DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
Het leven van Luther.
ACHTEVELD
HAMERSVELD
PAROCHIE ST. JOZEF.
Pastoor: H- J CROONEN.
Telefoon Leusden no. 261.
ZONDAG. Half 8 Vroegmis. 9 uur H.
10 uur
x gezongen H. Mis ter
Bruidegom en Bruid.
Zaterdag, gelegenheid om te biechten v
4—8 uur op de heele en halve uren. 7 t)
HOOGLAND
PAROCHIE ST. MARTINUS.
Pastoor: W S. J. DE JONG,
Kerklaan, Tel. 3.
ur de plechtige Vroc„
,i ounc n. Mis. Half 5 plechtig Lof
ader toewijding aan het H. Hart ran
en opdracht aan de Allerh. Maagd
ndag. 1ste H. Mis op Leo's Oord,
Dinsdag, half 8 le H.
L Mis.
Woensdag, half
i hartelijke vriendschap. Daor-
I uit put >11 den moed, alle moeiUUlthedenle
aanvaarden, die de bereiking van
der vriendschap Gods in den weg staan.
.kerende ^""dtn^weg0' df'rerlilren
vriendschap Gods. De weg daarheen ls de al-
.geheele overgave van zichzelf. Dus de totale
izelfverloochening, de „heilige verachting" van
.zichzelf. De eigenliefde moet uit haar schuil
hoeken verdreven worden. Zoo moet de ziel
Mijn kruisje.
Op miin tafeltje.... Is u wèl.
O te missen. Kruisje m«n.
Dat zou Juist mijn kruisje zijn.
Luthers afval kwam niet ineens. Eerst
had de monnik een langdurig zielsproces
In het klooster doorgemaakt, alvorens'
den noodlostlgen stap te zetten t
het aanschijn der heele wereld te
met de Moeder-Kerk. Wat hij ln die
crisisjaren noodlg had en wat hem wel
licht nog. had kunnen redden, dat
een bekwaam, voorzichtig en tactvol
sielenlelder maar juist daaraan ontbrak
het hem in de beslissende dagen: zijn
overste Johan von Staupitz, die
te zeer genegen was, gaf onvoldoende
geestelijke voorlichting.
SUCCESVOLLE STUDIE.
Na zijn priesterwijding voltooide
Luther zijn godgeleerde studiën ln het
Mooster te Erfurt. Deze studie was ech-
iter nog niet zoover ontwikkeld als ln
onze dagen. Luther stak zijn llcbt op bij
minder goede schrlj vers en las ook gaarne
de boeken van door Rome veroordeelde
ketters zooals b.v. Jan Hus, die op den
brandstapel te Praag was terechtgesteld.
Wel had hy een groote voorliefde voor
■de werken van den H. Augusttous, die
eoozeer de klem legt op de macht var
de genade ln den mensch. Zijn lieve
lingsboek echter was en Weef de Heilige
Schrift, dte hij lederen dag doorblader
de en overwoog. Jammer dat zijn hoog
moed hem er toe bracht zya eigen
Bijbelverklaring te stellen boven die van
het wettig leergezag der Kerk.
In 1508 weed Luther naar Wittenberg
.verplaatst, waar hij aan de universiteit
lessen gaf jver de leer van Arlstoteles
en bU'bebche voorlezingen hield. Spoe
dig werd hU teruggeroepen naar Erfurt
*n maakte ln 1510 zijn bekende Rome
reis, cm de belangen van zijn klooster
ln een twistgeding te bepleiten. Toen
tertijd telde de hoofdstad der Christen
held nog slechte 40.000 inwoners, al be
gon de stad zich Juist toen geweldig uit
te breiden.
De 8int Pieter met haar reuze nkoepel
was in aanbouw. In het Augustljner-
kiooeter vond Luther met zijn metgezel,
onderdak en verbleef er vier weken.
Merkwaardig dat de latere papenhater
woorden van lof vindt voor de priesters
die verbonden waren aan de kerk van
het gasthuis voor Duitsche en Neder-
landsche pelgrims: Maria del l'Anima.
„Die kerk ls de beste," zegt hy. „want
ze heeft een Duitschen pastoor." „Als
een dolle heilige liep lk de kerken af,'
verklaart hij verder, doelend op den ge-
brulkelijken pelgrimstocht langs
zeven hoofdkerken van Rome. Doch den
Paus zag. hij niet; die bevond zich toe
vallig ln Noord-ItaHë.
Na zijn reis trok Luther voorgoed naar
Wittenberg en promoveerde er tot doctor
fa de godgeleerdheid. Hij ontving baret
zilveren ring maar zou die waardig
heidsteekenen niet dragen tot eere van
Gods Kerk. Hij werd benoemd tot pro
fessor ln de H, Schrift als opvolger; van
Staupitz.
ZIJN DWAALLEER.
Vanaf dezen katheder zou hij zijn
dwalingen verkondigen en door zijn stu
denten de wereld doen todragen. Hier
verklaarde hij ln de Jaren 1515
den beroemden brief van Paulus
Romeinen en legde in deze verklaring
de kiemen zUqer dwaalleer. Hier stelt
Luther den mensch voor als een geboren
zondaar, die tot niets goeds to staat
ze gerechtigheid, zoo zegt hij,
zonde. Het ls Gods kracht, Gods
genade, die ATI.KB to ons uitricht. De
heeft zelfs geen vrijen wil
daar door de erfzonde de natuur
pleet bedorven ls. Doch zie: Gods ge
rechtigheid bedekt de
Geef u slechts over
Christus is en uw zonden draagt. .Bet te
dat d.
dat w
wereld wegneemt.
Met zijn genadeleer wil Luther den
Christus zooveel mogelijk eeren en zoo
hoog mogelijk verheffen en daartoe de
menschcnixacht zoo nietig mogelijk
voorstellen. Doch hij gaat te ver: Gods
lleken? Niet God alleen doet het ln den
mensch, ook de menscheljjke wil werkt
mee. Vrije samenwerking
nade en menschelijke wil. Dus ook de
mensdh draagt bij tot zijn zaligmaking
en heeft verdienste van zijn goede
ken, hetgeen Luther ontkent.
Beroemd is Luthers zoogenaamde ont
dekking op den kloostertoren; daar vond
den sluitsteen van zijn leer, nJ. dat
geloof ALLEEN zonder de goede
ken zaligmaakt. Hoe zal namelijk de
mensch zich bedekken met Christus'
heligheid en zalig worden? Door te ge-
looven: dat wil zeggen vast te vertrou-
ristus krachtens zijn kruis
dood hem ook Inderdaad zal zallgmaken.
Christenen, leert Lutlher, tobt u niet af
verstervingen. Daarmee
kunt ge niets verdienen, want Christus
heeft alles voor ons verdiend. Ja, ge
belcedigt Hem zelfs door nog Iets te wll-
n toevoegen aan Zijn verdiensten en
fferdood.
Wanneer Luther dieper had nage
dacht. zou hij hebben ingezien dat hij
het ontkennen van den vrijen wil,
ontkennen der verdienstelijkheid
van goede werken de baan vrijmaakte
voor bandeloosheid, dat hij 'den mensch
onbewust een vrijbrief gaf voor het
volgen zijner hartstochten. Als Ohrlt
alles voor ons gedaan heeft, wat zou
me dan nog afbeulen? Als de mensch
toch onvrij te en de begeerlijkheid
overwinnelyk. hoe kan God ma dan het
kwade aanrekenen en ervoor straffen?
Inderdaad hebben Luthers leerlingen
later misbruik gemaakt van huns
de losbandigheid in Witten
berg. de hoofdstad van het Protestan
tisme, werd zoo groot dat Luther op zijn
levenseind vol ergernis de stad verliet,
Luthers volge-
nu beweerde lij] dat het met de mensch-
heid als zoodanig al even slecht gesteld
was. De genadeleer vormt de kern van
Luthers nieuwen godsdienst; later zul
len we zien, hoe hij een voor een de
waarheden van het geloof verwerpt. Nu
echter zullen we hem voet voor voet vol
gen op zijn hervorm ingsweg.
EEN AFLAAT-GESCHIEDENIS.
Paus Julius II, die het plan had de
vervallen St. Pieterskerk te Rome door
een majestueuze BasiHek te vervangen,
wilde alle christenen een offertje laten
bijdragen voor den bouw der moeder
kerk, waar het hart der Christenheid
zou kloppen. Daartoe schreef hij een
vollen aflaat uit waarbij men o.a. tegen
bijdrage voor den bouw kwijtschel
ding van de tijdelijke straf der zonde
lingen verschillende punten i
e werken" riep de
„Weg met de luizig
hervormer uit. Geen
monnikswerfcen, geen vasten wetten, en
gaf h]j het voorbeeld door zelden
fis te lezen en het breviergebed te
verzuimen. Het persoonlijk zielsproces,
dat Luiher doorstreden had, beïnvloed-
leerstelsel: zelf had
AL-werkzaamheid ln de wereld wordthij zich machteloos gevoeld om de goede
zoodoende misvormd tot Gods ALLEEN- werken en de kloosterregels
weriOBMjRheid. Wat ieeren wij, Katho-Jen zijn begeerlijkheid te bedwingen, en] Wordt vervolgd.
In 1515 werd de aflaat ook voor
Dultschland opgesteld'en werd Albrecht
Brandenburg, die drie bisdommen
tegelijk bestuurde, met de afkondiging
belast. Daar deze al te wereldsche en
jonge prelaat vele schulden had, ver
kreeg hij van den Paus verlof om de
helft van de gelden die bij de aflaat-
predlktag binnenkwamen, te behouden
voor de afdoening zijner schuld.
Met de aflaatprediUng werd nu de
Dominicaan Johannes Tetzet belast.
Deze ging echter uiterst onhandig te
werk. Zoo predikte hij to al te over
dreven en populaire termen over de
kracht van dezen aflaat en was niet al
ln zijn methoden. Zoo predikte
hij zelfs op de Jaarmarkt te Annaberg
t. terwijl een bediende van bet
bankiershuis Fugger de gelden inde.
Weldra klonk door Dultschland het
volksdeuntje: Zoo gauw het geld ln het
kastje klinkt, een ziel uit het vagevuur
springt! Dit leek wel een weinig op af
laathandel, en was werkelijk een mls-
uHc. Nu besloot Luther de zaak aan
pakken. Op den vooravond van Aller-
lllgen Het hij op de poort der slotkerk
n Wittenberg, waarheen het volk
stroomde om den Forthmcula-aflaat te
verdienen, openlijk 95 stellingen aan
plakken waarin hij ln scherpe termen
ruik van den aflaathandel
hekelde maar ook der. aflaat zelf aan
was het sein van Luthers op
stand tegen de Kerk!
J. B: Ofigr.
KERKBERICHT BIJLAGE VAN „DE EEMBOOE" VAN 12 APRIL 1940
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORTTF.14431
NadruJc van de in dit blad
voorkomende Kerkberich-
ten, ook In den vorm van
uittreksels.
EPISTEL EN EVANGELIE.
ID ZONDAG NA
Geliefden, lk vermaan u, als pelgrims
en vreemdelingen, u verre te houden van
de vleeschelljke lusten, die strijd voeren
tegen de ziel.
Leidt onder de heidenen een voorbeel
dig leven, opdat ze uw goede werken,
waarover ze thans u als boodsdoeners
lasteren, zullen leeren kennen op den
dag der bezoeking, en dan glorie zullen
brengen aan God.
Wees onderdanig aan leder mensche-
lijk gezag om 's Heeren wil; aan den
koning als opperheer; aan de landvoog
den als zijn gezanten, om de boosdoeners
te straffen en de goeden te prijzen.
Want het ls de wU van God, dat ge,
door het goede te doen, het onverstand
van domme menschen, tot zwijgen
Doet het als vrije mannen, niet als
menschen, die de vrijheid als een dek
mantel der boosheid gebruiken, maar als
dienstknechten Gods.
Houdt alle menschen ln eere, hebt de
gemeenschap Hef; vreest God, eert den
koning 1
Gij slaven, wccst onderdanig aan uw
aUe ontzag; niet alleen
i de goede en vriendelijke, maar ook
i de lastige.
Vant dit 1$ een welgevallige daad,
uit gewentensplicht tegen
over God het leed verdraagt, dat men
onverdiend moet lijden.
Volgens den H. Joannes IS. IS—!!.
Te dien tijde sprak Jezus tot Zijn leer
lingen;
Een weinig tljds en ge ziet Mij niet
meer; en weer een weinig tUds, dan zult
ge Mij terugzien.
Sommigen zijner leerlingen zeiden dan
tot elkander: Wat be teekent toch, wat
HO ons zegt: Een weinig tijds en ge ziet
Mil niet meer, en weer een weinig tijds,
dan zult ge Mij terugzien; en: Ik ga
heen naar den Vader
Ze zeiden dus; Wat bedoelt Hij toch
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
W. A J. M. Oostveen
Zand no. 29
no. 81 Telefoon 8625
Giro 116328.
Zondag
7.30. Te 8 3.
beloften gevolgd door pi. gezongen
Mis. Na de H Mis Ued: .Kniel Christen-
schaar", Te 10.45 nog 'n stille H. Mis.
Collecte voor de behoeften van de eigen
parochiekerk. Na den middag te 4.30 pL
r"' B|i het
Te
Lof met akte van Toewijding
H. Hart. opdracht aan Maria
Deum. Na het Lof lied: „Aan U Konin-
r Lof met Rozenhoed-
Dinsdag te 7
je. gebed en Uea ter eere van den
Franclscus Xaverlus.
Vrijdag te 4.15 gelegenheid om
biechten voor de jongens van de 3de
Uit de parochie-registers:
stljn.
In den kerk. ondertrouw oWc
XI An toon Johannes Verheuvel en" Cor
nelia Hooft. n Adrianus Johannes
Meyer en Antonla Maria Laseur.
Gehuwd: Lamb. Am. Jozef Maria Sple-
rlngs en Willi a. Geertra. Christina Cor-
Zaterdag. Van half 4 tot half 10 gele-
«m, tmw„ grAs™,1*;.»'
Altijddurenden Bijstand. Lied no.
Hij spreekt.
Jezus begreep, dat ze Hem wilden on
dervragen; en Hij sprak tot hen: Vraagt
ge U onder elkander af. wat Ik zeide:
Een weinig tijds en ge ziet Mij niet meer
en weer een weinig tijds, dan zult ge Mij
terugzien?
Voorwaar, voorwaar. Ik zeg V: gij zult
weencn en Jammeren, maar de wereld
zal zich verheugen; ge zult overstelpt
zijn van droefheid, maar uw droefheid
zal ln vreugde verkeeren.
De vrouw in barensnood heeft smart
omdat haar uur gekomen ls; maar wan
neer ze het kind heeft gebaard, dan
denkt ze niet meer aan haar naweeën,
blijdschap dat er een mensch ls
geboren.
Ook gy zyt dan nu wel bedroefd, maar
zal u weerzien; en don zal uw hart
zich verblyden en niemand zal U deze
vreugde ontnemen.
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob Catslaan no. 2Gb.
Pastoor: Deken P. J. M Sandkuyl
Postgiro no. 93297.
Jacob Catslaan 28 Telefoon no. 6923
Zondag de H.H. Missen om 7 uur, half
9 en om half 11 de Hoogmis. Om 6 uur
Lof met Rozenhoedje en Litanie van
Alle Heiligen voor den vrede.
Maandag 9 uur gezongen jaargetyde
voor A, A Th. JordL
Donderdag om kwart voor 12 biechten
voor de meisjes van de "de klas.
Vrijdag om kwart voor'
voor de jongens van de 5de klas.
Zaterdag om half 8 nlgemeene H
Communie. Van 4 tot half 9 biechthoo-
ren. Om 7 uur Lof met Rozenhoedje vooi
Uw COMMUNIE-PLAAT
niet verloren gaan. dus laat hem nu
direct iniyslen.
ELECTR. LIJSTENMAKERIJ
GERARD BLOM
yrUien Eéér billijk
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat
Pastoor: J.
Matthias Withoosstraat
Telefoon 4631 Giro m
Zondag eerste H. Mis om kwart voor
zeven. Om half 8 H. Mis uitsluitend
voor de leden der R.K. Werkliedenver-
eeniglng. Om half negen derde H. Mis.
om kwart over tien Hoogmis van het
beschermfeest van den H. Jozef.
Om 6 uur Lof.
Uit de parochie-registers:
Gedoopt: Maria d. van Cornells Jo
hannes v. Burgstede en Theodora van
Schalkwyk Jacob Maria, z. van Ja
cob Jonk en Maartje Schilder. Ever-
dlna WendeUna d. van Pleter Wijman
en Theodora v.d. Berg.
Gehuwd: Albertus v. Es en Maria
Theudora Helena Aal^ers. Jacobus
Petrus Strutjens en Gerritje v. Effrlnï.
Overleden: Charles Vale.
LITURGISCHE
KALENDER
(Week
Zondag
1 14 tot 21 April.)
Uit de parochie-registers:
Overleden: Fr. v. Haaren.
PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART
Langegracht n-. 36.
Pastoor A W. J. Spitaen.
Langegracht no. 37. Telefoon 6854
Zondag H.H. Missen om 7 uur en half
9 plechtige Hoogmis, voorafgegaan door
de vernieuwing der doopbeloften, om
half 11 stille H. Mis. 4 uur plechtig Lof
met toewyding aan het H. Hart en
Maria. De parochianen worden vrlen-
deiyk verzocht onder de hoogmis van
8.30 en 's middags onder 't Lof van 4
uur de eerste 7 banken open te laten
voor de kinderen.
Dinsdag 10 uur plechtig gezongen hu-
welUksmis.
Woensdag 's avonds kwart over 8 Con
gregatie van de H. Familie der mannen.
Donderdag 's avonds 7 uur Lof.
Vrijdag kwart over 4 gelegenheid om
te biechten voor de jongens van de 2e,
Se en le klas,
Dageiyks de H. H. Missen i
Uit de parochie-registers:
Overleden: Martha HoL
tha Maria Plomp.
Stichting „Ziekenhuisverpleging"
Amersloort, v. Asch v. Wijch-
straat 10. Tel. 6076 (K 3490)
VERZEKERT THANS OOK
TEGEN OPERATIEKOSTEN
April Derde Zondag na Ps
oviicu, xi. Lldwina. dubbel 2e klas. M
Dilexisti. Credo. Laatste Evangelie
d. Zondag. Kleur: Wit.
Maandag 15 April. Zesde dag ln het
Octaaf van den H. Jozef, bruidegom
der H. Maagd, halfdubbel. Kleur; wit,
mag ook zwart worden gelezen.
Dinsdag 16 April: zevende dag ln het
Octaaf van den H. Jozef, bruidegom
der H. Maagd, half dubbel. Kleur:
wit. mag ook zwart gelezen worden.
Woensdag 17 April: Octaafdag van het
feest van den H. Jozef, bruidegom der
H. Maagd, hoogdubbel. Mis Adjutor.
18 April; Mis Dilexisti. Glo
ria, tweede gebed Concede, derde ge
bed Ecclesiae. Kleur: wit.
Vrijdag 19 April. Kleur wit, mag ook
zwart gelezen worden.
Zaterdag 20 April. H. Maagd Maria op
Zaterdag, enkele Mis: Salve Sancta
Parens Gloria, tweede gebed van den
H. Geest, derde gebed Eleccleslae, pre
fatie Et te in Veneratlone. Kleur: wit,
mag ook zwart gelezen worden.
RETRAITEN
Dinsdag 16—19 April OngehEwde Dames
Zaterdag 20—23 April Mannen en Jon
gemannen.
Dinsdag 23—26 April (O. L. Vr. Goed
Raad). Meisjes,
Woensdag 14 Mei (waaronder Hemel
vaart). In bespreking.
Dinsdag 7—10 Mei Gehuwde vrouwen.
Zaterdag 11—14 Mei (Pinksteren) Man
nen en jongemannen.
Dinsdag 14—17 Mei Mannen en jonge-
Zaterdag 1821 Mei Meisjes.
Dinsdag 21—24 Mei (Sacramentsdag),
RK. Politiebond.
Dinsdag 28—31 MeL Gehuwde dames.
Zich aan te melden bij de Directie
van het St. Alfonsus Retxaitenhuis te
Amersfoort. TeL K 3490—4008.
De Directie van "t Retraltenhuls ver
schaft U op aanvrage ook de reductie-
bons voor de Ned. Spoorwegen. TeL
K. 3490-4008.
In de gauwigheid.
Voor 41 mijn biye vreugd en vree
„Gd moet mtJ helpen Heerl
Vergeef mi) »ch 1 te kwead ge weert
En wees niet gnun, nu k onberreeed
Weer klaag
Eo klagend i.nlpe vraag;
Dat lk. als vreugd' mijn ziel verruit.
O haast vergeet.
Ach. Jesus weet
li mijn maar ook Uw eigen schuld.