DE KLOKKEN VAN ST. JORIS Ondankbaar." Lange jaren had het volk van IsraSl gerucht en gezwoegd lm harde slavernij onder de Pharaos van Egypte. Het uur van de bevrijding slaat! Matses zal het volk geleiden naar het beloofde De geschiedenis leert ons, dat ve van hen vervielen tot afgodendienst, maseaor.tucht, tot morren en opstan digheid. Ongestraft bleef dat niet! Ter achuwtng van de overigen strafte God Paul us brengt dit aHes den christenen van Cortnthe In herinnering en hU wijst er op, dat dat alles geschied Is ais voor afbeelding voor hen. opdat zU geen be geerte naar het kwaad zouden hebben, aooals zU dat hadden. Het uitverkoren volk van het Nieuwe Testament zijn wij, Christenen. Als een lichtende zuil gaat ons t verheven zedenleer van Christus voorn De diepere kennis van Gods wezen. Zt vaderlijke liefde Jegens ons. de verlosslr door Jezus' soendood. Zijn Verrijzenis als onderpand van onze, verrijzenis ZUn heengaan tot den Vader om ons plaats te bereiden, de uitstorting den Heiligen Geest over onze Mei. Voortdurende bijstand van ZUn genade dat alles ziln onschatbare weldaden, ons, ZUn volk. bewezen Meer nogl Jezus blijft in ons midden, •terwijl wij voorttrekken naar het «Ierland HU verblijft ln leder tabernakel Jbeel de wereld, waar de Zijnen strijden, om hen te bemoedigen. I HU komt. telkens als wU dat verlangen Sn onze ziel als voedsel voor awakheld. Wat een bevoorreohtlng uit hoven mUlioenenl Maar leert de geschiedenis niet volk dikwijls ZUn v Is geworden? ontrouw niet van enkelen, maar Verafgoding van het gouden kalf nle* door enkelen maar door mlllloenen. die «tch christen bleven noemen, terwijl ae vhet Christus dienden .maar den Mam mom der ongerechtigheid? Meeleven met de wufte heidense he wereld hl zondig genot? Gehuwden zoo wel als ongehuwden? Niet enkele dui zenden mear mUlloenen, die toch ziel: christen bleven noemen? Masses, die opstandig werden tegen over de door God gestelde leiders, en hun eigen gang wilden gaan? I Ja, die van het Nieuwe Verbood rijr. Wet minder onstandvastig geblekei even ondankbaar als de uitverkorenen van het Oud Verbond. Bleef ook nu de strafwet uit tot waar schuwing van degenen, die nog stand vastig bleven? leest de geschiedenis van de Kerk. en ge behoeft niet te twijfeten Overdenkt de geschiedenis van den dag, en ge zuil de waarschuwing verstaan, die ook tot ons komt, de menschen van deeen tijd! Katholieken! Ouderen en Jongeren! We leven ln een tijd van geweldige beroering. Ben tijd van verbittering Jegens de Kerk. ZUn wU als Christenen wel geheel van aohuld vrij te pleiten? Kom. laten we schuld bekennen. Sr moedig werken aan de zelfverbe tering. Daar ls veel rot ln de samenleving. Die moet vernieuwd worden. Daar is veel onrecht en verdrukking Die We n naar het devies van Plus X „Alles om stellen ln Christus'. Naar het devies ftus XX ,A» vrede van Ohrtetus in* JMJk van Christus." Naar het devies Pius XH: „Vrede en rechtvaardig heid." wij de verbetering niet brengen door voluit het Christendom te beleven, zullen anderen doen wat wij verzuimden, tegelijk zullen rij de Kerk ver volgen. om onze schuld! Jezus bewogen. Jezus was als mensch ln alles aan or geUJk, behalve ln de zonde. ZUn hart werd geroerd door blijdschap en door droefheid. B1U was HIJ om de lieve onschuld kinderen, om de oprechtheid van volk. om den terugkeer der afgedwaalden om de vriendschap van zoovelen Fel werd rijn hart bewogen on misleiding van het volk. De ontheiliging van het Heiligdom ontstak Hem ln hei ligen toorn. Maar wat Hem het meest bewoog, het diepst griefde, dat was de stok'theld van zoovelen. die de aangt den genade afwezen. Dat pijnigde X geweldig! En zoo begrijpen we, dat Jezus temid den van het gejuich der menigte weende over Jeruzalem. Omdat Jeruzalem de aangeboden ge nade zou laten voorbijgaan. Ook om de vreeselljke bestraffing, haar deel zou rijn. Vijanden zouden alle kanten ds stad omsingelen, haar plat branden en uitmoorden. Daarom weende Jezus! Dat echt mensohelUke ln Jezus doet We voelen ons daardoor dichter bU Hem. Laten wc gerust met onze menschelUke ellende tot Hem gaan en weenen we e uit bU Hem. Het zal ons goed doen. Vergeten we ook niet, gevoelig te s voor het leed van anderen. Het doet een mensch zoo goed, als bemerkt, dat anderen geduld hebben hem aan te hooren, en een bemoedigend woord of een kleine attentie hebben. Ook moet ons de geestelijke nood van ande ren ter harte gaan. We zien de wereld wegzinken in on geloof en zedenbederf! Bidden we on bekeering? Helpen we met anderen m* om de wereld terug te voeren tot God! HUIS VAN GEBED. Zoo noemde Jeeais den tempel Als Jezus dat terecht mocht van dien tempel, dan geldt het noi meer van onze kerken. Zeker, die dienen ook tot onderricht ln de leer van Christus, tot vermaning. Maar ook en boven alles moeten onze kerken ziln: huis van gebed. Jezus zelf komt ec tegenwoordig, tel kens als het Ofler van het Nieuw Ver bond wordt opgedragen. Want offeraar en offerande ls Hijzelf. HU komt de onder ons te bidden tot den Vader voor ons. Huls van gebed dut Jezus blUft daar om alten te ontvan gen, die belast rijn en beladen. Daartoe heeft Hij voor alle tijden allen ultge- noodlgd. Ze moeten er komen bidden tot Hem om te worden verUcht. Ze moeten ei komen ln hun geestelijke en tijdeUJki nood. Want Hij wil hen helpen dragen wat Hl] hen te dragen overzond, en HL wil het hen weer afnemen te ZUner ÜJd. In onafzienbare rijen moeten z Hem komen, gelijk de zieken en d droefden rich om Hem verdrongen. Ja. huls des gebeds moet de kerk zUn, t ln Jezus woont. In de kerk. Want Maar Jezus wacht tot ook ril mogen begrijpen, dat de Kerk geen plaats ls voor ijdel gepronk, maar een huls van DAT ALLEN EEN ZIJN Alle nog zoo goed bedoekte modem- leid zoeken. De godsdienstige eenheid za dan zooals zij in de oer-kerk op den eerstel Pinksterdag tot stand kwam: door Christ ui het Hoofd, door den Heiligen Geest al levensbeginsel en door de aaneensluiting der geloovigen tot één lichaam. Niemand heeft zoo duidelijk en met e cenhesd des geest» te bewaret eucharistisch e godsdienstige oent uit de saai n het laatste Avondmaal. Zij wortelt in En dit is het tweede Handelingen der a ui net Doopeel. ingeburgerd in het Rijk Gods. De eenheid der christenheid k in de eerste plaats van buiten af, n der christenheid! De Gee De hereeniging k van het ge rit van de lief- irkelijkheid worden oj had. Het U het geloof aan Epbestèra 1: „Br is slechts één Lichaam." e bijbelse he gelijkenis van den wijnstok levends ia De Kerk u godsdienstige eenheid, «en lev- verdeelde gemeenschap, alt t lichaam geworden is en als 1 het Hoofd Christus en met als levensbeginsel verbonden ls Cliryaostonrus. e- ■t het Hoofd t het my- welsprckendheid, maai het Hoofd ontbreekt en a De boodschap aan Perga mus zetel van Satan. plaats eenvoudig den a den Zaligmaker ae'J v zelf en hij verhaalt, dat deze door tianus in een gloeiend stiereribrekl loebandigen in eigen kring c treden, onverschillig of het N toon van Satan staat. Toch houdt B< ian Mijn Naam. liet geloof in Mij ia laieten volgen, die hetzelfde b op u af: en Ik zal strijd U ontvangen rij het manna heilige o onbeschrijfelijke vetborgen li n d rijkdom slechts g zinnebeeld der rctnhcSd e na willen rok wij verwet God vijandige wereld, wi i* KERKBERICHT BIJLAGE VAN,, DE EEMBODE" VAN 28 JULI 1939 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425 PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Zaterdag van 4 tot 9 uur gelegenheid im te biechten. Dagelijks de H.H. Missen om 7. 8 en voorkomende EPISTEL EN EVANGELIE. N BOENDE ZONDAG NA PINKSTEREN EPISTEL Les vit den brief mm den H- Apostel beelding voor ons. opdat we gee n be- geert* naar het kwade zouden httoben, m-ali zU dat hebben gehad. Wrest ook geen afgodendienaars, zoo-1 als sommigen van hen gelijk geschreven; staat: Het volk zette zich neer om te eten en te drinken, en men stond op om te dansen." I-aten wil ook gren ontucht bedrijven. dreven; en op één dag vielen er drie en twintig duizend. Tarten we ook den Heer niet. zooals sommigen van hen hebben gedaan: en ze kwamen om door slangen. Mort ook niet, aooals sommigen van hen hebbén gemorden ie werden ult- - gerooid door den verderfengel. Dit a'lee nu overkwam l»un als een voorafbeelding voor ons en het werd op. geschreven tot waarschuwing voor ons. die het einde der tijden beleven. Dus, wie meent te staan, zie toe. dat hij niet valt! Ge hebt gren bovenmenschelijkf beko ring te doorstaan gehad. En God Is getrouw. sok niet nalaten, dat krachten bekoord wordt, maar me bekoring zal Hij ook het nüddtj geve: i ze te kunnen doorstaan. Volgens den H. Lucas. 19. 41—47. Te dien tijde, toen Jezus Jeruzalem naderde en de stad zag. weende HU over liaar en sprak: Ach. mocht ook gil op dezen dag nog erkennen, wat O tot vrede strekt: maar dat ls thans voor Uw oogen verborgen! Want er zullen dagen over u komen, dat uw vijanden een wal om u werpen. u van alle kanten be- t u zullen verdelgen, u Langegracht no. 36. Pastoor A. W. J. Spitzen. Langegracht no. 37. Telefoon 5854 ZONDAG de H.H. Missen om 7 uur en half 9. Om 10 uur Eerste Plechtige H. Mis. 6 uur plechtig Lof. Dinsdag te 8 uur gezongen St. Anto- ir blechthooren dat z len laten; omdat ge uw ti]d van ontl mlng niet hebt erkend. Toen trad HU den tempel binnen begon er de kooplieden uit te drij' .Mijn huls ls een maar gij hebt er ren roovershol van gemaakt." Nu leerde HIJ dagelijks ln den tempel Maar de Opperpriesters. Schriftgi leerden en hoofden van het volk zochten Hora te dooden. Ze vonden echter gren middel, om hun plan ten uitvoer te brengen, want al hel volk hing Hem aan. en luisterde naai Paulus Borstraat no. 41 Pastoor: J. H. Hooyman. Matthias Withoosstraat no. 34 l Giro no 84824 ZONDAG HJf. Misser 9. 10 uur Hoogmis. 6 u wegens priesterretraite H. Mis. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catslaan no. 20b. Pastoor: Deken P. J. M. Sandkuyl Jacob Catslaan 28. Telefoon no. 5923 Postgiro no. 93297. ZONDAG: De H. Missen om 7. half 9 en 10 uur de Hoogmis, 6 uur Lof met Rozenhoedje. Dindsdag om 9 uur geen H. Mis. maar om half 10 gezongen huwelUksmls. Donderdag om 9 uur geen II. Mis. de maand, ur gezongen en Toewijding Zaterdag van ran 4 tot 5 vo< an de 5e klas. e jongens en meisjes Uit de parochic-registers: PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Pastoor W. A. J. M. Ooztvren ZONDAG. 9de Zondag na Pinksteren. De H.H. Missen om half 7. 8 uur. kwart over 9 de Hoogmis met Volkszang en te 10.45 uur. Collecte voor het Jeugdwerk ln het Aartsbisdom. Heden zal er een speldjesdag ftehou- den worden voor Volksgezondheid ten bate van de uitzending van het zwakke kind. Te 8 uur Lof met Rozenhoedje. Na het Lof het Euchar. Volkslied. Dinsdag te 7 uur Lof met Rozenhoedje. Gebed en Lied ter eere van St. Francls- cus Xaverlus. Donderdag te I' uur gezongen Jaarge tijde voor Dekei Hartman. Van 8—9 uur e .-tegenheid om te blech- Vrijdag te 7 *5 gez. H. Mis voor de le vende en ovei leden leden van het nootschap van het H. Hart. Te 4.15 gelegenheid om te biechten voor de Jon gens van de 5e. 8e en 7e klas. Te 7 uur laf met Ro; -nhoedle en Akte van Toe wijding aan het H. Hart. Lied no. 115. Zaterdag van half 4 tot half 10 gele genheid om te biechten. Te 7 uur Lof met Rozenhoedje ter eere van O. L. Vrouw van AltUddurenden Bij .and. Lied no. 69. As. Zondag zal de Weleerw. Pater Dort. de parochianen wel bekend, onder lie H.H. Missen een predlcatte houden .1 collecte ten bate van de Missie, v heen bU binnenkort zal vertrekken. Uit de parochie-registers: Voorzien vi Stervenden: I Verschuur. Huwelijksafk.: Antony Johannes Ber- naards en Aleida Slagter; Theodoras Blom en Maria AUda Klarenbeek; Harold Eduard Stringer en Carolina Gijsberta Schwerzel. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS r volwassenen Zaterdag van 4 tot 9 uur gelegenheid om te biechten. Zondag onder alle H. Missen bijzondere collecte voor de St. Vlncentiusverrenlglng. Dagelijks de H.H. Missen om 7. 8 en 9 Uit de parochie-registers: Gedoopt: Erna Maria Margaretha, d. van Dirk Wondert v. Appelen en Ida Snoek. SjoukJe Karei Maria, z. van Albertus Kaal en Anna Frederlka de Gehuwd: Bernardue Franeiscus Hel- mich en Antonia Maria Everdina Bakker. Wilhelmus Petrus Stalenhoef en Ma ria Helena v. Rossenberg. ACHTEVELD H. Communie, ha'.! 11 Hoogmis, 12 uur Ca- cclusmus. 6 uur Lof mei Rozenhoedje. ViijdaR.^De^H Mis van 8 uur gezongen. Zaterdag, biechlhnoreo 5—9 uur. op alle HAMERSVELD E ST. JOZEF. Pastoor: H. J. CROONEN. Telefoon Hamersveld no. 4. Donderdag van 6—7 gelegenh Vrijdag, eerste Vrijdag. kwarL lesongen H. Mts, 's avonds om hol Zaterdag, hall nclu Lof In de weck de K Uit de parochie-registers: Het H. Doopsel hebben ontvangen: Lamberta. d. van Hermanus Wllh. Flos en Adrlana Cornelia Johanna Hane- Gerardus Wilhelmus, z. van Wilhel mus Henrlcus Vos en Wllhelmlna Maria Kok. In den Kerk. ondertrouw opgenomen: XII: Mar hiel Hamers en Jacobs Gijs berta Mol. Voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden August Francois Theodor. Herman Lindner. In den Heer overleden: Petrus Johannes Hubertus Léger. HOOCLAND PAROCHIE ST Pastoor: W 8 J. DE Kerklaan. Tel. 1 ZONDAG 8 u Vroegmis, half U Hoog- voor de SS. Penning. enhoedje. Collecte Maandag. 1ste H Mis op Leo's Oord. ;wart voor 9 2e H Mis. Dtnadag. 8 imrH. Mis. Vrijdag. F H. Mis. Zaterdag half 6 ls Mis. Blechthooren vi HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor HENDRIKS. Burgemeester van Tuylstraat. Vroegmis om 8 uur. Hoogmis on Onder beide H. Missen collecte vi 'ichi mg. Des^avonds om 6 uur Donderdag. Gelegenheid om u ijdag. Eerste'vrijdag van de inder de gezongen E ierheiilgstê ei n 7 uur j. Gelegen: LITURGISCHE KALENDER (Week van 30 JuliS Augustus! Zondag 30. Groen. 9e Zond. na Pinkste ren. Tijdeigen. Mis Ecce Deus. 2e geb. H. H. Abdon en Sennem 3e geb. Acun- t.ls. Credo, Pref. H. Drlevuld. Vespers van dezen Zondag. Maandag 31. Wit. Wit. H. Ignatius !bU S.J. Credo gedurende het Octaaf. Dinsdag 1 Aug. Wit. 8t. Petrus-Banden 2e geb. H. Paulus. 3e H.H. Machabeefcn Credo, Pref. v.d. Apostelen. Woensdag 2. Wlf. H. Alphonsus, 2e geb. H. Stephanus I. Credo. Donderdag 3. Rood. Vinding van den H. Stephanus le Martelaar. 2e geb. A Cunctis, 3e naar keuze. Vrijdag 4. Wit. H. Domlnlcus. Of Overal: Wit. Mis van het H. Hart. Cogitatloneg met Gloria. Credo en Prefatie van EL Hart. i Zaterdag 5. Wit O. L. V ter Snoeuw. I Credo, Prefatie H. Maagd.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1939 | | pagina 4