STORM OVER ROME Maak propaganda iy>or God. DU klinkt u vreemd In de omen Heen Ood propaganda noodle? Het woord kiinia wrtAaart cmrertMf- dle- Zeg dan: propageer de God>- gedachle. want de wereld wordt Ood-loot. Velen ztfn er. die niet in God gelooven; en velen, die wal in Hem gelooven. maar niet leren ncJ- gens hun geloof. F-opaganda ma ken voor God gebeurt op de eertle plaott door ale een Crod-oeloov.g meneeh te leven: door God niet dood te zwijnen, maar over Bern te ipreken: door eigen overtulgtno niet angttig te verbergen door het geioof Én God te verdedigen en te prediken. Verkondig God ven UIT HET LEVEN VAN EEN DUiTSCHEN VLUCHTELING ThïErie en practijlc van 't commu nisme aan den lijve ondervonden. eriaten dorp. dat een enkel »era»'«n na alle* en raar en bossehen. DtkwJJls maakte t vallei plaat* du* ook geen behoorlijk vinden voor de die angstige name ervaringen opgedaan. Op een avond kwam ik eindelijk, ein delijk aan een kleine nederzetting. Het nog te grootach voor de paar huisjes die er stonden rondom een kerkje. Het eerste wat lk deed was zoeken naar een soort burger lijke overheid. Niets te vinden. Dan ma naar de pope. Ook niet te vlnde Ten einde raad ga ik aankloppen ai ntwoord. Dan maar vi trgens antwoord. Het menschen ik kon Ik nog niet. Op halt duidelijk» en half onduidelijke aan wijtingen heb fc lukraak gereisd. Wie weet wal voor <■>- Kaar ln aüe Be rn®. De grootere wu»en erop. Ook bei drukkere verkeer. Heel benden rijn bet. ZD rijn e vonden. Al heel gauw maakte lk er Ju mee Ze posteerden rieh dwara o weg en beletten n Ben paar vlegel* doen een poging om mi] mijn flete af te nemen. Het wordt me te machtig. Mloschlen wel erg onvoor zichtig maar niettemin erg kordaat, «tel lk me te weer. Ze «ehljnen ontmfg ie krijgen voor een tegenstander. i. En h ge volg ls dat een opgeschoten lummel, die schijnbaar fungeerde als de chef van dit bandietendom een soort onderhandeling met me begint. 20 Roebels en al het brood dat lk beb moet lk afgeven, dan zullen se me door laten. Een oogenblik schiet me door mijn hoofd wat me over vtjf minuten door e-n nieuw ..leger" gevraagd zal kunnen worden, jaar wat moest tk doen? Capi tuleren natuurlijk. De elschen werden ingewilligd en daar ging ik «er. Wat lk voorzien had gebeurde. Meerdere malen werd lk gehinderd en meerdere malen capituleerde lk; lk moest en zou ln Mos kou komen. Die benden jonge misdadigers zUn een ramp voor de weerlooze bevolking. In de laatste dorpen zijn afschuwelijke dingen over hun on menschel Ijk optreden aan me verteld. En als lk dan telkens vroeg, maar gebeurt daar dan niets tegen van hoogerhand, dan kreeg lk tot antwoord: Wat moet men van hoogerhand doen? Iedereen is er bang voor; ook het „ge zag". In een van de laatate dorpen die lk passeerde, wilde lk den nacht door- Een arme boerenfamilie nam me op. Toen we 's avonds ln het armelijk ka mertje bij elkaar zalen, voelde ik aan alle kanten het wantrouwen om me heen. De menschen zelden niet veel en keken me schuw aan. De aangeboren Russische gastvrijheid had hen er toe aangezet om het niet gegaan, dat voelde lk. Om ze wat meer op hun gemak te brengen, ver telde ik het een en ander over mezelf. Dat lk een Duitsche vluchtllng was en dat ik naar Moskou ging om werk te zoeken. Ben jonge boer. die me voortdurend zwijgend aan had zitten kijken, zette groote oogen op bij het woord Duitsche vluchteling en voor hij het wist ontviel hem: Duitsche vluchteling? Maar is er dan ln Dultschland ook Plotseling brak hjj af. De anderen keken hem veelbeteckenend aan. Doods benauwd dat hij al te veel gezegd heeft, kijkt hij me bijna smeekend aan. Ik voel dat hij een soort spion In me ziet en met duidelijke ronde woorden geef ik hem te verstaan, dat hij niets, niets van me roerig ln mijn beschrijving ben en hij uit kleine détails schijnbaar opgemaak! heeft, dat ik inderdaad Duitscher ber.. komt hij los en.in vloeiend Duitsch. alhoewel hij het met een eigenaardig accent spreekt. Nu ls het mijn beurt om groote oogen op te zetten. Dan hoor ik dat hö een Wolga-Dultscher ls. Hij is gegrepen door het machtige mechanisme van de Russische sovjets. Gesleept van Zijn v *JS wat hU bezat is ln be en hij aelf gedwongen om en op de collectieve boer derijen. Lang. urenlang. heb lk dien avond met m man ge«p.-oken. Het waren donkere -en voor me. Veel had lk al gezien op ijn tocht en veel ook gehoord, maar en avond! Dien avond zag lk Rusland «der mooter; tooi het eerst. En het gezicht (Wordt vervolgd Laat don bot woed geweld of laffe vleierij De macht der wereld met veel ichittering omgeven Dal dumrt nood langer dan een melig merucbenlrven En met de Caaean gaat bun Maar-dagavond Meld Hitter rijn RU ka- dagrede Hert de wereld hl taterde ten slotte I* de Rijkskanselier een van de mannen die de naaste toekomst van Europa In handen heeft. Wanneer we hier op de* rede b komen dan Is het enkel en alleei een punt te bespreken, dat van e belang Is Hitler sprak over de vei ding van het Derde Rtjk ten opzichte van den godsdienst en verklaarde dan ■et de hem eigen heftigheid en ael zekerdheld: de aanklacht dal het Derde BIJk anti-godsdienstig ls, wljsen wil klem van de hand. Het verdere betoog dat de bewljaen voor deze bewering le veren moest ls een aaneenschakeling geweest van onjuistheden. Hitler mag dan van de waarheid zöner v den volkomen overtuigd zijn, ze niettemin voWagan onjuist en daarom misleidend voor de groote massa. Berst begon hij met een climax van opsommingen der bedragen die t Jaren van het natmnaal-soeiailstiach bewind aan de Kerken zijn uitgekeerd. Met een sarcastische uitroep: wat be ben Engeland en Frankrijk en de overige democratieën in dien lijd aan bun ken ten koste gelegd? besloot hij deze tirade. Men kan natuurlijk onder den ir komen van de getallen die worden op gesomd, maar ze zeggen niets, totaal niets. Dc gelden werden opgebracht door de betrokken leden der Kerkgei schappen voor hun eigen kerken; a geen schenkingen geweest van den Staat. Verder wijst hij op schenkingen, die in den vorm van vrijstelling van belasting aan de kerken geschonken zijn anderszins; daarbij wordt eenvoudig over het hoofd gezien, dat daartegenover staat de onrechtmatige confiscatie kerkelijke goederen die vooral Katholieken getroffen heelt toen scholen en ziekenhuizen overgingen den staat. Met een onverholen leedvermaak.snrak de Rijkskanselier over de destijds ge bet zijn Nationaal-Soda Ustlaebe grootheden die zich zedelijk misdroegen werden neergeschoten; 1 b heel gewoon en b*el billijk wanneer dt et gevangenis- en toch! hulsstrsf tegen i huldig maakten ook a: Kerk te volgens den Rijkskansel Ier onzinnig- Daartegen te dit on teert «n hun persoonlijkheid tal «en aileron sar. genaamst daglicht stelt, ael nlet-Kathalieken te aeu veeniet gend lelt. dat bert Hitlers redeneering De authentieke verklaringen der Duit. sche Bisschoppen die gefundeerd warer op ofllcieele rlattetieken hebben aangc toond, dat deze processen schandelijk zijn, dat ze zijn aangegrepen ■en welkome aanleiding om de Kerk doodelijke steek toe te brengen, r radicaal onmogelijk te maken, m schreeuwende onrechtvaardigheid MSt. die duizenden en du teen den priester* en religieuzen heeft i zirtegroothrtd en dW tuigt van een moedwil om de Kerk drtijk te teelten. Ieder weldenkend mensch beseft, dat het er hier niet guat ooi bewezen schuld goed te praten, maar dat het hier gaat om de gesehonden eer van taliocoe schuldigen en zedelijk hoogstaande menschen te verdedigen. De Rijkskanse lier mogen we niet verdenken v kortzichtigheid, die hem dit voort zien. Daarenboven naast de actie voerd werd steunend op een misdadig vergrijp tegen de wet, staat de andere de leiders der Kerken vervolgd werden enkel en alleen om hun geloofsovertuiging hoe hard Hitler ook roepen mag dat dlt'noott gebeurd is en nooit gebeuren zal. Het optreden tegen Kardinaal Innitaer. Kardinaal Faulhaber. den Bisschop van Rolhenbnrg en tal van andere pries ters, religieuzen en ieeken vormen hier een uiterst bezwarend bewijsmateriaal dat heel het betoog van den Rijkskanse lier ondergraaft ln zijn diepste funda- Dat zelfs een mgn van uitzonderlijke grootheid als Paus Pius XI ir. Duits land openbaar en onder toelating sanctie van het Staatsgezag wordt onteerd en verguisd op een wijze die de Naticmaai-Socialistische leiders Vanzelf kwam ver de dooddoener waarmee tai bet Derde Rijk onophoudelijk geweekt wordt: het In grijpen van de Staat en zijn actie tegen de Kerken waar die voo* kwam sleur op een ontoelaatbare Inmenging der Kerken ln politieke aangelegenheden De Rijkskanselier mag dan nog heftig verklaren, dat priesters en schoppen die hun taak van geestelijk' overheden vervullen bescherming steun van den Staat ondervinden en alleen een politiek Christendom en 1 tiek Katholicisme, de dupe worden hun eigen ontoelaatbaar optreden, de wering is en blijft een bolle phrase. Heel het nation aal-soc la het Uche denken voelen ls èn ln de theorie én ln practljk een uitvloeisel van een brul heldendom, dat omverwerpt de oni gankeltfke en eeuwige waarheden Godsopenbaring en als zoodanig ls het ln lijnrechte tegenstelling me fundamenteek. waarbeden «fertile lelden kac. niet lot een milderen maar lot een rerzrtterpen vin de nog te .(regelen. Hij dreigt met een in Kerk en Staat (Me de Keilt totaal sal ontrechten Het eaüge ant woord daarop kt dit: hij kon dke dreiging iltspreken en werkelijkheid maken ooi- iat hjj de macht th handen beeft, maar daarmee Si Mets veranderd aan hst «elk. dat het geweld hier triomfeert over liet recht. En niets andere. De bittere uitlatingen van den Rtjkr- inseber beteekenen een storm over Rome en wie weet wat de naaata toe- om* l gaat brengen. Grtoorige harten vragen bet teeh met XI het zooals bet vergeten: de situatie der Kerk ln het Derde Rijk doet denken aan de van Christus In bet paieta van Herode*. Zij wordt bespot en gehoond maar stj zwijgt; rond het Vatieam hangt een geheimzinnige stilte, soools er een geheimzinnige ittlte hing om den dal- denden Lijder voor Herode» bof. ZIJ zwijgt zooaJs Hij zweeg. De der een cm overtoom bear bezwaar, dat en diepe kloof en onverzoenlijke tegen stelling schept en scheppen ïooet tus- llsme. Het onvermijdelijke gevolg van ls en moot zijn, dat de geestelijke overheid, die te waken heeft over het kostbaar bezit der Godsopenbaring, houdend gedwongen wordt tegen een levensbeschouwing, die de zielen moordt, uitdrukkelijk stelling te ne Een levensbeschouwing, die onder dwang en met geweldmlddelen van boven af aan het géloovige volk w gen dikwijls met bet geniepige middel van een nooit falend systeem van bre Niet de Kerk bemoeit zich met de lltiek maar de staatsleiding begeeft zich buiten haar terrein en pleegt hrtlig- schennende Inbreuk op de rechten der Kerk. Men kan dit eenvoudig en de rollen omkeeren maar dit is tastbare verkrachting der waarheid. Tenslotte riep de Rijkskanselier met een fanatiek sectarlsme uK dat alle wat gedaan wordt om den Staat ln sdji optreden tegen de Kerken te zal 't a zijn als toen: tegen het zwijgen en duJ- «i loopt de haat dood en zich te pletter. Tegen de zteiegroothekl er. de godde lijke kracht van- de ve gulsde slaat hert gebral van den haat kapot. Twintig eeuwen rijn voortij waarin de sKuatie dikwijl* niet minder erg was dan nu. E» t einde? Het einde ls geweest dat alle* WBt berteéd was door haat zijn eigen on dergang tegemoet rende en dat da dul dende verguisde to nog grooter halster Achter den Goeden Vrijdag kwam oe Paaschmorgen ook k> 1 leven der Kerk; daarvoor was dan ook borg het woord van Goddelijke lippen: De poorten der bd zullen haar niet overweldigen, 't Wordt weer Pascben, heel zeker. De groote Schaeptnan zongt en wij ringen bet hem na en de geschiedenis staat achter ons als een waarborg: 'f Zijn achttienhonderd jaar En 't woord werd niet tot logen Nog Staat de rots van Petrus onbewogen De golven tartend als 't rustpunt aller macht Als de kent der orde door den Christus saam gebracht Wat van den tijd ook worde ln het ber en derwaarts wenden Slechts aan de Pausen hand zal hij zijn loop volenden. Christus Vincit; Christus regnat; Christus lmperat! EEN BROEDER VOOR DE RECHTBANK Dc Belgische Broeder Verbrugge, die onlangs ln de Missie van Ceylon zijn 50- jartg kloosterjubilè vierde, heeft 42 ja ren in de missie doorgebracht en aller lei werkzaamheden ver.-lcht. Sinds 18 jaren heet hij de ..Broeder-Bouwer": want hij heeft 14 kerken en kapeUen. 4 kloosters. 14 weeshuizen scholen, enz. enz. gebo-wd. Vóór dien tijd heette hij in het college c- Galle: de „Broeder- Teekenaar". want hij gaf teekenles. Te gelijk heette hij de .Broeder-Zanger": want hjj gaf zangles: ook nog: de „Fan fare-Broeder". want hij was kapelmees ter, en de .Broeder-Poelier"men raadt Toen liu dan ook eens ais getuige voor den rechter gedagvaard, naam en beroer moest opgeven, stond de broeder een oogenblik beduusd en antwoordde ten slotte: .Ja. mijnheer de rechter, dat Is niet zoo"n simpele vraag. Ik weet het zelf eigenlijk niet. U kunt kiezen tus- schen.Toen heeft 141 de heele litanie opgezegd. (St. Bavo). „TIJDIG BIDDEN EN DAN NAAR BED-' In groote steden, voornamelijk ln En geland. en niet In 't minst In Liverpool is de ontwrichting van het gezinsleven, vooral ln arbeiderswijken, zeer groot. Vaak trekt het heele gezin des avonds naar de bioscoop, en wordt de baby uitbesleed. Ofwel als vader pn moeder alleen uitgaan, worden de straat opgejaagd, waar zij r tot bij middernacht staan te gapen bij het klatergoud der bioscopen of hun bleeke neusjes platdrukken tegen de be geerlijke spiegelruiten van halfverlich- te banketbakkerszaken. Tegen dit eeuvel heeft Pater Dukes S.J. ln de parochie van St. Franciscus Xave- rlus, een beweging van „tijdig bidden en dan naar bed" Ingeluid: ln figuurlijken, maar ook ln letterlijken zin. Want om 8 uur luidt de kerkklok, en roept de kin deren bijeen om samen te biddenen de ouders zorgen dan. dat. zji na dien tijd niet meer de straat op gaan. Door pro paganda op school, op den preekstoel en ln het parochieblad verwierf denkbeeld al 'n groote populariteit bij ouders en kinderen, en de Aartsbisschop van Liverpool roemde dit Idee als „een zeer praktlschcn maatregel van Katho lieke Actie", die deel uit kan maken van een campagne, die hij binnenkort hoopt beginnen om het huiselijk leven te te heiligen. „LES" IN 'N JEUGDKAMP! .De Jezuïeten stammen van 'n wilden Indianenstam, die. ln de eerste tijden, vla Arable naar Spanje verhuisden, zich ln t Noorden van dit land vestigden en daar tot Katholieken gemaakt werden. De Pausen namen hen in den dienst der Kerk op als hun voorhoede wegens tigheid. Hoe nadeellg zij geweest rijn voor Duitschland. blijkt voldoende ultl het historische feit, dat de Jezuïeten I Karei den Groote hebben overgehaald UIT VROEGER DAGEN Pater Dirk van de Poll 'n afstam meling van bet bekende Geldersche ge slacht was, in 1689. t" 's Hertogen bosch met de zielzorg belast, toen een „paepsche stoutigheid" hem een geld boete benevens verbanning op den hals haalde. Hij had namelijk drie Turksche kinderen, die zijn broer p het oorlogs veld van Hongarije krijgsgevangen had gemaakt, met buitengewone plechtig heid in de Katholieke Kerk opgenomen. De apostolische Vicaris van 's Hertogen- bosch. Mgr. C. de Bassery. ofschoon af wezig. aanvaardde het peterschap; als meter kwam ln een koets aanrijden de katholieke" echtgenoote van den gou verneur ^der ^stach Graaf Wahaad van vertoon bij een Katholieke plechtigheid diende volgens het oordeel der Staten- vteneraal. streng gestraft. De kcthollske 'oiaats werd gesloten, de meter mocht •iet vervolg niet meer ln een koets naar de katholieke kerk rijden, en de 1 pater werd verbannen (St. Bavoj.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 3