Een moeilijk Christuswoord: JUPat ge 'den Vader vragenj moogl, in mijn naam zal Hij het U geven." Men moet het toegeven: 't i een moeilijk Christuswoord „Vraagt en ge zult verkrijgen. Vraagt wat dan ook, in mijnen naam zal de Vader het aan U geven". Maarde ervaring. Lang gebeden; veel gebeden; goed gebedenmaar niet ge kregen! Hoe kan dat dan?» Dat is een vraag die heel be grijpelijk is; een vraag die na het Evangelie van verleden Zondag In veel hoofden is opgekomen; die wellicht door veel lippen is uitgesproken. Het is daarom misschien niet ondienstig om op deze vraag ook eens een antwoord te geven. Wetend, dat de bekende radio priester Henri de Greeve zoo bij uitstek den loon weet te treffen, die onze menschen verstaan eu begrijpen, laten we hem ant woorden. Hij schrijft in één van zijn vijf- minuten-preeken letterlijk het volgendei ,,'t Valt niet te ontkennen, dat L. H. aan veel menschen tegenvalt. Ze zeggen 't misschien ■wel niet, maar in het diepste van hun hort denken ze 't toch. In het evangelie staan zulke prach tige woorden en mooie beloften, maar in de praktijk komt er zoo weinig van terecht. Er worden, zoo denken ze, gouden bergen beloofd, maar ze moeten 't alle maal nog zien gebeuren. Er staat b.v.: „Maak u niet bezorgd wat ge zult eten en wat ge zult drin ken. Uw hemelschc Vader weet dat allemaal. Het overige zal u worden toegeworpen." En van daag staat er: „Vraagt en gij zult UIT HET LEVEN DER KERK. KBT SCHOUWSPEL ONZEP. DAOe.lV. Op omen tijd tüa bilander \aa toepas- ptag de profetische morden van de BonakL verkrijgen." Het ziet er mooi uit, om bij te watertanden, maar als ze nu optellen wat ze in den loop van hun leven op al hun vragen gekregen hebben, is hel resultaat nul. De achting voor de uitspra ken van het Evangelie wordt er niet grooter op. Wat te zeggen van deze overi gens zeer goed te begrijpen, maar in den grond van de zaak toch ook weer kortzichtige, dom me moeilijkheid? O. L. H. is geen boeman, maar Hij is ook geen tafelfje-dek-je. Er is maar heel weinig snugger heid noodig om in te zien, dat Hij van den hemel geen waren huis heeft willen maken, waar gratis van alles te krijgen is wat in een menschenhoofd opkomt. Een kind zou het eenvoudig ver rukkelijk vinden als de directie van den Franschen Bazar of van de Bijenkorf het vrij liet, om zon der eenige betaling bij dag en nacht, altijd, uit de speelgoed* afdeeling weg te halen, wat het graag zou hebben. Een kind zou nooit inzien omdat het een kind is dat deze inwilliging van zijn wenschen zeer fataal 7.011 zijn. Het zou niet leeren. niet werken, het zou alleen maar spelen en verwend worden en ten slotte zich vervelen. Wij hebben goed te onthouden, dat wij, groote menschen, tegen over alles, wat wij wenschen en vragen, in de meeste gevallen in dezelfde verhouding staan, als dat kind tegenover den bazar.i Alleen iemand, die boven ons staat, zooals een vader en moe der staat boven het kind, en wij zer is alleen zoo iemand, het hééle leven overziende, begrijpt den fatalen afloop, wanneer sommige of misschien alle wen schen, die we koesteren, zouden worden ingewilligd. Die „iemand is zonder eenigen De boodschap aan Ephese. t tijd levert ons bel dubdele bewijs i r% Waarlijk een droevig 'schouwspel'" HET AANTAL KATHOLIEKEN DER VER. STATEN. •'olgcns de gegevens van het Amerikaat 21.40fl.507 katholieken; dal twijfel: God. Want ..leven" is een eigenaardig ding, dat wij voor namelijk aanvoelen als een hevig lastige opdracht met veel gelde lijke zorgen, smarten, pijnen, verdrieten. Alleen God ziet daar van volledig het uiteindelijke nut, en het is nogal glad, dat de niensch alles doet, wat hij kan om er van bevrijd Ie worden, en als hij dan in het Evangelie leesl: „vraagt en gij zult verkrijgen," houdt hij de eene storm-novenc na de andere. Wat hij eenter vraagt, moet volkomen gedekt kunnen wor den met den naam van Christus, zooals de ingewilligde wenschen van een kind volkomen gedekt worden met den naam van een verstandigen vader en moeder. De naam van Jezus is bij zijn gaven alleen maar garant voor wat strekt lot ons volstrekt eigen-welzijn. Al wat daarbuiten valt, al ziet het er op het eerste gezicht nóg zoo redelijk uit, b.v. gciTezing, welvaart, leven, komt ïiiet in aanmerking. Juist omdat «dit de maatstaf is het vol strekte welzijn is God niet om te praten. We zouden hier nog kunnen bijvoegen, dal de meCs- ïen heelemnal niet vragen in den naam van Christus, maar in den naam van een hartstocht, in den naam van den Mammon, mis schien zonder het zich bewust te |zijn. Dat dan de gewcnschte uit- jslag niet komt, is niet te verwon- 'deren. De hemel zoekt zich niet populair te maken door alle ver langens in te willigen en de men- ,'schen tc verwennen. De naam varj Christus vertegenwoordigt een wereldplan, een Goddelijk [ontwerp, een program. Wat daarin past, vindt verhooring. Al liet overige zal niet worden toe geworpen, maar worden wegec- 'worpen." Gebed tot het Goddelijk Hart van Jesus- Goddelijk Hart ran Jcsus. uw liefde sterft niet. Ge blijft onze Verlosser. Gij bttjft voor ons ten beste spreken bij Uw Vader. Uw goddelijke liefde wacht ons. om ons In eeuwigheid deelachtig te maken aan kent onzen goeden wil. maar ook onze menschelijke zwakheid. Daarom hebt Gij gezegd Komt allen tot MIJ, die zouden wij beter kunnen Uw liefde tot ons overtreft die van allen. Gij wilt altijd ons geluk, ook diui als GIJ beproevingen over ons laat ko men. Die beproevingen moeten ons lns- "i de bedrfogelijke wereld.' Geef ons de groote gei der. zegen loeren begrlliu bejiroevingeii gelogen la Niets nieuws noodis Ze vinden, dat er niets nieuws no Is In onzen godsdienst- Die meenhig is zeker ten de-'* juist. 't Is waar. aan den godsdienst behoeft niets nieuws toegevoegd te den. Die is en blijft altijd Maar wat vernieuwing noodig heeft, is de wijze van beleving Die moet vernieuwd worden Omdat... het leven van vele chris' nen niet christelijk meer is. Dat geldt niet alleen het persoonlijk leven (hoevelen leven bijna doorloopend bet gezinsleven, het maatschappelijk leven en het politieke leven. Over heel die lijn is vernieuwing hard Met volkomen instemming laat lk nu volgen wat een lezeres mij schreef; Zeker, daar zou niets nieuws noodig s9Jn als alle christenen in de ver vulling van hun plichten maar gewe- Maar is het gebrek aan plichtsbesef en verantwoordelljksgevoel juist niet de grondfout van onzen tijd ook bij de christenen Omdat do ware grondslag voor al onze handelingen de liefde ont breekt. In veel gezinnen, ook In (ie ge meenten, de Staat en de menschelijke samenleving in het algemeen - ls er vernieuwing noodig Daar moeten nieuwe „christenen" ge vormd worden; diep geloovlge, karakter vaste reine christenen, die goed onder legd zijn en slagvaardig tegenover de nieuwe stroomingen van dwaling, en zedenbederf. Christenen, die dikwijls en vurig bidden om de gaven van den H. Geest - iets wat haast nooit geschiedt, en wat wellicht de groote zonde van verzuim is van onzen zclf- genoegzamen tijd. Vernieuwing is ook noodig In de ver houdingen tusschen de verschillende standen. Allen zijn we menschen, die van ons zelf niets zijn. niets hebben. God ls ons aller Vader. Dus zijn we broeders en zusters onder elkaar. Mnar de werkelijkheid lijkcnt er maar weinig op Tusschen armen en rijken, intellec tueel en en ongcletterden, werklui met hel versland en dito's met de hand zijn hoogc muren opgetrokken, die er niet thuis hooren. Het zijn de muren van de geestelijken hoogmoed, die men schen schelden, welke als broeders en zusters in achting en liefde moeten leven. Heuseh, daar ls vernieuwing noodig En de nederigheid zal den weg moeten effenen Niet hoorders uiteen. We doen verkeerd ons voor te stellen, dat de christenen van de eerste tijden allemaal volmaakte christenen waren. Volmaakte menichen bestaan er Dat ligt niet aan het christendom, innr aan ons, die in onvoorzichtigheid s noodeiooze gevaren niet vermijden; 1 de ongezochte gevaren te veel op goa kracht vertrouwen; nalatig Wor- clirisultjk Ie 1 ook li sten christentijd dezelfde gevolgen. En ook toen waren er al christenen, die wel de christelijke leer geloovlg aan vaardden, maar het ln de levensprrktijk niet ten volle of zelfs heelemnal niet loonden. Ze schenen het gehoorde prac- tlsch even vlug kwijt te zijn. als Iemand, die in den spiegel kijkt, z'n gelaatstrek ken kwijt is. Daarom waarschuwde de apostel Jacobus: ..Zeer geliefden, weest werkers van het woord, en niet hoorders alleen. Anders bedriegt ge u zelf. Immers, wan neer iemand het woord aanhoort, maar er zich niet naar gedraagtdan ge lijkt hij op een man, die zijn gelaat (door de natuur hem geschonken) in een spiegel beziel! Wantals hij toe gekeken heeft, en heen ls gegaan, is hij aanstonds vergeten, hoe hij er uitzag!" Wat moeten wedandoen? We moeten de christelijke leer niet vluchtig even beluisteren, maarae beschouwen on over- Hoc dieper en vaster de leer van Christus in onze gedachten dringt, des te sterker zal het geloofde en overdachte ons leven zelf beïnvloeden. Wat we vooral moeten overdenken en bepeinzen dat zijn de groote grondwaar heden van ons geloof: de Godheid van Jezus Christus onzen Verlosser en Zaligmaker; de plicht om Hem te vol genvoetstap voor voetstap.... in Zijn volkomen gehoorzaamheid aan den wil van Zijn Vader, en Zijl chening; In Zijn liefde v. grootcn zegen, dien Jezus ons gegeven heeft door de stichting van Zijn Kerk. die 01» Zijn leer ongeschonden bewaart en predikt, en Zijn groote genademid delen uitdeelt. Aan het bindend leerge zag en de bestuursmacht in die Kerk moeten we ons kinderlijk onderwerpen. Als deze gedachten, herhaaldelijk overwogen, in ons diep indringen, dan zal daardoor de stuwkracht groot zijn om ook ons leven wezenlijk christelijk te vormen, en ernstig te streven naar de christelijke volmaaktheid. Dan zullen wc niet zijn hoorders al- ■oord, dat wc opnamen wil, van ons heeie menschelijke w De eeuwige genieting van de Ojtei Schoonheid. Liefde. Waarheid, Recht vaardigheid. Barmhartigheid. Het luk des hemels beteckent r doelen I11 de heerlijkheid van God zelf, genieten het Goddelijke Wezen en van nei 8chepplng. Dat geluk beeft Jezus ons verdiend door Zijn lijden en sterven. Die liefde nu van Jezus moet ons drin gen tot wederliefde. En uit wederliefde moeten we geen of fer te groot achten om Hem volgend tc streven naar dat eeuwig geluk. Die liefde moet ons ln vaart aett zóó. dat we alle hindernissen nemen. De liefde moet In oils het verlangen wekken en versterken naar het ot ltcsbaar bezit van dat geluk. Gelijk de renners 1 co pen om den prijs tc behalen, zoo moeten wij relkhaizenC 100pen naar het ééne noodzakelijke le- 1 hebben we de h VOOR ONZE ZIEKEN Als zieke hebt ge veel tijd om na te denken. De zieken denken Inderdaad veel na - al is 't meestal over stlchmlf. Toch ls dat nadenken soms ook een Vaurt Volot) We 1: in c Il.'t kan maar niet vlug genoeg gaan. Hel vliegt over den weg. het vliegt ln Allemaal, om het beoogde doel in der kortst mogelijke» tijd te bereiken. Ja, daar zit wel vaart In. Maar van Jacht naar het «ene vooi allen gestelde levensdoel „den hemel" bij d Velen w r „hemel. i. dat z. vanzelf zullen Maar Jesus leert, dal het RUk der he melen geweld lUdt.en dat.alleen de geweldigen., het Innemen. Het Is een tocht met hindernissen En hindernissen neem je niet zonder 111- spanlng. Anderen maken geen haast omdat de hemel niet wegloopt. En dat Is ge lukkig ook I Maar wie te laat komt. komt er nootl De hemel Is het eeuwig bezit van he Oneindig Goed de volkomen en 011 verllesbare verzadiging van verstond e komt veelal verandering in het leven. Langs de gedachte komt men tot' de daad. 't Zou een weldaad zijn, wan neer de menschen meer nadachten over het goed - en ook meer nadaclt- 't Ls w r Jesu; ijk o Christus wordt gedacht - zelfs door zijn bevoor rechte vrienden. 't Is Jesur lot geweest vanaf het be gin van zijn leven tot het einde toe; denk b.v. aan zijn slapende apostelen in Gcthsemani. "t Is wel verschrikkelijk, maar men houdt aJs 't ware geen rekening met Hem. Men denkt veel ineer aan een bepaalde mensch. dan aan Jcsus. Hij vordt niet meegeteld. Dear blijft "t niet >ij: er zijn honderdduizenden die niet En dat alles, terwijl Jesus Degene is. ■an Wien ieders leven en bestaan af hangt, en Degene is. die de wereld en menschen leidt en bestuurt. Hij heeft or ons de mogelijkheid geschapen om Ier eeuwig gelukkig te zijn In den he el en eeuwig gelukkig te verrijzen met it lichaam voor een eeuwig gelukkig 't Wordt ook misschien in uw leven d. dat ge meer aandacht gaat be- ■don aan Jesus, aan Wien ge uitein delijk alles tc danken hebt. Je bent nu ziek en je hebt er den Jd voor. Je bent wellicht tc zwak voor het lezen van een boek: nadenken gaat m die weldaad welke Jcsus u schenkt en uw leven krijgt een hooge waarde. HOVENIERS Br Nuyten. R. C. Mission Mgeta. P.O. Morogoro T.T., Br. E Afrika, is van het boekdrukkersvak overgegaan naar het zit er blijkbaar erg mee in. want hij verzoekt mij. in ..de Kandelaar" een oproep tc doen aan de hoveniers om tm te willen helpen met hun raad. Als je daar nu iets voor voelt, schrijf ent dan een briefje. Het adres vindt je hierboven. Op de brief moet een 1 12"! gel v Hebt Je soms adressen Geef zi tn mij op. Rh hebt j, kwartjes voor over. Sf Oud-Christelijke Grafschriften en de Valkenburgsche Katakomben. Mogen de broeden L. moogi BO verkwikt worden e k Aurrlius Repentlnus ln uwe met de Heil leen. GIJ n Aan de lieve masgd Livbaroeu die In wUÜdng bh God. Christus el Zij is bu het licht; oj leeft bij Carl Zij d 1 de gelegenheid zijn. Vrijmoedig belijden De -artsbisschoppen cn bisschoppen rs 11 belijden; wij hebben g Jezus Christus t 1 maatschappelijk 1 n de rijkdommen v ording. De zorg voor de tijdige loedle- i-an liet H Doopsel, voor de goede be- valt den godsdienst, voor hei noodtge eitstondemchl en hel vervullen van de plieltien beltoon «venteer tot de plichten ontwikkeling. Een «wording zonder ovigrn aan God en Ziin genade aan c 'Men nogmaals met nadruk ..Alleen t" plooi kan het ktvnad der wereld over»»

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 8