TOEN MOEDER KWAM PRATEN" Uit de eerste Encycliek van Z.H. Pcus Pius XII. Id tyo «.ciu er te Cans Id GalUca eene bruiloft gehouden en de moeder van J eras was daar. Jezus we met Zijne leerlingen ter bruiloft genoo- dlgd Toen er dan wijn ontbrak, se 1de de moeder van Jezus tot Hem: ZIJ hebben geen wijn. Jezus zeide haar: Vrouw, wat hebt gtj met mU te doen? Mijn uur Ij nog niet gekomen. Zijne moeder zelde tot de dienaren: Doet. hetgeen HIJ B zeg gen zal. Daar waren na zei kruiken. Ingevolge de reiniging der Joden geplaatst, houdende elk twee of drlr maten. Jezus zelde hun: Vult de kruiker I met water. ZIJ vulden ze dan tot boven i toe. Jezus zelde hun: Schept nu enl brengt net den hofmeester ZU brachten het. Zoodra nu de hofmeester bet proefde, hetwelk wijn was geword» niet wist vanwaar bet kwam. schoon de dienaren, die het geput hadden het wel wisten, riep bU den brullegom en zelde hem: Ieder stelt eerst den goeden wtlu voor en als zij genoeg hebben gedronken dan dengene. die minder Is. maar gij hebt den goeden wUn tot nu toe bewaard Dit begin van zijne wonderen maakte Jezus te Cana ln Oalllea, openbaarde er zijne heerlijkheid en zijn leerlingen ge loofden ln Hem. Pastoor Vandaag Is het bruiloft te Cana ln Oalllea. Jezus en zijne moeder behooren ook tot de genoodlgden. Blijk baar zijn er meer menscben aanwezig, dan waarop men gerekend had. En als eerste gevolg ls er natuurlijk geen wijn genoeg voorhanden. Zooals gl) voelt. IS niets pOnlUker voor gastheer en gast vrouw dan eèn on toereikenden voorraad te nemen en dus :e kon te komen. Jezus ziet hun stille verlegenheid en Is er on middellijk bij om er een eind aan te maken. Hij ziet zes watervaten staan en water te vullen. Dan zegent zijn hand de kruiken en op het eigen oogenbllk Is het wijn. echte wijn. Proeft en onderzoekt zelf maar: er ls geen kleursel ln en geen scherpe zuren en geen vergif, het ls wijn veroorloven wij vrijheid hebbsn om gebied van kleeding. genieten. Er zit niet meer godsdienst ln een oude Jas dan ln een nieuwe Jas. WIJ kunnen Ood evengoed dienen, wannee wij ln een equipage rijden, dan wannee wij te voet gaan. Ik geloot zelfs, dat de kinderen Ood meer recht hebben om gelukkig te ztj] dan alle andere mensehen. Er Is hun geen enkele vreugde anderen geoorloofd ls. Het geloof ln Christus ontneemt de ziel baar niet. De vreeze Oods doet de niet verwelken. En toch zijn er men scben. die ons trachten wijs te maken, dat Gods kinderen bulten het ten blijven staan en dat de ontspannin gen en geneugten Jes rig naar ons uitgestrekt. Wat dan? Jezus komen en als wU stamelen: Heer. Ik ben zoo bevreesd voor dat groote water, lk durt er niet doorheen te waden naar de overzijde, dan zal HU vreugden des hemels. zeggen: Houd u vast aan mijn arm. En Schoon rampen en beproevingen en dan zullen wij ons aan zijn arm vast- tegenspoeden zijn deel mogen zijn, hij houden en HU zal zUn voet zetten ln de heeft recht op verheuging des harten: j branding der golven en ons meevoeren n.ee diepte, al dieper en dieper tot el zal uitroepen- Al uw golven en zijn over mij heengegaan! Dan omkeeren zUn belde armen s heenslaa zijn e r ZUn e /an Ood gedronken te worden; f enkel kleed ls te kostelijk om door gedragen te worden, geen enkele b: hU voor en aleer er eenige verlegenheid ontstond. Waarom vol bracht HU dan het wonder niet aan stonds? waarom gewacht, tot de geheele voorraad uitgeput was en er van geen enkelen kant uitkomst te wachten viel om dan eerst helpend en reddend op te treden? Dat ls Jezus' weg en wUze; maar toen HU elndelUk ln den uitersten nood tusschenbelde trad, maakte hij den allerbesten wijn. zoodat men vroolUk uitriep: GIJ hebt den goeden wijn tot nu toe bewaard! Jezus komt alHJd tot ons op een oogenbllk. dat het spant Aan dat moment schUnt HU de voorkeur te geven. De vraag mU af of het ln het laatste oogenbllk van ons leven ook zoo toe zal gaan. WIJ zullen plotseling ziek worden en er zullen dokters komen, maar tever geefs. Op de een of andere wijze zal ons worden toegeroepen: OU moet gaan! ons terug te houden van koude handen van den dood, begee- i het loeien en n der baren. Jezus ln den uiterstiep Het tooneel van die bruiloft la nu spoorloos verdwenen, de "ouden trouw ring ls weg, de schenkkannen zUn ge broken. het huls ls gesloopt. Maar ons noodlgt de Heer op een grootscher brui loft. Br zal op die hemelsche bruiloft wUn genoeg ln voorraad zijn en die wijn zal niet afkomstig zijn uit de vergiftigde vaten dezer aarde, maar de wUngaarden des Heeren zullen hun rUpste trosser. altpersen en de bekers en kelken zullen ten boorde toe gloeien van het sap van dien hemelschen wUhoogst en al dl feestgenoo'en zullen er juichend van drinken. En allen zullen verklaren dat het aardsche f een armelUke vertoonlng was vergeleken bij dit. En ln het heilige licht hunne kelken opheffend zullen zU den Heer en Koning van het feest toeroepen: Gij hebt den goeden wijn tot nu toe bewaard! MAX ff" ONS VERHAAL n de b Als de Heer onze Ood vrtjn maakt, maakt HU den besten wUn, dlc staat; en twee honderd vUf en zestig die wate-krulloen; zoo goede wijn, dat de|~ leider van het feest moet toegeven: wèl. dit Ls werkelUk beter dan al wat w(J tot dusver gehad hebben, GIJ hebt den goeden wijn lot nn toe bcwaara. Secretaris: Het doet wel eenlgs- zlns eigenaardig aan Jezus op een brui loft te zien verschijnen. stekend vrouwmensch. om bet heele le- gei op de vlucht te Jagen. U weet toch zeker dat zooiets al eens mééi ls gebeurd? Nooit gehoord van Kenau Hasselaa-? Ze stond boven op oe stadsmuren en vuurde de ontmoedigde soldaten aun- Menlg emmertje kokend water en Bran dend pek kieperde ze naar beneden op eer brutalen Epanjaard. die het wagen durfde ln haar nabijheid de muur te beklimmen Dat gebeurde bU het beleg. De Hollandacne soldaten hielden vol en zigevlerden tenslotte. Die Kenau moet wel een buitengt- I woon mensch geweest zUn. Zoo heele- I maal geen sulletle! Aan die vermaarde I vaderlandsche vrou i h> rlnnerd. toen tk V werd lk a een heel kort mcdedeellnkje. waar geen Iwoord Frunscb bU was: Meneer MUn I dochter al geen straf maken. Anders J kern lk eens even met Je pratan. Ik 1 hoop. dat dit voldoende ls. Vrouw Kroot. Zooals u ziet. een zeer duldelUk brief- "Je begint Kenau Hasselaar al te rul- ken. nietwaar? Die kordate aanhef I Die I krrte. stevige zinnetjes! t Lijkt op het gestamp van een paardenpoot. 1Den ruiter zelf zag lk den volgenden - j dag. toen Ik het kind dien avond had .schoolgehouden". kind. O wat heeft het beeld van ..moe der en kind" reeds vele kunstenaars ge ïnspireerd- Wat zUn er heerlijke schilderijen ge penseeld. wat heeft de poëzie een piaul.tlge. ontroerende verzen en wal teer en Innig heeft de muziek getoon zet over het rUke onderwerp van ..moe- kruis ln de school. En omdat er vooralsnog geen wet bestaat, die zegt. dat een leeraar En w Ook het huwelUk Is een guddelijke ln- stelling en zou door Jezus tot de waar- d gheld van een Sacrament verheven worden. Bovendlep moest voor ons blij ken. dat de Heiland der wereld niet onverschillig Is voor de geneugten des levens. Het was niet bepaald noodzake- UJk. dat de bruiloftsgasten dien wUn kregen. Honderden -nenschen zijn ln den echt verhonden zonder dat er een drup pel wijn bU te pas kwam. Ook lezen wij niet, dat er van een der andere artikelen Iets te kort was. Toen Jezus dien wijn maakte, was dat geen noodzakelijke be hoefte, maar bepaald eet, weelde. De ge loof niet, dat HIJ ons uitsluitend rogge brood wil laterveten en op harde matras zen wil laten slapen, tenzij we daaraan zelf de voorkeur geven. Ik houd het er voor dat als de omrtandlgheden het ons klederen, had lk den moed me niet te I schikken naar baar grilletjes en onheb- i belljkheldjes. I Zelfs ging lk zoover, dat lk het durfde straffen Stel Je voor. ln 1939 een scnoolklnd straffen. Ik moet wel zoo hall en half Bulten mUn eeuw hebben gestaan, dat lk zooiets waagde. Maar u zit natuurUJk te wachten op die Kenau Hasselaar. Even geduld. Het strafwerk werd niet gemaakt .Ale moeder wil 't niet hebben!" zei h. kind. Waarop ik het min of meer flauwe uitje verkocht, dat ze het ook niet aan hi or moeder moest geven, maar mU. Den dag daarop. Een .spUker mün doodkist", m'n „seboolplaag". ..droomcnverschrikker" komt met "r piertje op mU af- Ik voelde eei. zekeren trots. Aha! Tk had dus gewennen! Het kind, dat mUn collega's nooit hadden klein gekregen, dat was m U onderdanig. Het pa piertje bevatte geen strafwerk, maar Maar, eerlUk gezegd, tk geloof, dat nooit een kunstenaar tot deze Inspira ties was gebracht, als hij ln mUn plaa's was geweist en had aanschouwd: Vrouw Kroot en haar kind Woedend rakkerden haar felle oogen De lippen maalden vast de woorden, die ze zou uitwerpen En toen kwam het. Vrouw Kroot stak van wal. O. 't was een vloed, een Niagara, een butsend neerbonkien op mUn arme Ul> Zelfs de veer op haar hoedie was gewoonweg razend Die trildi Dt schudde heftig, ten teeken dat lk nooit geslagen had of getrapt. Maar toen werd de woede nog hooger Schuim kwam op haar Uppen. Spatjes uit haar mond stoven op m'n hoofd en kleed. ..Dat had er snoddorie nog bu motte komme! Wat denke Jullie wel? Luilak ken! Ntksdoeners. dat Je Bent! Effeljes zegge, dat tweemaal twee vier ls. en dan Je centjes maar opstrijke. hé? En maar een fUn pakkie koope en dan maar op- snlle. meheer!Maar lk zeg Je nog ns: me dochte. maakt de straf niet!" Ik knikte met een gezicht van: ..dat moet ze wel!" -Wel? Wel?" barstte ze uit- ..Nou maar. dan Is 't de laatste keer. dat Je me dochter gezien heb. Dan doe Lk ze op een andere school. Kijk ze nog eens gped an, want Je ziet ze niet meer" lk voelde geen aandrang inn die ult- noodlgtng gehoor te geven maar zei met een beminnelijk lachje, dat dat de beste oplossing was Met telkens een stapje heb lk hot stelletje tenslotte de deur uitgewerkt en kon nl-' nalaten bU den uitgang even te zeggen: ..Nou. Jufrouw als ze ln H -arlem nog eens even een Kenau noodig hebben. Oan moet u beslist solliclteeren" ..Is dat soms een scheldw ord?" gier de se. ..Denk erom. schelden dat kun nen wij ook! En haar vult wiegelde voor m'n gez'cht Ik legde haar uit. dat Kenau eenmaal een heel leger soldaten op de vlucht had gejaagd en uitte de veronderstelling, dat zU. vrouw Kroot, dat ook wel kon. Toen stapte zc de stoep Ik heb me eens verdiept over het pro- ast bewuste kind zal groeien- Onder zulk een leiding met zoo gruwelijk wel- nlt opvoeding zal het later, dunkt mij. etn mislukking worden- En dat dankt ze aan haar moeder. Haar handen gooide z het lucbt- ue ln haar j een balletje I 1' Juist als kinderen lan een elastiekje Ik trachtte haar te onderbreken rroeg. of lk het kind even ln een an rertrek mocht laten, omdat beter al- Maar och. wat was lk naïef. ..Me kind mag gerust hooren. wat d'r moeder zegt! En denk Je soms. dat ze die straf zal maken? I Nooit, hoor Je 't- Nóóit! Denk Je. dad- |de we ons door zulke balleve gare Idio ter. laten belatafelen as JU? We zalle Je ar, zien komme. JU met Je lef! Zeker, omdat Je een' boordje an hebt hé? Daarom magglc arme kinderen i slaan en trappen en zichzelf. n den menech Ir «ar hel want :n woestijn. H' verder het doelwit van ons af Kgt. hoe hooger ee moet gemikt Oorlogsgedachten Ieder h o zUn eigen opvattint woord, dat zoo Juist ls als 't oude en wUze: Zooveel hoofden, zooveel zinnen. Dat is ln 't groot en dat 1- ln 't klein. Engeland beweert: De wereld moet elndelUk eens bcvrUd worden van de dreiging van een Dultsche wereldover- heersching Neen. zegt Dultschland. de wereld moet bevrijd worden van de eeuwige Engelsche overheersching Rondom deze belde „Idealen" groe peert zich de aandacht van alle men- schen. Nummer een hoopt dat b U 't wint en nummer twee leeft ln gespan nen verwachtingen, dat die ander winnen zal. Nummer drie is hartgron dig 'den wensch toegedaan, dat ze 't geen van belden winnen zul len, want als de één het wint dan zUn de verwachtingen en hoopvolle wen- schen Is toegedaan, leeft men op zUn manie, mee met t oorlogsgebeuren. Oaat er een Engelsch schip de diepte d rijp C schillend. Nummer één Nummer twee ls e des t eerder komen z Al dergelijke redenecrlngen kunnen ln dï opvatting van hun verdedigers nu wel aardig lijken, maar een mensch. die een beetje nadenkt komt toch wel eens tol andere gedachten. Neem eens het beruchte geval met .de Oraaf Spee" Laatst stond er In de krant lets over duizend en zooveel opvarenden. Toen 't drama zich afspeelde waren er men scben. die zich verkneukelde., van plel- zler. dat 't schip ln 't nauw zat. Er wa ren andere menscben. die 't dood en dood jammer vonden. Maar wanneer men nu eens als m e o s c 't geval bekUkt. dan wordt de zaak toch wei een beetle andere. Laat men nu eens een oogenbllk als po- llttekellng rijn gedachten aan winst en verlies los en gaat men 't geval nu eens Bezien als mensch. dan Is 't om er bij te hullen. Duizend en zooveel opvarenden. Dat reld waar dan ook duizenden en nog eens duizenden menschen rijn. die zon der meer ln doodsangst ritten. 8tel D voor. dat wU eens MJ 't geval betrok ken waren. Hier of daar op de wUde zee loofde ln dc marineschepen li ils er geen wonder ge- meer mogelijk r dan ln die angstige geleden door al kind, hun ver- verkeert. Ik sou wei eens willen weten hoe of wU het zouden vinden als anderen zich daarbU zaten te verkneukelen van plelslcr. In dit geval betrof t nu een Dultsch schip. Maar waren de rollen omgel-eerd geweest en was 't een Engelsch schip geweest dan was 't geval niet anders geweest: tenminste niet voor een mensch. die er over dacht. En toch hoe weinigen zUn er. die bU een scheeps- die één der strijdende partUen rich tot een dergehjk menschelUk veten op te werken. De één heeft n zin omdat de partU. die hem zint een klap kreeg: en de ander zUn lood omdat de partU die hem zint een klap kreeg. Maar echt menscfaelUke gevoelens breken maar 1 Is bedroevend: maar 't kan niet de schande voor !l de GOED GEZEGD! Nooit umbtje s ekwoord macht! Speren er duren «■n meer vastberaden verdediging, wanneer hij zie. boe de vijan den van Kristus steeds talrijker worden Het gezin: de sterke burcht voor een gezond staatsleven Ook bestaat het gevaar dat de eerste en wer.enlijkc eet van de maatschappij, het gezin, mei zijn welstand en zijn bloei, uitsluitend beschouwd zou worden uit het oogpunt van nationale macht en dat men zon loochenen, dal de mensch en hel gezin van nature ouder zijn dan den staat, en dat de Schepper aan het gezin een macht, een recht en een zending heeft geschonken, die be antwoorden aan de onbetwistbare natuurlijke zending. In smartelijke klaarheid rijzen Ons de gevaren voor den geest, die naar Wij vreczen. hel huidige en het komende geslacht bedreigen tengevolge van de miskenning, de vermindering en de voortschrijdende afschaffing van de speciale reehien van het gezin. In het volle bewustzijn van Onzen plicht, verheffen wij Onsl om deze rechten van hel gezin te verdedigen Verdediging van de rechten vani het gezin De uiterlijke en innerlijke, mnterieele en geeotcliikei naoden van onzen tijd, de veelvuldige dwalingen met hun groote weerslag komen nergens zoo biller tol tilling lan op het domein van de kleine edele gezinseel. Ware moed en heldhaftigheid, die in haar eenvoud bewon derenswaardige eerbied afdwingt, ijn dikwijls nood tg om de hardheid van hel leven, dc dagelijksclie druk der ellende en de toenemende armoede en de nog nooit in zoodanige male onder vonden beperkingen le dragen, waarvan niemand de reden noch de noodzaak ziet. Wie in de zielzorg werkzaam is, wie de harten doorgrondt, kent het verborgen leed der moeders, de stille smart van vele vaders, de ontelbare bitterheden, waarover de statistie ken zwijgen. Handen af van dé zielen en de gewetens! Hoe grimt er de matericele offers zijn die de Staat van de individuen en van de gezinnen vergt, des te heiliger en des te meer onschendbaar moeien voor den Slaat de reehien van de gewetens zijn. Goed en leven kan gei'isehl worden, maar nooil de zielen, die door hel bloed vun Kr is lus weiden vrijgekocht. Is er dan een grooterc en meer dringende pliehl denk baar. dal de verkondiging van den „ondoorgrondelijken rijkdom van Kristus" nun de mensrhen van onzen lijd? Is er iels edelers denkbaar, dan de banier van den Koning ie ontplooien voor hen, die valsrhe vaandels hebben gevolgd en nog volgen, en hen terug le brengen lol dc banier van het Kruis, die zij hebben verlaten? Welke priester of leek, behoorendc lot liel leger van Kristus, voelt zich niet gedrongen tol groote waakzaamheid, lot De grootste plicht van dit uur: Kristus boodschappen!

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 4