DE KLOKKEN VAN ST. JORIS PE EEMBODE DONDERDAG 3[ OCTOBER Jj40 KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 31 OCT. 1940 Vorstelijk „geluk" Dc wereldrcschldenls vermeldt de na men van 2540 keizers en koningen; zij hebben geregeerd over 64 volkeren. Van deze heersehers werden er 299 van den troon gestooten, 64 traden al, 20 pleeg den zelfmoord. 11 werden krankzinnig, 100 stierver J gevangen g REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425 Nadruk van de in dit blad voorkomende Kerkbeeldi- ten, ook In den vorm van uittreksels, is verboden 'EPISTEL EN EVANGELIE Les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen. 15e hoofd stuk. 8—10. Broeders, gij moet elkander niets schuldig blijven, dan alleen maar we- derzljdsche liefde. Want wie den naas te liefheeft, heeft de wet volbracht Immers het gebod: gi] zult geen echt breuk plegen, gl) zult niet doodslaan. fU zult niet stelen, gil zult niet begee- ren. of welk ander gebod ook. het komt aTes neer op dit woord: gU zult uw naaste beminnen als u zelf. De liefde doet den naaste geen kwaad Mn. Zoo vervult de liefde de gcheele wet. volgens den H. Matthou' 8c hoofdst.. 25—27 In dien tild begaf Jrsus Zich In het scheepje en ZUn leerlingen gingen met Hem mee. Plotseling werd do zee ge weldig onstuimig, zoodat dc golven over het schip heensloegen. HU echter lag te slapen. De leerlingen gingen naar Hem toe: al] maakten Hem wakker en zelden: Heer, help ons. wU vergaan! Doch Jesus sp.W: tot hen: Waarom zUt gij bevreeesd. klelngeloovUen? Toen stond Hit op. gaf Zijn bevelen aan den wind er volkomen stil. Dc menschen n zelden: Wat Is d dat zelfs de wind hoommen! stonden verbaasd t PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catsla&D 28 Telefoon n ZONDAG de HU. Missen om 8 uur, half 10 en dc Hoogmis om 11 uur. SchaalcoUecle voor de armen. Om 5 uur Lof met Rozenhoedje en Litanie van Alle Heiligen voor den vrede. Na het Lof vergadering der zelatricen. Woensdag om half 10 gezongen huwe- VrUdag om kwart voor 12 biechten voor de jongens van de 3c klas. Zaterdag om half 8 algemeenc H. Communie. Om 5 uur Lof met Rozen hoedje. Van 4 tot 8 uur blechthooren. De HJL Missen deze weck om half 8. 8.10 en 9 uur. Uit dc parochie-registers: Gedoopt: Christina Maria. d. van B. Rijper en H. Chr. Schotten: Geertrutda Franclsca Cntharlna, d. van W. J. J. ZUsvelt en C. B. S. Klsner: Margaretna Maud Elisabeth, d. van A. P. Hagen- doom en W. H. de Cloet. PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegraeht no. 56. Pastoor A W. J Spitzen. Langegraeht no. 57. Telefoon 5854 ZONDAG de HH. Missen om 8 uur en kwart na 9, kwart voor 11 Hoogmis. Te half 6 Broederschapslof. Dinsdag te 8 uur gezongen St. Anto- Donderdagavond half 8 Lof. Vrijdag te kwart na 4 gelegenheid ooi te biechten voor meisjes van de 5e. 8c en 7c klas. Zaterdag van 4 tot 8 uur g* om te biechten. Dagelijks de HH. Missen e Uit de parochie-registers: Geboren: Stephana Geertruidu Beren- dlna. dochter van Cirnells Kult en Jo hanna v. Westerlaak. Huwelijksafkondigingen: II. Theodo- rus Johannes Hendrikus Dullaert en Maria Hendrika Nefkeivv; II. Folquoinus Slmon Llgthart en Gcertrulda Wllhel- mina Helmerhorst. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Pastoor 't Zand m M. Oostveen ALLERZ1ELENDAG le drietal H U. Missen te 7.30. het 2c drietal te 8.30. Te circa 9.30 gcz. uitvaart voor dc Wed. Cornelia Eybcrgeu—van de Coterlet, De H.H. Communie wordt uitgereikt te 7.30. 8.00. 8.30. alsmede voor en onder dc H. M!» van 9.30. Tc 9 uur 3 H.H. Missen op het kerkhof. ZONDAG. 25ste Zondag na Pinkste ren. H.H. Missen om 8 uur. kwart over 9 de Hoogmis met Volkszang en tc 10.45. Collecte voor de Armen. Te 3.30 uur Uit stelling van liet Allerheiligste en tc 5 uur Lof met Conferentie en Akte van Eerherstel. Collecte voor de vereeniglng van de Eeuwigdurende Aanbidding en Let Llctdewerk voor Arme Kerken. Na het Lof het Euchar. Volkslied. Dc H.H. Missen gedurende de week Zijn te acht uur. 8.30 en 9 uur. Dinsdag ie 550 Lof met Rozenhoedje, gebed en lied ter cere van St. Francis- cus Xaverius Donderdag. leetrtdag van den H. Wil- librord. Apostel van Nederland. Tc 8.30 H. Mis voor dc leden van dc Eeuwigdu rende Aanbidding en van het Liefde- Vrijdag tc- 4.15 gelegenheid om te biechten voor de jongens van de 5e. 6c en 7e klas. Te 5,30 Kruisweg voor de Gel. Zielen, waarna kort Lof. Zaterdag van half 4 tot 8 uur gelegen- 1: ld om te biechten. Te 5.30 uur Lof met Rozenhoedje ter eere van O. L. Vrouw v. AltUdd. Bij stand. Uit de parochie-registers: Gedoopt: Slmon Antonlus, z, van An- tnn'.u* Tolboom en Hendrika Ma-in Kok. In den Heer i.verleden: Cnrlstlna Kraayenest—Hokvbcrgen: Maria Nieuw- land-v. Munster; Cornelia Eybcrgen— v. d. Coterlet. Ondertrouwd: II, Arlc Jansen en Pc- tronclla HUlygonda Oreeven. Gehuwd- Lambertus Gerardus van den Tv.--el en Theodora Catharlna Haarsma. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat no 41 Pastoor: J H Hooyman. Matthias Withoosstraat oo 3 Telefoon 4831 Qlio ao. 8482 ZONDAG de HH, Missen om hall 10 uur Hoogmis en om hall 12 een i lezen H. Mis Te 5 uur Lof. Door dc week de H.H. Missen om h 8. half 9 en om 9 uur. Maandag om 9 uur geen H. Mis. i 10 uur H. Mis op het kerkhof. Dinsdag 5 uur Lof. Donderdag leest van den H. WUU- brordos. Patroon van het Aartsbisdom. Vrijdag om 5 uur Lof. Zaterdag om half 12 voorbereiding voor de kinderen van het derde leer jaar. Van half 4 tot half 8 gelegenheid om te biechten. Dagelijks de H.H Missen om half 8. UIT DE PAROCHIE-REGISTERS Gedoopt Wilhelmina Claslna. d. va ACHTEVELD AROCWB VAN DEN H JOZEF. Pasloot R O R 8MEETS. Telefoon no. 20, oNDAO. uur Vroegmis, halt li Hoog mis daarna Catechismus Ff. Ootnmuni» ook 7.30 en 9-3" .- Nam 530 Lol met Rozen hoedje voor den vrede. Donderdag, fceot van H, Willbrord, Zaterdag, nam. «eehttioorcn 3.807.30. n Lof. H.H. Missen om 8 en 9 ui HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTINDS. Pastoor W. S. J. DE JONG. Korkiaun, Tel. 223. r Isle H. Mis. kwart voor - "atech. op de WilUhrord, uur 1ste H. >11 10 plcch- Woensdag 8 i 9 2e H. Mis. Half 1 scholen. Donderdag. Patroon van 1 Mis. kwart Itg g. c H. M'ê. 3—6 bicchthoaren. HOOCLANDERVEEN PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor HENDRIKS. Burgemeester van Tuylstraat, Tel. Nljkerkerveen 285. ZONDAG. 25e Zout H. Communie wordt uitgereikt om kwart - Hoogmis om d om ie biechten om utlf 4. halt 5, half 6. half 7. Zondag wordt dc Hoogmis opgedragen n tere vnn de H. WUllbrorö Op den eersten en tweeden Zondag van i vollcctcbuseen achter Parochleclc stand. Ondertrouwd: Jaco- IU5 Baas en Jacobn Adrian» Trsa. LITURCISCHE KALENDER Vrijdag 1 November. Feest van Aller heiligen. dubbel eerste klas. Mis Gau- deamus. Credo. Uitstelling na de H. Mis. Kleur: wit. Tweede Vespers van Al lerheiligen iwlt). daarna Vesper» van Allerzielen ipaars). «Rieten, dubbel. Kleur: paars. tWeck van 3—10 November) Zondag 3 November. 25ste Zondag na Pinksteren, halfdubbel Mis Dlclt. Cre do. Prefatie van de H. Drievuldig heid. Uitstelling na de H. Mis. 2e Ves- pers van den 2Ssten Zondag na Pink steren. Kleur groen. Maandag 4 November. H. Carolus Bor- romaeus. dubbel. Mis Statuit. Kleur: wit. Dinsdag 6 November, vijfde dag In het Octaaf van Allerheiligen, halfdubbel. Mis van Allerheiligen. Tweede gebed v. H. Geest, derde gebed v. d. H. Kerk. Kleur: wit, zwart ook tocge- Woensdag 6 November, zesde dag lil het Octaaf van Allerheiligen, half dubbel. Mis van Allerheiligen. Tweede gebed van den H. Geest, derde gebed van dc H. Kerk. Kleur: wit, zwart ook toegestaan. Donderdag 7 November. H. Willlbrordus. Patroon van het Aartsbisdom, dubbel eerste klas. Ml» Statuit. Credo. Kleur: r 8 November. Octaafdag van Al- i. .heiligen, hoogdubbel. Mis van Al lerheiligen. Kle; wit. Zaterdag 9 November, wijding van de Basiliek van den Allerh. Verlosser, dubbel 2e klas, Mis Terribllls. Kleur: Eerbied voor het symbool des kruises. NIET-CHRISTEN. Al verschillende malen hebben wl) hlei i latingen geciteerd van den uitgever van tijdschrift „Retchswartgraaf Reventl 13 Jur.l schrift hl) over de achting cn der eerbied, die iedere Dullschcr vanzelfsprekend voor het symbool des kruises moet hebben en Ook wanneer rncu van de vorlcaaingalecr •der Kerk afgiet, „verliest hot symbool van ■den Gekruisigde niets van xl;n levendigheid en rtlkrtom- het la; hel tegendeel van do lk- 1 den hoogsten graad, het lijden ln dc volste mate en de overwinning lede verbonden (bc-taekeoi „—hts tennaastenbU soortge lijke daad van een of anderen mensch ook ln het dagelljksche leven bUna nooit ronder sau- grij pende cn daarmee louterende werking op anderen blljlt. Dit heeft zich weer ln den hoogst mogehj- keu graad bfj Je/ua getoond, tevens als voor beeld van het verhevenste heroïsme. Zoolang dit door den mensch wordt aangevoeld, sal ook dit christclUk symbool levendig blijven en "ok op menschen werken, die niet lot het hristendom behooren. Hel lijden is op aarde ca zal er blyvcn. Dit mvangrljkc hoofdstuk van het menschdom an hier natuurlijk niet worden aangeroerd. m, om het U)den te willen AUerh. tot en met het Lof van 3 het Lof aldragcn van dc offertjes v.d. Vooi planting des Geloofs en der Kindsheid Mnandag. 8 uur 1ste H. Mil op Leo's Oort! Kwart voor 9 2e H. Mis. Halt 1 cn 1 uur I Cateoh. op de scholen. Allerheiligen. In het groote legioen van Gods lieve Heiligen heerscht een schitterende en verbluffende verscheidenheid. God ls werkelijk wonderbaar ln Zijn heiligen, want een zwakke afstraling van Zijn oneindig Wezen vinden we terug ln het leven, het karakter en het werken van ZUn Heiligen Het is een kleurrijke stoet, bonter en weelderiger dan een Brazlllaansche processie. Het ls ':rl v rUk eiland lt diep. Ze komen uit alle werelddeelen. ze spreken alle talen, ze zUn geboren in alle tijden. Geen enkele stam ls verge ten, geen enkele stand is overgeslagen. De groote denker Augustinus staat er naast den eenvoudigen landman Isldo- rus. De barones van Chantal staat er naast het dienstmeisje Zlta. De arbei dersvrouw Anna Talg! staat er naast Keizerin Helena. De Garde-officier Sc- bastianus staat er naa3l den bedelaar Benedlctus Labre. Hoe verschillend ls het uitwendig le ven der Heiligen vaak niet geweest. Ze hebben geleefd ln de teruggetrokkenheid van de woestijn, in de stilte van de kloostercel, in de donkerte van den biechtstoel, onder het den kansel, op den katheder aula. op den pauselUkcu troon paars der Bisschoppen, ln van den brandstapel, onder dc schroe ven van de pUnbank, onder de verzen gende zon van de tropen, ln dc bittere Alaska, op een verlaten tillen Oceaan, ia het ge- de grootstad, aan de de moderne fabriek, in de dagelUksche doening van een druk gezin, in de besmetting van het leprozendorp.... Onder do Heiligen zijn mannen en vrouwen van groot formaat: Wereld- veroveraars als Paulus. redders van de beschaving als Leo de Groote en Grego- rlus dc Groote, strijders voor de rechten van God als Thomas van Kantelberg en Gregorius VU, Godsgezanten als Ber- nardus van Clairvaux, Franciscus van Assislc. Catharlna van Siëna, orde stichters mei wijden blik als Ignatius van Loyola, millioenen-bekcerders als Franciscus Xaverius, ketter-hamers als Canislus en Franciscus van Sales, model -opvoeders als Don Bosco, wonderdoe ners als Antonlus van Padua. origineel? typen als PhUlppus Neri, sterke vrou wen als de groote en de kleine Theresia, helden van naastenliefde als Viilcentius a Paulo cn Cottolengo, groote geleerden als Thomas van Aquino en Albertus Magnus. Er zijn echter ook onmondige kinde ren en eenvoudige zieltjes onder: de aanminnige Agnes, de onverschrokken Tarclsius. de ongerepte Stanislaus Kostka, de zuivere Aloysius, de dood gewone Johannes Berchmans. 't simpele herderlnneke van de Massabiclle, dc eenvoudige Broeder Gerardus Majella. Ondanks al deze verscheidenheid ls er één gemeenschappelijke trek: ae drang van hun ziel naar Christus, de vergeestelUkte blik van hun oog, de straffe beheerschlng van hun wil, het e venwicht van heel hun persoonlijkheid. Bij sommigen ls de heiligheid als 'n ster. die reeds hoven hun wieg schittert. Het zijn de bevoorrechte lievelingen, de troe telkinderen van O. L. Heer. BU de mees- tcn achter ls de heiligheid als de zon die door dc dichte nevelen van den herfstmorgen heenbreekt. Het zijn de moedige strijders, die de hand aan den ploeg geslagen hebben en niet omzien, vóór de akker van hun leven als een gaaf geploegd en rUk bezaaid veld voor hen ligt. Deze strijders zün onze beste voorbeelden. Zij leeren ons, dat de aan houder wint. ZU leeren ons ook, dat de hemel ons niet als een rijpe vrucht van zeil in den schoot valt. maar dal hij ook niet te hoog haagt voor den kleinen greep onzer zwakke handen. De Heili gen maken ons niet moedeloos: zij ge- RETRAITEN t St. Alionsusliuis Dinsdag 12—15 Nov. Meisjes. Zaterdag 16—19 Nov. Mannen e: mannen (St. Rafaël nt. Woensdag 20—23 Nov. Ongeh- Mlddenstand, werden vergiftigd cn 108 werden ter dood veroordeeld. Tóch ziet men keizers cn koningei doorgaans voor de gelukkigste menschen - in, aldus lezen we ln „at. Bavo' Het „Tagebuch elnes Christen", Colen&t bevat een andere beschouwing dc wisselvalligheid van het koning schap. die we hier laten volgen. Vier gevangengenomen koningen moes ten den gouden wagen van den Egyptl- trekken. Eén van n hU dit deed. Het antwoc n gekeken tendlg het it geluk ls: wat onder Is komt buven; wat boven ls, naar beneden. Lan- Ik boven: nu lig ik beneden. gU zit thans bovci Dames DECEMBER. Vrijdag 29 Nov.—2 Dcc. Mannen R K. W. V. (Bestuurders en Credo Pugno). Zaterdag 7—10 Dec- Heeren. Dinsdag 1013 Dcc. Gehuwde Vrouwen. Zaterdag 1417 Dec. Meisjes. Vrijdag 20—23 Dcc. Jonge man ln 't volle leven. Maandag 23—26 Dcc. Mannen en jonge- (Korstretr.) JANUARI. Dlntdag 31 Dec.3 Jan Mannen tn Jongem, (o.a. Bouwvakarb.) Zich aan te melden bij de Directie van Tel. K 3490—4008 I, 25 ondergingen den iiiddi '.nik t dadelUk n tUd zat 1» ■er Koning, weet. hoe lang nog - aflaten, gebeden kransgobcd kunnen wy a over •oorsproak van feeder oor otizc tlier- veel kunnen n strijd ra Dc beroemde theoloog f zU ook nog l'0e,,7m«ühkheden0ltc hiilp"kom'en? en heilige Do- Aquine ontkent zijn de zielen ln het vagevuur lit een si-ra" cn niet In staat om en omdat zij schouwing Goas zyn nok niet oo dc hoogte van onze gcbedn te bidden. ,llv"de eeuwige aan zijn toegelaten. zUn z cohedï ii verlangens. Vele godgeleerden zijn het -rt den Kcrkleermw niet jen hel als een vrijwel .tl van de Kerk beschouw,.. t het vagevuur^ er.saffsSs: Franciscus Suarez cn don heilige, phonsus dc Liguori Ook deze opvattint Meunt op de 'ee van de gemeenschap der helHpnr wan als ledematen van Christus Oeheimz nlg Lichaam zijn de geloovlRc zieii Christus' vrienden, dierbaar aan A). Goddelijk Hart en met ons door den ban verbonden. ln cn sindsdien mochten zU dc maaltijden aan zijn tafel gebruiken. De onbestendig heid van het menschelljk geluk stond opeens helder voor den geest. Wie ik daarom: ..Gedenk, Heer. wat GU u kr.ccht beloofd hebt, en welke hoop C hem gegeven hebt. Dit ls mijn troost mijn verdrukking". ZU b lief- APOLOGETICA Onze verhouding tot de zielen in het vagevuur De vraag over onze verhouding tot de zielen ln het vagevuur wordt voor de meeste menschen pas van belang, wan neer de dood een persoon die hun heel dierbaar ls, met strenge hand uit het leven heeft weggerukt. Vóór dien tijd is het vagevuur voor hen een plaats, die wel eens ta de katcchismus Maar wanneer een geliefd persoon een vader, een moeder, een echtgenoot of kind dc eeuwigheid is Ingegaan, dan komt onmlddellUk dc vraag bU hen op of nu Ineens alle liefde vol contact verbroken is Welnu, het ls een buitengewoon troos tende gedachte, dat ook ln het geval onze dierbaren nog niet onmiddellijk de eeuwige zaligheid deelachtig worden, nog niet elke verhouding met hen verbroken is. Er bestaat namelUk tusschcn ons en de zielen ln het vagevuur een heel Innige band. zoodat wij hen en zU ons kunnen helpen. Het kind dat zyn moeder verloor, kan zUn liefde tot haar blUven toonen. En de vader die vroegtUdig van zUn ge zin werd weggerukt, zal in liet hierna maals vrouw en kinderen niet vergeten, d'.s hU in dit leven zoo Innig liefhad. De H. Schrift leert ons met zekerheid, dat wij den geloovigen zielen te hulp kunnen komen in haar goedkeuring van de prachtige daad van Judas den Macha- baeër (2 Mach. 12. 30—40). Judas had een Moedigen slag geleverd tegen Gorgias, den stadhouder van Idu- maea. Ofschoon Judas den slag gewon nen had, waren er toch voel Joden ge sneuveld. Hun II offerxa.—. n hield Judas de i Inzameling onder het d twaalf duizend drach men zilver naar Jei H^Oeest prijst deze kelUk aan deze passage wordt toege voegd: „Het is een heilige en heilzame gedachte voor de overledenen te bidden, opdat zU van hun zonden worden bc- klare uitspraak van de H. Schrift Is echter niet het eenlge bewUs voor de mogelijkheid om onze liefde voor de zie len der afgestorvenen te toonen; dezelfde waarheid volgt ook uit de leer van de ge meenschap der heiligen. De gemeen schap der heiligen wil zeggen: dc gces- telUkc vereeniglng van de leden der strijdende, Ujdcndc en zegevierende Kerk. De Kerk op aarde, in het vagevuur en in den hemel is één machtig groot Lichaam, waarvan Christus het Hoofd is en welks ledematen door een sterken liefdeband onderling ten nauwste zUn verbonden. ZUn wij dus allen één, dan volgt hieruit ook, da' wij elkander kunnen helpen. En waar dc zielen van het vagevuur en wij, leden van de strijdende Kerk, door dien sterken liefdeband verbonden zUn, daar vo'gt vanzelfsprekend uit, dat die onder linge liefde zich daadwerkeUJk kunnen te hulp k Welnu, de zielen in het vagevuu behoefte aan onze hulp en gez! zielen ook een zeer zware plicht. Hun pUnen. zegt St. Augustinus. zijn heviger dan alle pUnen die een mensch ln dit leven lijden ltan. En toch zUn dc pUnen nog niet dc grootste straf. De zwaarste beproeving bestaat voor hen hierin dat zU eenlgen tUd beroofd rijn van de aanschouwing Gods. Zij weten immers, dat het bezit en de aanschouwing van God het groot- volmaakte geluk ls dat hun vallen. Dit begrijpen zij op ense wijze, zoodat het ver langen naar God ook steeds sterker ln her. wordt. In het vagevuur vooral word'. diepe tragiek gevoeld van het woord St. Augustinus: „O God, GU hebt i voor U geschapen en daarom is ons hart onrustig, totdat het rusten mag in van ellende. Als wU gaan over zooveel onvoldaan verlangen, over zóóveel kwelling en verlatenheid, ge voelen wU ons dan niet vanzeir gedron gen om te hulp te komen? Die zielen immers zijn volkomen hul peloos, dc tUd v- hen voorbij, en i toegevoegd aan I Bock des Levens. Welnu: het beste middel helpen ls het opdragen der 1 tl-or df. offer van oneindige denken met stille genegenheid aan allen die hun op deze wereld zoo dierbaar waren. Al genieten rij dan nog niet de aan schouwing van God. toch kennen zU wellicht door goddolUko openbaring dc mocilUkheden cn de nooden waar n wij ons bevinden. ZU kunnen ons te hulp komen door hun gebed. Maar mogen wU nu zelfs zoover gaan. dat wU de voorspraak van dc zielen in het vagevuur vr éc 1 Leo xïïf'hëeft zei een gebod tol rih doel met aflaten ver rijkt. Ofschoon hel beter ls voor dan tót hen tc bidden, loch is deze private de votie niet af te keuren. ZU rijn immers Gods vrienden cn met ons door innige liefdebanden verbonden. Er ls dus niets op tegen een beroep op dielief4-tc doen. Zoo is dan onze verhouding tot de zie len in het vagevuur. WU mogen deze loer gerust troostvol noemen Troostvol voor eerst voor dc zielen ln het vagevuur, diei door ons geholpen worden in hun hevige smart cn troostelooiee verlatenheid. Troostvol ook voor ons, nu wij onze. dierbaren ook nog na hun overlijden* daadwerkelijk kunnen helpen met onze liefde en genegenheid en nu wU over tuigd mogen rijn. dat wij krachtige voor sprekers zullen hebben in den hemel, wanneer wU mogelUk zelf eenmaal de straffen ln hel vagevuur moeten onder- Concert en Offer Dc schrijver van dc Kak iulerblaadjfcs ln de „Gooische Post" heeft in het num mer van deze week een vergelijking ge troffen, dlo voor zeer, zeer velen hel overdenken de moeite waard ls. van 't Amaierdanu.d!c Concertgebouw heelt genomen, als het gcroczemoe. van menschin- geluld ln de zaal verstomt ei het gestcm der muziekinstrumenten zwijgt, dan hebben In- tussehen dc suppoosten de deuren der con certzaal gesloten, waarvoor zU zich als wacii- zou willen binnendringen. Geen argument strengheid der Instructies: onverblddclUk blli- ven de deuren gesloten, toldat de eerstvol gende pauze san de telaatkoirers de gelegen- of in iets mistasten. Missen velen van dc tienduizenden, die dag-in dag-ul' op reis gaan. den trein? Dat overkomt mar.r 'r. enke ling. Komt men in den schouwburg tc laat? Dat gebeurt eveneens maar 'n enkeling. Doch in dc kerk, in dc Zondagsmis ls er strijk cn zet een categorie, die het godshuis blnnen- ir der gods- is nóg erger. Dit zUn degenen, die gaan boloopcn mlaverxuimcrs ie van dc practische Zondagshelli- uecr terecht brengen. Behalve deze helaas velen, wlca het tc laat ion zclls in de verplichte Zon- ware ln het bloed zit. Ze om- ingen van Ons korkclUk leven. rs met hun laml. ibt zich verplicht moesten achten op tUd le zyn; men vindt er collectanten onder, die snuffelen waai voor hen nog een hoekje open is: er zyn midden standers bU. voor wie de rustdag te vlug na r kerke k lies. die toch a die g t euvel demonstreert zich ;t nóg niet, zoo l,ig. roest ls wensel. En tóch. - gemeenschapszin. Kent gi gewichtiger gemcensdiapsdaad d -«- en geloovigen? Toont nschapsgevool jegens wlCi' godsvrucht hU stoort? Verbeter de wereld, ja. dat vinden WU allemaal. - wy weten precies de fouten n bU je gen. Wat z herder der parochie eens denzelfden maatregel nam als de directeur van het Concertgebouw en dc deuren sloot wan- een H. Mi* was begonnen? zn" nitn wat. beleven! Stilstaan verboden

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 4