
studeerde tot laat ln den nacht en bleef
mager als een lat.
Als pastoor von Bolzano offerde hU
zich ln den ohcderatljd op voor gezonden
en zieken, plunderde de linnenkast van
zUn
Hoe hij MJn ambt opvatte, heeft hij
zeilf eens bij gelegenheid van een MJnei
particuliere audiënties gezegd: ,WU zljr
geen diplomaat, maar wij hebben dei
pUoht. Gods wet te verdedigen."
Hoereer de strijd met de ontlkarkeUJkt
machten het pontificaat van Phis X ooi
kenmerkt, toch ligt daarin niet Mjz
De vervulling
a« hU In den opt
i»t particuliere als het openbare leven
moest beïnvloeden. Vandaar MJn baan
brekende decreten op Mina alle gebieden
van de binnenkerkelijke hervorming d«
vernieuwing van het kononleke recht
de oprichting van het pauselijk bljbelln-
srituut, tejrerbetertng van den catechl»
de opvoeding en 'de wetenschappelijke
opleiding van de Jonge geestelijken, de
vereenvoudiging van de Romelnsohe Cu
rie, het gebruik van den Gregoriaan-
schen zang en de klassieken van de ka
tholieke kerkmuziek, de aanmoediging
■•an katholieke politici en sociale hervor.
Iers, de bevordering van de mlsBe onder
e heidenen ln alle deelen der wereld.
Vruchtbaarder nog dan deze pries te rl ij-
ae zorg voor het opbloeien van een nieu
wen katholieken geest. Ja van onschat
bare 1*'teekenis voor dc komende ge
slachten werden zijn encyclieken over 't
veelvuldig ontvangen van het H. Sacra
ment des Altaars en over de klndercom-
HU. die allen gaf, wat l»U bezat, bleef
zelf arm tot zUn dood.
Eens sclireecf hij den burgemeester
van Mantua; „Uw nieuwe bisschop
arm aan alle dingen, maar rijk aan 1
de voor zUn kudde." En ln zUn testament
kon hU van zichzelf getuigen: ..Arm ben
lk geboren, arm heb ik geleefd, en
De moedige geloofsverdediger.
De „verlichte geesten" van het begin
der twintigste eeuw hadden van Plus
X. die ln de wetenschappelijke wereld
Maar reeds uit de eerste decrete..
encyclieken van den nieuwen Paus bleek,
dat hl) ook om den prils van den rr<
tusschen Kerk cn staat geen Jota Tan
katholieke beginselen zou prijsgeven. De
vernietigenden slag. dien hU tegen de
dwaalleer van het zoogenaamde moder
nisme voerde, riep de vrijmetselarij en
de ongcloovlgen van alle landen ln het
De groote scheiding der geesten had
nu plaats gehad, scherp waren de belde
fronten afgetcekend. en de H. Vader als
opperste leeraar der christenheld gat 't
parool van Christus: ..Wie niet met MU
ls, ls tegen MU!"
bi Frankrijk ontbrandde de cultuur
strijd. de kerkclUke goederen werden ln
beslag genomen, uit de scholen werd het
kruisbeeld verwUderd. en priesters en
ambtenaren, die aan de Kerk trouw We
ven. werden vervolgd.
In Portugal richtte de revolutie van
1911 zich ook tegen de Kerk. In Mexi
co gingen de benden var. Villa en Car-
ranza te keer tegen alle beUJdcra van 'n
daadwerkelijk christendom.
Ook In Italië ontbrak het niet aan
spanningen tusschen de vrijmetselaars-
rogeertng en de Curie, hoewel Plus reeds
ln Mantua cn Venetië altUd naar een
vTiendsehappelUke verhouding met de
burgerlijke overheid gestreefd had.
Hij kende geen stijfhoofdigheid, geen
zwakheid of vrees, maar alleen de ver
antwoordelijkheid voor God.
hU de laatste nawee
ën van het sombere Jansenisme op en
ontsloot voor de menschhetd een genade-
'room. dien zij nimmer kan uitputten.
Wanneer alle andere verdiensten van
Plus X door de maatregelen van een la-
teren tUd bedekt zullen MJn. dan nog zal
„Paus der Eucharistie" tot
ckomst herinneren aan de
geweldigste daad van zUn glorierijk pon.
•iflcaat.
De rampzalige gebeurtenissen (He el
kaar ln zUn regeerlngsHJd opvolgden,
waren niet spoorloos aan hem voorbUge-
De glimlach ln zijn gelaat „as gestor
ven; maar gebleven was zUn goedheid,
zUn hulpvaardigheid, de gloeiende Uver
van MJn priester hart.
Met een bewonderenswaardige werk
kracht en weei-Ralooze plichtsbetrach
ting nam hIJ dag aan dag persoonlijk
zUn beslissingen, zonder zich door den
overvloed van dringende zaken ln de war
te laten brengen.
Als man met een ruim hart ontving hU
de arme pelgrims van MJn geboortestreek
met evengroote belangstelling en bemin
nelijkheid als de guote staatslieden.
Wie hem mocht Men en hooren. nam
Reeds toen noemden MJn landgenoo-
ïii hem ln het geheim den „Santo", den
heilige, en verhoopten alles van «Un ge
bed en zegen. Wisten zU, dat de grijs
aard op den troon van Petrus vele uren
den dag en den nacht knielend tot
MJnGod bad voor het welzijn der vol-
nvalsoorlogen zou worden
Sinds hU den wilden haat der hel
zichzelf ondervonden had. weerspiegelde
MJn aangezicht een diepe droefheid om
1de menschheld. Het bloedbad
kon hU niet te boven komen.
Als een der eerste slachtoffers van den
wereldoorlog gaf hU den geest WU ech-
—den de Kerk, die hU eens geleld
at zij hem spoedig moge heillg-
verklaren. nog terwUl het geslacht leeft,
hij MJn zegenende handen
Jg: Van
A: Si»
Jg: Van Armoede en slavernij des gouds.
A: Spoor huls en
Jg: Tegen bliksem
Jg: Tegen ongeluk
Moet het «ijk Gods door onze
iWeker worden!
jns land genadevol het
Jg: WIJ willen katholiek BJn!
Mannen willen wij worden.
Wachters van huls cn vaderland:
WIJ verdedigen het erfgoed onzer vaderei
Als dierbaar pand met krachtige hand!
V: Dan maak ten heiligen eed in
ield.
Met krscht ei
bestrijden!
A: Wij willen wij MJn b
Jg: WU willen bij het
ons leven
Den broeder het goede v<
A: WIJ willen wij zijn n
Jg: Wij willen ook danken
leed niet klagen.
HET GROOTE
GEBED
groote gebed 1
vaderen sloWn met God
bond wij willen hem nu
In naam van God. den Al-
un van God, den AlmachtigeI
Naar Vermogen.
Dat wil niet zeggen: naar gelang Je
ver geld te berehlkken hebt, maar
naar gelang Je kunt
Daar BJn er die geen cent hebben te
missen en toch meer daadwe, lijk de
naastenliefde beoefenen dan welgestel-
len, dit veel geven.
Ze helpen op.hun.manier. Met een
riendelUk en troostend woord. Met 'n
Udelijk onderdak, al moeten re zichzelf
■ehelpen. Met te helpen ln de hulahou-
Ung. al hebben ze het zelf druk genoeg
Die helpen naar vermogen
Ook de rijken moeten naar vermogen
alleen met hun geld, n
ek. Ti
vriendelijk troostend woc
Wat schieten er toch velen tekort!
Wee de rijken die geld opstapelen, ter-
wtH zooveel nood te lenigen Lal Ze kon
den zooveel goed doen: want re hebben
voor «een kraal of kind te zorgen. Maar
ze gsan aan Jesus voorbij, die lijdt ln de
gebrekklgen. Ze hebben geen liefde. Ze
zijn versteend. Hun plaats ls niet In de
,'onlng van de Liefde!
Wee de rijken, die niet van hun geld
loskomen maar het opsparen voor de fa
milie, die net niet noodig heeft. Jesus
heeft nog familie genoeg, die het nard
noodig hebben. Het zUn ZUn broeders en
zusters. Wie zoo aan Jesus voorbijgaan
zei ook Jesus voorbijgaan I
Wee de rijken
eelde b
deur gesloten houden voor der. arme.
oor den missionaris, voor den bedelen-
len priester die zelf niet meer helpen
an. Ze houden de deuren gesloten voor
esus. En zullen de deur zelf eens geal.>
Wie voor de armen uit bedelen gaat,
veet. dat het altUd dezelfden MJn. die
lovee. Daaronder zUn rijken, die de Hef
fe van Jesus verstaan.
HIJ weet ook, dat het altUd dezelfden
Un die niets of weinig kunnen missen
Sn dat dat.een leugen ls!
Jesus eiacht dat allen zullen geven..
Naar vermogen.
Bi HU.zal oordeelen!
De letter doodt...
Maar de Geest maakt levend". (2 Oor
1. 8).
Wat be teekent dat?
De Jetterdlenst van het Oud Verbond
gaf geen genade, die tot leven wekt
Maar het Nieuw Verbond ls de uilscor
ting van den H Geest die wekt tot Ie-
We mogen van heel liet Evangelie geer
titel of Jota op MJ schuiven!
En we moeten den Mn van de lettel
aanvaarden niet naar eigen goeddun
ken maar alleen en geheel overeen
komstlg de bedoeling van den Meester
Die nooit ln een en denzelfden volzin, en
ook niet ln alle volzinnen van het Evan-
jelle tegenstrijdigheden.kan geleerd
lebben.
Daarom moeten we geloovig aanvaor-
len. wat het leergezag, dat Jesus zelf In-
telde. ons voorhoudt.
Als we zoo alles aanvaarden was Jesus
"Teer.' heeft, zijn we op de helft.
Wan; dan blijft nog over: dat alles
e beleven door de kracht van Gods ge-
s voor God
en - wl] Min
Jg: Onze Vader, die ln den
Katholieke kinderen mogen niet-
katholieke, neutrale of gemengde scho
len die namelijk ook voor niet-katho-
lieke toegankelijk zijn, niet bezoeken.
Alleen de bisschop van bet bisdom beeft
te beslissen in welke omsDindivhed-n
Het bezoeken van die scholen geduld
kan worden, om het gevaar van bederf
den Almachtige. te voorkomen.
(Kerk. Wetb. 1374)
'den ene dagelijksrii brood
ins onze schuld, zooals ook wU
i "run schuld vergeven.