De Eembode
F. A. T U L P
53ste JAARGANG NUMMER 17 VRIJDAG 2f JULI 1939
tl':» 1 P®1* - niAsuiuuuouutproa.
de kcrkeUJI" bUlïïe. /l._ per
Kwart. 2g. volkse bonnet- - - -
R^ED ACTIE EN ADI
Poetcheque- cn Gironummer 44334 ^^^^4 ^4^^ bepaaldeUJk1Iverlangd wordt in de kerkeHJke
li WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR BAARN' ÏS ST"t3tf "ETSC
ongave W.V. üitge.er, MU Neertondi.. KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
HET HUWELIJKSGESCHENK
VAN GOD
HET huwelijk ls een levenscontract oreerde gedaanten
tusschen man en 1
ls nog veel méér!... war.
derzljdschc verbintenis ontstaat een
nieuwe gemeenschap ln dienstbaarheid
van God en daarom staat HIJ al3 derde
e Contractant, ln dit le-
o zal
Hij ls de opdrachtgever, en op den hu
welijksdag legt HU met belde handen
beslag op de gehuwden, als op ZUn
eigendom en wUdt hen tot ZUn mede
werkers.
Gods medewerkers!
Och, alles lUkt zoo menschclUk ln het
nuwelUk: liefde, verkeering, bruiloft cn
dan... Ja, dan ls alles weer zoo gewoon
voor velen, zoo alledaags-gewoon!
In de Kerk heeft men. even misschien,
een glimp ontdekt van deze Godverbon-
denheld ln het huwelUk. maar hoe spoe
dig verdwUnt meestal dat bewustzUn van
Gods nabijheid, als een vage stemming,
als de geur van optrekkenden wierook,
als orgelmuziek, die wegsterft ln de ge
welven van het kerkgebouw.
de echtvereenlglng, zoolang
dus héél hun leven! het
symbool zUn van de vereenlglng van
Christus met zUn Kerk, een Sacrament,
dat aan de gehuwden en hun gezin een
bUzonderen bijstand van Gods genaden
„Ik zal bU u zUn tot
einde."
m aan de duurzaamheid van het
welUkssacrament deelachtig te worden
en om er alle werkdadlgheld van te ge
nieten, ls het noodig. dat de euhtgenoo-
tcn er hun volle medewerking aan vi
Hebben wU die genadeklemen lot oi
wikkeling gebracht?.... of lieten wU
verdorren op den rotsachtlgcn bodi
van onze onverschilligheid?... of zUn
misschien verstikt onder de opwoekeren-
de doornen en distels van zinnelijkheid
en aardsehe bekommernissen!
ger nog!... zijn ze misschien verpletterd
en doodgedrukt door
Wanneer vader ei
kantoorboekhand el
HET VULPENHUIS
Langestr. 65 1.0. Krommestr. - Telef. 4626
SCHOOLBOEKEN
Op den huwelUksdag overladen fami
lie en kennissen het bruidspaar met ge
schenken. waarover biuld en brulde-
de-werken: God
dank» miskenning cn bespotting, hui
huwelUkspliclil trouw vervullen. - dai
Is dat een huwelUksgenadc!
De ongerechte
mammon.
Over de ongerechtigheden van den
'Ukdom zul alleen God het Juiste oor-
leel kunnen vellen.
Dat die ongerechtigheden, die "n ge-
rolg zUn van den maznmongeest. gewei-
lig zUn en nlot te tellen, dat weel
cdereen.
Jezus heeft er herhaalde malen oj
(ewezen ln termen, die aan duldelljk-
HU heeft de rUken gewaarschuwd, dal
aet voor hen zoo moellUk zUn zal om
m den hemol te komen.
Dient ge den mammom, dan dient g«
alct G(<i!
Maar de
(Luc. 16, 14) lachten Hem ultl
Waarop Jezus dreigde: God kent
kunnen doen. hebber zich van dien
mmon vrienden gemaakt, die, als de
Farize^-^l^ gierig waren r|Jkdom hun door dcn dood OTlvan. hen
ti i""*1'"" 1 ial opnemen in de eeuwige tenten. (Luc. I
XVI 9).
Wat hun te wachten
stond.
Beter dan gU dit zelf vermoeden kunt.
vooral in het begin van uw huwelUk. be
grijpt God de noodzakclUkhcld van ZUn
goddolUkc hulp bU de taak, die HU ln het
huwelUk op uw schouders heeft gelegd.
God Is edelmoedig en vraagt van nie
mand een taak, die boven zijn krachten
gaat. óók ln het huwelUk niet.
Toen gU, voor ZUn altaar staande, uw
„flat" hebt gesproken, ls God ln het Sa
crament des huwelUks tot u gekomen,
om u rUk en sterk te maken en heeft u
meer gesohonken, dan gU maar wen-
schon of droomen kunt!
Neen, het Is geen vrome fatasle, maar
een goddelUke realiteit, wanneer wU het
huwelijkssacrament en de daaruit voort
vloeiende genadeslroomen een geschenk
fes hemels noemen, het „huwelUksge-
schenk van God!!"
O. kendet gU de gave Gods!...
In het mooie boekje, dat onze H. Vader
op zUn audiënties aan Jonggehuwden
uitreikt, spreekt HU zoo mooi over dat
goddelUk huwelUksgeschenk. „Uit zich
zelf kan de arme menschelUke natuur
niet volstaan, om de zware plichten van
het huwelijksleven trouw te vervullen
en de ofiers te brengen, die aan de ver
vulling van die levenstaak verbonden
zijn."
De goddelijke genade moet te hulp
komen en het wonder wrochten, dat ver
aoven onze louter menschelUke krach
ten uitgaat.
„De fundamenteclc genade van dit Sn-
crament." zoo gaat do H. Vader voort.
„Is de heiliging der liefde, die do ziel ls
van het echtelijke leven."
Ja. dat ls het grootc wonder van Gods
genadegaven, dat het water van onze
aardsehe, zlnnelUke menschenllefde
wordt veranderd In den wUn van die
zuivere, trouwe, edelmoedige cn offer
vaardige huwelUksllefde! „DL goddelU
ke genade ls het. die de liefde der ge
huwden zuivert, door haar te verlossen
uit de slavcrnU van zinnclUkheld cn
egoïsme.
Die goddelUke genade ls het. die de ge
huwden sterk maakt voor het offer
dc onthouding
En hU hield hun den parabel voor van
Lazarus en den rUkon vrek.
Die parabel moest verduidelijken, wat
les us gezegd had: „Wat verheven ls bU
den mcnschon, Is een gruwel ln Gods
oog. (Luc. 18, 15).
vele betreurenswaardige voorbeelden. 1 Laatste oordeel zal openbaar maken
er zelf» niet aan denken kunnen, dat "at 'n gruwel in Gods oog de ongerech-
zu ooit door iets anders dan door den "«heden waren door den rijkdom ge
dood gescheiden worden, - dan Is da( I P'eegd.
een huwelUksgeschenk van God!
Wat Jezus deed. heeft de Kerk onaf-
ebroken voortgezet.
Ook zU heeft niet opgehouden te wU-
>n op de ongerechtigheden van den
...GEPAKT EN GEZAKT
NEEM TOCH
EEN TAK!
BEL OP 4242
Fa. L. A. A. V A N
H AM ERSVELD
AMERSFOORT
Maar nu geluk ln Christus tUd
lachen de mammondlenaars met die be-
En als hot verdrukte volk, opgezweept
door valsche profeten, ln opstand komt
blUven de olgcnlUko mammondienaren
bulten schot. En blUkt maar al te vaak,
dat do „profeten" zelf ln den kortsten
tUd zelf mammondlenaars worden.
Eèn ls er, die onvcrbiddelUk gerechte
wraak zal oefenen over al die mammon-
Dat ls Qodl
Hoe staan wUzelf tegenover den
1: „Wanneer de we-
Kinderen Gods.
die door Gods gees
slavcrnU, maai
t alles te verduren.
Jezus leert oi
dat w
Wanneer echtelieden zich door den
gouden band van het huwelUk niet ge
boeid. maar getooid; niet belemmerd
maar gesterkt weten dan ls dat de
genade van het Sacrament, die lederen
dag verder uitbloeit en rijke vruchten j geld misbruiken"
Tot 'n vriendals we
held Ingaan.
Welnu, dat kan alleen, als we ons
onthouden van Iedere ongerechtigheid,
waartoe het geld zich zoo gemakkelijk
Daar zUn er die de verleiding
geld aanwendenom de onschuld tot
val te brengen.
Die zullen den mammon vinden als
aanklager bU de Rechtvaardigen God.
maar niet als vriend.
zUn er. die de macht van h<
door oneerlijke
Wanneer Ik de liefde zie. waarmede j gt,af
vele ouders gelukkig nog! elkander do w
en hun kinderen beminnen; de fUnge- energie,
voeltgheld van hun trouw en van hun i jen#
echtelijke kuischheid, hun tcederen eer- Daar zUn er die zich weten te
bied vcor elkander; wanneer lk de rUken door uitbuiting van de zwtt
heldhaftigheid bewonderen mag, waartoe I ren, ton koste vaak nog van hun II
zU In staat zijn In de onvermUdelUke be- mclUke
proovingen van 't leven, die zU, elkander
dragen kunnen dan ls
mU do wondere uitwerking van
bovennatuurlUke kracht!
wanneer, na jaren, de levensavond
als hun witte haren
voorhoofd getuigen
concurrentie zwakkeren ti
i geestolUke gezondheid.
Die allen halen de a
j de bedreiging, welke d
Juist als de gierige Farizeeën
Maar ze zullen niet
n gerimpeld I hel oordcel van Hem, d
zonder aanzien dos persoo
velt
het leven staan zU dan Daar aUn er, die hard als 'n kei blU-
oud-maar-altUd-jonge Ucfde I ven bU den grooten nood, waarin velen
vaak niet dichter bij elkander dan ln den j verkecren.
schoonen tUd der jonge liefde? Over hen zal Jesus het oordeel spre-
beoclcnen. wan- Als dc tand des tüds zelfs geen vatken de eeuwige verdoemenis,
ir God en door de omstan- heejt op hun liefde, die. ondanks de Ja-1 Alleen zU, die zonder onrecht rijkdom
ren, ja juist mét het stUgen der Jaren. bezitten, cn dat bezit aanwenden tot
voortdurend bleef toenemen, dan is algemeen welzijnkunnen veilig
dat de wondere uitwerking van een god- voor Gods gericht,
delijk huwelUksgeschenk! AHccn «J. die rUk zijnde, onthecht zUn
P. D. COX
Die goddelUke genade ls het, die de
gehuwden' helpt, om de heorschappU
van den geest over de stof te behou
den en de liuwelUkstrouw te bewaren,
niet alleen de uitwendige, maar ook die
van gedachten, van hart cn wil. Ook
de beste echtgenooten brengen ln het
huwelUk den bruidschat van eigen
fouten mede. van dwaling en schuld
misschien.
Do goddelUke genade ls hot weder
om. die de gehuwden zal leuren elkan
ders lasten te dragen... en zoo zal de
wet van Christus worden vervuld."
Wat cei
In d
der aan een tre
Kardinaal Bellarmlnus.
..Dit Sacrament lUkt wonderwel op
het Sacrament der Eucharistie, ln zoo
verre dit niet alleen ln zijn ontslaan,
maar óók ln zijn voortbestaan een Sa
crament is
Gelijk Jezus Ir
e H. Eucharistie 1
I
n geld. en blij zUn er goed n
worden geleid.
Dat ls niet de geest
de geest van vriendschap!
WU mogen God Vader noemen, all i
ZUn geest de onze ls.
En ZUn geest is ons geworden dooi 1
het H. Doopsel.
We denken daar veel te weinig over
Daar ls geen heerlUker gedachte mo-
jelUk dan deze: lk ben Gods kind! HU i
B mUn Vader! rechte volgelingen.
Ik ben van HemI Want HU heeft me 00)1 nu nog ha
iet bovennatuurlUke leven geschonken j rccd'c volgelingen
Deelgenoot ben ik van ZUn goddelUk
En dat heer Jesus, mU verdiend., do dan" zJJnStèt''niet
ïentge Zoon des Vaders. het moeten ontge
ZUn broeder ben lk nu. En declcn zal i,c- moest kons
Ik in de erfenis van den Vader. ftómfde'leSen^d
Op één voorwaarde! Dat lk nooit zelf geestelijken. Die
rerzaak aan het Kindschap Gods. Dat gevangenis ln, of
lk ZUn VaderlUke liefde niet verstoot.
De liefde tot den Vader dat ls de
groote schat, die Ik moet bewaren,
Weinu, laat ik dan dtkwUls nadenken rlodcn'
iver deze geweldige uitverkiezing, dat
lk God mijn Vader noemen mag. Dat
Zijn GoddelUke liefde naar MU, ZUn
tind uitgaat. Dat HU mU niet zal be
proeven boven mUn macht. Dat HU Je-
ZUn Zoon, midden onder ons laat,
wereld is geen steek veranderd
de schljn-christencn. die
len, maar juist, de edel-
kwente onder Jezus' vol-
iterllngcn, de vooraan-
hardslwerkcnde wereld-
e ziel t-
roeden met eigen Vleesch en Bloed.
Wat is ons geloof toch schoon!! Ei
Jat geloof staat onwrikbaar
Jesus bewees ZUn Godheid
lel Uk door Zijn Verrijzenis.
O nee. we zUn geen slaven als we
Gods wil na leven. We zUn zijn kinderen
iie Hem liefhebben, cn uit liefde ZUn
wil volbrengen.
Het Leven ls voor ons geen onoplos
baar probleem. Nee! Het leven !s voor
ons een open boekdat spreekt van
de liefd.e van den Vader, die ons wacht,
Doch die uitbarstingen van bli]
,i dolle woede zijn betrekkelijk
Daartusschen ln liggen dc langere po-
vervolging. van belas
tering, van achteruitzetting, van klelnce-
Want „rusten" doet de haat nooit!
Tot aan het einde der tUden zal de we
reld uit blinde naat Jezus. Zijn Kt.,
zijn echte en meest trouwe volgelingen be
lagen en vervolgen.
Doch de H. Geest zal de Kerk blijven
beschutten, voor ondergang behoeden.
ook riji begenadigd worden
Want
I Daardoor
Als ziekte dreigt en het ziekenhuis
w» M z'e' onder zijne gasten,
ln ZUn heerlijk- j Weest dan bij de Stichting
Ziekenhuisverplcging"
Verzekerd voor Uw geldelijke lasten.
'oorden Kantonrechter
Lauw Loenen
dt zitting van deze
eek allerminst, waaruil men de gcrcchlvaar-
Igde conclusie kun trekken, dat Amersfoort
?n rustige stad ls. Overigens had de kan
tonrechter, mr. Muller Massls zijn spreek
woordelijke goede bul en
Maar ja, men
in die goede bi
Amersfoortschc
30-jarige G. J.
gekropen en I
bewogen, Gelukkig
weggebruikers
n 28 Mel d
d zich slingerend vi
s op de bon slingerde cn hem
een weldadige nachtrust deed g
cel van het politiebureau.
iat laatste schraapte de
tehjk zijn keel. De beleefdheid van den
eiiefde hij zoo maar niet aan te nemen.
t gesproken, edelachtbare.
Jc hierbij twaalf gulden."
cltloopcn een woordje meespreken
1", wij weten niet of de man s
t hij daarbij op" de bon kwam. o
ezoent haa op een veld, waiuvu
isr hem geen vergunning hac' ges
mng toch wel loopen waar ik
i. ja, ja, maar.." begon het slnchtoffc
het slingeren weer maar de amblenac
hem geen gelegenheid zijn pleidooi i
oion. Hij gaf zichzelf niet eens de moe
p te staan en zei eenlgszlns plechtlf
tien gulden of drie dagen".
I was het slachtoffer blijkbaar te vee
ineens vond hij de bronnen der wc
het ..sportieve" van zijn daad;
.onrechter snoerde hem den
opmerking dat de eigenaar
tnd het heek-maal niet aardig
vóór U in vacantie gaat
Uw scoolboeken
bU
ELZENAAR's
schoolboekhandel:
en U krijgt ze "Jdlg ln huls
LANGESTR. 101. Tel. 5723
HERGEEFT ONS RUST!
„Zul Je eens zien. hoe rustig het wordt
na de gemeenteraadsverkiezingen", voor
spelde me een vriend.
Laat het ons maar eerlUk bekennen,
van die rust hebben we nog niet veel
gemerkt. Het ls nu eenmaal zoo, dat de
raadsverkiezingen ln gemeenten van
eenlgen beperkten omvang lk bedoel
Inwonertal betreft de meeste be
roeringen brengen. HU die den blik wat
breeder laat gaan. ziet het meest ge
spannen naar de Kamerverkiezingen,
volgen die van de Staten. En bU de
sverkiezlngen zUn zooveel persoon-
mlngs-ultslag vaak een verwrongen beeld
geeft van de partUcn-sterkte. Deze ls
wellicht het zuiverste op te maken uit
do Kamerverkiezingen. En déérom juist
zUn deze het meest teekenend.
om op mUn punt van uitgang
keeren. de gemoederen zUn nog
let tot bedaren gekomen. Er zUn
iver om te bewijzen, dat
de verhouding van de partUen
onderling en met de verhoudingen bin-
het partUverband nog „niet alles" ls.
Er zUn nog allerlei elementen van on
rust die het kiezerscorps ln beweging
houden of... wenschen te houden.
ls crlttek op den een en critlek op
ander, fluisterend en hardop. Van
;en deuct per e e niets en van
den ander deugt alles. Zoo zegt de een
:r beweert juist het te
gendeel. Het zuiver afgewogen oordeel ls
zoek, Men beziet de dingen met een voor
opgezette meening. Wanneer iemand ln
het openbaar spreekt en voor een be
paald onvoorzien feit wordt gesteld ls
natuurlUk achteraf altUd gemakkelijk
zeggen hoe „men" gesproken zou
bben. AnderzUds zou „men" met som
mige mededeeltngen een gunstiger mo-
hebben afgewacht. De volmaakte
i" weet alles toch zóó goed en zóó
nauwkeurig, dat men het verlangen ln
opkomen, dien „men" ln do
toekomst maar liever aan het woord te
laten.
Wanneer men de dingen nu eens wat
fUosofl5cher beschouwde en wat minde*
heetgebakerd, het menschelUk element
vele dingen ln aanmerking nam bV
zijn beoordeeling dan zouden we mis-
beleven datgene waar
vele goede afgematte burgers thans
naar verzuchten: „och. heeren, toe, her
geeft ons rust! Laat ons toch eens een
wandelingetje ln de Treek gaan maken"..
maakte hij er vUf van.
BUJ ging de onfortuinlijke eicrenraper
leren blijven duur
Een minne verdediging
B„ uit Soest, had zich aan verschil-
euvelen schuldig gemaakt. Op de
e plaats had hij gestroopt en vervol-
nad hij een pnllngfulk gezet zonder
vischacte en zonder ergunnlng,
laatste beschuldiging gaf hij toe. maar
;rsto ontkende hij. In het proces-ver
stond. dat men hem gezien had met
oort stok in zijn handen. Ineens lichte
e .stok" tot armshoogte op. een schot
weerklonk en de hond liep hard weg om
.jstok" I
■s zijn
Ondanks dit overtuigend bewlis beweerde
e man dat hij een schop droeg. Toen moes-
De getuigen waren een bejaarde heer en
ijn echtgenootc. De heer legde zeer kalm
en eed pf en vertelde het hierboven genoem-
c ln geneer, en kleuren Hij stond op een
afsl and van 150 meter kon dus alles goed
voor voorwerp de .stok" was. HIJ
ok vail het schot zien opstijgen en
n- man zien verdwijnen. Zijn vrouw
aehto ontkende ooit een geweer be-
aablj ge-
ke wonderlllke 1-
geldboete van
Daarna wilde d'
ekken. Wie eer
n vergunning,
tan zich verdedigen door
e getuigen in twijfel te
i ln een glazen kastje
r blijft, zoolang
t guiccn vroeg de Ambtei
ir de bul