Beter Christen. We moeien door het Kerstfeest beter Christen worden. Beschouw en overweeg daar cm de les sen. die de Kribbe geeft. Je<sus moet voor ieder oprecht Chris ten het model rün, waarnaar hij zich te vormen heeft. Welnu Jesus leert vanuit den stal Bethlehem, dat we moeten zijn. gelijk Hij: model van toegewijde liefde jegens den evenmensct. Dat Goddelijk Kind is mensch. gelijk wij. Wij zijn dus zijn evenmenschen. Zijn ervennaasten. Wehiu. het leven van dat Goddelijk Kind. van bet eerste levensoogenbllk ir Maria's schoot tot den laatsten adem tocht op Oalvariëis één onafge broken akte van toewijding aan der evenmensch! Daar is niet één seconde in heel dat leven, die niet besteed is voor den evenmensch: Zulk een liefde tot den evennaaste heeft Jesus dan ook gesteld als teeken. waaraan men Zijn leerlingen sou kun- Daar staat van Hem geschreven: Hij begon te doen en te leeraren. Dat gold Zijnopenbaarleven. Maar wat Hij toen begon in het openbaar, dat had HU altijd gedaan in het verborgen leven. En zoo deed leeraarde Hij ook in stal van Bethlehem: den evenmensch dienen en liefhebben! Hij heeft er ons gediend door Zijn voorbeeld van geweldigen eenvoud: de Koning van 't heelal in 'n paar schamele Door Zijn voorbeeld van onthechting de rijkste van alle menschen, die het heelal Zijn eigendom mocht noe kiert tot wieg 'n voerbak met Door zoo te doen. heeft Hij geleeraard aan al zijn evenmenschen, dat de hoog ste wijsheid gelegen is in: eenvoud er onthechting aan het aardse he Hebben we die les begrepen? Is dieChristus ons levensmodel? - Hebben cok wij den evenmensch lief door het voorbeeld te geven van grooten levenreenvoud en van onthechting Christen willen zijn en baden weelde. da's 'n 'doek! 'n ontzetten de ergernis! De echte Christenen leven eenvoudig, onthecht aan de wereldse he genietin gen. Zij worden door Jesus erkend a Zijnen, en trekken den evenmensch op tot Hem! VOOR ONZE ZIEKEN Zalig Kerstfeest, dierbare zieken! Mo gelijk hebt ge in den vroegen ochtend, of op het middernachtuur de kerkklok ken hooren luiden. Ge vond het hard. dat ge niet mee kondt gaan! Maar Ik weet het zeker, dat ge allerinnigst u met de menschen in de kerk hebt vereenigd. en dat Jesus u overvloedig heeft geze gend. i Mogelijk ligt ge In een katholiek Zie kenhuis en hsbt ge door de radio de roerende plechtigheden van de kapel kunnen volgen. Wat heb ge dan wel ge noten! Wat Ls Jesus toch goed vow aller die Hem beminnen! Offert nu ook uw verdere ziekte dagen n den V Vertoeft in gedachten dikwijls bij Ma lta en Joseph In Bethlehem om met hem te schouwen naar Jesus. die voor het eeuwig heil van de menschen zijn leven hier begon. Leert meer en meer beseflen. dat ge op bijzondere Wljse ln Zijn dienst staat. Dan zult ge Wij en moedig worden. AEOROTU8 Kerstgedachten. rreid het Kribbetje, maar be vooral uw hart! koude Kerstnacht verwarmt menschenharte het meest zijn zoekende naar een va*teren gre ge met Gods genode beide pr:>s1 igen hart en dan alles verspreiden, want de ilen ronder zaad en wij schenken zoo die niet Gij zult heerachen en reset ren Eeuwig in Dw Koningsmacht. Laat den vrede op aarde dalen, Laat Uw léefdezoa bestralen. Heel het menachelljk geslacht. MISSIERUBRIEK. Mogelijk herinner Je nog iets v«n dien aam uit de aardrijkskundige lessen. Het is m leder geval een eilandengroep in ten AllanUschen Oceaan, met een opper- .-lakte van 1.399 KMX en ong veer 26.000 arwoners. verdeeld over IS eilanden. Het oppervlak Is plateouvormig, met een gemiddelde hoogte van 300 M. De hoofdstad is Tborshavn. en daar werkt de katholieke pastoor, de Nederlander E. Boekenoogen en pastoor Th. King, die er. In 1933 stichtten Ftanclrcanessen klooster en school in Thceshavn. Het katholieke gelrof kwam op die eilan den reeds voor St. Ansgar het geloof ver kondigde op de Deenscfie kust. De Iersche monnik Discull bericht In 825. dat dlc eilanden reeds voor 100 Jaar door monniken waren beWoond. Wel trokken deze monniken zich terug ten gevolge van de verwoestingen, aangericht door de Noordsche vikingers. maar rond het Jaar 1000 neerschte er toch nog het Chris tendom. ook onder de bevolking, die van Noorwegen uit was gekomen. En een eeuw later hadden de eilanden ren eigen Bisschop met zetel te Klrkebó op Strdmb. Het bisschoppelijk Klrkebó munt bijzonder uit Bisschop Erlend 1288— 13081 Deze begon den bouw van de heerlijke gothlsche Domkerk, die nu nog ln haar ruble getuigt van den hoogtijd van het Katholi cisme op de Paróer. Als men bedenkt hoe moeilijk de omslan. digheden waren voor de bevolking der eilan den. staat men verbaasd, dat deze Bu»-chop zijn gelouvlgen heeft kunnen bewegen en bezielen cm zulk een bcaiw te beginnen -ai De Kcrkrevolu'le in de 16e eeuw heeft het katholiek geloof van de Porder ge- Toch is het niet gekdet om ieder spoor van dat geloof weg te vagen. Onder de bevolking leeft nog in meniger lei vorm de herinnering aan den katholieken tijd. zoo bijvoorbeeld het krulsteeken en het gebéd lol Maria. Eerst ln 1862 zette de poging !i om het katholiek geloof weer te verkondigen. In dat jaar vestigde zich een priester uit Beleren. Johan Georg Bauer te Thorshavn. In 1859 stichtte hij een pastorie en een kleine kerk. Velen kwamen er de godsdienstoefeningen bijwonen, doch het aantal, dat overging tot de Oude Moederkerk bedroeg in 12 Jaar slechts 8 personen. 1889 kwam C Apostolische Prefectuur. Pastoor Bauer werd opgevolgd door ti andere punters, die echter niet tegen hebben. Zoo vinden wij de stammen dan», march, mast. enz. ln Engcach. Fransch. Dultsch. Russisch. Epaansch. Ilaliaanseh en Poolsch terug. V woorden mogen genist internationaal noemd worden. Daar zij in de belangrijkste talen voorkomen kunnen ze op het eerste gezicht door een groot aantal menschen van diverse naties worden herkend. Wat de stu- aanmerkelljk verlicht. Het is dan ook om die reden, dat Zamen- bol deze woorden in het Esperanto heeft opgenomen, nadat hij ze aan de door hem ontworpen ortographte had aangepast. Zoodoende verkreeg Zamenhof een samen, stelling waarvoor het materiaal geput was Voor 00 pet. uit de Romaansche, voor 30 pet. uit de Germaanschc- en voor 10 pet. ■t goedvinden van Rome. v e grootst mogelijke belangstelt!: Ie aandachtig het H. Offer en de diensten algen. De school telt 110 leerlingen. De Zusters kindertuin geot lie altijd bezet is. De ver- eenlging van katholieke Jonge meisjes telt veel leden. De jongens achten het een eer. de H. Ml* te mogen dienen Pastoor Boeken oogen geeft een k'ein blad tut. „Meel aard- et heeft een rP- nog ln haar ulUbchlen zijn De bevolking Velen s duidelijk Bidt eens voor den zegen op hun arbeid. Tenslotte wil ik nog vermelden, - geldelijke zorgen voor de dragen door e Dames onder leiding van de Priesters. C. VENINGS. gen tegen God. Oen Er zijn chr t slapen. Zij ESPERANTO. Allereerst een enkel woordje over de sa menstelling van Esperanto. De lezer zal begrijpen, dat ik ook in deze beschouwing zeer oppervlakkig moet blijven gecompliceerde taalkundige vervallen. Hel Esperanto is in zijn structuur echter zoo geniaal en zoo logisch, dat we kunnen volstaan het met ren enkel woord te belichten, zonder te taalkun dig te worden. Het samenstellen van Esperanto heeft Dr. Zamenhof vele moeilijke jaren van inspan- nenden arbeid gefaxt, mede In verbond met het feit, dat hij zijn taal tijdens en ook nog na de groeiperiode daar waar zooveel voorgangera faalden, grootend eels hieraan te wijten, dat 1UJ V de bevinding kwam. dat een inlernatlona taal eerder ontdekt dan uitgevonden moe trhel zijn slechts woorden! Hun i !a gedachtenloos. itrooldheld ls het kruis van den bid- denden mensch. Er S echter tweeërlei ver strooidheid. Verstrooidheid uit menie helljkp armzaligheid en verstrooidheid uit menache- vrijwilllge verstrooidheid. Het gaat sleclVs oen den goeden wil en niet om het kunnen. Wie goed wil bidden wie ernstig zijn be»t doet wie zich goed de tegenwoordigheid Gods voor oogen tracht te houden, die eft inderdaad Iets legen God gezegd, al hij ook nog zoo verstrooid en al vindt hij k nog zoo weinig bevrediging in zijn ge el. Alleen de vrijwillige, bewuste en opwet- lijke verstrooidheid is onvcreenigbAor met e noodlg: Iemand, d Christus is bij ons door de mystieke vi eniglng van het Hoofd met de ledemati Maria ls bij ons als moeder. Met de engelen en zaligen zijn wij verbc Er ls altijd een werkelijk contact 'led iddend gesprek is een gesprek met lemai lie aanwezig is. wij gewoonlijk aan dat woord hechten. In de woordenschat kan het kunstmatige, gezien het bovenstaand», on mogelijk bestaan, want. daar de woorden genomen zijn uit de bestaande, levende talen geven z!J direct een natuurlijke en vertrouw de impressie. De kunstmatigheid van het Esperanto, waarop vele buitenstaander* ln onwetendheid zoo gaarne afgeven, bestaat dus alleen hierin, dat tic bestanddeelen waar uit het ls opgebouwd, kunstmatig zijn samen gevoegd en volgens logische principes zijn geordend. De bestanddeelen zelf zijn, zooals ik reeds zei, aan de bestaande natuurlijke talen ontleend. Door deze geniale combinatie van natuur. Mjke materie en logische ordening wist Za menhof het Esperanlo zeven a acht maal gemakkelijker te maken dan welke andere nationale taal ook.. Tot deze conclusie kwam een cpectale door den Volkenbond ingestelde cndervoekingscommlaske. Tevens is hiermede Esperanto zl tweede punt: B.ddcn is een persoon- nderhoud. De grbcdstaal moet natuur lijk en persoonlijk zijn. We mogen niet ver geten, dal wij door het doopsel familiele den zijn geworden vnn God en de hemelln- Tn els familieleden onder elkaar apre- vlj heel eenvoudig. Wc zoeken niet welgebouwde zinnen en gebruiken Wees eenvoudig en spreek zooals uw hart Doch ook het eenzljdlg-formallst iwhe moe en wij van lieverlede overwinnen. De vorm .tutirlljk lot op zekere hoogt» noodza- groote opvoedende kelijk. Zij heeft waarde. Christus, bedstaal, heeft or vorm gegeven, die een - tijden en volken, aar. de vorm is niet ends. Het gaat op d» i i eigen woorden zoeken 'l Onze Vader ook ie het kt Muien ei persoonlijk ik-gebed tn de g uurtalen voor het samenstellen vai ar.to gebruikte. Hel Esperanto vereemgt in lch al de goede hoedanigheden mie talen, zonder dat het één dei an deze talen bezit. Correspondentie-adres: A J. Geencn. Hom persoonlijkheid ln ons Leer ons zoo bidden .da voudig en gemeenzaam is net d»n hemcl- Uitus, den goddel Ijken e Moeder, en met on- BIDDEN, MAAR HOE Godsdienst ls verkeer met Ood Goda- ciicii-t la gebed. Er wordt bij o beden maar er Is veel zle'Ui-.sht pervlakklghc Liefde. dal eigenlijk zeggen. Bidden? e at: leta zeggen legen O tn peraoonlljk onderhoud i WIJ zuilen beginnen met het eersle den betrekent: tets zeggen tegen Goo taal en ook dr gebrdsiaal. is er. om gedoch spreken. Wie niet» godde niet bidden. Voorwaarde is dus, dal we onmeU ln houden met het goddelijke Waaroen weten wij over weinig te zeggen tegen Ooi weinig aan God denken. Ons «eloof slaaot' Hei i hangt GIJ daar zoo blori doornenk rune gekroond: slnvenkrul» geklonken, sterven toe gehoond? ribbe» bloedl» kruishout, n altaar, 'k hoor uw rtcrr nlnt een God de wereld! nlnt de wereld Hem! HELDENDOOD VAN ELEAZAR. Lysias. Beiden hij uad ook den tempel V nu juist den burcht d»r ilem aan het belegeren Als n het v strijdkrachten bedroeg 100.000 soldaten voet volk en 20.000 ruitere. Voorts nog 32 goed geoefende ohfanten. Zij trokken door Idu- mea en kampeerden bl) Belhsoer. Langen tijd belegerden zij de vesting en stelden oorlogswerktuigen op. Maar de belegerden deden uitvallen, slaken de werktuigen ln brand en treden manmoedig". II Macc. 8 38-31). Dat was een geweldige vijand. Maar Ju das vreesde hem niet. Zeker, zoo'n ontzag wekkend schouwspel als het leger dor Sy- Doeh Judas begon moedig den strijd. uriijk was er ln dezen ongelijken kal Uiig hoop op succes. Maar dat Is Ju t heerlijke aan de IV 1 wanhopigste oogci gcode onderdanen op voorwaarde, da: len tempelberg a den Maocabeeërs li alle menschen li rijlvod terug. ag daarvoor gestreden trijd werd beloond. Vader! H -flooven. d geloof zóó ONZE VADER. r men niet uitslui- spreken. zal men geen diepergaande «elljk 1 zijn betrekking en is dan tusachen vader en kind. Een betrek- ontwikkeling voor een great deel afhangt, De woorden van Goothe: „Vom Vater hiibc lel» dlc Statur. des Lebens ernstes Pdhrcn" hebben niet alleen persoonlijke be- leekents, maar ook een algemcenc waarde! melijkc eigenschappen, maar ook xielekracht en geestelijke hoedanigheden geërfd Wat een inmgen band schept dit lusschen va der en kind. Wanneer wij echter dit natuurlijke proces gaan beschouwen en overbruggen in een bo vennatuurlijk licht, in het goddelijk leven, dan begrijpen nergens andera; Grenzen verdwijnen en af kende onvatbare wordt ons vertrouwd. Mei ZELFBEHEERSCHING. [cvoel. ïrlk Je. dan bonst je hart. Ben je plot seling blij verrast .dan klopt je hart snel- Krijg j_ hevig pijn. dan krimpt Je licht die ie na aan het hart... Je noemt -mand je hartlapl leid z pantsersieraden, bo- uitsiak. Ongetwlj- Elea- e red- Moedig r offerde zichzelf, om rijn volk t stormde hij op het dier af drong d gelederen heen, sloeg rechts en lln zich af, zoodot zij Mill belde zijden deinsden. Toen kroop hij onder scherming. De Syrieri de dappere vrrdedigei levensmiddelen meer t lijf c viel f ZIJ v crlng van Jerusalem deed het gebrék aan levensmiddelen ach al spoe dig voelen, Toen Bethsocr was Ingenomen. rlërs 7,lch alle op de heilige stud. Judas ver dedigde haar langen tijd met groot beleid en heldhnfttgcn moed, doch den honge: hun ergste vijand en zoo ging vwr alles verloren. Alles? Neen. het scheen slechts zoo. neer de nood het hoogst Is. is Gods nabil. Zoo ging het ook nu. Door een genadige beschikking dc« «ogenblik redding gebracht. Dit Syrië kwam namelijk bericht, dat Phl- heerschapplj wilde veroveren. Toen i de koning zoo snel mogelijk daarheen trekken. De rijksbestuurder Lysias wendde al zijn welsprekendheid aan om den koning *:i zijn vcldhceren daartoe te bewegen. Hij drong er op aan dat ze de Joden toch "met ruat zouden laten en hun zouder staan hun godsdienst vrit uit to oefenen. als .-yirvbool op a het geloof, dat b i van overblijft geloof bezwijken v is groot! En bij al s God de Vu- Tij weet allc-s Hij wil voor r. verliest zijn Ik en dat is de blijde uiten uit een liefde, die van één gezin. Bloed mooier» AllenZonder ind. e> den zot et hangt er maar van al. at God onze Vader is, en sterk m ons Keft. dat h opofferen: dit is. de hoogste II de. gedreven tot hel hoogste toppunt; vinden in lijden en ontbering voor I kind wordt omgezet :n geluk. Iedere moeder wcrkcUj* dien naam wa ig. is bereid, alle lijden van haar kind .ch op te nemen, wanneer dit kind d- m kan het .Moeder zijn" niet geschel- vorden van de liefde, noch van de op- ng: daarom wordt de grootheid van het moederschap niet begrepen in onze waar ikzucht en genot oppermachtig .Moeder" is het eerste wooi ld over de Unpen komt. van n kind. En gansch ons lei i wij die verhouding tusschei Moeder", wij I is Moeder*- is de opbeuring, de II baak. de troost, gansch ons leven door e Ge ziet -eel verdrie1 zetelplaats v- onze aandoe Wanneer nu iemand zich laa door zijn gevoelensei. niet hij dikwijls d doen. zelfs zondige dingen. ongelukkig h het hart raas spreken. s jongelui die "n een spreekwoord, d driftig la, kijk aard Is blindt ren Ook de ntjdig- vcrspeelt zijn c t niets meer. omdat ook d ONS MOEDER. enkel woordje ..Moeder" brengt gemod van lederen mensch. hii weze ontaard.ecn o e vereertag st loeder zijn" beduidt eerst e: er zijn" ntzaglijk genot. t olleei :e droefenis door- diepe wonden in ons arm hart. Dagen, we maanden, jaren lang kan men. noofd rechtop, de grootste zedelijke smart door- sn en deren die op ons wezen den lach goede luunte ontwaren, zullen ons ge- ütig wanen. Alleen ..Ons Moeder' leest onze ziel en ln de meest verborgen Qoe- n zal zij de smart ontdekken en het hj- a Op moeder's schouder vast In hear ar- 'n geprangd doel he. zoo'n goed smkk.-ft* e keel loeprangd en snerpend wee ons hart oi bloedens toe heeft gewond. Dan voelen •IJ. dal wij onbeholpen kinderen zijn en are hulp. zelfs^in^on zen rljpsren leeftijd ZIJ begrijpt de smart van haar kind. zl] .Ons Moeder de wolken heen „One Moeder" e berispen, maar te re i toon late door diep gevoelde hulde aai. alle moeders en de loeknmstmoeder en drukken den welgemeem mocders Iceren zouden hoe zij hunne man- ..Bemint met de offerende liefde eencr haard en schuierend v dc gelukszon ln uw Dit were «l iraote les die de gedachte an Maria's Hemelvaart ons leert! (De Ster) I Juichende, overstelpende WIJ hebben i geen noodlot meer ons leven Ingrijpt, e toevalllghede. meer zijn \eele wanhoop, omdat c an de tllrdaagschr kleimghe- ovrrmocdig ln het trotach* ge le prest .u te» iet geloof san den Vader I» al- ons hart moeten geme- maai der 10 geboden n van de H. Kerk. en tn onaen staat. I> past. dan ls het goed. ig zouden brengen met bovengenoemde geboden en verpllchi.ngen. ic vsch je hart on niet te zondigen toorn, door nijd. door haat, door zon dige genegenheid. En we wc Zijn bijstand r om te vechten, om o Uuideaal. y toch zoo bezorgd. Dal g|J verlangt van and'rcn Wee* met derelfd» schaal E Tim» Ben ik het Heer k het Heer. die door d Door eigen boosheid D lafheid en ondankboartieid? ik het Heer. -die Uwe kin liter Uw bee om liefde sleed- verachtte, Die koud blijft Bl) Uw liefdesvuur. En Taag U dient Lol o|. dit uur? Zoo eindloos g p wond sloeg ln Uw h Zie mij don voor U r En werp met Goddelijk mededoogen. Bén van die bludten op mijn tici Ala Petrus «en» ten deele viel. Zoo menigmaal door "k Betreur als Petrus Dat Ik uit heel mijn Geef dat tk vo Dan wordt veel En wacht mij u 8r NATHALIE

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1938 | | pagina 6