Passieve godsdienstigheid Een Parachuteavontuur I ONS VERHAAL I Nooit van inijn leven zou ik hel weer doen. sprak hij, pein zend in het vuui starende. Het heeft me te ve.cl aangegrepen. En langzaam bracht zijn tril lende hand de sigaret naar lippen. Hoe kwam je er ook 's hemelsnaam toe? vroeg ik. De prijs van 10.000 mark kwam mij aanlokkelijk voor. Ik had al heel wat menschen met ecu parachute omlaag komen en iets heel gevaarlijks scheen het me niet toe. Boven dien was mijn engagement als trapèzewerker bij circus Schu mann geëindigd. Drie honderd maal heb ik daar al in den cir cus-nok gezweefd en steeds ben ik er goed afgekomen. Ook dit maal dacht ik, dat inijn gesternte me niet in den steek zou laten.' Voor die tienduizend mark zou ik drie dingen doen: een tour de force aan het onderstel van de vliegmachine, een aan den vleu gel en den parachutesprong. Kort en goed, ik deed het. De dag der demonstratie op het Türkheimerveld brak Het zag er zwart van de schen. Zelden zijn op één dag zooveel loopings, lonneaux en vrilles gedraaid als op dien be- wusten Augustusdag. Het ge zicht dier duizenden deed me onaangenaam aan. Ik kon het idee niet van me afzetten, dat al die menschen waren gekomen om mij mijn nek te zien breken. Een waarschuwend gevoel van een naderend onheil bekroop mij. Rillingen liepen mij over den rug, mijn handen waren klam. Nooil te voren, zelfs niet voor het meesl gevaarlijke Irapèze- werk heb ik me zoo neerslachtig, ja laat ik eerlijk zeggen, angstig gevoeld. Toen ik een lucifer naar mijn sigaret bracht, bemerkte ik, dat mijn vingers (rilden." Zijn stem daalde, toen hij volgde: Sindsdien hebben ze nooit opgehouden te trillen. Nooit is mijn kalmte weergekeerd. Vlak naast me stond Maxa, wiens L.V.C. tweedekker mij omhoog zou voeren. Om half vier trok ik mijn pak aan. een bruine nauwsluitende combination. Nu moet u hel springen mei de parachute niet als iets heel gevaarlijks voorstellen. T< Garnerin in 1797 te Parijs de eersle sprong deed, waren" de apparalen vrij wat onbetroir baarder dan thans. Er zijn heel wat soorlen in gebruik; hel meest bekende is wel het Heinicke- apparaal, dat vrij algemeen ii Duilschland hekend is. Het mijne was een Holhein-paracliute, die zeer veel overeenkomst met het Heinicke vsteem vertoont. II» I scherm en de I nnveu wor- oen in een knapzak geborgen, die aan den gordel wordt vast gemaakt. De opgevouwen pa- achule in den knapzak is bovcn- ien aan bet vliegtoestel verbon en met een kabeltje. Nadat de parachute overhoord is, trekt dit kabeltje eerst den knapzak open. vervolgens de parachute er uit. Ilangl nu de parachutist met zijn volle gewicht aan het scherm, dan scheurt liet kabeltje zich vanzelf los en het apparaat zweeft vrij weg. Begrijpt ge wat ik bedoel? Ik knikte. Laat ik dan verder vertel len. Het zenuwachtige voorge voel bekroop me weer, toen ik voor de fotografen poseerde. Ik geloof dat ik danig bleek zag, althans Maxa klopte me op den schouder en vroeg: Ben je wat zenuwachtig? Ik poogde te glimlachen, maar het ging me niel goed af. Non- chalant knipte ik het eind mijn sigaret weg en droeg de parachute in de machine. Hel was vier uur. De vlieger zat reeds achter zijn stuurrad en liet zijn Benzinotor al vast wat draaien om hem op temperatuur te krijgen. Ik kroop onder de machine, óp het iandingschassi; Mijn beenen sloeg ik vlak bij het olie-stootkussen om de as en met beide handen hield ik de spijlen die het wiel met den romp binden, vast. Een zeldzame kalmte was mij gekomen. Ik veegde mijn klamme handen aan mijn leeren buis af. Eensklaps werden alle grassprietjes als bij tooverslag neergedrukt. Een sterke lucht druk deed me het hoofd omwen den. Het wiegen en schokken van het chassis zeiden wc over het veld taxieden. Dan houdt de veerende beweging op. We zijn in de lucht. De duizend koppige menigte schuift onder me door; daar beneden wordt gewuifd en gewezen. Naast me draait het landings- wiel nog langzaam door. Nu slaat hel stil. Ik zie op de gui band een paar grassprietjes, die wapperen en fladderen. Eén waail er af. We maken 'n bocht, inel hel wiel waarbij ik zit, heel in de diepte. Dat is voor mij het bewijs dat ik kan beginnen. Voorzichtig grijp ik de as, met één knie er over schuif ik het midden. De as schudt en trilt door de explosies van den motor, die daverden loeit. Ik gooi mijn been van de laai mijn lichaam voorzichtig zakken. De wind buigt het naar chteren. Nu hang ik geheel rcolil. Ik spreid mijn beenen een paar maal van elkaar en klap weer dicht. Even laat ik een hand los. Dan schuif ik weer langz: in dc richting van hel wiel klim op den rechtervleugel. We beschrijven herhaaldelijk 31 als de winddruk wat! minder hevig is, draai ik me achtersivoren en steek inijn voe ten door twee ijzeren ringen. Zacht buig ik 'l bovenlichaam achterover, mijn hand laat de spanning los en ik hang vrij. De adem wordt me afgesneden. d en hikkend poog ik lucht te krijgen. Nog e< seconden. Ik breid m'n uil, een paar maal. Dan wil ik me oprichten. Het gaat niet..De winddruk is te sterk. Maxa m' derl gas. Weer probeer ik het nu kan ik me langs mijn eigen beenen omhoog trekken. Ik maak ze los en schuif over den vleugel naar het schuitje. We stijgen, ondertussehen bindt Maxa's mécam den zak met liet valscherm aan mijn gordel. Het kabeltje, waarover ik even sprak, maakt hij aan den rand vast. Nog steeds klimmen we. Doodmoe zit ik op 't bankjt te hijgen. Onbestemd warrelen beneden de groene weilanden, doorsneden met de donkere slooten. Geheel op zij "het Türk heimerveld met zijn dichte drom men bloeddorstigen. Op 1200 Meter beduidt Maxa me r.iet een handbeweging, dat ik springen moet. Ik durf niel. Eensklaps schiet het me door 'I brein: zou ik een flauwte voor wenden? Dan verman ik me. Wat blamage, de meest bekende ai baat, die niet durft! Ik sta knijp de oogen dicht, struikel over den rand en val. Ik krijg opeens het beklemmende gevoel, dat het scherm weigert. De ge dachte van een halve seconde! Maar dan voel ik het uit den knapzak schuren, een klap van het linnen dat zich spreidt dan een veerende ruk aan den gordel. Het is me, alsof ik een groote veer hang. Telkens springt mijn lichaam op en gaat heen en weer als een slinger van een klok. Dan eerst durf ik de oogen openen. Heel boven mij ontwaar ik hel witte baldakijn, dat statig heen en weer schom mel!. En heel hoog de L.V.G. groote kringen beschrijvend. Ik zie Maxa wuiven en ik heb nog kracht den groet met een handbeweging Ie beantwoorden. Ik daal slingerend met een snelheid van vier meter in dc seconde, schuin omlaag. Het zijn twaalf honderd meter, waarvoor ik dus vijf minuten noodig heb. Weer sla ik de oogen op naar de witte wiegende baldakijn. Groote God, wat is dat! Hel angstzweet slaal me uil. Hel i* alsof iemand mijn keel dicht knijpt. Ik ben verloren. Het is mijn dood. Een meter !>ovcn mij, even onder de metalen ring, dc kabel waaraan ik hang. de uiteinden der scberintoiiwen ontmoet, zie ik een bosje vb dal golft in den wind. Naast bel bosje verschijnt een eindje ge rafeld louw nog een, nog een. kabel is aan hel breken. God zij mijn arme ziel genadig! Steeds grooter worden de eindjes lou' Daar val ik! Neen.... bet is de wind, die de parachute doet Tingeren. Killend aanschouw ik dc groene weiden, die heel lang- schieroninerkzaain, op stijgen. k voel een krankzinnige angs; mij opkomen. Ik klem de kaken op elkaar om ze weer los Ie doen en te schreeuwen. Ik gil, ik brul, mijn keel doet pijn. Ik bal de vuisten. Dan bid ik. Eens klaps denk ik aan de nieuwe schoenen, die ik gisteren koclil. Ha, ha, ha, aan de schoenen, mijn nieuwe schoenen. Welk een dwaasheid om een dag voor zijn dood een paar nieuwe schoenen te koopen. Ha, ha, ha! Ik brul het. met lange uil halen. Ik lach hoonend tegen den kabel, die verder uitrafel! en nu voor drie kwart stuk is. Ik wil dansen, mijn eigen doodendans. Mijn voelen bewegen zich in regelmatige cadans. Dood wil ik zijn, daar beneden liggen met de knoken door hc:. vleeseh stekend. Mijn mes voor den duivel, om het touw zei door te snijden. Ik kan niet bi mijn zak komen door die leeren combination. Stuk trekken den kabel! 1!. wil suizen door de lucht. Ik rul», ik maak sprongen. Ik bijt in den kabel. Los wil ik, dood wil ik En steeds verder scheurt het Ik roep het, neen ik krijscli hel: Dood, dood, dood!!! Een gevoel alsof iets in mijn hoofd springt en dan is hét, alsof ik in watten weg zink. Ik kom bij met een doodmoe gevoel. Ik ruk aan de treklijn, om de parachute van vorm te doen veranderen en sneller te dalen. Vlak beneden me groeien hoo rnen. De takken rijten mijn ge zicht open. Zwak tracht ik ze te grijpen. Tevergeefs. Nu komt/iel weiland snel op me af. Ik bons op den grond, het gelaat naar beneden. Diep wroeten mijn handen in de taaie modder. Een mensclienmassa stormt op ine af. Het witte baldakijn schrompel! ineen en valt wapperend omlaag. Nog even zie is de L.V.G. cir kelen, in wijde kringen, een roof vogel gelijk. Dan trekt ten twee den male een mistgordijn voor mijn oogen. Twee dagen later kwam ik in liet hospitaal bij. Een week lang had ik ijlkoortsen, waarin ik niet anders schreeuwde dan: dood, dood, dood! M'n mes, m'n mes! Nu ben ik weer beter. Maar 's nachts in mijn slaap zie ik nog sleeds het fladderende uitge rafelde hennep en de breuk in den kabel. En die zal ik zien lot mijn laatste» nacht. Zijn beverige handen namen 'n nieuwe sigaret uit mijn koker. En de holle oogen van zijn vaal gelaat staarden weer in 't knap pende houtvuur van den haard, waar de vlammetjes mei elkaar stoeiden en dansten. C. S. katholieke machten in onzen tijd voor oogen houdt, dringt aich on» ittetceurig de vraag op: Is dan t katholicisme on zer dagen niet al te passief geworden? Draagt het niet gedeeltelijk zelf schuld aan zijn nederlaag? Een vernletigings- oorkig der godloozen in Spanje, in Mexi co en hl andere landen tegen de Ka tholieke Kerk en tegen lederen gods dienst zou ch onmogelijk zulke schrik kelijke successen hebben kunnen berei ken in Spanje alleen bijna 16000 prieslermoorden en meer dan 10.000 ver- de geweldige krachten van 't katholi cisme hun doelbewuste*. verstandiger en krachtiger tegenstand geboden had den. Men zegt. dat Moekou geenwins staan bUjft bij rijn tot nu toe bereikte resultaten: reeds zo-a t bevel gegeven zijn. na de mislukte poging in Spanje bet eerst Belgie te laten volgen, waar dc linksehe partijen sterk zijn en veel strijdlust toonec. Gehikt bet Moskou ook niet, hier of in Spanje een eigen lijken comraunlstischen slaat te stich ten, reeds de '»urgeroorlog en de ver nietigende godsdienstoorlog alleen mes zljii verwoestingen en priestermoorden 1» voor loo pig voldoende als doel, om hei tegenhouden? Van katholieke zijde xlcn wij daartegen wel een vertwijfelde strijd van enkelingen, een roemrijke bereid willigheid lot 'l martelaarschap zelf In •n wonderbaren heldenmoed, maar een doortastende, voorkomende eensgezinde afweer, een strategie van weerstand, een afwerende krijgstactiek slechts bi zeer geringe mate. Kerken, kloosters, scho len. veteenigingen en kerkelijk bestour arbeiden kalm verder, alsof niets bui tengewoons bi aantocht was; no en dan afweer vrijgemaakt, geen maatrege getroffen, om xür beschikbare krach nu vooral in het verdedigingswerk plaatsen en deae verdediging volgens Is er niet ergens een methodische fout op den achtergrond te ontdekken, die dc uiterlijke werkloosheid verklaart? BU 't zien van 'I vreeselijk gevaar dur- n zekere passiviteit v KRIJGSHAFTIGE VROOMHEID held bij vele katholieken. Velen schij nen vroomheid gelijk te stellen met zwakheid en nietsdoen. UK de katholie ke leer van de noodzakelijkheid cn van de. geweldige beteekenis der goddelijke genade hebben vele katholieken de val- sehe gevolgtrekking afgeleid, dat de volstrekt niet belangrijk is; men moet niet altijd i mcnschclijkc en natuurlijke raiddeV bedacht zijn. want gebed en vertrouw» op de Voorrierdgheid ronden bijna eenig belangrijke rijn. Zeker behoor» gebed en machtigste wal dwaas rijn te rn wille van ons g ntng schenken plan matig werken als o ders. Het oude, juiste grondbeginsel Immers luidt: men moet worken, alsof alles slechts van de mensehclijke werkdadig- h«4d afhangt, en dan *an God 't resul taat toeschrijven, alsof men self niets had gedaan. Wanneer echter toonaange vende persoonlijkheden in het heden- Godge too vigor: i Satansridders bijna d aan de geloovigen velen, zoo le dit een waar vrij t. ilc h tig hei handigheid. t geschoten ilbt in dot de trekken der mannelijkheid, der krijgshaftigheid al te teer daarin ver- bloeken. Werkelijk Is 't voldoende, op menige gebruikelijke devotievormen, menige al te gevoelige preeken en asce tische geschriften te letten, om de waarheid van dit feit te erkennen. Velen stellen zich onder christendom Iets aoet-i<»ylUnrh voor, een stil terugtrekken fn de van <ie wereld afgesloten oei. een delen in een gelukstuintje voor te zielen. Voor het sterke, strijdvaardige, werkzame j-an 't christendom, grootmoedigheid cn wereldverovering voelen de leerlingen van dK soort vr beid weinig. Hangt niet bijvoorbeeld daarmee dc opvallende vermindering van dc zoo algemeenc vereering van dei Joannes den Doopcr of van de ap de waarschuwer van de machtigen aarde, die teusiotte met zijn hoofd zijn oprechtheid en zijn militanten zichzelf, is verzonken zijn in God. is gebed en oefening der innerlijke waar den. Zonder twUfel. het is niet altijd gemakkelijk, deze gerst der diepe inner lijkheid met'den arbeid naar bulten, roet den altijd op den vijand gerichlen bhk. met den strijdlust der Godstrijders te vercenigen. nederigheid en onderikt- lügherd met de heilige trots der ridders van Christus te verbinden. Allen zijn ook niet op gelijke wljae tot den strijd geschikt. Maar een een zijdige. berustende, futkxwc, al le pas sieve ascese strekt evenzeer tot schade, omdat te ongeschikt en ondeugdelijk maakt voor den strijd. er ontmoeten wij k looste ronde rn©- mingen of andere godsdienstige onder- ogen voor boeten-kerkelijke pro pa- en andere soort pawdvWril toont zich e op het gebied van 't apostolaat Onze a post o Use komen, aL men tUn berde kracht altijd slechts aan 1 goede van grit eren geeft. Vooral wanneer dit goede van gisteren in menig opricht gedeeltelijk ook werkrbjk verouderd en heden niet ln den tijd v naissance was 't bijv. een geniale greep, dat de orden zich op de humanistische studies Wierpen en vooral scholen voor de klaardekc vorming stichtten. Daar door kregen zij dc ruKurcele leiding ran Europa m de hand. Toentertijd boteekende nu eenmaal beschaving bijna T zelfde als la lijn en grieksch rn waren humanistische «cho- len gelijkwaardig met de opvoeding van dc boete beschaafde wereld. Vandaag is dot slechts voor een gering deel "t ge val; onze geestelijke scholen cn dc hu- inanieJtisehi vorming hebben weliswaar ook heden nog hun beteekenis, maar deze beteekenis is geenszins meer die voortreffelijke, bijna uitsluitende aki vroeger. Niettemin blijven we dikwijls. eerbied voor 't overgeleverde, bij dit lings- en opvoedingsprogran. dat 'n beetje eenzijdig is, juist alsof t* reen re en ten deele veel gewichtiger en heden minstens even belangrijk de alge-neene cuMuurrichting zijn onze klassieke scholen. Evenzoo in slechts voor ben preeken moeten, dU ranzelf tot <ms komen, maar dat we o* le eerste plaats diegenen nagaan moes ten, die vanzelf niet meer komen. bHjft meeste gevallen op papier. In wer kelijkheid vermeerderen de godsdienst- Jngen ki onze kerken en de maat- kvoze. overmoedige en sucoesvo vallen der tegenstanders, bij 't dc angstwekkende verliezen tendom in den nieuwen tij één ding toch van d» Iers leeren: meer innerlij zelfbezinning op de dri rhristendom v r RANGHA S. J. Wat 2*221 Nero niet heeft kunnen droomen Het komt niel vaak voor, dat! een voetbalwedstrijd, welke in ruw spel ontaardt, ook inder daad op tiaar ruwheid verslagen wordt. In de meeste gevallen leest men over een dusdanige vertooning één technisch ver slag. waarin de ruwheid enkel in het slot, als naspijs, of in den aanhef, als hors d'oeuvre, ons wordt voorgeschoteld. Dezer dagen echter lazen we een verslag van den wedstrijd II.B.S.K.D.O., waarbij dc eer ste streed om het behoud van liet eerste-klasserscliap, dc twee rn» een mogelijke promotie welk verslag nu eens hecle- I aan tie ruwheid van het spel gewijd was. Het spel zélf werd voor een tweede verslag bewaard! moet dan ook erg geweest zijn, zoowel in liet veld, als op de tribunes. Verschillende malen moesten de spelers gemasseerd worden, omdat ze door over dreven iiinpaiming kramp kregen. Op alle mogelijke ma nieren probeerden ze elkaar let sel loc le brengen. En op tie tribunes was 't een geschreeuw, alsof de liet was losgebroken. Men sprong op banken en werd er weer afgesleurd. Men betoog de met zwaaiende wandelslok- ken en gebalde vuisten. Meisjes en vrouwen werden hysterisch lot huilens, snikkens en flauw- vallens toe. Op een kwaad oogenblik kreeg de doelman van E.D.O. een trap :tegen tiet hoofd en bleef liggen. Een man rende toe, dwars over hot veld lieen, en werd door con troleurs weggesleurd. Op het veld werd men handtastelijk. En j op de tribunes dreigde men dat j eveneens te worden. Een jonge I kerel moest door t we» man vast gehouden worden, anders was ook hij het veld op gehold. „Zie je dan niet," riep hij, „dat ze mijn broer kapot schoppen!" Dit gebeurde op Houtrust aan de Sportlaan te Den Haag in liet jaar 1939. Vrienden van het neu trale voetbal beschouwen de. clubs, waarlusschcn zich dit af gespeeld heeft, als „chique clubs", cn het publiek, dat er huilend en jubelend en schreeu wend naar gekeken heeft, als „chique publiek"! Ook Nero was „een chique vent" in de oogen van zijn hof houding! maar toch niel zóó chique, dal léj zich dergelijke, uitgelezen scuouwspelcu van mensehclijke hartstocht en men sehclijke onbenulligheid ooit zou hebben kunnen voorstellen, ja zelfs dröómen. Hij liet menschen tegen wilde beesten vechten, maar menschen eerst tot wilde beesten maken en

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4