De Eembode F. A. T u L P Tl-vr 52'te JAARGANG NUMMER 39 VenohUnt 1 X par w lï"-»"™» WW* t\~Ü RÏnlr^J°ï?b0nn*m™,*n 'Ml1 ***- E2, F '"«'■'"•AT'Ai VRIJDAG 23 DECEMBER 1938 WAARIN OPGENOMEN HET „WÊEKBLAD VOOR B A A R N KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR 8AARN EO. Zalig Kerstfeest. Bit het diepste tui mijn Een sl i uit n «en geloovlg hart tot Hen tomen. Daarom wenach lk u allen toe, dat ge met een geloovlg hart op Keretttag de kerk guit Ingaan, om rijk gezegend naar bul» terug te toeren. Brengt dan den vrede mee ln uw eigen gwsnood. en deelt er van mte aan uw hulagenooten, uw vrienden en kennis sen. Ood rij geloofd en gedankt, dat et oog zooveel mlllloenen zijn, die het Kerstfeest heerlijk weten te vieren Zoodat ze er door geheiligd worden. Zalig Kerstfeest I Geweldig geheim. In een open rotastal vinden een man m vrouw emderkomcn. Want m Set stadje Bethlehem was geen plaats Daar baart de vrouw het kindje, dat negen maanden vroeger ln haar maagdelijke schoot ontving. Ze wikkelt den kleine ln doeken, en egt hem te rusten ln den voerbak. Daar nu ging ln vervulling, wat! «uwen vroeger war voorspeld! 1 Want die vrosiw la de vrouw, waar over de eerste bladzijden van Gods Openbaring getuigen, dat Ood vijand schap zal stellen touchen haar en den duivel, en dat zij ln haar zaad den kop van den duivel zal verpletteren. ZIJ Is de maagd, die den Verlosser zou baren, gelijk Isalas voorspelde. En Bethlehem Is het stadje, dat was aangewezen als geboorteplaats van den Ontzaggelijk geheim: een Moeder maagd. en een kind, dat mensch was en ook Ood. Want dat kind van Maria ls ook de Zoon van Ood. één ln wezen met den Vader en den Heiligen Oerst. Dat kind la de Verlosser van het men- echel ij ke geslacht. Man geworden zal dat kind spreken UH het volk. En de leer, die Hl) dan ver kondigen zal. sullen mlD'.oenen aan vaarden als levensregel. Alle steken, die tot Hem gebracht worden, Zal HIJ genezen, dooden zal HU ten leven wekken, en de storm bedaren op Zijn wenk. Want HU Is de Meeester van de natuur. HU ls Ood zelf Halen zullen Hem de kwaad aardig en, de nUdlgaars. de i.uovaardlgen, de wel lustelingen. En ze zullen Hem gevangen laten nemen en veroordeelen. En op den top van Calvarlé zal HU sterven... voor het mensch dom. Dan aal HU opstaan uit den dood, ge- HJk HU zal voorspellen. En voor HU terugkeert tol ZUn Vader, zal HU ZUn Apostelen opdragen. ZUn leer te verkondigen aan alle volkeren. HU, die dat alles zal volhrengen. ls he: kind van Maria, die het te Bethle hem baarde, en neerlegde ln een kribbe Dat Is het groote geheim, dat we nu Kerstmis en de christelijke moeders. ls Kerstmis niet bU uitstek een heer tljke dag voor alle christen-moeders? Het ls toch zeker de dag geweest van le hoogste moedervreugde en moeder- «veelde. Negen manden waren verloopen sederl Je Engel aan Maria de blUde bood- Khnp had gebracht. Toen had ze ontvangen van den Hei ligen Oeest. En ln haar maagdelUken reboot leefde verborgen het Heilige, dal uit haar zou worden geboren. Dasx klop te het hart van den langverwachten Messias Nu was de tUd gekomen, dal ze baren nu. Dan zou ze haar kind kunnen zien! Negen maanden lang had Maria zich daarop verheugd. Wat 'n moedervreugde en moederweel de moet het voor Maria geweest rijn Jesus, haar kind ln de oogen te kunner Ja Kerstmis ls de herdenking van den gelukkigsten dag. die Maria als Moedei heeft beleefd. En daarom ls dat feest ook het feest van de christen-moeders. Verheugt U om de vreugde, die Ma ria toen gesmaakt heeft. En wjjdt van daag uw moederschap bUzonder toe aan Maria, de Moeder van Jesus. Overdenkt ook de algeheel* toewU- dlng van Maria aan haar kind, en hoe zU haar kind heeft gediend ln de ver vuiling van ZUn roeping. Ook uw kinderen, christen-moeders, n bUzondere roeping te ver ten •'oor uw dagelUtoch gebed moederlUke liefde en leiding, eens ten volle kunnen beant- aan de roeping die Ood hen Vreugde, troost en vrede.. Dat ls de „BlUde Boodschap" welke het „Kind van Bethlehem" ons heeft gebracht. En die drie „heerUJkheden" zUn voor lederen mensch bestemd. De Oeboorte van Jeeua bete*kent Vreugde, omdat HU brengt van het groote levensprobleem: waartoe dient ons leven? Want Jesus li de Verlosser van het menschel Uk geslacht de Verlosser uit de ellende van de erfzonde. De erfzonde ls de nacht, Jesus het licht. De erfzonde sluit zoor ons den hemel af. Jesus opent hem voor ons door ZUn zoendood. Door Jesus worden Wj de wUgetoch ten. de geroepenen tot een eeuwig ge luk. Door hem weten we, dal ons leven eeuwigheidswaarde heeft, ook ons dage- lUksch zwoegen en tobben. Door Hem leeren we, dat we.al lengeroepen zUn. Dat w» kinderen' zUn van den Vader. Dat KANTOORBOBKHANDBL HET VULPENHUIS Lancesf. «8 Kronuseetr. - Teler Als KERSTGESCHENK VULPENHOUDER VULPOTLOOD LUXE POSTPAPIER POSTZECEL- «t FOTO-ALBUM SCHAAKSPEL mlln geloof veel hinds* k had sMwrnl sz- KW maar In ton IN DE GAUWIGHEID. tnriJUrid. d«t k niet deren van het evangelie mij angalaangk, dan weer wilde plaateen uil dan Koran In mijn gebeden mengen. Maar ve elkaar moeten helpen op den weg laar het eeuwig geluk. Door Hem leeren we de diepe beteeto- tls van het huwelUk, beeld van Uefde- 'erhoudlng tusschen Hem en de Kerk. SUn bruid. Door Hem leeren vader en moeder de zusters van Jesus, kinderen van den Va der. geroepene tot de eeuwige erfenis. Zoo ls de Oeboorte van Jesus voor oru een feestgave van de hoogste vreugde. Ook een feestgave van troost. Want Jesus neemt wel de zonden weg maar niet het lijden. Ook voor degenen, die ZUn b!Ud« boodschap zanvaarden, blijft 't leven 'n strUd cm het dagelUkJch brood, eer strUd tegen de hartstochten, tegen d« listen en lagen van den duivel, tegen <U boosaardigheid van roedemenachen, te gen de wederwaardigheden en dl UchamelUke aftakeling. 3n ook he' sterven bluft. Maar allen, die In Hem gelooven er op ZUn hulp vertrouwen, weten dat Hl. met hen ls. en dat HU hen voorthelpt en bemoedigd, en troost. En de hoogste troost vinden ze ln de overdenking, dat HU meer dan wU heeft willen lUden. dat ook ZUn leven een kruisweg ls ge weest. Ten slotte Jezus' geboorte spreekt ons ook van vrede. Door ZUn zoendood herstelt HU den vrede tusschen Ood en de mensehen Door ZUn leer van de naastenliefde leert HU dat de menschen ln onderlinge achting cn waardeering, In vrede moe ten leven. Wie ln Hem gedoopt den vrede met Ood. wl kind hU wordt. En al. wie dien vrede door eiger P^r de Foucauld over zijn bekeering n Pari*, a Een gelukkige bedelaar. n vriendelijk ios: ja En dames en heeren, ai den Berg gaan, dan moetei We ataan hier aan bantoe daar Is het hotel ..De wit te" Daar worden wtl eens wedstrijden gehouden, tenminste dat zegt m'n vriend OtJs de BI Ikke. die altUd met s'n taal bij K station zwerft om er vrachlea op pikken. Ik weet niet of het waar Is •at die vertelt, want het Is me 'n druif Ou» ls niet erg op militairen. Een fat •oenlUk vrachle. xooels een dame-op- leeftud of een zakenmeneer heb-tr traaf Dat zUn rustige lui en dan valt ér wel eens een goeie fooi af. Maar Zon dagsavonds aan het station, nee. niks gedazn. Dan hebben de jongens van d* Leuaderkazernes al In den trein onder roekaar afgesproken, dat se een taal sullen nemen- Ze weten dat de rit van n naar de kazerne veertig cent dan oetulen ae alle vier een dubbeltje. Soms valt er ook wel eens vief centen fooi voor den chauffeur at En den takelen se natuurlUk de taxi van Mruien toe. want ze tUn dan In een baloorige bol vanwege het verstreken verlof. Nee. an de militairen heb QUs 'n broertje dood. it „de Witte" betreft, zegt OUs dat de lultsnanu onder mekaar wel een wedstrijd houden wie er het langst met eén kopje koffie doet. De wedstrUd blUft meestal onbeslist, want er zUn dlkwUls vief die het met één topje koffie tot sluitingsuur volhouden. Dan moeten se loten wie de sigaar heeft gering srss" De bult, v vandoor gaan. loopt van de 1 gulden W. Hier w boeren, die heele kapitalen ln ouwe kou sen bewaarden en ln «en heel klein oud hulaje leefden De Berg. dames en heeren, ls het troe telkind van de gemeente Daar tU mooie Doachlaantje* en houten trappb en bruggetjes om met de somergaaten As Ik lieg. dames en heeren. dan lieg ln commissie, want Ik vertel u alleen laar wat Oils me onderlsast sel en dat grappenmaker, loodst je nooit Je le te houden h«fc hier bUna huus-an-huui pension. Elke bergbewoner hee.ft hier ihl eigen tuintje en In de herfst en ln het voor jaar hoor Je hier d« graamaehlentjrs knerpen Dan gaan de vaders met eer schoffeitje »n een hackle lang* de pead Jee en er worden bloembollet)»* in of uli den grond gedaan en hegtetjee ge snoeld En de mevrouwen gaan met de fleta op Vrijdagmorgen naar het Havik om er op nieuwe bloemen af De papa's die aan het wnrl gen dikwijle de rok van de Koningin. Zoo noemen ze. geleuf Ik. een militaire broek. Ze rooken dan een piep zoeken ze vertier In hun tuintje, neer se de Jongens van de kaserne niet hoeven te drillen es rn heeren, hebben dz] de btnnenetad een hekel aan de Berg. Echte, ouwe ras-Amers- foorters zullen ook nooit op de Berg gaan wonen, dat zou verraad wezen Ze louwen het as een misdaad voelen. Wer den vroeger niet de misdadiger» naar de Berg gebracht om daar te worden op gehangen? Ik kan u het plekkle nog aanwijzende Zeven Boomplee. dat heu veltje daar achter de Hooge Witte De binnenstad-menschen hebben het al tled van geslacht op geslacht gehoord. "tSJSS.' 1918 door de Arabieren vermoorde le Pouoauid. de vroegere officier, aan end en vroegeren superieur, fcnplteln de Castries, heeft geschreven In een se brieven deelt de Pater De:, een en nede over sSJa bekeerlng HIJ schrijft: twaalf jaren neb ik zonder eenlg ge- —heen m« genoegzaam t hield v KlelUk li goddelijk fundament mist». De pJil- losophen spraken elkander allen tegen. Zoc bleef lk twaaH jaren zonder geloof, wan hoopte aan de waarheid en geloofde niet eens meer aan Ood. wiens bestaan mt) doot nlele genoegzaam soheen besneoen.Toen ln Parijs was. om mijn reis naar Marokko dhrls- ontmoetlng o •eg en Pteter Bothtaan. 'Rtgelegd amant lach v Want toen de chauffeur met rin wagen de an utt kwam. reed hu nel D.K.W.-tje van e leerarea aaa „U weet." sette de chauffeur uiteen, „dat e Pteter Bolhlaan wal boog ligt en de Utrechtacbewet lasg, rk had bij het kruis- t goed uitgekeken, maar Ik had 't auto- van de Juffrouw hier over net hoofd ge- Algemeen» verbaitng. )en zullen we de juffrouw van het lllll- putlerwagentje maar eene booten.'' eet de n deze d verstandige, «eer deugdzame teiuke menschen. Ik ael toen Mj meaelf. da> dese godsdienst misschien toch niet heel nbetsd was. TegeHJtortUd ward lk gedreven door een buitengewoon sterke Innertlflte ge nade; lk begon naar de Kerk te gaan. non- der te gelooven. en Ik voelde m|J tenslotte alleen nog gehZoklg. wanneer lk dear was en urenlang doorbracht met het hertislen ven het zonderlinge gebed: .Mlln Ood. warmeei OU beeteat. geef dan dat lk O leer ken- Toen kwam de gedichte In me op. dat Ze mU mlsaohien over dezen gosctone! moest _n dat Zt misschien daar in de waarheid sou kunnen vinden, waar- wanhoopte. Ik zei bil meaelf. dat het godsdienstlessen ts niets n Nu begrijpt u ook. dst lk altijd azllg w nog ben. Zalig Is ledneen, wiens i les ongehinderd vr Natuurlijk kan nl ten allen U De chauffeur goed rondgekeken en hij reed «oo lang zaam alsof bij «toppen wilde. De juffrouw, d, wilde peine eren meer de chauffeur reed haar aan. „Wat heeft u dan voor een eato?'" „Een D.K.Ween gewone." „En die ie toch w zaligheid Is den volmaaktheid heeft tx den nemen wU dor Toen Tauler, de groote p jriestennonnlk, dat hoorde n de chauffeur. U heeft het nle trouw.' 'zei vel?" „Maar 't y." hoorden n dingetje." i auto. juf- „Hoorde u begon de ieerare*. r. Tien dagen." ael de Juf had hij oog gen. Ik hoorde over er olt genten en gehoord. Met diepe ontroering vol bewondering aam hl) afscheid n bedelaar, die t. de oogen der wereld n en ongelukkig was en in werkelijkheid éi Tioo rUk «o gelukkig ale niemand ln de neet» omgeving. In rHep gepeins verzon ken. ging Tauler heen en dikwerf moest hU n de wijsheid van dien bedelaar denton. Laten ook wU Iets van die wijsheid In De jjskouwe De mU onbekende priester, rhe een groote kennis met nog grooleie deugd en goedheid vereenlgde, werd mUn biechtvader en MJ Is - vllftl» Jaren later nog mijn beste snd. Zoodra lk geloofde, dat er een Ood I. begreep lk. dat \k niet anders ton doen, i alleen voor Hem ie leven; mUn rell- roeping ontstond ln hetasllde uur als geloof.' God is zoo groot I Zoo'n gewei n Ood te aanvaarden Dar zullen velerlei moeilijkheden en nood. OK I DO 'n Goed humeur is gezond! Nieuwsgierig stond de wilde b e wachten op den aard van de aeek dl* t< l*n hem was aanhangig v ■let precies waar 't over gaat," e kantonrechter. „O beeft aoo- ■üten aan 't loopen dat u se t elkaar kunt houden. Hebt u wijze ven rijden •Étoi onverwhllllg. •telde de ambtenaar vest. „ZUn adres ben we a| aooveel malen hier gehad en Tien gulden of 8 dagen." Ja. heeren. nu weet ik weer het gaat." eet de wilde bus-chauffeur. ,De ai die daar stond, (de getuige, die axx wtjdlooplg Iwd verteld welke «top- en d rijelgnalen Ml had gegeven) had zijn I den ln i"n zak." „U la geen reclame vor den wllde- dIe rut Melde d OUP^ FEEST VAN DEN VREDE Wit ls altijd de kleur van den vrede geweest Wanneer In den krUg de wit te vlag werd gehezchrn. beleekende dit et signaal om den atrijd te staken En ln deze dagen, nu «ril de kornet an den Vorst des Vredea op onae aar de herdenken, heeft de natuur on» ver rast met eer. wit kleed, dat over onze hulzen, boeachen <m velden werd uitge spreid en waarvan de blanke ongerept heid allee bedekt wat er onder la. hoe onrein dit ook moge zijn. Hel feeet van KerztmU le ook altUd als het grootste feest van den Vrede beschouwd En wij voelen waarlUk de* dagen den drang om on» aan te elul ten bU hen. die den Vrede trillen be vorderen. sterker dan op andere dagen. Wanneer we on* In de nachtelijke donkert* kerkwaarts beteren, om er de Nachtmis bU te wonen, dan overmees tert ons een gevoel waarin de vredee- gedacht* «en groot aandeel heeft. Het zijn dan zoo die oogenbllkken dat we onwel* wel een» even afvragen: hoe n niet uit te taan naar de zware problemen waar de politiek van wereldmachten ons voor stelden, maar we kunnen ons beperken tot eigen kring, tot de directe omgeving tot het hulegcaln en tot al len waar wtj dagelUtoch mee to makeu hebben. Koevele malen per dag bidden wij niet het Onae Vader, waar deze, one door Christus zelf gegeven «morden UZ dan gelijk «rij «ei geven c BU velen is dit eet vaak met verstrooiing wordt geuit, dl» dus wel uit den mond maar niet uit het hart komt. Wanneer «rij ons dan ln de komende dagen naar de Kribbe begeven. Iaat on» dan met een gerust geweten deze bedn kunnen zeggen. Maar onderzoeken «ril tevoren on» geweten. Of er n 1». dien «rij te vergeven hebben inde d a a vergeven hebben, voor «rij dit ln het gebed zeggen. Denken wU maar «ene om te be ginnen - aan de atagzlnnen, die de Bond zonde.' Naam al overal heeft doen afdrukken, zooals: „Verbeter de wereld. begin bg jezelf", „Ruim al Je oude ruzies op" „laster la beneden mlln stand." enz. Eerst aan de daden, die na de Vrodes- dagen door on* en anderen gesteld sul len worden, gullen wl) kunnen beoot- deelen of deze overwegingen vrucht hebben gedragen. Aan mUn trouwe Loupe-lezers wensen Ik van harte EEN ZALIO KERBTFEraTI kantonrechter v •et «le IJzkouw». .Als er zulke chauffeur» als atkerl" beet de ksntonr*ch..-r „Twaalf gulden of 8 dagen De worst-student van een Baarnarhcn slager was een ki tje aangetroffen vijf kwartier nadat ook nog «en «nder un de worstmachinr e herhaling, daer ter dtf I'n meeat-oprechte gezicht trol» ..Dl» jongen la li leerling en hij moet woret me ton. Voordat Meren heeft-Ie nogal **t ujd noodlg en de leeraar moet er btj U|n Dat schillende tijden moeten koken." De Ambteneer eleehta tweeemeel I deg hechten la „Daar heeft u zeker niet veel tin In, he?" vroeg de kantonrechter. De verdachte stond -Mur we hebber nil twee feestdagen," troostte de kantonrechter. „Het l« ontiritend voor one." De kantonrechter .stond er tot achreleiu bewogen" en veroordeelde tot tweemaal 8 gulden or tweern Ml 3 degen. •Het ls heel goed voor too"n jongen, ln worst te studeeren meer den moet hjj dat thuis doen,' sel hij De burgemeester Hield van groen it Barneveld Voort hitteen» zrv baggerlaarzen, had ach ter s'n hul* een schuurtje van kub m inhoud gebouwd zonder vergunning. dMrom stond hij hier. Rij had oorspronkelijk het p! eenvoudig kotje t. ven de afm ORANJE BOVEM

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 1