De Eembode
Rassenleer en Rassencultus
F. A. T U L P
52ste JAARGANG NUMMER 28
Verschijnt 1 x per week. Abonnementsprijs
Inbegrepen de kerkelijke bUlage, ƒ1.— per
kwart. Zg. volksebonnementen cle. p. week
REDACTIE EN ADMINISTRATIS:
Lengegracht 28. Tel. S14 AMERSFOORT
Poetcheque- en Gironummer 44334
Oorreepondentle-adres v. Beam: Kerkstr. 30,
Advertentle-edres v. Baam: Nieuwstraat 16.
Uitgave N.V. Uitgeven MD.
ZATERDAG 8 OCTOBER 1938
WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
bepaaldelijk verlangd e
bijlage, al elder. eMgneuand. at op bepaalde
Haan, minatana SB loaalag. Voor Ma
•oor» iie gedrukt tarlel. neelHoo. 6 et
Den zeiden September verleende de
Pau> aan meer dan vierhonderd Ila-
llaansche onderwijzers en onderwUse-
reasen een speciale audiëntie,
BIJ die gelegenheid hield de Paus een
geer Belangrijke toespraak, waarin HIJ
een diepgaande beschouwing wUdde aan
het Itallaansche rasslime. BU de pro
paganda daarvoor was
Instanties verklaard, dai
de treden In datgene, w
de philosophic aanging.
De H. Vader mankte v
bemerking, dat HU niet
ofllcleele
nen niet wil
de religie en
verval, uit den UJd vddr di
log. zUn ln laatste Instantie t
oorzaken te herleiden."
De Ideeënwereld,
ten deele i
vooral) aai
berlaln. de
Wagner.
Ie Hitler met zUn
heeft hU ontleend
r Nietzsche ten deele (en
Houston Steward Cham-
schooneoon van Richard
1000 een boel- uitgaf:
n zijn kant de
poleml-
s er op. dat ook de
Apostelen dit niet deden. Met alle klem
en nadruk betoogde HU verder, dat het
echter onmogelijk ls om de betrekkin
gen tusschen de verschillende rassen 'e
bespreken zonder daarbU nota te wil
len nemen van reUgteuse en phllosophl-
In het midden latend, wie de verant
woordelijkheid draagt voor de propa-
wU die ln onze naaste omgeving hooren
verkondigen, noemde de Paus deze leer
een der groote en ernstige dwalingen,
die het waagde de treden van het altaar
te bestUgen om daar de heiligheid der
katholieke leer te schenden.
Deze nadrukkclUke verklaring ls een
nieuwe veroordeeling van leder stelsel,
dat die rassenleer neemt als een wezen-
lUk bestanddeel van zUn levensbeschou
wing.
r>t diepste kern. die ln deze verooi -
deelde dwaling ligt, bestaat hierin, dal
alle andere waarden in dienst gesteld
worden van de waarde, die wordt toe
gekend aan de zuiverheid van het bloed
en de onvermengdheid en de kracht
van het ras ln den rasslschen Volksstaat.
Hitler zelf heeft deze allesbeneer-
schende waarde van de zuiverheid van
het bloed en het ras aldus vastgelegd:
„Alles op de wereld kan genezen
Iedere nederlaag kan de vader worden
van een latere overwining: Iedere ver
loren oorlog de oorzaak van een latere
verheffing; iedere nood kan strekken
tot bevruchting van menschelUke ener
gie en uit Iedere onderdrukking kunnen
krachten groeien voor een nieuwe gees
telijke wedergeboorte. Zoolang het
bloed zuiver gehouden wordt.
Maar de verloren zuiverheid van
bloed verwoest het IniierlUk geluk
aitUd, drukt den mensch voor eeuwig
neer en de gevolgen zUn nooit ul
chaam en geest weg te nemen.
Wanneer men tegenover dit vi
stuk alle andere levensproblemen on
derzoekt en ermede vergelUkt, zal men
pas Inzien, hoe belachelUk klein of zU
zUn, hiermede vergeleken. AUe zUn ze
van tUdelUken aard, het vraagstuk
Die Orundlagen des neunsehnten Jahr-
hunderts". waarin hU verschillende stel
lingen uitwerkt, die hU op zUn
weer ontleend had
man Ooblneau
Kort samengevat komt de bewering
van Hitler hierop neer De Germaan, de
Ariër steekt in alles gunstig af bU alle
andere menschentypen. HU heeft bui
tengewone kwaliteiten, die anderen
missen; torenhoog steekt nU Boven hen
uit. De felste tegenstelling li er tus-
schen den Ariër en den Jood. Op deze
felle tegenstelling gaat een andere te
genstelling terug. nl. die tusschen den
godsdienst van den Ariër en die van
den Jood. Daarmee ls de veroordeeling
gegeven v
it Christendom, dat v
Hitler tenslotte niets anders ls dan een
jodendom. De godsdienst van
den Ariër heet daarom niet Christen-
maar posltlef-chris-
tendom. dat wil zeggen christendom be
rustend op de beginselen van het ras.
wezen ls het een zuiver heldendom.
De rassenleer door Hitler voorge-
dlgen
belachelUk en de conclusies
trokken zUn absoluut
Het ls wel eigenaardig, dat ondanks
'n verpletterende rU van geleerden tProf.
Uhlenbeck. Dr. Waardenburg. Prof.
Barge en tallooze Dultsche en nlet-
Dultsche biologen) die de onhoudbaar-
dle ln overeenstemming U met het
Oermonendom Is het nog niet gekomen
het Christendom deugt niet voor het
Oermonendom" en drie en dertig Jaar
later verklaarde Hitler te Oodesberg:
„De eenheid der Dultschers moet door
een nieuwe wereldbeschouwing gewaar
borgd worden, want het Christendom la
tl)n huldigen vorm beantwoordt niet
an de else hen, die togonwooedlg
e dragen de» volkseenheid gw-
»ordm", Het la overduldelllker
gaapt een onoverbrugbare kloof tua-
schen Christendom en natlonaal-ioela-
over de leer van het reielsme
ussollnl tot voor kort afwUzend
gestaan.
Nog ln 1633 nam nu met ondubbel
zinnige woorden stelling tegen het res-
n interviews, die
hU toestond aan den schrUver Emlle
Ludwlg.
lama tUn meerdere uitla
tingen van Mussolini bekend, waaruit
duidelUk sprak, dat hU zich met de
r assise he opvattingen niet vereenigen
i feit
•Iele
„Het ras. dat ls een kwestie van ge
voel, dat li geen werkelUkheld. De apos
telen van de superioriteit van t Germaan-
sche ras zUn bijna geen van allen zui
vere Germanen- z*1 nooM z*loov"1
dat de teer van hei ra» bewezen kar
w.rden": dezelfde man verklaarde In
1938: ..Er bestaat een zuiver Italiaanse r
ras en het Is tijd. dat de Italianen Mch
vrllmnedlg tot rasslsten proclameeren.'
Op 17 Juli proclameerde Mussolini
held
het r
rassenvraagstuk vorderingen «uilen ma
ai."
Eo alsof hU voelde, dat hU Meh voor
h««l d» wereld rechtvaardigen moeit,
voegde*hU er tan toe: „Te seggen, dat
fascisme iemand of lsta nabootst Is
eenvoudig belachelUk."
Zoo belachelUk ie dat niet. De feiten
bewijzen het: os Duce loopt achter den
ruhrer. dikke woorden varenderen deer
nlete een. BelechelUk u 'iet, dat te
wiUen ontkennen, de wereld ls geen
kinderkamer
Maar droevig ls ook hier dit: „met
het rassenvraagstuk gullen we voort
gang maken: nol tlreremo dlrltto". Het
aUn dezelfde woorden, preclee dezelfde,
die hij gebruikte bil den veldtocht te
gen Abessynië. Toen deed hU het en
KANTOORIOIKNANDIL
HET VULPENHUIS
leuigsslr. SS Ls. Kromme.tr - Tsist. tU
SCHAAK.
SCHAD A- EN
DAMSPELLEN
na latere schijnbaar
latingen, dan sal 't
In Dultschlend er M
overbruggen kloof lu
i punten.
hU
verhoudlni
n het b
i of n
d der
zuiverheid
zoolang er menschen zUn. AUe werke-
lUk iets beteekenende verschUnselen
leer toch de grondslag ge-
-an de geheele nationaal-
soclallstlsche levensbeschouwing en dal
niet alleen In de theorie, maar ook ln
de praktUk: zij Is het richtsnoer ge
worden voor het practlsche handelen
van de natlonaal-soclallstlsche sl
macht.
Voor ons Katholieken zit hieraan een
droeve conclusie vast en dat Is deze:
de tegenstelling der natlonaal-soclallf-
tlsche Ideeënwereld en de onze ls on
overbrugbaar. Nooit zal de Kerk kun
nen komen tot een verzoening met het
natlonaal-soclallstlsche bewind, zoolang
deze theorieën aan de menschen worden
voorgehouden en ln de praktijk van
lederen dag in een daad worden omge
zet. Deze tcgcnsteUlng tusschen Chris
tendom en natlonaal-soclallsme wordt
niet alleen gezler. door ons, maar ook
door de leidende figuren van het natlo
naal-soclallsme.
In 1900 verklaarde de bovengenoem-
d» Chamberlain: „Tot een godsdienst.
het ItaUaansche fascisme tegen
rassenleer uiteenzette, en waar
de laatst aangehaalde woorden
Juist een dag te voren had
de Paus ln een audiëntie gesproken over
een overdreven nationalisme, dat to*
helllooze dwalingen moest lelden. Vlet
dagen n» de proclamatie der tien pun
ten zei de Paus MJ een andere audlën
tie- Men zou waarlUk zeggen, dat mei
het artikel uit het Credo: ..Ik geloof Ir
de Katholieke Kerk" heeft vergeten: er
weer doelde HU op de rassenleer. Kor'
daarna, op 29 Ju», kwam de derde Pau
selUke uitlating, die een afkeuring was.
,.WU willen niets schelden ld de men
schelUke familie en wij beschouwen het
rassisme en het overdreven nationalis
me als slagboomen. die tusschen if
menschen worden opgericht."
Toen was het Mussolini te veel.
Den volgenden dag bezocht hU he
fascistische Jeugdkamp te Forll. Daa*
hield hU een rede waarin hU antwoord
de op de pauselijke uitspraken en let
terlUk zei hU:
„Let e
het v
>n, dat wU ook n
Maar nu had ze w
ond ze weer. de juffrouw uit
nog niet zoolang geleden bij het
e Soestcrbcrg al Jubelend op een
ezeton tengevolge van overmatig
n sterken drank Veertien dagen
l
it anders op haai
Waarom ze dat get
„Kuppeenzenuw/Jekeschoonsusvandrlcen-
zefetlgjaarlnhuisendlesouddrdoodsclirlkkens.
sehoordedattikweerwasbekeard."
:e opeenvolging van klinkers en roe
ken waarom
„KwissooEeschrokkcfandleman!" riep ze,
daarbij een furiezen blik werpend op den
chnrmanten onschadelijk ultzlcnden jonge
man. „daUlkcenlcrkecrdenaamopgaf. Maar-
daivwasterkeerd. DuggecfftktoeJ"
„Zoo spant u het paard achter den wagen
Juffrouw! vorige weck heeft U Juist een
straf uitgezeten." leeraarde het. OM. dat
nog steeds niet gedesillusioneerd bleek.
„Hoe heeft u den Juiste» naam eigenlijk
achterhaald?" vroeg de Ambtenaar* En de
boschwachter verhaalde van zijn speurtoch
ten die hem naar het Amersfoort.',chc poli
tiebureau hadden geleld waar men wat
wonder' de Juffrouw woudergoed bleek
te kennen bU haar Julsten naam.
De Ambtenaar cischtc voor het loopon oj
verboden grond f 10 of S agen en voor der
verkeerden naam f 30 of 10 dagen.
„Maakt u t nou een klein beetje billijk
begon de Juffrouw, die ln den smeekendci
vorm verder ging. Ik sta met een beetje
handel en kan 't nb
vijf gulden voor de
„Voor elk der overtredingen 18 gulden of
10 dagen." zei de kantonrechter.
„En W
s 20 guide
„Noltl Twintig en tlei
maal vijftien!"
„U kunt in hoogcr beroep."
En de juffrouw vertrok met ha:
neet geworden: „Nou. Dfiitug!"
En een knipoogje aan de Pen
gulden."
genovcr den Plaatsvervangend Fielsenb
„Enhljsatalsmaarmeleenhamertje tel
mere. Eniksci dat hamerijeletmenlks!
Dat was blijkbaar een herinnering a
Koninginnedag toen ze boven haar thee»
WATER AAN DE BRON
Een melkventer uit Baam moest voorko
men omdat hij teveel water bij x'n
hebben gedaan. Zes procent
die c
i. Zié, d
goede verdediging v
"s zUn el
dat wil wat zeggen. De man
trok zijn melk uit een fabriek en hij brs
die onmiddellijk naar zijn klanten. M
volgens een schrijven van den Keurings
dienst is de man ook dan verantwoor
omdat hij hel gehalte zou kunnen nagaan
met een „melkweger". Geen slijter
echter zoon toestel, Waartoe dienen
nelkwegcr hetzelfde effect bereikt? I
voldeed aan hel verzoek en ra
rdoor tot een verlengstuk vai
ilde hij de fabriek
en, dan had hij water bij zijn
geduea HIJ heefl geheel te
gehandeld en nu werd hU zelf de
n straffeloosheid si
Uitspraak over 8 dagen.
VERBODEN VRIENDENDIENST
Heen landbouwer te Hoogland. hBd c
;oe vu n zekeren v.d. B. uil Terüchuur met
en pomp bewerkt. „De veearts was
dag gekalfd en den volgenden moi
de dienstbode waarschuwen: ze ln
de beek. Er moet direct Iemand
Maar de veearts was afwezig.
„Dus" werd H. er bij gehaald,
vriend, die als vec-verloekundlge
staat aangeschreven.
.Maar er zijn nog
artsl" verweerde v.d. B. zich maar da
Enfin H. werd gauw even gehaAld ...en
dat ging veel vlugger dan allerlei veeartsen
op te bellen die Je niet kent."
De Ambtenaar elschte f 60 of 30 dagen.
Maar omdat H te goeder trouw was er
dt Behandeling kosteloos als vriendendienst
had gedaan en omdat bij bovendien nog i
blanco register had kwam hij er met
helft af.
..Mijn naam ls nooit geblameerd!" zei
„Ik had nog wel gedacht dat lk een pluimpje
zou krijgen."
„Dat pluimpje krUgt U van v.d. B..
van ons krijgt u f 30 of 10 dagen," zei de
Sta op
Dat zei Jesus tot den Jongen,
lijk werd uitgedragen. De doodc richtte
zich op, en begon te spreken.
Sta op! Dat zegt Jesus nog tot allen
die., geestelijk dood zijn; die het boven-
na'-uurlljk leven hebben prijsgegeven
voor zondig genot.
Jesus wil niet den dood des zon
daars, maar da' hU leve en zalig wor
den. Jesus wil zUn geluk I
Wat ls het droevig, geestelijk dood te
zijn, moedwillig beroofd te zijn van hel
goddelijk leven ln de ziel I Waar orde
was. Is wanorde; waar rust en vrede
heerschte. heersoht nu onrust en strijd;
waar liefde woonde, woont nu afgekeerd-
held.
Daar Is geen vrede voor den god-
looze. En godloos Is hij. die het godde
lijk genadeleven Inruilde voor de onge
regelde overgave aan het geschapene.
Sta opl Jeaui roept u tot het leven.
Vertrouw op 7.1Jn macht, en breek de
zondeband. Richt u op en «preek met
Jesus. die Liefde Is en Barmhartigheid.
Het eerste.
Van alle verplichtingen, die o\
rusten, ls net eerste en de gre
„GIJ zult den Heer. uw
met heel uw nart, met heel uw tlel
heel uw verstand"
Mogen we dan niemand
bulten God?
Jawel, maar dan zoo. dat die liefde
tegelijk een verheerlijking Is van God.
Want daar we Ood moeten Hefhctobcn
•net., heel., ons hart, met., heel.,
onze ziel en (het heel ons verstand,
Ce liefde tot de schepselen tege
lijk insluiten de liefde tot Ood.
Zoo begrijpen we. dat Jesus van het
veede gebod „GD zult uwen naaste be-
ilnnen als u zelf"., getuigt, dat het
het toch, dat het ons zoo
moellUk valt. God lief te hebben met
•el ons wezen?
Omdat we niet genoeg denken aan de
onvergelijkelijke beminnelijkheid van
Zoo neen Jeeus ons liefgehad, dat HU
de mensehelljke natuur aannam om
voor ons te voldoen aan iwn kruis!
Zoo heeft Ood ons lief, dat HIJ ver
blijft onder ons In het tabernakel, ja,
dat HIJtelf hl ons komt als spijs voor
ons bovennatuurlijk leven,
Leert uit de schepping, uit tiw ver
stand en uit de Openbaring het Ood-
delict Wanen kennen,
Dan zal het a niet moeilijk veilen
Ood Uef te hebben met heel uw weaenl
Het tweede.
Wie ood niet liefheeft uil heel zijn
hart. kan den ever.mcnsch niet be
minnen. telljk Ood het electat.
Want wij moeten den evenmeneoh
liefhebben om Ood.
Om God, die hem eohlep als een ge
lijkwaardige van ons, als een geroepe
ne tot dezelfde zaligheld, als een ver
loste door Christus zooals wU. sis een
e door den Vader bemind wordt eren
wij.
Meer nog! Jesus stelt zich ln de plaats
in lederen mensch. We moeten kn den
renmensoh Jesus zelf dienen «o lief
hebben,
Dat blijkt uk het vonnis bU bet last-
e algemeene oordeel.
Want de geisgenden van den Vader,
die mogen Ingaan ln de vreugde dos
hemels, dat zijn zU. die barmhartige
betoond hebben aan den naaste.
En de vcrstootcnen voor eeuwig zijn li},
die Jesus niet dienen In den «wen-
Alleen als we Ood liefhebben, den
Vader en den Zoon en den Heiligen
Geest, kunnen we den evcmnenseh be
en, zooals Ood bet vordert.
Ood.
Niemand houdt v
n Ood te k
n liefhebben n
houden a
a», on Hem te leeren kennen.
Ood rechtstreeks kennep ln ZUn we-
in, dat kunnen wU niet. Dat Is voorbe-
lukzallgen Die dan
met een volkomen en
eeuw .ge liefde.
WU hier op aarde moeten onze ken
nis van God putten uit de schepping
(uit ZUn werk dusi uit de Openbaring,
en door ons verstand.
Wie uit die drie bronnen ernstig put,
zal opklommen tot Innige en algeheele
liefde Jegens Ood.
Leert tdch uit de schepping de groote
liefde van God kennen Jegens onsl
Wat een heerlUkheld biedt God ons
te genieten! Hoevee! mUlloenen genie
ten gratis van
ment. van de zon. de mos
de wolken, van de zeeën,
de vlakten en de bergen,
de kiel, de bloemen en de
dieren ln duizenderlei vormen en soor-
De aarde doet HU vrucht dragen vooi
ons, ZUn schepselen. Wat 'n verschel-
denheid var. groenten en vruchtenl
Wat 'n versoheldenheld van smaak ln
alles, wat den mensch ln spijs en drank
ten dienste staat! Wat een overvloed
van materiaal biedt UU ons ln de schei
ping (ln hout en User en staal en goud
en zilver en diamant, én kracht van
water en electrlcltelt enz.) om doos
eigen vernuft en arbeid ons leven hier
te vei aangenomen en te versleren 1
Zet toch uw gedaohten op de schep
ping en ge zult u getrokken gevoelen
Hem Uef te hebben, die zoo goed vooi
ons heeft gezorgd, hier ln onae balling
schap!
ge i
;t weer gelukkig zijn! ^oeft g
Leert nadenken over het GoddelUk
God moet zUn oneindig volmaakt.,
omdat HU het volle wezen zelf ls. ea
uit zichzelf bestaat.
Dus volmaakt goed in zichzelf. En
wie heeft niet het goede Hef?
Dus de volmaakte waarheid! En wie
heeft niet de waarheid lief?
Dus de volkomen rechtvaardigheid
Kn wie heeft niet de rechtvaardigheid
Hef!
Dus de oneindige barmhartigheid op
tlchzclf. En wie heeft niet de barmhar
tigheid lief?
Dus de oneindige sohoanheld. En wie
heeft niet het schoone Hef?
Leert nadenken en ge zult u getrok
ken voelen ta liefde Jegens Ood, de on
eindige volmaaktheid.
Leert nadenken over de goddelijke
lUke liefde van den Oodmenaoh
ons, zondaars I
Zoo heeft God ons liefgehad, d
ZUn eenlgen Zoon voor ons ten
ER WERD GEHAMSTERD!
De Minister-president heefl het ln sljn
radio-toespraak zeer Juist gezegd: ham
steren Is onmaatschappelijk, ontl-eoeloal.
en wr het elkaar ronduit beken-
ir la In Amersfoort tlevlg geham
sterd! Het aardige la. dat men het van
elkaar heel gped weet. Link» en rechts
overal worden namen genoemd van
zame Ingezetenen dl» voor honder
den gulden» voorraad Insloegen en toen
de.voorraad op was, bestellingen deden
Het gezellige van al dat onderling
gebabbel ls. dat men tenslotte zUn mede
buwere als onmaauchappeluk teekent
Want helaas, het ls waar dat de ham
steraar een onmaatwhappelUk wezen la
HU gebruikt tUn geld om er waren voor
te koopen. opdel bU een eventueel# dis
tributie hU méér sal hebben dan een
ander dl# geen geld had om t» ham
steren. Nu kan het zUn. dat velen er
zich misschien niet bewust van lUn ge
weest., dat MJ door het hamsteren een
anti-sociale daad stelden, wijl stj onder
le van hun angst leefden en niet
verder dachten. Maar de Intellectueelen
wisten hst d
De liefde tot den n
teen zijn.gelijk d
WU mogen t
liefde van Ood.
uitsluiten van
degenen, die one
onaangenaam bejegenen of ons anrecMt
Jesus ba« voor Zijne vijanden, en
icht bun weoenlljk w»l«Un. Ook wij
loeten bidden voor hen, die ons ?Uan-
dlg gezind zUn. En zoo hen winnen voor
de liefde tot God.
Onze liefde moet een daadwerkelUkv
liefde zUn. Medelijden alleen en mook
•oorden zUn niet voldoende. We moeter
geven van onse middelen, en van omen
Onze liefde moet een bovennatuur-
lUke zijn. Dus gegrond op het gtloo.'
en gericht op God als laatste doel.
De louter natuurlUke liefde heef'
geen waarde voor de eeuwigheid. Z»
moet geadeld worden door den geest
van het geloof. Ze moet voortkomea
en steunen op de liefde tot Ood.
Onze liefde moet standvastig zijn, ge
HJk die' van Ood, die nooit het eerst de
liefde zal opgeven, maar de opgezegde
liefde tracht terug te winnen.
Laten we ons zelf eens onderzoeken
hoe het staat met de naleving van he
tweede gebod, dat aan het eerste ge
HJk ls.
Bedenken we wel. dat we des te bete.
christen zijn naarmate we de liefde tot
den evcnmensch beter beoefenen.
Het ahristendom zal zUn plaats al
leen herwinnen door de beoefening va»
de naastenUefde.
PATER PRO EN DE
CHAUFFEURS
Een armelUk binnenhofje van een
voorstad.
Een 50-tal mannen praten tacht. ln
groepen- chauffeurs, koetsiers, mon
teurs Er 'n zekere onrust merk
baar. Ho* men ook telkens naar de drut
kijkt of n blik op 't horloge werpt, de
verwachte komt maar niet. 't Is bUna
het afgesproken uur.
De politie zwerft op dit uur In de wijk
rond. Zal 1>U komen? Zal hU In staat
zUn de agenten te verschalken'' Zal nU
zijn leven wagen om ons niet In den
steek te laten?
De gammele deur wordt langzaam je
opend. HU 18 het! Een. mecanicien
gekleed In een vettige overall, treedt
vriendelijk groetend Binnen. Hl) gooit
zUn uitgebrande sigaar ln een hoek. legt
zijn pet op 'n tafeltje en gaat daarach
ter zitten met het gezicht naar het pu
bliek.
Doodscne stilte ..In den Naam var
den Vader en den Zoon en den H. Oeezt.
Amen Pater Pro begint een conferen
behoort bU een retraite vooi
„Een schitterend hof van chaufteur»
aldus schreef hU zelf maakt mijn
glorie uit Wat ls het toed te zUn onder
die mannen, die In krachttermen spre
ken en voor geen kleintje vervaard «Un.
maar die zich zeer gewillig toonen
zij overtuigd zijn. dat men belang
- rekening mei hen houdt
beslag-nemlng werd gegeven," vertelde
me een rijks-politieman, die er precies
>ver docht „Ik weet de voorraden
precies te liggen en de hamsteraara zUn
me bekend." Men moet nJ. weten, dal
de politie wat dit betreft, over onver
moede bronnen beechlkt. Noemen we
ti maar de levenimlddelenbedrijven
zelf! Nu lk over pollUe spreek. dezer
dogen lae lk dat ln een andere stad de
politie legio klachten krUgt van winke
liers die met afbestelde voorraden zit
ten te kUken. die door de beetellere niet
worden aanvaard noch betaald. En de
politie wil niet helpen, want die win
ners die bet hamsteien In de hano
irken. zijne ren sehuldty als de hams te-
ars zelf De politie telde: maak er dan
■ar een clvlelreehtcr'.yke vordering
,n! Of ie gelUk heeftl
ls Inderdaad stevig gehamsterd n
Amersfoort. Waarmee helaas de bewe
ring van sommigen dat de goeie Keien-
stad al te materialistisch ls ingesteld,
dreigt bewaarheid Ce worden.
Het regent klachten, Unks en rechu;
voor idealen heeft men niet* over.
Jeugdbewegingen liggen op sterven n
•rre ze nog niet bezweken tUn. Ook
andere orgsnlsstles lUden een bloedsr-
rooedlg bestaan. Alleen bij die organi
saties waarbU wat te halen valt. kan
men spreken van eenige .animo" Maar
voor cultureele doele.-iden noch voor
IdeaUstlsche heeft men geld.
Tóch werd ln de crltieke dagen bUna
een mlllloen opgenomen vsn de Nuts-
spsarbankl Men heoft blijkbaar geen
geld voor cultuur en Ideaal, maar wel
geld voor onmaatechappelUke daden.
Dat pielt niet voor de samenleving In
onze stad. Daar hapert wat!
Het ls merkwaardig, dat Juist bU het
schrijven van deze regelen ml) een be
richt bereikt, dat het met de Cultuka-
beter mocht
te verhoopen i
hierboven hebben geconstateerd? Het
«let er somber, het «let er triest uit
Maar het Cultuka-bestuur heeft be
grepen, dat het 1 bezoeken van de voor-
stelllngenreeks ditmaal MJzonder nan-
trekkelijk moet maken en dat valt te
loven en te waard veren.
Het heeft de prijzen der losse kaar
ten voor de eerste voorstelling van
Dinsdag as dien avond ook aan
.Amlcltls" te krijgen - uiterst laag
gesteld, tertrijl er voor een aparte ver
rassing ls gezorgd Ik heb gebeden en
gesmeekt me die verrassing te vertel
len. maar ..Cultuka" was niet te ver
murwen. Dat ls een verrassing en dat
blUft er een tot Dinsdagavond.
Dus spreken we af. tot Dinsdagavond
In „Cultuka" Na deze Bange crltieke
dagen mogen we gerust een avond flink
lachen om den onnavolgbare» „Meneer
Schlegl".
van dat soort met slappe hoed. een lok
ovor T voorhoofd, en die tusschen hun
tanden dóör. spuwen, luitjes van goe
den wil. hoewel hun uiterlUk een beetje
Ik acht het overbodig u het plechti
ge van die conferentie te schilderen:
Ik sit op een rllcndlge binnenplaats, ga-
kleed als mecanicien, met 'n pet die lot
op mijn wenkbrauwen reikt, en geef
krachtige opwekkingen aan mUn «vm-
pathleke toehoorders! Leve de chauf
feurs van heel de wereldI Ik ruil ze niet
de deftigste matrones en zelfs nle»
Benige tientallen robuste chauffeurs, voor de elegantste heeren!