Passieve godsdienstigheid Een Parachuteavontuur ONS VERHAAL Nooit van mijn leven zou ik hel weer doen. sprak hij. pein zend in het viiut starende. Hel heelt me te veel aangegrepen. En langzaam hracht zijn tril lende hand de sigaret naar d< lippen. Hoe kwam je er ook ii: 's hemelsnaam toe'? vroeg ik. De prijs van 10.000 mark kwam mij aanlokkelijk had al heel wal menschcn met een parachute omlaag ziei komen en iets heel gevaarlijk: scheen het me niet toe. Boven dien was mijn engagement als trapezewerker bij circus Schu mann geëindigd. Drie honderd maal heb ik daar al in den cir cus-nok gezweefd en steeds ben ik er goed afgekomen. Ook di maal dacht ik, dat mijn gesternte me niet in den steek zou laten. Voor die tienduizend mark zou ik drie dingen doen: een tour de force aan het onderstel van dt vliegmachine, een aan den vleu gel en den parachutesprong. Kort en goed, ik deed het. De dag der demonstratie op het Türkheimerveld brak Het zag er zwart van de schen. Zelden zijn op één dag zooveel loopings, tonneaux en vrilles gedraaid als op dien be- wuslen Augustusdag. Het ge zicht dier duizenden deed me onaangenaam aan. Ik kon het idee niet van me afzetten, dat al die menschen waren gekomen om mij niijn nek te zien breken. Een waarschuwend gevoel van een naderend onheil bekroop mij. Rillingen liepen mij over den rug, mijn handen waren klam. Nooit te voren, zelfs niel voor het meest gevaarlijke Irapèzc- werk heb ik me zoo neerslachtig, ja laat ik eerlijk zeggen, angstig gevoeld. Toen ik een lucifer naai mijn sigaret bracht, bemerkte ik. dat mijn vingers Irilden." Zijn stem daalde, toen hij ver volgde: Sindsdien hebben ze nooil opgehouden te trillen. Nooil is mijn kalmte weergekeerd. Vlak naast me slond Maxa, wiens I..V.G. tweedekker mij omhoog zou voeren. Om half vier trok ik mijn pak aan, een bruine nauwsluitende combination. Nu moet u hel springen met de parachute niel als iels heel gevaarlijks voorstellen. Toen Garnerin in 1797 Ie Parijs de eerslc sprong deed, waren' de apparaten vrij wal onbelrouw- baarder dan thans. Er zijn heel1 wat soorten in gebruik; het meest bekende is wel liet Heinicke- oppurnnt, dal vrij algemeen in Duilsrhlnnd bekend is. Het mijne was een Holhein-parachutc, zeer veel overeenkomst mei liet Heiiiickc-'.vsteem vertoont. lli t scherm en de I unven wor den in een knapzak geborgen, die aan den gordel wordt vast gemaakt. De opgevouwci rachitic in den knapzak is b dien aan het vliegtoestel verhon den met een kabeltje. Nadat de parachute overhoord is, trekt dit kabellje eerst den knapzak open. vervolgens de parachute er uil. Hangt nu de parachutist met zijn volle gewicht aan he scherm, dan scheurt het kahellji zich vanzelf los en het apparaat zweeft vrij weg. Begrijpt ge wat ik bedoel? Ik knikte. Laat ik dan verder vertel len. Hel zenuwachtige voorge voel b'-kroop me weer, toen ik voor de folografen poseerde. Ik geloof dat ik danig bleek zag, althans Maxa klopte me op den schouder en vroeg: Ren je wat zenuwachtig? Ik poogde te glimlachen, maar het ging me niet goed af. Non chalant knipte ik het eind mijn sigaret weg en droeg de parachute in de inachini Hel was vier uur. De vlieger zat reeds achter zijn stuurrad en liet zijn Bcnzmotor al vast wat draaien om hem op lempcratuui tc krijgen. Ik kroop onder de machine, op het landiugschassis. Mijn becnen sloeg ik vlak bij het olie-stootkussen om de as en met beide handen hield ik de spijlen die het wiel met den romp hinden, vast. Een zeldzame kalmte was mij gekomen. Ik veegde mijn klamme handen aan mijn leeren huis af. Eensklaps werden grassprietjes als bij tooverslag neergedrukt. Een sterke lucht druk deed ine het hoofd omwen den. Het wiegen en schokken van het chassis zeiden we over het veld taxieden. Dan houdt de vecrcnde beweging op. We zijn in de lucht. De di koppige menigte schuift onder me door; daar beneden wordt gewuifd en gewezen. Naast me draait het landings- wiel nog langzaam door. Nu slaal hel stil. Ik zie op de gummi hand een paar grassprietjes, die •apperen en fladderen. Eén aait er af. We maken 'n bocht, iet liet wiel waarbij ik zit, heel i de diepte. Dat is voor mij het bewijs dat ik kan beginnen. Voorzichtig grijp ik de as, met n knie er over schuif ik hel midden. De as schudt en trilt door de explosies van den motor, die daverden loeit. Ik gooi mijn been van de as en laat mijn lichaam voorzichtig zakken. De wind buigt hel naar achteren. Nu hang ik geheel rechl. Ik spreid mijn becnen c paar maal van elkaar en klap dicht. Even laat ik een hand los. Dan schuif ik weer langzaam de richting van hel wiel. Ik klim op den rechtervleugel. Wc beschrijven herhaaldelijk cui ven en als de winddruk wat minder hevig is, draai ik achlcrslvoren en steek mijn ten door twee ijzeren ringen. Zacht buig ik 'I bovenlich: achterover, mijn hand laat de verspanning los cn ik hang De adem wordt me afgesneden. Benauwd cn hikkend poog ik lucht te krijgen. Nog seconden. Ik breid ni uil. een paar maal. Dan wil ik me oprichten. Het gaat niet..De winddruk is le sterk. Maxa m" dert gas. Weer proheer ik hel nu kan ik me langs mijn eigen becnen omhoog trekken. L maak ze los en schuif over de: vleugel naar hel schuit je. We stijgen, ondertusschen bindt Maxa's mécaro den zak met het valscherm aan mijn gordel. Het kabellje, waarover ik even sprak, maakt hij -aan rand vast. Nog steeds klimmen we. Doodmoe zit ik op 't bankji te hijgen. Onbestemd warrelen beneden de groene weilanden, doorsneden met de donkei sloolen. Geheel op zij 'het Türk heimerveld met zijn dichte di men bloeddorst igen. Op 1200 Meter beduidt Maxa me met een handbeweging, dat ik springen moet. Ik durf niel. Eensklaps schiet het me door 'I brein: zou ik een flauwte voor wenden? Dan verman ik me. Wat een blamage, de meest bekende acro baat, die niet durft! Ik sta op, knijp de oogen dicht, struikel over den rand cn val. Ik krijg opeens het beklemmende gevoel, dat het scherm weigert. De ge dachte van een halve seconde! Maar dan voel ik het uit den knapzak schuren, een klap het linnen dat zich spreidt dan een veerende ruk aan den gordel. Het is me, alsof ik aai een groote veer hang. Telken: springt mijn lichaam op en gaat heen en weer als een slinger van een klok. Dan eerst durf ik de oogen openen. Heel boven mij ontwaar ik hel witte baldakijn, dal statig heen en weer schom melt. En heel hoog de L.V.G. groote kringen beschrijvend. Ik zie Maxa wuiven en ik heb nog kracht den groet met een handbeweging le beantwoorden. Ik daal slingerend met een snelheid van vier ineter in de seconde, schuin omlaag. Hel zijn twaalf honderd meter, waarvoor ik dus vijf minuien noodig heb. Weer sla ik de oogen op naar i' witte wiegende baldakijn. Groote God, wat is dat! Het igstzwect slaal ine uit. Het is alsof iemand mijn keel dichl- knijpl. Ik ben verlóren. Hel is mijn dood. meier lioven mij, even onder de un der mini ring, i ik hang, de ichermloiiwen •li bosje vlas. ilft ii bosje verschijnI ecu eindje ge iifcld louw nog een, nog een. I)i kabel is aan hel breken. God zij mijn arme ziel genadig! Steeds groolcr worden de eindjes louw Daar val ik! Neen.... hel is de wind, die de parachute doel slingeren. Rillend aanschouw ik de groene weiden, die heel lang zaam, schieroninerkzaam, op stijgen. Ik voel een krankzinnige ang"! in mij opkomen. Ik klem kaken op elkaar om ze weer los le doen en le schreeuwen. Ik gil, ik brul, mijn keel doet pijn. Ik bal de vuisten. Dan bid ik. Eens klaps denk ik aan de nieuwe schoenen, die ik gisteren koclil. Ha, ha, ha, aan de schoenen, mijn nieuwe schoenen. Welk een dwaasheid om een dag voor zijn dood een paar nieuwe schoenen le knopen. Ha, ha, ha! Ik brul het. met lange uil halen. Ik lach hoonend tegen den kabel, die verder uitrafel! en in: voor drie kwart stuk is. Ik wil dansen, mijn eigen doodendans. Mijn voelen bewegen zich in regelmatige cadans. Dood wil ik zijn, daar hcncde-i liggen met de knoken door In vleesch stekend. Mijn mes von den duivel, om het touw zei door tc snijden. Ik kan niet hl mijn zak komen door die lecre,; combination. Stuk trekken den kabel! I' wil suizen door de lucht. Ik ruk. ik maak sprongen. Ik bijt in der. kabel. Los wil ik, «lood wil ik zijn. En steeds verder scheurt hel louw. Ik roep het, neen ik krijseh het: Dood, dood, dood!!! Een gevoel alsof iels in mijn hoofd springt en dan is hét, alsof in wallen weg zink. Ik kom bij met een doodmoe gevoel. Ik ruk aan de treklijn. de parachute van vorm tc doen veranderen en sneller tc dalen. Vlak beneden me groeien bon en. De takken rijten mijn ge- zicht open. Zwak tracht ik ze te grijpen. Tevergeefs. Nu komt hel weiland snel op me af. Ik bons op den grond, het gelaat naar beneden. Diep wroeten mijn handen in «Ie taaie modder. Een nicnschcninassa stormt op me af. Het witte baldakijn schrompelt ineen en valt wapperend omlaag. Nog even zie is de L.V.G. cir kelen, in wijde kringen, een roof vogel gelijk. Dan trekt ten twee den male een mistgordijn voor inijn oogen. dagen later kwam ik in het hospitaal bij. Een week lang had ik ijlkoortsen, waarin ik niet anders schreeuwde dan: dood. «lood, dood! M'n mes, m'n Nu hen ik weer beier. Maar nacht; in mijn slaap zie ik nog ccds hel fladderende uilge- ifelde hennep en de breuk in cn kabel. En «lie zal ik zien lol mijn laalslen nacht. Zijn beverige handen namen nieuwe sigaret uit mijn koker, de holle oogen van zijn vaal laat staarden weer in 'i knap pende houtvuur van den haard, vlammetjes met elkaar stoeiden cn dansten. C. E. S. i d«r mitï- ii tlM vooi ooffxm houdt, dringt sch de vnuu op: In dan t katholicisme *er dagen niet al te passief gewort Draaft hel niet gedeeltelijk zelf schuld aan zijn nederlaag? Een vernletlfings- oorloe der godloozen in Spanje, in Mexi co en bi andere landen tegen de Ka tholieke Kerk cn legen lederen gods dienst zou ch onmogelijk zulke schrik- hijnn 16000 woeste kerken en kapellen! war de geweldige krachten van 't kalholi- en krachtiger tegenstand geboden had den. Men zed. dat Moskou geenszins slaan blijft bij zijn tot lui toe bereikte resultaten: reeds zou t N-voi gegeven zijn, na de mislukte poging in Spanje liet eerst België te laten volgen, waar dc linksehc partijen sterk rijn en veel strijdlost toonen. Gekikt het Moskou ook niet, hier of in Spanje een eigen lijken commiinlstischen slaat te stich- tegenhouden? Van katholieke zijde zien wij daartegen wel een vertwijfelde strijd van enkelingen, een roemrijke liereid- wllligheid tot 'l martelaarschap zelf in 'n wonderbaren heldenmoed, maar een doortastende, voorkomende eensgezinde afweer, een strategie van weerstand, een afwerende krijgstactiek slechts In zeer geringe mate. Kerken, klooster», scho len, vcreenigingcii en kerkelijk bestuur arbeiden kalm verder, alsof niets bul- hoort men 'n alarmsignaal, maar alles gaat rustig rijn gang als tol nu toe. Blijkbaar wordt geen bijnonder verdedi gingsplan ontworpen, worden geen schansen en eigen veraterkingswerken gemankt. ge*n krachten, vooral voor de afweer vrijgemaakt, geen maatregelen getroffen, om aHe beschikbare krachten nu vooral in het verdedlgingKwrrk te plaatsen en dcec verdediging volgens 'n methode, volgens *n weldoordacht cn besproken krijgsplan, met de beproefde en door den vijand zelf rijkelijk benutte middelen te ondernemen. methodische doe: is aangepast, bciangrijk is; men menschcüjke en natuurlijke nuddclc bedacht zijn, want gebed en vertrouwc op de Voocnienigheid zouden bijna ecnig belangrijke zijn. Zeker behoore KRIJGSHAFTIGE Reeds van 't begin af is cr een zekert eenzijdige passiviteit van vroom heid bij veie katholieken. Velen schij nen vroomheid gelijk le stellen mei zwakheid en nietsdoen. Uit de katholie ke leer van de noodzakelijkheid en van dc geweldige beteekenis der goddelijke genade hebben vele katholieken dc schc gevolgtrekking afgeleid, dot menschelijke werkzaamheid en wei t altijd plan matig wer ll«t oude. Juiste grondbeginsel li luidt: men moet werken, alsof •iechts van de menM-hcliJkt hcid afhangt, cn "kui aan God 't resul taat toeschrijven, alsof men zelf niet» had gedaan. Wanneer echter toonaange vende persoonlijkheden in het heden- daagsche vreeseHjk worstelen tusschen Godgeloovigen ezi niets dan 't gebed aar weten aan tc bevelen, zoo is dit een schijnbaar vrome, maar werkelijk nood lottige dwaling, die zich wreken moet. d de Heer beeft nergens beloofd, oor een wonder telkens in te grij- waar wij te kort geschoten zijn in voorzichtig beid. vastberadenheid en handigheid. Er werd verder reeds meermalen op icweocn. dat in onze gebruikelijke iroomheid en aaceee reel te veel vrou- p trekken der i tnnelijkheJd, i n dit feit te erkennc dur-ll lcnd- ilels weten willen v; grootmoedigheid en werelc voeten de leerlingen van dit held weinig. Hangt niel bijvoorbeeld da dc opvallende vermindering v man van de onverschrokken opcnlijk< taal. de waarschuwer van de machtiger der aarde, die tenslotte met zijn hoofd voor zijn oprechtheid e« geest betalen moest neen, niet in hun gedachten wereld Bever heiligen, die blijkbaar slechts de vrome beschouwende rust beoefenden! Christendom is noodzakelijk Inkeer i zichzelf, is verzonken zijn in God, is gebed cn oefening der den. Zonder twijfel, het is niet altijd gemakkelijk, deze geest der diepe innei lijk hcid met "den arbeid naar buitel met den altijd op den vijand gerlchten blik, met den strijdlust der Godstrfjders le vercenigen, nederigheid en onderda nigheid met de heilige trots der ridders ran Chrirrfus le verhandel Allen zijn ook niet op gelijke wijze tot den strijd geschikt. Mi zijdiEC. berustende, fullooz sieve ascese strekt evenzeer tot schade, omdat ze ongeschikt maakt voor den strijd. :n andere soort passiviteit toont zich s op het gebied van 't apostolaat Onze apostolische werkzaamheid doorgevoerd „bedrijf". Wat gisteren wan, Is heden ook goed en daarbij vergeet nicti Hebt. dat er naast het goede van gisteren ook nieuwe vraagstukken zijn, die noodzakelijk te kort komen. ai. men zijn heete kracht altijd slechts aan t goede van gisteren geeft. Vooral wanneer dit goede van gisteren in menig opzicht gedeeltelijk werkelijk verouderd en heden niet r zoo noodzakelijk is. val: onze geestelijke scholen cn dc hu manistisch! vorming hebben weliswaar ipok heden nog hun beteekenis, maar voortreffelijke, bijna uitsluitende als vroeger. Niettemin blijven we dikwijls, alleen sleehls tengevolge van een zeke ren eerbied voor 't overgeleverde, bij dit vormings- cn opvoedingsprogTan. dat 'n beetje eenzijdig juist alsof er reen andere en ten deck: veel gewichtiger vormings- cn opvoedingsproblemen wa ren op te lossen. Wij hebben In alle landen ontelbare onderwijstnricbtingen van kloosters met t klassieke school- program, maar hoogst zeiden ontmoe ten wij een kloosterinstituut voor de technische ontwikkelingsrokken, zooals voor arbeiders en arbeidersjeugd, nog minder ontmoeten wij klooster-onderne mingen of andere godsdienstige onder nemingen voor buiten-kerkelijke propa ganda, voor literatuur cn pers, voor da filmt ocialc hervorming, loon deze belangrijk de aigemeene cultuurrichting zijn •nxe klassieke schoten. Evenzoo ia lelzorg. Het woord, dat wij niet siechu voor ben preeken moeten, die run/elf tot ons komen, maar dat we op le eerste plaats diegenen nagaan moes- en. die vanzelf niet meer komen, bhjf» «I de meeste gevallen op papier In wer kelijkheid vermeerderen de godxdienst- onze kerken en de inaat- verecnl gingen voor de Berden, en cr blijft weinig t, weinig methodische ar beid, weinig belangstelHng. weinig werk kracht en tijd voor de terugwinning der buitenstaanders, der wankelenden, der verlorenen. Wij zijn «11 met moeit, bewa- t verovering van nieuw tallen der tegenstanders, bij 't zien van Ie angstwekkende verliezen van hel -hristendom in den nieuwen tijd. moes- en wij één ding toch ran de t.gcn- itanders leeren: meer innerlijk leven, lieer zelfbezinning op de dringendste raarst uk ben van onzen tijd en tiiplaats an een onkatholieke passiviteit meer -hristendom rail de daad. ADALBERT BANGRA S. J. Wat sport Nero niet heeft kunnen droomen Hol komt niel vaak voor, tl; een voetbalwedstrijd, welke i ruw spel ontaard!, ook inde: daad op tiaar ruwheid verslagen wordt. In de meeste gevallen leest men over een dusdanige vcrlooning tfen technisch ver slag. waarin «Ie ruwheid enkel in liet slot, als naspijs, of in den aanhef, als hors d'ocuvrc, ons word! voorgeschoteld. Dezer dagen ee.liler lazen we een verslag van tien wedstrijd II.B.S.K.D.O., waarbij de ei sle slreed om liet behoud v: hel eersle-klasserschap, de Iwi spel gewijd v -li mogelijke promotie verslag nu eens lu-ele Ilt-I spel zelf bewaard I Hel moet dan ook erg geweest zijn, zoowel in tiet veld, als op de tribunes. Verschillende maten moesten de spelers gemasseerd worden, omdal ze door over alsof de hel was tosgebroken. Men sprong op banken en werd er weer afgesleurd. Men betoog de mei zwaaiende wandelslok- ken en gebalde vuisten. Meisjes en vrouwen werden hysterisch lol huilens, snikkens en flauw- allen toe. dre kran iitfpunmug kregen. Op alle mogelijke nieren probeerden ze elkaar let sel toe le bronnen. En op tie tribunes was "I een geschreeuw. Op een kwaad ongenhlik kreeg de doelman van K.D.O. een trap 'tegen hel hoofd en bleef liggen. Een man rende toe. dwars over hel veld heen, en werd door con troleurs weggesleurd. Op het veld werd men handtaslelijk. En op de tribunes dreigde men dat eveneens le worden. Een jonge kerel moest door Iwe» man vast gehouden worden, anders was ook hij hel veld op gehold. „Zie je dim niet," riep hij, „dat ze mijn broer kapot schoppen!" Oil gebeurde op Itoulriist aan dc Sporttaal) le Den Haag in het jaar 1939. Vrienden van het neu trale voetbal beschouwen dc clubs, waartusschen zich dit af gespeeld heeft, als „chique clubs", en liet pulllick. dal cr huilend en jubelend cn schreeu wend naar gekeken heeft, als „chique publiek"! Ook Nero was „een chique vent" in dc oogen van zijn hof houding, maar toch niet zó«'> chique, dat b zich dergelijke, uitgelezen schouwspelen van menschelijke hartstocht ni men schelijke onbenulligheid ooit zou hebben kunnen voorstellen, ja zelfs dróómen. Hij liet menschen legen wilde heesten vechten, maar menschcn eerst tot wilde beesten maken en

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 6