Een nieuwe wereld
godsdienst.
Groote mannen «|)n omgeven met vleiers.
Gat wu ook bet geval met Napoleon.
gveuatt. Het resultaat was, dat er to IK
op 83 dagen van het Jaar geen enkel ver
«rSeTSnaanden'*1*8 1938 °t<,urende
CAPITRO VII.
KIKL ONI DEVAS EVTTI DA VAN AN
iur homojn afl sur kreltajoj t
1
1 3. Ne estlmi vin pil bona ol allajn. por ke
1 Ne tiertgu prl vlaj faroj: car abaj es tas la
jugoj de Dio oi üuj de la homoj: car al Uj
ofte malplacaa tlo. too la homojn kon'entlgas-
Se vl havas Ion bonan. konslderu, por kon-
to£? ^SSlavteto.*Wt"bom te lÜSto SS
ihajn homojn kaj sajnl senslgnlfa en cl tlu
serv. la humllecon, ke allaj pil bonaj es tas
Ne ai vl, subuieUgl al allaj sed
a rrrrr: ^r^nNw^M^iu
\&at leert de Kath. Kerk
over het huwelijk
Na fldu aJ vl mem. kaj Dio helpee vian
Ne fldu al science vla, nek al al lerteco de
tin ajn; sed fldu al la graco de Dio, klu Ia
nuxnilizlo heipas. kaj maihumillgas la mem-
fldulojn
DaQran pacon guas la humllulot'srt en la
nen, aan het kruis nagelen, mijn hart bet
t
3. Se vl havas rlcajojn, ne glorlgu, pro lb.
JESUS
Altijd aan Uw atjde staan
toet U door bet leven gaan.
Van U alleen mijn heil verwachten.
Van U houden.altUd meer
«Sen'^èuvren'wOTldgaSSi^stlSitra!
jdiamnTKn'dst tTdle'vmdSi V^r^n>O^L
Dat beteekent niet. dat het huwelijk der
gedoopten eerst voltrokken wordt en., dan.
sacramenteel gebelBgd.
Neen, het torreUjk^self ttgacheo^gedoop-
ied glo-igu pro Dio. klu don donas kaj pre-
Ne glorlgu pro la beleco de vla korpo: car
Ne vanttgu pro vlaj lerteco ad genlo. por-
te vl ne malplacu al Dio. al Wu apartenas'
du natura bono klun vl havas.
getatf IJdel «Un. ,trTezm' *°U °1"
itocraraent1 «2°tasrgenlng van bet huwelijk
t 1» mijn eroot vertongen. He«!
Nu Christus werkelijk verrezen Is, 1» ons
«eloot gevestigd op Z|)n Godheid.
Daarom.kan.bet niet Udel »jn. En zul
len tortor geloof ook met Hem verrijsen tot
tijen., la., bet Sacrament.
ChrUtus'het huw"eUlk heelt verbeven tot 6a-
ONS KORT VERHAAL
"oM^ten we door het ooMEaar toerge-
steeds tot aan den rand gevuld Is. Met
dezen zak komt ze op straat.
„Netta ls erl" mompelen de kinderen.
En degenen, die hullen omdat ze alles
verloren hebben, gaan naar haar toe en
Het moderne verkeer.
BW ZKEBUUK-aOCUAAI.
Ifgetondlgï' dafhet** huwelijk waarhJlTên
Heer Ingesteld. (Oonc. van Trente. Sen. 3«
Johannes, het kind en
de knikkers
moet ook
In het donkere trapportaal botste
bedelen: „Geef ons een paar knikkers,
NCtta!"
l
Ooddelijke Overlevering tdX op de gepredik
te leer der Apostelen) of op belde.
Johannes tegen een hullend kind op.
„Waarom huil Je zoo?", vroeg ha.
Netta verliest onverschillig. Ze wint
mnder dat de winst haar plezier doet.
landje Olljkens de statistieken lederen dag
dood ec M) 1« ernstig gewond, hetgeen
leer van de Oude Vaders over de waardig
heid ende h^faeidro Jhet^mwetok Bvan
Jk heb al mijn knikkers verforen",
snikte het kind.
„Al je knikkersherhaalde hij.
Toen bukte hl] zich naar het huilende
ledigen. Toen ze ln één keer tien knik
kers verloren had, pakte ze toornig haar
knikkerzak en ledigde hem voor de ver
baasde speelgenootjes. Honderd knikkers
dus oeer bet tebetóe ^r^gerek^ueer-
ernsOg gewonden. - Jan kan de aandrang
op wettelijke maatregelen waarlijk niet over.
Het^biljkljK^uU de ot^to aumgl^eboe-
hoopje menach. streek het zacht over
het warrige blonde haar en zei, vriende
lijk en ernstig: „Nu, wees maar zoet en
rolden over de straal. Netta ging. met
boog opgericht hoofd, naar huls en keek
niet om naar de anderen, die vechtend
^op aclk^wliie^dan ook —Jian^den weg
gr. n: \i schrift over bes m-
vertel me eens hoe Je heetl"
„Netta". glimlachte het meisje onder
ln de goot rolden om de knikkers te
De motor u ma sociaal proOkem gewcr-
EÏSs"*353
"tÜTmaar eens met me mee, Nettal"
De mikkers begonnen haar zorgen te
geven. Vroeger verheugde ze zich over
den. Op bat oogenbllk, dat da ulo de pr
essen noch Ot aadelljk ooob mt psycholo
gisch oogpunt voldoende daarop voorbereid.
het'lëvèn'en ^'velllgbdd'wm haar leden
door da sslfsacht en de mekelooabeid van
enkehngen wordt bedreigd. Bet la duSdelbk
gebleken, dat bat sociale an aedelyke ver-
annoordeHjkbaKMxsat, geen gelijken Bed
pebooden heelt toet da teehnJaehe vervol-
Als er dat zóó etend, dan waa een dogma
verklaring wel overbodig.
Staat er dan heelemaal nl«a uimf
detoTtows^ook^
In aga brief aan de Hifcssders IS, U—33)
stelt Paulus de christelijke echtiereenlgtog
verbreekbare vereenlgtng, welke de Zoon
Gods, Zijn Vader als bet ware verlatend, op
aarde door Zün mer-schwording en Zijn
kruisdood met de Kerk beeft aangegaan.
Ba Paulus baston: _DK geheim la groot: Ik
bedoel, sljr. verhouding tot Christus an de
Kerkr
Nu Is da vereeniglng van Cbrlslus en de
sel Johannes in vinnig Hij wilde
wat knikkers voor haar koopen; Hen.
twintig, met meer dan het kind ln haar
kleine handjes kon dragen. Maar ln den
winkel bekoorde hem Netta's vreugde
over de knikkers zoo. dat hl) nog eens
Bet grabbelen ln den grootan zak, dien
de Terkooper haar met een glimlach
De goedhartige Johannes, die de een
zaamheid kende en die er vaak naar
verlangen kon Iets te krijgen van een
ander, al was dat maar een woord, een
lachje, een bloem, deze goedhartige,
lederen knikker, dien se won en over
lederen knikkers, dien ze verloer, had ze
verdriet. Cm zich te kunnen verbeugen,
zou ze minstens vijfhonderd knikkers
moeten winnen en om verdriet te hebben
en lederen knikker weer op waarde te
kunnen schatten, nou ze wiae>n de
helft van haar voorraad moeten ver
liezen.
Nog altijd kwam Netta met haar knik
kerzakje op straat; maar se deed niet
meer mee met bet spel der anderen, die
stralend wannen of bedroefd verloren.
Kn dan scheen het, of het zakje zóó
zwaar werd, zóó zwaar, dat se bet bijna
kinderen. die met gevaarlijk speelgoed ape-
tor. en wy vergeten, dat wij ais autorijders
over geweldige krachten beschikken, die cm-
bcrewenbare verhezen aan gced en Moevl
da bron van de rijkste genaden. Want haar
doel la: „de Kerk te heiligen en te reiniger,
opdat as sulver stj an onbevlekt."
geven Te kunnen geven met volle han
den. nietigheden weliswaar, bontge
kleurde knikkers, maar voor bet kind
naast hemgelukt En toen het hem
aankeek, met glanzende oogen en een
niet meer dragen kon. 's Nachts droomde
se, dat de vreemde oom weer voor haar
stond en uit een grootea zak knikkers
over haar uitstrooide, tot ie er. tot haar
hals ln stond en bijna niet meer koa
Ung van waardevol oewit. maar de peichl
acbe en sedalljke schade, m bat byaonder de
ondermijning van de senuwtoacht van bet
volk alsook de verdwijnende eerbied voor bet
se— an vrouw moeien bet loanbeeid
Christus en TJfr. Kei* neetteen :^se ^m^ten
Dit bovennatuurlijk buweiljksteven la eeb-
open mondje, toen liet hij den verkoo-
pcr nieuwe knikkers halen en schudde
ze allemaal In Netta's schort
Johannes woonde ln een straat met
„Met meer. niet meerl" wilde ze dan
roepen; maar te kon zich nauwelijks
Op zekeren dag kwam Netta weer op
MJd. om een auto. te bemltten, u begrijpelijk
en dW"tjla ook gerechtvaardigd; maar meet.:
de betrwcbapplj over Bjn linnen en sljn Bei
kg) ealo-ongeJukstr. werden gedocd en
aanduldend testen, 'maar ook een werk
dadig.. Keken dar genade ik
En aoo blijkt uit heel den gwlacbtcngang
van hetgeen Paulus sehrijft. dat het cbrts-
SelQk nuwsiyk la een Serre-oent Hat ja
woord. het hTwsbJksetmtrac* h het uitwendig
Keken, dat^gnvuds^awodul^w^omgeeft
Wat volst er nu utt bat feit. dat bat hu-
sebjk twsacben gedoopten een Sarrsnwrt kt
voortuintjes. Het tuintje voor aha huls
was hij altijd aoo vlug mogelijk doorge
lee per. Er stond een vuilnisketel, ledereu
echtend klopten de vrouwen er hun
matjes, kortom, het tuintje, droeg zijn
raam ten onrechte; want, behalve oe
armzalige grassprieten groeide er
niets. Maar thans diende het tuintje
ook tot speelplaats der kinderen en dat
lelt dankte het aan een „fijnen knlk-
kerkwU".
straat. Haar vastbesloten gezichtje deed
verhoeden, dat er Iets bijzonders gebeu
ren sou. Vol verwachting stonden de
andere kinderen om haar heen. Dapper
ten boa caiderdnikkrud. opende Netta
kers onder baar speelgenootjes -IA
Geen enkele Weel meer In bel sakje.
Johannes bad dit voorval vanuit zijn
u»»t Netta". riep U) verbaasd, „wat
de perken V boudan. Het niwsr loer-
Daaruit voir-, dat Ml bet waardig ootvan-
Johannes keek vaak naar bulten, als
de w—v— er speelden. H|] keek nakr
doe Je nu?"
«wtodenee. de hooldstad van Rhode to
ne*! Daar ward bet publiek dorr rodkwAr. -
eert. artikelen en vlugschriften otiafp:o."-*en
genade woedt vermeerderd. Want het Is Inge
steld «n de gehuwden te heiligen.
Netta. Die was d« overmoedigste. Haar
Lachen kloek het luidst. Ze wu koningin
geworden, soó maar. In een paar minu
Eerst wtkle ze *b boos gezicht trekken;
maar toen lachte za overmoedig en be
nijd op: .Ik heb geen knikkers meerl"
Johannes boorde bet bevrijde ln haar
toon. Lag daarin al niet de vreugde over
tien gewonnen en net verdriet over tien
mtM.OUrt duidelijk gexnaakt. 'lal wel rijden
genaden •an bysUnd te aptvaterm. 'v»!le
ten ujds. knikker koningin Alle kinde
ren zijn jaloersch op haar Ze speelt ge-
nadtoUjk met hen. Lachend. Ze kan
tien. twintig, dertig knikkers verliezer.,
a at hindert dat? Ze heeft er wel v|)I-
•.Ciitderd. Dut heeft ze self wel niet kun-
jeen tellen, maar haar broertje, the al-
kuTde plaau van de touwmiy barelk-
enbeperkte nw Inleid reed. Vcrkeerooodaars,
'.ttLjn vwn^sSdOTVlKl^ nelde tut-
scaeo CbiialuB aa de Kerk; da pbebt vwn <k
ccjwte^ae opvoeding dar kinderen, en de
plukt te weentaui aan da ssni nUri van
verloren knikkers opgestoten
Later, als Johannes ln opstand komt.
1 tegen de enge grenzen van tola bestaan-
Je, dan moet W) plotaeilng denken aaa
1 het klad. dat hy nwieel knikkers gaf.
1 Kn dan uLya bi) tevreden!
der. «der onderma tok. torotchd
i cy school la Van baar moeder heeft ze
mi motten Lnikkerwei gekregen, die