KRUISWEG VOOR DEZEN TIJD De taak der OPV°^G vrouw in modernen tijd IJdelheid der ijdeiheden Donmas regnavit a ligr.o. De Heer heelt geregeerd van het kruishout aP'. STATIE. Caesar veroordeelt God ter It overtuiging, maar uit vrees. Hoe dik- j Of mcnschen ijls hebben wij voor de waarheid niet..Deze lieden, die Ini volgens goedheid, schoonheid en waarheid hun levenslijn zouden bepalen? Hoe vaderlandsliefde, wij. dlc hen no pen op vreemden bodem weik te zoe ken? Hoe eerbied voor het Gezag, ter- wij. dat Gezag het kwaad met bij den slachtoffers van een meedoogcnlooze .wortel durft aan te pakken? Het beeld uitbuiting? De offlcleele Jeruzalemmers? ea de 8c"Jkenhs t" h.t o getuigen uit vrees? Hoe dikwijls ebben wij geld boven rechtvaardigheid •rkozen? Hoe dikw.-ls hebben wij de 'ijken naar den mord gepraat en hen hun macht benijd? He STATIE. Christus neemt het krols op Zijne -houder». God draagt het werktuig tot ijn eigen lijden. Een komische vertoo- ing! Maar het kruis is niet louter tol- rwerktuig. Het is de hééle stoffelijke ereld. Dóór de wereld en óp de wereld -verd God gestraft. Niet enkel op de ■ruzalemsche, maar ap de hééle we- eld. Hoe dlbwUb leggen wij anderen 'n -ruis op de schouders? Door hen tot inderdeelen van onze felllooze machl- >es te vernederen. Door hen te beroo- ven van hun economisch vrijheid. Door en te brandmerken als onw-tenden. rwljl rij enkel het schoolgeld niet be ien konden. Door hen te verlagen tot strum en ten van onze persoonlijke ■uitzucht. Door hen te 1 aatschappelljk envoi waardlgen. Hoe "kwijis laten wij hen hun eigen kruis rric STATIE. Lewis Lawes. Warden of Sing Sing Ison. beschrijft in zijn boek hoe r velen naar «Hen grnwelijken, nsch-onteerenden verbrandstoei gln- ..Braggadocio's even in death", :oneelheldtn tot ln den dood toe!' ZUn diepen deemoed heeft Christus <!s vermeden een hel- te schijnen. HIJ el! HU maakte zich belachelijk ln het jpg van den grooten hoop. Trots U de wortel en de basis vac iedere sonde. Nederigheid het funda ment der deugd. De Ouden wisten hel zoo goed: hun woord virtus gold tooi deugd én mannelijke kracht. Hoe kan nu nederigheid tot deugd, tot krachi l.lden? Omdat rij be tee kent: vertrou wen op God. en In God Is füte kracht Trots is vertrouwen op den menseb; dal TVe 8TATIE. Christus komt Zijn Moeder tegen. Maria! Ivoren Toten, Gulden Huis. Zetel der Wijsheid. De smaad van den Zoon valt vanzelf op HAAr. ,De appel valt niet Vei van den boom!" Ziet u de eheboog- stootjes van het nette publiek? „KUk, daar heb Je Mirjam ook!" Hoe dikwijls hebben wij de moedei vernederd? Walglngwekkende ten toon- stellingen van den neo-malthuslaan- schen bond. die In Iedere moeder Iets dieps moeten kwetsen. Het versperren •r baar kinderen. schudding brengen...", aldus werden de éérste Christenen, volgens de Schrift. mgeduld. Het opschudden van de we reld, geschiedt dat tegenwoordig door of door mer.seher. van Cyreoe? Of )éft de wereld geen opschuddtng? Kan Chrlstns ZUn kruis alléén wel ver der sleepen? Vle STATIE. Hangt bij u in huls óók dat Cbrlstue- xild van Gabrlël Max, zich neigend ln in dood? Toen Christus ging onder het ruis toen hij torste ónzen last -en kwam er een sterke reus— pardon, en kwam er een vrouw en die wisehte em het zwe:t van het Aanschijn Den beroemden zweetdoek, het sudarlum, ze trouwelijk bewaard, want daar- stc t.ch het ware Christusbeeld elkocn. ln twee talen, aaneen ge- t: het ware beeld. En de legende beeft daarvan gemaakt een naam Veronlka. ït de winnende par tij ZIJ had den moed zich te bekennen Zij trotseerde de ge- meene glimlachjes. De ongenade van de steunpilaren der toenmalige ..ïaatschap- pU Den toorn der meerderheid braveer- Veronlka. Voortaan zou zij een verdachte zijn. Iemand die Je ln de ga ten moet houden. Durven wij óók de meening der meer- erheid te braveeren, wU, mannen, ke rels? Of zijn we er méér op uit achtens waardige en rustige burgers te mogen heeten. niets oc te zeggen? Huldigen wij een Andne moraal dan de moraal de marskramers en prorhtzoekers de Beurs? Of zitten we ln het [Schuitje en moeten we meevaren? In ZUn lijden trok Christus op nog dui delijker wijze dan anders met Zijn voortoU. Dorsten wU door de dichte menigte heen te dringen om ZUn bloedende wonden, geslagen In dt gelaten der mlsdeelden. met het suda rlum onzer sociale daden te betten? krachteloos: niet loopen. Het schijnt nauwelijks moeite waard zóó'n nletellng nog kruis te spijkeren! Zonde van Deze derde val scherpt is den plicht i minder op eigen kracht, méJr op Gods kracht te vertrouwen. „Zoek éérst het Rijk Gods". WU zoeken h-i dikwijls het laatst. De weg der materialisten lijkt Kanonnen, geweren, bommen en granaten brengen wij ln dierbare eigendommetje te verde digen. Het evangelic van be' geld. ge openbaard door vlecsch en bloed, be- duldelljk onzen Staat, Alle Sta ten. Niemand prakkiseert erover neillger te worden: bewijst: r verminkt. IXe STATIE. derde val! Vlak bU Golgotha. „Ik geen Xlle STATIE. Christus sterft. Niet het allervoor naamste: héél Zijn leven was lijden ge weest. Dit kon er nog wel bij. Maar de hóófdzaak: de aldus Gekruisigde opge heven en aan Allen getoond. Het kruis, zich afteekeneDd tegen de lucht. Het kruis geschetst tegen het uitspansel als t Beuwig Le- i. DAt ls DAar komt het op aan. om I Zonder kruis geen kroon. Bultc kruis geen heil. Hoe zegt de Navolging bet ook weer? Ware er voor het heil der men sen en Iets beters en nellzamers ge weest dan lUden. Christus zou het ons zeker door woord en voorbeeld hebben aangewezen. Want Zijne discipelen, die Hem volgden, roept HU wel zeer duide lijk tot het dragen van het kruis. Na alles doorlezen en doorzocht te hebben. Ie slotsom vin alles: wU n door vele verdrukk.ng Koninkrijk. Het staat beiteld. i Ingaan In G t ge- tus. als een tweede Eva si i. hij ri a gestorven Chrls- o_ ZU onder I: rUker. Maar de derde {het kruis. Stabat Mater. Symbool van zoekt te ver- 'héél de monschhcld. In dit lcvenlooze, bebloede, misvormde Lichaam werd niet en betaakl. WU moe- iglUken schijn met de nogen des Geloofs de werkclUxheld lec- zlen. Een sacrameDtcelc daad, welke Kerk van ons vordert omstreeks Paschen. „Zoo de zinnen lalcn om net iprechte hart te sterken, ls hel Geloof alleen genoeg". sola rides sufflclt! teriën. bommen, vergiften doen regenen over moederskinderen. Sluipmoorde naars op haar afgestuurd, gekweekt aan onze goddelooze hoogescholen. Heilige Maria, vrouw van i Md voor duldelUk gezien of ook gemist? De les van nederigheid schlen Allen nog niet bereikt? Dan wordt bet tijd die eerste les te herhalen. Deemoed ls een zéér belangrijk ding voor een Christenmensen. Eens woonde lk een opvoedkundig ld wijsneuzen lnchttr .1 gezwind hun opinies. Het .Jk-Ik-lk-Ik" was niet van De laatste spreker wAs zeen spreker. Het was maar een stamelaar; prak gebroken Hollandscb. Honder guldens van zön vermogen had UU lr. alle simpelheid aan particuliere ge- geschonken. deze heer B., een Hollander uit Hamburg. Het -enige wat hij betoogde over de opvoeding was een voudig: „HU-HU-HU!" cn hU wees met vinger eerbiedig Xe STATIE. Christus ontkleed. Met schepselen gel'Jk gesteld. tooi als redelijk mensch. Dagelijks worden op dit Golgotha der wereld dui zenden ontdaan van dien tooi. Wat voor tooi heeft een mcnsch bU den loopenden I? Wat ls de tool van de mannen verdorde handen, onze stempe laars? Wat ls de tooi der werklooze onderwijzers? Dier Andere ondcrwUzers, listig aangeduid als simpele kweekclln- n (maar mèt acte)? Wat ls de tooi der uterboertjes, slachtoffers van profijt- zoekers? Het staat keurig netjes zich aan te melden als antl-communtst. Net- sou het zUn de óórzaken weg te ne- dle de communisten argumenten ln handen spelen Jegens de ontlulstcr- onzer maatschappij. Xle STATIE. De climax ls bereikt: het Kruis. Schuld van Pilatus? Wclnecn. Van de Joden dan? Ook niet. God Ls tUdcloos. Ons Aller schuld. Pet Is dan ook geen gebeur tenis uit het grijs verleden! Het ls een ding van eiken dag. Elke sociale mis stand ls een hamerslag op het kruis. XlVe STATIE. De Graflegging. Vóór dat graf een steen ve" .nteld. BU het graf een wacht van de beste soldaten ter wereld Dlc wereld kon gerust gann slapen. De we reld van rooven cn koloniën. Van han del en woeker. De heldcnsche wereld. Maar dAn vlamt de Paaschmorgen aan. Weg de steen, Wég de cohorte. Christus komt dc wereld ln opschud ding brengen: „Resurroxt et adhuc tc- „Ik b n nog rrlicn li harden strijd. Om u te vormen tot ac tieve daders niet toi tijdverspillende praters. Om u tol paladUncn te slaan. Ve STATIE. Simon van Cyrene komt te hulp. Een vreemdeling. Géén burger van Jet lem. Géén man uit eigen kring. Een tenstaander. Laten wij óók door buitenstaanders het werk van den barmhartlgen Sama ritaan doen? wie grepen het eerst hel kapitalistisch systeem bij den strot! Wie maakten ln het moderne maat schappelijk; leven het éérst gemeen, zaak met de vertrapten en vernederden! Wie gaven den stoot tot dr ankbes tri J- <Bng? Wie organiseerden het een i tweeden val onder het 1 Over dc wereld gaat 'n golf van pes simisme. van ontevredenheid. Haat. Ja loezie vieren den boventoon ln dc mo derne inautscliapplj. Dc chrlsielUke blijdschap ls ver te zoc- ken in onzen tUd. tenminste genomen met over de groove lijn. Daar tegenover staat Déze I dat er n groep Ls, dlc zakelijk, en nuch i. Het kan groeien zonder »Un vorm verliezen, omdat het een paradox ln rijn middelpunt draagt. Het F t r.Un n windstreken, het ls een wegwijzer reizigers' rne mcnsch wil het Kruis niet 'aanvaarden, slaat legen den prikkel li 1- begrijpt niet meer Jezus woord- juk ls zacht. MUn last ls licht" rondom. standen beziet begrepen HU stond beschamende}^ cn er eigenlijk gegronde reden ls om blij te zijn Hink open heeft en me STATIE. Jezus' laatste toespraak: tot vrov -U vergclUkt het groene hout bl) dorre. Het groene hout, de Zóón menschcn, wordt aan een kruis gein ulslgt heel de menschheld I ;';lt, Het dorre hout ontluistert nog sterker dan die ontlulsu groene geschiedde. Hoe kunnen wu> recht en reden van de honderddul- j Kruis, den werkloozen. onschuldige slacht- j JSn'vïer'arn trs van een systeem, verlangen dat zonde/ ooit" I zijn vorci clusle kouion. dat er ln onzen tijd ont zaglijk hard en Intensief gewerkt wordt voor dc goede zaak, dat er gestreden "lijk. zoo radicaal, als ,<e „MUn •t zich blli n did. het Is a: De op dc n. of de mcnschen alleen n afbrekende crltlck. Men zoekt niet ler naar 'i mooie In elke mciuchenzlel, l toch oecl zeker leeft ook ln de meest •dorvenc onder ons Als wc die kunst li ln e opbouw hoeveel dli men bij Fiedlers „I Maar or j"' uicterini^ent het ander dan het kruis aanvaar- taak. Immers wc zullen K n dm ln zUn leven? Keith Chesterton zegt standen alleen dAn verb! kunnen wU ln zUn „Orthodoxie" aldus. „Maar het len alb en dAn de blljhel •Iken zullen w allien de sociale verbeteren, wc blijheid ln de w moeders krUgcn die den modernen tijd begrijpen, en hei Is 'n feit dat dn moe ders, de eigenlijke motors van het le ven zoo'n beetje vergeten worden, niet intensief bewerkt worden. Zeker er wordt gewerkt aan de Stands- organisatie van dc arbeidersvrouw. Lim burg cn Brabant geven hier ln hun A. V. O. het voorbeeld Over geheel Neder- land staan de Bocrinnenbonden voor het platteland op ri hoog peil. maat toch: er is cn er wordt nog niet bereikt wat Dit i is. de totale organisatie voor zal slechts goud kunnen groei- t betrekking tot den Katholle- venbond In Nederland een op- I gevonden zijn. Het blijft hn- felt. dat zeer vele Jonge chtcn n n tUd m grUpen. dat hun gezin, hun koninkrijk ls. waar dc man ln alle consequenties heer cn meester ls. maar waar zij ln dienende liefde leidt. Katholieke vrouw katholieke moe der zie uw taak goed ln onze samenle- 1 alles zoo gecompliceerd ls geworden. Durf rustig en eenvoudig uw standpunt te kiezen. Ik weet. dat velen misschien on- det u zullen zeggen: dit ls toch geen opvoedkundig artikel, dit ls toch geen vervolg op het voorgaande. Jawel le- zerlesi. toch wel. Ik behandel voor u eerst enkele algemecne onderwerpen wel ke ten nauwste samenhangen, dit wordt het fundament voor de eigenlijke op voeding van het kind. Zoo alleen zie lk kans u een afgerond geheel te bieden. Wie van mü verwacht A la minute het recept, om ondervonden moeilijkheden bU uw kinderen te genezen, stel lk dus wel teleur, maar gelood u mil: om de noodlg. Katholieke vrouw Katholieke moe der. kies uw taak met 'n blij hart. met 'n zonnlgen glimlach. Dan zal ln onze maatschappij weerkeeren. dc echte vreugde, du echte Roomsche blijdschap. „Omdat de vrouwen dapper waren. Omdat hun hart niet heeft ge faald(Mevr. Roland Holst GBRRA. of Waarom de Pastoors hun eind niet vinden ONS VERHAAL I Hij had dc gewoonte om Donderdags- Och, wat heb lk vc tellen! Ge zult toch ln dc Zondagschc mis de andere zijn gaan zl kondt zijn lange bccneu tot aan zijn c I HU had de gewoonte om I avonds, nn de Congregatie van oen n. irws te ver- Dood. wanneer hij cie vrouwkes een half uk wel eens nUr lang ln de meditatie was voorgegaan cenc bil op cn hU Stijve Mie van den Brouwer had n ongeduld hooren kermen door haar neus. wanneer, Telkens leek het oï de pastoor zijn pre- zU de strofe zong van „als m.Jn lippen dikatle ging afsluiten door er een dik enworden paars, en mUn liand dan houdt plechtig Amen op Je slaan, maar telkens de kaars" zUn Zoodagspreck voor te be oog klokten de zinnen weer als liet bier, relden- ZUn zure hul-houdstcr bracht ln den pot. En dat Juist toen ge ln blerj hem dan een floschjc roode wUn aan zoo'n dulvciseho trek had gel; regen om- zUn cylinder bureau cn pastoor Schepers dat dc zon dwara door de Vlucht naar stond na een glaasje op om lieen en weer Egypte heen over Uw handen viel. te loopen. En dat a U niet alleen overkomen en0. dal begin was al schoon om te hoo- mU niet- maar alle mensehen die 'n Zon- ren Betje va nder Praam, dlc Juist Don- dags graag lioorcn zingen ln de kerk cn derdags op de pastorie werkte cn op de goed probe eren te b.ddcn. maar die toch stoep paar den tuin zal niet een groote ook wel weer eens bultcu willen staan. jachtlaars van den pastoor En als ge diui telkens dc Zaligheld In i arm. begon die ecrw;mrde laars nog vu llet verschiet ziet en de pastoor wil D I r'zcr met de borstel te bewerken. Zacht toch nog weer een rondje door hel en en hard, kwaad en kalmpjes klonken de vagevuur voortslccpen, wel dan raakt, de zinnen door dc pastorie, en du kwade allcreliriste!ukste moiisch zlin geduld wel huishoudster trok een gezicht als had ze eens kwijt. dat zelf den pastoor nog op de bewaar Zoo was het nog niet toen in Bobcl. in school onderwezen- het sclioonc land van dc Maas. pastoor Toen hU aan de vervloekingen kwam Schepers over zijn parochie stond. Pas- (het zon binnen twee. drie weken kermis te zUn op het dorpl. schopte d-1 Betjcs arm Ie moesten de eens naar de breedte van zUn schouders avond hun plaats ln de fornuizen had gezien was voortaan In cn bullen de Belzebub ln gaan nemen, kerk eerbiedig als liet op den posloor En pastoor Schepers? Daal aankwam. dc kneep, mcnschen. pastoor Schepers Het was een goed. braaf mensch. Hii j vond het zelf ook mooi. Als liU langs had w-l eens een enkelen keer ruzie met spiegel kwam op zUn bu'derende mat rijn huishoudster, maar dut vonden zuil hield hij even stil. HU zag den gcloovlgcn een deugd cn ze wachtten met van haren rond rijn hoofd cn hoe zUn spanning en vreugde, totdat ze eenmaal lippen snel op en neder gingen en zUn van haren lieer voor goed de mars armen gebaren zou krijgen Zij p.ubccrde deken te si*'-1 hcele wereld wel len waar dc pastoor alleen maar pastoor I leggen. Was hU aan zUn sloi dan dronk was. en tegen simpele mcnschen van de hij een glaasje van dc bordeaux en dan blezerikant sprak ze over „onze sacra-1 begon hij nog eens ruin sommige deolen mentcn" of ze sloeg du deur voor liun te werken die wat langer moesten wor- neus dicht en schreeuwde door het luikje den. Ja ziet ge. dat was nu de IJdelheid „we hooren vandaag geen biecht"! van pastoor Schepers, Ze was een vllljnlg wijl en ieder gunde den pastoor een andere meld, behalve hij En om nu het vervolg van de hlstorie zclf. Maar, ge weet, dat gebeurt meer bij te kunnen vutten, moet ge eerst weten pastoors en hoogc lieden. Dat kwade wUl wat voor een preekstoel daar In Bobei heelt echter met dit ware verhaal niets stond. Die stond er uit te slaan. Puitoor Schepers las de molenaar rijn tUd Zondagsmis als een kanllein van de al nudcr dan zijn veld. zoo plechtig en stram, en als man van de omtrek Och- dat een vau zUn misdienaars n! i lUdlg preekstoel zooals Re er nicl het dikke book om-droeg, kon hU van vinden. Op vier gedraalde ko oen e.i-llbrant een lat'jerdaan nploopcn een vergulde schelp cn op dl< die hem lot legen het nisje deed stu- ten de Evangelisten cn oui de s wen waarin de ainuuUen stonden. walen versiersels gestoken. R En preekenOch. dat kan lk U zoo gors met kleine engeltjes er lus: niet navertellen, hoc dlc pastoor Sehc-groot als een kinderbootd. en pers preeken kon. Daar waren Augusllnas; buikjes vooruit naar dc plaats en Hyronlmus cn Chryitaatomus en al die predikant moest slaan groote luanncu wa.irvun In den Alnu ven belangrijker is dan de Heilige Geest, de eenlgste duif die waarde heeft, maar nu moest het slot nog komen, over het gezag. Het gezag. Het gezag. Het gezag. Zoo begonnen wel vier zinr.en er. de pastoor trok een gezicht alsof hU heel alleen het Gezag ^was en eerlijk gezegd, hij dacht En toeo «e dacht dat het licht op dc beetje verschoof, maar dat hielp hem niet veel. Een van de engeltjes had het hoofdje opgebeurd en zUn tong tegen hem uitgestoken. Toen eindigde de jjreek niet een heel zacht Amen dat de mcnschen verbaasd naar elkander deed rijken, cn pastoor Schepers werd zelfs niet rood van kwaad- bjj het Sanclus een heel o. zU- Dien middag ging de varkensschijf naar de keuken terug met slechts twee plakjes er af cn aan de appels -aaktc dc pastoor ln het geheel niet. HU piekerde. Neen. hU lobcc.*Wat toch dat vreemde mirakel te beduiden had. En toen htj het Zlelenboek had bijgeschre ven bracht hij dit zelf weer de preekstoel op HU keek de kerk eens rond of nie mand daar wis. en toen boog bU zich voorover naar de engeltjes en voelde er langs met zun hand Alles gewoon, alles a stijf e in had bU zich dus toch n (lc zenuwen hem baas astoor Schepers die eens an zijn beencn uit den En het werd weer Donderdag, en dc pastoor liep door de pastorie cn Betje poeiste zijn pantoffels en wreef aan de En het werd weer Zondag cn de pastoor stond onder de schelp cn hU preekte over d-n oneerlijken rentmeester die zich zelf •»r met nog meer oncerlUkhcld had uit- edraald- Tegen het eind was dc pastoor onrus- wg. Het Amen hing in de lucht, het stond voor zijn oogen op 1U" het ook boven de boeren zweven en hij hoorde het duidelijk opklinken uit zUn borst. Maar hij rekte en rekte cn begon telkens weer uiteen te actiën dat ai wus die rentmeester slim. hij tocb wel een schelm was. en al was hij nu een schelm, hij toch wel slim was geweest. En toen moest hij wel. HIJ had te lang gedacht na een zin om wóér te kunnen beginnen. Amen. zei pastoor Scheepers. En met een boog het engeltje rijn krullekop en stak rijn eikenhouten tongetje uit. O. na denkt ge. dat dc pastoor aan den Bisschop om een andere plaats vroeg of dat hij het lofwerk van de prc-ekstoel liet breken of zoo'et wat? Mis. dc pastoor was niet alleen struisch. hU was ook vol overleg. En toen hU den Zondag daarop gepreekt had. deed hU voor het woord An.en zUn oogen dicht Wel. dacht hU. s- - r ik I ■rschrlkken. En de mcnschen sproken er over ln Het Ploegpaard, dat de pestoor zoo heilig vroom en ol ge het wel ge zien hadt. dat hU zUn oogen sloot- Juist als den heiligen Jozef dlc geschilderd achter ln dc kerk. at kwam toen verder en verder. Bur- het dorp cn tot op de conferentie mUnheer den Deken en die ze! woor- van lof tot den pastoor van Bobel en hield hem de Jonge kapelaans ten voor beeld als het over preeken ging. „Ge moest dat toch alles nl-t verloren laten gaan", ze! de Deken op een keer. ■Schrijft gü toch een bundel preeken. daa kan menigeen riin voordeel uit En dat deed de pastoor. Maar omdat hU nooit heelemaa! de angst was kwUt geraakt, hadden die preeken immer een lang slot. Telkens weer dacht men dat het uit Wits cn telkens begon weer een nieuwe regel en een nieuwe rin De nieuwlichters onder de kapelaans lieten dal slotstuk wel eens weg. maa" de pas toors die bet boek van Bobel gebruikten hielden zlcli er aan. En zie. omdat dat boek nu nog zooveel gebruikt wordt door (1herders, dlc hun schapen goed en schoon bepreeken willen, daarom kunnen de pastoors xoo vaak hun eind niet meer Albert- KUYLE. du orgnltrap ilclne kinderen bij Doks. vertelde dat als hl) d< "n uitriep 1 op de trede trillen voelde. Ja. pastoor Schepers precklv p Eu niet alleen mirakel» mooi kort. zoodat dc kwade longen s zou gansrh het IUk 'rijm hei wa de mei die preek -P plechtige ugj-'o

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4