DE KLOKKEN VAN ST. JORIS RETRA1TEN Zaterdag 24—27 Juni, Jonge Midden standers. verg. 7.50. Woensdag 28 Juni—1 Juli. Meisjes, verg. 6.50. JULI. Dinsdag 4—7 Juli. Gehuwde Dames. Dinsdag 11—14 Juli. Gehuwde Vrouwen, verg. 6.50. Zaterdag 1518 Juli. Heeren Vlnocntla- nen e.a., verg f 10.—. Dinsdag 1821 Juli. Meisjes, verg. 8.50. Zaterdag 2225 Juli Handels-, Kant.-, Winkelbedienden ƒ6.50. Woensdag 2629 Juli. Ongeh. Dames (17—30 Jaar) verg. ƒ10.—. Zaterdag 29 Juli—1 Aug. Mannen et jongelingen, verg. ƒ6.50. AUGUSTUS. Woensdag 25 Aug. Heeren Onderwij- aers. verg. ƒ8.—. Zondag 69 Aug. Meisjes, verg. 6.50. Donderdag 1013 Aug. Heeren Handels reizigers. verg. ƒ8.—. Dinsdag 1518 Aug. Ongehuwde Da mes. verg. ƒ10 Zaterdag 19—22 Aug. Meisjes verg. 6.50. Dinsdag 2225 Aug. Heeren midden stand. verg. ƒ10. Zaterdag 26—29 Aug. Dames onderwij- Woensdag 30 Aug.—2 Sept. Geh. Vrou wen (Groningen e.a.) ƒ6.50. SEPTEMBER. Dinsdag 58 Sept. Geh en ongeh. da mes. (Arnhem e.a.) ƒ6.50. Zaterdag 912 Sept. Mannen en jonge lingen, verg. ƒ6.50. Dinsdag 12—15 Sept. Geh. Vrouwen (Groningen e.a.) ƒ6.50. Beleefd verzoek zich aan te melden bij de Directie. St. Alfonsus Retralten- huls, Barchman Wuytlerslaan. Amers foort. Z00 WAS FRANS EN HOE ZIJT GIJ? Ign. Otus schrijft In .St. Bavo"; Rotterdam ls geen Te druk.Er zijn gens, te veel paarden, te veel Veemen. te veel rommelige kaden, te veel hobbelige kelen. Te weinig boomen, te weinig par ken. te weinig groen. Maar êên ding heeft Rotterdam op de andere steden., het heeft zijn Maas! En die ls altijd verrukkelijk Of het stormt en haar schoonheid zwart ls en geweldig, of dat het lente ls en de zon er goud over poedert avonds de roode en en groene lichtjes van de booten en schepen de schoonste illuminaties En U begrijpt, i dammer de Maas grijpt, wat die eerst havenmenschen Frans was een kloeke kerel vi vijf en twintig Jaar. Zoo'n kerel bang van zou worden ln het donker. Een kop als een Viking, schouders als zwaar-gewlcht bokserenfin Nletsche den zijn gewée3t. Maar zooals zooveel van die krachtmenschen was hij de goed heid ln persoon. Hij was op een boot var den Havendienst en wat 'n genot, daar door de Maas te ploegen, dat het water rond je ooren spatte en het roer trilde onder je sterke knulsten en de wind door Je haren woel. Wat een genot, als h< stormde en j de machtige kolommen van je beenen neerplantte en al de kracht van je vuisten ken uitvieren op het on willige stuur Maar als zijn dienst voorbij was. dan ging Frans zich omkleeden, zijn olie handen wasschen en stapte d" n som-s naar de pastorie, waar hij sinas maan den onderricht kreeg In den Katholie ken godsdienst. •t Was dan een zeer eenzijdig gesprek. De kapelaan praatte en Frans zweeg. HU was een van die naturen, die het water stil had gemaakt. Dat onbeweeglijk ult- turen en ingespannen opletten is met be vorderlijk voor de bespraaktheid, maakt ae menschen stil en ernstig. „Begrijp je het, Frans?" „Ja. kapelaan." Niet meer, nooit meer. nooit anders. En de kapelaan de pen. aanvoelen? Zou hij blij zijn, dichter ij God te komen? „Als je gedoopt wordt, wordt je kind ;in God. gaat de erfzonde weg, heb je :cht op den hemel. Begrijp j# Frans?" „Ja. Kapelaan." r Frans had een nieuw jongmaatje aan- enomen. Zoo'n Jonge, onbezorgde laat- aar-waaien natuur. Op r'le kleine bootjes, vol benzine en olie is rooken natuurlijk ten strengste verboden, zeker machinekamer. Maar wat denk je an gevaren, als je jong bent. Lus- jokende was de knecht de machine- kamer ingeloopen, terwijl Frans zich op het dek bevond. En toen zijn piraatje op werd het restant weggeworpen. benzine vatte vlam.een slag.de Jg uit elkaar en Frans werd wegge- sliugcrd. Gelukkig lag er een Rijnaak vlak in de buurt, daar kwam hij op te- Nu lag hij daar bulten bewustzijn, bloedend uit een leelijke hoofdwond, die echter niet gevaarlijk was. De schipper van de aak en zijn knecht gescheeld. Frans sloeg zijn oogen op. keek De schipper knielde bij hem „Jongen, dat had geen Er trok een flauwe glimlach Toen zei hij zwak. maar heel duide lijk: ,Dat kon ook niet. ziet U, w was nog niet gedoopt." Dat brengt je aan het peinzen, zoo'n woord. Niemand had het gemerkt, maar Frans was vol van de rijkdommen van zijn Doopsel. Dat Doopsel was de graad meter van belangrijkheid bij alle feiten. En hU. de eenvoudige, stille jongen van het water, had het zoo goed gezien! Dood gaan ls ten slotte zoo erg niet. als je maar gaat ln de ongereptheid van je Doopgenaden. Als Je maar kind van God bent. Als je maar hemelerfrecht hebt. Hij wist het zoo goed: Rampen zijn maar betrekkelUk. Ram pen kunnen Je dichter bij God brengen. Er Is maar een echte ramp: Geen kind van God zijn. Niet In Zijn genade zijn. Een koude, naakte, van God afgekeer de ziel hebben. En voor de rest. Ach. als Frans gedoopt was geweest, wel dan had die ontplof fing hem kunnen dooden. maar dan wist hij immers dat die dood de poort ls naar het eeuwige leven. En is dan zoo'n dood niet een goede vriend, een broer, een vre-1 desengel, een boodschapper van het blUe - Lezer, wat dunkt u van de wUsheld j van dien stillen Frans? Hoe beschouwt U de heerlijkheid van Uw Doopsel? En hoe beschouwt u de ongereptheid i we Victor Hugo heeft het eens zoo Soyons comme l'olseau. posé pour u En ons vertrouwen moet zijn gelijk dat van der. molaatsche en van den honderdman. Ook wij moeien zeggen: Als ge wtft. kunt ge mij genezen. En „met een enkel woord" krat ge mij helpen. Zal dan de verhooring Inderdaad ook volgen? Ongetwijfeld. Want het kan niet be staan, dat een oprecht gebed onverhoord blijft. Maar wat wel kan voorkomen, dat God ons vertrouwen op de proef stelt. Bn dan moet ons gebed een volhar dend gebed worden. En ook kan het gebeuren, dat ons ge bed ln anderen vorm verhooring vindt. Dat het gevraagde stoffelijk goed ons niet gewordt, maar dat we het hoogere en betere ontvangen, namelijk geeste lijk voordeel voor onze ziel: moed, oen de beproeving te verdragen, verdieping Daar ls maar een soort van gebed, dat geen verhoorlag vindt. Het Is het gebed, waaraan het ver trouwen op Gods macht en op Zijn liefde jegens ons ontbreekt. p frêles, <ui sent pioyer ia branche et gul c te pourtant Sachant. gu'U a des alles. Mogen wij ook zoo als Frans vogels veten te zijn, die op een wiegelend, te wak takje zitten, maar die toch nog blij- en zingen, omdat ze weten, dat ze gels hebben. De vleugels van het Doopsel, o vliegen ln de armen van God. Duivelen bestaan. Wie gelooft ln de godheid van Jesus Christus, moet ook aannemen, dat er duivelen bestaan. Herhaaldelijk immers sprak Jesus over de booze geesten, en Hij toonde Zijn vol strekte macht over de duivelen, door ze 'uit te drijven. Wie zegt niet aan het bestaan van dul- Velen te gelooven, omdat hij ze nooit ge- Hen heeft, verkoopt onwijze praat. Dul- jvelen zijn geesten. En geesten kunne mlet zien. Ook onze ziel kunnen we j 1 Ons geloof aan het bestaan va jdulvelen berust op de Goddelijke Open- ibaring. En dat geeft ons een zekerheid, die boven alle andere gaat. De duivelen nu bekoren ons. Ook dat leert de Goddelijke Openba ring. En Jesus wees daar bij herhaling Die bekoring kan rechts tree ksch zijn-, door inwerking op onze verbeelding. Ook- middellijk door menschen, die door den duivel zijn verleid. Hoe moeten we den duivel weerstaan? Door bezonnen en waakzaam V. leven. Sterk door ons geloof en door het ge bed. Eigenlijk behoeven we den duivel nle'. te vreezen. Want al li de duivel als wezen onze meerdere, door de genade zijn wij de sterkeren. Maar dan moeten we zorgen, dat we het genadeleven In ons bewa- öi daartoe dient het gebed. Ons vertrouwen op de kracht van het gebed moet vast zijn en onwankelbaar. Want God, die de bekoring toelaat, wil Wat een vertrouweni Bij allebei: bij den melaatscbe en bij B(j den eersten staat rast: Jesus. kan hem genezen, als Hij wil, En de tweede was overtuigd, dat Je sus niet eens behoefde te kom Miom aijti knecht te genezen! Eén enkel woord alleen zou volstaan. Belden werden verhoord. De eerste was een Israëliet, de andere een hei- Maar Hij «tocht, d l. Wat 1 ae npcuutu ----- i er toch In Frans omgaan? Zou nU portee van zijn nieuwe gelool b-grlj- e op Hem vol- Dtczelfde etsch slelt Jesus nog. Wat die twee vroegen, was van stof- felljken aard: lichamelijke genezing. Daaruit mogen we besluiten, dat ook wij mogen bidden om stoffelijke waar toe zal Hij ons verleencn, als we er om vragen. Bezonnen moet ons leven zijn. En daarom moeten we de onnoodlge geva ren vermijden. Velen belaas leven onbezonnen, bege ven zich roekeloos ln allerlei gevaren. Denk maar aan het wufte strandleven, aan de dancings, aan romans en Illus traties die op zondig genot zijn Inge steld. Geen wonder, dat zc bezwijken. Bezinnen moeten we ons ook over de personen of de families, waarmee we ge. regelde omgang hebben. Wie bezonnen en waakzaam leeft, en de geest van het gebed onderhoudt, zaï sterk staan ln en door het geloof, en den De Apostel Petrus .Weest bezonnen rel, uw vijand, zwerft rond als een brul lende leeuw, op zoek wlen hij zal vcrslin- ZELF-OPOFFERING. ikt aan Franschen. die ln bun particulier e uitreiking van den Prix de vertu Bij der Académie Fran- toespraak. waarin hij erop wees. dat de» prijs een erkenning bcteekende van verdiensten van geheel bijzonderen aard. Terwijl Iedere dichter en schrtlver bij het schrijven van een werk ln stute kan ho pen, dat hij een van de groote prijzen voor n Prix de rertu. n derecbeiding af. I 'ranes. die de prijswinn den door Informaties bij burgemeesters, pastoor*, notarissen, onderwijzers en andere persoonlijkheden ontdekt. Opvallend, maar meeste prljswtnna i diepgetoovige kallio- beleerde christelijk geloof den mcnsch nu nog tot. een heldhaftig leven In a stelt. Onder de prijswinnaars sljn I nisch ongeval belde armen v< daarop werd zijn vrouw tengevo dtphteriesickte aan beide arme juffrouw Gebteau verbrak toen ving. om zich geheel in diens van de» abooluut hulpdoo» n mogelijk opvoedt STEUNT HET GROOTE GEZIN. Als het een moeilijke t zou dat durven bestrijden een dubbel moeilijke v Ie openbare laaien het ze lnkoopen. velen zijn die dat niet .ltljd en graag rekening AJs er heratelhngoi moeten gevkuui woidcn aan uw hua of andere eigendommen, denkt ge dan het eerst, welk groot gezin ge daar mee het grootste plezier zoudt kunnen Als er schoenen Ie lappen ajn of kke- ren te herstellen... denkt dan aan de va ders van groote gealnnen. Als er MJ de schoonmaak van allerlei op- geitnmd wordt, denkt dan hij voorkeur aan de behoeftige groote gezinnen Als g. e gezinnen n verhoogde huia Kus' wl! die gezinnen tegemoet. Oude Volkswijsheid. Mlshooren verlet niet; Om Gode geven verarmt n! Kwaad goed verrijkt niet; Een leugenaar gedijt nle^ KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, 0E EEMBOOE" VAN 16 JUNI 1939 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGECR. 26 AMERSFOORT - TEL. 314 EPISTEL ES EVASGEUE. ine ZONDAG NA PINKSTEREN. ETISTEL. Zeer geMcfden vernedert a dfis onder Gods machtige hand, opdat Hij n te zijner tijd moge verheffen. Werpt op Hem al uw bekommernis, want HU draagt zorg voor U. Weerstaat hem, sterk door het ge loof I Denkt er aan, dat aan uw broe ders over de wereld verspreid, het lijden ls toegemeten ln dezelfde mate. De God van alle genode, die u ln Christus riep tot sljii eeuwige glorie. H|j sal u na kortstondig lijden o) richten en sterken, stevige* en beve Hem ls de kracht ln de eeuwen d EVANGELIE. Volgons don H. Lucas IS. 1—10. (n dien tijd kwamen de tollenaars Nadruk van de in dit blad voorkomende Kerkbertch- ten, ook in den vorm van uittreksels, is verboden. zondaars naar Hem toe, om Hem te Maar de Parizeen en schriftgeleerden mopperden en zelden Hij ontvangt zon daars, en eet met hen I Toen sprak Hij tot hen dsze gelijke nis Wie van u, die hondent schapen heeft, en er één verliest, laat niet de negen en negentig andere achter ln de woestijn, en gaat het verlorene toeken, totdat hij het terugvindt I En als hij het gevonden heeft, dan legt hij het verheugd op zijn schouders; en thuis gekomen roept hij zijn vrienden en buren bijeen, en zegt hun; verheugt u met mij, want lk heb mijn verloren schaap teruggevonden. Ik zeg u: Z66 zal er meer vreugde zijn bi den hemel over één zondaar die zich bekeert, dan over negen en negentig rechtvaardigen die geen bekeering be hoeven. Of welke vrouw, die tien drachmen bezit, en een drachmen verliest, steekt niet een lamp aan, veegt niet het huls, en zoekt niet zorgvuldig .totdat zij ae vindt En als zij ze gevonden heeft, dan roept ae vriendinnen en buren bijeen, en zegt: Verheugt u met mij. want Ik heb mijn verloren drachme gevonden. Zéé, zegt tk u, Is er vreugde Mj de engelen Gods over één zondaar, dl« zich PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catslaan no. 26b. i Woensdag a Pastoor: Deken P. J. M. Sandkuyl wcHjksmls. Postgiro no. 93297. Zaterdag vai Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 5 half 10 gezongen 1 it half 9 biechthooren ZONDAG de H. Missen om 7 uur. hl 9 en 10 uur de Hoogmis. 6 uur Lof rr Rozenh. Maandag: half 8, 8.10 en half 10 u vaart voor Cath... Maria Goes geb. Brc Om half 10 gezongen requiemmis. Uit de parochie-registers: a Maria Goes. geb. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVER1US Pastoor W. A. J. M Oostveen Zand no. 29 't Zand no. 31. Telefoon 730. Giro 116328. 1 de H.H. Missen om half 7, 8 uur. kwart over 9 de Hoogmis met Volkszang en te 10.45. Collecte voor de opleiding van onze toekomstige priesters aan onze belde Se minaries, welke collecte ten zeerste ln de milddadigheid der geloovigen wordt aanbevolen. Te 6 uur Lof met preek en de lebeden voor de Broederschap van den Zaligen Dood. Dinsdag wo'dt te 9 uur de H. Commu nie uitgereikt Te 9.30 gezongen H. Mis voor Bruid en Bruidegom (Snijders—van Looi. Te 7 uur Lof met Rozenhoedje. Ge bed en Lied ter eere van St. Franclscus Donderdag te 7 uur gez. H. Mis voor de overleden leden van de Broederschap van den Zaligen Dood. Vrijdagavond te 7 uur Lof met Rozen hoedje en Akte van Toewijding aan het H. Hart. Lied no. 53. Zaterdag te 9.30 uur gez. H. Mis voor Bruid en Bruidegom (StogerLoman). Van half 4 tot half 10 gelegenheid oin te biechten. Te 7 uur Lof met Rozenhoedje ter eere van O. L. Vrouwe Altljddurenden Bij stand. Lied no. 69. A.s. Zondag onder alle H. H. Missen predlcatle en collecte door den WelEw. Pater Peters, Augustijn uit Eindhoven, ten bate van de St. Vlncentlua-Vereenl- glng. Dien dag jaarvergadering van de Zelatrlcen van het Genootschap van het H. Hart, des mlddag9 te 3.30 uur, aan de Uit de parochie-registers: Het H. Doopsel hebben ontvangen: Hendrlca Gerarda. dochter van Jozef Ant Tommei en Gerrle Verhoef. Maria Cornelia Augustlna. dochter v. Mart. Corn. Venmans en Maria v. d. Velde. Bendricus Franclscus. zoon van Hen rietta Versnit en Joh.a Maria v. Schalk wijk. Voorzien van de H. H. Sacramenten der Stervenden. Hendrlca Puljk. In den Heer ontslapen. Grietje Sandbrlnk—v. d. Vlasakker. In den kerk. ondertrouw opgenomen' I: Evert Johannes Ant. Broeker en Geertrulda Wllhelmlna Imans. IllAlois Stoger en Gerarda Francisca Loman liet H. Sacrament des Huwelijks heb ben ontvangen: Henrlcus Josephus SnUder en Henrlca Cornelia Johanna v. Valkenhoef. Jacobus Martinus Joh. Mols en Maria Wllhelmlna ter Hoeven. Wouterus Theodorus Tynenberg en Maria Agatha Notcboom. PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Zaterdag van 4 tot 9 gelegenheid on| Dagelijks de H. Missen om 7 en 8 uur. Langegracht no. 36. Pastoor A. W. J. Spitzen. Langegracht no. 37 Telefoon 1450. ZONDAG H.H. Missen om 7 uur en half 9. Half 11 Hoogmis. 4 uur uitstelling van het Allerheiligste. 6 uur Lof. Deze week wordt de kerk schoongemaakt. Daarom slechts 2 H. Missen, om 7 en 8 uur. Geen congregatie en geen Lof. Dinsdag 8 uur gezongen St. Antonlus- Ujt de parochie-registers: Gedoopt: Adriana Maria Carolina, dochter van Bernardus van Boxtel en Jacqueline Louer. Hendrikus Andries, zoon van Andries Buijs en Gerarda van der Heijden. Overleden: Nlcolaas van den Berg. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat no. 41 Pastoor: J. H. Hooyman. Matthias Wltboosstraat no. 34 Teleloon 1158. Giro no. 84824 ZONDAG de H.H. Missen om 7 uur ei half 9, 10 uur de Hoogmis. Te 6 u. Lof. Dinsdag om half 8 geen H. Mis. Donderdag om 9 uur geen H. Mis. on half 10 gezongen huwelijksmis voor J Beckers en G. Teters. Vrijdag om 7 uur Lot ter eere van he H. Hart. Zaterdag om half 12 voorbereldini oor de kinderen van het derde leerjaai Van 4 tot 9 uur gelegenheid om te biech- Dagelljks de H.H. Missen om 7, half 8, Uit de parochie-registers: Oveeleden: wed. Maria E Ondertrouwd: Wilhelmus Johannei Nicojaas Pullens en Johanna Mathilda Franken. HOOGLAND ZONDAG. 8 uur Vroegmis half 10 de Kin dermis. Half 11 Hoogmis. 5 uur Catechismus 8 uur Lof met Rozenhoedje. In belde H. Mis- sei^Coll. voor de Stud. Jeugd van belde Se- Maandag. 1ste R. Mis op Leo's Oord. Kwart, voor S le R Mis. Half 10 en hall 11 Catechismus op de scholen. ACHTEVELD Donderdag. 8 uur 1st» Mis. kwart vo< 2e H. Mis. H- de scholen. n half 11 Catechismus HOOCLANDERVEEN PAROCHIE ST. JOZEF, Pastoor HENDRIKS. Burgemeester van Tuylslraat. le H.H. Mutsen collect. Vrijdag voor at na de H. Mis komen bier ten de kinderen van de 4de en 5de klas De II 8, na het lof en om 8 e gerichl.POnder belde preekt worden Linnebank. Onder het I Rozenkrans worden o Half 8 uar H. Mis, kwart over 9 H Cjmm. Half 11 uur Hoogmis, 12 uur Catecl-jamus, 6 uur Zlelenboek -net Kruis weg. Vrijdag, hall 8 Lof. Zaterdag. Biechthooren van 5 tot 9 uur. Half 8 Lof met Rozenhoedje. LITURCISCHE KALENDER Zondag 18. Wit 3e Zondag na Pinksteren. Tijdeigen, Mis Resplce. 2e geb. H. Ephraém. 3e geb. Oct H. Hart. 4e H. Marcus enz. Credo. Pref. H. Hart. Vespers van dezen Zondag. Maandag 19 Wit. H. Juliana. 2e geb. Oct. H, Hart. 3e geb. H.H. Gervatlui enz. Credo. Vrijdag 26. Wit. Octaafdag H. Hart. Mis Cogitatlones. 2e geb. en laatste Evang. v.d. Vigll'e H. Joan, de Dooper, Credo, Pref. H. Hart Of Paars. Mis v.d. Vigilie, 2e geb. Oc taafdag H. Hart, 3e geb. Z. Jos Ca- fasso). Zaterdag 24. Wit. H. Johannes de Doo per (St Jan) met Octaaf; ln alle 8t. Jan's kerken gedurende het octaaf Credo; gewone Prefatie.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 3