Dat staat vast
Dat alleen hij over de wereld zege-
praalt, die in Jee us gelooft, den Zoon van
God. Dat staat vast. omdat het Godde
lijke Openbaring is.
Paulus toch schrijft: „Wie anders.
is overwinnaar van de wereld dan hij,
die gelooft dat Jezus de Zoon is van
God".
Een van beiden moeten overwinnen:
den wereld of wij.
Wieop eigen krachtzich te
gen de wereld verzetzal op den duur
bezwijken.
Daar zijn we niet tegen opgewassen.
Maar wie, door bet geloof In Jesus.
bouwt op Zijn kracht, die hem gewordt
door het gebed en de B. Sacramenten,
zal sterker zijn dan de wereld. De wereld
en Jezus., dat z|jn 2 uitersten. Niet dat
de Christenen wereldvreemd moeten
Maar welvolstrekt vreemd
ieder zondig wereklsch genot. Wel
volstrekt vreemd aan die wereldsche be
ginselen, die strijdig zyn met Gods hei
ligen wil.
Dan geen weifelen of wankelen. Maar
beslist en, als het moet heldhaftig, de
zijde kiezen van Jezus.
Want al is het waar, dat zeer velen,
die zich Christenen noemen, werelds le
ven. evenzeer is bet waar, dat mlllloenen
christenen vierkant staan tegenover
ieder valscb beginsel en tegenover elk
zondig genot.
Zij zijn het, die de wereld overwinnen,
omdat ze hun denken en handelen rich
ten naar het geloof.
Hun geloof is geen dood geloof, maar
een dat leeft en werkt, lederen dag en
honderd keer per dag.
Laat dan zijn, dat ze uit zwakheid eens
te kort schieten ze zullen dat nc
goed praten, maar zich vernederen
weer opheffen, om des te moediger
nieuw voor den strijd voort te zetten v
Christus, tegen de wereld. Zoo gaan
strijdend en lijdend, den weg die Ch:
tos is voorgegaan, en die voert tot de
verheerlijking met Christus.
Kn in hun zbei woont de vrede, dien
alleen Christus geven kan!
ien; gelukkig, al wordt hij be
klaagd.
Wie den vrede van Christus bezit,
,aat boven het stoffelijke, dat over
gaat, hij staat en steunt op het eeuwige,
dat blijft.
Dat allergrootste geluk willen bren-
»n aan alkn die het missendat is
veren voor het Rijk van Jesus.
De martelaren hebben het verstaan,
at bet offer van hun leven het zaad
De duizenden van alle eeuwen, die
de kloostercel kozen tot hun woon. be-
n, dat ze zoo het best konden bid
ui lijden en strijden voor Jesus en
Zijn Rijk.
De duizenden Jonge mannen, die de
priesterwijding, ontvangen, weten dat
het priesterleven een offerleven zijn
oetvoor Jesus en Zijn R(jk.
De oprechte christen echtelieden we-
ïi, dat hun echtelijke liefde staat In
enst van Christus, om biddend, llj-
•nd en strijdend zijn Kijk van vrede
uit te breiden.
Wij allen zijn geroepen om aan de
mensehen In de wereld den vrede te
brengen van Christus, dien de wereld
let geven kan.
Daarom zijn wij allen verplicht, te
31, te Ujden en te strijden
het Rijk van Christus.
De vrede van
Christus.
-De vrede van Christus.... In het
Rijk van Christus!''
Het was de keuze van Paus Plus
Daar heeft hij voor gebeden, geleden
en gestreden.
ie beeft hij zijn plicht gedaan
Want t is de plicht van lederen Chris
ten, te bidden, te Ujden en te strijden
voor de uitbreiding van het Rijk
Christus.en daarmede voor den
de van Christus.
Maar wie zal er bidden en strijden
voor iets, wat niet grijpt ln z'n
stand en z'n gemoed nket ontroert?
Dat Plus XI met heel z'n wezen,
al z'n krachten en talenten heeft ge-
■woegd voor de uitbreiding van Jesus'
Rijk vindt zijn veifclartng hierin, dat
voor zijn verstand de vrede van Chris
tus gold als bet hoogste goed,
zijn gemoed gloeide van Ijver, om dat
te brenger aanellen l
Honderdduizenden Christenen Mijven
onbewogen voor dat groote goed. Ze
den er nooit voor, ze lijden er niets i
en ze strijden er evenmin voor.
Dat ze sidderen om bun
held! Ze mogen bedenken,
knecht overkwam die het talent ln den
grond begroef!
Beseft toch de onvergelijkelijke
de van „den vede van Cfcnstus".
Dit Is de Blijde Boodschap, die Chris
tus kwam brengen I
O» Blijdschap van bet Evangelie be
teekent den vrede met God, verzoening
en verloszing en eeuwig geluk.
Wie den vrede van ChriUus bezit,
rijk, al Is hy arm, beneden, ai heeft bij
1C-. geopenbaard heef». Zelf achter
halen en ten ve/Ue begrijpen kan de nveneci
geloofswaarheden als zoodanig niet
Maar de menecto moet do zekerheid bett
en. dat degene, dien hll gelooven moet, ab-
iluut waarachtig cn betrouwbaar is. Bij
loei Is in dit opzicht natuurlijk alle twijfel
itgeeloten.
De menadi moei ook inzien, dot God
eze waarheri, die hll gelooven moet, wer-
elijk geopenbaard, medegedeeld heelt. Hij
ehoeft bijvoorbeeld niet 200 maar zonder
reer te gelooven. dat God menach gewor
den Is. Pas wanneer hij daarvoor de stellige
en uit Gods mond beeft, moet hij deze
waarbeid aanvaarden. Nu heelt echter Jezus
Godmensch, zc-'f herhaalde malen ge
tuigd, dat Hij in waarheid Gods Zoon is en
tegelijk in waarheid menseti en voor dit ge.
ttngenis is Hij den dood ingegaan. Hij beeft
het bekrachtigd door Zijn lijden en Zijn
wonderen, die het zege! van God zijn, omdat
1 God wonderen kan verrichten.
deze feiten zlUi opgeteekend ln de
giachiedboeken zijn. Maar dan
.-looft, dat de Zoon Gods mersch geworden
Zoo is het ook met de andere waarheden
des Ge tools.
en dat is dikwijls de diepere
- van deze KetoofemocülJkhedcn
velen kennen hun geloot niet voldoende, zij
inig godsdienstonderwijs geno-
VOOR DE ZIEKEN.
Op 17 AprU vieren wij het feest van
Lldwina.
Zonder eenlgen twijfel bebt u er
»ns over gehoord. Jaren lang is zij ziek
geweest tengevolge van Ien ongeluk
het Ijs. Ontzaglijk veel heeft zij geleden
Jezus heeft haar uitgekozen om een
apostolaat uit te oefenen door lijden.
Veel gunsten mocht zij om haar lijden
ontvangen: haar engelbewaarder stond
haar zichtbaar bij, zij ondervond troost
Jezus en haar hemekche Moeder.
Zij heeft veel zondaren tot bekeering ge
bracht en veel zielen uit het vagevuur
geholpen. Zieken heeft gy genezer
dat alles beeft ze gedaan vanaf baar
ziekbed door haar lijden.
Dierbare Zieke, de H. Lldwina ls door
Goddelijke Voorzienigheid aan 1
jorbeeld gegeven. In haar laat God Je
uitwendig zien hoeveel goed gy doen
dom uw ziekte en uw inwendige
t gelaten te verdragen. BIJ haar
heeft Hy dat uitwendig zichtbaar ge-
- - kt: zy was een groote ziel en behield
door toch haar nederigheid. Als
God aan ons zou laten zien wat wij kun
nen bereiken door onze ziekte geduldig
te verdragen, werden we hoovaardlg.
Maar toch kunnen wy dat ook, en
meer dan Je vermoedt.
Ziet ln Lldwina een heerUjk voorbeeld-
Ziet in haar wat geduldig verdragen
menschel ijk Jijden waard ls. Als je het
draagt om God, doet ge wonderen. Dat
ls een feit. ook al ziet ge het niet i
wendig: de wonderen der bekeering
der genade bestaan en hebben lede
dag plaats.
Dierbare Zieke, gy bent een won
doener als ge aanvaardt wat God je
overzendt.Beschouw Je zelf toch
als nutteloos. Lyden Ls een heerlijke
daad voor Je zelf en anderen Lijden
brengt verlossing aan de wereld.
MOEILIJKHEDEN IN HET
GELOOF.
toch mogelijk, dat
■00 heilig, zijn j
«lik* geweldige
deren OricracfcUgd en toch zi In er nog too
die niet ln Hem gelooven
Jarenlang een gelukkig klDd san de Katho
lieke Kerk. Ten kwamen de twijfels en de
ilijHieden. Hij heeft zicti misschien leen
daartegen verzet en veel gestudeerd, maar.
weinig gebeden. Zoo kon hii de moellUk-
eden en de twijfels met overwinnen en
erloor het geloof,
WIJ moeten veel meer bidden om bet be
houd van het geloof dan om tljdelifce goc-
en laten we niet vergeten ook te bid.
■oor de ongeloovlgen en de menschen
geloofsmoeiliSchedcn
tmen geen tijd en m
•verwhlUig en dikwijls geheel
iet onze heilige plicht, ervoor
de Jeugd grondig en degelijk
en ln den godsdienst vroidt
iet is onze plicht, onze geloofs-
te verdiepen cn wij moeten er
en, dat wij alles van ons af-
»r het geloof gevaarlijk is,.
1 r.'et voldoende geschooid la,
c gemakkelijk door
en bet ls voak
1 het ware le
bisschop althans U
s der Kerk behouden. Algemeen is
tolischc successie der bis'Choppen ondanks
reformatie bewaard gebleven is.
de ..Revue des sciences pinloaopbiqufci
lieologiques" <1036, bte. 386—136) wijdt
Pater L. M Dcwaüly O.P. oen beschouwing
tagstuk. Het I
MOEILIJKHEDEN 1
•ofcoct komt. Dan ontbreekt de wil. We zien
et zoo vaak: Alios Is duidelijk uiteengezet,
;isvoodlg en ondubbelzinnig liggen de woor-
en van de H. Schrift voor ons, bovestigd
oor vele wonderen, er is geen twijfel niogc-
Jk; God beeft gesgirofcen en toch de
tenechen willen niet gelooven.
Waarom niet?
Hier spelen de hartstochten dikwijls een
roote roL
Bepaalde waarheden aanvaarden be toekent
rechte een Mort vernedering. Daartegen
met ach de hoogmoed.
Zeker, men kan goen tegenspraak meer
invoeren, maar zoo zegt men „ik wil
vrij blijven en daarom neem ik het niet
knijpen ze
1 van het geloof, alsof dal niet oen
redelijke onderwerping was.
Menschen, die het gezag van de Kerk niet
lllen aanvaarden, gelooven dikwerf blinde.
Ungs wetenschappelijke hypothesen, aanvaar
den gewillig de beginselen van oen of
indere partij, gelooven In allerlei occulte
lerschljnselen ook al hebben se er self nooit
ets van gezien. Dat alles gelooft men op
;ezag van menschen. maar de openbaringen
God door Jesus toevertrouwd aan de
Kerk gelooft men niet.
men een waarheid niet aanvaar,
se bepaalde consequenties mede.
brengt voor het leven. Zoo heeft Jezus bijv.
eeuwige hel ls voor hen
a willen de waarheid niet san-
Uit veibitiering. Uit verbittering
velen af van het geloof,
at velen die de waarheid belijden
i die waarheid leven; zij /zen.
en die met hun geloof te koop
geboden van Chris
tie en kulsch.
Dat wekt af
keer en verbittering en daarom keeren ZIJ
de Kerk den rug toe, Zij vergeten schier,
dat datgene wat de Keik leert, waar blijft,
ook al rijn er onder de geloovigen. die niet
volgens de waarheid leven.
verantwoording van die
MOEILIJKHEDEN VAN HET
GENADELEVEN,
Doch ook MJ helder inzicht en bij den
beaten wil kan het niet lot de geloofsact
eelooütwanrbcden
e rede alleen kermen; wit hebben
n kijker" en liet licht der genade
ze genadchulp woidt als regel
.t hij v<
g hod g>
De Zweedsche staatskerk
en de Apostolische
De
successie.
IweedsChe staatskerk L
zii l
sta Ca Hollet
daaraan <1
groote: handigheid o:
nen doorgc-
ering der Kerk met
ging. v
daarom m
lijk werd, de nationals
s to voltooien. H<
voorzichtig tc v
"ome toch gebt
Zoo vulgi de
n de Instelling van het H. Sacrament des
taais eenvoudig als tekst zooals al ftct
dere worden gelezen. Deze Mis, die akker
n zeer schoon gemcetischsprgibed zijn kan
die het volk niet van de vroegere lcallio-
lieko Mis kon onderscheiden. Is daarom geen
Zoo is het ook met het priesterschap. Mm
eoft weliswaar den titel behouden, maar
et ls van zlin dlqpsten zin beroofd cn feu
r niets van overgebleven dan dc
iet algemeen* o nestor dom, dat
lederen geloovlge toekomt. Wanneer wij deze
geduchtengang verder volgen en op liet bis.
sehoppelljk innbt betrekken, dan blijkt, dat
slotte i
Indecling In elf aan een metropoliet
ondergeschikte diocesen, en verschillende
bisschoppelijke voorrechten heeft behouden,
zteh niettemin van de apostolische
ssic heeft Jo9geroaaJct, met alleen door-
dat men de breuk met den opvolger v.i i
Petrus voltrok, maar ook omdat men hel
bisschoppelijk ambt van zijn innerlijke be
is'.e der bisschoppen schijnt
ic Staatskerk wel bewaard
voordeel ls gering, wane
felle onmogelijk gemankt Ls'
ZOO VOORBIJ I
Je krijgt een mr.ai
."lullige belasting te
x huur «n de botstee,
1 vliegt verbazend s
Vergeet toch niet, dat ouk het verat* suul
dirtitblj la. Je vliegt de eeuwigheid legriDre i
Zorgnu... voor de gelukkige eeuwigheid
DON BOSCOBAD.
De bidder Don I
Wij zijn goen private personen, zooals de
moderne menseh dat opvat. Wij zijn nooit
voor ons alleen: in de natuurlijke orde niet
en nog veel minder ln dc bovennatuurlijke
orde. Wij zijn altijd als persoonlijkheden or.
geen zuiver privaat v cl. Men bidt nooit
gohcel voor zichzelf alleen. Er ls geen gebed
van den christen zonder het gobed van
Ghristua, omdat er geen gebod van het lid
maat zonder het Hoofd mogelijk is.
Maar wjj zouden van deze wet van ver-
Hij beval daarom altijd als het beste gebed
aan het gebed met oen offer-enden Christus,
de H. Mis. en wei de heele H. Mis, de H. Mis
>t alle drie de hoofddoelen, de H. Mis met
Wie bijzondere genade
WIK gtl. dut hu op de vlucht s!i
dan dikwijls tot Jezus in het 6
Wilt gU hom overwinnen? Vlucht
weer aan de voelen van Jezus. I
aan het Allerheiligste is een m
onbesoliffijfelijke innigheid en een grenze
loos vcrirouwcn. HU schreef alk welslagen
deling van Maria, haar hooi bdzo'ntierc uni
verseel.) macht cn goedheid over dc nieiuch-
•OFFERZIELEN, WAAR
ZIJT GIJ
e nood der Kerk si
van hot geloof wordt steeds git»ter en v
helpt? Waar zijn dc redders? Waar zijn
die gevormd werden en nu ln den groot
nood voor dc Kerk bi de bres springen
Waai ajt gij. stoutmoedige strijders.
voor de bedreigde geloovnïen op te knino
Waar zijn nu de ware vric
Waar zijn de soldaten van
weinig menschen heelt de It
recht op een garde, c
ken toewijding kei
vreugde liet is, zich
Waar rijt gij, oilcrziekn I
Zijn 1'
like stelen, dan heeft HIJ
a deel t,
Josuz te lijden,
met Jezus geofferd t« worden?
Met zulke rielcu kan God Iets doen Met
sufte barton vod toewijding kan God den
tvlachen baat ran den huldigen tijd ult-
doovcn Zoob christen ls een tweede Chris
tus en daaimne verlaat God <V wereld uit
alle ketenen en voort Hij de mensohhrid
WOCT uH dc Babylonische gevangenschap,
y.ulkr dolen sijn gewillige werktuigen ln de
rand van don Almachtige Zij rijn laaiende
p ruunjh'id komen ZIJ brengen de bealls-
ng vn den strijd tueachen Ucht en duls-
■mis Voor de redding der O.-lem leven
ij. daarvoor Björn aj ut offeren rij allea.
el is Daarvoor a
j offeren. Ja mi
j zouden zelf offers zoeken c
ihUgc strijders
dragen- de wapenrusting Gods. Zij voeren dé
wapenen des lichts". Zij houden stand, ook
rijaen de moeilijkheeien en razen de slor-
icn. Zij wankelen niet.
Moet bet nog donkerder worden? Moet de
cl nog feller woeden, moet de duistere
macht nog meer veroveren?
Neen! Wij willen bij de kleine kudde
rijn! Wij willen belmoren toe de Bjfgarde
Wij willen
i lijden.
uur rooveel dingen moest
woordde deze: „Zeg liever, ik r
it de kleine Tbe-
u laten geschieden
Het woord moedeloosheid n
woordenboek schrappen en n
gen: „Dc wil" of „Ik wil n
kei „Zoo God wil". Dot ls 1
Alle offers moeten blijmoedig gebracht
orden. De H. MatdaJena von Pazas zet
TO tot een melancholieke, knorrige no-
«e: „GIJ beat geen liefde, waarom doel
IJ niet om; Gij deedt beter, er wns over
a te denken, hoe gij een ziel kunt redden,
jes. doch op de allereerste plaats de mannen
„echte strijders" worden in den onafgebro
ken strijd tegen de godloozen. strijders voor
dc christelijke vernieuwing en opleving van
het volk. Daarvoor Is op dc eerste plaats
noodig, out er groote zorg besteed wordt
aan het. gezin. Wanneer ln bet gezin een
levendig geloof heerscht wanneer er oprecht
vrede gered. loten
toch dik
geloovig
geloof, i
Icgenhcden waarnemen, om een offer *tc
Be liefde ls vindingrijk: zij verliest den
«ester nimmer uit het oog en rockt al-
-n cn In aJIcs Zijn mak. Men brandt van
er voor Zijn belangen. Men is vuur en
un voor Zijl) zending. Alles wordt ver-
nd. door zielenijver en dere vlam grijpt
es aan. wal i-r binnen het bereik relt.
Oifertlclen, strijders van God. waar rijt
Krent! Niu is het de tijdi
VOLG DEN KONING.
legen den verderfelijke»
dc godloost*-.d. die steeds
evpsiccki. Tegen dezen
pusteen een diep geloof.
i zal hel crlied le
-(mis het geloof Is
luut noodzaken*. Wie
plicht van dankbaarheid
llnrl <1.. vader voot de
US de c
Zijn™Bnnd.
langrijke wereld i.
'n- en bestuurder
v/at Ood de Zoon voer
Heilige Kerk, Is, dat moet de
vrouw: een liefdevolle
doet. dat moot de man als
urubt ln het grain uitoefenen: ncv kovuuu
tqntaCMiBM en het priesterambt.
Ha sou dan de man Ued niet moe Ir
lonken? Moet hij dan niet gaarne kraohl e
-ribt zoeken b«j God? Moet hll dan niet.
bidden?
De Itverlgc
z.g, rolde eens
en soo schoon aus wanneer nu op ur
Ligt voor zlin God."
Nooit zuo groot i-n nooit zoo arixoi
Dat moesten ook do mannen van
woordlg eens begrijpen, dan ridden a
STORMEN RONDOM
DE ROTS.
t en we ziin zoo gemakkelijk geneigd,
e denken, dat juist wij in een bljzon-
KKMlIjkcn tijd leven,
s hel vroeger dan zooveel beter?
ml Luister a]coins naar de kort saincn-
tc lotgevallen cn wederw Hardigheden
ie Pausen gedurende de afgrtoopen 1900
ilen ohrisleliken k<
r 32 pauacn.
in ballingsohap.
r uitsondering als
ver het Pausdom.
Bnugaud vatte de geschiedenis van
tormrn In dc volgende beschouwing s
ilimgschap. Sylvenus wordt naar 'n eiland
sderpt cn lun den hongerdood prijsgege-
3i. Vlgilius sterft ln ballingschap. Marunus
mort aan dc Zwarte Zee zlin ketenen dro-
'ii. Sergius I liceft zeven Jaren belllngscliap
verduren su-phaiius II moet de Pianki-
hc -oisten te hulp roepen. Leo 11 wordt
e Engclotrburg gewurgd,
angelt in den kerker. Gregorius v woiuv
itoin. verjaagd. Silvester II wordt vrr-
;d. Gregorius VII sterft, in twlhngsehap
l in balhngre-hnp.
valt in handen van
koning Phllps den Schoonon. Van Clemens V
-rtilljveii dc Pausen 10 Jaren lang le
ion. Orbanus VI moet. hel groote seiits-
Urtmnua VIU ziet t Jaive
lexnnder Vil het Oallloai
tl us XI zuutl legenon
i. Beriedicluz XIV. d
üuifoiüand Pius X be~
kstormen in Frankrijk cn
heftlgun s'onn 'vu: bet
modernise e oP religieus grilled."
licke zijde ontvangen als de keuze van
Kardinaal Pneelli.
Dat is een heerlijk lichtpunt in dezen
inkeren tijd. En wanneer men dan aan de
stormachtige geschiedenis der vroegere pau
sen denkt, die tenslotte toch a's overwin-
uit den renzenstijd te voorschijn kwa.
„Op deze rots zal Ik Mijn Kerk
de poorten der hei zullen Haar
ildigen."
aar genoegen Priesters
te dooden
de Spaansohe christenvervolgüig
heeft eens gezegd: .Het is een waar ge
noegen priesters te dooden. Zij verweren
"'ch niet, zij protesteeren niet, zij laten
ch afslachten als schapen en bovendien
iggen ze nog. dat ze ons ven-even
En dat is inderdaad
derden koeren gebleken.
José Guardiet. de pastoor
e rich daarom ook
wilde n
zijn dorp zeer
Unksche partijen stond. Maar hij had zi
vergist. De rooden namen hem gevang
en voei-dcnjiem met twee lorken buiten
'e twee tolgonooien nog gcbicc
1 veilig tegc
:t de vlucht n
ongedragen de tt
Ook hijzelf schonk hun vergeving Toen
dankte hij deze moordenaars voor de wel
daad, die zij hem en zijn twee lotgenooten
meien bidden.
Zulke woolden hadden de roode n
niet verwacht Zij werden ten zee
met andere getoovigen gevangen genoir
Nu zouden d! soldaten naar Aragon n
het front gaan. Zij weigerden echter
i werden gefusilleerd. 1
dc militairen. Trn-
Dc aarupnester kreeg a
■I, rijn gericht naar den
n. En nu reide hij tegen zijn moorde-
„GIJ rijt verblind. Motgen zal het U
ien cn gij zult U srhomen. dal gij
«iets hebt gedaan. Wat mh betreft,
hij ts het niet zoo erg. Integendeel!
henkt mij het grootste geluk, dal Ik
idam echter-
i. dat hij hen terstond a
volgrndc oogenbllk reeds wc de
m op hem gericht: re scholen
printer neer cn Heten hem badend li
o sprak hy. Toen wi
Strge» W«a de vroegere pastoor Oapel-
al to Jaren oud Hoewel hij bijna niet
kun werken werd niJ toch nog van
weggevoerd rn ver bulten de sud duod-
groeJvoien zyn laatste woorden waren:
unt gy dooden. maar de Kerit Briit