De Eembode
F. A. T U L P
/•te JAARGANG NUMMER 15
ik.rt.lUk, bUUw», f pw1
Mn». r~Ji?bonnem,ml«n P- week.
Postcheque- i
n„__ nv ie. te.
Uitgave N.V. Uitgeven MIJ. Neer Un dl».
WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
VRIJDAG 7 JU Cl 1939
CHRISTENEN ONDER ELKAAR
DE WAARHEID IS HARD, -
VELEN SCHIETEN
TE KORT...
n Heer Uw God bt
EN wie Is mijn minste? Alleen mijn
naaste familie, mUn vrienden en
kennissen, mijn geloofsgenooten, mijn
ras- of landgenooten?
Jezus sprak: „Eens reisde een r
Jeruzalem naar Jericho, en viel
den van roovers: ze schudden hem uit.
verwondden hem vreeselljk en lieten
hem half dood achter. Toevallig kwam
een priester dien weg langs; hij zag h(
en ging voorbij. Ook een Leviet kwam
langs; hij zag hem en ging; voorbij.
tyaar ook een Samaritaan die op reis
was kwam voorbij; hij zag hem, kreeg
medelijden. HIJ ging er naar toe. v
bond zijn wonden en goot er olie
wijn jp, dan hief hU hem op zUn eigen
lastdier, bracht hem naar een herberg
en zorgde voor hem.
Den volgenden dag nam hij twee
er, de tijden zijn slecht. Maar de
tUden In Christus' tijd waren geker niet
Toen was het toch de tijd van
n en slaven, van enkele machtigen
in de massa rechtloozen. En toch
zegevierde het Chrlstendoml
Maar alleen door de algemeene echt
broederlijke liefde.
Dat was het beslissende, dat allen één
aren ln de liefde.
Een van belden.' We richten opnieuw
de echt christelijke broederschap op.
Of we sullen snel terngslnken ln de
barbaarschheld van voor het Chris
tendom.
Of de sociale revolutie van de liefde
of de sociale revolutie van den haat.
De beslissing valt binnenkort!
mijn terug-
En dc wetgeleerden antwoordden: HU.
die hem barmhartigheid bewees.
Toen zolde Jezus: Ga en doe gU
KLAAR en duidelijk Is het dus,
de liefde tot den naaste allen
vat, ook hen. die geen geloofsgenooten
zijn. geen rasgenooten, maar zelfs vUan-
dlg tegenover ons staan.
Ieder mensch ls onze evennaaste, om-
dat wij als menschen allen broeders zUn.
Dat is het christelijk begrip van de broe
derschap.
Allen zijn we op weg naar het Vader
huis als broeders. Of we nu rijk zUn en
minder vermogend, begaafd of minder
begaafd.
In Jezus zUn we allen één: ledematen
van hetzelfde lichaam, van het mystie
ke lichaam van Christus; wij de ledema
ten. HU het hoofd.
Op deze fundamenteele waarheid en
werkelUkheid rust onwrikbaar de chris-
telijkc broederschap.
Voor dc levenseenheid, voor die saam-
hoorlgheld van alle leden ln hot ééne
mystieke lichaam, gaf Jezus zUn catege-
risch gebod op den vooravond van
ZUn lUden, als laatste wilsuiting. „Dit is
MUn gebod, bemint elkander gelUk lk U
heb lief gehad," (Jo. 15. 12).
Alle eeuwen door moet Juist die liefde
kenmerkend blUven voor ZUn volgelin
gen: Daar aan zullen allen erkennen, dat
gij Mijn volgelingen zljt... dat ge elkaar
lief hebt!"
Dat en niets anders ls de leer van
Christus over de broederschap.
H
het nu In werkelUkheid
ChrlstelUke broederschap?
hard de waarheid te moe
ten schrUven: veel duizenden Christe
nen schieten te kort in de beoefening
van de christelUke broederschap.
Wat 'n haat cn nijd ook onder de
christenen!
Wat 'n hatelijke scherpe spot in de
polemiek onder geloofsgenooten, Wat
genstanders! Wat 'n miskenning
den goeden wil en het wezenlijk goede
In anderen!
Wat 'n ergernis in onze christelijke
samenleving door de schandelUkste
genotzucht, door verderfelijke lectuur
en reclame. Dat is toch rechtstreeks
In strijd met de liefde, die ons ge
biedt te zorgen voor het ecuwig geluk
En op sociaal gebied. Wat 'n uitbuiting
van de zwakkeren door schandelUk
lage week- en maandsalarissen. Wat 'n
naaste gelegenheid tot zonden op kan-
toren en fabrieken en ateliers!
Duizenden trekken zich geen zier aar
van het liefdegebod van Jezus, ook
niet van het gebod der rechtvaardig -
heid, En de cnceclieken van de Pau
sen. de brieven der Bisschoppen lezen
ze niet eens!
De sociale revolutie, die alles kort
Hein wil beuken, is alleen mogeiUic,
oaidut de christelijke broederschap
hit sociale leven is uitgebannen.
Redding ls alleen nog mogelUk als
chllstenen elndelUk eelns ernst maken
met het grootste gebod der christelijke
naastenliefde.
Wat is de Bijbel
DB BIJBEL ALLEEN BRON DER
OPENBARING?
Onder „de Bijtel" verstaan we dc hei
lige boeken, die onder Ingeving van den
Heiligen Geest geschreven zijn.
We onderscheiden ze ln boeken van
het Oud-Testament en boeken van het
Nleuw-Testament.
Over de boeken van het Oud-Testa
ment verklaarde de apostel Faulus: Dc
heel Schrift ls door God Ingegeven (2.
Ttm. 3, 16)En hen Concilie van Floren
ce 11441) verklaart; De heUige Room-
sche Kerk belUdt, dat één en dezelfde
God de auteur Is zoowel van het Oude
als van Nieuwe Testament, omdat ondo
Ingeving van den Heiligen Geest de hei
ligen van belde Testamenten gesproken
Wat beteekent; geschreven onder
geving van den Heiligen Geest?
Het beteekent, dat God den gewijden
schrijver opwekt tot schrUven. hem daar
toe beweegt en hem daortdj bijstaat,
opwekken, bewegen en bijstaan heeft
gevolg, flat de gewUde schrijver goed
begrijpt, goed wil schrUven en feitelijk
goed schrijft, wat God wil, dat geachrc-
elke boeken tot den
Bijbel behooren?
or het geeag van de
Kerk. Het ts evenwel niet de Kerk, die
aan die boeken het geïnspireerd "-zUn
(Ingegeven-zUn) verleent. Ze leert, krach
tens het haar door Christus verleende
gezag, alleen welke boeken het zijn, die
God. het gezag van de goddelUke
Ingeving ontvingen.
practlsche zekere ken
merk voor dc goddelUke Ingeving ls dus:
de kerkelUke overlevering, bevestigd door
het kerkelUk gezag,
En aan datzelfde gezag komt het toe.
de zin van de H. Schrift officieel en
authentiek te verklaren.
Is alleen de Bijbel bron vaji goddelijke
Openbaring?
Neen! De goddelijke Openbaring ls tot
ons gekomen langs een tweevoudige
Overlevering. 21c ts ons overgeleverd
dooi mondelinge prediking en door
schrlftolUke mededeeltag.
Taak van de Kerk ls het geweest, en
blijft het. om belde overleveringen onge
schonden te bewaren.
We aanvaarden den Bijbel geheel als
bron van goddelUke Openbaring, maar
dat dc BUbel alleen en
t Ver-
VIJ/honderd Belgische oud-mtlltaircn, dl* destijds In Nederland geïnterneerd
waren, hebben Zondag een bezoek gebracht aan Soeiterberg en Amers/oort,
waar z(J bij het ..Belgen-monument" twee gesmeed ijzeren herlnnerlngs-
takken hebben neergelegd,
BELGISCHE DANK
BAARHEID
Zondagmiddag ongeveer half een hebben
leden van het Verbond van Belgische ln Ne
derland geïnterneerde militairen, die een be
zoek aan ons land br»ogcn, bloemen gelegd
op het grof von de Bt .-lschc soldatcnop het
kerhof te Sooeterberg
Na afloop hiervan hebben zij zich naar
Amersfoort begeven. Daar hnd aan 'l Bel
gisch Monument een plechtigheid plaats.
P. VBn Rooljen,
Door een deputatie werdin twee geameed
IJzeren palmen neergelegd aan den voet. van
het Monument ter nagedachtenis aan de Bel-
Vluchtellngcn die In de oorlogsjaren
1918 het loven lieten ln Holland en
tevens als blijk van erkentelijkheid voor dc
genoten gastvrijheid lu Amersfoort. Dc heer
Rand, die destijds burgemeester was van
8t. Elisabeth's dorp, ren Belgische gemeente
Amcrsfoortsch grondgebied, woonde ae
bU,
De heer A. Suru Presld
burgemeester, waarin hij den dank tot uit
drukking bracht voor al hetgeen Amers
foort heeft gedaan voor de Belgische vluch
telingen.
Spr. dankte den burgemeester persoonlUk
en merkte op dat het gchoole Belgische Volk
hel nimmer zal vergeten. Men heeft be»lot»n
leder Jaar -n dergell,":cn herdenkingstocht
te organlscercn. Dc heer Buru dankte nog
Maloor Schlllemans van het lie Reg. Inf.
te Nijmegen, die zich dosüjds bijzonder ver
dienstelijk heeft gemaakt en Dr. v. d. Hoeve
gomeentegenceaheer
Koning Leo
pold, die een tweetal plaquettes heeft
onthullen. Tenslotte merkte de burge
ter op dat Amersfoort ln do oorlogsjaren
zuiver een daa I van menschenpllcht
vervuld, en Inden noodlg. hetzelfde
De plechtigheid werd besloten
signaal te volde geblnzon door t
blazer Dcemel. die tijdens den oorlog
Amersfoort de overgave van Antwerpen h
geblazen.
PATER H. J. FIJNENBERG O.S.CR.
De Engel sche kardinaal
Newman.
maar eenvoudig allen godsdienst wil
de bestrijden: zij wilde Iedere bovennatuur
lijke waarheid cn den persoonlijken, boven-
ereldlljken. den „waren en levenden God"
zoonls dc Kerk zegt) loochenen.
Kardinaal Newman schreef op 6 Januari
van overlutgd, dat wij een tijd lag emoe.
doordringen cn zich tot een hoogte zul
verheffen, dat alleen nog de toppen
der bergen als eenaune eilanden temidden
Openbaring.
Dc Kerk was al gevestigd ln de meeste
landen van Kleln-Azlë, Griekenland en
het Romelnsche Rijk, voordat de Bijbel
ln zijn geheel geschreven was. Het geloot
ls daarom oorspronkelijk en hoofdzake-
UJk uit. de prediking tRom. 10. 17).
Paulus verwijst naar de belde.
bronnen, als hU schrijft: Zoo dan. broe
ders, staat vast. en houdt u aan de over
leveringen, die gU geleerd hebt, hetzU
door ons woord, hetzij door onzen zend
brief. (Thess. 3, 2. 15).
Maar gesteld nu eens ,dat de Bijbel de
eenlge bron zijn zou, om te leeren, wat
God ons geopenbaard heeft, dan zou
toch altlld nog het bindend leergezag
van de Kerk noodig zUn, om vast te
stellen, welke boeken Inderdaad geïnspi
reerd (door God Ingegeven) zUn, en ook
om den julsten zin vast te stoUen van
hetgeen de boeken meedeelen.
Want uit zichzelf kunnen die boeken
hun geïnspireerd karakter niet bewijzen.
En dat men zonder bindend leergezag
tot een tegenstrijdige uitleg komt van
dezelfde tekstwoorden, heeft het Protes
tantisme toch wel overduidelijk getoond.
Toch ls het uitgesloten, dat de. Hei
lige Geest. In denzelfden tekst tegen
strijdigheden zoiu willen leerenl
Daarom Is bindend leergezag noodig.
Laten we God danken, die door de In
stelling van het bindend leergezag het
mogelijk gemaakt heert. dat we de hel-
Itge boeken ais werkelijk geïnspireerde
booken kennen, en dat wij zonder dwa
lingen ook den Julsten zin daarvan kun
nen kennen. En laten we van de H.
Schriftuur een veelvuldig en nuttig ge
brul* maken.
Op Zondag 30 Jilll a.s hoopt de Welcerw.
Paler H. J. Fijnenburg O.S. Cr. uit Amers
foort, in hét „Albertinum" te Nijmegen uit
de handen van Z. H. Exc. Mgr. A. F. Die
pen, Bisschop van 's-Hertogcnbosch, de H.
Priesterwijding te ontvangen Zijn plechtige
H. Mis znl de Pater opdragen op Zon
de Langc-
dug 3(
Het.aanschijn der
aarde vernieuwen
Dat heeft het Christen iom gedaan, en
zonder ophouden blijft het werken aan
de altijd noodige vrn.euwlng.
Strijd blijft er tussehen de duisternis
en het licht, tussehen de zonde en de
deugd, tussehen de wereld en het chrls-
altijd lichtbren
gend. bederfwerend.
Dc wereld ls altijd duisternis en be-
wereld terrein.
Als dc christenen moedig getuigen
wijkt de duisternis en het bederf.
D&t is de geschiedenis van negentien
WU leven ln een tUd van oplevend
christendom.
Zeker. dat beteekent strijd I En bij
dien strijd vallen er offers ten prooi
aan do wereld. Maar die strijd
altijd overwinning voor
die strijden ln de kracht van den Heili
gen Geest.
De overwinning ls alleen aan de we
reld. als wij de wereld laten begaan.
Dat ls verraad Jegens Christus!
KANTOORBOIKNtNDIL
LANGESTRA AT ÓS
Van is Juli af
TELEFOON 4626
Aan de zon.
Zijn hofginn. UJn huls. tl|n knaper
ZUn heerlijk slot.
Zoo kan men mui uw praatoderade
O. ioone. u«' edelen Ridder roden,
Waar de armoede door de
straten schrijdt
Ook nu nog
•er dan bij de
iu nog geldt Zijn
denden en vervolgden D»»r. waar de ar
moede door de «ttwOen schrijdt, waar de af-
onterfd cn geknecht
•lijkheld geworden. Het o»
hccle wereld cn schljr
kracht overal door u
hart, em, die de i
i den nood hm. harde Ju»
van gemtdoodenden foUwksmbeld dngettgu.
dragen, met hen de
UW ZOONTJE
Neem mU rJst kwalijk, dat ik mU op
sie wijze tot U wénd, Ik weet Ow adres
let. lk ken Uw naam nlot, Ja lk heb O
jg nooit geilen Het sou mogelijk kun-
m zijn. dat op deze wtlzr U toch onder
de oogen «al komen wat lk U wllda toe
rt aarom dog lk hét maar
Wel. Mavrouw. laat lk V dan oven
lastig vallen met een geer particuliere
aangelegenheid. Ik héb één neef. HU la
ten. U had 'm «cn Jaar of zeve/i
geleden moeten kannen. 'n aardig, pit
tig kereltje, met donkere kUkerg, preclea
uw aoonl Maar kom, laat lk ma niet
het verleden verdiepen, hU I» se
dert enkele weken In militairen dlcnit.
dichtbij, op Soesterberg.
Deze week kreeg Ik heseek van hem.
Hl) vertelde me al hetgeen voor hem
was, en natuurlijk zijn eerste sol-
daten..avonturen". HU moest nog wat
inen aan de discipline en aan het
dat hU moet doen maar dat zUn
superieuren wel voor hem sullen den-
Tussehen haakje». hU li altUd een
nogal zelfstandige geest geweest en dua
Maar er wna nög iets dat hem niet
meeviel. Met een vriend (ook militair)
e hl) een wandelingetje en toen
sag hli U U had Uw zoontje aan Uw
en het kcreltjo keek naar du sol
daten ej) zei ae wuivend goedendag. MUn
m g'n vriend groetten het ventje
terug, ze vonden het ten alleraardigst
kereltje.
n heeft U Uw zoontje een standi*
gegeven, dat hU rich niet. met „die sol-
iten" moest bemoeien en dat hU maar
m andertn kant op moest kllkwi.
Dat heelt m'n neef erg gegrleTd, het
os of U hem door t'n militair uniform
it een minderwaardige stempelde.
Maar, geachte Mevrouw, dut leuke
zoontje van U zal tok eens negentien
Jaar worden. En dan ls het niet onmo
gelijk. neer, het Is
achUnlUk. dat ook hU
form moei dragen.
Wat sou U er dan van «egge: Me
vrouw. als Uw Jongen eens hcMsUde
verhaal kwam doen dat mUn neet md
Zou U dan niet wenuchen. dat die be
wuste moeder eens wat dieper door
dacht? Dat ze haar kind (eren) een be
tere opvoeding gaf door niet den mede
mensen al draagt hU dan ook een
uniform onmiddellijk tot een minder
waardige te stempelen?
Mevrouw, doe mU het genoegen en
denk een» even na over hetgoen Ik U
hier schreef. U doet «r Uw kind een
weldaad mee.
Hoogachtend.
LOUPE.
OORDEN KANTONRECHTER
Nog geen poging tot doodslag
Toen er bij een vorige zitting
het ccn „verzet-zaak" zou worden.
Van B. had op den Hessenweg onder
StoutenInirg (dc weg mei 54 tochten) met
een vnrtje van ongeveer 70 K.M. gereden,
terwijl z'n auto ntct verlicht was, Toen
rijksveldwachters hem wilden aanhouden
en met 100de lichten zwaaiden, waa hij
doorgereden, zoodat de politiemannen snel
moesten wegvluchten om niet onder dc wie
len te komen. Het vonnis luidde 20 gulden
of 10 dagen voor het ontbreken van de ver
lichting en f 100,- or 40 dagen en tevens
onthouding van de bevoegdheid om met
een motorrijtuig te rijden gedurende een
Het was een allermerkwaardigst „verzet"
dat verdachte nu voerd. HU erkende alles
grif, maar hU erkende tevens, dat hij er
erg veel spijt van had.
„Het ls een zeer ernstig feit, eigenlijk po
ging lot doodslag, al staat dit niet in de
ten laste legging." zei dc Ambtenaar, inr.
v. d. Roemer.
Mr, v. d, Mark, de verdediger, gat ook al
toe dat do feiten ernstig zijn, HIJ baseerde
zijn pleidooi echter op dc omstandigheden
waaronder het vergrijp geschiedde, Er zou
den geen ongelukken zijn gebeurd, omdat
do verdachte een bekwaam rijder is,
Een boete van 100 gulden zou te aanvaar
den zijn, als verdachte meer verdiende. Zijn
Inkomen bedraagt echter slechts t 18.—
f 20,— per week. Principale hechtenis
de getuige, rljkspolitiemi
t, dat hij een speciaal v<
Officier VBn Justitie had
In verband met het
stoppen op bevel.
„Maar dan moogt u dit punt bij de
nrdeellng hier niet ln acnmerklng nem
■i de pleiter.
Dc Ambtenaar, die vtor het pleidooi
f 10 dagen had geflacht voor het. rilden
inder licht en 14 dogen principale
•nis met de ontzegging gedurende eei
cn motorrijtuig te besturen, vrotg thans
ltstel tot na dc behandeling voor dc
ank.
Da kant
zijn heel leven een blnom zou geven. En
intrekking van hel rijbewijs zou verd, broo-
deloos maken, omdat hij Juist per auto
moet reizen om zijn wagens te verhandelen,
De pleiter legde bovendien nog
attesten van vroegere werkgevers over om te
e wel li
n behoorlijk burger v
Een zware boete
Men weet het nu eenmaal, wat de een
mag. mng de ander niet. Een menschelljk
wezen mag valsehe oorrlngetjM dragen,
mnnr biggetje» die met valache oormerken
rondwandelen kunnen aanleiding worden tot
moeilijkheden.
Zekere v. d. O., die een heel «tel v»n der
gelijke biggen had rondtoopen. ondervond
dat, HIJ werd veroordeeld lot f 500.— of 3
maanden en verbeurdverklaring van zijn
biggen. Vorige weck werd u-gen hem ge
ducht f 800.— of 4 maanden en verbeurd
verklaring.
licht aangelokt door een vriendelijke zomer
zon, misschien ook om andera redenén. kon*
hl) zich een weg door het woud, te bereiken
vla de B. W -bum. Link» van den oafaltweg
prijken daar echter borden dia aanwijzen
dat men verplicht la het. fietspad te hou
den. Had de Jongeling slechts oog voor ai.-
dle michter-kaele palen? HIJ reed tcnmlrutn
op het verboden gedeelte lot de aterko arm
hem tegei .hield cn bekeurde.
De Jongeling verklaarde dat die wegbepa-
ling daar „onitn" wn» cn hij deelde den
kantonrechter mee. dat hl) toch braaf recht»
had gehouden al lag het fletipad Unka i
„Hop nou maar op." zei de kantonrech
ter en hij veroordeelde tot f I.— of t dag.
Een kwartier later verscheen dezelfde Jon
geling opnieuw,
,Zoo, Is u daar weer." begon de kanton
rechter, „en nu betreft het 't rijden op een
motorfiets zonder rijbewijs. U gaal dua al
Er hierop volgde het aangrijpend relaas
in vriendentrouw en principe» De vriend
in verdachte zou zich per motorrijwiel ln
Hlllegom gaan vermeien, toen hij heisas voor
vertrek een kabeltje stuk trok. Terwijl
•lend even het hul» binnenging, zou ver
dachte het motorrllwlel naar »en reparateur
trapa [nplaats van dezen OB te bellen om
op te halen, ging hij er aelt op kitten en
de bergaf herstcUerwaarta, Zoover kwam
hij niet. Op 800 Meter van huia liep hij weer
de armen van de politie,,..
„Mijn vrienden laat ik niet In den steek."
i verdachte, „dat la tegen mUn prinetpe."
„Heel goed. Ala ze In hel water springen
oet u se zeker redden." ge
We kregen een Baamache Jongeling voor
't hekje, die In Amersfoort de Handelsschool
bezoekt en gewoon ls langa de Phoenlxbrou-
werij per liet» huiswaarts te keeren. Wcl-
„Dnt
Doch litj scheen evenmin te kunnen mo
torrijden als zwemmen, want hij had ge
poogd een examen af te leggen om een rl).
bewijs te bemacntigcn. „maar" too verhaald*
B. „lk ben grzakt. Wel slaagde lk voor het
rljden-an-aich, mmrr tk zakte voor de theorie.
Voor de verkeersborden
Dal konden wc ona Indenken, gehoord da
verhandeling van verdachle's eerste wak.
Dc veroordeellns werd f 3 of 1 dag.
(W