Christus onze
Koning
Ddn laatston Zondag van October li
•toet Christus-Kontng-feest.
Dat moest veel luister-ijker en vee
Intenser worden gevierd I
Want aan niets heeft onze eeuw aoc
Beer behoefte als aan de spontane, fieri
verklaring van de ml Uloenen Christenen
dat 2e Christus erkennen willen als har
Koning.
l>us als dengene, wiens wetten ze zou
der voorbehoud erkennen. En Dien zt
willen.dienen met beel hun ver
de wereld, dat alle christenen Jezus
erkennen als Koning over eigen ziele
leven, over eigen gezin over heel de
maatschappij, over het volk, en ave:
heel de wereld.
Zoomoesthet zijn Maar
de van onrechtvaardigheid, haat en
nijd. onkulschhcid, hoovaardij. Hun hu
welijksleven Is ontheiligd.
Zoo dienen ze niet Christus, maar den
De maatschappij Is voor een heel
De Staten zijn In hun wetgevli^ Of
•vele punten an tl-christelijkin d>
huwelijkswetgeving. In het onderwijs, li
•de rechtspraak.
Het ls droevig, maar waar. Van het
Koningschap van Christus ls In de hut
dlge wereld met veel te bespeuren.
Als daar geen radicale wending ls
«tornt, zullen we vlug den afgrond lik
DE BOODSCHAP AAN
PHILADELPHIA
ONS KORT VERHAAL
Klokkenmaker
DOOR ARIE RELNDERS.
Zij had een groot, vierkant, krantenpa
pieren pak onder den arm.
..Woont hier een klokkenmaker?"
vroeg zij nogal kortaf.
„Neen", antwoordde !k beleefd.
..Woont hier geen klokkenmaker?"
™ïl«n".n08 eenS'
„Nou. ik heb toch geen trek nog er
gens anders hc-en te gaan zei ze. Is
hier niet Dalweg 14?"
„Jawel", antwoordde lk naar waarheid.
..Nou. dan ls het hier!" zei ze. terwijl
ze me waarschuwend aankeek. „En hier
ls de klok!"
Zij trad op mij toe en overhandigde mij
het pak. Daar stond lk nu met de klok.
De dame veegde haar voeten op de deur
mat pakte mij bij den arm en duwde
mij achterwaarts de kamer ln.
„Het ls altoos een betrouwbare klok
geweest", zei ze. op een toon alsof lk
tegendeel beweerd had. .Jk heb haar In
dertijd van huls meegekregen en er i
keert nooit Iets aan. tot gisteren".
Ik stond absoluut weerloos tegenover
de dame, die mij op 't onverwachtst tot
klokkenmaker bevorderd had. De situatie
was nog geen twee minuten oud en
was er nauwelijks twijfel aan, dat
dame voor de rest van mijn levensduur
het leiderschap over inlj zou uitoefenen.
Zoo was het begonnen, en zoo zou het
zich verder ontwikkelen. Ik kon
nalaten mij daaromtrent gedachten
maken en ln te zien hoe noodzakelijk het
waws. menschen als deze dame terstond
op de juiste wijze aan te pakken; en on
derwijl moest lk de klok uitpakken Het
was een afschuwelijk leelijke klok.
onsympathieke klok. Bovenop de klok
stond een uit hout gesneden hert,
van de slechtst gesneden houten herten
die lk ooit gezien had.
De damt praatte een hoop waarvan
lk niets anders hoorde dan dat zij se
cuur wist, dat er aan het uurwerk niets
bijzonders kon haperen, maar dat zU
klok weer in orde te krijgen. Gelijktijdig
verwarden zich ln n
lende gedachten. Wet moest lk do
Hoe zou Ik mij aan de aangelegenheid
deze dame. die geen tegenspraak dull
kunnen onttrekken? Ik durfde haar
eens te zeggen, dat ik werkelijk g..
klokkenmaker was. Zou Ik vakkundig
het uurwerk nazien, haar met gelijke
munt betalen om haar het huls uit te
krijgen, haar verzoeken over acht dagen
de klok terug te komen halen, en die dan
en tussehentljd bij een
c In r
aratle g
met een stortbui
straat op gooien? Of -? Zou lk werkelijk
In de klokkenmakersleer
om deze klok te kunnen
zou het 't beste zUn om het hutó uit te
trekken en nier niet meer te wonen als
ze terugkwam om de klok te halen lk
zou de klok dan, eer lk er uit trok. in den
tuin begraven.
Ik maakte 'l glazen deurtje open en
lichtte de wijzerplaat 'n eindje op Bij
na was het. hecle uurwerk er uit geval
len want dat bleek slechts met twee
kleine pennen in hel kastje bevestigd te
zUn en kon er gemakkelijk uitglippen.
Ik wendde en draalde en keerde hei ding
onhandig een paar maal om. Het was
mil onbcerllpclilk hoe de vrouw mij nog
voor en kiokkensmld kon houden Ik
had zelfs geen schroevendraaier.
De k
k allen
ktokkenmakerswerkplai
plegen toch klokken te hangen, aan
leder der vier wanden van den vloer tot
het plafond; hier was geen enkel uur
werk te zien. behalve mijn polshorloge.
Minder was onmogelijk! Zag lk er mis
schien als een klokkenmaker uit? lk
had altijd gedacht dat dat Heden zijn
van Iels minder dan middelbare grootte,
met een scheef hoofd, omdat ze meestal
voorovergebogen in onbeduidend kleme
uurwerkjes zitten te gluren. Had lk nu
maar zoo'n kijkglas gehad, dat ze ln de
oogholte steken, dan had lk mij mis
ken- en horlogemaker kunnen verplaat
sen.
Wat drommel moest lk doen? Ik heb
nooit practlsche handigheid bezeten. Op
school was lk een Idioot in natuur- en
scheikunde, en lk bewonderde afgunstig
den jongen, die van een ouden kinder
wagen en de resten van een wekker een
stoommachine kon maken; zoo '.ets was
mij niet gegeven. Toen ik als volwassene,
automobilisten het hoofd ln der radia-
teur zag steken om daaraan iets te repa-
reeren, heb ik mij niet nuttiger kunnen
maken dan een stuk gereedschap voor
hen vast te houden. Ik heb mij van
kindsbeen af bulten dc poorten van het
paradijs der techniek gehouden.
vpersoon te kij
ken. doch hield het uurwerk juist hoog
genoeg om haar, tusschen de wijzerplaat
en den achterwand waar de slagveer op
zat door. te bespieden. Zi] was, gelijk ge
zegd, groot en in 't zwart gekleed en had
een geelachtig, langwerpig gezicht. Wat
drommel dacht ze wel? Veronderstelde
zij misschien dat lk niets anders te doen
had dan voor klokkenmaker te spelen,
en dan nog wel onvrijwillig en gratis! Ik
begon een goede en bruikbare woede op
te werken. In twee minuten zou Ik zóó
gloeiend zijn. dat de situatie rijp zou we
zen haar de deur te wijzen en daarbij zou
zij een behandeling ondervinden, die zij
de eerste tien jaar niet zou vergeten.
Bij den eersten aanblik begonnen mij
reeds een paar uitdrukkingen te binnen
te schieten, die gekruld met ecnige ver
dachtmakingen. de Insinuatie tot deining
van beleedlgende woorden zou doen aan-
zwell-i. wat Juist datgene zou zijn, dat
zoo dringend noodig was. Nu begon het
ook lichter om mij heen te worden!
Wacht maar!
Ik schudde dc klok en blies In het
uurwerk om tijd te winnen mij op te
winden en echt gllllg te worden. Ik stak
relde daar zoon' beetje tusschendoor.
Zou die klok er soms schadeloos van af
komen? Koste wat het wil. ook zij zou
zeker geen klokkenmaker die zich maar
tot alles leende. Ik kromde den vinger
niet heelemaal zonder geweld tusschen
de klok-lngewanden en peuterde er op
los. toen de klok eensklaps begon te tik
ken en vier sloeg,
Dc geheele situatie was op eenmaal ge
heel veranderd. De dame monterde op en
mijn toorn ging liggen, maakte rechts
omkeert. net als een onweer, en ver
dween aan den horizon. Ik maakte snel
hhc uurwerk weer in zijn kastje vast
klok ten minste mocht blijven loopen
Eigenlijk was de reparatie keurig uit
gevoerd. zei lk tot mljzellnatuurlijk
een gelukkig toeval, maar misschien wel
een van die bekende toevalligheden die
'n menseh soms overkomen als hij b.v.
voor 't eerst biljart speelt, of poker het
genie der onberekenburen! Maar bel
kon natuurlijk ook wel een nog onont
dekt gave van mij geweest zijn. of een
talent... misschien een vingerwijzing om
mij op de klokkenmaker!} toe te leggen
lk had toch de mogelijkheid gedemon
streerd. dat Ik op dit gebied iets kon
prestoeren. kon misschien wel uitvin
dingen doen. belangrijke verbeteringen
uitdenkenalle groote en gewichtige
uitvindingen waren linmeis op deze ma
nier begonnen bij toeval!
„Hdfcveel kost hel?" vroeg dc vrouw,
een beetje stemmig
Moest lk nu bescheiden zUn? Eendecls
had de vrouw mij ln ongelegenheid ge
bracht anderdeels had lk toch momstoo-
tolijk goed klokkenmakerswerk verricht
Dus antwoordde lk:
de tafel. „En geen cent meer!" siste zij
..voor zoor. bagatel werk!"
Zij greep me de klok uit de handen ei
slug de straat op.
Toen Ik de deur achter haar wou slul
ton. riep so me nog over haar srhoude
toe- „Zie Je nou wel, dat Je tóch een klok
Gebed.
bidt.
r mooiste, als hij
reedt hij in onmiddellijk con
tact met God. Zijn Schepper.
In zekeren zin ls het een voorsmaak
van de gelukkige eeuwigheid. Want
dan is hetblijvend, onvcrliesbaar
Hief dec on tact met God.
Wat ls het heerlijk uit de diepste diep
ten van de ziel God to aanbidden, als
de 'Heer en Meester van de schepping:
staan met de bestemming tot een
eeuwig geluk; voor de verlossing door
Zijn eenlggeboren Zoon Jesus Ohristus; I
voor de Inlijving In Jcsus mystiek li
chaam; voor den stroom van genade,
dien wij lederen dag ontvangen.
Wat doet het ons goed, als we dee-
moedig schuld hebben hekend om onze
vele zonden en fouten, en nederig heb-
ben gesmeekt om alles te willen ver
geven, en ons ln Zijn liefde op to ne
men en te versterken.
Wat 'n troost en bemoediging komt
(er over ons. als we met al onze stof-
(felljke en geestelijke zorgen tot God
Gijn gegaan, die toch onze Vader Is 1
[Als We voor Jesus ln het Tabernakel
digi te komen met onze zorgen en
losten.
Ja bidden ls iets fijns. En de menseh
to op z"n mooist, als hij bidt.
Daar zijn er die .-.eggen, dat ze niet
kunnen bidden.
En dikwijls apr -ken ze dan ook
waarheid.
Hoe komt dat
Bij velen zit het hierin: dat heel hun
deni-.cn en streven staat op het stof
felijke. op geld-verdienen. Die komen
er niet Ice to bidden. Ook niet. nis ze
al naar de kerk gaan. Want hun geest
kleeft aan het geldverdienen.
Laat d'le maar beginnen met een re
traite te maken, om tot bezinning te
komen, om te beseffen dat ze slaven
zijn van een vergankelijk goed. Dan
zullen ze de leegheid van hun leven
leeren zien, en weer kunnen bidden.
Bij anderen zit de hoogmoed ln den
weg. Ze denken, dat ze lets - ja veel -
zijn uit zichzelf. En hebben geen be
hoefte aan gebed, omdat ze hun
schrikkelijke armoede niet Inzien. God
geve hem de genade van een flinke
vernedering, die hun de oogen openl.
Dan zullen ook zij kunnen bidden.
Daar zijn er t»ik, die het bidden
hebben verleerd omdat ze den weg der
vleeschelljke lusten zijn Ingeslagen., Zoo
staan zo met den rug naar God ge
keerd. DIc moeten zich omkeoren, be
schaamd en vol spijt. Dan zal het ge-
Ibed volgen.
Onderhoudt toch den geest van het
gebed.
des gebeds. Bidt met uw kinderen eer-
het avondgebed. Loert uw kinderen
den dag beginnen met gebed.
En geeft hen ln de kerk het voor
beeld van devoot gebed.
Het Koningschap
van Christus.
strekt onbeperkt Koningschap.
Christus ls God. En dus onbeperkt
heer en meestor van al het geschapene.
Christus ls menseh. Maar zijn men-
schelljke natuur ls opgenomen ln Zlin
Goddelijken Persoon. Ook zóó is Christus
ChrLlus, de Godmènsch. heeft, den
losprijs betaald voor alle menschen. En
ook op dien titel ls hij Koning over allen.
Christus heeft dus het onoeperkt
recht om to heerschcn over allen
van den avond tot den morgen moeten
alle menschen Zijn heerschappij t-
Hij alleen her. -ri.l op den to-
talen menseh.
Daar ls maar één totalitaire macht
dat is de Koningsmacht van Christus
Voor Hem. den Koning aller eeuwen
Wie een volk af een staat bestuurt, en
niet beseft, dat heel hel volk en beel Ie
bestuurder staat onder het onbeperkte
recht van Christus-Koning, misken: de
Majesteit van Christus.
Christus moet heerschen, en Hij alleen
Aller:, ook de leiders, staan in Zijn
Hoogste w zijn ti. tu geen sa-
Wie zich niet stolt ..onder" Hem, stelt
zich togen...; Hem.
Wie niet erkennen wil de rechten, va-.
Zijn Kerk. stolt zich togenHem 1
Kerk en Slaat moeten.,.. Hem
dienen, omdat Hij konir.g is over allen
en alles.
Leert in dit licht de wereld verstaan,
waarin ge leeft 1
Waarom geen rust
Zoo is het Inderdaad 1 Waarover sprc
MARIAVEREERING IN DE
R.K. KERK
EEN BRON VAN VELE MIS
VERSTANDEN
HET PUBLIEK KOOPT
maar koopt het bij U I
of bij Uw concurrent?
DRUKKER I)
„DE EEMBODF,"
Conferentie van Lector
Winkel O.P.
In de Rü. kerk op "t Zand heeft Pa
ir Lector Winkel O.P. uit Zwolle zijn
..erde ..Conferentie voor Andersdenken
den" gehouden, welke ditmaal was ge-
ijd aan de Mariavereerlng ln de RH
Velen buiten de Kath. Kerk, aldus
Lector Winkel, kunnen zleh maar moei
lijk vereenigen met de Kath. leer over
Maria en de Mariavereerlng omdat zij
liet weet. wa»r, p de Kath. Marlaver-
intwlkkelen. moge er op gewezen wol
len dat die vereering van Maria reeds
gevonden wordt ln de simpele voorstel-
•erlng van Maria gemeen-
i bezit was van heel de
e eerste Chrlstoneeuw-en. zoo-
Weston als ln het Oosten,
vercering van Maria door alle
doorleefd Is In de katholieke kerk.
Maria?
Op het feit dat zij Is de Moeder van
Op het lelt dat zij is de heiligste der
gen.
wij beweren: Maria ls Moeder
■r. te bewijzen:
.ieder. Dit nu
staat zoo duidelijk mogelijk uitgedrukt
- 1L Schrift (Luc. I ZO-- 301: ..G«
zult bevrucht worden en een zoon be
Welnu, ln deze woorden liggen a»
ie wezenlijke elementen ultgedruki
liet niucderschap vormeu. Maria ls
Moeder van Christus, omdat, zij door een
physfologlsche werking van haar na
tuurlijke krachten ln haar door God»
dadlge tusschenkomst voortge
bracht de monsehelijke natuur van
Christus heeft voortgebracht, m.a.w.
':n menseh Ueeft doen bestaan.
Maria is Moeder van Jezus. Al is Mn-
a overschaduwd door de kracht des
llrrtiooïston. toch is zij Moeder ln den
listen zin. omdat 't er voor het wezen
in het moederschap niet op aankomt
door welke kracht, hetzij menschelijk of
hoogleeraar Valkenaar. die
een goed Protestant was, verre tic voor
keur geeft boven die V3n den Stat Ml-
bij bel.
bi De wortel van Maria's heiligheid is
haar Innige liefde tot God, die haar
maakte tot de heiligste onder de men
schen. 't hoogste na Christus natuur
lijk verheven in de glorie des hemels.
De Katholieken erkennen in Maria ook
hun Moeder, want Christus heeft ons
w c r k e 1 ij k herboren tot het
leven der genade, tot kinderen Gods
door Zijn smartelijken zoendood. Maria
heeft medegewerkt tot deze verlossing
door het allerzwaarste offer dat zij
ferde voor het liell van de menschen.
Men wijst er wel eens op dat Maria
juist als Moeder van Jezus volgens
verschillende plaatsen der H. Schrilt
(Luc. 11:26 Mstth. 12:46-50. Mare. 3:32"
op den achtergrond wordt gedrongen
Het onderhouden van Gods geboden zo«
de verwantschap des bloeds. Daar stel
len wij tegenover: in de H. Schrift wordt
Maria herhaaldelijk geprezen ic.a door
den engel Gods. door Elisabeth „vervuld
vail den H. Geest": Als Christus dan
zegt. dat het onderhouden van Gods ge-
hod n meer waard ls dan de verwant-
bloeds. dan blijkt daar dus
lof. die Maria werkelijk ge
bracht wordt niet slechts op het Moe
derschap maar wel op haar bijzonder
„onderhouden van Gods geboden." m.a.w.
op haar biizondere heiligheid doelt. Dus
i ook 1
t Chris
tus vereenigd door he. geestelijk
wantschap als de bij uitstek boven alle
el Daarom vereert de katho
lieke kerk Maria op de hoogste wijze.
Dit heeft met aanbidding niets
te maken; ook dc katholieke ko rk erker.t
dat dit dc aanbidding van Maria
een groote zonde ls. dat tusschen Maria
en haar Goddelliken Zoon een elndeloo-
ze afgrond gaapt, de afgrond van den
Schepper tot het schepsel, die nooit
overbrugd kan worden.
tiollcke
klnden
eeld v
delijk eerbetoon; zij weten te goed dat
die uiterlijke handelingen afhankelijk
zijn van de innerlijke bedoeling en om
goddelijk, li
blHet k
t Maria
JRHMPV
drukkelijk getuigen, dc Znou van Go,
- God in nature gelijk. De tweede per
'uldlghci
cuwigheid bes
ijden vervuld waren, uit juana s sc
e mrnseheKjkc natuur aangeno
•vormd van Christus, dat
e kt werd en daarin ligt
ehcim der mensehwordmg niet
en mcnschelljke persoonlijkheid, i
oor een goddelijken persoon zelf
M'ds van eeuwigheid heaUir.il
Zoo ls Maria dar
n dit si
iel een heel bijzon -
schen Christus en
t. ofschoon zij Mm-
5, all Ud Maagd ge-
de H. Schrift sprake
en zusters van Jezus.
wijze der Oostersche volk
v.in liet Hebrci'UWNclic s
die weet ook dat .broeden
"igC ligt'hl Ma
Want dc
voor zich te zien: daarom hangt
ap voor de grooten des volks op d-
bare pleinen. HIJ vereeit dan n
portr of standbeeld op zlchz. li
vel dengene die er door v.ibc-i.i
Op Maria's voorbede verricht:
Goddelijk Kind Zijn eerste wondi
rroegt Hij zelfs den 'ljd van Zijn
den. Daarom nemen de Kathode!
iel leven hunner hemelsein- Moed.
Er bluven n, i: enkele moellljkhi
God verschuldigd ls? WIJ vereeren Mina
omwille van haar Goddelijken Zoon als
zijn Moeder en omdat zij als schepsel
door God op zoo biizondere wijze
bevoorrecht werd. Derhalve slaat de eer
11 dit geen afbreuk aan
r oij begenadigde' En i doende? Zeker n
11 gezegd werd voor haar persoon- I voldoende. HIJ li
1.1 -n nlel slechts voor haar moe jZun goddelijke
Hup. bink' uit hetgeen volgt 1 zondeval den m
Maria -.-. .ill ge hebt g e- kunnen aanncm.
e gevonden bu God." Het Griek inens.li gewordi
ar God alleen was
i door een daad
amhartlgheld na
Goddelijken Zoon