Liturgische Kalender
Retraiten
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MARTINUE.
Pastoor: W. 8. J. de Jon*.
Kerklaan. TeL i.
ZONDAG. Half 8 uur Vroegmis. 8 uur <le
Kindermis, 10 uur Hoogmis. 4 uur Catechis
mus. 5 uur Lof met Rosenhocdje. In belde
H Missen coll. voor de hulpbeh. kerken
liet Aartsbisdom Na de Hoogmis uitstelling
van het Allerheiligste tot en met het Lof
van 8 uur.
Maandag, feest van de H Theresia. late
H. Mis op Leo's Oord Kwart na 8 Je H.
8 en 10 uur Catecb. op de scholen.
Dinsdag. Half 8 1ste H. Mis, kwart na 8
3e H. Mts.
Zaterdag. 1ste H. Mis. kwart na 8 3e 1
(Week van 2-8 October).
Zondag 2. Groen. I7e Zondag na Plnkst,.
Tijdeigen. Mis Justus, 2e geb. en L
Evang. H.H. Engelbewaarders, Credo,
Pref. H. Drievuldigheid.
Of: Wit. H. Rozenkransfeest. Mis Oau-
deamus. (Peestelgen 7 October) 2e geb.
en laatste Evang. v.d. 17e Zondag. 3e
geb H.H. Engelbewaarders, Credo.
Pref. H. Maagd.
Vespers van dezen Zondag.
Maandag 3. Wit. E. Teresla v.h. Kindje
Dinsdag 4. Wit. H. Franclecus van As
sists.
Woensdag 5. Rood. H.H. Placldus enz.,
2e geb. A cunctla. 3e naar keuze.
Donderdag 6. Wit. E Bruno.
Vrijdag 7. Wit. E Rozenkransfeest, 2e
en 3e geb. (alleen ln stille Missen) H.
Marcus en Serglus enz. (allen 7 Octo
ber). Credo. Pref. H. Maagd.
Of: Wit. Mis v.h. E Hart Cogltatlones.
2e geb. en L Evang. van Rozenkrans
feest. Credo. Pref. H. Hart.
Zaterdag 8 October. Wit. H. Blrgltta.
Beleefd verzoek zich aan te melden
ij de Directie van het Retraltenhuls
Amersfoort. Tel. 303. Postcheque en
Zaterdag 8—11 Oct Heeren.
Dinsdag 11—14 Oct. Dames.
Zaterdag 18-18 Oct. Mannen <8t
phaél e.a.)
Dinsdag 38—28 Oct. Meisjes (Normaal
Vrijdag is31 Oct. H.B.8. Hilversum.
NOVEMBER.
Dinsdag 1—4 Nov. GehuwJe vrouwen.
Zaterdag 8-8 Nov. Meisjes.
Dinsdag 8—11 Nov. Gehuwde dai es.
Vrijdag 11—14 Nov. Mannen n Jonge!..
(Laren e.a_)
Dinsdag 18—18 Nov. Mannen (SU Raphael)
Dinsdag 2335 Nov. Ongehuw dames.
Zaterdag 38—28 Nov. Mannen (Dioc. Ac-
e voor God).
Vrijdag 3—5 Dec. Mannen er JongeL
(Credo Pugno).
Zaterdag 10—13 Dec. Heeren.
Dinsdag 13—18 Dec. Oeh. vrouwen <D
ctle voor God).
Zaterdag 17—10 Dec. Meisjes.
Vrijdag 33—38 Dec. Mannen en Jongal.
(Kerslretralte).
Donderdag 38 Dec.—1 Jan. Mannen en
JongeL (Gendt e.a.)
4—7 Jan. .anoen en Jongel.
Zaterdag 7—10 Jan. Mannen (Vlnkeveen.
luimen, e.a)
Dinsdag 10-13 Jan. Mannen (ARTE
Gelderl.)
Zaterdag 14—17 Jan. MillUepilchUgen e.a
Dinsdag 17—30 Jan. Mannen (A.B.TB.
Otrecht)
Zaterdag 31—34 Jan. Meisjre.
Dinsdag 34—37 Jan. Mannen (A.B.T.B.
Friesland).
Zaterdag 38—31 Jan. Jonge Boeren Utr.
Niet klagen
Maar dragen
En oragen
Om kracht.
PAROCHIE VAN DEN H. NICOLAAS
TE BAARN
XVIIe ZONDAG NA PINKSTEREN.
2 October 1938. Vandaag 7 uur de
Vroegmis; half 9 uur de tusschenmls:
10 uur de Hoogmis. Hedenavond 7 uur
Lof met de gebeden van de October-
maand voor den vrede. Vandaag vieren
wij het feest van den H. Rozenkrans.
Vandaag zal het Allerheiligste vanaf
hedenmorgen 7 uur tot hedenavond na
het Lof. ter aanbidding worden uitge
steld. WIJ sporen de geloovlgen ten zeer
ste aan om vandaag, bij het Allerhei
ligste. veel voor den vrede te bidden.
Vandaag zal er geen Instructie en ook
geen predikatie zijn.
Deze week zal er eiken avond Lof zijn
met de gebeden van de Octobermaand
De" geloovlgen worden verzocht te zin
gen: vandaag, na de Hoogmis en n« 't
Lof. het Ued van den Heiligen Rozen
krans: uit Cantemus. Maandagavond,
na het Lof. no. 53; Dinsdagavond no.
55; Woensdagavond no. 56: Donderdag
avond no. 67; Vrijdagavond no. 61 en
Zaterdagavond no. 63.
Donderdagmorgen 9 uur moeten de
kinderen komen biechten van de 81nt
Aloyslusschool. die de 1ste H. Commu
nie hebben gedaan, en 's middags 3 uur
van de 8t. Bonlfaclus-scholen. Van 5—8
uur wordt er alsdan blechtgehoord
voor de andere geloovlgen.
Vrijdag, eerste Vrijdag der maand, zal
er 's morgens om 8 uur gezongen H.
Mis zijn.
Zondag as- zal ln al de drie H. 1
sen vanwege ons R. E Parochiaal A
bestuur de t"
open schaal voor de armen onzer
parochie worden gehouden. WIJ sporen
ten zeerste aan, om deze collecte met
rijke giften te steunen.
Zondag a.s. 9 October zal de eerste
uitvoering van de vereenlglng „Roomsch
Leven" ln het 8t. Nlcolaasgebouw wor
den gegeven. De „Vereenlgde Haagsche
Spelers" zullen 'n buitengewoon prach
tig stuk opvoeren. WU sporen ten zeer
ste aan. om deze schitterende uitvoe
ring bij te wonen en daarom een lid
maatschapskaart te koopen voor f 1.50
ol een famlllekaart voor f 10. Men kan
daarvoor alle uitvoeringen en een le
zing dezen winter van „Roomsch Le
ven meemaken. WIJ verwachten dat
Zondagavond de zaal geheel gevuld zal
•:Un. Na de Hoogmis as. Zondag kun
nen ln het 8t. Nlcolaasgebouw plaatsen
worden besproken.
Zondag a.s.. na de Hoogmis, worden
de dames, die met de blauwe busjes geld
ophalen voor de nieuwe banken ln de
kerk. In de koffiekamers der pastorie
verwacht, om het opgehaalde geld af te
dragen. WIJ vertrouwen, dat zij allen
aanwezig zullen zlja
WIJ verzoeken de zelatrlcen van de
retraite penning, om vandaag, na de
Hoogmis, het geld van de leden ln de
koffiekamers der pastorie of te dragen.
Morgen vieren w|j hot feest van de
Kleine Theresia van hst Kindje Jesus.
WU hopen, dat de geloovlgen morgen
de E tfcsrasla MJaonder sullan aan-
Ze is niet dood.
DE KATHOLIEKE KERK
EN DE BIJBEL
Ze leert!
Vlieg over de landen, die nog ln de
duisternis liggen, en ge vindt er duizen
den, die vader en moeder en een rUke
toekomst verlieten, om de Liefde te vei
kondigen.
8trljk neer ln de duizenden gestichten
voor „ouden van dagen" en ge vindt ei
Bezoek de duizenden ziekenhuizen, en
ge vindt er de „gefcondenen voor hel
leven" ln dienst van de lUdenden.
Nee, de liefde Is niet dood. Ook niet
midden in de wereld Want duizenden
bctoonen lederen dag daadwerkelijk»
liefde aan hun evenmensch.
Wat onlangs hier een Prins en eer
Prinses aan het volk meedeelden, dat v
veel geluk hopen te mogen brenger
dat leeft gelukkig ln de harten van
duizenden.
De liefde is niet dood!
Maar toch.... er ls nog veel te kori
aan liefde I
De eigenliefde beeft er helaas veler
totaal verblind. Ze zien niet eens, hoe- I
velen er beroofd en halfdood langs der
weg liggen.
Velen noemen zaken zaken, en bren-
gen tot 'elzen profijt de «en na den an
der om hals.
Ziet Jesus eens in de oogendl<
medelijden had met de schare!
lederen Zondag biedt u gelegenhelc
lets van uwe overvloed te geven aai
de noodlijdenden. Waarom zoekt ge dar i
zoo zorgvuldig naar hetkoper, ter-
wUl ge zooveel zilver onnoodlg ultgeefi 1
voor u zelf?
Ziet eens op naar het tabernakel, et
schaamt u diep om uw schrielheid Je
gens hen, ln wie ge Jesus dienen kunt!
Laat in dat zakje koper komen van d< j
Oehoeftlgen zelf. die meer-behoeftlger 1
gaarne noc helpen.
Maar zilver moet er komen, van allen
die zooveel zilver uitgeven voor zichzelf
De liefde Is niet dood. Ze leeft bU ve
len. maar niet bij allen I
Maar de liefde oestaat niet alleen li
net geven van koper of zilver.
Ze bestaat voor alles ln het gevei
van... liefde! Begrijpende liefde, mei
voelende liefde, helpende liefde. Ver-
zevende liefdel
Dat kan alleen degenen die slcheet
weet te verloochenen.
Wie zich weet te verloochenen, te vei
gelen, op zl
bereid zijn
len te helpen, te verdragen, te verge
ten, en te vergeven.
Die liefde vraagt Christus! Die llefdt
ma* nooit sterven ln onze harten.
Hebt den evenmensch Hef!
Liefdehet
voornaamste
Niet alleen het
lederen mensch afïonderlUk, maar ook
voor de volken, de naties.
De volken lijden aan dezelfde kwaal
als de enkelingen. Aan het egoïsme. ZIJ
moeten ook met dezelfde raedlcUn gene
zen. Met de liefde tot den evenmensch.
Het voornaamste gebod voor alle po
litiek en de grondslag voor het volken
recht ls: OU zult den evennaaste be
minnen gelUk uzelf.
Niet voor niets heeft Christus het
vraagstuk van de naastenliefde belicht
met het voorbeeld van twee politieke
tegenvoeters.
In de gelUkenl* van den bonnhartl-
gen Samaritaan was de man, die hl
handen der roovers gevallen was. een
Jood; de man. die hem hielp, was een
Samaritaan. Twee menachen, die In
politiek opzicht geheel verschillende we
gen gingen. Christus wil nn toonen, op
alle tijden elkaar weer kunnen en moe-
Zweed Oscar Wle-
selgren bespreekt ln Svenska Dagblsdet
de onlangs verschenen facslmlle-ultgave
van den bijbel van Gustaat Vasa.
De bespreking bevat de volgende op-
merkelUke woorden over de verhouding
tusschen de katholieke Kerk der Mid
deleeuwen en den bijbel:
„Niets rekende Luther de Kerk van
Rome zwaarder aan, dan dat sU de
bUbelstudle achterstelde ten gunste van
het gebruik der ..goddelooze sofisten", de
scholastieken en hun navolgers. Met de
van hem bekende geneigdheid tot hef
tige overdrijving ln polemische woorden
wisselingen. beweerde Lutber, dat sedert
zeshonderd Jaar niemand, zelfs geen en
kele paus of kardinaal, den bijbel gele
zen had.
Dit nu ls ln alle opzichten onjuist,
want de bUbel ls ln de katholieke Kerk
altUd vlijtig bestudeerd geworden. Wel
heeft men utt eerbied voor zijn godde
lijk wezen en den moeilijk te begrijpen
Inhoud bU tUden aarzelend geztaan te
genover de vraag, of hu geschikt ls om
aan ledereen In handen gegeven te wor
den. Innocentlus III formuleerde ln 1199
deze aarzeling ln een schrijven, waarin
hU erop wees, dat de Schrift zulke diep
zinnige dingen bevat, dat niet alleen de
ongeletterden, maar ook de mannen van
wetenschap dlkwUls genoeg IwUfelden
aan de lu'ste beteekenls; daarom ls het
moeilijk hem tot algemeen eigendom te
In het Italic der Middeleeuwen drukte
de volkshumor deze zaak op een krach
tiger wUze uit, en men zei dat „La Scrlt-
tura santa ha II naso dl cora" (De Hei
lige Schrift heeft een wassen neus) dit
wil zeggen, men kan haar In elke ge-
wenschte richting wenden. Een derge-
lUke opvatting wordt weergegeven ln een
bekend gezegde over den bUbel. dat ln
de latere Middeleeuwen gevormd werd
en Victor Rydberg laat Meester Lars dit
citeeren ln „De Wapensmid":
dogmata qulsque
Invenlt et pariter dogmata qulsque sua.
(Hier ls het boek. waarin iedereen een
En waar hU zeer zeker ook een steun voor
s|)n opvatting vindt).
De Kerk van Rome twijfelde niet aan
de waarheid van den bUbel. maar de
vrees, dat hU door menschelUke kort
zichtigheid verkeerd zou uitgelegd wor
den, bewoog haar tot een zekere voor
zichtigheid ln zake de bUbelstudle voor
leeken.
Van katholieke zUde Is er echter nooit
een verbod uitgevaardigd om den bijbel
te lezen. De dikwijls terugkeerende be
weringen daaromtrent berusten op een
tendentieuze verkeerde vertolking der
teksten.
Het groot aantal bewaarde MlddU-
eeuwsche bijbelhandschriften spreekt
Immers duidelijk genoeg, hoe viutlg de
bijbel door de mannen der Kerk gelezen
In dit verband dient opgemerkt te
worden, dat Juist ln de Orde der Augus
tijnen. waartoe Luther behoorde, de
bUbelstudle tot de plichten der Orde
ZOO IS 'T
Een vriendelijk Woord
Wordt graag gehoord
Een wreeo'lig woord
De oreê verstoord.
Nld 'altijd hclpl een góéde farfa
Moor. altU troost een Boedtdqqd
MERKWAARDIGE
ZWEEDSCHE STEM
In 't Zweedsche dagblad „Dagens
Nyheter" lezen wU:
„Toen lk op Hamngatsbacken was,
schoot "t me te binnen, dat lk hier ln
de buurt ln "n mooie stemming kon ge
raken van reizen ln vreemde landen
en van afzondering van tijd en begrens
de ruimte.
Ik sloeg daarom de Norra Sraedjegatan
ln. trad de altijd open katholieke kerk
binnen en ging ln 'n bank zitten.
Het ls zoo stil en koel daarbinnen en
zoo mooi om er te zitten Idjken naar At
rijke bloemenpracht rond de hoogt was
kaarsen rozen, rhododendrons en
hortensia's omgolven vanaf den vloer
altaren en schilderijen. De klok tikt en
het eeuwig brandende licht voor het
hoofdaltaar vonkt achter het donfcer-
roode glas.
In het voorportaal koop lk een ka
tholiek JeugdtUdschrlft. Daar staat ln
te lezen van twee martelaren voor het
katholieke geloof, die onder de regee
ring van Guataaf Adolf ln Stockholm
terechtgesteld werden. Eén van deze
heeren was burgemeester van 8ödertlUJe.
Verschil van gezichtspunt bU het te
boek stellen van geschiedkundige ge
beurtenissen ls van het grootste belang,
vooral daar dit gewoonlUk op zeer een-
zUdlge wUze geschiedt! Men behoeft
maar een Deensch, Noorsch, Dultsch of
Engelsch geschiedboek open te slaan,
om ons eigen land en wat daar gebéur
de. veranderd te zien, nu en dan zelfs
op een voor onze dwalende begrippen
onherkenbare wUze.
En het ls 't Lutheranisme, dat, waar
we ook blikken, onze geschiedenis ge
schreven heeft. Er ls echter zeer veel.
dat ook vanuit een ander gezichtspunt
bekeken kan worden. Het la niet zoo
eenvoudig, alsof het volk gedurenae de
Middeleeuwen min of meer misleid werd
en dat dan opeens Oustaaf Vasa kwam
en dat sedertdien alles protestant was.
Zoo eenvoudig was de overgang riet.
Tot ln de 18e eeuw werden hier katho
lieke hymnen gezongen en vele gebrui
ken uit de oude tijden leefden voort.
Onder Oustaaf Adolf waren wU onte-
genseggeUJk tamelUk kort tot het pro
testantisme overgegaan! Daarom was
terugkeer - ook die van Christina
wel verklaarbaar.
Het Is een feit, dat de oogen van onze
geschledvorscherz beginnen open te gaan
voor de ware toedracht van de kerk-
revolutie der 18e eeuw. Men heeft slch
vooral,genoodzaakt gezien om de op
vatting over den koning, die er voor
de geschiedenis verantwoordelUk voor It,
belangrijk te wUzlgen.
Of wat zegt men van de akelige graf-
plunderlngsgeschledenls. waarvan dr.
Sölve Garde» In „Stockholm Tidnlngen"
vertelt. (Dr. Gardell heeft onlangs een
onderzoek voltooid van de ln het slot
van Katmar ln vloeren en op trappen
ingemetselde grafsteenen. waarbU hU
187 steenen opgemeten, vertolkt en be
schreven heeft. De meeste grafsteenen
werden door Oustaaf Vasa naar het slot
gebracht, die ie daarheen Uet voeren
van het klooster der Dominicanen, dat
vlak bulten het slot lag. Doordat se als
vloersteenen en traptreden gebruikt sUn
en daar MJna 400 Jaar gelegen hebben,
zUn ze in hooge mate zan sUJtage on
derhevig geweest. loodat de meeste niet
het minste spoor van ornamentiek of
opechrift vertoonen.)
Het grootste gedeelte der graf
steenen zchUnt tot de vroegere Middel
eeuwen behoord te hebben. De meezten
zUn er zoodanig aan toe, dat het ternau
wernood ergens toe sou dienen, se van
de alottrappen weg te nemen, om ie
beter te beschermen en te bewaren.
Aan desa grafsteenen 1* een hard lot
te beurt gevallen, want, als as beter ba-
waard waren gebleven, souden se on-
getwUfeld onze kennis van "t Middel-
eeuwsche Kalmar met een heele rij na
men van vooraanstaande personen ver
rijkt hebben.
Vasa's restaureering van bet slot van
Kalmar schijnt alle grafsteenen der stad
totaal vernietigd te hebben.
.De groote bouwer van het RUk" bouwt
zUn slot met grafsteenenI
Als onze geleerden onz zooiets mee
deden. beginnen we te begrijpen, dit ln
ons zuidelUk buurland aan bet Chris
tendom vUandlge schrijvers er niet voor
terugschrikken Oustaaf I van Zweden
te vergelijken met den modernen dicta
tor. die zUn volk wil dwingen een .Ra
tionale God" te aanbidden, lnplaats van
den één en waren God.
Misschien breekt spoedig de dag aan.
Zóó Ml men vroeger, met aan aucht;
Doch heden ls de wereld voor
Zeer velen nog alleen een klucht,
Waar kermis, feest, muziek en bal
n de lucht!
EEN BLADZIJDE UIT DE
GESCHIEDENIS <VAN
IJSLAND
Vermoedelijk op het einde der achtste
eeuw trokken Iersctoe monniken uit op
zoek naar plaatsen, waar zU God ln een
zaamheid aouden kunnen dienen.
En zU vonden een land. dat nog nooit
dooc een merjehenvoet betreden
Thule noemden ze het.
De Ierocbe monnik Dicullus vertelt er
over ln zijn boek: Uber de mensura or-
bls terrae. dat hij in 825 schreef, en de
IJslandsche overlevering verhaalt:
Toen de eerste heldensche Noorman
nen IJsland ontdekten, troffen tij er
christen-mannen aan. die niet met de
aanbidders van Thor en van Odln wil
lende samenleven het land ontvlucht
ten. BIJ bun overhaast vertrek lieten tij
boeken, klokken en kromstaven achter en
deze bleken van lerschen oorsprong
Het verblijf der lersohe monniken
IJsland ls niet van langen duur few
en het heeft geen rechtstreekietoen In
vloed op de kolonisatie uitgeoefend.
Wel mogen wU aannemen, dat hun ge
beden rijke aegenlngen aan het land van
Os en vuur geschonken hrtben.
En. behalve dit, ls een mooier
van de geschiedenis van een land
welllks denkbaar.
Ook omgekeerd.
We hadden het den vorlgen keer over
priester en volk. De plaats, die de pries
ter Inneemt tusschen God en de men
achen. De bUsondere taak en de bij
zondere plichten, die de priester Juist
op die plaats beeft.
Maar we kunnen "t „geval" ook om
keer en. Priester en volk, maar ook „vólk
en priester".
God heeft den priester uitgedacht,
zooals God alles heeft uitgedacht. En
alles wat God uitdacht, beschermt HU.
door de orde, die HU ln al sUn „ultdenk-
sels" stelde. HU sanctionneerde die orde
door zijn wetten.
Zóó heeft HU ook zUn verheven ,utt-
denksel". den priester, willen bescher-
In het Oude Verbond al liet HU het
neerschrijven door den Psalmist: .Raak
niet aan ntijn gesalfde". En Christus
segt tot eiken priester: „wie u ver
smaadt, versmaadt MU".
Dit wUst er zeer nadrukkelijk on. dat
het volk zUn pries te rz moet eerbiedigen.
En 't menschelljke dan?
Elke priester weet, dat hU mensch ls.
Daarom schreef Paulus van eiken pries
ter: „HU moet sonde-offers brengen,
zoowel voor het volk, als voor tichzelf."
Elke priester weet, dat, wat hU ls, hU
door Gods genade ls. niet door of van
hemself. En een priester, die zich wat
zou verbeelden uit zlchMlf lets te zUn,
ls even dwaas, als elke mensch, die groot
gaat op Iets. wat dan ook, dat hU heeft.
Paulus lacht al die dwaM,trotsche
menachen heel tijntjes uit, als hU hen
vraagt: „Wat heb Je, dat Je niet hebt
gekregen. Maar als Je t dan gekregen
hebt. waarom doe Je dan, alsof Je 't niet
Elke priester weet ook, dat hU ln veel
kan misdoen. Mlaschen weet hU t zelfs
uit eigen trieste ondervinding. HU blUft
men-eh, en hU ls door tijn wijding tot
priester wel ln "n heel bijzondere relatie
t«t 0$4 gekttsen; maar die bijzondere
relatie met God doet hem niet ophouden
een kind van Adam en Eva te rijn.
HU blUft mensch.
Maar hij ls priester.
En als zoodanig moet hU geëerbiedigd
worden. HU ls het. die tusschen Gc
volk Instaat. Daar wordt wel eens
min of meer anti-clerlcale geest de vin
nige opmerking gemaakt: waarom 1
noodlg. dat tusschen mU en God
een andere mensch ln staat? Waarom
kan lk niet direct tot God gaan? Zulke
mensehen lijn wel seer gevoelig voor
het menschelUke. maar weintg-gevoeUg
voor het goddelUke! Tusschen hen
God staat namelUk niet „*n mens<
den Vader, tenrij door MU."
plaats, partlclpeerend aan Christus'
priesterschap, en alléén soo, staat de
priester, niet als mensch, maar Juist als
priester.
AnH-elericalteme.
Daar ls ln onsen tijd, ook onder ons
katholieke voUt een zeker anti-clerlca-
llsme gegroeid. Anti-clericallsme, daar
mee bedoel lk niet het verschijnsel, dat
de een of andere priester het niet kan
vinden met de een of andere persoon,
met een groep van personen, of omge
keerd.
Anti-clerloallsme ls ook niet bet feit,
dat er af en toe critlek wordt uitge
oefend op een priester, op meerdere
priesters, die, hoe dan ook, aanleiding
geven tot critlek. Daar sullen weinig
menachen sUn, die heelemaal niet be-
crltlseerd kunnen worden- Ik bedoel
met anti-clericallsme 'n mentaliteit, 'n
Instelling, 'n houding, lk sou bijna zeg
gen 'n karaktertrek bU veel menachen,
zooals ook menachen ',i karaktertrek van
lasteren en kwaadspreken kunnen heb
ben en feltelUk hebben.
Ik geloof, dat twee factoren aan te
geven tijn, die bijdroegen tot dit ver
schijnsel, dat anti-clericallsme genoemd
wordt. De eerste factor ls:
De priesters hebben fouten.
Wie van mUn lezers verwacht, dat ik
deze stelling zou beetri/den? Hebben m
dan hun fouten? Heeft elke priester sUn
fouten? Heel zeker! Daar zijn zelfs
priesters, die hun grove fouten hebben.
Qt durf hier zelfs aajaep t| noemcfL
at m zelfs met de vinger aan te
wijlen. En de namen, die lk u ga noe
men sUn niet van de eersten de besten.
Die namen zijn klinkend en vermaard.
Ik zou hier een „rubrlqu* scandaleuze''
namen noemen: Petrus, Jzoobus, Joan
nes. Phlllppus. Judas Thaddaeus. Dat
waren de eerste priesters. Hadden die
hun fouten? En oflDrie Jaar lang
sUn M b!J Christus geweest. En op den
laats ten dag. den laatsten avond, dat
m bU Hem waren, maakten se ln hun
burgerlijkheid nog ruzie, wie van ban de
eerste plaatsen souden hebben, als bet
zoover was, dat t RUk van bun Meester
begon. In bet bange uur zijn ze er «Be
maal vandoor gegaan. En Botrus beeft
om de brutale mond van 'n paar dienst
meisjes sUn Meester tot drie keer toe
verloochend.
Mogen we dan Terwachten. dat een
priester ven het Jaar 1938 volkomen
foutloos ls, als we tien, boe die eersten,
die soo dicht bij Christus leefden, zulke
heel het volk, zUn „Confiteor". Dat ia
voor hem dan geen formule. Dat li voor
hem een harde werkelUkheld. waarom
WJ zich voor God en de menschen ln
diepe ootmoed vernedert.
De tweede factor, die meewerkte tot
het ontstaan van het antl-clericallame
ls bet verwUt: waarom bemoeien die
priesters slch me', allerlei dingen? Alsof
die priesters dat soo buitengewoon pret
tig vinden! t Ia nog al prettig om soo
dlkwUls „spelbreker" te moeten tijn! Ja,
Inderdaad, de priester moet zich met
veel dingen bemoeien. HU zou aan zUn
plicht te kort schieten, als hU het niet
deed. HU ls een lid van de leerende en
leidende Kerk. HU heeft deel aan de op
dracht, die Christus t.an sUn Apostelen
gaf: „Gaat en onderwijst alle volkeren,
en leert hen onderhouden, alles, wat a
verboden heeft, raakt aooveel kanten
van het meneeheUJk leven. Dan staat de
priester voor de lang niet aangename
taak om de woorden van Sint Jan Bap-
den Dooper z"n hoofd gekost' hebben:
.Hon Heet. Dat mag niet"
Dat is het. «raar bet zoo dlkwUls om
gaat. De Kerk moet kt dikwijls protes
teeren. Want de wereld heeft aoo*n
de menschen bijna niets anders
meer. Dan moet de Kerk er tuswhen
n. anders ls het te laat. Dan moet
prettig. Maar a
Als dat nu een gew :tenakwesti« ls?
ischlen lijn er nog wel andere fac
toren O, die sU» er seker. Want bet ia
soo heel gauw goed bij de men
schen, Daar zUn er die vinden een pries-
„menjcheiyk". en anderen vinden
„niet meneeheUJk genoeg". Daar
zUn er, die vinden hem „te gereser
veerd". en anderen vinden het „gewoon-
«Un" ook al niet goei' Daar zUn er die
de priesters beschuldigen, dat ze slch
Inden Juist, dat de priester maar in
de kerk sn de sacristie moest bUJven.
Daar «Un ernu Ja. daar sljn nog
diverse anderen. „Als iedereen voor z"n
huls veegt, ls de heele straat
schoon!"
Misschien dat de een of ander van
die dit leaen een veranderde kijk krijgt
op den priester.
God heeft hem uitgedacht en God
zegt* „raak niet aan mUn guzallden".
5.1