Door zijn striemen
genezen.
Boe dat?
Wel de Apostel Petrus verklaart dat
aldus: Als schepen hettoen we rondge
dwaald, maar nu zl'n we teruggekeerd
tot den Herder, tot Hem, Die onze ziel
GODDW A
Dat terugkeerenis niet
uit eigen macht! Dat kunnen
Daartoe hebben we
voorkomende, en begeleidende genade
En die heeft Jezus ons verdiend door
de striemen, die HIJ ontving.
De Herder heeft ZUn schaap terugge
leid. Maar dat heeft Hetn lijden en
sterven gekost.
Daar denken we veel te weinig i
Dachten we er meer aan, dan
sterke wederliefde In ons groeien,
blijvende dankbaarheid.
Dan zou de verleiding, om Hem den
rug te keeren .n opnieuw te
menop ons geen vat hebben.
Maar nu leven we schrikkelijk opper
vlakkig en onnadenkend. Het dringt
baast niet tot ons door, dat er Een
Die ons van alle eeuwigheid kent
liefheeft. Dat is God - De Vader, de
Zoon en de Heilige Geest.
Het roert ons zoo bitter weinig
ziel. dat God de Zoon de menschelljke
natuur heeft aangenomen, om In die
mensohelljke natuur als Godmensch te
lijden en te stervenvoor ons eeuwig
geluk.
We gelooven het, we zeggen die waar
heden op, maar ze blijven aan de op
pervlakte van on3 zieleleven.
Het raakt ons leven alleen ln zijn
uiterlijkheid, van binnen niet.
Daarom vindt de wereld den weg
open. En lelden we een wereldsch
leven, waar de liefde tot God geen
plaats kan vinden.
Onnoemelijk groot ls het getal chris
tenen, dat de zonden niet telt.
En toch leert Paulua bij goddelijke
ingeving, dat, wie zondigt, Christus her-
kruisigt!
Zoover komt het, als wc ons geen
moeite geven om dikwijls en ernstig na
te denken over het allerverschrikkelijkst
lijden van Jezusuit liefde tot ons.
Overweegt het lijden van Jezus en ge
zult de zonden ieeren verafschuwen als
den meest afsohuwelljken ondank
Jegens Bern!
Ze hebben het goed bij hem! Ze
groeien sterk! 't Worden allen flinke
Christenen
Komt er ooit "n wolf.... dan zal de
herder hem staan! Liever sterven dan
z'n schapen prijsgeven aan den wolf?
Wat 'n zegen voor de parochie, be
stuurd te worden door een goeden her
der!
beeld i
den
verwezenlljke.
goeden herder.
Wilt ge helpen ter verspreiding van
„het geoed voor heilige priesters", stuur
dan 40 cents op (adres G. Huys. Etten
N Br., Giro 21280) en ge ontvang! franco
100 prentjes met gebeden voor heilige
priesters.
Bidt om goede herders!
UIT HET BOEK DER
SPREUKEN.
uzchülende
piaaiaen cwev de tong. Nu eene prijzen zij
baar voort:erfelijkheid, dsn weer waar
wen sli voor de gevolgen van het mUferulfeen
ervan. Van het goede ol slechte gebruik
hangt namelijk voor een groot deel ons
luk en ongeluk af: „Dood en leven staar
macht der tong; wie haar vlijtig -
braakt, sal haar rru-fit genieten," .Al heeft
men ook goud en pa&rlen in overvloed, toch
rijn verst JUfcge lippen het allerkostbaarste
sieraad." (20, 10). .Een voortreffelijk
.de O'
Hen woord, te rechter tijd gesprok
tonden ap;els op zilveren schalen
,De tong van den gerechte ls ui
örer" (ld, 20). „De lippen va;
ah le zijn voor velen een verkwikking"
21). ,De mond van den rechtvaardige
:n van den gerechte rijn op geluk
4" (10. 32) .Door geduld laat een
overtuigen; een zachte tong
26,15).
De goede tong heeft dus groote w
zo Is het bosübaamte sieraad, kostbaarder
dan ziiTcr, goud en poorten;
'ring. bron van wlJebeV en
Kits den
Daarom la haar woord aki een kus. als een
schaal. Maar
BIDT OM „GOEDE"
HERDERS.
Goede herders, dat zijn geen huur
lingen, die de schapen ln den steek
laten, als ef 'n wolf komt opdagen.
Goede herden. dat zijn geen huur
lingen, die voor d'r schapen.... geen
hart hebben.
Neen!
Goede herders zijn dezulken, die naar
waarheid kunnen getuigen: Ik ken de
mijnen, en de mijnen kennen mij.
Goede herders zijn dezulken, die één
hart hebben voor d'r schapen; mee
leven met d'r leed en dT blijheid; die
d'r schapen kennen van binnen en van
bulten, en door hen gekend, bemind en
met zorg omringd worden.
Goede herders zijn dezulken, die één
hart en één ziel vormen met d'r kudde
en die, als er gevaar dreigt, niet gaan
loopen, maar blijven.
En als 't moet blijmoedig alles
ook d'r leven weten te geven voor d'r
schapen.
Dat zUn.... goede herders!
Wat
i tegen t
e bestuurd wort
Zoo"n herder k
'n parochie, als
t door zoo'n herder!
in, gelijk men dat zegt,
cfles van z'n parochie gedaan krijgen.
n hem, oud en Jong, arm
Ze houden v
"omdat
dat ook hU houdt
t Ls hem nooit te
- v
SCJKBIiP ALS HEN ZWAARD!
„Terwijl de tong van den wtjae get
brengt, zijn de woorden van velen als steken
„Ter-wij; taahte vegemoelkomenrOield d,
e. w«<toeld spreekt, kla-
1 liefde tfoei.nde lippen als
j aardewerk" (ld, 23). „Gelhkde
i voor den gloed cn het hoi
ur. zoo dient een twisule
de tweedracht aan (e waMet
il de valscbe, ;eu»r.iöht!ge
ie loog, die vee! onheil stiet
i zicaaek wfcuichg maat". Het vele spr.
Wie rijn t,
in bedwang houdt, handelt
'9). .De valsctoe to
genen, die door haar verplette
Ekn veinzende .nood richt verd.
aan." (28. 28), Terwijl degene die wei
held spreekt den Heer tvbaagt, 'zijn teug»
ariiüge lippen den Heer een gruwel",
22) „Sahatten, door leugenachtige to
gen verwonen. zijn als een uiteenwarden»)
waas. ah stroppen des doods (21 6).
„Terwijl waarachtige lippen voor ai tijd be
stand houden, houdt de ïaJache tong dec#»
een oogerb-ük stand (ia. IS) „De ra!
«ehe tong valt um het verderf ten prooi
De lasterende en fcwaad*>rekende tongen
verdienen nog in het bijzonder vermeld Ie
omdat HJ arj?eJoofkJfc vee# kwaad
1 Het noodlottige ls daarbij,
*u er auu gaarne naar luistert:
«De Voorden van den kwaadspreker
de strijd, b
- is." (26, 20).
Dwaas is ook degene, die den lasteraar ge-
wülig gehoor geert, want hl) is er immers
op gehjibc wijze zal handelen en niet zaJ
een dwazen veelprater;
vinders en gideent e zijn. wegwijzers
voorbeelden (er navolging 1
Onze eer echter moet niet alleen s
houden voor de menacben. maar ook
God. opdat wij niet behoeven te vrei
wanneer eenmaal het laatste uur
lljkheden. zorgen cn verdriet, l-
we altijd vastberaden er
hierin, dat rn
van welgevallen, msj
lijk de Noordenwind
en regen verdrijft, zoo
gezicht de lasterende
(ld. 28) en wie een leugenachtige tong ge
bruikt, geraakt aeU ln het ongeWk". (17. 29).
„Twist beginnen is hetzelfde als watervloe-
MAN VAN EER
Eenigen tiid geleden was tk in oen klein
dorpje, c aan een becrafetus deel te nemen.
Het was een prachtige herfstmorgen. De znn
straalde in vollen glans aan den hemel en
er lag vrede over de zonnige velden. De
klokken van den kleinen kerktoren klonken
harmonisch in de stilte als afscheidslied voor
een braven, eerlijken, aardnehen pelgrim.
Het heele dorp treurde om den beminden
ledeburger cn uit aller mond
„:Hij a
Hij was e
familie als voor 1:
lelijk v
t fan-
en fatsoen» ike
n deze familii
een s»erite aansporing om te stre
ven naar een edele, zedelljk-goeden levens
wandel. De vader zegt tegen ziln aankomen
den zoon: ..Zorg. dat Jij, wanneer je de
wereld ingaat, je familie eer aandoet; dan
kun Je ook altijd met een gerust hart terug
keeren I" Wanneer een familielid zich slecht
gedraagt, dan wordt het een schandvlek voor
de familie. Allen schamen zich over hem
terug, zoolang
deren kant ia de gedachte n-
de familie een krachtige bescherming v
den Jongen man, die van huis weg Is;
«m sterke aansporing, om een fl:
Wh te worden. HIJ wil zich zijn fam
rdlg tooncn.
eft ook het dorp. de stad, waar
thuis zijn. niet een soort fomllU-ccr? Kn r.
Is burgers daarvoor niet rmric-venv
woordelijk? Zeker, In bijna iedere groot
gemeenschap ts een groep menschen. die v
dl* luT" "aUW begrip hebben, lu men -h
burgers trachten to ondermijnen, uit Vri
nijd en afgunst omdat eerzame menscl:
ln de gemeenschap worden geacht, D
haat cn nijd vindt men meestal bij nu
schen, wier slechte levenswandel en ocrlo
held als eene berg op hun geweten druk
Zoo rijn er ook men.-«hen. die zich toll
rijkdom.
d. maar In e
oeden levenswandel, Hoe droevig li
at .sommige mcnschcD door zorgen cn ie
an lager wal geroken, aJle eer cn fal vi
ver boord werpen en in de branding v
iet leven veranken.
Laten we toch altijd, in aUc omstond
«den des levens, ons best doen. de eer v
nae familie. van onze omgeving op
De Jongeman n
i het graf, dan moet h1J er voor zon
dat hij steeds, ook in rijn daden, een gi
erbled toont voor hun nogednehtent
zijn, ki
rwaardige lc
hel geestelijk
minderwaardige gelegenheden, onderhouden
minderwaardige vrlcndsehao en lezen
bladen of boeken van twijfelachtig al-
De weg, diep wij gaan. jnoet opvoeren
DE WIJSHEID KOMT
VAN GOD.
h^dti3_ de^overige
van zijn oordcel, de aSierpte van
en vooral door zijn practLvdrren
n de ware wijdheid beslaat:
ar het mensdhenjeSacht niet al-
den de mystici en uit de mystici degci
d.c een geheel van de wereld teruggc:.
ken leven leUten."
Daar moest de radelooze pohtlOk en i
nomlc van tegenwoordig eens in de
gaan! De groote heeren hebben bUna a
moderne' oocialisme sohrcof: „Het ie mi
waardig; Op den dtepsten bcdem van c
politiek vinden we altijd de ttmdogle!"
Alle politiek en economie moet staar
het Boht ren het geloof, van het boven
tuuriUtae, het goddelijke. Politiek op
Snleon!
DE LANGE BAAN.
zwijgen brengt"
it zwijgen brengen, da's geen werk vnn t
tg!
Petrus wist, hoe de heidenen lachten n
Kalmdoorgaanmet voorbeeldig te
Daardoor alleen zou hun onverstand tot
zwijgen zijn te brengen.
En als ze eenmaal tot zwijgen gebracht
de genade der bekeerbig zouden luisteren.
t Is nog Juist gc'.Uk ln Petrus' tijd.
Daar zijn "n schep mensehen, die spot
tere! de schouders ophalen voor 't voor-
ze belichten de christelijke cehtge-
i van allerlei minderwaardigsom.
tolicldcn de christenen, dfe 's Zondags
Door kalm door te gaan met voorljccld'g
Op de lange baan winnen wU hol!
Tegen lie: doorgezet voorbeeldig leven
aoct hel onverstand het afleggen.
e echte levensblijheid der christelijke eeJit-
Op den duur nis de vruchten gerijpt
netjts rijn groot gebrsi
goed gevormd karukt
dat zo mei terdaad vee
[1 de lange baan
EEN STERKE PERSOONLIJKHEID
les. ZUn geboorteplaats is het Lomb
sdfce stadje Dcslo.
De vader ïan Achilles was leider en
eigenaar van een zijdeweverij. De
den Jongen Achilles hebben ui [geoefend. I
zoon toonde steeds een bUzondere liefde c
vereering voor haar. Aan haar wijdde k
later een van zijn wetenschappelijke werkt
en «hrcef daarin de woorden: .Aan
Moeder, wijd ik de oudste plannen van om
Lombardische hoofdstad en ik verheug
bil de gedachte, dat ln latere tijden daar re
of andere geleerde misschien uw naam
leren en daarin een bewtls aal vinden va
de liefde en vereering van uw kinderen"
Grcoien tovloed op den geestelijk zoo on
vankeliJken knaap had ook
1 U-ver
1 bü Zijn dood schreef: ,Bü
liefde voor beiden".
Llotde tot de school liefde tol de we-
tensoiiappcn cn lieMe lot de Kerk.
dat Zijn de kenmerken van Pius xi gewor-
den. PIub xi >s bet voorbeeld van een geluk
kige samenwerking van ouders. Kerk en
lulden, dan o
onlsche
a studeerde hl) kerkelijk reels t en besloot
stonden twee harten dicht bil elkaar; hel
hart van den grootcn MUaneeschen kardi
naal Carolus Borromeus en het hart van
den Jongen Rattl, den latercn aartsbisschop
werxi Dr. Ratti tot hoofd van de wereldbe-
Iaan benoemd. Vandaar ging bil later naar
was teen oorlogstijd. Dit alle landci
men de geleerden en er nvoest een
neutraliteit gehandhaafd worden. D
de Juiste plaats voor Br. Rattl. Daar
bleef ook temfdtien van zijn wetenHCliapte-
daardoor nauw verbonden mei het volk.
Dit het rustlje wct-enwHiappcHJke werk
Polen", starvnden de Polen mcl. ware doods
verachting den vijand tegemoet en ais door
een wonder werd hei bolsjewisme afecslo-
Prtcn was gered. In ,i!> koken van Polen
worden H MLwen van dankbaarheid opge
dragen Europa herndeuvde cn het Poolsche
volk noemde den pauseltjken nuntius ..Ster
van hei herrezen vaderland".
Benodictus XV riep nuntius Rattl op 4
Juni 1931 als .liirlvbisohop naar Milaan en
Dat w
ste stap naar het verdrag van Laterazen.
het Vatloaan" geweest. Onder Pius XI werd
aan ctere .gevangenschap" op een voor Kerk
en staat wel zeer gelukkige wijze een einde
gemaakt, tol vreugde ran de gdheele katho-
BeSe wereld.
Pius XI ontwikkelde ln zijn eerste ency
cliek „Dbi arcano Del" rijm gaheele rerec-
ringEprogramma, Het ls een programma
voor de herkerstening der wereld, voor een
terug-voeren van de ongelukkige nwnseh-
held naar God, onder de leuze; .De vrede
van Christus in hei rijk van dhristus. Om
I te roeren, riep
de Paus de priesters op tot een grootsch
-*-* p hij de leefcen tot
hiërarchisch aposte
ls XI was de Paus van den vrede tus-
l Kerk cn staat ln Itakë. Sinds 1870
erale-loge-
IlaJiaanscihe koninklijke famili-
gehiikklge verhouding, die volstrekt niet in
de Itallaa-.aohe rolkszleJ geworteld was
maar uitsluitend door het drijven vun een
duistere sectie was ontstaan, te handhaven
Aan dien goeden wil der Kerk heeft he;
molt onllbroiaen. Zij heeft haar best gedaan,
om de wond* te sluiten en groote offers te
vrede* Wat Bcncd-cii» xv in wlJsheW had
voor bereid, dat heeft Pius xi op 11 ÏV-
bruarl 1020 op gdhrktege w«re voltooid door
het sluiten van het zoogenaamde verdrag
van Latcranen. De Kerk bnuSit daarbij
groote, m-aar waardige offers uit liefde tot
kalle c
ii geweldigen ogtdocl
Lateranen heeft de
dat liet hoar werkelijk om den vree
hc; heil der zielen te doen Is. ZU see
c waarheid ei
sinds 2000 Jai
e «tden de Li
Pius xi was ook de Paus der rr
sohopi*-» d
het geweld-
rijn leuSlntr l-
voo-lirivióng dor Geddelljbe
de mltdc-oblrelen Voor de
geheelc kaUiollekc nwasie!
heemmhe gccsteHjkhcid goéd en selierp
Hlkeden, die daarbij'moesten'worden ove
In het Jaar 1925 opende Pius XI d-
van de tentoonstelling stoi
ukkend slandibeoM van I>
tonden de woorden g
de kaöwlteke actie. 2te-
Jaren lang heeft HU onvermoeid
apostoloat der leeken. Nu Hij van
XI niet roktcende. mot getxeg beg-
IX-, apostolaat dart» Pi.t-: XI rich als een
apostolaat van het gel**:, van lvet we
van hel voorbeeld en de daad.
Een heilige «rijd moest beginnen, om
Door betere ahristenei:
naar net De te re gezin en door het 1
gezin naar een betere maaanhappti.
voorname laak van de katholieke ac
de kadhoüeke gewetensvorming. Deze acöe
behoort tot het ambt van den priester
!s een plicht voor de kalhokeke leeken.
Pius XI hoedt steeds herhaald; De f
tolieke Actie moet niet aan politiek do
Maar wie b,v. voor de vrijheid van de Kerk
strijdt, of voor het christelijk karakter der
school of voor de lieillgirjg van Zón-
feestdagen, the doet niet aan „politiek"
Want dit te dóen,
relt het ct-risteiyk geweten.
Pius XI ls lood, maar zijn actie leeft,
xn in zijn geest m
PATS DAAR LIGT HET.
Een beroemd schilder Tomhyll genaamd
had de eervoile opdracht gekregen den hoo
gen koepel ln de basiBek van den H. Paulur
te Rome te schilderen.
Se meester had de opdrachi
werkte, op een hooge stelling
en ging daartoe enkele stappen achteruit
zonder er erg in te hebben, op het uiteren
puntje vnn de stelling te staan. Nog Mn
stap achteruit en de meester moest rede
loos In de diepte neerstorten. Zijn helper
lager stond, zog het gevaar, waarin
lc meester verkeerde
War moest
merkwaardige gedachte. Vlua pakte hij een
groote kwast, doopte dien in den verfpot en
slingerde hem toen met alle kracht tegen
den koepel. Juist tegen de plaats, waar de
Ier zooeven gewerkt had. zoodat alles.
schilderwerk we
Vol smart en wanhoop roept hij rijn hel-
hrabi mijn heele werk vernietigd.
li gered. W.inr
"mm^iljk^hrt"
I ln alles de noodigv
ONZE GROOTE MACHT.
ingaanHe l
Daarom zijn de d«
kapitalisten der eeuwig-
Zoer wuar is dan ook hc' woo
e de knieën ligt!" De oude ea
ledenis levert ons treffende
-velden van de almacht van het gebed.
beide. De Heer sprak :-
begaan, opda: mijn :oo
üronde en Ik hen r:
i doordat het Zijn
De profeet Jonas trekt door een oude
wereldstad. En tegen de verdorven Inwoners
•oept hij; ..Not veertig dagen en Ninlve
vordt verwoest!" De koning laat nu verkon
digen dat e menschen met alle macht den
dat zij rich in bc
wordt Warschau bedreigd. Polen
in het grootste gevaar, ten prooi
I aan den Inval der Bolsjewisten 1
denkt, het katholieke volk weer aan de gr
sic macht hier op .inrdj; allen zinken
de fciueén en bidden. Op Maria Hes
iartsdag worden de Russen verslagen,
rhi dagen later is land van den vil
Tegen
de verschrHaongen von den wereldoor
log. Negentien mlllioen menschen werden ir
J worsteling der volken gewond mevr dnr
mlllioen dooden bedekten de -lelden
e de vrede! Wat was er
en mlllioenen biddende
Banden smeekten den God des vredes. de
antrenende ramp van de wereld af te w en-
Oen. De Paus offerde zijn leven voor den
--rede der narde. De grooie macht van hel
De machtigste wereldpolitiek ls de politiek
e _/i
enwoordlgen. zoouls de advocaat
a voor wereldlijk gereciil
erk-eren Dat ls duivcispolitlck.
De heilige pastoor van Ars acide dikwijl
Den bekenden, god
van Parijs, riep do
duivel toe: .Wanneer een wel met meer bidt,
dan Beschouw Ik haar als mün eigendom!"
Jeugd «onder gebed la ren verloren
Jeugd De mensch die ricto>*l! wil redden.
- t noodzakelijk rijn lauwheid ln het ge-
aiholirkcn. bidt ln deae rijden meer dam