DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
UIT HET LEVEN VAN EEN
DUITSCHE VLUCHTELING
Epistel en Evangelie
Theevie en practijk van 't communisme
aan dt-> lijve ondervonden
Vrouwenernst.
Veertien dagen na hel vertrek
v®n mijn vader leefde ik nog al-
Ujd in mijn xrrlogsenthousias-
me. Ma*ï rondom mij heen
neemt de bezorgdheid en ernst
steeds meer toe.
Een goede vriendin van mijn
moeder krijgt het bericht dat
haar man aan het front gevallen
is. Hij diende in het zelfde regi
ment waarin mijn vader officier
was. De conclusie uit dit bericht
'ag vrijwel voor 't grijpen: vader
verkeerde in gevaar. lederen
dag konden ook wij het bericht
ontvangen dat hij gevallen was.
Mijn moeder was ernstiger dan
ooit en diep neerslachtig.
lederen avond bij mijn avond
gebed moet ik bidden om be
scherming voor vader; moet ik
vragen dat hij toch gespaard zal
blijven voor ons huisgezin.
Mijn moeder zie ik maar zel
den, 's morgens heel even en dan
nog 's avonds in de avonduren.
De zaak legt geheel en al beslag
op haar.
In myn omgeving komen
steeds meer berichten binnen
van bekenden, die gesneuveld
zijn. Van alle kanten hoort men
dat vaders van een huisgezin het
slachtoffer geworden zijn van
den oorlog. Op de lijsten waar
op hun namen vermeld worden
staat met dikke letters bij wijze
van troost gedrukt: Zij vielen als
helden voor Keizer en Vader
land!
Maanden en maanden ver-
loopen. Overal vragen de kin
deren aan hun moeder: Wan
neer komt vadep weer terug.
Stille beangstigde vrouwen,
over wie de ernst van het leven
gekomen is, ontwijken het ant
woord of troosten hun kinderen
met de eindtloos herhaalde
woorden: „De oorlog kan nu
niet lang meer duren; vader zal
wel gauw weer thuis zijn." Onze
troepen zijn aan de winnende
hand, dieper en dieper trekken
zij Frankrijk binnen.
Thuis.
In Mei 1915 krijgt vader ver
lof. We kennen hem bijna niet
meer terug. Hij is nog altijd een
krachtige figuur, maar zijn git
zwart haar is vergrijsd en sterk
gedund.
De vroolijke prater is karig
geworden met zijn woorden; stil
en teruggetrokken loopt hij ge
jaagd door het huis. Zooveel «Is
ik maar kan loop ik om hem
heen, maar hij is erg zwijgzaam.
Dikwijls overvalt hem een hef
tige opwelling van genegenheid
voor ons. Dan trekt hij ons naar
zich toe en liefkoost ons innig
zonder iets te zeggen.
Soms roept hij moeder nog
uit haar drukke zakenleven en
zit lang met haar hand in de
zijne. Hij is totaal verouderd. De
stille ernstige man maakt inij
bang. Als hij spreekt dan is het
weinig en alleen met moeder,
altijd over de vreeselijke ver
schrikkingen en de dreigende
dood van „daarginder". Nooit
lacht hij eens, hij is zoo ernstig
als een doode.
Angst.
De rouw over de gevallenen
wordt van dag tot dag grooter.
De kranten verschijnen als ge
woonlijk, maar minstens één
blad staat vol met overlijdens
berichten. De angst van de be
volking klimt van uur tot uur.
Iedereen is bezorgd om ten
vader, een broer, een verloofde
of een man. De oorlog verslindt
't menschenmateriaal en steeds
gaat het maar door: nieuwe
staten en nieuwe volkeren wor
den gemengd in den oorlog; bij
duizendtallen worden nieuwe
slachtoffers uitgestuurd hun
dood tegemoet; het lijkt wel of
de menschheid zichzelf totaal
vernietigen wik
De roep om het einde.
1916.
Nog altijd geen eind aan den
oorlog. Millioenen en millioenen
zijn al ten offer gebracht aan
den strijd. Overal gaat een mach
tige roep op: „Uitscheiden; op
houden!"
De honger begint te dreigen.
Het Duitsche volk heeft geen
levensmiddelen meer. Voor alle
soorten van voedsel worden
fabelachtige prijzen betaald.
Rammelend van den honger
zet het Duitsche volk door om
dat het moet. Er zijn geen aard
appelen. er is geen brood: rapen
en knollen worden dagelijksch
voedsel. In 1 'aden en tijdschrif
ten verschijnen artikelen over
de groote voedingswaarde van
rapen en knollen waar men
vroeger niet naar omzag.
Vet is niet te krijgen, wat er
is wordt bij nondjesmaat ge
distribueerd. Vior de bakkers
winkels waar 1 ijna niets anders
te krijgen is da,: een zielig beetje
roggebrood, staan de menschen
in lange files te wachten.
Met broodkaarten en veel geld
krijgt ietier hel hein toegewezen
deel, dat eigenlijk al de inoeite
en kosten niet waard is. Het is
te weinig om te leven en te veel
om te sterven. Overal ziet men
bleeke, ingevallen gezichten, die
het uitschreeuwen voor ieder
een: Honger!
Met de kleeding is het niet veel
beter. Bijna niet te krijgen: de
oorlog is een vretend monster,
dat alles opeischt, alles verteert.
De menschen kunnen het niet
houden zoo: alles roept om uit
scheiden. om het einde!
Droeve lusten!
Dag in dag uil komen de
roode-kruistransporten binnen.
Gewonden, verminkten, in ein-
delooze rijen! De scholen zijn
lazaretten geworden. Nergens
kunnen de kinderen de scholen
bezoeken: er is geen personeel;
er zijn geen lokalen.
Wanneer het onderwijs op
onbeholpen plaatsen met inva
lide leerkrachten weer een wei
nig georganiseerd is, komt de
winter; er is gebrek aan kolen;
weer ligt het onderwijs stil.
Heel het volk lijdt honger cn
De gewonden in de lazaretten
zijn droeve getuigen van wal er
gebeurt aan de fronten. De hui-
_zen waarin ze ondergebracht
zijn, zijn pakhuizen van dulde-
looze menschelijke ellenden. De
algemeene neerslachtigheid stijgt
ieder uur bij het zien van de
droeve lasten, die het front
terug geeft voor de montere, fris-
sche troepen, die uittrokken met
zang cn bloemen.
Doorzetten!
Vanaf de preekstoelen in de
kerken, van zuilen en muren op
de straten wordt het ons volk
ingehamerd: Doorzetten; het
moet, het kan niet anders!
En wat moet, gebeurt.
Met een wanhoopsmoed zet
ten we door: zij aan het front;
wij in het vaderland.
Telkens wanneer vader thuis
komt op verlof, spreekt hii in
steeds grootere neerslachtigheid
van den ontzettenden nood, van
het duldeloos lijden der front
soldaten. Het is het eenige waar
over hij praten kan. Maar wan
neer hij zich een oogenblik den
tijd gunt om rond om zich heen
te zien, dan slaat de nood en de
ellende in het vaderland hem
stom.
Van mond tot mond gaat het
parool: Doorzetten! Het moet.
het kan niet anders!
Nood maakt vindingrijk.
Het volk raapt al ziin krach
ten, lichamelijke en geestelijke,
samen om weerstand te bieden
aan den noodtoestand. Het on
mogelijk wordt gedaan; de uood
maakt vindingrijk.
We leven van: Ersatz. Van
alles denkt en vindt men uit: in
plaats van koffie gebrande
ikels; paddestoelen, beukenooi
jes, alle onschadelijk groen moet
dienen en dient als bijvoeding
Overal ziet men heele groepen
van vrouwen en kinderen er op
uit trekken om deze kostbar,
natuurschatten, die men vroeg :i
niet aankeek, bij elkaar te zot
ken. Er is een echte „nooddruft
des levens", die alles cn allen
stimuleert tot een drift om het
leven in stand te houden.
Geld heeft geen waarde meer:
eten, voedsel moeten we hebben.
Niemand wil geld: koopen doen
we niet meer. Alleen nog ruilen:
voedsel legen voedsel, kleeding
tegen kleeding; kleeding en
voedsel tegen elkander.
I)o sinokkelpcst.
Het O.W.'er-dom groeit van
dag tot dag ten koste van een
gemarteld volk. Als men maar
weet te zwijgen en weet te ont
duiken is er ten koste van
enorme offers nog iets te be
machtigen van gesmokkelde
dingen uit Holland. Moeder ver
koopt het een na het ander om
iets van die dure dingen te be
machtigen: een beetje olie of
'n beetje vleesch. Vleesch vooral!
Alles wat ze te pakken kan
krijgen moet zorgvuldig worden
weggestopt. Niemand mag er
van weten. Iedere vorm van
„hamsteren", ook al hamstert
men halve onsen, is volksver-
raad. strafbaar voor het gerecht!
Hel kan wel zijn: maar de nood!
De nood breekt wel.
Wanhoop.
1917.
De nood stijgt.
De wanhoopsmoed zinkt.
Het kunstmatig gekweekte
enthousiasme ontaardt in een
doffe neerslachtigheid.
Geen volk is bestand tegen den
honger en Duitschland hongert
uit. Systematisch stooten onze
vijanden iedere hap uit den
mond van onze kinderen.
Dan komt de ontmoediging.
Van het front schrijven onze
hongerige jongens, dat het bij
den vijand beter gaat; daar is nog
eten. Wanneer ze er in slaagden
een vijandelijke stelling te be
zetten kwamen ze in een para
dijs: ze vonden witbrood! F.n
wijn! Van alles vonden ze:
dingen die in Duitschland be
kend zijn uit een sprookje: Vroe
ger hadden de menschen
C. STMR.
(Wordt vervolgd.!
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBODE" VAN 22 OCT. 1983
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGRACHT 28 AMERSFOORT - TEL 314
Broeders! Ziet toe, hoe gU met voor
zichtigheid wandelt, niet als onverstan
diger maar als wijzen, den tijd uitkoo
pend. omdat de dogen boos lijn. Daar
om wordt niet onbedachtzaam i
verstaat wat de wil Gods ls. En
niet dronken van den wijn, waarin
wulpschhold ls. maar wordt vervuld
den Heiligen Geest, elkander toespre
kend met psalmen en lofzangen en
geestelijke liederen, den Heer zingend
en verheerlijkend in uwe harten,
en den Vader altijd voor alles dankend
!n den naam onzes Heeren Jezus O
lus. Zljt elkander onderdanig ln de
vrceze van Christus.
EVANGELIE
volgens den H. Joannes; IV, 4653.
In dien tijd was er zeker koninklijk
hofbeambte, wiens zoon te Kapharnaiim
ziek lag. Toen deze vernomen had, dat
Jezus 'Ut Judea ln Galllea gekomen was.
ging Hij tot Hem en verzocht Hem, dat
HIJ zoude afkomen en zijnen zoon ge
nezen: want deze begon te sterven. Je
zus sprak dan tot hem: Zoo gijlieden
geene teekenen en wonderen ziet, ge
looft gij niet. De hofbeambte zelde tot
Hem: Heer. kom af eer mijn zoon sterft!
Jezus zelde hem: Ga, uw zoon leeft- De
man geloofde het woord, dat Jezus hem
toesprak en ging heen. Toen hij nu af
trok kwamen hem reeds zijne dienaars
te gemoet en boodschapten hem, zeg
gende dat zijn zoon leefde. Hij vroeg
hen dan naar het uur waarop hij her
steld was. En zij zeiden tot hem: Giste
ren. op het. zevende uur. heeft de koorts
hem verlaten. De vader erkende dan.
da dit het uur was. waarop Jezus tot
hem gezegd had: Uw zoon leeft. En hij
geloofde, hij en geheel zijn huisgezin.
PAROCHIE VAN O. L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no. 36.
Pastoor A. W. J. Spitzen.
Langegracht no- 37. Telet 1450-
de H. Familie der
e Hi. Missen c
Uit de parochie-registers
Gedoopt: Fenna Alberdina, d. van Fer
dinand de Brutjn en Cornelia v d. Riet,
Catharlna, d. van Hendrik us Houtveen
en Adrians Snijders.
Voorzien van H.H. Sacramenten der
Stervenden overleden: Marg. Snij
van Dijk.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paul us Borstraat n
r Lof met
HM. Missen
half 8. 10 uur Hoogmis, t
gebeden voor de Octobermaand.
Vandaag zal de Eerw. Frater Orenlco
Vogels van de orde der Franciscanen,
uit de handen van Z-H-Exc. den Aarts
bisschop van Bello Horizonte in Brazilië
de H. Priesterwijding ontvangen.
Door de week lederen avond om 7 uur
Lof met gebeden voor de Octobermaand.
-r geass. h. Mig.
Maandag oi
Dinsdag o
de meisjes.
Zaterdag c
7V4 u
r H. Familie v
uur voorbereiding
het zevende leer-
r gelegenheid om
Uit de parochie-registers:
Gestorven: Nlcoiaas Bon man, echtgen.
v. Anna Gerhardina Pauwels; Hendrika
Agnita v. Meeteren, weduwe van Johan
nes v. Rossum.
Gedoopt: Johanna Mathilda M;
d. van Wouter Bltterling en Dina N
demaker.
Parochiale Vereenigingen
JONGE WERKMAN.
PAROCHIE VAN DEN K. ANSFRIDUS
Jacob Oatslaan no. 26b.
Pastoor: Deken P. J. M. Sandkuyl
Postgiro no. 03297.
Jacob Oatslaan 28. Telefoon no. 558
ZONDAG, 20e Zondag na Pinksteren,
e H. Missen zijn om 7 uur, half 0 en
uur de Hoogmis. Missie-Zondag: de
H. Mis van 7 uur voor de uitbreiding
tlng des Oeloofs. Om 6 uur Lof met Oc-
tobergebeden.
Donderdag om O uur geleien Huwe
lijks-Mis.'
In de week lederen avond om 7 uur
Lof met gebeden der Octobermaand.
Zaterdag van 4half 9 blechthooren,
ook bij een Berw. Pater ln de biecht
stoel van den HoogEerw. Deken.
In de week zijn de H. Missen om half
8 en 8.10.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
't Zand no. 29
Pastoor W. A. J. M Oostveen.
t Zand no. 31. Telefoon 730
Giro 116320.
ZONDAG Missie-Zondag. Onder alle
H.H. Missen extra-collecte ten bate van
het Genootschap tot Voortplanting des
Geloofa. Hü Missen om half 7, 8 uur,
kwart over 9 de Hoogmis met volkszang
en te 10.45 de H. Mis voor de Voortplan
ting des Oeloofs. De geloovigen worden
dringend verzocht beden vooral voor de
Missles te bidden en tot de H. Tafel te
naderen. Te 6 uur October-Lof, waar
onder het Rozenhoedje zal gebeden wor
den voor de Voortplanting des Oeloofs.
Woensdag-, Donderdag- en Vrijdag
avond na het Lof toespraak voor de Jon
gere leden der Jeugdvereeniglngen, als
voorbereiding voor bet Feest van Chris
tus Koning. Die kinderen worden ook
in het Lof verwacht en nemen plaats:
de jongens aan de Epistel-zijde, de meis
jes aan de Evangelle-zljde ln de 8 eerste
banken aan belde zijden van het mid
denschip. Te 830 bijeenkomst van de
andere leden ln de Kapel van St. Jooef.
Donderdag wordt te 9 uur de H. Com
munie uitgereikt. Te 10 uur gezo:
H. Mis voor Brulde grom en Bnüd (Teu-
nessen-v-Ecfc).
Vrijdag te 11.45 gelegenheid om ti
biechten voor de meisjes van de 3de et
4de klas.
Zaterdag van half 4 tot haH 10 gele
genheid om te biechten.
Gedurende de week eiken avond t«
7 uur October-Lof. Na het Lof zal ge
zongen worden het lied: „O Koningin vdl
Majesteit" no. 121, blz. 388 ln „Zingt al
len mee".
As. Zondag Feest v. Christus Koning.
De geloovigen worden dringend verzocht
dien dag vooral te vieren door tot de
Tafel te naderen en het Allerheiligste
komen aanbidden.
Maandag 8-30 Adsplrantengroep.
Dinsdag 7.30 SL Lidwloagroep.
Vrijdag 6.30 St. Agncsgroep.
Zaterdag 4.36 SL Bemadettegroep.
Vrijdag 7.30 vi
H. THERESIAWERK.
uur St. Henricusgroep, SL
p. St. 8tephanusgroep.
Anloniusgroep.
ALGEMEEN.
Woensdag 7.38. Donderdag 7.30. Vrij
dag 7.30 uur Triduum voor de geheele
jeugd, als voorbereiding op hel Christus
Koning IMK
Uit de parochie-registers
ln den kerkelUken ondertrouw opge-
omen: Henri Wilhelmus Johannes Teu-
essen en Wilhelmlna Geertruida Elisa-
eth van Eek; Nlcoiaas Pot en Gerarda
Maria Blom.
Parochiale Vereenigingen
Woensdag Donderdag en Vrijdag
s voorbereiding op het feest vi
Koningschap. Dit triduum word!
gegeven ln de kapel van SL Jow
om half negen precies.
Allen zijn natuurlijk «onder
dering present.
Woensdag 26 October Marletjc PiuUpetto-
n half 8 tot balf
Vrijdag 28 October van half zeven tot
lur Lldwlnagroep.
Woensdag, Donderdag en Vrijdag hair 8
(Week v
23—29 October.)
KINDERWERK.
Af d. Uelijei
24 October 6.15—half 7 Agnes-
groep. nau tot 8 uur St. Ceclllagioep.
Dinsdag 25 October. 6.15 tot half 7 Ma-
rietje Philipettogroep. half 7 tot 8 uur Mar
gate tha Sinclairgroep.
voor het feeat v
De Margaretha Sinclairgroep w
lijk allen ronder uitzondering dit t
bi]. Om kwart voor zeven rijn wij
Donderdagavond
Zondag 23. Groen. 2e Zond. na Pinkste
ren. Heden ls het Missie-Zondag, Tijd
eigen. Mis Omnia, 2e geb. A cunetls.
3e geb. naar keuze. 4e geb, uit de Mis
tot voortplanting des Oeloofs, <bij Vo
tief missen). Credo. Pref. H. Drievul-
dlgh-
Utr.: 2e geb. «behalve ln de Kathe
draal) Octaafdag Kerkwijding.
Of: Paars. Mis tot Voortplanting des
Oeloofs, 2e geb. en laatste Evang. r.
d. 20e Zondag. Zonder Qlorla. wel Cre
do. Prefatie H. Drievuldigheid.
Woensdag 26. Rood. H. Evaristus. 2e geb.
A cunctls. 3e geb. naar keuze.
Donderdag 27. Paars. Vigilie HH. Simon
en Juda. zonder Gloria of Credo, 2e
geb. Concede. 3e geb. voor Kerk of
Paus. Overal gewone Prefatie.
Vrijdag 28. Rood. H.H. Simon en Juda.
Credo. Prefatie vd. Apostelen.
Zaterdag 29 October. Wit. Mis van O- I»
Vr. Salve (bij Votletmlssen) 2e geb.
Vd. H. Geest, 3e geb. voor Kerk at
Paus, Prefatie EL Maagd.