De Eembode F. A. T U L P 54.1e JAARGANG NUMMER 20 Inbegrepen de karkelUk» bijlage. v. Bum: Kerkstr. 10. Advertentle-adree r. Bum: Nleuwstraat IS» Uitgave rt.V. Uitteren Ml). NeerUndle. WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOC.1 BA ARM" KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. VRIJDAG 23 'AUGUSTUS 1940 N.S.B. EN NATIONAAL FRONT WAAR DE SCHEIDS LIJNEN LOOPEN HEBBEN WIJ een vorige maal aan de hond van verschillende pers- ultlngen de verhouding nagegaan van de Nederlandsche Unie tot Nationaal Front, ditmaal willen wij op dezelfde wijze nagaan, waar de raakpunten llg- gpn en waar de scheidslijnen loopen tus schen de N. 8. B. en het Nationaal Front. Het best doen wU dan, uit den mond ▼an de leiders dezer bewegingen weer te geven waar zU de verschillen zien, doch de moeilijkheid ls dat lr. Mussert zich in publiek optreden niet over be doelde prlnclpieele verschillen heeft uitgelaten. Op de propagandavergaderlng van de N. 8. B. In de Markthal te Amersfoort heeft de leider van de N, S. B, er ook niet van gewaagd, terwijl de heer de Bloeq van Scheltlnga bij het passeeren van de revue der politieke groepeeringen stilzwijgend aan Nationaal Front bUgtng. Toch zijn er wel enkele gesproken en geschreven uitingen van de zijde van de N. S. B dte aantoonen. dat men hier ernstige verschillen met het Front alet, Mr. Rost van Tonningen noemde een spreekbeurt te Lelden het Front „het tweede Ijzer, dat de politieke Inqui sitie ln het vuur had," In „Volk en Vaderland" van 11 Juli werden de vergaderingen van het Front gekenschetst als „vergaderingen van den heer Meijer, het nieuwste Instru ment der Roomsch-Katholleke Staats partij." De teekenlng van den afstand tus- schen belde op het Leldersbeglr;"! e- baseerde bewegingen van de ztjuc der N. S. B. geeft echter den toehoorder of den lezer weinig houvast bij het van een Juist oordeel. In een persconferentie heeft de leider Van het Nationaal Front, de heer Ar nold Meijer, op prlnclpleeler wijze de verschillen duldelUk gemaakt.. Volgen» het „Ned. Dagblad" zelde hij Er zijn principieele verschillen: wij stre ven naar een autoritair Corporatisme, de N, 8. B. voelt niet voor het corporatieve element: wij zien naast den Leider gaarne verscheidene Invloedrijke Raden (een Po litieke Raad. een Oultureele Raad en een Corporatieve Raad) die In z iel en ln belangrijke zaken raadpleegd moeten worden structuur van de beweging geit, de N. 8. B. is daarc meer absoluut Leiderschap; wljderlng der Joden uit openbare ambten, uit besturen van corporaties gingen, echter geen Jodenvervolging: w zijn gevoelsmatig veel meer Groot-Node; landech, dan de N, S. B. In het bijzonder dit laatste verscb wordt herhaaldelijk beklemtoond ln Frontbladen. Men heeft dit verschil meermalen dusdanig toegelicht, da zelfs de N. 8. B. een niet-volksch pel wilde opdrukken. De Frorilbladen hebben zelfs betoogd, dat. de N. 8. B. eer een Dultsch dart een Nederlandsch karakter draagt, dus wèl Germaansch van opvatting is, doch niet .JDletach", d.wx Nederlandsch ln den meest uitge- brelden zin van het woord. Het Nationaal Front stelt dan zijn Nederlandsch karakter tegenover Dultsch karakter van de N. 8. B. Scherp kwam dit verschil tot uitdrukking gelegenheid van het schenken vai N. 8. B -klok aan de Duitsche lucht macht tijdens den landdag te Lunteren. Hetzelfde bezwaar als het Nationaal Front blijkt het Verdlnaso tegen de N. 8. B. te hebben. A. M. M. Stoetzer schreef ln „Hier Dlnaso" van 8 Juli: Steeds wanneer ik houding, doel, methode en geest van de N. S. B. beschouw, verwon der Ik mij erover, dat een beweging VAN Nederlanders IN Nederland zoo volslagen ON-Nederlandsch kan zijn. IEDERE nlet-N.8.B.-er. die niet plotseling door het snelle tempo der gebeurtenissen alle zekerheid heelt verloren, zal het mij eens zijn. dat deze beweging niet telt in bet Nederlandsche volk. néoh ln bloed, nóch ln zijn cultuur, nóch In zijn torle. En waar zelfs de tegenstar hebben voor de stoere dynamische en volk- sche kracht van het Duitsche natlonaal-so- cisllsme. daar zal toch goon bij leder, die ecl te onderschelden, slecht De os kan schoon zijn zijn geatalte, bewondei angstwekkende kracht; zich blazen wil tot os, en men treedt terzijde ot spatten niet door vu De N. 8. B. was ln dien zin, dat zij eenige sympathie be teekenis wist te winnen bij dat deel ons Volk. dal volgens haar eigen zegvsn de handarbeiders en de boeren, Dit eenvou dige volk vindt ln de N. 8. B. niet* terug van wat ln zijn harten leeft en strijdt. Ook de achting van den Duitachen s. daat en politieke» strijder zal de N, 8, K niet kunnen winnen, indien deze de gele genheid krijgen onder dc oppervlakte t« zien. De Dullacher Immeri zi niet kunnen waardeeren, omd en naam van 't hem de schoonste eigenschappen van het Dul ache nallonaal-soclallsmc mist. Dn Nedt lander zal deze bew.-glng Immer blijven v< werpen, omdat zij niet Nederlandsch ls, oi "»t zij uit geen enkele manier de volkss it uitdrukking brengt. Het standpunt van „Nationaal Front" spreekt ln dit onderscheid wel zeer dui delijk uit het volgende citaat uit het .Ned. Dagblad" van 12 Juli: een Hegel. Fichte, List, Mffller. von TliUnen. Nietzsche enz. als geestelijke voorvaderen en Ir Mussert ls reen Hitler. In de Nederlandsche volksziel lijn al deze ons vreemde waarden Het verankerd. Daarom kan „het nationaal- socialisme", laat staan een zwakke en wBn- italtlge afschaduwing daarvan als de N. 3. B., geen weerklank In onze volksziel vinden. KANTOORBOEKHANDEL HET VULPENHUIS Langestr. «5 t.o. Krommestr. - Telef. HM Vulpenhouders diepe kloof bcteekent tuascheo <le N. 8. B. en het Nationaal Front. se beschouwingen over Ned, Unie, Nationaal Front en N.8.B. zal het Alet moeilijk vallen te concludeeren dat Nationaal Front veel dichter bij de Ne» derlandsche Unie staat dan de N. S. B. bU Nationaal Front, ZWITSERSCH GEZINSLEVEN De besluiten der Blssrhoppenconferen- e ln Zwitserland bevatten vooral be palingen omtrent de geestelijke herbe wapening des lands. Het geestelijk en stoffelijk welzijn der geslnhan Is de voornaamste "-weetic oor het land. Hot grootote gevaar Is de toenemende onzedelijkheid, de geboortebeperking en de echtscheidingen. Met kracht cn succes wordt tegen de- e kwalen, die 't volk ondcrmljnon, ge- De nood en de ernst der tijdon elscht algemcene Inspanning om te IJveren voor den solleden opbouw van goede gezinnen. In deze zaak gaat het om het 'it en de toekomst van het land! Dit geldt niet alleen voor Zwitserland, laar ook voor elk volk. dat prijs stelt op zUn welvaart, zlln bestaan vrijheid I PROFETIEëN .At. Bavo" vestigt de aandacht op al lerlei publicaties omtrent profeUegn. o. -|. op die welke van katholieke zijde orden uitgegeven. Het blad maakt er sljn lezers op at tent. dat deze uitgave geen kerkelijk* goedkeuring heeft an door kerkelijke In stanties ook als waardeloos wordt be schouwd. Men kan zich door het leien allerlei intesleón gaan vormen en slchself van streek maken. De beste gesteltenis voor deien tUd en mr alle komende lijden blUft «1* al tijd: zUn plicht Jegens God en zijn me- demensch naar beet vermogen te vervul len en te zorgen dat men met Ood ln hat Op KANTOORMEUBELEN-«afcied, ELZENAAR Co waarga alel LANGESTRAAT 101 - Tel. 571 rn was. Neen. wij volk aanknoopen bij onze lijk* voorvaderen. Dat deden wij deed de N. 8. B. niet. De Invloed van dit verschil u volgens het „Ned. Dagblad" ln groei van het misverstand tusschen c en het moderne Dultsehland. schrijft: HEEMKUNDE 'n artikel, vorige week ln ons blaj gepubliceerd, betreffende Ecmlandachg Heemkunde, kwam ter sprake de Cronyk Sint Aagten Convent, Ingeleid ^eft Urs. Boerwinkel was zoo vrienaenjn _jn cn ander mede te deelen over Cronyk als leerstof op de scholen. ZIJ blijkt te worden gebruikt oo 8 scho en, n.l. te Amersfoort, Baarn. leiden, Rotterdam en Amsterdam. Te Amersfoort t Moiitessorllyceum, het Stedelijk Cymnaaium en op Onze Lieve Vrouw ter 10.000 dubbeltjes voor Pater de Wilde Doe die plicht ln onverschrokken ver ouwen op Oods voorzienigheid, zorg dat ge bereid zilt, geheel en al, als HU u roept, en probeer niet Oods raadsbe sluiten en plannen te achterhalen ge- -- - - - ziekelijke nieuwsgierig- Eenswillend met God. het moderne nd dan deze N.S.B. Wanneer door haar gedragingen. haar brutaliaceren t In het diepst vsn zie! kwetst, dan moet dat arme volk WISTU.... of gestort bi. ter de Wilde. Sclili 32 of b(J Pastoor VI Zand SI (giro 118 melding) sullen In o: BONDEN" TOT IN ZIJN ROERSELEN. Men zl verschil tusschen het optri huns-wcegs-gsande Duitsche rlngelooren." Tenslotte vestigen wij de n het Front ver- „Nationaal Front wil handhaving van gewetensvrijheid en eerbiediging van hel christelijk karakter van ons volksleven." Volgens een verslag van een rede van mr. Rost van Tonningen voor het Ar beidsfront te Amersfoort, afgedrukt ln de „Utrechtscbe Courant" van 19 Aug. J.l. zelde de spreker: ,.De geschiedenis begint niet met dc ge boorte van Christus. Zou het aan spr. liggen dan zou hij de Jaartelling laten beginnen t Teutoburgor Woud, bij Aangezien het ons voorkomt, dat een hoogere waardeering van den Slag ln het Teutoburger Woud dan de geboorte Christus ln strijd Is met het chris telijk karakter van ons volksleven, mee- neij wij ook hier een verschil te vinden. dat. de Pbiffplarhe vlleoenler rantoln geieuen «utnoue* wen 'e katholieke blinden dat New-York 36 1 ulzen bezit welke de en gebouwd uit elge eigen kosten; Onder zeer groote belangstelling vierde Pastoof W Voss fe Soest 40-Jarig prtester/ubtleum. Ter receptie kwamen ontelbare katholieken chteherder getukwenschen. LEVE DE SCHILLEBOER! Neen. 't Is geen «chllleboer meer. wanl blijkens de ondertee kening van de kaart thutf bezorgd kreeg, zal Uc mUH schillen moeien afgeven aan den Houder eener vergunning voor heg ophalen van veevoeder." Bedoelde kaart bevat een handleiding, hoe Ik mUn aardappelschillen en groen- tenafval moet hanteeren en aangeglad irgemeeater tijdens de laautw raadsvergadering heeft gezegd, dat htl er op vertrouwt, dat de burgerij wel tal willen voldoen aan hot vriendelijk ver zoek van dw schillenboeren ben Ik ooH heilig van plan me als een goed burgeg Ut gedragen. Er staat dan op de kaart, dat we dea schlUeboer tweemaal per week op bezoek zullen krijgen en ln dit verband heb IK mUn voorraden sigaren en slgaretUri geïnspecteerd *n nagegaan, of we nog wat onder de kurk hebben. Er wordt verzocht mede te geven] „aardappelen, knollen, peren- en ap pelschillen, alle soorten koolbladeren, doppen van doperwten en tulnboonen en wortellof, etensafval (liefst ln ptf pier)." Ik tal, om aan dat loatat* verzoek t» voldoen, een aantal stevige papieren sakken bij onzen boekhandelaar bestel len als verpakkingsmateriaal, want aan gezien utensafval een zeker vochtper- centage pleegt te bevatten, zal een alt pakpapier gebruikte krant na drie da gen niet meer die ondoordrlnbare eigen schappen vertoonen als waterdicht pa pier. Ter verfraaiing van het geheel het oog moet ook wat hebben kocht enkele kluwentjes lint-touw ln ver schillende kleuren. .Verzoeke niet mede te geven afval n; Uien, sla, andijvie, bleten, pral en fruit." vermeldde de kaart. Met dat fruitafval ben Ik het eigen- Ik niet eens. want mijn schllloboeg zelde zooeven. dat hij wel mijn peren- appelschlllen wenaoht* en tot nogtog s ik gewoon, peren en appelen ondeg fruit te rekenen. Toch heb Ik na eenig tobben zijn bedoeling begrepen. Hij wenscht natuurlijk de schillen van mUn stoofperen en moesappelen dan zijn het groenten, nietwaar? doch niet de schillen van mUn handperen on -ap pelen die we na het middagmaal nut tigen bijwijze van frult-toetje. Derhalve heb Ik eenige houten bakken laten timmeren met emallle bordjes, op dat mijn keukenprinses toch vooral niet ln de war zou raken. En nu doet zich een nieuw vraagstuk De nieuwe politieverordening ypreskt niet van de genoemde uitzonderingen, t Volgens haar moet lk alle groen- tenafval bulten den vuilnisemmer hou- ar moet lk nu blijven mot mUn van uien, sla, andijvie, bleien, prei ruit? MUn groentenboer zal mU toch willen bewegen. herhaaldelUk de politieverordening te overtreden? Derhalve heb Ik een «er groot kat In mUn tuin gegraven om er datgrfio lk niet met den vuilnisman mee geven en wat mijn schillenboer wenscht. te begraven. In de honp dat de agenten In mUn buurt mU nleü zullen beschuldigen van het aanleggen sen mestvaalt aan den publlekeit weg. Ik zal telkens na het neerwerpen door belde partUen niet gewcnsch- afval er een schepje aarde oved gooien, „WU doen oon dringend beroep op O m hot afval zlndelUk ln een emmer ot kist droog te bewaren, vervolgt mUn schillenboer. 1» bet een tolt, dat het overal In mUn huls vrij vochtig Is. behalve op de boven-voorkamer. waar we den salon hebben. MUn sigaren kunnen dat getui gen. want alvorens Ik de ontdekking van dc droge salon deed. kon Ik dit welrie kend kruid wel uitwringen, alvorens lk er den brand In Mak. Ik heb nu verordonneerd. In den er ker van onze salon een nette. zlndelUk met glasplaten bekleede kist aan te brengen, waar onze schillen ln worden bewzard. „Oellevc te bcwaron" aldus besluit do kaart en aangezien lk vermoed, dat die betrekking heeft op de kaart zelf. heb Ik hem laten InlUsten en ln onze hall laten neerhangen, opdat leder «el* dan

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 1