SIGNALS?! HET GEHEIM VAN DEN VREDE UIT HET BOEK DER SPREUKEN. AAN ALLEN TOE GEMETEN. •Denkt er aan .dat aan uw broeders, over dc wereld verspreid, het lijden Is toegemeten ln dezelfde mate." (1 Petr. 5. 8.) En tevoren (4, 18) schreef Petros: „Geliefden, staat niet verbaasd over den brand der beproeving, die bij u uitslaat alsof u Iets vreemds overkwam." Dat mag u niet bevreemden. Want ge moet toch deel hebben aan het lijden van Christus? ..Allen zullen vervolgd worden, ole ln Christus Jezus godvruchtig willen leven" (2 Tim. 3 1" ..Verheugt u veeleer, deel hebt aan het lijden van Christus'. opdat ge ook blijde moogt Juichen, als Zijn glorie verschijnt". (1 Petr. 4 13.) „Zalig zljt ge. zoo ge om Christus naam aad ondergaat: want dan rust op u Geest der glorie, de Geest van God 14.) „Lijdt ge als Christen, schaam u dan niet. doch verheerlijk God om dien Blijf ln de beproeving uw ziel veilig ellen bij den getrouwen Schepper, door het goede te doen (vs 10.) „De God van alle genade, die u ln Christus riep tot zijn eeuwige glorie, lllj zal u. na kortstondig lijden, oprichten en jn. stevlgen en bevestigen. Hem Is de kracht In de eeuwc-n der ZOEKEN MET HEM. Jezus was gekomen om te zoeken wat verloren was. De hoovaardige Farizlebn begrepen lar niets van. Ze vonden dat het hee- lemaal niet te pos kwam. In drie parabels legt Josus voor alle tijden vast. dat het zoeken om afge- dwaalden op den weg van Gods liefde te neen daad ls. die Gods welge- ln hooge mate treft De parabel van het verdoolde schaap, van de kwijtgeraakte drachme en den verloren zoonzijn duizenden tot troost geweest die ln zich voelden opkomen hei het verloren geluk, naar den vrede God. En de liefde van Jcsus tot dc zondaars, die uit de parabels zoo hcerlllk spreekt, heeft alle eeuwen door de brave zielen wc konden kijken ln de gebeden- - in alle moeders, die volwassen dochters hebben, wat zouden we dan ln vele van die gebedenboeken een sterk bedulmde bladzij vinden met het gebed tot bekeering van een zoon of dochter! Hoeveel bekeerlingen hebben het me den H. Augustlnus moeten getuigen, dat hun mod er hen tweemaal het leven heeft geschonken, de tweede maal als terug- -rwovinene voor God? Hoeveel duizenden zielen, die van op- schte liefde tot God branden nebben dc wereld verlaten, om ln een klooster te bidden en te boeten tot bekc-rlng van ...vader of moeder, van een zuster of oer? Of tot bekeering van de alge dwaalden ln het algemeen? Zoeken met Jesus naar wat verloren ls. dat ls eigenlijk dep licht van alle Christenen. set Hem! Frankrijks religieuzen eischen hun recht. De Pranacha vereenlglng van oud-front ané ontving Ik een Uitgeverij „De Ko meet' drie boekjes te koop biedt over het soxucole leven, waarbij dan nog een boek werk gratis gestuurd wordt. De drie boekjes zijn eerste klasse prul laria en uit zedelijk oogpunt voor kntho- lekcn volstrekt af te wijzen. De gratis roman speculeert, onder het nom van een waarschuwing, op realls- Ische wijze op de lagere driften. Ik begrijp niet. dat de uitgave van alike boeken geduld wordt. genieten! Indien lk verzadigd was en rllk - dan aou U. o God. kunnen rei vragen: „Wie 1* de Beer? haar tijdschrift r aan minister-president Dalndier: ..Ministerpresident! u Is oen oud-fron strijder 1 Luister naar de stern der vroege frontstrijders die u vetklaren: Aan onberispelijke kameraden de gelijk heid van rechten weigeren om bun gods dienstige overtuiging, en hun de gelijkheid rijk werkelijk sterk te maken, van een land. zoo verklaart ligt niet alleen in z|ln militaire :ien der .-oheldlng onder de Pran WAARSCHUWING. BESTELT DIE BOEKJES NIET! Op welke wijze reclame er voor g Maar var Als ge niet wordt als kinderen Zult gij het Rijk der Hemelen niet binnen wal. bedoelt Jezus daarmede? Dat we derlljkc or m beminnelijk n rechte godsvrucht stoot niet af. maar aan. Oprechte nederigheid te waar- grcii comedte. Oprechte zed.gheld dwingt achting af. Oprechtheid en eenvoud maakt het kind e oprechte en renvoi en wezenlijk werden Weduwe van ex-President Coolidge wordt katholiek. Naar uit Washington verluidt. Is ,'e w r Intieme vrienden verklaarden, d Dank zij den Heer. nc. en nooit v t onvriendelijkheden, oofdc 't lilden zeer: wonderen, dlc weliswaar niet zoo pom peus la als dc St. Servaasproccsslc, maar dlc toch een grootsche hulde beteekent aan den eucharlstlschen Christus en waardig haar plaats Inneemt ln dc rij der Maastrlchtsche processies. StaUg trok de stoet door dc oude straten van deze merkwaardige paro chie. waarvan enkele heel aardig vcr- KARUlN.AAf. VERDUIK OVER ln het Herderlijk schrijven bij ge! den Katholiekendag vo ln Frankrijk herinner Kardinaal Verdlcr aan •tfelt.dat er ov de geheele wereld 87 mlllloen radlotc stellen zijn. Frankrijk. het a schal op 20 mlllloen; ln Frankrijk zUn 4500 bioscopen en ongeveer 15 mll lloen regelmatige bioscoopbezoekers. „Dc macht van de radio en van de film li grooter dan dc macht van de pers, van de school en zelfs van onze kan- De Kardinaal besprak het werk van de Fransche Katholieke Bioscoop-Cen trale. maar hl) voegde eraan toe, dat al het werk van de Hiërarchie en van dc speciale apostelen op dit gebied vcr- geefsen zou zijn. als de geloovigen niet Tkcn. „De eerste plicht aldus Op de Markt werd de Zegen met het Allerheiligste gegeven. Onze vriend, die een behoorlijk, Katholiek ls, knielde bU dien ZeRen met belde knleEn op de straatsteenen neer tot lichte verbazing van vele amstaanders, die zich tevre den stelden met een embryonale buiging van één knie. althans met een zeer j Kardinaal schetsmatige aanduiding van een der- j worden, welk morei gelijke lichaamshouding Een IJsco-man- i nema en radio gesl> netje zette van verwondering zelfs de eraan denken, dat commerce stop. spanning de ziel v WD wandeldon naar huls en bespra- loopt. Al het were, dat gc« ken het probleem, of de schoone pro-J geweten van hel kind te cessies, die wij ln Limburg kennen en j het ln een goede richting die de ..Hollander" mist. door ons wel ln één oogenbllk vernietigd worden Immer naar haar waarde "n diepgang Om de geloovigen hieraan te herinnc- gesehat worden. ren. zal Ieder Jaar een diocesane dag Onze weetgierige kennis stelde ons j voor FUm en Radio gehouden worden, vragen. PORNOGRAFIE IN DE VEREEN1GDE STATEN 1 kind t". zoo Informeerde deze LIev Heer plaats kreeg toebedeeld voc altaar? Als de Zegen cms worden vanaf hel fraaie b dat niet veel waardiger ei WIJ n estcn eerlijk b Onze gedachte ons zeer orlglnt „En hoe komt 't". zoo vroeg onze ken nis verder, „dat vele van dc menschen langs den weg enkel maar profane nieuwsgierigheid tooncn en niet do minste religieuze aandacht? ZUn die menschen dan niet alle Katholiek?" Op dc lautslc vraag antwoordden wU. t die dig blijven. En toen w alle n wU maar wfit blij, dal deze vriend niet de St. Servaasprocessle had meegemaakt: hij zou zonder twijfel dien hU de houding nad waargenomen van sommigen, dlc tilt hoofde van hun autoriteit aan deze processie deelna- bond tegen pomogrollc [de Staten, die door de bisschoppen werd opge richt en wordt geleld door de groole or ganisatie „National Catholic Welfare Conierence" heeft reeds uitmuntend werk verricht en ln enkele maanden tastbare resultaten bereikt. Twaalf lUdschrlfton hebben wegens pornografie hun verschijnen moeten staken. terwUl de eigenaars van vUf rijdschriften hebben verklaard voortaan een strengere keuring toe te passen een strengere Keu- De gedacl ring lUkt on ganscher ha aan de uitgevers van landsche wcrkbluadjt tijdperk van de UcderlUkc gedachte, die wij van sommige Ncdor- onlangs te Edinburgh t e H. Congregatie der Rl- e zaligverklaring is onder voorzitterschap van den aarts bisschop Mgr. MacDonald. De vele ver zoekschriften om de zaligverklaring te bespoedigen, die uit verschillende deelcn van de wereld zijn ontvangen, werden reeds bU de H. Congregatie Ingediend Onder deze bevindt zich ook een, af komstig van het klooster zelf, waar Margaret eens ingetreden is. Nu het proces zeer gunstig verloopt, hcert het Comité maatregelen getroffen voor verdere bekendmaking van voornaamste levensfeiten en meest fende bUzonderhcden van de Dienaresse Gods. Het heilig fabrieksmeisje Margaret Sinclair moge vanuit den hemel haar m, dc talrijke meisjes, fabrieken aan zoo grootc r haar deugd zUn blootge- Hct godloozcnblad „Bezboznlk" pu )U- cert een aantal raadgevingen aan de godloozcn-propagnndlsten over de wijze, waarop de godsdienst moet worden uit geroeid. Het blad wUst erop. dat men niet moet doorgaan met de pogingen, om den strijd tegen godsdienstige „voor- oordeelen" te voeren met administratie ve maatregelen, zoonis b.v het sluiten van kerken, syn-.gogen cn bedehulzer Het blad schrijft: „De overwinning de godsdienstige gevoelens kan slechts op den lansen duur bereikt wor daar zUn tientallen jaren mee gemoeid om een duldelUke voorlichting te i dc Deze tactiek i Dc strUd met school elscht tai lover bUgeloovlge scho- taakt slechts vijanden, de bUgeloovtgen ln dc t van opvoedkundigen." Eind Juli zal veren Jubileum clgonlUkc inheemscht volklng lulsterrl'k gei Het missiewerk ln i werd ln 1914 begonne Vanuit Djokja werd spoedig uitgebreid te dc omgeving: Kluten In den loop der 25 Jaren were van Katholieke scholen en Kat Inrichtingen cstlcht. Na de 2e klasse scholen, kwal: Hol! Int. en de Schttkclscholcntl Djokjakarta bet zll- isle onder de Javaansche be- Vorstenlanden Ie mlssloneerlng Qandjoerna en Solo en Djokja tarvan. De duizenden gebouwen, joowel t en Solo als ln de os misslc-ucMe rcsultet bekeeringen. Verme richting van ziekenhuizen. De pators Jezuïeten werden in hun werk bUgestaan door de OnderwtJszus- tcrs-Franclscanesson van Heythulzen, door de ziekenzusters van den H. Cero- Iul Borromeus van Maastricht en door OndcrwUsbroeders van de Congraga- van de Onbevlekte Ontvangenis van 5r werden Marla-aongregatles ln bet en geroepen. De sociale oi. politieke vcreenlgingen kwamen In den loop van deze periode tot stand; ook de Katholle- organisatie van de Javaansche vrou- en en de Javaansche Jeugd werd ter Van de organen van dc Kathol'oke Javaansche pers noemen wl) de „Bwara Tama": de „Soeara Kalhollk" en de .Trioedaja". Ook werd te Djokja een openbare lees- val ingericht, „Pantl Poes la ka" ge- taamd. waar de Javanen over een achat 'an Katholieke lectuur bcscnlkken. Dc CanlslusdrukkcrtJ. die beheerd wordt door de Broeders van Maastricht, (oneens een missie-Instelling van Ie betcekenls. CTIE VOOR DE GOEDE PERS den afgeloopcn winter werd in Llmburgsche parochies hard ge- t vóór de goede en tegen de ver keerde pers.. Dat gebeurde meestal <n stilte: dit ls trouwers ook beter dan hel oprichten van grootc comlté's, ie na hun luidruchtige geboorte niets Nu valt hel op. dat bU één cntegorle »n menschen het succes ook van in- inse actie minimaal ls te noemen: dat zUn de lezers van ..De Courant Het leuws van den Dag". Die lieden schUnen zóó verlekkerd op pikante lekkernij r soUedc spUs. waara behoefte hebben. iekostje. dat ze t willen rullen v De talrUkc Katholiek is op hun d dezelfde- m van dit blad het seheldliiRS vermogen r vergiftigt? Nu de mcnschheld z it dc vi ,t goed u ocfl ln zijn rild aan de Zij nen herhaaldelijk den vrede gewenscht HU heeft gezegd. i'..t HU hun den vrede gaf. zijn vrede. En HIJ zei crbU: lk geef dien vrede aan u. niet zonttls de wereld hem geeft. Daar schijnt althans volgens Christus* IdeeBn. met den vrede van de wereld niet alles ln orde te zUn. HIJ geelt Als Ik nu di' Idee van vrede uit elkaar haal. dan Is het op de eerste plains dul delljk, dal die vrede zoo'n groot-goed Ls. en op de tweede plaats ls het ook dui- dclUk. waarom men" tegenwoordig zoo Vrede ls rust. En rost ls welvaart rust ls alleen maar mogelijk, waar Is. En orde ls alleen maar mogelijk, t 'n veelheid van dingen door een i ;ot een ecnlicld Is gebracht en w Wanneer In een tnotisch een z,ul verhouding ls ln zUn lichaam, dan b ntviiAch gezond, dan voelt dlc mei Jch lichamelijk goed. <1 eggen, dut er ..vrede" li Vordt op eon o 1 zijn die z gestoord, dun la liet gedut act dien vrede.-Dan inuakt die tnenst en „crisis" door. Wanneer er In een menach een zuivere erhottdlng la tim-olicn ZJJn Ui-Imam ln dien mcnscli. Juist omdat de two deelcn van dien menseh tot een goed eenheid verbonden «Un. Die mensclt 1 dan ook „tevreden". Wanneer ln een samenleving de vet houdingen tuaschen de verachtUrndi leden van die samenleving zuiver zUn tellen, i deti 1 dat de mcnscli laten lelden door dat begrip .In orde" en wat ..nlcl-ln-orde' Huur kan dus nooit blUvendc vrede en rusl zUn, waar mensriten het gewe ten opzU zetten. Daar kun nooit blUven- God. t i voor het verlies van don t de wereld we-t, dat hel weten en hel collectieve ge Jkeren uitgeschakeld zUn er note Ordenaar opzij la gezet menschheid onbewust, aan i grondslag meer voor rust s ln een bibliotheek dc boe- bibliotheek wc# dan la binnen t den kortst mogclUken tud een jan-boel. Dc vrede van deze wereld wordt mo- men'cel nog kunstmatig overeind ge houden door wat dc kranten noemen ..'t gezond verstand". Want wie wil oor- Bovendien wordt dlc vrede bewaard door oen soon weegschaal-pollriek van macht Muur als dlc weegschaal vandaag of morgen nu 'ns overslaat! En als dat „gezond verstand" vandnng of morgen nu 'ns zoek rankt! Zoolang do vrede geen ander fundament heeft dan macht en

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4