De Eembode F. A. T U L P ELZENAAR GOD EN OORLOG 54.1c JAARGANG NUMMER 25 Vatójjnt l per week. Abonnementsprijs. Inbegrepen de kerkelijke bUlaaa. ƒ1— per kwart. Zg. «olkeebonnemenlenS cti. p weet REDACTIE EN ADMINISTRATIE: VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1940 Adrertectleprtia per regel. t pi». 45 mJL br. 30 cl; enkel «f— Voor den hendel bi) ed».-e WAARIN OPGENOMEN HET .WEEKBLAD VOOR BAARN" KATHOLIEK NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O. ENKELING EN GEMEENSCHAP WAT DE VOLKSGEMEENSCHAP VOOR ONS BETEEKENT V enkeling of Individu dan bedoelen We daarmee den mensch op zichzelf be schouwd. los gedacht van alle anderen. En onder gemeenschap verstaan wl] hier de volksgemeenschap, d.w.z. alle Individuen tesamen. gebonden door een onderllngen band van nfstammlng, cul tuur, taal cn geschiedenis. In het Uber-llstlsch-lndlvlduallstlschc tijdperk, dat naar het schijnt zijn elndo nadert, werd het Individu, de enkeling al tc zeer op den voorgrond geplaatst en werd veel te weinig gedacht aan dc gemeenschap. Het grondbeginsel van dat tijdperk was, dat leder voor zichzelf moest zeggen: „In het diepst van mUn bestaan ben Ik een vrije enkeling". Ik ben een vrije, zelfstandige persoonlijk heid. heer en meester over mezelf. En als lk naar het goede streef (het goede, zooals lk dat zlci, dan moet lk dat kun nen doen. zooals lk dat wil en verkies. Dat Is mijn recht! Weliswaar erken lk een gemeenschap, waarin lk leef. maar die gemeenschap ls cr voor mij; lk er ken en aanvaard dlc gemeenschap, om dat ze voor mU In vele gevallen nuttig ls en omdat lk haar noodig heb. om me telf geheel tc kunnen ontplooien. Maar die gemeenschap mag mU ln geen enkel opzicht hinderen, ze mag mijn vrije per soonlijkheid. mijn privaat-bestaan niet ln dc knel brengen, wart dan heb 'k aan de hecle gemeenschap niets. Zeker, er moeten bepaalde wetlen zijn. om ccn zekere orde te handhaven, maar die wetten maak lk. Zl) zijn een noodzake lijk kwaad. Eigenlijk moest Ieder Indivi du volledige vrijheid hebben ln alles. Zoo dacht men ln het ltberallstlsch- Indlvlduallstlsch tijdperk. Het was geen wonder dat zulke gedachten het egoïsme de zelfzucht In de hand werkten en dat men meer cn meer van de vrijheid cn ongebondenheid verviel tot losbandig heid, vooral toen men zich gemakshalve ook ging losmaken van God met Zijn „lasilgc" wetten. De hecle gedachtengang, dien wil zooeven schetsten, drulscht echter ln tegen de bestaande scheppingsorde, of als men het anders wil gen de werkelijkheid va Wil zijn nu eenmaal geen vrlle. op zichzelf staande enkelingen. We kunnen ons wel een oogonbllk als zoodanig denken, maar we z ij n het nooit. Altijd zitten wc vast en zijn we gebon den aan anderen. Als we even dieper nadenken, zien Immers: De mensch heelt zijn door dc„. gemeenschap i ZUn komen ln dc wereld lijk van... anderen. Alles, wat hij ls. i» hij ln verband met anderen. HU ls kind. omdat hl] ouders licelt; hij ls vader, omdat hij kinderen heelt; hU ls echtge noot omdat hij ccn vrouw heelt; hU ls baas, omdat hU ondergeschikten heeft, enz., enz. Altijd Is hij datgene, wat hU ls. door... dc gemeenschap met anderen. Altijd en overal zUn er banden, die hem oan anderen binden, die hem verant woordelijk maken voor anderen cn an deren verantwoordelijk maken voor En dat ls niet enkeling dat zoo wil en verkiest, neen, dat gaat heclcmaal bulten zijn wil om. Die banden z ij n cr nvoudlg. In leder menschenleven zijn ze, bU den een zus en bU den ander zoo; op dc hoeda nigheid van de banden kan men soms nog eenlgen Invloed uitoefenen, maar banden zijn er altijd. De gebonden heid is er. ZIJ behoort tot dc schep pingsorde. Niet de mensch schept de gemeenschap, neen. de gemeenschap ls er en zij kan niet naar de willekeur van den mensch. van den „vrijen enkeling" worden opgeheven. De banden, die ln zulk een gemeenschap zUn gelegd, kan men du» niet willekeurig verbreken, verplichtingen, die zij meebrengt, k: men niet zoomaar van zich afwerpen. In een ware. levende volksgemeen schap leven de menschen voor elkander, men werkt vol verantwoordelUkheldsbe- sef samen voor 't welzUn van het volk. van de gemeenschap; en de enkeling stelt zUn eigen bUkomstlge belangetjes achter bU de voornamere belangen der gemeenschap. Ware volksgemeenschap rust op de zullen van sociale rechtvaar digheid en liefde. En het spreekt wel vanzelf, dat ln de volksgemeenechap. die zelf door Qod gewild ls. ook de wet len van het leven, van de natuur en van God moeten worden geëerbiedigd- Meer dan ooit ls de tUd n u rijp voor bezinning en wedergeboorte. Laten we alle zelfzucht en alle laksheid van ons afwerpen en met een warm hart de plichten cn lasten aanvaarden, die ons worden opgelegd door een volksgemeen schap. waarvoor duizenden onzer Jon gemannen hun bloedoffer hebben ge- KANTOORBOEKHANDEL s ufhanke- it hU als vrije HET BIJZONDER ONDERWIJS WELEN maken zich den laatstcn tUd v zorgen over de toekomstige mogo- lUkheld van het bUzonder onderwijs. En terecht. Want nog niet zoolang geleden, toen vele bladen hun aandacht wUdden aan de kwestie van een toekomstige nationale Jeugdorganisatie werd er het „Nationale Dagblad" gesproken over hel breken van het systeem der hekjes- zotterU onder de Nederlandsche Jeugd. Men ging toer. zelfs zoo ver tc bctoogen. dat de kleinste eenheden der Jeugdor ganisatie gemengd dienden te zUn. De „Neerlandla-pers" heeft zich krachtig tegen deze zienswijze verzet en de mogelijkheid van speciale Jeugdgroe pen ln de groote nationale Jeugdorga nisatie bepleit, zoodat de zielzorg niet slechts denkbeeldig zou zUn. maar prac- tlsch zou kunnen worden uitgeoefend. Het ..Nationale Dagblad" heeft daar blijkbaar nog geen verweer tegen gevon den. Wel echter heeft het bij velen, dlc de bUzondere school een warm hart toe dragen cn dat ls het meerendeel van ons volk. ecnlge ongerustheid gewekt. Een vraag naar het standpunt ten op zichte van de bUzondere school ls nog nooit voorgelegd aan het driemanschap van de Nederlandsche Unie. omdat men wel weet. dat men van die zUdc geen moeilijkheden te duchten heeft. Op verschillende vergaderingen van ..Nationaal Front" ls aan den heer Ar nold Meijer de vraag naar zUn meening over dit punt voorgelegd en hU ant woordde. dat zUn Inziens de bUzondere school moest worden gehandhaafd. Rest dan de N.S.B. Een lezer van „Volk cn Vaderland" heeft aan de redactie van dit blad voorgelegd hoe haar ge dachten zUn over het voortbestaan de bUzondere school. Onder verwUzlng naar de brochure van Ir. Mussert „Grondslagen van Lager- cn Middelbaar OnderwUs ln natlonaal-soclallstischen Staat" w er den nadruk op gelegd, dat voorop sta de eisch. dal het onderwUs doortrok- noet zijn van liefde tot volk en va lid. Van den Godsdienst wordt ge zegd, dat uitsluitend ouders en Kerkc- lUke overheden op dit punt besUssen. En "an staat cr verder letterlUk: Het bijzonder Onderwijs zal worden chermd en gesteund, zoolang de oi fenschen dat deze schoolvorm zal worden ehandhanfd. Het Dagblad van Noord-Brabant Zeeland vindt deze uitlating blUkbaar overbodig. Want waarom zoude "s. die immers volkomen vrU hun kinderen naar de openbare bUzondere school te zenden en na getal te oordeelen aan school hun voorkeur gaven, plotseling van gedachten zUn veranderd? Het blad schrijft: c zouden alleen willen vragen, wat t men met dit „zoolang de ouders wi ■II?" Verwacht men in N.S.B.-krlngen, de ouders die hun kinderen tot du.' bijzonder onderwijs lieten genieten, op HET JODEN-VRAAC- STUK verschillende natlonaal-gerlch- pollltekc stroomingen gescheiden Inderdaad zUn er moeilijkheden, waardoor wU de N.S.B. ten aanzien van een scherpe houding zien tegenover de Ned. Unie cn ook. zU het zUdellngs. tegen Nationaal Front. De N. S. B. heeft IndertUd zelf haar eigen Joden-leden gehad. En zelfs nog onlangs. Het „Ned. Dagblad" h' nerde ln zUn nummer van 23 Aug. Abbe te Amstelveen. Daar werd een der Joden-leden van de N. S. ln de maand Juli 1940 geprest om ontslag te nemen uit de N.S.B. op een voorgedateerde ontslag-aanvrage. „SchriftelUk moest te bewüzcn zUn," aldus het genoemde blad. „dat de N S. dat plaatsje reeds Jarenlang „Jo- denrein" zou zUn." Van Joden-leden Is de N.SB overge gaan tot Jodenvervolging, zooals m dc practijk reeds meermalen is gebleken. Anders staat het met ..Nationaal Front" Dit heeft, ook ln de dagen van den smallen basis („Zwart Front") nooit Joden-leden gehad. ..WU zullen hen altUd als gasten be schouwen en hen nimmer vervolgen,' standpunt, zooals dat ln enkele woorden op vergaderingen werd weerge- door den Frontlelder Arnold MeUer. Een uitvoeriger beschouwing over Joodsche kwestie geeft het „Ned. Dag blad" aldus: Dat uitgangspunt ls. dat Joden n)( imilcereii tot Nederlanders, maar Joden blUvcn. dus vreemdelingen bU hun gastvolk. 1 moeten dus als zoodanig behandeld 1u is dat ten opzichte van andere v; togen geen probleem. Zij assimileeret wanneer men een nieUIood-vreemdeling 10.000 dubbeltjes voer Pater de Wilde N.N. lot zekere intentief N.N. voor 'n spoodigen en recht vaardigen vrede N.N N.N. opdat deze oorlog de men sehen beter moge makenf N.N. voor dc bekeering van een huisvadert Totaal f271,90 Gitten, gestort aan het kantoor „De Eembode" of op onze gir rekening 11234 met vermelding: „Voor Pater dc Wilde" of gestort bij de ouders van Pa ter de Wilde, Sehimmelpcnnlnckstraat 52 of bij Pastoor W. Oostveen. pastorie ■t Zand 31 (giro 116328 met aparte melding) zullen in ons blad worden antwoord. ning 7 Op dl Vulpenhouders Na de overwinning van de as-mogend- cden zal de ordening zeker volgens volksch beginsel worden toegepast en dun zal het Jodenvraagstuk bulten on» worden uttt ;werkt; de Joden *ull»n __.j zeker geen deel ultmnken van de Nederlandsche volksgemeenschap. In andere geval, hoc ondenkbaar dit thans ook ls geworden, zal het Jo denprobleem geen probleem rijn. om- l WU n it dc Joden r gelijk t der de oude Republh Joden-stauiul ontwerpen, waarin ver plichten en rechten van de Joden. Al» 'tongen ziln zij niet benoembaar ln „are ambten, ln besturen van corporaties of vakvereeniglngen. Dat spreekt vanzclt. Bovendien behooren zij verwijderd to wor- It pers. radio cn lilrabedrljl. Deze be drijven hebben een al te grooten Invloed op rming van de publieke opinie. In hel bedrijfsleven moeten de Joden tot zekere grens worden toegelaten, omdat zij óók le- moeteu. Men voorkome In leder vorming van ccn Joden-lompen-prolcta- oorte bcvordere men natuurlijk de ei dat de vijanden van de asgenooten hot volksch beginsel niet erkennen en per sonen. al dan niet volksgenooten. het volledig staatsburgerschap met de volle dige rechten van den volksgenoot ver- I renen. Men ziet het. ook dit programpunt ls niet opportuun en behoeft geen schel dt ngspunt onder natlonaal-gerichte bewegingen te Op KANTOORBOEKEN-tebied Cd wwrga nis*. LANGESTRAAT 101 - Tel. 5723 onheden kunnen wij geen ophelde ring te veel verkrijgen. De N. S. B. wil drie ondcrwljscorpomtl' stichten, n.l. de Volkseehool-corporatie. c Roomsch-Katholleke OnderwUscorporaUc e de Protestant-Christelijke onderwljscorpora- tle. allen met gehjke rechten en pli Zoowel het standpunt van hen. die ei verdeelde volksschool willen, als var die hun kinderen alleen willen toevc wen aan leerkrachten, die dezelfde gods dienstige overtuiging hebben als dc zal geëerbiedigd worden. Doch het natl socialisme zal zich voor eens en al 6chrap zeiten tegen leder schoolgekrakeel. da ecu nattonalo dealing zou willen v Dit standpunt klinkt kend. omdat alle contcsslonoelc gevoelens er In zUn ontzien. Zooals dc tekst er ligt. kunnen wij cr geen aanslag legen het Uil- zonder Onderwijs achter zoeken Het is ech- luecl met een min of meer belangrijk deel van dc macht In Nederland Is bekleed, haar teksten niet aan bijzondere omstandighe den zal willen aanpassen. Dit alles ls niet verheugend voor de redactie van het blad „VolksondcrwUs" die ln haar laatste nummer met be- zorgdneld constateert, dat gehoord dc stemmen lil de rochtsche schoolpers het met de opvattingen over dc bijzondere school h.i. weer den verkeerden kant op gaat. Met het grootste deel der ouders en met de drie natlonaal-gerichte stroo mingen tegen zich. is het gctU voor „VolksondcrwUs" Inderdaad niet gunstig. U hen bezitloos zouden willen laten vertrekken. We spreken natuurlijk niet van Joden, gelijk Mannhelmer of Zwanen berg. die zich op een onbillijke wijze ten van het Nederlandsche volk hebben Voorts is het noodzakelijk een numerus tlausus ln tc voeren, zoowel aan de univer siteiten en technische scholen als BU de vestiging in vrije beroepen. Voor de uitvoering van al deze bepalingen en voor dc handhaving daarvan schcppc men een vertegenwoordiging van de die verantwoordclUk ls tegenover den voor het gedrag der Jod&i cn aan dl deren kant voor de rechten der Joo gemeenschap kan opkomen De asslmllaUe- 'k van de democratie heeft niet alleen gefaald, maar heeft de Joden eigenlijk min if meer gedenaturaliseerd. Wanneer men eest hoe de Joden aan het eind van de 16e •euw geprotesteerd hebben tegen de ge- IJkstelllng, dan begrijpt men dat die ge lijkstelling ln wezen een onnatuurlUko daad Met de Ned. Unie staat het eenvoudi ger. ZU maakt van het Joden-vraagstuk geen probleem en telt er vele onder hare Meermalen licbben wij betoogd, dat wij c.c moellUkheden die zouden beslaan tegen de vereenlglng van het Nationaal Front cn dc Nederlandsche Unie niet als onoverkomclUk zien. Het Groot-Ne- dcriandsche vraagstuk hebben wU nlet- opportuun genoemd en deze opvatting staafden wU met argumenten, die In middels reeds als juist werden erkend. Met het Jodenvraagstuk staat het evenzoo. Ook dit ls nlet-opportuun. WU hebben het oorlogsdoel van Dultschland oer als ccn Ideëel dan als materieel aangegeven; de nieuwe ordening ln Europa. De „Utrcchtsche Courant" sehrült hierover ln haar buitcnlandsch zicht van 25 Sept.: Dc nsmogondheden hebben reeds in groo te trekken dc nieuwe politieke organisatie voor oogen, welke na het neerslaan Engeland zal worden verwezenlijkt. Ii nieuwe Europcesche gemeenschap zullen alle staten als gelijkgerechtigde sen. „die den zin van de huldl nissen begrijpen" en alle volken noodigde levenskracht en den wil tn zich dragen Al deze uitlatingen teekenen het blzondcre karakter, dat de asmogendhedcn aan dezen oorlog willen toegekend zien. namelijk dal van een ordonlngs-oorlog. die liet oude laat sterven en het nieuwe doet ontstaan. Men moet dezen oorlog don ook In breed verband zien. Alles grijpt In elkaar zoowel wat tn het Westen als wat In de Middel- landsche Zee geschiedt. De weerslag van al deze gebeurtenissen is zelfs wereld-omvat tend. Afrika. Azië en ook Amerika worden betrokken in een groot proces i vernieu wing en herordening. Een zuivere kijk op de dingen 't Is niet aoo eenvoudig ln dezen tUd de dingen zuiver te blUven zien, omdat aooveel gebeurtenissen diverse gevoe- 'an menschen overrompeld hebben, van die gevoelens ls 't gevoel van veiligheid. Veiligheid was tot voor kort vanzelfsprekend. Nu ia 't to probleem geworden. Dat gevoel van veiligheid was ndat er In 't heele wereldgebeuren ■n leiding zat. Nu vliegt alles door r. Enonze lieve Heer krijgt althans van sommigen, de schuld. Hier u is 'l noodig de dingen zuiver te bekijken. Wat vaststaat. Voor "rt geloovlg mensch s'aat het iet. dat God de wereld, en al wat er op gebeurt, leidt. Dat weet die geloo- vlgc mensch instinctmatig, dat weet hU, ,t z'n geloof hem dat leert, dat hU bovendien lezen ln Gods Boek. Christus zegt, dat God zorgt voor vogels en bloemen, en dat er geen haar ons hoofd gekrenkt wordt, zonder ZUn wtl. Met 'n beetje redenecren kan 'n mensch ook Inzien, dat 't zoo moet rijn. Als er to God ls. Die alles uitdacht laakte, Die Heer en Meester over alles ls. dan kan die Ood niet zUn als 'n uitvinder, die z'n werk ln elkaar zet en 't dan aan zichzelf overlaat, als t maar draalt. God ls ai oneindig, mateloos wez alles, houdt alles in star Als er Iets bestond, dat „op eigen ge legenheid" z'n gang kon gaan en zich aan Gods leiding kon onttrekken, dan zou dat ding God de loef afsteken. Het probleem. Zoo lang nu alles goed gaat. aanvaar den we praetlsch die dingen als goed. als "n weldaad. We vinder, dat God ZUn zaken, die dan onze zaken zUn. be hoorlijk behartigt. Maar wanneer t niet gaat. zooals wü het 't beste vinden, xoo- als we 1 graag hebben, dsn I* 't wat anders. Dan kunnen we, wat er gebeurt, niet eomblneeren met Gods leiding. We hebben wel ooit Iets gehoord van to leg, dat God t kwaad kan toelaten, 't goede er uit te trekken. Maar daar nu Juist dc moeilijkheid. We zouden vast willen weten, hoe God dat doet. Pracüsch onzen tUd bekeken, hoe kan Ood 'n oorlog, die toch 'n moreel cn 'n physlek kwaad ls, hoe kan God zoo let! toelaten? Wat voor goed kan HU daar uit halen. Dat ls de mocllUkhetd. En die moeilijkheid ls onoplosbaar, om 't heel eenvoudige feit. dat wU voor God te klein en God voor ons te Groot ls. Hoe zou 'n mensch met die paar kubieke centimeters hersens, die hU heeft. Gods plannen kunnen beredeneeren, als hU zelf nog niet weet, hoe "n dauwdruppel ln elkaar zit. We weten heel weinig, en we denken, dat we hael wat weten. s. Met ZUn ls BU bU n leidt alles. Menschen-slachtlng en onrecht. Hoe menschenslachtlng en toelaten? Maar we ver geren daarbU dit: Dat, voordat er spra- ce van oorlog was. elk Jsar van onze -hrlstelUke Jaartelling tlendulaenden kinderen vermoord werden onder hel i hun moeder, door hun eigen of althans met volle medewer king van die moeders. Dat was en ls "n menschenslachtlng, die minstens zoe erg is. en van moreel standpunt gezien, erger, dan de menschenslachtlng van dezen oorlog. Voordat de oorlog be- de wereld al zooveel on recht, dat de menschheld er van kreun de, zoodat t zeer te verwonderen ls, erder ln elkaar werd getrapt, door zoovelen, die dat ten-he- icht moesten dragen. ou V VAN FIETS TOT OUD ROEST... De oorlog ls niet Iets. dat uK de tacht kwam vallen. Elk breken en verkraeh- in van de orde door God uitgedacht, as 'n voorbereiding. Elke mensch, die niet leefde, zooals God hem wil doen leven, heeft tot deze miserie bUgcdragen. Dat heeft zich op- ;ctast en opgestapeld, zoo hoog. dat 't topzwaar was. Nu valt de boel om. Als er naar 'n schuldige moet gezocht wor den. dan ls die alleen maar te vinden ln de menschheld, die Gods orde syste matlsch brak. 't Is 'n beetje onsmakeluke vergeUJ- klng, maar ze duldt 't best aan, wat hier bedoeld wórdt. De menschheld doodziek aan 'n vreesclUke zweer. Die zweer joeg de koorts omhoog we heb- ..crisis" gegeven. Nu ls die zweer o gebroken en de stinkende etter str over t stervende 1UI van de menschheld. En toch En toch zal God alles blUven lelden. Misschien niet zooals wij "t graag wil len. wl) doen tmmers ook niet, wat God graag wtl; maar HU blUft alles lelden tot rti einddoel. HIJ hlijrt zorgen. Let maar op de vogels en bloemen van dit Jaar! Dat we 't „hoe" van fn zorg en leiding niet „begrijper. sluit die leiding en zorg toch niet uit? Duizenden menschen van goeden wU hebben hun 'eindbestemming al gevon den In 'n heldendood. Duizenden men schen zUn bU elkaar gebracht. Duizen den mensehen zUn gaan nadenken. Dui zenden menschen hebben de kans om door 't dragen van 'n kruis, voor zich telf en voor*de wereld goed tc maken, wat tegen God misdaan werd. Dit zijn allemaal positieve waarden, die wij nog tunnen zien. Wat daar allemaal nog achter ligt in de mysterieuze scheme ring van menschcn-harten. dat weet God alleen. Zelfs als de heele West- Buropeesclie beschaving, als dit nog zoo ren genoemd worden, ten onder zou taan. zelfs dan zou *n mensch niet kun- aen zeggen; Waar ls God nu. HU J»u illnen kunnen zeggen: God leidt 't an jers, dan wU 't graag willen; maar t B geen wonder, want vrij hebben zoo wel en zoo dlkwUls anders gedaan, dan 3U 't graag wilde. eft u het gelezen? Maandag al dan honderd fietsen gestolen ge durende September", zegt mUn buurman hU kUkt critisch naar den steel van rijn pUp. man. de fietsen zUn ln trek", merk lk op. „Vroeger stalen ze auto's, maar u Jc er nog benzine bU moet aftelen om kunnen rUden, l! het veel eenvoudl- »r. een flets acnterover to drukken." MUn buurman aanvaardt stilzwijgend dit argument; hU kan rich volkomen bU deze zlenswUze aansluiten. Maar cr zit hem blUkbaar iets dwars. „Toch." zegt hU. „geloof lk. dat er nóg een reden Is. waarom er zooveel karretjes verdwUnen. Hoeveel menschen zUn er niet tUdeps de oorlogsdagen hun fietdbn kwUt geraakt, menschen dln toch voor hun dagclUksch werk een flets niet kunnen missen? Ik wil geen smet wer pen op de lui. die toen hun fietsen kvljtraakten, maar "t ls tóch óók een argument voor net stijgend aantal fiet sendiefstallen...." „Heeft u wel eens opgemerkt, dat bij het politiebureau nog altUd een paar honderd fietsen staan te vergaan ln de open lucht? Het is allemaal kapitaal dut ligt te roesten cn te rotten en volgens mU 1» ccn dergelUko handelwijze van de zUde van onze gemeente niet vcrant- „Van iemand uit Zeist hoorde ik. da», daar leder heeft meegeloot naar zoo'n flets en do overschietende» werden naar Renkum cn Rher.cn gebracht waarbU iecci dlc zn flets was kwUtgcraakl. een karretje kreeg toegewezen." „Wanneer de fietsen hier nog 7 of 8 maanden moeten staan, heeft geen mensch er meer wat aan en kan de oud-Uzcr-pachter van de gcmeenterel- nlglng het hecle vrachtje laten wegha len. Zoowel ln Amersfoort als ln Hoog land zUn veel fietsen verdwenen. Kan hier niet gebeuren, wat In Zeist gebeur de?" „Maar misschien zUn er hier men schen. die de verantwoordelUkheld van zoo'n fletsenultdeellng niet durven dragen. Die het diefstal of oncerlUklicld vinden, wanneer zelfs zoo'n fleta wordt geleend, laat staan wordt verloot of weggegeven aan Iemand, wiens fiets buiten zUn schuld verloren ging. Mis schien zUn er wel, die die karretjes daar liever laten verrotten, dan zich aan zoo'n „onceriUkheld" te bulten durven gaan Buurman, ik erger me dageUJki groen wanneer Ut langs die verzamel plaats oud roest wandel." ,.'t Wordt tUd om te verduisteren, ge zellige avond vorder!" En mUn buur man zet een dop op zUn pUp. OORDEN KANTONRECHTER Wederom: onrechtmatige ontslagen De heer dc G„ directeur van het Bad hotel te Baani stond In de eerste oorlogs dagen voor een zwaar dilemma. ZUn perso- iecl moest evacueercn. maar hU zeil dien- lo op lost van do overheid le blijven en oodoctide was hij plotsklaps de cenlgc bc- Oiider degenen dlc veitrokkcn bevonden t hekje „Er is weinig 'over tc zeggen." dc direoteur. „P. ls vrijwillig weggebleven." En dat vrijwillig wegblijven verklaart hij f 15— per week gegoran- >ii werd betrokken uil dc de directeur bij. Na dc mij let» le verdienen. Maar wacht uw r! at cn blijf werken, want don maakt u h nuttig." Evenwel wenschte do directeur het geheel geen garantie voor mtntmum- iii meer le grvcn, Het spreekt vnnzcll. dat a nieuwe hulpportier Ongeveer hetzelfde was geschied met den kok T„ dlc f 150— per maand aan salaris genoot. Deze was tot na dc lunch op 13 ii het hotel gebleven cn hem was to ian gegeve» dat hU niet terug be hoefde tc komen. Stechts eenmaal was hU werk/aam geweest, toen n.1. de chef kok een vrijen dag had. de overheid waarin hem was toegestaan, T. le ontslaan na 27 Juli. De 'Ambtenaar achtte het ten laste ge legde wettig cn overtuigend bewezen. Im mers door het intrekkir. van dc garantie ten opzichte van T. was do verdachte eerst op 27 Juli gerechtigd geweest dien slaan en te vervangen door Iemand anders op gelijke arbeidsvoorwaarden, luidde f 25.— of 10 dagen cn gen voorwaardelUke hechtenis proef tUd van ccn Jaar. met de verplich ting P. weer op de oude voorwaarden dienst tc nemen binnen 8 dagen na 1 van kracht worden van het vonnis. Kantonrechter veroordeelde conform den eisch, wnamec het vonnis reed» van kracht was. De directeur van het Badhotel v klaarde, zich niet bU deze Uispraak tc ki nrn nceileggcn. Wittcbrood-concurrentic pakker Sp. te Amersfoort had na 1 van kracht worden van de nieuwe meel schikkingen brood aan zijn klanten afgele verd, dat curieus wit van kleur migc klanten hadden blijkbaar i bakkers gezegd. Jullie moogt ons maar blijven leveren, als Jullie wille van een gezon. de politie eens ln dc luurd leen de bezorger van Sp. rijn klan- in bediende. Een brood werd ln beslag gc- omen cn opgestuurd naar Wagenlngen, aar men de samenstelling onderzocht. Sp. v eik laaide, dat de kwestie eigenlijk cclemaal bulten hem om ging. Want een firma Nieuwen- I. Sp. had toen nadrukkelijk i was bU h geleverd, r gevraagd, of dit menstclllng was. Men had zelfs" "do Ceres- fabriek, waar het oorspronkelijk van af komstig was. opgebeld en deze kon ook ccn geruststellende verklaring afleggen. Ir. B„ scheikundige van het station voor maalderij en bakkerij, te Wagenlngen, ver klaarde het resultaat van zUn proeven. Vol gens hot oschgehalte moest hier wel bui tcnlandsch meel to zUn verwerkt, hetgeen verboden was. omdat dergelijk meel vooc andere doeleinden moet worden bewaard. Dc Ambtenaar van het O. M. achtte het ten laste gelegde wettig cn overtuigend be wezen en hU cischtc I 100boete. Als verdediger trad op Mr. Verbrugh uit den Haag. Deze merkte op. dat de burge meester hier aanwUzingcn had gegeven ten aanzien van dc samenstelling van het brood, tcrwui deze bevoegdheid ingevolge de nieuwe distrtbuticregellng uitsluitend aan den Minister is voorbehouden Op grond van dc burgcmcestcrlUkc (onbevoeg de) aanw'hzing is het proces-verbaal opge maakt, weshalve hij nietigverklaring van dc dagvaarding elschtc. Voorals wees hij op den gang van zaken bij de mcol-aankoop. Do Ccres-vertegenwoor- rtlgcr moest hier 400 zakken Coresmeel plaatsen en ln zijn fabriek had machtiging lot den verkoop van dit meel in dc samen stelling zooals het was bereid. De vcrdedl- ger deelde mede, dat hl] zich lot de Meel- Hill inlichtingen. Men was vrUgegevi Alvorens uitspraak le doen wilde dc Kan- i nog tonrechter eerst nog den lieer 6.. vertegen- zulk woordigcr van dc firma v. Nleuwcnhulzen «"oi'u auto «veren nis op. hooren. Zoo zal dc zaak over 14 daseil wc- Dit had den anderen bakkers verdroten en 1 derom op de rol prijken,

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 1