De Eembode
9UV
DEZE TIJD
gezien in Visioenen
F. A. T U L P
JAARGANQ NUMMER 3
Vemaunt lxp,IW«.
pre
SS, „"«IlflifÏATTf
- AMERSFOORT
VRIJDAG 5 SER IC 393ffl
on*- N.v. O!»», "^H£3££
WAARIN OPGENOMEN HET „WEEKBLAD VOOR BAARN"
KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
SCHEIDING VAN
COEDEN
EN BEDORVENEN
UITEINDELIJKE TRIOMF
VAN DE KERK
MEN GLIMLACHT zoo gaarne over
profetieën. Maar misschien zou
den we beter doen te glimlachen
over de voorzeggingen van onze politieke
profeten dan over de visoenen van
begenadigde zielen. Had men dit altUd
gedaan, dan waren we niet In zoo'n
hopelooze chaos verzeild geraakt. Hoeveel
dingen werden ons niet door de-schrijf-
manlakken der groote wereldbladen en
door de profoten van allerlei krantjes en
tijdschriften voorspeld! En hoe heel
anders Is het allemaal uitgekomen!
Dat waren slechte profeten het
waren valsche profeten. ZIJ hebben ons
een geestelijke lente voorspeld, een ge
weldigen vooruitgang in ontwikkeling en
beschaving, naarmate men zich meer
van dc Kerk en de Mlddeleeuwsche denk
beelden zou afwenden en zich zou be
vrijden van den dwang der kerkelijke
dogma's. ..Alleen na de vernietiging van
het goddelijke kan de mensehheld ge
dijen". zoo luidde het parool. Den bedro
gen arbeiders voorspelde men lederen
dag weer het paradijs op aarde, als het
proletariaat eerst maar de teugels ln
handen gekregen had.
En wat is er in plaats van dat paradijs
gekomen? Een vreeselljk barbarendom,
een geweldenarij zonder gelijke en brute
machtswellust, die alle menschelljke
waarden vernietigt. De misleide proleta
riërs verbloeden met duizenden en dul-j
zenden tegelijk op Finland's ijzigen
bodem, En wat staat er nog te wachten?
Dc eenvoudige vrouw Elisabeth Canorl
Mora, een Romcinsche gezinsmoeder die
leefde van 1774 lot 1825. echter doorzag
het bedrog der liberalo eeuw. Met oen
doordringenden blik zag zij de verderfe
lijke kwaal, dlc als een kankergezwel in
de ontkerstende'samenleving woekerde.
ZIJ beschrijft dc situatie als volgt:
.Alle» was in revolutie, wanorde en
ongerechtigheid. Dc zeven hoofdzonden
triomfeerden, overal was onrechtvaardig
heid. bedrog, wellust en alic soort van
slechtheid ln zwang Het volk is zedeloos,
zonder geloof en liefde. De mensohen ryii
verzonken in brasserU en in de beginselen
der moderne phliosophle. Zi) gelijken eer
der dieren dan mcnschen. Zoo heeft de
zonde hen misvormd. Temidden van deze
verdorven menschcn zag ik een mcnsche-
lUken duivel. Hij raasde door de wereld
als een die dronken was van hoogmoed.
li de goddelijke geboden met voeten trc
Icn, om zich geheel aan de üederHIkhel
n dc verkeerde beginselen der wcrel
Er waren tc allen tijde min of meer
slechte zeden. De menschelUke harts
tocht overschreed altijd weer de perken
van tucht en orde. Maar onze tijd onder
scheidt zich van de andere tijdperken ln
zooverre, dat hij ook slecht is in de begin
selen. De beginselen der moderne, val
sche wereldbeschouwingen beheerschen
het gehcclc denken en leven. Niet. dat
er slechte zeden zijn, is het ergste, maar
dat dc beginselen bedorven zijn, dat is
erg. Wanneer het kompas niet meer goed
en betrouwbaar Is, dan is er geen veilige
vaart meer mogelijk en Is schipbreuk op
den duur onvermijdelijk.
..De knagende worm was ln het blr
ste. Het onkruid was ln de harten der
menschcn gezaaid. Het vergif van deze
verderfelijke beginselen was zelfs door
gedrongen ln die gezinnen, die zich nog
als katholiek beschouwden. De ware geloo-
vigen vormen slechts een kleine schare".
Diep-bewogen roept zij uit;
..O God. hoe weinigen zijn er toch. die
U waarlijk beminnen en hoe groot is
daarentegen het aantal mcnschen, dat U
veracht I MUn Ood, wanneer zal ik.U dan
eindelijk door de mcnschen getierd en
Deze vrouw, die zoo bezorgd was voor
het heil der Kerk, meende toen, dat met
den pas-gekozen Paus Leo XII de ver
nieuwing van de christenheld zou be
ginnen. Van stuurman was toen wel ver
wisseld en deze was een uitnemend man,
de christenheld bleef in 't oude
vaarwater van de onkerkelijke geestes
richting en levenswijze en de Heer zelde:
rU U niet. hoe
lk U relde: het schip Is hetzelfde, hoe
weinig echter zou het den reizenden
baten, wanneer alleen de stuurman ver
anderd wordt?"
God echter stelde zijn getrouwe dienst
maagd een toekomstige vernieuwing van
het gcheele schip der gehecle christen
heid ln 't vooruitzicht. Toen smeekte zij
Hem vol aandrang:
Liberale infectie.
Is het niet Juist de groote ellende van
onzen tijd. dat zoovele katholieken door
dc grondbeginselen dezer wereld zijn
besmet? Is het niet dc klacht van dc
Pausen en bisschoppen en van alle pries
ters, dat onze menschcn door het gif dei
liberale beginselen zijn geïnfecteerd? De
ware proleten hadden wij moeten her
kennen aan het feit, dat zij dc valsche
beginselen mecdoogcnloos ontmaskerden
en onverbiddelijk bestreden.
Niet degenen, die dc moderne cultuur
boven alles aanprezen, die voor allo niet-
katholleke „grootheden" niets dai. lol
hadden en ons den raad gaven, de katho
lieke waarheid niet al te luid te verkon
digen waren de ware profeten. En ook
niet degenen, die altijd maar het èêne
woord „Vrede, vrede!" ln den mond en
op dc lippen hadden en niets zoozcci
vreesden als den strijd tegen de dwalin
gen. De wereld, die door deze valsche
herauten zoo geestdriftig werd geprezen,
dreigt nu ten onder te gaan in verschrik
kingen en ellende.
Dan heeft de dienaresse Oods, Canorl
Mora den MJd beter begrepen. Zij ziet do
grr tstc ellende in het nooit genoeg t(
betreuren feit, dat de verkeerde begin
selen tot de menschcn van alle standen
en leeftijden zijn doorgedrongen.
Stuurman en schip.
s XI noemde deze pest, die het
christendom heeft aan getest: lalcisme
verwereldlijking. Deze heeft vsn de
Westersche mensehheld een heldenach-
chrlstelljk mengelmoes gemaakt.
De profetische vrouw ziet het vreeselljk
kwaad, zij weent daarover en biedt zich-
an God aan als zoenoffer. Hoe dik
wijls ziet zU de bliksems van den god-
delljken toorn over deze christenheld
schieten. Altijd weer kan zij de straffen
afwenden door haar heldhaftige offers,
laar eens zullen de bliksems neer schle-
God openbaarde aan Zijn dlenarea de
komst van een tijd, wr.arln HIJ niet meer
aar de voorbeden van ZUn ultverkore-
en zou luisteren, maar Zijn strafgericht
>u moeten voltrekken.
Elisabeth Canorl zag toen ln 'n visioen
de beproevingen, die ovèr de Kerk zouden
komen. ZU zag de Kerk als een voor-
Leidt GIJ ons
hct'u door'Uw 1
toch het schip voor
het U. ik be:
Mar Bloedt Bouw
te zekere redding!"
Toen zij altijd maar bleef smeeken, dat
de Heer het schip zou vernieuwen, zelde
de Zaligmaker elndelUk, dat er, vóór het
kon worden gebouwd, eerst vijf
en met wortels en al zouden moeten
worden uitgeroeid.
Bij deze verklaring werd Elisabeth
Canorl zeer bedroefd, want zU meende,
•oor den bouw van dit schip twee
•n niet voldoende zoudefi rijn. Noe
had reeds honderd Jaren aan de ark ge
bouwd, - 't schip der geheele christenheid
euwen. zou nog wel meer tijd kos
ten. Maar tot haar troost werd er gezegd
.Beur Uw geest op en droog UW tranen
want de arbeiders san dit schip
Mijne engelen. Verheug er U danr-
MUne dochter, en laat af van dc
De tyd is in Mijne handen,
a naar believen verkorten. Bid
zs; niet zoo lang duren als gij de
Toen toonde God haar de Christenheid
s een bosch. Dit bosch wordt door vijf
groote boomen beheerscht. De wortels
deze boomen vormen een verward
vlechtwerk van duizenden en duizenden
scheuten en brengen een onuitdelgbaar
struikgewas voort.
Wat beteekenen nu deze vUf boomen?
God gaf Zijn dienaresse tc verst
de vUf boomen zijn de vUf groote dwaal-
leeren van onzen tUd. ZU vergiftigen dc
geheele wereld en zUn lUnrecht in strUd
met 't Evangelie, dat zU trachten tc
nletlgen. Met hun giftwortels infecteeren
boomen alle planten en gewassi
het heele bosch. Daarom zUn zoovele
zielen onvruchtbaar. ZU hebben hun ge
loof en godsdienst verloren en zUn ge
wetenloos geworden. Vergiftigd door den
geest van den modernen tUd en door
beginselen der valsche phliosophle. zUn
zU zelf woekenwammen geworden
slechts goed om ln het vuur verbrand
worden.
Is dat niet een verrassend goed ge
troffen beeld van onzen tijd?
Schijnvroomheid
De grenslUncn tusschen christenen en
iet-christcnen worden steeds meer en
eer vervaagd. ZU, die zich nog chrlate-
m noemen, leven veelal zooals heldc-
3ii. Vrouwen, die voor vroom en god
vruchtig willen doorgaan, volgen dezelf
de goralllneerde mode als de ongeloo-
vigen. Chrlstehjke meisjes, die des Zon
dags nog de kerk bezoeken, lezen dezelf
de vunzige romans en bezoeken dezelfde
bioscopen en theaters als de mondaine
kringen. Vasten en versterving zUn ook
bij christenen niet meer ln zwang, sinds
dc wereld het ouderwets,'! genoemd
heeft. Men richt zich immers meer naai
de wereld dan naar den Paus en dc bis
schoppen. Hoe dlkwUls moet men uit den
mond van onze beglnsellooze christenen
mcenlng hooren, dat men zich ln lede-
a godsdienst kan redden, omdat
mers allen denzelfden Heer en God
hebben.
Zoo dreigt do Kerk ln dc wereld te vi
zinken en de futloos geworden chrlste
heid ln het moderne heidendom op
KANTOORBOEKHANDEL
HET VULPENHUIS
.Uiterlijk droeg deze matrone rtjke
gewaden. Haar gezicht echter scheen
droevig en ln haar oogen blonken tranen.
ZU smeekte tot God voor haar ondank
bare zonen. God echter wendde Zich als
vervuld van toom van haar af en wilde
haar geen gehoor schenken. ElndelUk
zelde hUNeem deel aan MUn gerechtig
heid en spreek het vonnis uit over Uw
eigen zaak! t>a voorname vrouw ver
bleekte en begon zich van haar rtjke
gewaden te ontdoen. Drie engelen ont
haar op bevel van God nog de
laatste sieraden. Toen kwam zU ln een
toestand van vernedering en verootmoe
diging. Haar krachten verminderen, haar
voeten wankelen, zU dreigt te vallen.
Maar God laat dat niet toe. ZUn wUsheld
bedekt haar hoofd en de Heilige Geest
geeft haar een nieuw gewaad: de heilig
heid.
Door ZUn almacht stort HU haar
euwe krachten ln. Door hemelschen
glans omstraald, zendt zU dan vier
machtige lichtstralen uit naar dc vier
windstreken. Door dezen glans gewekt,
verheffen de bewoners der aarde zich als
een slaap, zU verlaten de dulsternls-
der dwalingen, waarin zU gevangen
zaten, en loopen het licht van het Evan
gelie na. Rondom de verheven vrouw
■rheft zich een majestueus bouwwerk,
gedragen door zes prachtige sterke zullen
(symbolen van dc zes orden). De volken
komen naar haar toe en belUden het
geloof'aan Jezus Christus".
Voor het echter zoover is. zullen nog
groote beproevingen over de heilige Kerk
ZU moet door vreeselUke loute
ringen heen, totdat zU tot haar oor-
spronkelUkcn staat is teruggebracht, tot
de oorspronkelUke reinheid van beginsel
zeden. Eerst moet het vergif uit haar
bloed, het vergif, dat door dc dwalingen
ln dc aderen der christenheld ls ge
drongen. De verdorvenheid moet uit het
.lichaam der Kerk worden afgescheiden.
Dan volgt er een
Scheiding der geesten.
De goeden worden afgezonderd van
hen, die door valsche beginselen zUn
bedorven. ZU zag in een visioen:
,De H. Petrus daalde naar de aarde
er, omgeven door engelen en hU ver
zamelde alle trouw gebleven geloovigen.
Dan zonderde hU hen af van hen. „die
de valsche beginselen der moderne phi
losophic huldigden".
Verschrikkelijk visioen
ZU zag hoe de goeden als w
.eren ln de schaduw van boomen werden
gevoerd, die de Kerk en de vt
Christus voorstelden. De anderen
echter bleven midden ln dc wereld, bloot
gesteld aan de vreeselUke straffen. Zoo
dra deze afzondering had plaats gehad,
begon het strafgericht Gods. De hemel
verduisterde, schrikwekkende bliksems
kliefden het firmament, de aarde werd
door vreeselUke aardbevingen geteisterd,
diepe afgronden openden zich en ver
slonden geheele steden en landstreken.
Om dc hoogmoedigen, die ln Godde-
looze zelfoverschatting de Kerk Gods tot
in haar grondvesten wilden vernietigen,
bestraffen, stond God de machten der
duisternis toe, dc afgronden der hel te
verlaten. Een legioen van demonen trekt
de aarde, verwoest als dienaar der
goddelUke gerechtigheid hulzen en palei-
vernietigt dorpen, steden, Ja geheele
provincies en doodt een menigte opstan-
dlgcn op gruwzame wUze".
De dienares Gods zag uit diepte der
hel al die monsters ln de afgriJselUkate
gedaanten opsUJgen: zU zag. hoo dezen
alle plaatsen, waar God zwaar bcleedlgd
sn heiligschennissen bedreven wa
rnet den grond gclUk maakten.
„Geen spoor bleef er van over".
Na deze loutering volgt dan
De triomf der kerk
Christus zelde tot ZUn dienares!
„Ik sal MUn volk en MUn Kerk var:
nieuwen. Ik zal ijverige priesters zenden
die Mi)n geloo' vei kondigen; lk zsi eer
nieuw apostolaat vormen en MUn Geest
uitstorten, die het aangezicht der
Toen het strafgericht God's voorbU
w^a, klaarde de hemel weer op. Elisabeth
den H. Petnis weer neerdalen met
lofzlngende engelenschaar. Ook den
del der volken, Paulus, ziet zU naar
da' aarde afdalen. Met de groote macht,
(Ut hU van God had ontvangen, dreef hU
t helsc'ne geesten weer naar den af
grond terug. Als een voorbode van de
gzpote verzoening tusschen God en de
mfuschen straalt een heerlUk licht over
*- trde. De heilige engelen voerden de
e kudde van Jezus Christus, die zich
ander de schaduw der geheimzinnige
verzameld en rondom de banier
dot katholieke Kerk geschaard had, voor
troon van den apostelvorst. ZU be
den tftn apostel hun eerbied, loofden
en dankten Hem, dat HU de Kerk
geregeerd en behouden had en niet had
toegestaan, dat zU ln de valsche begin
selen der wereld verstrikt raakte. De
geheele Kerk werd volgens de voor-
eohritten van het H. Evangelie opnieuw
rlend, de geestelUke orden werden
leuwd en de christelUke gezinnen ln
evenzoovrie kleine orde-gemeenschappen
omgevormd, zoo groot was de Uvyr voor
ir van God. Dc katholieke Kerk ont-
den bUval van allen, zU werd door
geacht en geëerd en de Paus werd
do Plaatebekleeder van Christus er-
Zoo eindigde het heerlijke visioen van
sn triomf der Kerk.
Het oordeel over deze visioenen laten
e over aan de H. Kerk. Elisabeth Caronl
noemde de Kerk altUd de „onfeilbare
il der waarheid". Het proces tot
-erklaring der dienaresse God's ls
ïld. Uit deze profetische gezichten
en wU de groote leer trekken, die
ook Elisabeth Canorl daaruit trok:
WU moeten ons in ons denken en
handelen aanstalten bU dc H. Kerk,
door onze soenoffers den «oddelfjken
toom trachten te verminderen, de
atrsffen afwenden en verzachten, en
de vernieuwing der menschen In den
B. Geest helpen bevorderen. Het
waarlijk hoog tijd!
Vulpenhouders
EEN BRIEF UIT VERA-
POLV
WU ontvingen
;n brief uit Verapoly van Mlchaël Pa-
nakal. Hieronder volgt de vertaling van
zUn schrijven:
Dierbare Weldoeners.
Dat de vrede van Christus over U mag
biUven hetrschen ls mijn vurige wensch
en daarvoor bid lk ook in deze bange
dagen. OU zult nu wel leven ln een con
stante vrees voor een oorlogsaanval en
ln voortdurende angst voor de vreese
lUke uitwerkingen van een krUg. Maar,
Katholieken zooalsgU zUt, zullen, lk
ben er van overtuigd, die schat hebben,
welke .geen menschelljke macht hen kan
ontnemen, omdat de lnnerlUke vrede
het resaltaa'
Gods Voorzienigheid. WU allen bidden
hier vurig voor U ln een speciaal gebed,
opdat gU den moed moogt hebben tol
het einde alles te doorstaan.
Sedert mUn lantstcn brief Is er hier
zooveel gebeurd, dat lk niet weet waai
te beginnen. De oorlog is hier niet zoc
erg merkbaar, behalve dan dat sommige
van onze professoren
en het seminarie zelf verkeert een beetje
ln flnancleelc moeilijkheden,
natuurlijke gevolg van een oorlog is. De
Rector heeft echter zoaveel vertrouwen
ln de toekomst, 'dat het nieuwe
toch met het gebrulkelUke aantal
"innen ls.
Moge zUn betrouwen op God niet be
schaamd worden.
In December U. ben lk
naar m<)n geboorteplaats gegaan. MUn
bejaarde ouders waren erg blU me nr
afwezigheid van vier Jaren weer t<
zien. Ik ben daar twee maanden geble-
Ik geloof, dat lk mUn laatster,
brief geschreven heb over mUn twee
zusters, die haar intrede hebben gedaan
bU de Zusters van Liefdadigheid. Ik
had nu het genoegen ze ln haar klooster
Het vooropgezette doel van onze va-
intle ls ons weer fit Ie maken naar
lichaam en geest voor het harde werk,
dat ons wacht. Ik geloof wel, dat die va-
cantlc me goed gedaan heeft De uitslag
van mUn examen was dit jaar goed
lk hoop zoo door te gaan.
Nogmaals belovende U dagelijks ln
mUne gebeden te zullen herdenken, ver
zoek ik U dierbare weldoeners voor mii
te willen bidden, oodat ik moge worder
een priester van Jezus Heilig Hart.
Uw toegen. In X.
Michael Panakal.
Leden kun
de volgende adressen: Mevr.
Bollen, Soesterwcg, MeJ. B.
Beekenst.laanMej. Gr. Kuntz, 't Zand
10. Dc minimum-contributie bedraagt 50
ct per paar of 5 ct per mnd.
Toen de dokter een drankje gaf...
De Baamsche geneesheer dr. S. M. had
■n geneesmiddel afgeleverd terwijl er in
de plaats zijner Inwoning minstens 3 apo
theken zijn gevestigd. Dat Is wettelijk ver-
De dokter was ietwat teleurgesteld dat hU
zijn aanklager miste.
„Die zit hier" zei de kantonrechter, daar
bij wijzend op den Ambtenaar.
Neen, de dokter bedoelde dengene, dlc
hem had aangebracht Ml de politie. Hij
had daarom een uitvoerig betoog op papier
gezet en nu vond hU het jammer, dat do
ontkende, dat hij een „gewone drankjesver-
kooper" zou zijn geweeet, want het gold hier
proefnemingen. Het voorwerp dezer proef
nemingen. een slokdoove bijna tachtigjarige
was meegekomen om te getuigen.
Dc dokter begon hel verschil duidelijk te
maken tusschen ren wetenschappelijk wer
kend medicus en een concurreerend drank
jes verkooper. met den eersten zichzelf be
doelend en met den laatsten zijn „aan
brenger." Eens was er een lijd geweest, dat
hi) met apotheker v. B. verirouwclUk over
zijn experimenten had gesproken. Maar nu
achtte dc dokter hem onbetrouwbaar en geen
zijner patiënten komt nu meer ln van B's
apotheek. Ook diens collega's schijnen hom
volgens verd. niet tc vertrouwen want ze
laten hem noott alleen den Zondagsdienst
de, c
ter beproeving toe te zenden. In het onder
havige geval ging het om Kil geneesmiddel
dat niet lu apotheken tc verkrijgen is.
Het experiment eeren schijnt ren zeer aan
trekkelijke bezigheid voor den arts te zUn.
want hU deelde mede hoo lilj gedurende i4
Jaren geen pracUJk meer had gehad en er
destijds met lood en schoenen weer ln lenig
was gekomen. Nu Is hu echter enthousiast
geworden.
Neen, een apotheker zi
kunnen maken, want het was een ideolo
gisch preparaat, persoonlijk werk. En nu
gaat het niet oan, dat hij
Any/
preparaaval
dan niet ln apotheken verkrijgbaar ls
dan zou dc verdachte moeten verklaren t
er In zijn preparaat zit, zoo meende de k
n geef tk niemand", iel de d
„Maar dan kunnen
reer ingaan" iel de
lan maakt u ons niet waar dat uw preparaat
de'. In apotheken te verkrtlgen Is."
En dan kwam de doove patient voor
heer „en toon zei ik ook: dokter, ik ben
maar zoo duizelig. De dokter die zei:
heb Je ren drankje. En toen zei ik maa
heb pas gegeten, zal ik het dan maar
meenemen? Goed. zei do dokter en hU gaf
me nog een receptje mee. Ik ging toen
den apotheker cn wilde het receptje ge
Maar dat zat onder het fleschje en
haalde lk dua eerst het fleschje te
schijn en daarna het receptje. Wat heb Je
daar, zot do apotheker. Ik zei: ik fc-"
medicijn van den dokter gekregen
duizeligheid. Maar dat deugt niet!
apotheker- Ja. toen zonk lk In twUfel. Daar
at schimmel op. zei de apotheker, mag
't bouën? Voor dc secuurderigheid zei
Toen kwant de dokter het veihaa. v
den ouden heer nog wat. rectificeeren Dc
politie had n.1. dat drankje afgenomen en
teruggekregen
„Nobensache", bromde de kantonn
toegeeflijk. „Nebensache
De elach was f 10 of 4 dagen en de uit
spraak f of 3 dagen, zoodnt dc arts
ln hoogcr beroep kan.
Rijclub j/Langestraat"
langs Ulrechtschestra
re paradwrcii Wanneer
en doorgeflctst en possre
eerliefde lonken en woordekens
•roepen en ze zUn aan het
g, dan koeren ze met reu
in W-kende ais flinke zwaai met
fie 'om en ze rijden de genoemde
terug. Ze rijn er zich ln hun
dot van bewust, dat ze dc spotzucht
:lcn gaande maken,
n deze categorie van Amersfoorters
■■jBÉItail 't klaarblijkelijk t
het zaakje voorkwam van ren Jongeman
Amen met een vriend onverwacht de Lan-
/gestraat. was omgezwaaid om terug U
ren. ronder tccken van riehllngveranderlng
te geven. ,.U hoort misschien tot dat slag
lieden, dat steeds maar straatjes op c-
rijdt om het verkeer er noodeloos di akker
begin cn eind gi
kt. Twee gulden of
maken ei
IJke zwi
dag,"
Doosjes plakken
Vorige maal kwam ren taak voor t
een Amerafoorter die 's avonds met zfji
zin taariendoosjea had zitten plakken
die er van beschuldigd werd, de Arbeidswet
te hebben overtreden. Mr. Prima had er op
gewezen dat het hier doodgewone huis»;
beid betrof en de huisvader gron werkgev<
was. Heden viel de uitspraak: 7 maai f
SCHRIJFMACHINE DEFECT
ELZENAAR
1 Komt voor elkaar.
LANGESTRAAT101 T«L 5723
ER IS GEEN PLAATS VOOB
HEN...
Waar? In deze onzinnige, egoïstisch»
samenleving!
Voor wie? Voor de groote gezinnen...
Komaan, nu „iet zoo somber. WU beb-
en toch onze volksvertegenwoordiger»
Kamera. Provincie en Raad! WU, Ka
tholieken. zUn toch de voorvechters bU
uitnemendheid van de rechten van het
groote gezin?
:eker. ln conferentiezalen, ln boek-
In tijdschriften. Maar de pracUJk.
ilt het daarmee? En wanneer lk dan
een gebeurtenis in mUn omgeving naga.
aan heb lk alle reden om zeer sceptisch
aan tegenover de houding van mUn
geloofsgenooten.
Want dezer dagen had lk een gesprek
iet een huisvader van een groot gezin,
e dienstbode was enkele weken geleden
vertrokken en moeder moest met behulp
de ouderen alle werkzaamheden
het groote huishouden verrichten.
Want er was zoo gauw geen meisje te
vinden dat hier in dienstbetrekking wil
de. ElndelUk scheen zich dan een oplos
sing te zullen voordoen; een der kape
laans wist een katholle gezin waarvan
de dochters wel ln dy.istbetrekklng wil
den gaan. Prachtig. De vader des huizes
ging er op af en de moeder van de hulp-
•spé hoorde hem aan. Zóóveel kinde
ren? De moeder moest er om lachen. En
meende mijnheer nu heusch dat een- van
haar dochters daar ln betrekking zou
willen komen? Geen denken aanl
Neen. meneer moest eerst maar een
kinderjuffrouw aanstellen en dan kon
hU misschien nog wel ergens anders sla
gen-
Halve dagen? O neen. evenmin als
een beperking tot vUf uur. Ja. mUnheer
stelde het nu wel zóó voor. dat niet een
bepaalde taak moest worden afgedaan
en dat het slaan van de klok het eind
van den arbeid zou beteekenen. maar Al
die kinderen.... Neen. geen denken aan.
O zeker, het waren bUna allemaal
schoolgaande kinderen. zoodat de
dienstbode er alleen maar tusschen den
middag een uurtje „last" van zou heb
ben, maar zóóveel kinderen, neen. wat
denkt mUnhccr wel! En do huisvader
kreeg zoowaar nog een hartig lesje mee
om toch niet zoo onnadenkend te han
delen door voor zóó'n gezin op een
dienstbode uit te gaan.
De vader heeft het nog tallooze malen
geprobeerd, ondanks het „lesje", maar
hU mocht zUn doel niet bereiken.
„En wat het ergste Is." zegt hij me,
„wat moeten mUn kinderen wel denken,
wanneer ze merken dat Ik geen hulp
kan krijgen? Wat zullen ze er van den
ken als ze ouder worden en dc moeilijk
heden zien. waarin een groot gezin kan
Dit geval is geen denkbeeldig geval.
Deze gebeurtenis speelt zich af Ln
vraag zUn,
Ouder K a
Het zal eer
die gesteld kan v
raadsleden weer een pleiten voor goed-
koope groote woningen cn kindertoeslag,
de vraa,,. „maar hecron. staan uw k,e-
zers achter U?"
10.000 dubbeltjes voor.
Pater de Wilde
Totaal 123*5 dubbeltje of r 123,85
Giften, gestort uan het kantoor van
„De Eembode" of op onze girorekening
41534 met vermelding „Voor Pater de
Wilde", of gestort bU dc uuders van Pa
ter de Wilde. Sehimmelpenniiickstraat
52 of bU pastoor W. Ooslveen. pastorie
't Zand 31, zulle geregeld ln ons blad
worden verantwoord.
Stilstaan verboden